načítám data...

Jsem stále petrolheadem

25. února 2020, 19:40 71 komentářů Stanley

Pokračování života autíčkáře

zobrazit celou galeriiStanley Stanley: Jsem stále petrolheadem

Petrolhead… úplně obyčejné slovíčko, které je snad i pěkné (na rozdíl od infotainmentu) a které jsem se naučil až tady na autíčkáři. Ne, že by tu bylo nějak hojně užívané, spíš není, ale když už, mluví o něm výhradně ti, co se vůči petrolheadství pravidelně vymezují. Je to taková póza a móda v určitých kruzích. Něco jako před dvaceti lety rocker nesměl mít rád hiphop, vegan má společenskou povinnost mluvit o svém veganství, adolescent se vymezuje vůči všemu a unavený dálniční tahoun s celoživotním podvalem za zády se musí vymezit vůči petrolheadství. Proto je nevyhnutelné v tomto blogu slovíčko “petrolhead” opět několikrát použít. I když to šlo jinak… 

Někdy před rokem a půl jsem psal blog o tom, jak se člověk nevědomky může stát petrolheadem. Například krásné okresky, nevelký provoz, adekvátní auto a tak dál. Pozitivní blogísek plný sluníčkových nálad. S tím měl ale tehdy kdosi problém, že prý až najezdím obligátních 60 tisíc ročně a kdesi cosi, tak budu mluvit jinak. Což je legrační, protože ani po hlubokém zamyšlení se nevidím jediný důvod, proč dobrovolně měnit radost a vášeň za otročinu. Ono geolog taky nevymění potěšení z pyritu za každodenní rubání v dolech. 

Za těch několik let mě totiž okreskové vymetání nepřestalo bavit. A co víc – život mě zavál do míst, kde si při cestě do zaměstnání můžu vybrat hned dvě krásné okresky a v případě nechutenství dokonce další dvě rovné a široké cesty. Čtyři cesty, každá jiná. Není to krása? 

Ono by zrovna na Autíčkáři nebylo o čem psát, po okreskách to tu pere každý druhý. Jenže můj každodenní čtyřkolý společník začal povážlivě stárnout, díly se shánějí hůř a hůř, po patnácti letech se na karoserii objevuje vyčítavá rez a je mi celkově líto s ním jezdit denně, takže už několik let koukám po náhradě. S mou tehdejší E46 328i byl by výběr o dost jednodušší – bavorák byl docela hmotný a bylo za co ho vyměnit, v jeho váhové kategorii je totiž relativně široký výběr. Jenže já už dávno nemám BMW. Jezdím s MG ZS 180, což je 1250kg vážící sedan s návykovým šestiválcem a výborným podvozkem. A teprve MG mi tehdy ukázalo, jak velký vliv na zábavu má čtvrt tuna diety. Taky mi pořádně zatopilo, protože kdo zkoušel mezi ojetinami najít podobně lehký povoz se šestiválem, chutí do zatáček, otáček a rychlými reakcemi na všechno (ehm, kromě řazení), ale v novějším roku výroby, ví, že jde o práci dosti neúspěšnou. Proto jsem začal pátrat po různých, i dost protichůdných, alternativách. 

Mám taky požadavky ohledně ceny a stáří, což se ukazuje jako problém, překvapivě. Chtěl bych totiž sportovní vůz za 250 tisíc mladší deseti let. O tom ale později (existuje mezi novináři otřepanější fráze, než “o tom ale později”?). 

Mám i další požadavky. Chci, aby mé auto bylo krásné, s ladnými křivkami, abych se za ním s radostí ohlédl – tedy štíhlé kupé – a taky bych rád byl na cestě nenápadný – tedy sedan nebo hatchback – též jsou mi svou filozofií blízké staré lehké a nenáročné sporťáčky – tedy lehké kupé s maximálně dvoulitrovým motorem – a mimoto mám rád plnotučný zátah poctivého benzínového šestiválce – takže nějaká větší mašina. Vzpomněl jsem, že poslední dobou mám hodně rád jízdu vlahým letním večerem bez střechy? Takže roadster. Jak vidno, všechno mám srovnáno a přesně vím, co chci. Hledání vhodného vozu bude jednoduché, hurá. 

MG ZS 180 

Nejdříve aktuální vůz. Morrisovy garáže odvedly dobrou práci a už z tehdy starého a vizuálně nudného civicu se jim povedlo vymáčkout sportovní sedan s velmi anglickou tváří. Nízký, jednoduše střižený a štíhlý povoz, se čtyřmi světly (miluji kulatá světla!), který ovlivnil mé řidičské já ve všech směrech. Díky MG přesně vím, co chci a co nechci. Chci rychlé reakce na volant, ochotný a motivovaný předek, výborný zvuk motoru a plynový pedál, co dává pokyny, nikoli doporučení. Co fakt nechci, je emdžíovo řazení. Dělali jste někdy bramborovou kaši vařečkou? Ano, tak se řadí v MG ZS. Moje další auto prostě bude umět řadit, a to tak, jakoby celé řadicí ústrojí i s převodovkou bylo vyrobeno z kovu. 

Ford Focus ST 225 / RS 

Po estéčku jsem pokukoval vždycky, je to sice klasický hatchback, ale díky jeho neuhlazeným a oproti ostatním hatchům netypicky drsným liniím z něj vždy čišela špinavá rallye, neotesanost a neurvalost. Dnes už legendární pětiválec to vše podporuje. 

Lehkým zklamáním byl ovšem dojem z řízení. Oproti MG je výrazně tupější, méně přesné, podvozek houpavější a plyn váhavě “posílený” typickou reakcí turba. Jasně, je silnější, rychlejší a pětivál zní naprosto skvěle, ale když já nechci auto ovládané přes polštář… 

Jdou pořídit už za 200 tisíc, ale pěkné kousky pofl jsou často dost nad 300 tisíci. Úplně jinou kapitolou je verze RS, plakátový sen. Tou jsem bohužel nejel, ale moc rád bych. Nicméně ceny jsou 600 a víc tisíc, což bych za auto 2009 stejně nedal. 

Honda Civic Type-R fn2 

Ufo vypadá špičkově, je úplně jiné, než všechno ostatní. Líbí se mi dokonce i interiér. Tohle je auto, které by mohlo uspokojit veškeré mé staromilské potřeby, jako například rychlé reakce nebo perfektní řazení. A po zásahu Hondatou mít otáčky nad 8 tisíc? Extáze. Auto je často označováno jako nejhorší ze všech generací Type-R. Objektivně je to možné, ale já jsem byl s jeho rychlými reakcemi spokojený a charakterní motor nahrazoval můj šestiválcový zvyk. 

Kousky po roce 2010, případně White Championship se samosvorem a nevelkým nájezdem nezřídka okupují ceny okolo 350 tisíc i více. Jeden krásný kousek od velmi pečlivého majitele jsem skoro koupil, ten ale na poslední chvíli ucukl a tak nemám nic. 

Peugeot RCZ 

Můj vztah k tomuto autu by fb označil jako komplikovaný. Je jako holka, na které nenajdete pěkného detailu, lehce neforemná a  při těle, sebereflexe v oblasti odívání neaktivní, ale celek z neznámého důvodu velmi dobře funguje. 

Přesně o tom je Peugeot RCZ. Na této placaté hroudičce není pěkného nic. Dokonce ani není placatá, jen to maskuje a dělá ten dojem. Předek tlustý a přeteklý dopředu, podivná neumětelská svislá linie dveří, násilné vybrání mezi předním a zadním bočním sklem, obří kola maskující vysoký ponton, proporce absolutně nevhodné pro kupé. Z toho auta by mi mělo být objektivně tak špatně, jako bych byl býval celý den poslouchal Evropu 2, jenže není. Mně se ta hrouda líbí. Je barokní, pyšní se svými kyprými liniemi, drze dává vše na odiv. Na RCZ se nelze dívat zblízka a detailně, RCZ musí kolem vás proplout, nesmí nechat spočinout váš zrak na jednom místě. Jen tak, aby byly podrážděny smysly, probuzena zvědavost. Pak musí zmizet. Podle všech recenzí tato hrouda i moc pěkně jezdí.  

Motor je známý potížista, většinu problémů se ale povedlo vyřešit do roku 2013. Karbonizace, souputník to všech moderních motorů, splňujících emisní limity, ale přetrvává. 

Za nejspíše skvělé eRko je potřeba si připlatit. Jenže co když se mi auto nebude zamlouvat? RCZ R za půl mega budu prodávat tak rok. 

Renault Clio RS 2.0 

Mám rád krásná auta, mám rád kupé. Jenže taky nejsem rád středem silniční pozornosti. V tom případě by poslední atmosférické RS klio bylo řešením. Necvičené oko si ho ani nevšimne, a navíc kudy klio chodí, tudy ho všichni chválí. 

Dá se pořídit i za obligátních 250, ale poslední roky výroby v Cupu a s recarama už se nápadně začínají blížit nejlevnějším toyobaru a to už je bohužel jiná třída. Vím, jezdí fakt dobře a čtvrtmilión za nevymazlenou verzi je v pořádku, jenže mně to auto nějak nezapaluje ty lejtka… 

Renault Megane RS 3. generace 

Auto, které je vyloženě škaredé. Pro mě je to to stéblo, když bude nejhůř. Klasický hatchback. Tlustý překynutý předek, který místo aby stydící se designér nějak zamaskoval, vytáhl kraje karosérie ještě výš tak, že zasahují snad do třetiny výšky předního skla. Ponorkový hnus. Auto je tak tlusté, že ani super velké tenké kola neumí zamaskovat olbřímí hmotu karoserie. A aby to nebylo málo, zadní okna úchylný kreslič protáhl do ztracena, aby mohl už tak obří hmotou ještě víc zavalit zadní kolo. Teda pardon, on nakreslil kupé. Ale bez obav: svatá trojice Renault Thalia, Fabia sedan, Dáčia Logan, coby etalon designového úpadku, stále nebyla překonána.  

Pak je tu samozřejmě i poslední generace RS. Ta už svou odulost docela dobře maskuje a dá se na ni koukat. Jenže pak navštívíte interiér a vidíte tam uprostřed trůnit ten tablet. Aliexpress, $30, free shipping. Vypadá ještě hůř, než Apple Watch na ruce. 

Jistě, jsou to hothatche na špici své třídy, ale vzhled neumím při vší snaze překousnout. Neříkám ale kategorické ne - tento vůz by byl spíš jakousi racionální volbou mezi sportovními auty. A leda ve žluté. 

Mazda RX-8 

Má femme fatale. Proporce bez jediné chyby, nízký profil, kabina krásně vzadu a díky staršímu datu návrhu i umírněný celkový vzhled – žádné obří průduchy a přehršle samoúčelných tvarů. Asi jediný vůz, co tak šikovně kryje čtyři sedadla a čtvery dveře. Neznat ho, skoro bych přísahal na rodilé kupé. Když připočítám charismatický motor s omezovačem kdesi v nebeských výšinách, jedná se o ideální vůz. Krásný interiér, božské přední blatníky, perfektní posed, vynikající podvozek, řazení i řízení. 

Rotary mazda ale trpí mnohými předsudky a pověstmi. Krom těch notoricky známých se od internetových odborníků například dozvíte, že RX-8 nemá smysl kupovat za více než 100 tisíc Kč. Tak to prosím ne – ani u wankelovy mazdy za mrzkou stovku udržované sportovní auto prostě nekoupíte.  

Já sám jsem byl takhle malinký kousíček od kupu. Vybíral jsem v cenách 200 – 250 tisíc, nedávno byla dokonce k prodeji nádherná R3 za 400 tisíc, ale nakonec mě odradila jediná věc – spotřeba. Auto, co si při jízdě v limitech slušného chování rádo poručí 10 – 13 litrů lahodného moku, už pro mě není v kategorii “můžu s ním jet kdy chci”. 

Nissan 350Z & Nissan 370Z 

Tyhle bráchy jsem dal dohromady. 350Z je krásně syrový neurvalec s rychlými reakcemi tak, jak jsem zvyklý. Naprostá satisfakce. 370Z už je trochu vyměklejší, odtaženější. Bohužel tak odtažený, že bylo nutné jet na okresce hodně přes dálniční limity, aby se začaly dostavovat emoce, což by časem nedopadlo dobře. 

Problémů je zde několik. Jednak hmotnost, druhak cena. 200 – 300kg navíc je prostě cítit. A cena posledních HR už olizuje zespoda ceny 370Z. Což je pro mě za 12 let staré auto příliš. 

Subaru BRZ 

A je to tady. Ožehavé téma pro ty, co celý svůj život staví na tom, že víc kW = víc chlap. Jde tu o ušmudlaných 147 kW bez krouťáku, a stejně jsou z toho všichni udělaní. Svět se v prdel obrací, tráva už není zelená, petrolheadi jsou svinstvo, mladí nechtěj zdravit a 300 kW audinky ve vůni z raichu pro opravdové chlapy pláčou. Hele jakoby, viď. 

Nechme udatné chlapáky podvalům a vraťme se k BRZ, tady jde totiž o radost, ne o poměřování ptáčků. Pro mě další eso. Po dlouhé době auto, které splňuje skoro vše. Designově umírněné, nenabubřelé, skromné. Nepotřebuje ohromovat, není z cirkusu. Ani 17” kola na něm nevypadají jak z tramvaje. Žádná extra přehnaná onanie prolisů. Rovněž jízdně se žádné z předchozích aut nepřiblížilo mým subjektivním ideálům tak, jako toto lehké BRZ. 

Otázkou by mohl být motor. Nejsem z těch, co by se honili za výkonem, jenže 147 kW ze současného čtyřválce je v reálném provozu jaksi míň, než teoretických 130 kW z šestiválce osmnáct let starého. 

Nakonec těmto krásným a skoroideálním toyobaru zlomila vaz cena: 800 tisíc za nové je ok, 600 tisíc za 2016 je taky v pořádku, ale aby veškeré ostatní ojetiny, až k počátkům výroby 2012, co ještě nejsou v kategorii “smrt”, nešly pod 500 tisíc, je bohužel příliš. Když totiž mezi ceny roku 2019 a 2016 položíte pravítko, u 2012 vám 500 tisíc rozhodně nevyjde. Leda že byste použili hokejku. 

Shrnutí 

Vybíral jsem ze spousty různých zábavných aut. Byly mezi nimi i Miata NC Coupé, Miata ND RF, BMW 125i, 130i, Z4 Coupé, 3.8 Genesis Coupé, Ford Focus RS II, Hyundai i30N, Fiat 124 Spider a další další vozy. Měly protichůdné vlastnosti a jen málokdy by si reálně na trhu konkurovaly. U každého mě zaujalo něco jiného a často šlo o vlastnosti, díky kterým jsem byl ochoten prominout to, za čím jsem si u jiného auta naopak stál. Zkrátka ke každému autu jsem se stavěl jinak. Nemám jeden etalon, ani jednu značku. 

Další věc: auta obecně zdražily, to se ví. Desetileté auta před pěti lety stály 250 – 300 tisíc, a ty samé desetileté dnes, už stojí 300 – 500 tisíc, takže bylo nutno průběžně přehodnocovat situaci. Vyhýbám se taky autům, co mají potenciál růstu a jsou takzvanou investicí. Zvyšující se hodnota toho plechu, co mám v garáži, by mi totiž v budoucnu bránila si auta naplno užívat jízdou a nejspíš by se z něj stala garážová leštěnka, co jezdí jen za dobrého počasí a o víkendu. To ne, pro mě je důležitá “provozní” svoboda a nechci se při každém příchodu k autu zaobírat jeho hodnotou. V tom je MG ZS ideálním partnerem, protože jde o auto vyskytující se na cenovém dně, z hlediska financí je velmi průhledné a není potřeba se proto jimi zaobírat. Jak uvolňující. 

Selský rozum by v této autíčkářské mizérii velel jednoduše koupit auto už před léty, vyzkoušet, prodat a celý postup opakovat až do nalezení svatého grálu. Jenže já nejsem automobilový dobrodruh a nebaví mě ty nákupní a prodejní omáčky okolo. S MG jsem navíc jízdně spokojený, což znamená, že se ke zběsilým nákupům a prodejům aut nehrnu a jsem tak nejspíš odsouzen k nekončícímu mikroskopickému hledání, systematickému kombinování, notorickému přemýšlení a excelovému analyzování. 

Závěr 

Střih. Jenže veškeré to marné pinožení jednou končí a i mně zavolali z Monte Carla, že se jim to pro mě právě narodilo. A tak už nějakou chvíli jezdím průnikem několika množin – Peugeotem RCZ R. 

 Proč? Jeden z nejlehčích vozů své kategorie, víc než dostatečný výkon, sportovní temperament a ještě krásně vypadá. Velmi vítaná je dnes už nezvyklá esence opravdovosti: žádný start-stop, zvuk ze sání a výfuku, ne z reproduktorů, jedno nastavení podvozku, volantu a plynu, jednoduše vypínatelné asistenty a mechanický samosvor. Kdo vám to dnes dá? Jistě, má to ten pekelně známý THP 1.6, jenže mě zkrátka baví prodírat se neprochozenými cestičkami. A stejně jako jsem to udělal u MG ZS 180 a i v mnoha jiných neautíčkářských oblastech života, udělal jsem to i teď. Neprochozená ulička totiž zase ukáže něco nového a pěkného, co bych v širokých a pohodlných cestách davů nenašel. 

Jo, a zmínil jsem, že RCZ je pro mě takovým nepřímým duchovním nástupcem VW Karmann Ghia? Krásné milé 2+2 kupé z doby, kdy VW ještě dělal auta, co uměly být i krásné, nejen strojově účelné. 

RCZ R ale nastínilo i nevýhody moderních sportovních aut: za prvé 270 koní způsobuje, že se na okreskách musíte víc hlídat, než bavit. Ještě jste nestihli říct PETROLHEAD, a dosažená rychlost na úzké cestě lemované smrky dávno opustila hranice vkusu. Tam, kde s MG ZS pořád ještě tlačím na pilu a užívám si vytočené V6, s RCZ R už dávno jen udržuju rychlost na hranici (mého) rozumu a nepřidávám. A druhá nevýhoda: moderním sporťákům v této cenové kategorii chybí ta úroveň jakési syrovosti a naléhavosti, na kterou jsem zvyklý z MG. RCZ R je zkrátka trochu uhlazenější vůz, než bych navzdory všem nadšeným recenzím o ryzím sporťáku čekal. V MG je řidič všemu blíž. Samozřejmě existují správně lehké a správně syrové možnosti, jenže v ceně RCZ R jsou ty Lotusy už prostě dost staré pro každodenní dávku emocí.  

A co to mé oblíbené MG? Plán je neprodávat a opečovávat, ono sice umí člověka pěkně do běla vytočit, jak už to staré auta bez servisní podpory umí, ale taky je s ním spjata spousta krásných zážitků jak řidičských, tak i jiných. Nicméně nejsem mechanik. Manuálně zručný jsem, u automobilu jsem ale nedošel dál, než k doplnění provozních kapalin a sezónní výměně kol. Následující rok bude tedy probíhat zkušební provoz – buď se coby zručný majitel osvědčím a z MG se stane mazel na zaslouženém důchodě, anebo zklamu, a v tom případě se s autem budu muset rozloučit. Jestli někdo dočetl až sem, tak maucta. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
25. února 2020, 20:52
0

Má úcta taky! To já to čtu vždycky jako první ty blogy... a jsem rád, že to nepíšem s Bístárem tady sami jako vlastní lehce bizarní rubriku :-D

Myslím, že sis vybral zajímavě, ale k RCZ neumím říct ani ň, protože jsem s tím nikdy nejel. Ale už mě to napadlo a mám to na listě ojetých aut, který si chci vypůjčit, až v mém oblíbeném bazarovišti nějaký vhodný exemplář k vyzkoušení uzraje. Protože to auto trochu upadlo v zapomnění, designově je fakt zajímavé a to je asi tak vše co mě napadá....

Nevím jestli se ti všemi těmi auty co o nich píšeš povedlo nějakou formou projet, jestli jo, klobouk dolů, sehnat si to nějak kolikrát vyžaduje dost vynalézavosti. Je to myslím klasický téma nás tady všech co holdujeme tomu sportovnímu svezení a máme hlouběji do kapsy, takže to opravdu sportovní nám finančně uniká.

Mě se někdy stává, že i auto se kterým jsem jel před časem a hrozně se mi líbilo se mi třeba už teď zas až tolik nelíbí, když se setkám znova. Zrovna jako já si myslíš stejně, že ta hmotnost stroje dělá fakt hodně. A je to pravda, nebo minimálně to vidím stejně. Takže mě z těch aut tady, těch klasických v hodnotách do 500 prostě vychází skvělá čtyřka: MX5, BRZ/GT86/Clio Sport/Mégane RS. A který z nich, to už si každej nějak musí sám zjistit...

PS: proč se dobrá Toyobaru nenabízejí pod 400 tisíc? Je to tím, že to auto je na trhu dodnes unikátní. Ono takové podobné prostě neexistuje. Teď navíc se všichni bojíme co bude, takže těžko je dobrá doba na to koupit levně ojetý, protože ten dotyčný, co má x let svojí GT86 nemá často motivaci k prodeji, protože se nemá moc na co novýho těšit. Kdyby přišel novej model i do EU a ten byl ve všem zajímavější, lehčí trošku, silnější trošku, točivější trošku, ještě mechaničtější atd... tak bude situace jiná. Ale dneska kdo to auto má, tak neprodá. Já to vidím na tom za kolik jsem koupil já v roce 2017 a za kolik bych koupil to samé letos. To auto na ceně vůbec nekleslo. Ale je to tím, že pro jednu úzkou skupinku je tak skvělé, že ho nechtějí apriori prodávat a pro většinového motoristu zase neatraktivní, takže automobilka má problém ho dál nabízet....

reagovat
Stanley
26. února 2020, 14:15
1

Já chápu, že si toyobaru drží cenu. Jen neumím osobně překousnout, že bych za rv 2012 měl dát jen o sto tisíc míň, než za 2016 s nájezdem o 40-50 tisíc nižším. To je ale jen můj osobní problém :-) Na druhou stranu, od doby, co mám RCZ R, se v inzerci objevily dvě nepředražené toyobaru, o které bych teoreticky měl zájem. Ale holt už přišly pozdě a jsou to jen osamocené vlaštovky.

Hmotnost jo, na tom jsem se zasekl, těžší auta mě prostě tolik nebaví. Možná by mi třeba taková M2 ukázala, že to jde, ale tu šanci jsem zatím neměl.

krab
26. února 2020, 15:04
0

To asi by ti neukázala. Spíš co mě překvapilo, že jsi ve výběru nepreferoval auto s poháněnou zadní nápravou. Tím vůbec neříkám, že předokolka je špatně, jen jak to pozoruju u sebe a u pár lidí co znám, tak ten "tahák" proč Toyobaru vycházel v zásadě z kombinace: zadokolka, kompaktní rozměry, vynikající sportovní nízký posez za volantem, samosvor, manuální převodovka a atmosférický motor.

A právě s tímhle receptem na trhu nikdo skoro není. V kategorii kupé. Vlastně vůbec nikdo...

beastar
26. února 2020, 15:19
2

Krab voe. Tahle tvoje představa že každej je nadšenej z toho, že je to zadokolka a tak podobně. To je taky utopie. Naopak ten Peugeot přestože to je předokolka je originální volba. A jako na trhu to nikdo moc nemá. Protože reálně to zase úplně každej nechce. Přestože je to dobrý recept. Vynikající nízký posez máš i v S3 a to je hatchback. Overrated...

ma
martinw
26. února 2020, 15:31
0

Největší radost za poslední 2 roky mám z modrých zón zdarma :D

krab
26. února 2020, 15:37
0

To, že mezi veřejností to není hit, to vím, úplnej blázen nejsem. Ale prostě mezi těmi blázny do aut, kam počítám i Stanleyho určitě tak nějak unisono panuje shoda, že Toyobaru je pecka. Proto to lidi ojetý shánějí, současně zas si dávají pozor po kom koupit jaké úpravy jo, jaký ne, atd... Já ho chápu, že dát skoro 500 za víc než 5 letý auto se kterým se prostě většinu času blbnulo je dost. Vlastně já jsem to tak nějak risknul a to moje auto ještě u jednoho člena klubu funguje, viděl jsem fotku z driftování v Lungau, takže si užilo i sníh, to se mnou nezažilo ani :-D

Z těch všech aut co jsem měl, bych asi neměl v zásadě problém si tohle auto koupit znova. Vlastně kdybych býval v rámci hledání co vymyslet jako protiúčet za to Infiniti vloni byl širší výběr a zrovna v těch áčkách měli ještě pěknou GT86 nebo BRZo tak jsem ho asi i vzal. Ale z toho co tam bylo vyčníval v té době právě ten Fiat, kterej se mi vyloženě líbil, tak jsem do toho šel a nakonec ke spokojenosti.

Chce se mi napsat takovou tu hnusnou silně subjektivně zabarvenou věc, že právě auta jako BRZ, Miata, Nissan Zetko jsou pravý sporťáky, kdežto to ostatní v tom výběru jsou přesně ty hot hatche. Auta s obyč kastlí , silným motorem , předokolky a vylepšený podvozky. Z čehož mě třeba jak píšu jinde ty Clia a mégany hrozně baví. Sám jsem míval Focuse estéčko a jak byl fajn.. Dneska už bych teda asi nechtěl. A ten Peugeot rozhodně originální volba je. Zajímavý auto. Mám ho někde v hlavě v kategorii Audi TT. Takový holčičí. Ale třeba to jezdí dobře. Nakonec i to tété jak jsi měl upravený nejspíš lítalo výborně. Přesto tyhle auta nedostaly nikdy zdaleka tolik publicity jako sportovní auta pro blázny do řízení jako právě Toyobaru.

Ale já chápu i ten tvůj pohled. S tím oturbeným TT nebo Peugeotem pojedeš úplně jinak a asi si vychutnáš tu rychlost, zátah atd... to co u toho Toyobaru vůbec není. Kdežto s ním člověk zažije takovou elementární radost z řízení, víš jako co zažiješ se starším sporťákem, něco jako když jsi se šel projet někdy v dobách , když jsi míval Porsche 944. To je totiž charakterově kupodivu velmi podobný.

beastar
26. února 2020, 16:14
0

U tebe je dobrý, že se vcelku orientuješ napříč těmi kategoriemi. A ano z toho výběru fakt jsou pravý sporťáky ty auta, co jmenuješ. Když se držíš nějakého dogma užitého v rámci článku o autech třeba. Sportovní auto to je široký pojem asi jako petrolhead. A Stanley asi určitě nadšeně řídí když se ale podíváš v čem jezdil doteď. Jakože typ auta a ty věci o kterých píše. Máš pocit, že je to úplně typ člověka pro toyobaru. Mimochodem úplně pravdu nepíšeš, že mezi blázny do aut je to pecka.

Když budu hnusný zase já. Tak možná mezi chudými fanoušky do aut:) Jasně taky to není pravda doslova. Nicméně zkus pochopit, že ne každej z toho padne na zadek. Z atmo dvoulitru s čím. Dvě stě kobyl je supr...ale sporťák?:) A to si uvědomuju že předokolka má svoje velký slabiny! Správně si popsal to, co vidím já na tom.

Zátah, rychlost, relativne snadno ovladatelný auto jen rukama a třeba i jistější stopu. Jet pilu s toyobaru je těžší samozřejmě... Ale co když se chceš proste vozit. To přirovnání k TT mi přijde fajn. To polazeny co jsme měli jasně dokazovalo, že z toho jde mít relativně levně sportovní auto na hraně... S únosným komfortem. A 944 je super mě na ní nebavilo to jak je to jakoby křehký... I když jasně neměl sem turbo verzi. Zase na to učit se řídit zadní náhon dobře bylo to auto kouzelný. Když se pustiš do rozboru toho Peugeotu tak přirovnání k TT vcelku sedí, ale spíš k té vypilovanejsi druhé generaci s nějakým že slabších motorů.

K té jeho situaci jak to má hozené se mi prostě brz nelíbí. A sám bych mu ho nedoporučil. O tom co bych si vybral z toho blogu já a proč jsme si psali:)

krab
26. února 2020, 16:31
0

A tak jasně... jsou různý skupiny nadšenců. Tentokrát jsem myslel tu chudší skupinku...
944 píšeš se ti nelíbilo tím jak působilo křehce. A teď si představ, že Toyobaru působí z přesednutí z 944 tak nějak ještě papírověji. To Porsche je prostě Porsche, robustně a kvalitně postavený, ale cítíš z něj, že to vymýšleli ti nejlepší lidi, kteří mají zkušenosti v motorsportu. U toho japonce to je postavený tím stylem té 80/90. drifterské kultury, prostě byla tam snaha vážně navázat ideově na tu původní Corollu. Ta byla úplně papírová, 950 kilo vážila a do toho dvouvačka motor šestnáctka, 124 koní a čirá radost to ovládat. Lehký řízení bez posilovače a zatáčí se hodně plynem. A to Toyobaru je něco podobnýho, i sériově je to na tu silnici, pro tu radost bezstarostný projížďky je to dobrý....

Jenže kámen úrazu přichází v momentě kdy to vezmeš na závodní dráhu. Ne na hřiště, ale na opravdickou závodní dráhu. Brzdy špatný, odpružení měkký, obutí nevhodný, nedotáčivost v sériový geometrii atd atd... Takže abys chtěl, aby to auto dělalo něco víc co chceš aby dělalo jako sportovní auto, je potřeba to upravit. A to ten okruh fanoušků vlastně taky nesmírmě ocení. I když je to díra na peníze, tak si ty auta ladí. Jako kdysi to bývávalo... Komu bych to doporučil, nedoporučil, těžko říct, Stanleyho neznám. Třeba Tomyx by si to hrozně užil. Sice by do toho nastrkal postupně nesmysl, ale měl by z toho radost + pořád zadní sedačky pro jeho kluka, když by jeli se synem na výlet. Ten by to mohl ladit do aleluja a i nakonec se skvělým výsledkem.

Stanley
26. února 2020, 20:07
0

krab: ta moje (ne)preference zadní nápravy je dána hlavně tím, že jsem teď pět let spokojeně jezdil předokolkou. Kdybych místo toho měl zadokolku, bylo by to teď jinak. Takhle se mi do posledního výběru dostalo RCZ a toyobaru, a jejich šance byly naprosto vyrovnané, i když každé z jiných důvodů.

Toyobaru je delikátnější a preciznější sporťák samozřejmě, to je jasné. RCZ R je díky přednímu pohonu a náporu nm takový neurvalec, se kterým se musíš prát. Někdy se mi to líbí, někdy mi to vadí. Je ale zase lépe připraveno pro okruhy, člověk nemusí řešit technické dodělávky, jako u toyobaru.

Pravdu máte oba v tom, že RCZ je ve stejné kategorii jako TT - tedy jen hatchbacky s placatou střechou. Co se týká porovnání, dopadá to tak, že TT je lépe zpracované, ale zato nudné auto. RCZ R ma horší zpracování, ale je mnohem řidičštější a v tomto ohledu vyladěnější. Což je to, co já hledám.

Pi
Piratelux
25. února 2020, 21:04
-5

A co třeba BMW E63?

reagovat
Pi
Piratelux
25. února 2020, 21:06
-4

Ok, je to spíš spíš GT... Ale taky jede hodně skvěle... V8, atmosfera...

reagovat
GanGreen
25. února 2020, 21:06
2

Pěkný pěkný, pocetl jsem si :) vyslednej nákup není podle mého gusta, ale důležitý je, že ty jsi spokojen. Tak ať slouží ;)

reagovat
Pi
Piratelux
25. února 2020, 21:16
-9

Díky,,, už mi slouží 6 let...

Pi
Piratelux
25. února 2020, 21:22
-13

RCZ má asi tak 2L motor.. Štyřválcový...

Pi
Piratelux
25. února 2020, 21:24
-16

Hmmmm... Šrot... Peugeot nebrat.

GanGreen
25. února 2020, 21:32
19

Sorry ale s tebou jsem nemluvil :D

Stanley
26. února 2020, 14:16
0

GanGreen: dík, taky doufám. Protože jestli ne, bude se mi takové auto blbě prodávat :-D

GanGreen
26. února 2020, 18:04
0

Hmm asi by chvilku trvalo, než bys našel podobnýho nadšence :) ale každý zboží má svýho kupce...

Mrkef
25. února 2020, 21:22
1

Ročně nalítám mezi 50-60k km. Okresky a podobné blbnutí mě stále baví. Nemyslím, že je to pouze o tom, jaký máš nájezd. Je to i o zkušenostech, které se skládaj z toho, co všechno si na silnici zažil/viděl.
Další zásadní bod je, na jakém autě si začínal. MG mi dle tvého popisu trochu připomíná CTR před Ufem. Super řidičský auto, které pěkně jede, poslouchá tě a celkově jízda je fajn díky přesnému řízení a řazení. Já osobně začínal na Astře OPC a na ní mě nejvíc bavila taková surovost, s tím autem se občas člověk pral a musel mít pevnou ruku. Asi jako s buchtama :D
A dneska bych asi volil poslední generaci s 2.0T o výkonu 280 kobyl.
Jinak RCZ je zajímavé, dost nevšední. Tak hlavně ať drží 1.6THP ;)

reagovat
Augi
25. února 2020, 21:25
1

Máš můj respekt, dobrej výběr! Když jsem před pár lety kupoval svoje první sportovní auto, tak tenhle Peugeot na mi pořád racionálně vycházel. Nicméně nakonec jsem se rozhodl srdcem :-) Tak doufám, že jsi při výběru zapojil i trošku iracionality a budeš spokojen :-)

reagovat
Pi
Piratelux
25. února 2020, 21:29
-9

Já jsem spokojený...

Stanley
26. února 2020, 14:20
1

Z hlediska racionality vs. iracionality je RCZ rozporuplné auto. Mezi sportovními kupéčky je jedno z nejracionálnějších, ale samo o sobě má minimálně dva body, kde si srdce muselo hodně dupnout, aby šlo RCZ do garáže :-)

Pi
Piratelux
25. února 2020, 21:27
-17

Srovnává se ta tady Peugeot čtyrválec s BMW osmiválcem ???

reagovat
Mrkef
25. února 2020, 21:33
2

Nemyslím, vzhledem k tomu, že Peugeot bude rychlejší ve většině disciplín....

GanGreen
25. února 2020, 21:35
12

Ne, nikdo to nesrovnava, ty a tvoje BMW jste každýmu u prdele...

krab
25. února 2020, 21:45
8

Já myslím, že on nepochopil jakým stylem tu mezi sebou komunikujeme... šestka pěkná, což o to, ale téma je jinde :-D

Tomino
25. února 2020, 21:41
0

Zajímavá, za mě neotřelá volba. Moc těch RCZ na cestách nepotkávám. No, hlavně, ať jsi spokojený a doufám, že časem napíšeš blog o dalších zkušenostech, zajímalo by mě to.

Trošku (hodně) mimo téma, ale já jsem se celkem dost zasekl u fotky, kde máš MG. Věděl jsem, že to místo znám, někde v okolí OV, ale nemohl jsem si přesně vzpomenout, myslím, že je to asi někde za Bílovcem, směrem na Opavu, že? :-)

reagovat
Ronoath
25. února 2020, 22:10
0

Tak teď jsem fakt zvědavý, kde to místo je, jakožto obyvatel prajzské:-)

Též bych uvítal více zkušeností s provozem. RCZ je zajímavé, a neviděl jsem ho na cestě už dlouho.

Vavris Vavrisovic
26. února 2020, 12:40
1

Za Jakubčovicema směrem na Bohučovice :-) A místo je docela obyčejné, jen je to konkrétně tady velice krásně vyfoceno. Nicméně, o dvě zatáčky dál je krásný výhled na celou Opvaskou pánev a majestátní Jeseníky a o dvě zatáčky na opačnou stranu je rozhledna :-)

Stanley
26. února 2020, 14:23
1

Jo, je to tam, jak píšete. Mám to tam rád a pro obligátní nedělní rohlíky tak krom zimy jezdím až k Opavě skoro furt :-)
Jen je tam pár tak úzkých míst, že když potkáte fabiatika s bradou na volantu, musíte uhnout až skoro do příkopu, protože on neuhne.

Ko
Kouzelník
25. února 2020, 23:12
2

Informativní i vtipný selektivní blog s parádním nečekaným závěrem a hezkou ilustrací.. Pokud Tvé RCZ je v oné modré, tak dvojitě gratuluji.

reagovat
Stanley
26. února 2020, 14:30
0

Díky :-) RCZ jsem v modré jen namaloval. Reálně je bohužel v jedné z barev, co na autě nemám rád - tedy šedé :-)
Chtěl jsem koupit jedno nádherné červené v Praze, jediná veselá barva, ve které se RCZ R dělal, ale byl to bohužel vrak.

Ko
Kouzelník
26. února 2020, 15:59
0

Na barvu to nejezdí. ;-) Veselost si uděláš svou tvorbou dle představ. :-)
Jen si nejsem jist, zda-li se Ti podařilo vyhnout se autu s potenciálem růstu. ERek je v nabídce hodně málo. Věřím, že by jsi se s tímto případným problémem v budoucnu nějak vypořádal.

wdave_t
25. února 2020, 23:46
2

Za mě by to z předokolek/hothatchů byl UFO TypeR a na cestování 370Z. Zvláštní, poslední dobou jsem na ty japonce nějak ujetej a vůbec ne z nějakýho principu nebo přesvědčení, jen je mi fůra modelů sympatických a vycházej mi dle mých vlastních "autistických" kritérií často nejlíp. Teď mám právě zmiňovanou MX-5 NC "Coupé" (PRHT) a Hondu Legend (KA9).

Gratuluju k výběru a přeju ať auto dělá radost. Rád jsem si přečet zápisek od nadšence :)

reagovat
Stanley
26. února 2020, 14:33
0

Já jsem na tom úplně stejně. Když jsem někdy před rokem dělal revizi objektů mého zájmu, s úžasem jsem zjistil, že jsem vlastně japanofil.

beastar
25. února 2020, 23:59
2

Tak hlavně zmínkou v nadpisu bych se vůbec netrápil. A slovo petrolhead má tady a nejen tady negativní konotaci, protože si ho pro sebe ukradli lidi kteří si myslí že jimi jsou. Bohužel jim neřekli že nee. Vážně. I když kdo to může soudit? Já? Ty? My? Oni? Jinak auta v hledáčku zajímavý. Až na pár kousků z toho je aspoň okrajově znám... Ale že z toho nakonec vyleze toto:D Jako asi dobrý nemám moc ponětí, co to umí reálně předvést.

Tak snad to nedopadne jako u mě po obrovským vybírání. Druhý jakože krásný a rychlý Maserati.... A nakonec z toho tam odvařenej zase nejsem. Z toho co tam máš bych šel do Meganu a nebo do 370z. Rcz je ale o dost hezčí než tihle dva.

Trochu mě mrzí, že starý MG končí... Teď budu muset vymyslet něco urážlivého pro Peugeot. Třeba že to není pravej sporťák, protože ... Nebo tak něco budu kreativní. A buď v klidu si petrolhead... Pro mě jo..
Jinak znáš určitě známku punku od visáčů... Tak tam to je krásná parafráze na to petrolheadství. Myslel že je to známka... Hrála v kapele s Jardou Švecem.. Tak asi tak. O tom by se nechala napsat esej, nebo kniha o kultuře kolem aut.
-
Komentář upraven 26. 2. 2020, 00:24:49

reagovat
krab
26. února 2020, 00:35
0

jo, jo, co hořelo, to vyhulil ... já si to snad pustím než usnu :-D

Mě Stanley tím RCZ taky překvapil. Ale nakonec jsem rád, protože tady v užším kruhu autíčkářů bude zase úplně jiná a zvláštní kára a leccos se o ní snad ještě dozvíme. Kdyby bral Clio nebo Mégane anebo Miatu či BRZ tak je mi to jasný a už jsem doma. Tohle je pro mě trochu španělská vesnice.

PS: já bych nakonec dneska šel do Clia. Protože jsem ho nikdy neměl a měl už několik záchvěvů v minulosti, že to auto musím mít. Svezl jsem se v tom myslím už dokonce 3x. A pokaždý jsem vylezl rozesmátej. Vzal bych Cup nebo F1 R27 , no prostě aby to mělo ty skořepiny Recaro. S těma to vypadá skvěle. A ideálně v zelený, žlutý nebo modrý.

beastar
26. února 2020, 00:58
0

No jasně. To je taky vlastně o tom, že nemá smysl si dělat hlavu s tím, co, nebo kdo je kde a kam se řadí. Protože nakonec každý má to svoje. Já si třeba petrolhead fakt neříkám. Přestože nudný auta v podstatě nemám. Auta mám rád, částečně mě to živí. Mám ale takový potřeby že pracovně v 911 prostě jezdit nebudu. Ale teď tím Meganem RS Trophy se rád svezu i v rámci služebních povinností.

Možná proto bych bral 370z nebo předešlou generaci Megana. Z toho výběru za těchto podmínek. Každopádně Rcz je originálnější volba. Jízdně nevím je jich docela málo a tak sem to viděl asi 3x jakože viděl. Těžko soudit. A hlavně jak to bude působit... Za volantem. Co mě potěšilo, že nevzal miatu;)

Jo a Krabe jeden z mála pravých petrolheadu tady si ty. Teda z těch lidí co se tady veřejne projevují.
-
Komentář upraven 26. 2. 2020, 00:59:48

krab
26. února 2020, 11:10
0

Jo, já to slovo petrolhead taky moc nepoužívám, ale přesně asi to fakt budu. Čímž nemyslím, že bych se tím chtěl vychloubat nebo tak, ale líbí se mi široký spektrum aut a mám rád, když si k tomu dotyčnýmu autu co máš v garáži můžeš (teď to zní debilně) no prostě vybudovat nějakej vztah. :)

Jo, to že Stanley nevybral MX5 za to jsem vlastně taky rád, je víc té variability. I když teď co koukám na stránky BRZ/GT86 klubu kde mě pořád nechali ve skupině, tak se už tu a tam nabízejí ta BRZ za hezké peníze. Teď aktuálně jedno bílé, vkusně upravené za 355... to už je velmi lákavá cena.

Tebe chápu proč Mégane nebo 370Z. A když si tak představím svezení v obou, v obou jsem jezdil, tak za mě člověče nakonec Mégane. Je to divný, ale alespoň tedy ten Cup 265 ( a ten kousek byl tehdy jak nový teda, s kterým jsem se vozil) tak mě úplně uchvátil podvozkově. Fakt dobrý auto na naše silnice. Plus je to praktickej hatchback, takže zvládne hodně. Asi mám radši to malý Clio s F4R bez turba, ale to auto je naprosto nevhodný na dálnici. Takže záleží co chceš, ale jako auto tak nějak na všechno, Mégane je super. S tím novým modelem jsem zatím nejel tak nevím... Ale asi to Trophy bude dobrý, snad jo...

beastar
26. února 2020, 11:59
0

No tak ono to není o tom, že by se člověk měl chlubit, nebo ne. Prostě petrolhead těma autama vyloženě žije. Jak píšeš má tak nějak trochu vztah. Dává do toho srdíčko a má přehled obecně o všem. Určitě to není o tom, že rád řídíš a koupíš si sporťák takových "petrolheadů" mám kolem sebe teda desítky potom:)) Někdo jinej to může vidět jinak. Já to vidím takhle. Jezdíš po akcích a řídíš různý auta. Doma máš taky slušnej průřez historií. Žereš různý videa. Takovej já nejsem a vidím to celý jinak. Proto řikám, že se jako petrolhead, ve znění tak jak to vnímám já necítím.

Jako já bych si vybral toho Nissana, nebo rendla protože je to právě dostatečně kompromisní a dostatečně rychlý aby mně to bavilo celý dni v tom jezdit. Z jeho pohledu chápu, že to nedává třeba úplně smysl. A nezlob se na mě. BRZ je sice fajn auto napsalo se o tom hromady. Na okresky je to v téhle cenové asi bezkokurenční jenže za 355 už to bude o kompromisu (nejen že bílá) A je to taková ta miátí volba to znamená volba jistoty. Novinářská volba. Ten Peugeot dává smysl v tomhle směru větší protože to auto tě ještě navíc odliší. Jinak samozřejmě nevěřím, že bude agilnější jak GT86/Brz. Sám ale víš, že to o tom není. A ani jeden nevíme jak řídí jakým stylem. A to taky hodně dělá znám lidi který Brz nemají rádi, protože jim prostě nesedlo. Pojetím a tím jak funguje ten motor jaký má průběh tčm. Jak se sbírá.

Clio je super akorát teda na nějaký cestování to moc podle mě není. Nakonec skoro všichni mi to potvrzují. Asi jako Mini JCW. Bomba pokud v tom nepotřebuješ jet dýl jak dvě hodiny a i to je mnohdy zámrd. Megáne RS Trophy poslední je skvělej. Ve všech směrech docela zábavný auto. Trochu obyčejný... ale to mě třeba nevadí. Nemám rád záplavu křídel a plaketek.

krab
26. února 2020, 12:40
0

Jo jo, napsal jsi to výstižně. V tomhle se mi dva právě odlišujeme. Na mnoha věcech ze světa auta se v zásadě shodujeme, ale ty nemáš v sobě takovou tu autíčkářskou duši v tom smyslu toho petrolheadství, tak jak se to nahoře popsalo. Tohle já mám, já tím dost žiju a jsem prostě jeden z těch lidí co investují peníze, které by vystačily na krásné nové auto do něčeho starého nebo objektivně vzato nepoužitelného a mám z toho radost. To je třeba značka Lotus. To je typicky auto, ať už jakýkoli který vyrábějí přesně postavené pro petrolheady. Pro nikoho jinýho. Tu prestiž značkového zboží to nemá a charakteru i zvláštností a obtížností při řízení vrchovatě. Takže takový auto prostě může chtít jedině blázen co tu automobilovou kulturu vyloženě žere.

Poslední Mégane RS Trophy bych si docela rád letos vypůjčil, když to půjde. Snad to nebude úplně nereálný... jsem na něj zvědav.

beastar
26. února 2020, 12:54
0

Tak nějak to bude. Ono bude spoustu lidí kolem mě. A obecně kolem lidí jako já. Kteří si zase myslím, že jako my jsme ti petrolheadi kteří tomu reálně rozumí. Protože Lambo, Maserati chápeš... Oni nikdy neřídili pravý sporťáky:) To slýchám jakoby docela často takhle v zákulisí. Co je to jinýho, než pózička. Mě je to jedno já se tím netrápím. Jak sem psal nahoře. A tu duši v sobě fakt nemám.Třeba Lotus co máš se mi líbí ale nechtěl bych to. Možná ani zkusit :)) Tohle je takový prolínání kultur taková fúze stejně jako v hudbě. Můžeš se bavit protože hudba, ale v některých věcech se neshodneš. Jako jo pro mě jsou takový ty romantický petrolheadi právě lidi jako ty a podobní, co to berou tak jako až naivně kolikrát.

Mělo by se dát si to půjčit, sehnat. Noo u tebe si nejsem jist jak se ti to bude líbit. Ale tuším že i30N si bral jako super auto. Tak by to mohlo být dobrý.

krab
26. února 2020, 13:00
1

Přesně... já a ostrý hatchbacky. Já je vlastně rád mám. Trošku vidím, že už se taky formuju malinko jinam a berou mě už jiný auta než před lety. Ale ty základy zůstávají. i30N jsem pochválil. Ale nekoupil. A v podstatě bych býval snadno mohl. Radši jsem si vzal Fiata, kterej je pomalej a ani není kdovíjak jízdně skvělej. Ale když mě se hrozně líbí a mám ho rád. Včera jsem ho nechával u nás v práci v garážích a bral si SUV, které máme půjčené s kamarádem na výlet do Švýcarska na Concourse d' Elegance ( jestli tedy to na poslední chvíli nezruší kvůli tomu čínskýmu viru) a říkal jsem si: jedeš až ve čtvrtek, nechceš tam to SUV nechat stát a jet domů zase fiátkem? Ale ono zrovna pršelo a měl jsem to čistý, tak jsem si nasedl do mercedesu..

Ale proč to píšu... hele prostě jsem schopnej si v aktuální době koupit auto vlastně jen kvůli tomu, že se mi líbí. Což už je asi diagnóza.
Mégane si rozhodně taky kupovat nebudu, ale rád se svezu, víš, zajímá mě to, jsem na to zvědavej.

beastar
26. února 2020, 13:16
0

Já to chápu. Ono na tyhle věci jak ty jezdíš. Občas do práce a více méně výlety. Tak ty ostrý hatchbacky moc zajímavý nejsou. Přece jen pořád to stojí na nějakým základu spotřebního auta pro masy. Má to nějaký rysy jako kufr, zadní sedadla a podobně. Ono co mě osobně se líbí na Megánu Trophy. Nevypadá v rámci možností nudně. Je to velmi ostrý auto všude. Nejde o rovinky nebo tak. Působí to jako GT v rodinném balení. Umí to pobavit. Jenže a to je pro mě taky důležitý. Umí se to chovat i normálně civilně, když si to nastavíš. Takže pokud nechceš trhat asfalt a poslouchat dunění za hlavou tak nemusíš.

Další věc to auto je stabilní i v hodně vysoký rychlosti na dálnici. Určitě je to velmi zajímavý stejně jako Leon Cupra pro lidi, co chtějí jezdit hezkým, rychlým a obratným autem denně. Jen jezdí častěji dál než jen třeba 50 km denně. Takto je na to třeba nahlížet:)

Stanley
26. února 2020, 14:44
2

No já jsem hlavně slovo petrolhead nikdy v životě v osobní diskuzi nepoužil, ani tady na autíčkáři ho nikdo nepoužívá, ale zato je tu furt vysmívané. Takže bylo samozřejmě mou povinností ho už podruhé využít v blogu. Já sám za sebe prostě jenom rád jezdím, toť vše a nic víc v tom není.

V BRZ/GT86 klubu jsem tehdy nějaké auto (a ne s nejnižší cenovkou) sháněl, ale setkal jsem se výhradně s posměškama, stejně jako kdosi další, kdo hledal asi 14 dní po mě. A to pro mě byla stopka - nepotřebuju být v partě s elitářema. BRZ je sice opravdu skvělé, ale mezi sporťáky pořád jen vstupní brána.

RCZ je výjimečné, ale na druhou stranu, za 10 let to bude BRZ, na které pořád ještě půjdou sehnat díly :-)

Jimi
26. února 2020, 07:47
0

Skvěle popsaná realita na trhu z pohledu, který se mi taky zamlouvá. Mám rád krásné, nenápadné, lehké a výkonné GT-čka, které už ale prakticky neexistují. RCZ mi připomíná TT uvařené frantíky se všemi výhodami i nectnostmi. Tipuji, že holky na to moc neletí ve všech kontextech, ale o tom to asi není.

reagovat
Stanley
26. února 2020, 20:18
0

Jimi od holek, co letí na auto, ruce pryč :-D Mám několik známých, co se jim povedlo sbalit holku na sporťáka a jak dopadli? Poté, co je klofla a zapustila kořen, musely sporťáky pryč, motorky pryč, teď se jezdí oktávkama. A kluci, co si našli holky bez zájmu o auta, mají ty svoje sporťáky paradoxně doteď. Nevím, jestli je tam nějaká souvislost, ale neriskoval bych... :-D

Moje drahá naštěstí patří do té druhé kategorie a mám naprosto volnou ruku v pořízení auta.

Zkušenost je ale zatím taková, že z RCZ jsou paf hlavně děcka. Jak už někdo někde psal, RCZ vypadá jako autíčko z autodráhy, tak asi proto :-)

BubaaCZek
26. února 2020, 10:26
3

Krasne vozitko.

Napoprve jsem to rano jen proletel a vubec jsem si nevsiml, ze to modre RCZ je malovane :) To znamena dobra prace!

Za druhe, jsi trefil ten pocit, ze auto je uz zbytecne rychle. Ja se totiz nepotrebuju byt nekde rychleji. Ja tam potrebuju byt lepe, hezceji, nadseneji, s lepsim zazitkem z jizdy. Da mi to auto, ktere jede dalnicni rychlosti driv nez reknes: "petrolhead", nebo auto, ktere na sestivalu dlouze zpiva, nez se dostane k omezovaci?

reagovat
Stanley
26. února 2020, 20:20
0

Díky :-) Jo, je to tak. Na řízení je skvělá ta část, kdy se propracováváš nahoru, jenže pokud jsi tam příliš rychle, tak tam v tu chvíli nějak není co dělat :-)

Inženýr
26. února 2020, 18:03
-4

Blog jsem si přečetl zatím jen letmo, ale už teď mám pocit že tazatel neví co chce, případně se mu vlastně nic nelíbí.

Jsi petrolhead? Chceš jezdit? Tak si něco z toho kup a neřeš blbosti jako tvar zadního okna nebo že to má tablet z ''Aliexpressu''. S takovým rozpočtem máš teda dost vysoké požadavky.

Třeba ten věk do 10-ti let.. Jaký je rozdíl mezi desetiletým a třináctiletým autem? Minulá dekáda je tak nějak celkově známa těmi ''tlustými'' auty, takže nevím v čem je problém.

Zkus na všem nehledat chyby a nečekat, že ti za dvěstěpade někdo vyrobí nebo prodá auto s křivkami z devadesátek, mladší deseti let a s tabletem na míru.

Jinak samozřejmě nic ve zlém a štastnou ruku při výběru!

reagovat
beastar
26. února 2020, 23:55
3

Inženýr co tobě se stalo? Musel si koupit Dacii? Vždycky si psal komentáře v klidu s nadhledem. Teď mi přijde že tě Každej sere. Navíc on už si vybral.. Což by se se dozvěděl:) Kdyby to bylo víc jak letmo.

A že si vybírá i podle detailů jako je tvar toho a tamtoho. Zase je to člověk kterej dost pravděpodobně ví že to není na rok. Bude to mít asi relativně dlouho. Naopak mě docela mile překvapil. Nejen že zcela oprávněně odignoroval mainstreamová auta v podobě miaty a brz. Nakonec vybral i vcelku unikátní a dobře postavenou věc. A jako rozpočet neměl 3 mega no... Škoda:) Ale i tak se do toho vešel.

Jeď se projet koeniggsögem někdy at upustis páru zasejc;D

Inženýr
27. února 2020, 18:47
2

Zdravím tě Beastare!

Tak jsem si tento blog dočetl celý, a musím říct že to bylo ode mně trochu přehnané. Na druhou stranu, nic špatného jsem neřekl a nijak špatně ani nasraně jsem to nemyslel. :)

Jen mi to přišlo jako "mám dvěstěpade, chci aby to jezdilo a vypadalo jako auto z poloviny devadesátek, ale musí to mít tvar infotainmentu jako chci já (nevím, asi nějaký speciální druh pravidelného čtverce na míru), aby to nemělo tvar okna kvůli kterému vynikne vyšší ponton a když už tak, aby to v žádném případě nebylo zamaskováno většími koly".

To si pak člověk opravdu položí otázku, co tazatel vlastně chce - jezdit, nebo se zaobírat banálníma kokotinama, které často neovplyvní ani v novém autě, natož v ojetém.

Já v tom mám jasno - vybírat spolehlivý, léty prověřený model, případně konkrétní (někdy jedinou) spolehlivou motorizaci. Schválně nepíšu značku, aby se někdo opět neurazil a nezačal mi podsouvat teorie jakože "Alfa je spolehlivý Japonec" a "BMW s N-kovými motory jsou úplně super ojetiny bez problémů", stejně tak jako Laguna druhé generace nebo spomínaná Mazda RX-8. Jsou to všechno auta z 21. století, nebo ne? Píšu o té diskuzi "hatchback do 200 tisíc", kdybys náhodou nevěděl o čem teď melu. :)

Ale k tématu. Tazatelova volba mě překvapila - Peugeot RCZ bych opravdu netipoval, a ani to není auto které bych někomu racionálně doporučoval. Na druhou stranu, podle mně vypadá hezky a musím se přiznat že obdivuju Peugeot za to, že má koule v dnešní době přijít s něčím takovým.

Tak jak jsem přál šťastnou ruku při výběru, teď přeju hodně šťastných km! Ať to slouží a třeba se dozvíme, že i moderní Peugeot může po letech sloužit jako solidní a spolehlivý povoz.

Stanley
27. února 2020, 20:13
1

Inženýre vesměs všechno, na co narážíš, je v blogu popsáno. Je potřeba v tom vidět i nadhled, (sebe)ironii a i ty konkrétní myšlenky. A pokud ani tak ne, jsme holt každý na jiné vlně :-)

Mám rád umění, průmyslový design a spoustu dalších okolo. Nejen pasivně, coby konzument, ale i aktivně, coby tvůrce. Na výstavě mě zajímá i poslední tah štětcem a u výrobku i ten poslední rádius. Pro tebe jsou to banální kokotiny, ale pro mě by život bez nich byl smutný a nudný :-)

Ty máš čistě pragmatický přístup k výběru auta, já jsem ale hledal hlavně zprostředkovatele těch správných emocí. Měl jsem na auto rozpočet, energii, chuť, posvěcení i volnou ruku z domova, to jsem si měl zodpovědně koupit další spolehlivou a prověřenou oktávku, focuse kombi nebo i30? Ani náhodou, na to je život krátký.

Otázka racionality nákupu je též v blogu popsána, asi není co víc k tomu dodat.

Inženýr
27. února 2020, 21:36
0

Stanley: Pokud to vnímáš (a tvoříš) takto, pak je to samozřejmě o něčem jiném. Takových lidí je minimum, ale zase je hodně těch kdo jednoduše není "nohama na zemi" a nic pro ně není a nikdy nebude dost dobré. Že jsem tě tak trochu zaškatulkoval mezi ně, tak za to se omlovám.

Pragmatický přístup - ten mám, a to kvůli osobním zkušenostem. Tím opravdu nemyslím, že bych si hned koupil nějakou Oktávii nebo Hyundai i30. Prostě nechápu lidi, co si myslí že auto z roku 2010 jim bude sloužit líp a déle než třeba auto z roku 2005. S klidným svědomím ti můžu napsat, že při výběru správného auta ti bude takové spolehlivě sloužit léta. S tvým rozpočtem bych to já osobně řešil takto - hned bych si koupil třeba Hondu Accord sedmé generace s benzínovým dvoulitrem nebo ideálně 2.4. To auto je ve své kategorii opravdu "řidičské", přitom komfortní a často dobře vybavené. Jsem si jist, že ti při dobrém výběru a základní starostlivosti vydrží o dost víc než hromada novějších aut, a ještě ušetříš dost peněz. Aby to nevyznělo nějak snobsky - 250 tisíc je víc než dost na pořízení takových aut, a já osobně si právě teď například nemohu dovolit dát čtvrt milionu za auto.

Pro tebe je důležitý design až do nejmenších detailů a já to beru, ale důležitější je to jak to funguje. Vždyť každý z nás má auto na to, aby s tím jezdil, a ne to opravoval a furt něco řešil. Každý vůz může vypadat a jezdit jak chce, ale pokud neplní základní funkci (a nebo vysává víc peněz než je zdrávo), tak vo čem to pak je..

Jinak jsem si všiml, že s tím designem jsme na tom dost podobně. :) Já mám taky rád čisté linie bez "rušivých prvků", a taky se mi například líbí Civic osmé generace. Nevím jak ty, ale já mám třeba rád první Audi TT, a myslím že i proto se mi vždycky líbil Peugeot RCZ. Když jsem o tomto minule diskutoval s kamarádem-autíčkářem (taky 26 let), tak mi řekl že už jsem starý když se mi nelíbí ty pokroucené pseudo-sportovní linky a otvory.. Mně se ovšem tyto kýče nelíbily snad nikdy. Holt lidi. Všechno je otázka vkusu a osobních preferencí.

Stanley
28. února 2020, 15:07
0

On ten rok výroby 2010 je samozřejmě nastaven subjektivně. Starší sportovní auto (02-04) už mám a vidím, jak z trhu mizí jak auta samotné, tak i náhradní díly. Proto chci novější rok výroby, auto totiž plánuju na tak dlouho, jak jen to bude uservisovatelně možné.

Accorda 7g znám a mám ho rád, ale to je auto úplně mimo to, co hledám. Potřebuju syrovost. Nebýt limitovaný finančně, šel bych do Lotuse Elise a podobných. RCZ R je vlastně kompromis.

O cenách je tenhle blog taky, původně jsem měl limit 250 tisíc, jenže s tímto obnosem bych dnes už jen koupil auto, které by brzy bylo zase podobně staré, jako MG, ale mnohem dražší. Což pro mě nemělo smysl.

U designu hodně záleží na konkrétním provedení. První TT se mi líbí. Je čisté a geometrické, ale nevyzařuje žádné emoce. RCZ je hodně o křivkách a líbí se mi, kdežto s novou Suprou naopak mám problém, pro mě je přeplácaná (ale svezl bych se). Krásné klasické kupé je pro mě Z4 první generace. Každý tvar a linie má smysl a kontext, to je bomba a málokomu se povede.

Vojta
27. února 2020, 00:56
0

Zkusím to stručně...
FN2? Jakože špatný to není, ale rozhodně nic echt zábavnýho a ten motor je sice točivej... neznám tvůj šestiválec v MG, ale proti Bussu nebo VR6ce je K20 prostě bezpohlavní a bezduchá. Ano, jede slušně, ano , točí se jak zběsilá... ale zní jako vysavač a chybí jí duše.
RX8? Fakt nemá cenu kupovat drahou, nasypeš do toho nesmysl tak jako tak. Ne, není to jen o tom motoru. Sypou se převodovky, rezne to hodně, podvozek moc nevydrží a dostat ho do slušného stavu znamená ho celý rozřezat a rozhýbat. Dále bys pak měl být smířen s patnáctilitrovou spotřebou. Takže klidně nevěř internetovým diskutérům a kup si drahou RXku... o to víc v tom provaříš :D
Finální RCZ R je určitě zajímavé a poměrně netradiční auto. Nikdy jsem s tím nejel, tak třeba někdy budu mít příležitost. Důležité je, že seš spokojen!

reagovat
Romus
27. února 2020, 05:26
0

RX8 drahou určitě ne, ale zase je potřeba aby byla alespoň funkční, což ty za 100k fakt nejsou :-) Chce to auto který bude alespoň pár tisíc km jezdit, aby člověk věděl jestli ho bude bavit do toho sypat :-D

Vojta
27. února 2020, 08:59
0

Hele jediný, co to musí mít funkční je kastle bez koroze a nehod, plus by to nemělo být zbastlený. Slušnej základ se kolikrát sežene i za 60kkč :) Znám ty auta celkem dobře, dělali jsme na nich už... no prakticky skoro všechno :D Pokud si chce člověk hrát, tak třeba motor uděláš i v garáži na stole. Je to takovej trochu složitější trabant.

Stanley
27. února 2020, 15:18
0

Vojta: no já píšu, že jsem si vědom faktu, že fn2 je označována za nejhorší z rodiny, ale mně se to auto - pravda, upravené - dost líbilo. Díky mechaničnosti a rychlým reakcím na všechno. Neříkám ale, že to platí pro všechny :-)

Motor v MG se mi vyloženě líbí, mám ho i raději, než R6 v E46 a má lepší projev, než skoro vše z mého výběru. Taky proto jsem měl problémy najít nástupce. Jediný motor, co ho zážitkem překonal, je ten v 350Z. S Bussem a VR6 jsem bohužel zatím neměl tu čest.

Cena té RX osmy... já dlouhodobě sleduju klub na fb, a pěkná RX-8, o kterou fakt budeš mít chuť se starat, pod 100 tisíc jde snad jen výjimečně. Za poslední rok v Evropě ty pěkné, udržované vesměs nešly pod 150 tisíc a ty, co byly fakt fajnové, byly za 200 tisíc a nahoru.

Romus
27. února 2020, 18:24
0

Vojta: To jsou přesně ty RX-8 teorie... každej má nějakou... půlka lidí ti řekne že repas motoru je za 30k, nebo si ho uděláš sám za 15k... a druhá půlka ti řekne že jediná trochu jistota je novej motor a olejový chladiče za 150k a když už to děláš tak spojka a převodovka a seš v tom za 200k :-D

Vojta
28. února 2020, 00:38
0

Tak ono to nejsou teorie, je to tak nějak jasný. Prostě... ten motor dostaneš do funkčního stavu relativně za pár korun. Problém nastane ve chvíli, kdy začneš měřit a měnit díly, které jsou opotřebené :D Pak zjistíš, že rebuild nedává smysl ale levnější je koupit v Mazdě nový motor. A pak si koupíš nový motor a za 30tkm se rozletí :D Takovej už je život. Pokud se z té RXky člověk nechce zbláznit, musí si to umět dát dohromady sám a dává smysl stavět ten motor levným způsobem. Sice ho budeš dělat častěji, ale nebude to stát moc. Bohužel varianta nasypat do toho spoustu peněz a koupit si udržovaný a pravidelně servisovaný kus se ukazuje jako nefunkční. Většinou v tom jen zahučíš za o mnohem víc peněz a výsledkem je rozbitá RXka. Na ty auta člověk musí mít štěstí a zejména a to především. RXka není normální auto, nedá se používat jako allseason daily driver. Dřív nebo později to prostě člověka dožene, klidně uprostřed křižovatky, bez předchozího varování :)

sheogh
27. února 2020, 11:04
0

Vyborne pocteni takhle po ranu, no uz bych se mel zase vratit k praci :-D RCZ chvalim, jsem rad za kazdej osobitejsi kousek na silnicich plnych spotrebicu prevazne z MB :-)

Muj vyber z toho, co jsi vyjmenoval by byl asi 370Z - prave proto, ze je takova univerzalni, a to i presto, ze jeji design povazuju za dost osklivy :-) Ale stejne, na svy auto se koukas vetsinou zevnitr :-D

Z MG znam duverneji slabsi verzi ZR, a to me hodne bavilo, melo to vybornej podvozek... Skoda jen toho slabsiho motoru (1.4 k-series tusim)

Ja se za PH nepovazuju vubec - do prace jezdim gaucem pro duchodce, pripadne obstaroznim stuttgartskym kockopsem, mam rad automaticky prevodovky a vykon, kterej si nemusim zaslouzit :-D (to bych kecal, bavi me i mnohem sportovnejsi veci, jen bohuzel bydlim ve meste a na takovy veci holt neni prostor)

reagovat
Stanley
27. února 2020, 20:23
0

To máš pravdu, na 370Z se dá podívat jako na vyměklejší sporťák, nebo jako na univerzální auto, přičemž ta druhá možnost je vhodnější.

V ZR jsem nejel, ale majitelé obou vozů se většinou shodují, že ZS je podvozkově mnohem lepší, vyloženě jiná třída. Až budeš mít možnost, určitě se v něm projeď. Jak se ti řadilo v ZR? V ZS je to totiž dost podprůměr...

Valfar
28. února 2020, 13:27
2

Skvělý blog, byla radost se do něj začíst! Určitě už to přede mnou někdo napsal i v téhle diskuzi, ale jsou to právě takové texty, kvůli kterým stojí za to autíčkáře podporovat a číst (na rozdíl od fádního spotřebáku zejména jihokorejský provenience, jehož testy se tady imho objevují primárně proto, že je ho importér ochotný zapůjčit a nádavkem přidá plnou nádrž).

Všechny auta ve výběru jsou velmi zajímavý a rád jsem si je připomněl, já mám bohužel tu deformaci, že bych jako víkendovku chtěl zadokolku a navíc bych si při tomto zaměření nestanovoval šibeniční desetiletý věkový limit, takže bych pravděpodobně skončil u nějaké poměrně okoukané a všední volby z mnichovský stáje. Asi by to byla E36 325i/328i "f empaketu woe" (mohl bych mít klidně i sedan), tahle generace 3er je pro mě ve vrcholných motorizacích (šestiválce + iS) synonymem oldschool řidičskýho sportovního auta. A mně se navíc hodně líbí, což je samozřejmě subjektivní, obecně je naopak považovaná za ošklivou generaci (zvlášť ve srovnání s tou předcházející a následující). Plus samozřejmě vnímám, že mají staré bavoráky (částečně zaslouženě) dost pošramocenou pověst, díky kterým je módní se vůči nim různě vymezovat - asi jako je populární srandovní hipsterské posmívání se pojmu petrolhead.

Tebou vybraný RCZ je za mě krásný auto - myslím, že jsi k němu až zbytečně kritický, mně se rozhodně líbí i na kratší vzdálenosti než 10 metrů. ;) Dneska samozřejmě frčí úplně jiný design, ostře řezaný se spoustou hran, ale mně se ty kulatý pažouty stejně jako třeba někdejší kulatý Audiny prostě líbí a třeba zase přijde doba, kdy to bude hrozně in. Bohužel jsem s tím nikdy nejel, ale příjemně mě překvapuje, že to má vepředu špéru, a pokud mohu soudit ze zkušenosti z Mini, ta THP je na poměry turbomotorů skvělý charakterní motor. Tak hlavně ať drží. ;)

reagovat
Stanley
02. března 2020, 14:42
0

No jo, kdybych vybíral vyloženě víkendovku, dopadlo by to směrem k 350Z HR, Z4 Coupé 3.0, případně pokud by se poštěstilo, tak Lotus Elise nebo kreveta C5/C6. Ale na to nemám vůli - jezdil bych s tím denně :-)

Baworáci a jejich pověst... vždycky jsem se hrozně styděl, když na světlech vedle mojí neupravené originální E46 328i stál mladý muž Šiltovkadozadu Loketzvokna ve své 318i a za zvuku diska a výfukové roury vyzýval potenciální streetracers kolem sebe, přičemž na to všechno vejrali lidi na vedle stojící zastávce :-)

No mně se RCZ teď, když ho mám nakoukané dlouhodobě naživo, fakt líbí. Ale dokud jsem ho znal jen z fotek nebo z pár projetí okolo, nebyla to žádná valná sláva teda :-)

Dooby
29. února 2020, 18:21
2

Gratulace k velmi zajimavému autu. Doufám, že nám napíšeš víc o tom, jak jezdí. Dle uznávané autority P. Jandy na AF 2014 velká pochvala:
https://www.autoforum.cz/testy-aut/test-peugeot-rcz-r-jednoduse-skvely/. Četls ho?
Nejel jsem ani jedním, ale s trochou nadsázky mi přijde jako levná předokolková varianta Alpine A110. Mně se tyhle výstřední sporťáčky líbí
-
Komentář upraven 29. 2. 2020, 18:22:44
-
Komentář upraven 29. 2. 2020, 18:23:30

reagovat
Stanley
02. března 2020, 14:51
0

Díky :-) Možná něco napíšu, spíš ale servisní zkušenosti atd., o autě samotném bylo napsáno už vše. Jo, Jandovy texty o RCZ znám, skvěle zasadil RCZ R do kontextu. Líbil se mi i jeho vyloženě analytický text ke srovnání BRZ vs. RCZ.

To srovnávní s A110 mě nenapadlo. Kéž by RCZ vypadalo jako alpinka a kéž by A110 byla stejně drahá jako RCZ R :-) Každopádně jsem si dělal srovnání a RCZ R je nejlehčí ze všech moderních "hothatchů", takže nějaké podobné ídeje tam jsou :-D

ToMyx
03. března 2020, 16:04
0

Trochu opožděně, ale přece jsem pročetl blog jedním dechem, lahoda! Je skvělé, že ses pustil do rozebrání variant, které přicházely v potaz. Gratuluju k pořízení neokoukaného auta, jen víc takových! S RCZ jsem měl tu čest se svézt v akčních dnech pažoutu asi 30 minut a chovalo se to schopně a na turbomotor to mělo i relativně zajímavý projev a zvuk.

Co se týče onoho označení "petrolhead", je to hold jako všude...především o typech lidí, kteří se tak samozvaně pasují, protože tvrdé jádro a kchrů woe :-) Pak se není čemu divit, že je vnímáno spíš záporně.

V dnešní době bych si pro víkendovku s případným talentem i pro daily využití (mimo zimu) vybral nejspíše CTR nebo předchozí MRS CUP, pokud bych chtěl utratit rovnou 350k a "nic" neřešit.
Pokud bych si chtěl zase hrát, šel bych stejnou nebo velmi podobnou cestou jako dosud (Primera s vysokootáčkovým sr20ve nebo oturbeným sr20det). Až na otravnou prevenci proti korozi mi zatím dělá dostatečnou radost a okolí hezky klame tělem. Zvenku devadesátky v těle rodinného liftbacku a uvnitř o něco efektivnější s dobrou reakcí na plyn, přesným řazením s kovovým zaklapnutím každého stupně a s chutí letět až někam k 9000ot. Asi už potřebuju něco podniknout.

Přeju co nejvíce zábavných km v RCZ i MG a doufám, že Tě někdy potkám na akci, abych si MG poslechl!

reagovat