načítám data...

15 šestiválců s nejlepším zvukem

23. května 2017, 08:32 23 komentářů Vavris Vavrisovic TopX

Šest je více, než čtyři. Šest je také často hranice, od kdy motor není trapně nazýván máloválcem. Která šestiválcová auta však, dle úvah naší redakce, vyluzují ty nejlibější tóny? Budou převažovat R6, V6 nebo snad H6?

Zobrazit galerii

Vybírat ty nejlepší automobilové zvuky je pěkná řehole. Před časem už jsme se notně zapotili u čtyřválců, tedy teoreticky nejméně zajímavé sortě motorů. Bylo tedy nad Slunce jasné, že sestavit to nejlepší z šestiválců, aniž by to nebyl padesátistránkový seznam, bude už řádná řežba. Šestiválce totiž znějí velmi dobře tak říkajíc od přírody a jakmile člověk začne vzpomínat, vybaví si celé zástupy šestiválcových aut se zvukem, který by mohl někým být označen jako nejlepší. Ať už jste příznivci sametově vyvážených řadových šestek, kompaktních a trochu hrubých véček anebo plochých boxerů, snad mezi následující várkou aut naleznete alespoň pár svých favoritů. A jestli ne, nezapomeňte nám v komentářích říct, na co jsme zapomněli, či spíše, co jsme neprávem vyřadili.

Nissan S20 – GT-R “Hakosuka”

Jedním z pionýrů japonských superaut byla první generace ostré varianty modelu Skyline, které fandové neřeknou jinak, než Hakosuka. Moderní GT-R spoléhají na mohutně přeplňované jednotky a pohon všech kol, první Godzillu ale poháněl atmosférický řadový šestiválec S20. Měl objem dva litry, krmen byl třemi karburátory Weber (a v pozdější variantě vstřikováním Lucas) a jeho ryzí mechanický zvuk a lineární charakteristika se nemalou mírou podílí na popularitě fenoménu Hakosuka.

Volkswagen VR6 – Golf R32

Dalším motor v seznamu mohl být opět z dílen Nissanu – jednotka VQ35DE známá zejména díky modelu 350Z má neobyčejně plný a šarmantní zvuk. Já dal však nakonec přednost (pro někoho možná neprávem) jedné mimořádné jednotce z Wolfsburgu. VeRuna se za více než čtvrtstoletí, kdy se poprvé objevila pod kapotou VW Corrado a Passat, stala legendou a přes rozdílné rozevření válců vydává podobně hutné a bublavé tóny jako japonská V6. Motor VR6 speciálně vyvinutý pro snazší příčnou zástavbu do předohnaných aut se během svého vývoje dočkal mnoha verzí a našel si cestu pod kapotu rozličných modelů koncernu. Začínal s objemem 2791 ccm a výkonu 175 koní a skončil na cifrách 3598 ccm a 300 koní. Zcela nejlépe však dle mého názoru uměly šťavnatý zvuk VeRuny prodat skrze své dvě koncovky výfuku Golfy R32.

Porsche “Mezger” – 911 GT3 996 / 997

Když přijde na přetřes ikonická 911, ortodoxní petrolheadi nejspíše udělí přednost klasické 911 se vzduchem chlazeným motorem. Přechod na vodníky, který nastal s kontroverzní generací 996, nesli tradiční příznivci značky těžce. Jenže z vodou chlazených Porsche zanedlouho povstal nový hrdina. Nikdo mu neřekne jinak, než Mezger (podle konstruktéra Hanse Mezgera) a je to zřejmě jeden z nejlepších motorů, které tato planeta poznala. Plochý šestiválec o objemu 3,6 litru (na sklonku kariéry převrtaný na rovné čtyři litry) a mazáním se suchou skříní byl původně vyvinut pro závodní speciál ve vytrvalostních závodech 911 GT1 a na jeho konstrukci je to znát. Je proslulý svou odolností a schopností dlouhodobě snášet etxrémní zátěž. V atmosférických variantách, které se objevily výhradně v 911 GT3 a GT3 RS, pak svůj rodokmen z motorsportu doplňuje o krásný mechanický zvuk, který se z chrčení, hučení a vrčení mění ve vysokých otáčkách v nádherné a nezaměnitelné vytí a kňučení, tak určující pro moderní Porsche.

Aston Martin DB5

;t=77s

Zpátky k řadovým šestiválcům a také starým časům nás zavede Aston Martin DB5. Elegantní GT, které se stalo nesmrtelným díky filmům s Jamesem Bondem, ukrývá pod kapotou čtyřlitrový motor o výkonu 282 koní. Celohliníková jednotka vznikla převrtáním jednotky 3,7 z modelu DB4 a příděl paliva se jí staraly tři karburátory SU. Šestiválec DB5 není ani řízný, ani přespříliš hlasitý a už vůbec není ostrý, přesto má však krásný, vydatný a velmi podmanivý zvuk, který má v sobě stejnou důstojnost a eleganci, jako karoserie božského Astonu. 

Mercedes M198 – 300SL

První superauto. První silniční vůz se vstřikovacím motorem. A jedna z nejzajímavějších zvukových kulis mezi řadovými šestiválci. Motor M198 měl objem 2996 ccm a vstřikováním Bosch předběhl dobu o celá desetiletí. Jeho 215 koní dnes možná už nezaujme, ve své době to však byl velmi potentní kus kovu. A jeho harmonický a přitom šťavnatý zvuk lahodí uchu i po dlouhých 70 letech.

Jaguar XK straight six – D-Type/XKSS

Opakem sametového a hedvábně líbezného chodu 300 SL, je slavná řadová šestka XK od Jaguaru. Litinový motor DOHC o objemu 3442 ccm je hrubý, prská, frká, grgá, ržá, řve a… prostě dělá bordel! Jeho neurvalý a nevyrovnaný projev musí přenést do ráje každého milovníka starých dob, kdy směs připravoval karburátor, emisní předpisy neexistovaly a krocení sportovního vozu bylo brutální záležitostí pro otrlé. Šestiválec XK je stejně brutální a surový, jako silniční varianta závoďáku D-Type, zvaná XKSS. 

TVR Speed Six – Cerbera, Tuscan, Sagaris, T350 

A teď každý povinně uroní slzu za chátrající továrnu v Blackpoolu a zemřelou značku TVR. Na sklonku života pod Peterem Wheelerem chrlilo TVR do světa zřejmě ty nejperverznější a nejsyrovější sporťáky své doby. Z aut jako Cerbera nebo Sagaris mrazí už jen při vyslovení jejich jména a jistě velmi mrazilo i jejich řidiče, když se snažili zkrotit divokou povahu aut z Lancashire. Stejně perverzní a teatrálně děsivý byl i motor Speed six – s výkonem až 408 koní vůbec nejsilnější řadový šestiválec, který byl kdy montován do silničního auta. Speed six je hrubý uřvaný netvor, který jez nám nejen svou enormně přehnanou reakcí na plyn, ale také schopností bez milosti zlikvidovat vaše ušní bubínky a přivodit noční můry všem dětem v okruhu dvou kilometrů.

Alfa Romeo Busso – 75 V6, GTV6 

Není lepší způsob, jak narušit převahu řadových šestiválců, než božským véčkem od nesmrtelného Giuseppeho. Stačí vyslovit “Busso” a všem fanouškům italských vozů se vztyčí všechen porost těla. Šestiválec s  rozevřením válců 60°, krátkým zdvihem a neutuchajícím hladem po otáčkách prožil dlouhou kariéru čítající mnoho verzí. Ten nejlepší zvuk však podle mě jednoznačně mají jeho první verze. Dva-a-půl litr známý z Alfy GTV6 a tří litr, jež se objevil v Alfě 75. Syté sténání motoru doplněné o řízné štěky od výfuku, mechanický zvuk vaček a zpívající sání je jednou z nejlepších nízkonákladových zvukových kulis, které si automobilový fanda může dopřát.

BMW S52/S54 – M3 E36, M3 E46

Jen málokterý automobilový zvuk je tak nezaměnitelný jako ten, který vydávají sportovní řadové šestiválce mnichovské automobilky. Typický mechanický kovový zvuk motoru a sání, který s rostoucími otáčkami doplňují štiplavé rezonující tóny výfuku pozná snad každý automobilový fanda. Svůj tradiční zvukový podpis si bavoráky drží již od přelomu 70. a 80. let, kdy se v BMW M1 objevil 3,5 litrový šestiválec řady M50. Vrcholu dosáhly zřejmě na přelomu milénia, skvělými jednotkami S52 a S54 známými z BMW M3 nebo M-kových variant coupé a roadsterů Z3/Z4. Ani nové šestiválce N55 však svým zvukme nezapřou příslušnost k jedné z nejslavnějších šestiválcových dynastií všech dob.

Jaguar AJ126 – F-Type S 

Šestiválce si na rozdíl od čtyřválců nemusejí za každou cenu pomáhat zvukem výfuku, aby jejich projev za něco stál. Leč dobrý výfuk není nikdy na škodu, jak nám ukazuje kompresorem přeplňovaný šestiválec AJ126, kterého jsem vybral co by zástupce současné produkce. Randál, který umí F-Type vytvořit, je významnou součástí jeho DNA a smyslu bytí. Divoké prskání do výfuku možná zní trochu lacině, společně s mohutným zvukem klasického véčka a prděním při rychlém přeřazování a zamykání měniče převodovky ZF však z F-Type činí možná nejcharismatičtější šestiválec na trhu.

Dino V6 – Lancia Stratos, Dino 246 GT 

Svému vidlicovému šestiválci ani autům, která poháněl, sice Enzo Ferrari nedovolil nosit jeho slovutné jméno, ale pojmenoval je v upomínku na svého zesnulého syna. Štíhlé Dino 246 GT bylo jedním z prvních maranellských vozů s motorem uprostřed a dnes patří k tomu nejvíce uznávanému z Ferrariho dílny. Lancia Stratos dovedla stejný recept na rallyové erzety. A aby se motor vyrobil v dostatečném počtu kusů pro homologaci do Formule 2, vznikl jeden z prvních Fiatů, které se dočkaly označení “Ferrari chudých” – překrásné kupé a kabriolet Fiat Dino. 

Mercedes SSK

Řadové šestky bývají synonymem pro uhlazenost a kultivovaný chod. Mohou to ale být i pořádně zlé obludy – zvláště pokud jsou dost staré. A těžko hledat mezi předválečnými auty, bez ohledu na počet jejich válců, zvuk brutálnější a velkolepější než kompresorem přeplňovaný šestiválec pod dlouhou kapotou Mercedesu SSK. To, že sedmilitrová šestka měla výkon 200 až 300 koní a umožnila tak zcela neaerodynamickému SSK dosáhnout rychlosti až 190 km/h a být tak jedním z nejrychlejších aut své doby, to už je jen třešnička na dortu.

Chrysler 265 Hemi

Když se řekne Hemi, nejspíš si vybavíte slavnou sérii osmiválců s polokulovými spalovacími prostory, které byly vrcholem nabídky koncernu Chrysler v 50. a 60. letech, nebo jejich dnešní nástupce (bez kulovitých spalovacích prostor ale s cool jménem). Věděli jste ale, že existovala i šestiválcová Hemi? Vyráběla se v 60. a 70. letech v Austrálii a svým charakterem stála někde na půl cesty mezi brutálními americkými V8 a sofistikovanými řadovými šestkami z Evropy. Chrysler Valiant Charger, který ji měl pod kapotou, byl navíc v té době nejrychlejším australským vozem.

Hudson Twin-H

Pamatujete si na film Auta a úžasného Doca Hudsona, do kterého obtiskl své závodnické zkušenosti neméně úžasný Paul Newman? Nebyli jediní dva úžasní. Třetí hvězdou, která tvořila tuto postavu, byl Hudson Hornet s řadovým šestiválcem Twin-H, který byl na začátku 50. let hvězdou NASCAR. A podobně jako australská Hemi zněl tak trochu jako velký osmiválec, aby pod plným plynem přešel do charakteristického vrčení řadové šestky…

Toyota 2JZ-GTE – Aristo, Supra Mk.IV

Zbývá poslední motor do patnáctky. Mám tu přichystané odkazy na dalších více než deset videí, ale musí nastat nekompromisní prořez, jinak byste se konce článku nedočkali snad nikdy. Rozhoduji se mezi dvěma turbomotry z Asie a černého petra nakonec dostává úchvatné RB26 od Nissanu. Jednotka 2JZ-GTE je sice už nechutně profláklá napříč všemi komunitami automobilových nadšenců, leč její projev zkrátka stojí za to a kdyby tady nebyla, možná bych to nepřežil. :-)  Řadový šestiválec přeplňovaný dvěma sekvenčně zapojenými trubodmychadly se proslavil především svou vhodností k extrémnímu tuningu. Kousky s výkonem přes tisíc koní nejsou ničím výjimečným. Vlastně najít sériový motor 2JZ-GTE bude nejspíš složitější, než hledat jednotku upravenou nad 500 koní. Proto i typický zvuk, který máme se Suprou spojen, se značně liší od továrního nastavení. Všechny ty hulákající výfuky, pšoukající blow-off ventily a artilerie v podobě ALS trochu zastiňují teskné vytí šestiválce. Jenže bez nich už si zvuk Supry pomalu nikdo nedokáže představit.

A nezapomeňtě, pokud jsme nějaký motor trestuhodně pominuli, připomeňte nám to v komentářích.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
23. května 2017, 09:28
0

U mě to šestiválec ať už jakýmkoli uspořádání taky vyhrává. Z nějakýho těžko vysvětlitelnýho důvodu je můžu víc než osmiválce....
No vybrat 15 bylo určitě těžký, protože by se jich dalo vybrat klidně 50 :)

Já přidám jeden. Pochází z Japonska a poháněl takovou ve své době jednostopou "Hakosuku" , Honda CBX 1000 , hezčí motocyklový zvuk asi nenajdete dodnes.

reagovat
Kr
Krocan
23. května 2017, 09:43
0

Tak ta šestihrncová Honda je opravdu Něco. I v republice jich je několik a kdybych se někdy rozhodl koupit mašinu, tak mám jasno.
Na stránkách Švédského CBX klubu byl zvuk běžícího motoru jako podkres.

Přemda Honda
23. května 2017, 10:02
0

Když už jsme se dostali k šestiválcům v jedné stopě,hned jsem si vzpomněl na závodní klenot od Hondy ze šedesátých let..
Honda RC 166 - řadový šestiválec o objemu pouhých 250 ccm a výkonem 60 koní při 18000 ot./min. :-)


Mírus
24. května 2017, 00:11
0

Protože i mě na téma "nejlepší šestiválcový zvuk" napadla hned CBX, tak se přidávám. A TOTO je důvod:

Redguy
23. května 2017, 14:35
3

TVR nutne potrebuju :))))))))

reagovat
Vl
Vladis
23. května 2017, 16:53
0

S modernych by sem klidne doplnil napr take M4 GTS to ked som pocul na zivo som si spravil pruh cez trenire inak vyber je v celku velmi vkusny .... ale sme osideny o 5valce :D (My Volvisti si potrpime :D :D :D ) tesim sa na 8hrnce to bude narocny vyber :D

reagovat
ri
riprex
23. května 2017, 22:23
0

Tady by mělo správně být Busso na 15 způsobů, protože jak řekl už Jeremy... lepší zvuk než 12V Busso na světě nic nevydává. Pro úplnost... tento motor nebyl jen v 75 a GTV6, ale i ve 164, AR6 a dokonce i jako turbená verze ve 166. Za připomenutí, zrovna i dneska, stojí toto video...

reagovat
vonkreuz
23. května 2017, 23:52
0

Pro úplnost Busso byl v těchto italských vozech: Alfa Romeo 6 (2.5 12v), 90 (2.5 12v), GTV6 (2.5 12v, 2.5 12v Twin TB), 75 (2.5 + 3.0 12v), 164 (3.0 12v, 2.0 12v TB, 3.0 24v), GTV "916" (3.0 12v, 2.0 12v TB, 3.0 + 3.2 24v), 155 (2.5 12v), 156 (2.5 + 3.2 24v), 166 (2.0 12v TB, 2.5+3.0+3.2 24v), 147 (3.2 24v), GT (3.2 24v), Fiat Croma (2.5 12v), Lancie Thema (3.0 12v), Kappa (3.0 24v), Thessis (3.0 + 3.2 24v).

ri
riprex
24. května 2017, 08:18
0

24V se nepočítá... není to Busso už ;) On s vývojem tohoto motoru nemá lautr nic společnýho... a ten zvuk už to prostě nemá. Proto Vavris uváděl jen tu 75 a GTV6 ;)

Honza Hamster Křeček
24. května 2017, 10:23
0

Ten motor prošel mnoha modifikacemi, dostal vstřikování, DOHC, měnil se objem, občas měl i turbo - s ničím z toho neměl Giuseppe Busso už nic společného, on odešel z firmy vlastně dřív, než se první "Busso" vůbec dostalo do výroby, nicméně to podstatné přetrvalo po celou dobu. A to včetně zvuku. Jasně, starší kusy víc řvou, bo nemají katalyzátory a tlumiče se taky ještě tolik neprožívaly, ale charakteristickej zvuk to má stále.

podvlada
24. května 2017, 15:44
0

A jedna z dalších modifikací, moje zatím asi nejoblíbenější :-D


Parádní záběr na vstřikovače...
A co se týče zvuku, pravda, je trochu jinde než "základní" Busso :-)

podvlada
24. května 2017, 15:47
0

Sakra, embedded videa nerespektují čas, kde mají začít. U prvního videa si klikněte na 0:35, u druhého na 1:20...

Arutoro .357
24. května 2017, 21:16
0

Nechci být hnidopich, ale v Alfě 155 TI určitě nebylo busso, ale motor V6-PRV od Peugeot/Renault/Volvo. Nenech se zmást nápisem AR na hlavách motoru. Dokonce rozevření válců bylo oproti bussa jiné, 90° oproti 60°.

ri
riprex
24. května 2017, 21:24
0

Tyhle motory bych sem vůbec, ale vůbec netahal. 155 pro DTM měla nejdřív závodní motor vyvinutý Alfou, což je nějaký úplný exot a nic moc k tomu nejde dohledat, jen že to byla 60° V6 která s Bussem neměla vůbec nic. Pak měla 2.5 90° V6 a to bylo hodně upravené PRV.

Arutoro .357
24. května 2017, 21:32
0

Pravda, teď jsem si to dohledal, PRV bylo pouze pro sezónu 1996, předtím to mohla být ořezaná V8 z Montrealu.

podvlada
25. května 2017, 09:37
0

Aha, tak v tom případě se omlouvám, měl jsem to za překopané Busso...

Pa
Pavel Janda
23. května 2017, 23:50
0

Rozhodne zapomneli!

Peugeot 406 coupe V6. 207 koniku neni nijal zazracne stado, avsak umi auto rozjet pekne. Kultivovanejsi motor aby clovek pohledal! Na volnobeh nikdo kolem auta nepozna, ze motor bezi. Do otacek jde ochotne, linearne. Zvukova kulisa by mohla byt trikrat hlasitejsi. V tom je vsak jeho kouzlo!

:)

reagovat
Ni
Nikdo
24. května 2017, 00:06
0

Mitsubishi FTO. Vsichni milujou zvuk, kdyz se u Hondy aktivuje VTEC. Ted si predstavte ten bordel diky systemu MIVEC u Mitsubishi V6. Na to auto nezapomenu, necht odpociva v pokoji.

reagovat
munilaw
24. května 2017, 02:17
0

BMW M1 mělo myslím M88/1 :-D

reagovat
custom1
24. května 2017, 08:45
1

A kde je "Neunnelfer"??? Nasrané prskání staré (vzduchem chlazené) 911 je balzám pro uši, tak jak to, že tady chybí?

reagovat
Br
Breakthru
24. května 2017, 19:58
0

nemám moc rád italský auta, ale asi není nic hezčího než právě zvuk Bussa resp. jeho hlas, projev či jak to nazvat.Kdekdo chválí emerický V8 pro jeho zvuk, ale to nejlepší je vážně v tý starý Alfině.....

reagovat
Ma
Marian
26. května 2017, 15:10
0

Mitsubishi FTO, 6A12 Mivec ma jeden z nejkrasnejsich zvuku vubec. Ale zvuk 6A12 v Galantu bez Mivecu je take nadherny. Mam dva :-) Kazdopadne krasny zvuk ma i Honda NSX.

reagovat
ko
koch
26. května 2017, 23:16
0

preskocili jste 5ti valce, ty se taky umi projevit moc hezky
tak snad priste, jsem zvedavy na vyber ;-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem