načítám data...

Ferrari F-355: Jednorožec plebejského nadšence

Jednou za čas spadne hvězda ze snových vesmírných výšin někam dolů mezi prostý lid. Svět supersportů je ten vesmír a F-355 ta hvězda. Nestojí už mnoho milionů, ale přesto pořád umí zářit, jakoby z nebe nikdy nespadla...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Upozornění: následující text je psán subjektivně

Má vůbec smysl, aby běžný smrtelník uvažoval o nějaké vysoce aristokratické placce? Nad touto filozofickou otázkou jsem již párkrát dumal a vždy došel k závěru, jehož stručnější verze zní "NE!". Sny o povozech těch nejexkluzivnějších značek by si měl normální smrtelník zkrátka zakázat. Zakázal jsem je i sám sobě a upřímně řečeno, není to zas tak těžké – lidové značky nabízí spoustu produktů, které mají potenciál mě z racionálního hlediska zcela uspokojit – a docela to funguje…  bohužel jen do doby, než člověk z nejasného pohnutí mysli do vyhledávacího řádku youtube napíše něco jako "Ferrari exhaust sound" a pak i ty nejpodřadnější reproduktory toho nejlow-endovějšího notebooku sestavovaného čínskými dětmi dokáží vyvolat ochotu sepsat smlouvu s ďáblem či jakýmkoli jiným nebankovním ústavem.

A v tuto chvíli je opět dobré si položit v úvodu zmíněnou otázku a začít tvořit hypotézy. Pakliže by hypoteticky běžný smrtelník obětoval všechny pozemské slasti, nechodil do restaurací na steaky, vzdal se společného života s jakoukoli ženou, smířil se s bydlením ve špeluňce a zúžil svůj rámec života na trojúhelník práce-postel-garáž, nevyšlo by to přece jen na zhmotněné italské charisma?

za podobné peníze by sice byla modernější 360 modena, ale do pekla se má jezdit na jednorožci

Jakkoli je výše popsaný způsob života dost tristní a spojení, které teď použiji, protimluv (a tudíž prosím, ať mi za něj v diskuzi nespíláte), jako Ferrari přátelské k peněžence mi vždycky vytane na mysli F-355. Jeho ceny začínají už něco málo nad milionem korun, ale narozdíl od všech Mondialů a škaredých hranatých Čtyřstovek pořád dokonale ztělesňuje všechny atributy, které si pod jménem Ferrari široká veřejnost představí. A oproti 308/328 zase jeho 4,6 sekundy na sto stačí i dnes, aby drtivá většinu hot hatchů zůstala tam kde patří – tedy v uctivé vzdálenosti za čtveřicí koncovek výfuku.

Za podobné peníze už jde sice pořídit i modernější a teoreticky spolehlivější 360 Modena, jenže když už do pekla, tak na jednorožci a proto kulatou Modenu nechceme. Jen F-355 má ty kýžené ostré tvary supersportu z let, kdy jsem si já a mí vrstevníci vystřihovali obrázky z časopisů a lepili plakáty na všechny volné plochy pokojíčku. Vyklápěcí světla, masivní c-sloupky, stříbrná hlavice řadící páky, kterou jsem v duchu už nejmíň stokrát prohnal otevřenou kulisou a snad nejlépe znějící italská V8 všech dob. Je to můj bazarový snílek a moje hypotézy a v nich není pro přátelský ocucaný kukuč místo, takže promiň Modeno.

Fakt, že je F355 jedním z nejlevnějších Ferrari, je pro mne pořád tak trochu záhada. Přestože je to jen "výraznější facelift" poněkud nešťastně přijaté 348tb, jejíž jízdní vlastnosti přinutily trenýrky nejednoho novináře zářit padesáti odstíny hnědi, má pro spoustu fanoušků své nezaměnitelné kouzlo a specifické postavení přesně z těch důvodů, které jsem na konci minulého odstavce vyjmenoval. Zkrátka poslední "nemoderní" Ferrari se spoustou designových odkazů do 70. a 80. let. Možná za nízké ceny z části mohou výrobní čísla – celkem 11522 prodaných Třistapětapadesátek (včetně 104 závodních Cupovek) učinilo z tohoto modelu na konci 90.let suveréně nejúspěšnější Ferrari všech dob – takže ojetých vozů je na trhu slušný nadbytek. Tak jako tak se však nemohu ubránit dojmu, že F-355 nyní nabízí na poměry Ferrari moc fajn poměr ceny a hodnoty a také se pro ni hodí označení budoucí klasik.

F-355 se vyráběla ve třech různých variantách – jako kupé Berlinetta, targa GTS anebo otevřený Spider. Tu správnou torzní tuhost karoserii však nabízí pouze první varianta. Karoserie byla tvořena ocelovým monokokem s pomocným trubkovým rámem, ve kterém byl podélně uložen značně pozměněný motor V8 původem z předchůdce 348. Oproti němu však poskytoval o masivních 80 koní výkonu navíc. Měl o dva milimetry vyšší zdvih, takže dosáhl výsledného objemu tři a půl litru a byl prvním motorem v silničním Ferrari, který disponoval pěti ventily na válec. Ve své době to byl také nejtočivější motor ze všech sériových aut. 380 koní sice odevzdal "už" v 8.250 ot./min, rozohnit se ale nechal až k 8.800 ot./min a jeho 109 koní na litr mu zajišťovalo prvenství i v disciplíně měrného výkonu.

Chrčení, mručení, kovové rezonance i frenetický jekot skoro jako z Schumahcerova služebáku

Hlavně to vše ale činil za probíhajícího akustického armagedonu. F430? Nuda! 458 Italia? Trapas! Poslechněte si tohle. Nechci říkat, že snad mají moderní Ferrari nezajímavý zvuk, F-355 však nabízí tolik různých tónů a barev, že své následníky akusticky smazává. Chrčení, mručení, kovové rezonance i frenetický jekot skoro jako z Schumahcerova služebáku, vše v jednom. Což je podpořeno ještě faktem, že mnoho majitelů nahradilo problematické katalyzátory a praskající sérové trubkoví za některé z přímých tuningových rour.

F-355 bylo také prvním Ferrari, které bylo možno koupit s pádlovou převodovkou F1. Ale ani jejich 150 milisekund potřebných ke změně převodu nezmění nic na faktu, že mé vysněné Třistapětapadesátce trčí z mezisedadlí stříbrný klacek. Čímž se oslím můstkem dostávám ke spojce – ta je prý totiž překvapivě měkká. Lehké je také řízení, jež bývá nejčastějším terčem kritiky. Nejenže posilovač je možná až příliš horlivý (pravda, Ferrari tuto věc do uvedení F-355 jaksi příliš nepoužívalo), ale převod řízení má těžko uvěřitelných 3,2 otáčky od dorazu k dorazu.

Určitě nebylo lehké učinit z poněkud nevyzpytatelné 348 to správně se chovající Ferrari. Podle všeho se ale úkol povedl a F-355 jest velmi ovladatelným, ostrým a silně odměňujícím řidičským autem, tak jak by to člověk z nasupeného pohledu ostře řezané placky, jejíž přední kola se zcela marně snaží zakrýt ta zadní, usuzoval. Na zlepšení jízdních vlastností se podílelo jednak modifikované zavěšení tvořené dvojitými lichoběžníky a také novinka v podobě elektromagnetických (a pekelně drahých) tlumičů pérování s možností volby tuhosti. Poněkud netypické je použití větších brzdových kotoučů vzadu než vpředu – 310 vs 300 mm.

Faktografii máme za sebou, stále ale zbývá otázka, zda lze F-355 relativně rozumně provozovat a skutečně může být oním bájným jednorožcem nadšence, jež není zrovna typickým milionářem. Obecně platí za relativně spolehlivé a rozumně provozovatelné Ferrari. Výčet typických závad a problémů obsahující 35 položek, které jeden dobrák vyvěsil na britské fórum, ve mne však vyvolalo děsivou otázku – kolik položek má asi Ferrari rozumně neprovozovatelné? Pokud zevrubně vezmu jen ty nejhorší a nejdražší věci, tak zde máme:

spotřeba začínající dvojkou je to poslední, co vás při počítání provozních nákladů bude trápit

Praskající výfukové potrubí a umřelé katalyzátory, o kterých už byla řeč, odsají okolo 150.000 Kč. Aktuátory tlumičů se také rády kazí a příjdou na asi 35.000 Kč/kus. Naštěstí na jejich nefunkci upozorňuje (snad funkční) kontrolka. Velkou loterií jsou vodítka ventilů. Ta byla nejdříve bronzová, měkká a zejména vinou nepravidelného namáhání se vychodila tak, že motor začal žrát olej. Ferrari je sice mělo v průběhu výroby nahradit ocelovými ekvivalenty, avšak původní bronzová se vyskytují i u vozů z posledních roků produkce – oprava jde do statisíců.

No a pak tu máme zástupy drobností – nefunkční ventily klimatizace, popraskané hadičky, třesoucí se řadící páka, času podléhající díly interiéru a tak dále a tak dále, které sice jednotlivě nikoho nezrujnují, společně to však již spolelivě dokáží. Náklady na pohonné hmoty sice už nejsou položkou, která by přibíjela ty největší hřebíčky do ekonomické rakve, ale pro jistotu si ji uvedeme. F-355 sice umí jezdit za 12, ale šnečí tempo za městem je tím posledním důvodem, proč utratit peníze za Ferrari. Ta správná dynamika jízdy si žádá spotřebu začínající dvojkou. Interval výměny rozvodů je 50.000 km nebo 3 roky, zabere to 2 dny práce a stojí to… moc… A k tomu všemu umí ta nádhera chytit lišku. Děje se tak na prazích a v místech, kde krásné C-sloupky líbají víko motoru, ale povětrnostními vlivy zkoušené kusy umí zahájit i destrukci samotného pomocného rámu.

Vzdušný zámek klesá a sen se rozplývá? Právě teď je ideální chvíle znovu si pustit to video se zvukem. :-) Jasně, Ferrari není pro chudé lidi a všechny ty narážky z úvodu článku je nutné brát s trochou nadsázky (což jste doufám učinili již při čtení onoho úvodu), ale Britští majitelé se vesměs shodují, že pro udržení F-355 v perfektní kondici stačí tři tisíce liber každý rok. Tedy zhruba částka, kterou ročně ztratí na tržní ceně průměrný nový sedan střední třídy. A to za placaté auto z nejlepších let, za auto, které umí ukroutit hlavu všem dětem z okolí a probudit zvukem k životu 4 z 5 nebožtíků, za auto, které je připomínkou doby, kdy se ještě v Maranellu šlapalo na spojku a pravou rukou kvedlalo ve tvaru virtuálního háčka, není vlastně tak moc…  Co říkáte?

Foto: Supercars.net

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ap
Apache
11. února 2015, 10:44
0

Jo, moje all-time-dream Ferrari - protože mrkačka, díry na bocích a hlavně to bylo to Ferrari, se kterým jsem si hrál jako s autíčkem ve školce :-D. A jestli něco miluju, tak to je pohled na odhalený dráhy řadící páky.

reagovat
Ma
Martin
11. února 2015, 13:11
0

Osobně preferuji 288 GTO :-D
Ale i tak je to nádherný sen hodný kluka jakéhokoli věku :-D

reagovat
Vavris Vavrisovic
11. února 2015, 13:19
0

Bohužel 288GTo je s cenou někde jinde... :-)

Ma
Martin
12. února 2015, 07:02
0

O tom žádná :-D, ale na poličce vypadá úchvatně v jakémkoli měřítku :-D

kubas
11. února 2015, 13:43
0

A moje nejobíbenější je asi to nejmíň zajímavý :D - Ferrari 456

reagovat
Ne
Nedy
11. února 2015, 14:35
0

Měl jsem ho už jako malý v podobě modelu (a mám ho do teď), takže pro něj mám taky slabost. Výhoda spočívá v tom, že je někdy ještě levnější jak ta 355...

Pe
Petey
11. února 2015, 14:59
0

Vidim ze sa tu rozbehla diskusia o najoblubenejsie Ferrari, tak za mna 575, co by nemuselo tiez byt uplne nerealisticke z hladiska kupy a prevadzky

reagovat
Da
Daniel
11. února 2015, 18:03
0

Bohuzel naprosto zasadni fakt hovori pro modenu - proskleny viko nad motorem.

Fakt cislo dve budou provozni naklady a pouzitelnost.

Fakt cislo tri je, ze takovyhle auto nechce skoro nikdo na okruhovy drceni, takze nejvetsi smysl dava samozrejme cabrio a tam modena vede i vzhledove.

reagovat
Vavris Vavrisovic
11. února 2015, 18:05
0

K faktu číslo dvě - F-355 i Modena by měly mít provozní náklady i použitelnost dosti podobnou v drobný prospěch Modeny - alespoň dle slov jejich majitelů.

BobAsh
11. února 2015, 18:37
0

Fakt čtyři: Ferrari musí bejt hranatý, protože tak si ho pamatuju z dětství, kdy jsem měl Testarossu v 1:18 na poličce a na počítači jsem jezdil s červenejma hranatejma Ferrari v NFS a Test Drivu a Stunts. A protože jedinej důvod, proč bych si koupil Ferrari, je splnit si sen z doby, kdy mi bylo deset, musí to bejt Ferrari, který bylo nejlepší, když mi bylo 10. A to je F355.

Sn
Snowman000
11. února 2015, 19:18
0

Diky za to porovnanie zvuku...je to ako LP-cko vs. MP3jka ;)

A jak ja Ferrari ako znacku moc nemusim (a sucasnu modernu uz vobec), tak 355 mam na svojom wishliste hodne vysoko, iked vyssie je 456ka :)

reagovat
Ro
Ronoath
11. února 2015, 19:33
0

355 F1 Spider, mé nejoblíbenější auto z NfS3: Hot Pursuit, které prostě obdivuji doteď...

Koneckonců, při málokterém článku jsem byl tak pozorný jako po tomhle...

Ještě doporučuji silvestrovské číslo Světa Motorů, které se v rubrice Bazar věnuje právě těm typickým bolístkám tohodle stroje.

reagovat
An
Andre
11. února 2015, 21:56
0

V tom Světě motorů také píšou, že už spadá do levnějí hodinové sazby autorizovaného servisu. Takže zaplatíte za hodinu práce snad jen 1 500 Kč. Pro nové modely se ta sazba někde kolem 2 500 Kč. :)

Jinak tam víceméně píšou to samé jako tady.

Ne
Nedy
12. února 2015, 09:28
0

No a takhle vznikají ty strašlivý ceny aut na aukcích... Teda ne že bych na tom byl jinak.

reagovat
Da
Dave
21. února 2015, 18:55
0

QF355 je naprosto úžasná, ale s otázkou koupit či ne, je to řekl bych uplně jednoduchý. Pokud chce člověk F355 za milion, chce to mít peníze na dvě takový F355, stejně jako u většiny dalších podobných aut...Tím pádem pokud má člověk milion na Ferrari, jediná rozumná volba mi příde Maserati Coupe za půl mega. :-)

reagovat
BobAsh
21. února 2015, 19:04
0

Nemusíš mít druhej milion. Stačí mít příjmy dostatečný na to, aby pro tebe nenadálej servisní zásah za 150 tisíc znamenal "mrzutej den" a ne "pokraj bankrotu". Snad nikdo nečeká, že provozovat F355 za mega vyjde na stejný peníze jako když si za to mega koupí BMW 320d :)

Ma
Max
22. února 2015, 20:09
0

Paradni clanek diky, to mi mluvi z duse.

reagovat
Da
Dave
24. února 2015, 18:54
0

Tak ale to je v podstatě to co říkám, někdo kdo stěží našetřil ten milion, na tom asi nebude tak, aby pro něj 150tisíc znamenalo mrzutej den. Někdo kdo zvládne ty míče našetřit 2, jo ten už pak asi nebude kvuli 150 tisícům tejden schoulenej v koutě. Aby pro tebe 150 tis. znamenalo mrzutej den, musel bys je vydělat za měsíc, a to bys byl pak člověk co by měl na dvě F355 :)

reagovat
BobAsh
24. února 2015, 19:57
0

Myšlenka, že někdo šetří na Ferrari, mi přijde natolik absurdní, že jsem se jí ani nezabýval ;)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem