načítám data...

Autíčkářův výběr: Ohavní exoti

16. září 2016, 09:11 31 komentářů Adam Forman TopX

Většině aut se do cesty za krásou připlete ergonomie či cena. Jak lze ale pokazit vůz, který žádná omezení nemá?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Poznámka šéfredaktora: V článku vyjádřené názory jsou názory Adamovy, nikoliv celé redakce. My si zase myslíme, že Adam je občas trochu úchyl a vypadá jako Igráček.

Ošklivých automobilů existuje celá řada. Některé vozy se prostě nepovedly a většina z nich vlastně ani krásná být nemůže. Už jen proto, že musí mít atraktivní cenovku, přijatelnou ergonomii či schopnost nikoho svým vzhledem neurazit. Existují však i vozy, které se i přes velkorysý rozpočet a minimální výrobní omezení prostě nepovedly.

Ferrari 365 GT4 2+2

Jestliže mluvíme o exotech a drahých vozech, Ferrari je zcela jistě první, které vytane na mysli, a pokud zmíníme i ošklivost, je zcela přirozené, že debata skončí u modelů 365 a 330 GTC Zagato. Zatímco druhý jmenovaný vůz vznikl pouze v jediném exempláři, který bezpečně hyzdí sbírku soukromého sběratele, model 365 se ve své době těšil značné oblibě. Dnes již slavný vzpínající se hřebec vydělává především na tričkách a předražených kšiltovkách, ale na začátku sedmdesátých let to byly právě cestovní vozy, které v Maranellu udržovaly slavnou rosso corsa mimo účetní knihy. Pod kontroverzním zevnějškem se naštěstí skrývá naprosto perfektní mix ingrediencí. V přední části trubkového prostorového rámu hnízdí stejný motor, který poháněl legendární Daytonu. Dvanáctiválec Colombo o objemu 4,4 litrů poskytoval slušných 340 koní v 6200 otáčkách, a aby jeho řev nevyzněl naprázdno, kontakt s vozovkou zabezpečilo plně nezávislé odpružení s dvojitými lichoběžníky na obou nápravách. Cestovní vůz byl vybaven veškerým komfortem své doby včetně klimatizace a snoubil tak cestovní nirvánu s ovladatelností a výkony super-sportu. Kéž by jen nevypadal jako kubistický zvratek. Klasická tříprostorová karoserie se ke slavné značce hodí stejně dobře jako plastové nárazníky nebo výpočty TCO. Aby nebylo potupy málo, modernizovaná verze 400 dostala vůbec první automatickou převodovku v dějinách značky ztělesněnou letargickým třístupňovým Borg-Warnerem, který nebyl zrovna nejmodernějším zástupcem svého druhu a běžně přebýval pod kapotami Fiatů a Jaguarů. K dovršení potupy přišel facelift v podobě 400i s motorem omezeným emisemi. Ačkoliv by bylo snazší nadávat na všechny svatokrádeže modernizovaných verzí, skutečně nejohavnějším sériové vyráběným Ferrari zůstává původní 365 GT4 2+2 se svými plastovými nárazníky, miniaturními zadními světly a skleníkem na místě, kde se běžně vyskytuje kabina.

Aston Martin Lagonda

Modelu Lagonda je tak snadné se posmívat, že v tomto výběru nemohl chybět. Jeden z nejsnáze rozpoznatelných vozů sedmdesátých let snoubil kontroverzní zevnějšek s katastrofickou technikou, to vše korunované astronomickou cenou. Fakt, že vývoj pouze palubní elektroniky přesáhl plánovaný rozpočet hned čtyřikrát, je jen takovou malou třešničkou na dortu. Nebyli by to Britové, kdyby se spokojili s pouhou třešničkou. Spotřeba spadající do teritoria vojenské techniky, neustálá poruchovost nesrozumitelné elektroniky a jízdní projev zabitý třístupňovou automatikou od Chrysleru představovaly ovocný pohár, se kterým by si neporadil ani ostřílený fruit ninja. Změť tlačítek zdánlivě náhodně rozesetých po interiéru a rozložení LED displeje připomínalo spíš palubní desku USS Enterprise než normální automobil své doby. Za 14 let prodeje se podařilo představit ještě poruchovější způsob zobrazování provozních údajů, zrušit vyklápěcí světla a zaoblit ostré linky do podoby bonbonu z druhé ruky. Ačkoliv může radikální vzhled prvních (hnidopich podotkne, že šlo o druhou sérii) kusů u někoho vzbuzovat obdiv, nefungující elektronika spolu s nepříliš lákavou měrou zhodnocení investic prozatím odsuzuje jedinečný Aston do propadliště motoristických dějin.

Porsche 914

Každá rodina má člena, o kterém se nemluví. Prastrýc, jenž byl za války vysokým důstojníkem SS, bratranec z druhého kolene, ze kterého se vyklubal narkoman, či strýc, s nímž zbytek rodiny historicky nemluví. V rodině sportovních vozů Porsche je oním vyděděncem právě model 914. Částečně za to může fakt, že jeho čtyřválcová varianta měla původně nosit znak fau-vé, avšak osobně bych jeho neoblíbenost přisoudil především nedostatku ‚poršovitosti‘. Dnes již víme, že nejlepší Porsche jsou ta nejlevnější. 914, nástupce čtyřválcové, avšak klasicky tvarované 912, se drží stejného receptu, který představila legendární 356. Skromný půdorys, lehkost, obratnost a otevřené nebe nad hlavou předurčovaly 914 k roli nástroje nadšených řidičů. Z dnešního pohledu skromných 80 koní si dokázalo s muší vahou 940 kg celkem slušně poradit a ‚midship‘ koncepce (ale také pneumatiky 165/80r15) zaručovala potřebnou dávku adrenalinu. Celá ta německá Valhala měla jen dva drobné problémy: V první řadě to byla cena, která kvůli roztržce mezi Porsche a Volkswagnem vyrostla na dohled potentnější 911T. Hned v závěsu následovala nová koncepce zahalená do velice moderního hávu. Ačkoliv základní proporce s tenkými, avšak v poměru k vozu velkými koly částečně utopenými v karoserii připomíná 356, zbytek je poplatný době vzniku a z některých úhlů vypadá především zadní část minimálně neortodoxně. Přidejte pomluvu, že jde o sporťák s motorem z dodávky, a je jasné, proč si kompaktní roadster jen těžko hledá své místo v srdcích skalních přívrženců značky. Naštěstí již nastává doba, kdy se z ‚ohavných‘ tvarů staly ‚klasické‘, a tak hodnoty pozapomenutých roadsterů konečně slušný vzestup. Přesto zůstává baby-Porsche nejkontroverznějším designovým počinem z řad klasického rodu.

Lamborghini Espada

Espada měla, podobně jako ostatní čtyřmístní zástupci luxusních značek, těžký život již z principu. Opěvovanými hrdiny jsou přeci dvoumístné nekompromisní supersporty a nikoliv nudné cesťáky snoubící praktičnost s pohodlím a decentním výkonem. Tedy ona to Espada neměla těžké jen kvůli svému zařazení do společenského žebříčku drahých vozů. Pod její design se podepsal slavný mistr Marcello Gandini z karosárny Bertone a musím říct, že to nejspíše nebyl nejslavnější z jeho dnů. Dlouhá příď skrývající podélně uložený dvanáctiválec a nezávislé lichoběžníkové zavěšení jistou porcí elegance oplývá. Konečně i střední část s výrazně zhoupnutou linkou oddělující prosklenou část od útlých boků působí vcelku sympaticky. Záď v podobě futuristického skleníku s částečně proskleným zadním čelem je ztělesněním odvážného designu své doby. V čem je tedy problém? Ony ty tři části jaksi nejdou dohromady. Celé to působí jako lahodné penne zdobené jahodovým sorbetem a ozdobené kousky ryby fugu. Jednotlivé části jsou samy o sobě zajímavé, ale dohromady tvoří nevyvážený celek, lehce připomínající trup pavouka s typicky tlustým zadečkem a tenkým mnohookým předkem. Korunou kompromisů jsou zadní světla z Fiatu, která narušují geometrickou koncepci zádě. Přes sporné rysy v atraktivitě dokázala Espada poprvé překročit hranici 1000 kusů prodaných modelů a pomohla nasbírat mateřské automobilce dostatek prostředků pro vývoj Countache.

Daimler SP250

Těsně před tím, než se stal Daimler luxusní odnoží Jaguaru, vyrobil kompaktní kupé SP250. Hned v den svého uvedení byl vůz neoficiálně prohlášen za nejohavnější exponát na newyorské auto show. Není divu. Dokud jsem neznal Daimler Dart (jak se SP250 jmenoval prvních pár minut před návštěvou stánku od Dodge), netušil jsem, že může auto vypadat jako Ďas mořský. Předsunutá ozubená spodní čelist a přikrčený zbytek podlouhlého těla si o zařazení mezi paprskoploutvé přímo říká. Nebyl to jen vzhled, který odrazoval zvědavé zákazníky. Rám v podobě dvou obdélníkových podélníků měl uprostřed jedinou křížovou výztuhu. Ačkoliv přesně tento recept se osvědčil v útrobách Triumphu TR3, pro větší a výkonnější Daimler znamenal zkázu jízdních vlastností. Vůz se prý kroutil tolik, že se za jízdy samovolně otevíraly nedoléhající dveře. Nebýt velké státní objednávky pro nově vznikající stíhače dopravní policie, byl by SP250 nadobro pohřben mezi ostatními mrtvými jmény britského automobilového průmyslu.

Plymouth Prowler

V roce 1993 se světu představil odvážný koncept z dílen Chrysleru. Prowler byl moderním pojetím hot-rodu se vší parádou dostupnou na začátku devadesátých let. Málokdo však bláznivý koncept udržel v paměti. O to větší překvapení pak vyvolaly první sériové exempláře s odkrytým zavěšením předních kol, které začaly v roce 1997 opouštět tovární linky. Retro hot-rod s moderním nádechem skutečně budil pozornost a se stahovací střechou, klínovitým profilem a sportovním výfukem vypadal jako ztělesnění amerického snu (nebo jako formulka z Trackmanie). Bohužel měl i pár nepříjemných vlastností. V duchu místní tradice jste si mohli objednat svoji oblíbenou barvu, pokud to byla fialová metalíza. Továrnu opustila necelá pětistovka kusů, a ačkoliv jejich zvukový i tvarový projev sliboval mnohé, pod kapotou se skrývalo pohonné ústrojí z Chrysleru LHS s automatickou převodovkou. Zrychlení z nuly na sto za 7,2 s značně pokulhávalo za dynamickým zevnějškem. O něco lépe si vedla faceliftovaná řada, která se vrátila na trh v roce 1999. Ta zaměstnala sice stále podobný šestiválec, avšak nově s hliníkovým blokem a především navýšeným výkonem na 257 koní. Steroidy dopomohly k zrychlení na stovku za přijatelných 5,9 sekundy a navýšily maximální rychlost na 190 km/h. Stále však zůstávalo nepoddajné zavěšení, ambiciózní cena v přepočtu na dnešní měnu 1,3 milionu korun a nepraktický kufr. Ten dokázal sotva pojmout složenou střechu a tak dealeři Chrysleru nabízeli jako příplatkový doplněk designový přívěsný vozík ladící s barvou vozu. Ačkoliv snaha napravovat chyby je chvályhodná, skutečně nikoho nenapadlo se zeptat, jestli za sebou chce majitel sportovního roadsteru tahat chalupářský outěžek? Extravagantní Powler zapěl svoji labutí píseň jako koncept Howler s osmiválcem a manuálem a nakonec se propadl do hlubin zapomnění. Pomohl však nastartovat sentimentální retro vlnu, které vděčíme jednak za obludnosti jako Chevrolety SSR a HHR, ale i za novodobá Camara, Mustangy a Challengery.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pólin
16. září 2016, 09:46
1

Espada je za mě jedno z nejvíce cool Lamborhini. Líbí se mě, že je právě taková jiná... A oproti těm nesmyslům jako Venneno je vskutku krásná a velmi proporční.

reagovat
JLK
16. září 2016, 09:52
1

Mam asi nejakou poruchu, ale vetsina techto aut se mi docela libi D=. Jen to porsche je divne.

reagovat
ToMyx
16. září 2016, 09:52
1

Espada nebo Prowler se mi naopak moc líbí, asi jsem zvrhlík. Jako leštěnky do garáže bych si je dokázal představit.

reagovat
JayK91
16. září 2016, 09:57
0

šotek se objevil :D - Zrychlení z nuly na sto za 7.2 km/h u plymouthu :D

jinak mi se třeba plymouth prowler líbí a určitě bych jej nenazval ohavným :D :D ... ikdyž pravda mě se líbí i pt cruiser (a další ala retro auta(krom prvního new beetle) :D :D

reagovat
Adam Forman
16. září 2016, 10:09
0

Dík za upozornění, šotek umlácen. Jinak vzhledem k tomu PT Cruiseru bude vada na tvé straně přijímače, se obávám :-D

JayK91
16. září 2016, 10:12
0

Nz :-)

asi máš pravdu ... nejspíš budu potřebovat psychoterapii :D

JLK
16. září 2016, 10:38
0

Je tu nas takovych vic, exterier PT se mi docela libi. Interier uz moc ne.

martin_100
16. září 2016, 11:29
0

mě se PT taky líbí .. ale to bude tim že si mi líbí i nwe beetle :-D

Wbinn
16. září 2016, 10:59
0

Na Prowler nesahat! Jinak super článek, fakt jsem se pobavil.

reagovat
martin_100
16. září 2016, 11:28
0

Tak pomluva s dodávkovym motorem přišla až u modelu 924 od porsche kde skutečně slo o shodnou pohonnou jednotku z VW LT.
Pravda do 914 se dával taky motor co jinak působil v typu 3 tudíž sedan, fastback i wariant... ten motor byl i v typu 2 neboli po novu transporter ale ve velkym sepomluva o motoru z dodávky se šířila až u 924.

reagovat
Ja
James
17. září 2016, 09:10
0

Že má 924 motor z LTčka není pomluva, ne? Teda ono je to myslím spíš obráceně, LTčko má motor z 924... samozřejmě podladěný. Zkušenost s LT Sven Hedin

BigBang
03. října 2016, 18:07
0

Motor byla kooperace Audi a Porsche, z čehož následně vyplývá do současnosti lepší dostupnost dílů ;)

GanGreen
16. září 2016, 11:40
0

Asi sem taky jinej, ale mě se líbí ten koník z Maranela :) a Prowler, neřekl bych že je ohavnej, spíš žvláštní...

reagovat
krab
16. září 2016, 13:09
1

Takový krásný auta! Chudáci, tenhle článek až snad na toho Prowlera, to mi nic neříká si nezasloužili :D
Ano, v britském průmyslu najdeme ledascos a právě proto bych AM Lagonda a Daimler SP250 do těchto výšin titulace "ohavný exot" nevynesl. To je asi jako kdybyste vybrali do článku ( a snadno jste mohli) vybrat Jensen-Healey. Vývojově velmi nedotažené auto, jeden exemplar jsem v minulosti vlastnil a najezdil poměrně dost kilometrů . Ve skutečnosti jsem ho měl rád :)
Porsche 914 a Espada a i to Ferrari 365 nejsou vůbec ošklivá auta! Porsche 914 mělo výborné jízdní vlastnosti a ve verzi 914/6 plochý šestiválec. Ohavné? Ani náhodou....

reagovat
Londoner
16. září 2016, 13:09
0

Souhlas s autorem, jsou to vsechno seredy obludny.

reagovat
Skipper
16. září 2016, 13:20
1

100% nesouhlas! Především Lagondu a Ferrari bych měl moc rád ve své garáži! No dobrá, s Lagondou bych toho asi moc nenajel a kdyź, tak by polovina věcí nefungovala, ale Who cares? I jako ozdoba na zahradu je dokonalá. A Ferrari? Pro mě krásné klasické GT. Bral bych všemi deseti. A ani zbytkem bych nepohrdnul.

reagovat
ja
jazet
16. září 2016, 14:27
1

Lagonda je pro mne designová špička,ale za servis bych platit nechtěl :) . Taky Ferrari a Espada jsou pro mě krásný.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
16. září 2016, 14:43
1

Prowlera bych bral hned. Mne se to auto strasne libi. Odpustil bych mu i ten slabsi motor a automat. Na ceske srazy amerik jeden jezdi a na US srazech v Madarsku se obcas jeden objevuje i s tim originalnim privesem. Je to nadhera. Ale bohuzel ceny uz dneska poskocily strasne nahoru a zacinaji nekde kolem 800 tisic za nejlevnejsi kousky.

reagovat
CerVus
16. září 2016, 15:05
1

Proč tam je Prowler sakra? Stačí tomu sundat ty nárazníky a světla přehodit na bok a je z toho parádní retro.

reagovat
Aleš
16. září 2016, 23:15
0

Tak asi budu opravdu hodně úchylný,protože se mi to všechno neuvěřitelně líbí. Ale co. Mě se líbí po stráce designu i taková Toyota Prius(ano chtělo by to pořádný Turbo motor)nebo základní Pontiac Aztek ve žluté s černými plasty.
Jinak bych dal do článku cokoliv krom Orochi od japonské značky Mitsuoka(vyberte si z fotek co vám přijde jako nejohavnější,i když je to v podstatě jedno,protože ohavné je vše krom Orichi)
http://www.google.cz/search?q=mitsuoka&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjdiLOE5JTPAhVHfhoKHaIjAoMQsAQIFA

reagovat
BigBang
03. října 2016, 18:11
0

to ych zrovna 100x radši ten Roadster, Orochi mi příjde jak auto pro kočičí ženu z komiksu :D

Sa
Safa
16. září 2016, 23:34
0

Ten Daimler je podle mě naopak designově velmi zajímavé auto.

reagovat
Ja
James
17. září 2016, 09:12
0

U mě nad Espadou ještě o kousek vítězí toto (ačkoliv to vypadá téměř stejně a pojede míň):

reagovat
PeterLuk
17. září 2016, 10:33
0

Nemôžem si pomôcť, ale mne žiadne zc nich nepríde naozaj škaredé... Niesú z to asi najkrajšie modely, ale videl som už aj horšie...

reagovat
Da
Dad
17. září 2016, 11:20
0

Porshatko je kouzelny a kdyby se jmenovalo MR2, chtel by ho kazdej.

Daimler vypada jako kazdy druhy selfie co lajkujete.

A chybi Citroen SM. Ale zas je to moc pekne napsano.

reagovat
zimbic
17. září 2016, 12:13
0

Můj vkus na auta je tak trochu asi zvrácený, když každý z jmenovaných modelů se mi libí.

reagovat
Přemda Honda
17. září 2016, 13:41
0

Pěkný článek..Ještě než si ho s chutí přečtu,musím dodat,že to Ferrari se mi líbí a Espada má taky něco do sebe :-)

reagovat
Be
Beaumont
17. září 2016, 21:55
0

Chlapi, viděli jste ta auta někdy naživo? Já ano, všechna jmenovaná, a přinejmenším Ferrari a Lambo bych bez rozpaků označil za krásné a Lagondu za pěknou a velmi zajímavou. Prowler je diskutabilní, Porsche 914 se mi taky extra nelíbí, ale svůj obskurní půvab má taky. A Daimler...? Sám nevím.

reagovat
Iv
Ivesm
19. září 2016, 18:09
0

za me teda ta lagoda je super :-)

reagovat
BigBang
03. října 2016, 18:14
0

největší sranda je, že ten ošklivej předek Daimleru nemusel být tak ošklivej, kdyby ho udělali o 10-15 cm kratší :D

reagovat
Da
Daniel Volf
05. října 2016, 15:06
0

Espada a Lagonda jsou naopak velice krásné vozy.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem