reklama
načítám data...

5 věcí, které potřebujete vědět než v sobotu vyrazíte na náš trackday v Mýtě

První letošní TrackDay & PlechCup ve Vysokém Mýtě je za dveřmi, a nám se tu množí dotazy začátečníků. Pojďme si shrnout to nejdůležitější...

zobrazit celou galeriiCo se kde děje?: 5 věcí, které potřebujete vědět než v sobotu vyrazíte na náš trackday v Mýtě

Téměř přesně po roce vytahujeme na světlo boží loňský článek o základech ježdění na okruhu. První okruhové ježdění nás čeká už tuto sobotu (1. dubna) ve Vysokém Mýtě. Jestli jste se ještě nezaregistrovali, máte možnost tak učinit v našem online formuláři. Když si pospíšíte, stihnete ještě zvýhodněnou předprodejovou cenu!

Jízda na okruhu je často vnímána jako něco extrémního, speciálního a nebezpečného. Přitom se od rychlejší jízdy na okresce zase až tolik neliší a každé auto v dobrém stavu by ji mělo bez problému zvládnout. Na co všechno si dát pozor a na co se připravit jsem se pokusil shrnout do několika bodů. 

​1. Přípravy auta nejsou nákladné

Od moudrých lidí z hospod se často dozvíte, že na okruh nemá smysl jezdit, protože si tam zničíte auto. Nemá smysl popírat, že na okruhu dostává auto skutečně za uši – pokud tedy nejedete výletním tempem –, zároveň je však nutno dodat, že jsem ještě nikdy nebyl svědkem situace, kdy by ojedinělý výlet na okruh nějaké auto zničil. Pokud se budete držet pravidel popsaných dále, neměl by váš vůz po absolvování adrenalinového výletu utrpět žádnou újmu. Pokud tedy pominu trochu obroušeného dezénu na pneumatikách a pár milimetrů brzdových destiček. Chcete-li své civilní auto vzít na okruh a mít čisté svědomí, že mu nic neprovedete, stačí krom běžné kontroly zaměřit pozornost na tři věci. Motorový olej, chlazení a brzdy.

reklama

U oleje je asi vše jasné. Pokud se již blíží interval výměny, rovnou dopřejte autu nový, motor vám bude vděčný, že mu to ve vysokých otáčkách lépe maže a nová náplň pomůže také odvodu tepla. Což je neméně důležitý aspekt. Obzvláště na malých okruzích typu Sosnová, Vysoké Mýto nebo Písek totiž chladící soustava dostává zabrat. Vytočený motor si nemůže dopřát takové závany ovlažujícího vzduchu jako na rychlých velkých okruzích a musí spoléhat na nucené chlazení. Se zarostlým chladičem, nefunkčním termostatem či nedostatečným množstvím chladící kapaliny si budete koledovat o uvaření. A to může přerůst v nehezké škody na motoru. S funkční soustavou se však není čeho bát. Jen to na malých okruzích za horkého léta nepřehánějte s delkou jednotlivých jízd (víc, než 6-7 kol) – ani dobrá chladící soustava není bez potřebného proudu vzduchu všemocná. Posledním a nejdůležitějším aspektem jsou brzdy. Ty by měly být minimálně ve velmi dobré kondici a měli byste si být 100% jisti, že vás nezklamou. Závisí na nich bezpečnost nejen vaše, ale také ostatních. Jet na okruh (zejména velký) s docházejícími kotouči či destičkami, popraskanými hadičkami, či rovnou s brzdami ne zcela funkčními je opravdu hodně blbý nápad. Nezapomínejte také na brzdovou kapalinu – stará vyvětralá brzdovka může začít vařit právě v momentě, kdy to budete nejméně potřebovat. Máte-li brzdy v kondici, ale chcete, aby auto brzdilo lépe, pak pro začátek úplně postačí, když koupíte některé ze sportovních brzdových destiček – překvapivé výsledky garantovány. A to je vše. Máte-li auto v dobrém technickém stavu, nic víc netřeba řešit. Pokud vám někdo bude tvrdit, že na okruhu děsivě trpí všechny podvozkové komponenty, pak dle mého skromného názoru (pokud nejedete strašnou brutalitu přes obrubníky) dostává zavěšení větší čočku při rychlé jízdě na rozbité okresce.

2. Zahřívat a hlavně chladit

Že je důležité nechat auto prohřát, než mu šlápnete na krk a začnete jej sdírat z kůže, tady asi nemusím psát. Že je důležité ohřát i sportovní pneumatiky, k tomu se podrobněji dostanu v následující kapitole. Teď bych rád napsal něco málo hlavně k dochlazování, které je při ostré jízdě snad ještě důležitější. Nedostatečné dochlazení dle mého názoru stojí za 99 ze 100 nešťastníků, kteří po první návštěvě okruhu dští v hospodě jedy o zničených autech.

Po každém ostrém zápřahu byste měli auto nechat vydechnout a prakticky na všech okruhových dnech k tomu je určeno poslední ‚dochlazovací‘ kolo či dvě (na malých okruzích). Přesto se pokaždé setkávám s lidmi, kteří to drtí do poslední chvíle a po opuštění okruhu auto ihned típnou. A ti nejhustší experti ještě po dojezdu zůstanou chvíli stát na brzdě. Přesně tato individua pak brečí, že jim z turba čůrá olej, že jim někde něco chrastí nebo že ty či ony brzdové komponenty jsou strašné bláto, protože po dvou stintech (jízdách) se jim destičky rozdrobily, na kotoučích jsou fleky a strašně to kope – to proto, že vinou lokálního přehřátí kotoučů následně dochází k jejich nerovnoměrnému opotřebení, které je velice často nevratné. Přitom stačí skutečně jen nechat auto odpočinout. Ve vlažnějším kole se teplota náplní dostane do běžných hodnot, rozpálené brzdové komponenty se zchladí proudícím vzduchem a vy budete moci auto v klidu nechat stát.  

3. Pneumatiky a tlak v pneumatikách 

Mnoho lidí se ptá, zda je nutné obout na okruh pořádné UHP pneumatiky nebo rovnou semislicky. Nutné to rozhodně není. Lepší pneumatiky přinášejí hlavně vyšší rychlost. Na těch obyčejných vám sice možná bude chybět pevnější bočnice či větší grip, ale to nejsou překážky, které by použití běžných cestovních pneumatik bránily. Navíc, na obyčejných pneumatikách si lépe osaháte chování a limity auta. Obutí je věc, která na okruhu odchází zřejmě úplně nejrychleji, a průpovídky o tom, že dezén mizí přímo před očima, nejsou daleko od pravdy. Přesto si troufám tvrdit, že i v tomto případě hraje nejdůležitější roli člověk. Na okruhu se v rychlém tempu pneumatika velmi rychle zahřívá a následně přehřívá. Běžné cestovní a ekopneumatiky se obecně přehřívají o kus rychleji než dobrý semislick. Některé třeba už po prvním kole. Přehřátá pneumatika má jednak zmenšenou plochu v kontaktu s vozovkou, takže znatelně méně drží a druhak se velmi rychle sjíždí. Nejúčinnější metodou, jak přehřívání omezit, je snížení tlaku. Kolik přesně upustit, záleží na typu auta i pneumatiky. U malých aut na sportovních pneu to budou třeba jen tři desetiny atmosféry. Velké a těžké povozy na cestovních gumách budou potřebovat dolů klidně atmosféru celou. To už ale musíte vypozorovat sami. Obecně se doporučuje upustit do 0,5 baru na každém kole a po jízdě změřit tlak – ten by měl být na původní doporučené hodnotě. Jestli se pneu přehřívá, zjistíte už při samotné jízdě – gumy se správným tlakem se budou chovat konzistentně. Avšak když bude kvičení postupně zesilovat a předek v zatáčkách čím dál více ujíždět, je to neklamný důkaz, že tlaku je příliš. Správně nafoukaná pneu vám tedy nejen zrychlí čas na kolo, ale také ušetří spoustu vzorku.

V předchozím odstavci jsem nakousl i zahřívání pneumatik. To se týká semislicků (a samozřejmě hlavně slicků – ale nepředpokládám, že by je nazouval někdo, kdo na okruh jede poprvé) zejména za chladnějšího a (nebo) vlhčího počasí. Běžné gumy fungují (hrubě řečeno) pořád stejně, ale ty opravdové sportovní pneu potřebují zahřát, aby poskytovaly tu správnou lepivou adhezi. Prvních několik zatáček (kol) je proto třeba býti obezřetný, protože grip studených semislicků může být vážně mizerný. Situace, kdy to pán vzal v první zatáčce suverénně zadkem do kačírku, už jsem byl také svědkem. 

​4. Plynulost > Rychlost​

Tenhle titulek se dá chápat dvěma významy a oba jsou správné. Pro začátečníka je plynulost nejen více než rychlost, ale následně také k rychlosti vede. Malá část nováčků na okruhu má řízení a ježdění v sobě – zkrátka přijedou a hned se chytnou. Větší skupina bývá spíš opatrná, ale ta zcela největší bývá při svém prvním počínání na okruhu přemotivovaná, snaží se vyrovnat ostatním účastníkům a ve výsledku z toho je jeden obrovský festival nedotáčivosti a do kulata zliskaných předních pneumatik, které jsou následně zralé na vyhození. No, musím se přiznat, že i já jsem na svých prvních závodech do vrchu dopadl stejně :-).

reklama

Rada tedy zní – UBRAT! Vždy platí, že zatáčku je lepší mohutně přebrzdit a pokusit se ji projet čistě, než se snažit proletět ji jako ostřílený matador (který už jí projíždí třeba po tisící) a následně zápasit s autem zoufale napadajícím přes bočnice ještě zoufaleji kvičících a deformovaných pneumatik. Tímto způsobem si zaprvé velmi rychle popravíte obutí (při dostatečně brutálním zacházení nejen to) a navíc budete pomalejší než rozumnější jezdec, který se do zatáčky sice došoural, ale na výjezdu už má daleko větší rychlost a frnkne vám jak poštovní holub. Při jízdě byste se měli cítit uvolnění. Křečovité držení a točení volantem či problémy s brzděním a řazením = ubrat. Snažte se jet rychle, ale jen tak, aby byla jízda stále plynulá, abyste si v klidu pohlídali stopu, nájezd a výjezd.

​5. Nechat si poradit není ostuda

Žádný učený z nebe nespadl a není žádný efektivnější způsob, jak zlepšit svou jízdu, než odkoukat to od někoho, komu to vážně jde. Je celkem jedno, jestli se posadíte vy k ‚lektorovi‘ nebo ‚lektor‘ k vám, kýžený efekt to bude mít vždy. Ideální je však kombinace obojího – nejdříve na sedadle spolujezdce odkoukat, jaká je stopa, jak si najíždět či kde brzdit, a pak se to ve svém autě pod dohledem snažit napodobit. Je to mnohem rychlejší, než když na všechno musíte přijít sami. Pokud s sebou žádného zkušenějšího kolegu nemáte, nebojte se zeptat ostatních – většinou se někdo ochotný najde.​

+1 Buďte slušní a ohleduplní k ostatním

Oblíbená rada okruhových harcovníků pro nováčky zní: zapomeňte na zpětná zrcátka a jeďte si svou stopu – kdo vás bude chtít předjet, ten vás na vhodném místě předjede. Jenže tento bod platí pouze pro velké okruhy jako Brno nebo Most. Malé zakroucené motanice typu Sosnová nebo Mýto mají trať natolik úzkou a členitou, že prakticky neumožňuje přirozené předjíždění. Ohleduplnost vůči ostatním a sledování zpětných zrcátek je tedy nutností. Vidíte-li, že vám řidič, který je očividně rychlejší než vy, dýchá na záda, je slušností mu umožnit předjetí. To však neznamená zběsilé uhýbání, kličkování či brzdění. Pokud nabydete dojmu, že toho za vámi brzdíte, zkrátka na vhodném místě (rovinka) blikněte blinkrem (zpravidla doprava), uberte plyn a uhněte mimo stopu. Rychlejší pilot vás objede a zase budou všichni šťastni.

A teď už zbývá jen převést to všechno do praxe. Třeba hned na náš příští Autíčkář Trackday&PlechCup 2017, kde vás čekají nejen volné jízdy, ale pro začínající závodníky je připraven i pohár levných vozů PlechCup. Registrujte se prostřednictvím našeho formuláře a ušetříte!

REGISTROVAT SE HNED TEĎ!


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Adam
06. dubna 2016, 15:23
0

Má se chladící kolo projet i s N/A?

reagovat
Ve
Veet
06. dubna 2016, 15:44
4

Jasně že ano :) Kdyby né kvůli motoru, tak určitě kvůli brzdám.

Aleš
06. dubna 2016, 18:44
0

Vavrisi souhlas. Jak se říká pomalu do zatáčky a rychle ven.
PS. Ty Eva 9 a 10 jsou krásný.
PPS. A Vavrisi(nebo kdokoliv jiný samozřejmě) myslíte že hraní různých závodních simulátorů o ježdění na okruhu typu Forza Motorsport nebo Gran Turismo může pomoct v ovládání auta na skutečném okruhu nebo je to blbost? Samozřejmě předpokládám že obtížnost simulátoru je nastavena co nejblíže realitě(tj. Řízení nastavené na simulaci a asistenty vypnuté). Protože já přesně takhle mám nastavenou Forzu na Xboxu a hraju zatím na gamepadu.

reagovat
Al
Alex Wolf
06. dubna 2016, 20:29
1

Forza Motorsport nikdy nebyla a ani není simulátor. U Gran Turisma je to sporné, ale nejlepší simulátory jsou na PC.

Knightrider
06. dubna 2016, 20:37
-2

Srovnavat hrani her na xboxu s rizenim realnyho auta na okruhu je nesmysl. Skoda jen, ze vam na to jezdeni nejspis nevyjde pocasi. Na mokru to sice bude vetsi divocina, ale na suchu byste si vic zajezdili.

Aleš
06. dubna 2016, 20:52
0

Jasně já vás chápu. Uznávám že ani Forza ani Gran Turismo nejsou simulátory v pravém smyslu. Na rozdíl od třeba Rfactoru. Ale minimálně na zábavu jsou závodní hry dobrý.

Vojta Dobeš
06. dubna 2016, 21:20
1

Ano, pomůže to a hodně. Viz různý soutěže, kdy nejlepší závodníky v Gran Turismu posadili do reálnejch závodních aut a obvykle docela váleli...

Knightrider
06. dubna 2016, 22:07
0

To Ales: To souhlasim. Ja mel zavodni hry taky vzdycky nejradsi. :-)

Aleš
07. dubna 2016, 07:16
0

Ale na druhou stranu Forza(a to myslím Motorsport i Horizon) není sice hardcore simulátor,ale taky to není úplná arkáda jako např. Většina Need for speed nebo herní série Burnout.

Da
Dave00
07. dubna 2016, 20:25
0

Alex: Jaký simulátor je na PC prosimtě lepší než Granturismo?

jo
johan
08. dubna 2016, 07:47
0

Dave00: ja som velky fanusik gran turisma ale nedovolil by som si tvrdit ze lepsi simulator neexistuje.

Ku
Kuba
08. dubna 2016, 16:01
1

Assetto corsa, Iracing, Rfactor, Project cars...?

Wanix
08. dubna 2016, 16:14
2

nejlepší automobilový simulátor je jednoznačně LFS

JayK91
29. března 2017, 18:50
0

Souhlasím s Wanixem ... Life for speed opravdu něco naučí, bohužel k tomu aby se toho člověk naučil opravdu hodně je zapotřebí kvalitní volant s třemi pedály ... (na klávesnici to moc nemá cenu, pokud se člověk nechce akorát učit jak se chova auto při brzdě a plnem rejdu) :D :D

PeterLuk
29. března 2017, 19:50
0

Už len ten Project Cars či Asseto Corsa sú niekde inde, než Gran Turismo či Forza. Samozrejme, dosť záleží na nastavení...

Vr
Vrooom
29. března 2017, 21:04
0

Pokud mas volant s velkym rozsahem 900° + otaceni. Tak se da docela dobre naucit reflex chovani s volantem na limitu a celkove jak reagovat kdyz dostanes napr. smyk. Treba v tom assetu corsa jsou auta stejne nedotacivy jak realny auto, urcite se tim da dost naucit.

saage
29. března 2017, 22:28
0

Hosi.. na tohle tema tu mame experta: Raspby. Byl na Gran turismo driving academy! Co Honzo? :-) Ja pred vyletem na Nurburg najezdil snad 100 hodin na GT4, a moc mi to pomohlo.

Franz Kafka
29. března 2017, 23:03
0

Gran Turismo bych řekl, že může hodně lidi posunout. Odkázal bych se právě na jejich academy. Minimálně člověk pozná zatáčky a najezdové rychlosti.Řekl bych že některé simulaci umí nasimulovat i telemetrii, nebo chování auta třeba za mokra. Ze dřeváka to asi neudělá za den champa, ale mě a dalším průměrným to může jen prospět. Mě to teda baví virtuálně kroužit maximálně hodinu, ale i tak.

H_F
29. března 2017, 23:22
0

tak urcite to pomuze jaxvin
nejlepsi byl ten kluk co hral akorat na simulatoru, nikdy zadny realny auto neridil, posadili ho do formulky, zajel skvelej cas a nablil si do helmy))
tenhle taky diky simulatorum udelal karieru
https://www.gamespot.com/articles/meet-the-gran-turismo-player-now-driving-race-cars-for-real/1100-6419397/

jo a btw. 9kovy evo je krasny, 10kovy nicmoc, vypada jak normalni lancer, a hlavne to je kram

Raspby
30. března 2017, 07:44
3

JJ poštěstilo se mi účastnit se GT Academy 2015...Co se týká toho hraní, tak z mého pohledu je to takhle: Ano rozhodně to pomůže, ale spíše ve směru předvídání, reflexů a cítění auta jako takového. Nicméně na druhou stranu pochybuji že pokud někdo hraje celý život, ale v životě s autem na okruhu nebyl, tak i když ve hře jezdí bestlapy, ve skutečnosti nezajede nic :) .Měl jsem to tak já...GT hraju už od prvního dílu, ale když jsem byl poprvé na okruhu bylo to jak když jedu pro rohlíky :-D . Ono je něco jiného jezdit doma v křesle, a pak v reálu zažívat ty přetížení, okolní provoz, vnímat celou šířku tratě (ve skutečnosti působí asi tak 10x širší než ve hře a zatáčky jsou ve skutečnosti mnohem utaženější než to vypadá v TV). Nehledě na to zvládat reálnou sportovní jízdu (ne jen volant s pádly), tzn. řazení atd...navíc i fyzicky je to celkem náročné...po mé první jízdě na okruhu jsem byl pěkně rozlámanej..a to to nebyla žádná megastřela :-D. Takže pokud to shrnu, určitě to pomůže, ale nenaučí :)

sheogh
30. března 2017, 15:38
0

Podle me nej. simy jsou LFS a rFactor. Samo to chce volant s feedbackem apod. Asi to moc nepomuze v realnym rizeni, ale treba na nauceni okruhu asi dobry...

Franz Kafka
30. března 2017, 17:27
0

Raspby: Tak nějak bych to viděl. Alespoň se naučíš tu teorii. Je to jako simulace pro piloty všichni říkají, že nasimulovat jde, kde co, ale přistání ten pocit a ta rána ten flare prý ne. Stejně tak si doma nezajedeš s přetížením. Mimochodem můj první zážitek a svezení v rally autě vypadal nějak podobně. Fyzicky náročné to bylo i na místě navigátora. Potil jsem se jak v posilovně a bylo mi docela špatně. Navíc jsem se špatně zakšíroval. Trochu něco jiného než doma u Richarda Burnse:) Takže tě plně chápu a i tak si borec, že si se té academy vůbec účastnil.

Knightrider
30. března 2017, 18:25
1

Vzdycky, kdyz jedu na vycvik s autama, tak jsem pritom spocenej jak prase. Ono se to nezda, ale pokud je potreba extremne rychle reagovat na pedaly a na volantu, tak se u toho kazdej brutalne zapoti. A to nemluvim o otlacenych kolenech od palubovky, bez ohledu na to, co je to zrovna za auto. Neni to zadna sranda a clovek je z toho extremne fyzicky unavenej, i kdyz neznalej by rekl, co asi tak muze byt fyzicky narocnyho na vozeni si prdele v aute a toceni volantem. Neni to nic jednoduchyho.

Franz Kafka
30. března 2017, 18:32
1

To bývá první názor lidí. Vždyť jenom jezdíte autem co na tom může být. Ono je trochu něco jiného jet si nakoupit za roh do sámošky a snažit se překonat své schopnosti na okruhu případně jinde mimo běžný provoz. Když vidím jak se jim i v normální Formuli 3 kroutí hlava v zatáčkách je jasné, že to je prostě dřina. Mě okruhy moc neberou ani v reálu asi protože je se jezdí dokola:D

Knightrider
30. března 2017, 18:45
0

V tom pripade nekde odboc, at to mas pestrejsi. :-D

Raspby
30. března 2017, 19:11
0

Přesně tak...a myslím že ani ty simulátory s hydraulikou jak to s člověkem hází realitu neukazují..jen to prostě cloumá :-D. Ale na druhou stranu třeba to Gran Turismo dokáže ukázat talenty...ne každej kdo je rychlej na playtationu je rychlej i v reálu i když teorii má zmáknutou. Ale dá se samozřejmě najít takovej talent co to dokáže. Já jsem se dostal do GT Academy přes live event, takže sice nebyla taková konkurence jako v online soutěži (to bych určitě nedal), ale zase to bylo o to víc o nervech - člověk si prostě sednul a měl 5 kol aby zajel čas. Což asi má taky něco do sebe - umět se přispůsobit aktuálním podmínkám. Jaké to bylo celkově je na dlouho, takže tady jsem sepsal něco na stránkách komunity, se kterou jsem v té době jezdil Gran Turismo. http://pitlaneclub.cz/gt-academy-2015-yas-marina-abu-dhabi/ jinak kdo by chtěl, dá se o tom pokecat v sobotu v Mýtě :)

Franz Kafka
30. března 2017, 21:22
0

Knightrider: Já to někdy zkusím, ale půjčíš mi Corvettu pro tyhle účely;) Někde totiž psali, že prý snad ty ameriky neumí zatáčet.

Jinak ta hydraulika přesně bude jenom házet, ale realitu to sotva přiblíží. Ono stejně třeba 500 koní je prostě v reálu jiná síla, než na monitoru. Oceňuji každého kdo si někdy, něco zajel i kdyby to byl Miata Cup:) Je to navíc drahá zábava. Jinak kdy pojede Autíčkář udělat reportáž na ring? Chci tam jet s Krabem jen on o tom ještě neví.

Knightrider
30. března 2017, 22:15
0

Franz Kafka: Jojo, mas pravdu. O tom nezataceni uz jsem taky slysel. ;-)

Ze by dve 911 v tesnym zavodu na okruhu? :-)

Goldies
30. března 2017, 23:32
0

Do zelenyho pekla bych taky rad, uz mam i platak! Kdy to mate v planu?

saage
31. března 2017, 17:34
0

Na Ring bych jel taky.! Pojdme zalozit vlakno na forum, a domluvime se.

Franz Kafka
31. března 2017, 19:25
0

On to Krab ještě neví:) Jen říkal že by se chtěl někde setkat. Jako určitě tak založ a dohodneme to.

PeterLuk
31. března 2017, 20:07
0

Ona už taká neodpružená motokára človeka po pár kolách dosť vytrasie... a v zimných mesiacoch pri tom zvyknem premrznúť na kosť :D

Vojta Nekvapil
01. dubna 2017, 07:47
2

Co se tyce LFS tak autor je magor do fyziky. Uz nekolik let cekame az doladi novy fyzikalni model pneu. Kdyz jsem ziskal papiry, tak jsem v LFS trenoval krizove situace. V praxi se mi to hodne hodilo a ani se to moc nelisilo.

bobo23
06. dubna 2016, 19:24
0

Díky za super článek. Myslím, že spoustě lidí to pomůže. Včetně mě.

reagovat
Sasakr
07. dubna 2016, 00:55
0

Nemělo by to spíš upuštění 0,05 MPa? To je cca půl atmosféry. Jen si nějak neumím představit, že z pneumatiky nahuštěný na 2 atmosféry upustím 25 %. To bude hrozně plavat, ne?

reagovat
sp
spooon
07. dubna 2016, 01:46
0

sám sem tomu taky nevěřil, ale vloni v písku za studena 1,9Bar, po pár minutách na dráze, když to začalo dost klouzat změřím a bylo tam 2,4bar,

Tomáš Vavrečka
07. dubna 2016, 08:41
0

To jsem ale blb. Díky za upozornění, opraveno.

Vojta Nekvapil
01. dubna 2017, 07:50
1

Me bylo receno, ze nejjednodussi pro zacatecnika je odjezdit si par kol, zmerit tlak a upustit na doporuceny tlak vyrobcem.
Casem pak uz clovek upousti automaticky o hodnoty co si zjistil zkousenim. Ja vetsinou ufukuju predek o 0,2 a zadek o 0,1 bar.

Knightrider
07. dubna 2016, 06:19
4

Na foru pisete, ze Sosnova ma spatny povrch a v Myte, ze jsou vysoke obrubniky, tak mne tak napadlo, ze by nebylo od veci ty okruhy trochu bliz popsat vsechny a dat dohromady nejaka jejich specifika.

reagovat
Knightrider
07. dubna 2016, 06:51
0

Navic na kazdy okruh asi bude vhodny jiny typ auta. Na velkem a rychlem okruhu to budou vetsi a silnejsi auta a ten maly s utazenymi zatackami bude zase vhodnejsi pro mensi auta.

jc
jc
07. dubna 2016, 07:14
0

Dobry napad na clanek.

jo
johan
07. dubna 2016, 08:30
0

tiez by sa mi pacil clanok s prehladom okruhov v okoli (cz,sk,pl,hu,at,de).. pripadne to ponat akcnejsie a redakcia by mohla spravit nejaky trip po okruhoch a na kazdy nejaku peknu recenziu a informacie :)

Tomáš Vavrečka
07. dubna 2016, 08:37
1

OK, uvidím, co s tím dokážu udělat :-)

PeterLuk
29. března 2017, 19:52
0

O tomto bol článok v Speede, v jednom z tých prvých čísel po odchodu Honzu Červenku. Jeden z mála článkov, ktoré ma tam po jeho odchode zaujali.

Tomáš Trýska
29. března 2017, 21:31
6

Pokud bych to měl shrnout z Plechcupů a dalších akcí, kterých jsem se účastnil, tak by to vypadalo zhruba takto: Čím menší okruh, tím je potřeba mít obratnější auto. Jinými slovy na malý technický okruh se nejlépe hodí hot hatch, zatímco na velký nějaké GTčko se spoustou koní pod kapotou.

Hradec Králové, Czechring - maličký úzký okruh, ostré zatáčky (vč. několika 90° a jedné 180°), v některé z variant dokonce se skokem (tuhle variantu jsem neměl čest vyzkoušet). I přes tohle všechno jedna z mých oblíbených tratí, protože neměla žádné divoké šikany, takže se tam dalo jezdit i s větším autem. Většina trati má unikové zóny, byť v minulosti byla cílovka ohraničena betony.

Písek, motokárová trať - asi největší z malých okruhů. Velmi úzká trať, několik velmi těsných vraceček, škaredé šikany a hlavně gumy na betonech v zatáčkách. Z mojeho pohledu pro auta mizérie. I s malým autem se tam člověk trápil, velké by tam ani nemělo smysl tahat.

Autodrom Vysoké Mýto - velice hezká malá trať, situovaná v lehkém svahu. Dostatečně široká na to, aby se na ní dalo přejdíždět a přitom stále dosti technická. Pár ostřejších vracáků a šikan tam je, ale šířka trati v nich je stále přijatelná a není problém Mýtem prohnat i větší auto. Celkově asi nejlepší malá trať tady u nás.

Sosnová - poměrně úzká trať v rovině se spoustou zatáček, vracáky a podobně, jediné místo na předjíždění je víceméně cílovka. Osobně bych ji zařadil někam mezi Mýto a Hradec. Je zajímavá tím, že vedle vyasfaltované části se ještě nachází hlinitá nezpevněná část, jakási off-road vložka. Tu jsem zatím neměl tu čest vyzkoušet. Jinak celkově fajn trať. Největším nedostatkem je asi extra hrubý asfalt, která ničí obyčejné gumy na počkání. Semislicky a slicky to dávají celkem v pohodě.

Brno, Masarykův okruh - kdo by ho neznal. Dlouhá široká trať zasazená do poměrně členitého terénu. Trať je celkově velmi rychlá a se slabým autem se tam bude člověk spíš trápit. S velkým a silným autem to je hned o něčem jiném. Určitou nevýhodou je nemnoho vypsaných volných termínů, obvykle ve všední dny odpoledne. 25 minut stojí 550 Kč, pokud si dobře vzpomínám a nezměnili to.

Další budou už víceméně jen do počtu, neměl jsem tu čest na nich jet.

Most - šel by popsat velmi podobně jako Brno, jen sedí v rovině a na konci cílovky je poměrně ostrá šikana. Opět rychlá a široká trať a co vím, tak mají vypsaných podstatně více volných termínů pro automobily.

Orechová Potoň, Slovakiaring - středně velká rychlá trať prakticky v rovině jen s jedním hupem, o něco užší než Brno nebo Most, více různých variant. Co si tak vzpomínám z toho, co jsem viděl jako fotograf, tak nemá žádné vyloženě záludné místo, ale je fakt, že jsem neviděl úplně všechny části. Tady by bylo nejlepší, aby mě doplnil někdo, kdo měl tu čest se na Slovakiaringu projet.

gr
gramo
29. března 2017, 22:07
0

Most mi přijde menší a zábavnější než Brno a věřím že v tom nejsem sám :) Přece jen tam ty rovinky nejsou tak dlouhé a vertikálně to taky úplně rovina není. A stoupání a klesání tam přispívá k zábavnosti i náročnosti, průjezd z klesání do stoupání "srdcovkou" dovede zvýšit tep a kdo se bojí, ten ve stoupání ztratí a v Matadoru to nedožene, protože ten se láme zase naopak... A teprve při pohledu na okruh shora od polygonu mi došlo, proč mi auto za šikanou na konci cílovky vždycky přišlo tak líné... i když to za jízdy nevypadá, je to tam celkem do kopce.

gr
gramo
29. března 2017, 23:09
0

Každopádně díky za toto shrnutí, zatím jsem byl jen v Brně a v Mostě s Celicou a pak v Písku s MX5, než jsem to zkusil, trochu jsem se bál, že to bude až moc malé, ale s krátkou zadokolkou ani ty šikany nebyly zas tak škaredé, docela mě bavilo si v nich pomáhat plynem :) (S předokolkou bych to asi hodnotil jinak) Takže by mě mohlo bavit i Mýto a Sosnová.

Knightrider
29. března 2017, 20:08
0

Na sobotu mam bohuzel naplanovane nejake povinnosti, takze se nakonec neprijedu ani podivat. :-(

reagovat
iv
ivesm
30. března 2017, 08:37
0

je mozno prijet i v pripade kdy vim ze nebudu zavodit jen me zajima jak vam to jde? :)

reagovat
ToMyx
30. března 2017, 14:27
0

Tak hold bude větší fronta na párek:-D

CZmisak
30. března 2017, 15:49
0

Kdo pojedete přes Litomyšl, tak bacha, čerstvě budou v provozu 2 nový úsekovky (od Eurooilu prakticky až na světla, od kruháku k Mollce), tak ať se vám to neprodraží.

reagovat
CZmisak
30. března 2017, 15:53
0

Resp. oficiální zahájení provozu je v každým prohlášení jiný, ale i tak si dejte pozor. ;-)

bobo23
30. března 2017, 17:40
0

Škoda. Loni jsem si říkal, že by sobotní termín byl fajn, a když to jednou na sobotu vyjde, tak musím do práce. Takže nejdřív v létě. :-(

reagovat
Asid
30. března 2017, 17:50
0

Z Brna jede někdo ráno ?

reagovat
Goldies
30. března 2017, 23:33
0

Ja jedu :-)

Asid
30. března 2017, 23:47
0

Tak co nejakej sraz ? Muzem vyrazit spolecne, pokud by to nebyl problem. Jedu svym + jeste jedna 350z.

Goldies
30. března 2017, 23:53
0

Jasny neni problem, sraz na parkovisti u Globusu? Jeste nabiram jednoho kluka s Bmw v Lipuvce ;-)

CZmisak
02. dubna 2017, 11:26
0
reagovat
Goldies
02. dubna 2017, 21:42
0

Ach jak jsou fotky milostive ke stavu auta :-D normalne to vypada jak lestenka :-D

ToMyx
03. dubna 2017, 18:28
1

Tak proto je tam moje plechovka radši jen po přední kolo, protože líp zachránit už to nešlo:-)

Franz Kafka
03. dubna 2017, 21:13
0

Hmm 6H1 vypadá super, 4B1 takový ten falešný Boxster také:) 9T6(lol ten nápis) auto které nesnáším tady vypadá výborně čest pro mě anonymnímu majiteli. Ten Primera club tam náhodou všechna čest. Vjel ten Krab vůbec s tím autem na ten okruh nebo jenom pózovalo ?:D

CZmisak
04. dubna 2017, 09:58
0

Ještě fotky od kamarádky, která tam běhala se mnou: https://ulozto.cz/!C9yRdHlqoy73/1-4-vysoke-myto-autodrom-rar
ToMyx: Mám ještě hromadu ne-úplně-povedených fotek, třeba tě najdu tam. Jaký auto mám hledat? :D

Petr 'Krab' Jeřábek
04. dubna 2017, 11:00
0

Franz Kafka: to víš že to auto jenom nepózovalo :) ... asi 2x jsem tam vjel no... ale žádnej gumyrvoucí drift jsem teda nepředved... to je fakt :) ... to víš je to vyleštěná primadonka :)

Franz Kafka
04. dubna 2017, 11:43
0

Vypulírované je to příkladně o tom žádná. Tak to je dobré, ale v tom Mýtě asi docela nic moc ne? Úzké a úskočné na širokou a rychlou kdejaký Caterham si musel vést lépe:)) Jinak to tvoje auto je pěkné to moje zcela otevřeně vypadá proti němu hnusně... Musím na tom ještě hodně zamakat...

Goldies
04. dubna 2017, 12:34
0

Falešný Boxer děkuje :-D A pan Krab jel okruh dosti na pána :-D což na takhle malém okruhu naprosto chápu. Pán s Catem se toho nebál a zcela krutě si dával zatáčky a jen jednou mu nevyšla :-D

Franz Kafka
04. dubna 2017, 12:35
0

Tak jednou se to odpouští :D Vypadá to vážně dobře to auto. Mimochodem co teda nakonec destičky ? Bosch rulez ?

Goldies
04. dubna 2017, 12:58
0

Necham si to s prominutim do blogu, ale pro nekteré to bude překvapení a pro jiné bez překvapení :-D

Každopádně je pořád co zlepšovat :-)

Raspby
04. dubna 2017, 13:22
0

A já zase nikde :-D

Raspby
04. dubna 2017, 13:31
0

Tak to dám ještě sem..pohled z mojí Mršky na to jak se mi Goldies postupně vzdaluje :)

Petr 'Krab' Jeřábek
04. dubna 2017, 13:53
0

Paráda... Goldies, to velmi opatrně řekl : "Krab jel na pána" :-D , to jsem prostě typicky já.... koupim si vždycky auto co pak vypadá jak z muzea a pak 2 kola pečlivě zahřívám, 2 kola přemýšlým jestli už je to zahřáté a pak mám dojem jestli by se už nemělo dochlazovat :)

Zachytil jsem že Goldies a Raspby napíšou blog! To bude skvělý. Já bych napsal taky. Takový blog o tom jak se projela dvojice Saage a Krab. Saage natočil taky video, Porsche tam účinkuje taky a tak to bych určitě k tomu přiložil.

CZ Misak : nebude vadit, že bych si půjčil nějaké tvé fotky z těch linků co jsi naposílal? Jsou pěkné, něco bych vybral a uvedu tě k fotkám a v blogu jako "foto CZ Misak" Dík předem!

Franz Kafka
04. dubna 2017, 15:02
0

Jak z muzea? Važ slova nebo tě vyloučí z Porsche clubu a grémium fans se s tebou přestane bavit. Vidíš no já tam vjedu zahřeju fakt hned, ale fakt;) Co to je dochlazovat? Musíš jet na krev jak říká jeden známí dokud to jede nesmíš to řešit. Co se může stát maximálně tě předjede Goldies v berušce a nebo Felicita V12biturbo. Mě jednou předjel na okruhu Transit...takový ten modrý custom po chipu a snížený až na zem světlá asi -2cm a odklony jak Pepkův Golf trojka. Ten Catrham to musí být brousek v takovém Mejtu.

CZmisak
04. dubna 2017, 15:05
0

krab: Určitě nevadí :) Ty z ulozto (od https://cs-cz.facebook.com/Foto-Marcela-a-Kristýna-Saláškovy-407010444688/) ještě snad dneska projdou fotošopem a pak se to objeví taky v nějaký online podobě :)

ToMyx
04. dubna 2017, 20:34
0

Czmisak: Diky moc za pripadne nalezeni nejaké fotky mé modré Primery. Na té společné "klubovce" je to ta první z Gottwaldova.
krab: já si říkal, jakto že to porsche tak rychle dojíždím, ale nebyl bych jiný, je to opravdová kráska
goldies: fakt super zvuk a rychlost, na kosmetiku se víš co...na tu to nejezdí

CZmisak
04. dubna 2017, 20:51
1

V tom archivu je ta klubovka celá:

Franz Kafka
04. dubna 2017, 20:53
0

Krab je pravý aristokrat dokonalý podvozek, dokonalá aerodynamika, výkon i zrychlení ale jemu stačí vědět že to tam je on to nepotřebuje ukazovat :D

ToMyx
04. dubna 2017, 21:15
0

Czmisak: moc díky! Zachovám pro další generace. Mně fotek bohužel moc nedopadlo. Chyba chipu, skoro vse mazanice.

Franz: dokonalý vysmátý aristokrat, parkovali jsme skoro vedle sebe, tak jsem zahlédl a při odjezdu pozdravil kynutím ruky :-)

Franz Kafka
04. dubna 2017, 21:29
0

Ono na tom něco je jak pravý jedna chytrá poučka ve starém, slabém autě umí jet rychle každý. Uhlídat se v rychlém, sportovním autě a jezdit s klidem a v pohodě už každý nedokáže. Ono je to teda mířeno na běžný provoz, ale Krab to umí zjevně přenést i na ten okruh:) Jinak ta Primera je pěkná zase taky aby nebyla když stála jak 944.

Petr 'Krab' Jeřábek
04. dubna 2017, 23:22
0

Jen si dělejte prdýlky :-D Už je to zvěčněno i v blogu. No prostě jezdím spíš plynule a jak říkají pravý závodnící : v plynulosti je rychlost. U mě zatím ještě ta rychost nějak stale nepříchází :)

Franz Kafka
04. dubna 2017, 23:43
0

Pravý závodníci vyčkávají na příležitost. Soudě z videa u blogu je vidět že si nejel zase tak zle, ale Caterham jel dost agresivně tomu by ten den neujelo nic :D



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hyundai i30 Hyundai I30 1.4 i Trikolor LPG 2013
Hyundai i30 Hyundai I30 1.4 i Trikolor LPG

2013 rok výroby
99 koní výkon
1 396 ccm objem

Chevrolet Camaro  2016
Chevrolet Camaro

2016 rok výroby
340 koní výkon
3 600 ccm objem

Land Rover Discovery Discovery 2 V8 TOP STAV 1  2000
Land Rover Discovery Discovery 2 V8 TOP STAV 1

2000 rok výroby
185 koní výkon
4 000 ccm objem

Mercury Colony Park  1984
Mercury Colony Park

1984 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Renault Clio 1,2 2000
Renault Clio 1,2

2000 rok výroby
59 koní výkon
1 149 ccm objem