načítám data...

9 aut, na která nezapomenu

Slunná letní sobota vybízí spíše k návštěvě festivalu nebo uskutečnění dovolené, než ke čtení článku o autech. Proto si dáme odlehčené téma...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Přiznejme si to rovnou. V následujících odstavcích to nebude žádný seznam supersportů a exkluzivních skvostů automobilové historie. Na poměry běžného člověka jsem sice zkusil enormní počet aut, avšak na poměry běžného automobilového novináře jsou ty nízké stovky vozidel, se kterými jsem se alespoň trochu důvěrněji seznámil, dosti nedostatečným vzorkem pro tvorbu nějakých memoárů překračujících hranice okresu. Tím spíš, když se mi zatím zcela vyhýbaly natolik přitažlivé kategorie, jako jsou supersporty nebo staré ameriky. Jéje, to by vypadalo úplně jinak…

Ale když máme tu slunnou sobotu a stejně (snad a naštěstí) většina z vás tráví čas jinde než před obrazovkou počítače či tabletu, je to asi ideální doba na zbytečný článek bez přidané informační hodnoty… …jehož jediným přínosem doufám bude otevření zajímavé diskuze, ve které se i vy podělíte o své paměti a zážitky.

Desítka nezapomenutlených vehiklů chudého muže začíná za 3, 2, 1… 
(pořadí neodráží intenzitu zážitku, auta jsou seřazena vzestupně dle papírového výkonu)

Wartburg 353 W

Jak bipolárně může člověk vnímat jediné auto. Ještě před 15 lety pro mě Wartburg představoval nenáviděný přepravní prostředek, ve kterém jsem prožil prakticky celé dětství a který byl tak zoufale vzdálen úrovni západních ojetin, jež po revoluci zaplavily český trh a jejichž služeb využívaly rodiny vetšiny kamarádů. Až když jsem se s jistou dávkou sentimentu vrátil za volant produktu socialistického plánování z Eisenachu, bylo vše trochu jiné. Místo trapných výbuchů tříválcového dvoutaktu jsem najednou vnímal unikátní bublavý projev, který nic jiného nenapodobí. Potupný smrad a kouř při studených startech se změnil v olovem ovoněný styl. Mizerně zpracovaný a vybavený interiér byl náhle krásnou připomínkou prostoru, vzdušnosti a prvotřídního rozhledu díky tenoučkým sloupkům. A ta komická řadící páka pod voalntem dodala zážitku to nejlepší koření.. Škoda, že jeho rám měl v té době už to nejlepší za sebou.

Citroen Saxo VTS 16V

Existuje asi milion rychlejších předokolek. Existuje další milion preciznějších. Pak je tady pár miliard vozů, které nemají interiér jako z azerbajdžánského programu pro recyklaci plastů. Saxo se nemůže rovnat chirurgické přesnosti ani točivosti aut od Hondy. Nemá ani efektivní podvozek očarovaný kouzelníky z divize Renault RS. A ke všemu hnije jako Miata plná přezrálých jablek.
Jenže já si na malého Citroena musím opět vzpomenout, opět rozšířit jeho slávu a opět drobné přispět k růstu jeho cen (sakrafix, koupil bych si ho znovu). Saxofon nepotřebuje být v ničem nejlepší. Saxofon je továrna na lehkost bytí, na radost z pohybu, na nadšení, na prostou spokojenost z toho, že žijeme a jedeme tady a teď. Většina sportovních hot hatchů působí urputně a přespříliš napruženě. Saxo je vyšinutý klaun, který se nebere vážně. A že jeho šestnáctistovka dokáže díky muší váze jet jako střelené prase, je vlastně jen milý bonus…

Alfa GTV6

Je vzpurná, těžko se ovládá, klade až přehnaný odpor a velmi lehce způsobí, že všechny ostatní Alfy po dopadu meteoritu době transaxlové vám nebudou vůbec připadat Sportivo a vůbec nezasáhnou vaše Cuore. GTV6 po transplantaci 3.0 V6  místo původního 2.5 V6 mě zbořila pokaždé, kdy jsem měl možnost usednout za její volant. Jadrný zvuk pana Bussa rozbíjející ledvinové kameny, osmdesátková ostrost reakcí, krásně vybalancovaný podvozek a velká náročnost na řízení jsou však vykoupeny ne zrovna bezproblémovým servisem… Nicméně, Tome, už ti ta mrcha zase jezdí? Docela bych se projel…

Caterham Roadsport 175 SV 

Obecná stupnice motorizované zážitkové zběsilosti praví: Na prvním místě je motorka, pak mezera, Caterham, dlouho nic a až pak teprve následují ta nejlepší klasická auta… Jistí kolegové z redakce považují Cata za auto na prd. A do jisté míry mají pravdu. Ty trubky s trochou plechů a relativně obyčejnou technikou jsou nechutně drahé. Jakékoli praktické využití není ani tak diskutabilní jako spíše nereálné.

Jenže, vemte klíčky, přibližte se ke kajaku, spalte si nohu o vřelý výfuk (ještěže se o něj bude pálit hlavně spolujezdec), pokuste se nastoupit a nevypadat komicky, zapásat se do pětibodových pásů, nastartovat, sešlápnout spojku tvrdou jako athénský mramor, zařadit v kulise tuhé jako arktické kry, a pak už se jen rozjeďte, nechte si přetáhnout větrem horní pysk přes hlavu a křičte. Moc křičte. Nadšením. Intenzitou. Akcelerací. Mrštností. Agilitou. Vyvážeností. Čmelákem, kterého jste nechtěně spolkli… Pak vylezte. Spocení, unavení a naplnění emocemi. Je to nejlépe utracený milion automobilového nadšence? Tohle je Caterham. Ještě mít ten milion…

Honda Civic Type-R EP3

Zeptejte se mě na nejlepší sportovní čtyřválcový motor všech dob a odpovím K20. Ideálně pokud bude opepřen několika performance úpravami, jeho výkon bude atakovat 240 koní a jeho projev bude syrový jako tatarák z Angusu. A syrový byl celý žlutý Civic, ze kterého je v současné době rallyový speciál třídy 8. Krom vysokootáčkového dvoulitru s hutným pásmem VTECu tvrdily muziku i silné sportovní brzdy, nekompromisní podvozek baštící silnici a značné odlehčení. Nepřekonatelně rychlá a precizní převodovka je standardem už v sérii. Pokud jsem o Saxu mluvil jako o nenucném klaunovi, který se nebere vážně, tahle Honda byla jako hladový kojot, který za nepřestavajícího mechanického vrčení motoru a povrzávání vyztužené karoserie nemilosrdně štval cokoli, na co na cestě narazil. Zkrátka skoro-závodní pocit. Těžko popsatelné i nahraditelné.

Honda S2000

Hondy zde budou dvě. Pro vás, kteří čtou Autíčkáře častěji, není S2000 žádným velkým překvapením a nebýt stále rostoucích cen, už by mi asi nějaká parkovala v garáži. S2000 je nejintenzivnější klasický roadster, který jsem měl možnost řídit. Její mechaničnost je návyková, zvuk opravdový a driftovatelnost s aftermarketovým diferenciálem KAAZ prvotřídní. Vyžaduje rychlé ruce, ale přitom je perfektně ovladatelná. V kontextu dnešních výkonů je S2000 v přímce docela pomalý slimák, ale mi to je úplně jedno…


BMW 340i M-Performance

Od dob, kdy jsem jej loni v létě vrátil importérovi, mi je smutno a jednou za čas si jen tak postesknu, jak krásné by bylo mít jej jako auto pro každý den. Nikdo jiný pro mě asi lepší nevyrobil. Facelift BMW generace F30 velice prospěl a učinil z něj perfektní vůz. 340i s paketem M-Performance a samosvorným diferenciálem je pak špičkový produkt. Spojuje to nejlepší ze starých i nových aut. Má ovladatelnost, balanc a sametový šestiválec jako stará BMW, emocemi z jízdy je dokonce překonává a zadními koly dokáže po cestách malovat surrealistické obrazce. Přitom disponuje kopou užitečné moderní vábavy, velehorou výkonu a umí jezdit za 8 litrů. Ke všemu skvěle vypadá. No nic, nech si zajít chuť Vavrisi…


Rollse Royce Silver Seraph

Je považován za jeden z ‘nejslabších’ Rolls Royce historie. Za čtyřnásobek ceny Mercedesu S-Class nebo BMW 7 nabízel slabší dynamiku a palubní výbavu, která ‘obyčejným’ limuzínám nemohla konkurovat. Přesto bylo setkání s Rollsem působivé. Design Seraphu byl často hodnocen jako přežitý již v době představení v roce 1998. Mně je naopak jeho zdrženlivost bez přehnané opulence velmi sympatická, mnohem více než jistá nabubřelost Phantomu. Ručně skládaný interiér vás zahltí noblesou, strojovna 5,4 litru z dílen BMW vzdáleně šeptá svou dvanáctiválcovou píseň a svět se zdá nějak jiný. V Rollsu jsem zažil neuchopitlený pocit vznešenosti, který zmíněné německé limuzíny nabídnout neumí. A přestože možná právě Silver Seraph je považován za jednoho z nejméně povedených Rolls Royců a jeho spolehlivost je nevalná, pro mne je do značné míry nezapomenutelný.

Jaguar F-Type V8 

Děsič! Monstrum! Než jsem poznal tuhle pekelnou micinku, žádného auta jsem se nebál. Kočička s výbušným osmiválcem však párkrát máchla tlapou a já byl posraný až za ušima. Za volantem F-Type jsem strávil příliš málo času, než abych jej pořádně poznal. Jedno však vím jistě – v F-Type jsem se bál poprvé a prozatím i naposledy. Žádné jiné auto, které jsem doposud poznal na lehce navlhlé silnici nepůsobilo tak přemotorovaně a brutálně. M4 ještě kousek chybí, 911 997 působí jako krotký beránek. S tímhle Jaguarem bych si potřeboval dát ještě jedno rande… Ještě jednou bych potřeboval připomenout, jak protáčí kola v rychlostech nad dálničním limitem a jak mocně vybočuje zádí, když zcela nezištně přišlápnete v pomalé zatáčce čtyřku na čtvrt plynu… A jak odkudsi přijede artilérie pokaždé, když zmáčknete čudlík se smybolem výfuku…

 

A teď je řada na vás, těším se na vaše seznamy!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
21. července 2018, 13:28
0

Docela závidím tu možnost svézt se v těchto strojích... Mně by to asi nejvíce táhlo k Seraphu.

reagovat
Beny
21. července 2018, 13:52
0

Zase ta S2K... :-) Vavrisi, když zrovna není reálnej nákup, co posunout dál svojí baby S2000?

reagovat
Kuře
21. července 2018, 14:42
0

Tak to teda upřímě taky závidím, podle mě pěkný list:)

No, auta na která já nezapomenu, když si odmyslím věci jako první auto, první co sem řídil a podobně, což je věc na kterou nezapomenu tak nějak asi automaticky, tak jediné čím bych se tak trochu mohl pochlubit je Focus ST a první generace Insignie š 2.8 biturbo V6, to stlačení do sedačky v takhle mastodontím kombi bylo dost šokující, pro někoho kdo je zvyklí jen na 20 let starého focuse:)

Pak jeste nezapomenu na jeden výlet š octavkou, ale tam šlo o silnici, ne o auto:)

No jo no, je to chudý seznam, snad se brzo rozroste:)

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
21. července 2018, 15:21
0

Asi je jasný, že u mně ten výčet bude obsahovat vesměs US auta, takže: Když pominu naše současný auta, tj. Corvette C4 a 66 Mustanga, tak skvělý zážitky za volantem jsem měl i se svým 2007 Mustangem GT s kompresorem Edelbrock, výborně jsem si zajezdil i s kamaradovým 2010 Camarem SS nebo Challengerem SRT-8. Úžasný svezení bylo i v Corvette C6 v základní verzi a pak obzvlášť ve verzi Z06 s 505HP. Z moderních aut bych mohl jmenovat ještě Lamborghini Hurracan, Audi A8, Cadillac STS, 911 996 a 997. A ze starých aut pak 1973 Challenger a moje oblíbená Corvette C3, kde jsem ridil v podstatě skoro všechny ročníky, od 1968 po 1982. Obzvlášť ta 1968 v cabriu, v manuálu a se 300HP byla skvělej zážitek za volantem na pěkných okreskách. Totéž 1973 Vette cabrio. Měl jsem možnost se svézt jako spolujezdec i v Corvette C1, ročník tuším 1961 a taky úžasný. O Viperu RT/10 nemluvě. Extrémně tvrdá spojka, pedály vyosený vlevo, stísněný, nepohodlný, ale fantastický. :-)
A pak takový ty rádoby lepší verze běžných aut, jako je Focus ST nebo nová Audi S3, Golf VR6, Passat R32, ale to už mně ani jedno tolik nebralo.

reagovat
Raspby
21. července 2018, 17:31
0

Tak za mě kromě všech těch Toyot co jsem měl tak: Supra (prostě splněný sen), Vette C3 (ten oldschool motor prostě neměl chybu), Aston DB9 Mansory (ten pocit řídit Aston spolu s kvalitou interiéru je nezapomenutelný) a i když to bylo jen na rovince, tak ten závodní Nissan 370Z byl taky krásnej zažitek :)

reagovat
Jimi
21. července 2018, 20:50
0

Když opomenu všechny ty možnosti svézt se vůbec něčím solidním za socíku, tak po revoluci se to konečně dalo. Nejvíc mě asi ovlivnila první jízda v BMW e30 324d, sice nic moc výkon, ale jízdní vlastnosti a zvuk dieselového nepřeplňovaného 6-ti válce se nezapomíná... Taky 5-válec ve Audi 100 cigáro zanechal velký dojem. A rozhodnuto bylo svezením se ve funglovce e36 325i sedan v manuálu- to bylo v tom čase jako zjevení...

reagovat
Veet
21. července 2018, 21:30
0

Hm, přečetl jsem jen dvě auta, Saxo VTS a Caterham… To jen z toho důvodu, že chci mladšího sourozence C2 VTS na zimu a Caterham, protože ho prostě chci... V jiných sportovních autech vlastně už ani nevidím smysl, jak smutné, určitě o hodně přicházím :-)

reagovat
krab
21. července 2018, 22:18
0

Moc pěkný! Já jsem toho pravděpodobně řídil míň než Vavris a svezení v Hondě S2000 na mě někde v budoucnu snad ještě čeká! :-D

U mě je to teď asi překvapivě jasné... Lotus Elise 111R Právě jsem se vrátil z Hradu!!! ( ne, kecám, z Alp) A Lotus všechny moje podmínky splnil a očekávání ještě o parník předčil. A dnešní návrat, kdy dobrých 250 km bylo po okreskách na mokru a závěr navíc teď na mokru po tmě ( čti viděli jsme hovno kam jedeme..) prostě neměl chybu! Za měsíc a kus máme na hrbu 2500 km celkem a myslím, že kdyby musela moje ostatní auta zmizet, ať se stane :) ... i když , víte jak, nemyslím to vážně, jen obrazně...

No a na jaké auto opravdu nikdy nezapomenu? Bylo by jich pochopitelně hodně, ale zatím to bylo bez delšího váhání Ferrari 348 TB z roku 1991. Myslím, že kdybych si ho mohl dovolit a podnikli jsme s ním několikadenní výlet jako teď s Lotusem, bude to minimálně stejně fantastický zážitek. A náročnost k řízení, koncentraci a současně tu radost z odměny, že se mi nějaký úsek povedl projet přesně jak jsem chtěl by byla se starým mid engine Ferrari s otevřenou kulisou řazení asi ještě lepší. Nebo miminálně jiná ...

reagovat
PB
22. července 2018, 08:06
0

:) Tak jako, ten Wartburg tam budu mít taky, děda ho měl (a to přesně jedovatě žlutý jako tento) ...pak by to asi šlo, tak nějak dle doby vzniku:
- Fiat 128 Sport
- Opel Kadett GSi
- Toyo Landcruiser FJ70
- Peugeot 106 Sport
- Renault Trafic :D
- Pandur II 8x8 ... to byla asi největší sranda, co jsem kdy řídil :D

reagovat
wdave_t
22. července 2018, 15:21
0

Ferrari 458 Spider (0-100 za 3sec), AMG C32 (úžasná kombinace pohodlí a výkonu), 2010 Camaro SS (to chce ale manuál, automat kurvil zážitek), Alfa Romeo Spider ( https://www.autickar.cz/blog/clanek/vikend-s-alfa-romeo-spider-2-0-1984/542/ ) a samozřejmě moje i cizí Miaty ( https://www.autickar.cz/blog/clanek/mazda-mx-5-nc-2-0-ve-srovnani-s-nb-1-6/390/ ) - pocit po první projížďce v NA nikdy nezapomenu... a v NB turbo s 250 koňmi. Dodnes se suší sedačka.

Jako spolujezdci mi utkvěly v paměti: Pontiac GTO 6.0 (2004) - strašný monstrum, a taky BMW 335i (E93).

reagovat
Irwinek
22. července 2018, 18:34
0

Mercedes SSK - dvoumetrová kapota plná sedmilitrové hřmící bestie, 10 cm 2 čelního skla, výfukové svody vedené venkem
Jensen Interceptor - moje první V8
ZIL 131 - to se prostě musí zažít - Boletice, bahno, korba plná nábojů a na čubě 122 mm houfnici
Ferrari 288 GTO - komentář zbytečný :-D ještě dnes nevím, kam jsem dal nohy a hlavu
Lamborghini Countah - bohužel jen na laně :-(
Dodge Coronet Sedan 1949 - poctivá stará amerika s lavicema a kšiltem :-D
Bentley T1 ( T2 ? ) pohodlí, luxus, pohodlí, luxus a na krku 22 let :-D
no a pak ještě spousty jinejch třeba škoda 105 SP s rychlejší vačkou, atd atd ale na co opravdu nikdy nezapomenu, tak to je to úplně první auto, které jsem si s kamarády koupil v 15 - ti letech za peníze z brigády, první , a doufám taky jediné auto, se kterým jsem šel přes střechu - Moskvič 403 :-D

reagovat
Nimrod
22. července 2018, 18:54
0

velmi pěkné. tiše závidím :-)

Irwinek
23. července 2018, 07:03
0

Nezapomeň, že je to rozložené do spousty let, a něčím jsem se svezl třeba jen 10 km , Countahem po dvorku a ze vsi do vsi na laně :-(
dnes jsou auta dostupnější

Nimrod
23. července 2018, 14:58
0

no, moc jsi mi neuklidnil, ale já ti to přeju :-)

Csaba
22. července 2018, 18:39
1

Tmavě zelený VAZ 2101, jediné auto které jsem si kupoval jako nové, krásný zvuk motoru, perfektní "cvak" když ř. páka zapadla, poctivé plechy které se nebály sloupku na zahradě (kterýžto bez problému zmačkal Škodu 100 a pod.), v zimě řiditelné klidně jen plynovým pedálem, raketový nástup topení, prostě samá pozitiva a sociální jistoty :)
Valná míra oné nezapomenutelnosti pochopitelně spočívá v tom že při vzpomínkách na to auto se vracím 40 let nazpět, do doby kdy byl člověk mladý, hubený, zdravý a svobodný, všechno tohle (včetně auta) je už bohužel pryč a tak člověk už jen vzpomíná :)
Kdyby i ty obyčejné Žiguly dnes nestály 50 tisíc a víc, klidně bych si nějakého pořídil zase, už bych se do něj teda skládal pomaleji a méně "frajersky" ale bylo by to fajn, bylo to dobré auto (díky Fiatu, samozřejmě, ne komančům).

reagovat
ma
martinw
23. července 2018, 09:54
0

Nezapomenu na Toyota Estima 1994 ktera se mnou statecne brazdila cely Novy Zeland s ~200tis. km na hrbu. V tom aute se dalo pohodlne zit nekolik mesicu po vsech kempech. Dobrej 'sleeper van'. Na druhou stranu kdyz se v tomhle voze neco vysypalo koncilo to vetsinou vyjmutim motoru ktery byl velmi nesikovne umisten - ano pod ridicem (viz. obrazek). To rozebrani vozu tak stalo nekolik stovek dolaru, vymena motoru ~2000 dolaru, vymena aut. prevodovky ~1000 dolaru pricemz cena cca. +-15 let stareho vozu se pohybovala mezi 2 - 4tis. dolaru takze majitele (vetsinou cestovatele) hrali ruskou ruletu s tim zda to auto vydrzi pojizdne. Nebyl problem poznat Novy Zeland i z druhe strany - v pohode jste si mohli dojit na vrakoviste a za maly poplatek ukoristit z jiz nepozdnych vozu uzitecne soucastky napr. mene zpuchrela tesneni dveri aby nam neprselo do auta, tesneni stresniho okna, vyfuk, motorek sterace apod...

Az na druhe strane planety clovek videl jak to ve 'svete' chodi - Japonec si koupi novou Toyotu treba az 10 let s ni jezdi, pak je importovana nekam do chudsich zemi napr. indonesie a nebo az do australie / na novy zeland... tam jezdi dalsich 10 let, ale i potom se ty auta at uz funkcni nebo rozebrana se daji nalozit na lod a odputuji do afriky nebo na nejaky velmi velmi chudy ostrov napr. Samoa. Nakonec jedete na tu Samou na vylet a tam je 25let stara Toyota rozbita o strom cela zrezla a rozebrana (ne tam opravdu nemaji zadne odtahovky, co kdo ukoristi to ma).

reagovat
Sedrik
23. července 2018, 10:58
0

S tím V8 F-Type to mám podobně - ujel jsem, s ním pouze pár km, ale když jsem vystupoval, první co mě napadlo bylo "tohle auto má zbytečně moc koní" :)
Nicméně velkou většinu z těch ujetých km (s tlačítkem se symbolem výfuku v poloze "very open") jsem se chechtal, jak šílenec....takže asi dobrý.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem