načítám data...

Nejhorší francouzská auta, co spatřila světlo světa

16. března 2024, 09:23 Jaromír Soukup TopX

V redakci jsme se zamysleli nad nejhoršími francouzskými auty, která byla kdy vyrobena. Čtěte, jaké jsme vybrali.

zobrazit celou galeriiFoto: Wikipedia

Hospoda je zajímavé místo. Aniž by člověk věděl jak, nějakým způsobem se vždycky dostane do debaty plné překvapivých otázek. Mně se tak loni stalo, že jsme po několika pivech zavedli diskuzi na téma německých vozů (jež nijak neprožívám), které bych si klidně koupil. Z tohoto večera mimochodem vznikl i článek k přečtení zde.

Teď nedávno se stalo něco podobného. Opět jsem byl na pivu, opět jich bylo víc a opět v návaznosti padl palčivý dotaz. Tentokrát zněl následovně: „Jardo, ty tak miluješ ta francouzská auta. Dokázal bys ale vybrat nějaká, která jsou i v tvých očích hrozná natolik, že by sis je nikdy v životě nekoupil?“ 

Hold my beer! No samozřejmě, že dokázal.

zdroj: Wikipedia

Víte, já mám Francouze opravdu rád. Většinou jsou to pohodlná a celkem pěkná auta za solidní peníze, což je mi obecně blízké. Poté se mi líbí, jak všechno sveřepě dělají jinak než ostatní jen proto, že chtějí. To mě vážně baví, jelikož to mám sám v životě zařízeno podobně. V neposlední řadě si užívám jejich typickou nedokonalost. Oni to nemyslí zle. Jen občas něco přehlédnou nebo nedotáhnou protože…no prostě proto.

Nicméně u některých jejich vozidel platí, že ona nedodělanost (nepamatuji, že by mi někdy něco francouzského vadilo, protože je to moc jiné) jde až za hranu. Navíc je u nich také platné, že své nedostatky nedokáží vyvážit čímkoliv kladným, aby jim to člověk mohl odpustit, jako třeba u Plurielu, jenž je sice opravdu hloupý, ale tak roztomilým, bezbranným způsobem, že se na něj nedá zlobit. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Takže ano, mám i svůj seznam francouzských aut hodných zavržení. A jelikož jsem slíbil, že i toto hospodské téma dotáhnu do konce, tak jsem z něj tady na stránkách rovnou udělal žebříček tří vůbec nejhorších aut ze země galského kohouta. Samozřejmě je čistě subjektivní, vy můžete směle nesouhlasit. Ale já to vidím právě takto:  

Třetí místo – (Citroën) DS5

K Citroënu DS5, později přejmenovanému pouze na DS 5, jsem se na Autíčkáři už jednou vyjádřil. Označil jsem ho tenkrát za auto, ze kterého jsem smutný. A proto, že já jsem vždy, když ho v provozu potkám, smutný právě z toho, jak hrozné auto to je, musí jeho jméno bezpodmínečně padnout i zde. 

zdroj: Citroën

Měl to být další velký cestovní Citroën, vlajková loď, pokračovatel rodu DS-CX-XM-C6. Místo toho byl vozem přebírajícím z této rodové linie jen neobvyklý design. Kromě něj to bylo úplně tuctové auto s omezeným prostorem pro posádku, nedůstojným a příšerně udrncaným podvozkem z Peugeotu 307 (zlatá Octavia, vážně) a s prominutím děsivým hybridem. Koho napadlo použít diesel pohánějící předek, elektromotor zadek a robotizovaný manuál snažící se to všechno nějak spojit, to nevím. 

zdroj: CitroënNávdavkem si myslím, že v DS5 nebyl jediný dostatečně silný kladný faktor, čím jeho slabé stránky vyvážit. Snad jen už zmíněný správně výstřední vzhled karoserie a hezká palubní deska inspirovaná světem letectví s minimem sdílených dílů z běžných řad hovořily v jeho prospěch. Tak asi proto ho řadím jen na třetí místo mezi úplně nejhoršími Francouzi.  

Druhé místo – Peugeot 3008 první generace

Druhým nejhorším autem z Francie je za mě Peugeot 3008 první generace. Nevím, jestli si na něj vzpomínáte a pokud ne, závidím vám. Já totiž ano, což bolí. 3008 bylo prvním vlastním SUV značky (předcházející řada 4007 byla přeznačeným Mitsubishi Outlander) a mělo být šik a moderní, ostatně tak, jak má správný vůz této provenience být. 

zdroj: Peugeot

Jenomže někde mezi nebem a designérským perem se stala chyba. To auto bylo opravdu, vážně a nepopiratelně škaredé jak noc. Já vím, vzhled je relativní a vkus individuální, jenže já neznám jediného člověka, kterému by se líbilo. Mělo divné proporce, zvláštní detaily a neuchopitelný výraz. Je pravda, že facelift nasazený v půli životního cyklu mu sice trochu pomohl, ale minimálně v mých očích ne dost na to, aby to hrálo roli.

K tomu se jednalo o naprosto unylé a nezáživné vozidlo. Nebylo nijak speciálně komfortní, nemělo žádné jízdní vlastnosti a nevzbuzovalo ani špetku řidičské radosti, ať už by se případný člověk chtěl těšit z čehokoliv. A ještě existovalo s tím samým hrozivě ucukaným a nečitelným naftovým hybridem jako DS5. Jen vzdušná kabina a velký zavazadlový prostor ho v mých očích uchránily od prvního místa.   

zdroj: Peugeot

Honourable mentions — francouzská auta, která nejsou tak bídná, ale zmínku si “zaslouží”

Peugeot 407 — Tento Peugeot vlastně nebyl tak příšerným autem. Jezdil celkem slušně, měl pěknou výbavu a uměl nabídnout i dospělé šestiválcové motory. Jen měl tu smůlu, že byl pokračovatelem téměř stejně legendárního rodu jako ony cestovní citroëny. Proti úžasné 504, skvělé 505, výborné 405 a báječné 406 prostě se svým předkusem a prostorově kompromisní kabinou neměl šanci. 

zdroj: Peugeot

Citroën C5 Aricross — Toto auto je podobný případ jako 407. C5 Aircross nedělá nic vyloženě špatně. Jen mu schází sebemenší náznak charakteru Citroënu. Je to přesně to auto, co zaparkujete na parkovišti a než dojdete na jeho konec, zapomenete, že ho máte. Ostatně sám jsem Jeníkovi už třikrát připomínal, že ho taky jednou testoval.  

zdroj: Citroën

Citroën Xsara Picasso — Toto auto vzniklo z jediného důvodu, a sice aby PSA mělo konkurenci pro Mégane Scénic. A přestože má znovu spoustu kladných vlastností hlavně stran praktičnosti, i u něj je problém, že mu nikdo neřekl, že je Citroënem. Dodnes mě občas ze spaní budí noční můry, ve kterých jsem nucen jezdit právě tímto bezpohlavním blobem s laciným vnitřkem a nervózním podvozkem.

zdroj: Citroën

Renault Thalia/Citroën C-Elysée/Peugoet 301 — Tyto automobily si dovolím shrnout do jednoho odstavce, protože pro ně platí to samé. Jsou to malé laciné sedany a jsou hrozné snad skutečně ve všem. Proč se tedy neumístily? To je jednoduché, úplně za svou náturu nemůžou. Nebyly vyvíjené primárně pro Evropu, nýbrž pro rozvojové trhy, kde mají řidiči trochu jiná očekávání. Vyčítat jim tudíž jejich mnohé slabiny mi nepřijde úplně fér. 

zdroj: Renault

Vítězem se stává…

První místo – Peugeot 308 první generace

Ano, za úplně nejhorší francouzské auto, které kdy spatřilo světlo světa, považuji první generaci Peugeotu 308. Náš dvorní brněnský fotograf Tomáš by se mnou sice asi nesouhlasil, protože on už tento titul nejednou udělil předchůdci, řadě 307. A já jeho důvody chápu, ona byla skutečně velmi nekvalitní (osobní zkušenost, u nového auta přímo z výroby nepasoval jediný vnější díl včetně třeba dveří), jízdně fádní až nervózní a přitom minimálně jako nová dost drahá. 

Jenže já ji na bednu umístit nechci, protože v mých očích měla oproti nástupci hned tři významné výhody: A) minimálně do faceliftu se na ni dalo dívat (v její době byl tvar mýdlové bubliny dokonce moderní), B) měla opravdu nekonečně prostorný vnitřek, C) poháněly ji ještě TU benzíny a 2.0 HDi diesely, které sice nejely nijak zajímavě, ale aspoň rámcově se na ně dalo spolehnout. 

zdroj: Peugeot

308 nenabídla ani to. Za mě není úhel, ze kterého by byla aspoň koukatelná (a ten stejný mýdlový tvar už v době jejího vzniku byl z módy dávno pryč), hlavně vpředu a v kufru přišla o část své prostornosti a měla už jen vrtošivá VTi, THP a 1.6 HDi (dvoulitr v nabídce zůstal, ale koupil si ho málokdo). Přitom byla pořád jízdně slabá, kvalita její výroby nebyla o nic lepší (všechno, co v showroomu vypadalo hodnotně, se rychle ošoupalo nebo rozvrzalo) a cenově byla snad ještě výš. Nevím, za co ji pochválit. Byla prostě totálním failem.

Takový je můj seznam tří nejhorších aut z Francie. Je mi líto, pokud jsem se někoho dotkl, já to jednoduše vnímám takto. Vy ale klidně můžete vyjádřit svůj nesouhlas. Jaká tři francouzská auta považujete za nejhorší vy? Proč tomu tak je? Nebo jsou snad všechna perfektní a já tu jen plácám nesmysly? Diskuze je vaše.

zdroj: Peugeot


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kirukato
16. března 2024, 12:08
1

Nikdy jsem nevěřil, že bych někdy měl francouze... a ejhle. Jsem mercedesák, na svůj věk, 26, jsem měl asi deset, jedenáct aut. Jako poslední jsem si koupil Peugeota 308 1.6 HDi rok 2016 Allure (vyšlo mě dobře). Za rok nájezd přes padesát tisíc km, teď mám stav 295 000km. A nemůžu říct půl slova. Fakt, pro moje překvapení, dobré auto. Podvozek, motorově spolehlivý a levný provoz i na servis. A navíc vypadá fakt hezky s těmi bixenony. Mám jen dvě prkotiny na něm 1) pomalý infotainment, který nejde opravit/aktualizovat a 2) Odchází mi hlavní větrák? (jestli to tak můžu říct) u topení pod palubkou, asi uhlíky - cena cca druho 7-8 tisíc, origo 15-20 tisíc plus práce. Můžu překvapivě doporučit.

reagovat
wlko
17. března 2024, 10:52
0

2O16 je už druhá generácia 308 a to je auto s ktorým by som kľudne zvládol žiť - pohľadné, relatívne ľahké, aj po pár rokoch relatívne hodnotne vyzerajúce. Nič z toho pre jeho predchodcu neplatí - SW mám ako služobák a okrem vnútorného priestoru asi nie je moc čo chváliť, to že je škaredé sa dá akceptovať ale to že sa to furt s.rie už ani nie.

ro
rock
16. března 2024, 14:12
1

Jéééjda... tak ono se toho asi nabízí povícero; Chrysler/Talbot/Simca 180 byl u nás auto pro honoraci, ale na západě propadák. Renault 14 rezivěl už v showroomech a snad žádný nepřežil ani do 90. let. Peugeot 207 byla karikatura 206 - všechno hezké z dvě stě šestky bylo zveličené a zdůrazněné ad absurdum a vůbec to nedávalo smysl. Peugeot 307 byla tehdejší úlitba módě MPV a vzhleově to při přímém porovnání s předcházející 306 bylo strašně smutné.
Ale můj favorit je jednoznačně Renault Avantime. Ošklivý ze všech stran, koncept čtyřmístného MPV/kupé je prostě ujetý, na to, jak to bylo velký, v tom zas tolik místa nebylo, nejsem si jistý, jak pomohlo kvalitě to, že se to stavělo u Matry a samozřejmě dveře, ty by vydaly na samostatný odstavec.

reagovat
Sa
Sato
17. března 2024, 20:20
0

Avantime je umenie! V mojej Hoovie-like zbierke aut by urcite nemohol chybat, parkoval by medzi Multiplov (pred FL) a Murano cabrio. Ale priznavam ze moja naklonnost k tomuto bizaru je cisto platonicka, nikdy som v tom nesedel.

rivka
17. března 2024, 21:02
4

Měl jsem Avantima 7 let a bylo to super, ačkoli servisovat se to téměř nedalo :-) Přístup autorizovaných dealerství značky byl z 90% zoufalý a i vyhlášení mechanici, odborníci na Renaulty, s tím modelem nechtěli mít nic společného. Prodal jsem ho před 3 měsíci, každý den je mi to líto a denně koukám po inzerci kterého bych si koupil jako náhradu. :-) Neměl jsem zatím žádné kabrio, ale pocit když se stisknutím jediného tlačítka současně odsune velikánský kus střechy a spustí se všechna boční okna se mu docela blížil. Nad hlavou a v kabině obecně bylo najednou pocitově šíleně moc prostoru a v letním horku mi proudící vzduch přišel velmi vhod. Motor 2.0 Turbo se 120 kW mi stačil, není to auto na "závodění", ale manuál se k němu moc nehodil. Pro to jak je to auto za jízdy (a vlastně i staticky) vnímáno je opravdu zásadní v jakém technickém stavu je a všemi deseti doporučuji připlatit si (a i výrazně) za kus který byl servisován zodpovědně. Pro mě je to architektura na kolech a spolu s Citroenem C6 něco co bych chtěl asi nejvíc :-)

rivka
18. března 2024, 07:37
4

Víc fotek nemám, bohužel.

ro
rock
18. března 2024, 08:32
1

Jsem si říkal, že touhle volbou asi někoho pohorším.
Půjčím si analogii s uměním nebo architekturou: obojí může být buď nezáživné a fádní nebo to může vyvolávat emoce. Když už to bude vyvolávat emoce, můžou být pozitivní i negativní.
Avantime ve mně vyvolává ty negativní.

rivka
18. března 2024, 09:13
0

V pohodě, mě si nepohoršil :-) Upřímně ale musím říct že zrovna od Tebe jsem to nečekal, protože zatím jsem asi tak z 99% zcela souhlasil se vším co jsi tu kdy napsal :) a měl jsem radost že je tu někdo s kým mám opravdu totožný pohled na svět/svět aut :-) Ale vnímání dizajnu je ryze subjektivní a individuální, takže „nic proti ničemu".

ro
rock
18. března 2024, 10:01
0

To je mi líto :-). Jsem holt starej a konzervativní. A co se Avantimu týká, byl jsem starej a konzervativní už před těmi 20 lety, byla to neláska na první pohled.
Ale slibuju, že pokud přijde řeč na to, co máš v profilové fotce (je to malinkatý, ale Aurora?), tak neceknu negativního ani ň :-)

rivka
18. března 2024, 10:11
0

Jo, Aurora, bohužel tu už taky nemám. :-( MMCH, já jsem rovněž starej a konzervativní, avšak zrovna u Avantimu to jaksi neplatilo, byla to láska na první pohled a i všechny další, během těch sedmi let :) Možná v budoucnu přikoupím něco zajímavého co se Ti bude líbit, třeba už zmíněný Citroen C6? Měl jsem Xantii i XM V6, takže... :)

ro
rock
18. března 2024, 10:50
1

Až budeš mít tu C6, tak se hlásím na exkurzi :-)

James
19. března 2024, 19:57
0

Chlapi, tady se zapomnělo na Vel Satis
Ne, taky bych ho nakonec asi nechtěl.
Stihnul jsem aspoň tu Multiplu předFL, dokonce dvě. 1.9jtd byla optimální motorizace pro to, s tím to fungovalo pěkně.

MM
Martin Mikeš
20. března 2024, 15:00
1

Ahoj, já, dříve zarytý Saabista jsem se po čase musel odklonit k běžnějším autům a jednoho dne mi kamarád nabídl 308SW z roku 2008 - dědictví po otci. Za kamarádskou velmi příjemnou cenu.. No, vážně je to z většiny úhlů nepěkné auto, posaz za volantem poněkud divný, panty dveří lupou.. Chvíli jsem se přesvědčoval - kup si normální auto, které se dá v našich končinách i opravovat "na každém rohu".. Dlouho jsem to auto neměl rád, nicméně na svou třídu je celkem pěkně vybavené a postupem času jsem si vážně oblíbil jeho variabilitu. Kabina je velmi prostorná, možnost 7-mi sedaček je fajn, ale reálně to moc nikdo nevyužije. Zato možnost vyjmutí každého sedadla zvlášť, posunutí, polohování, to už je jiná. Otevírací okno pátých dveří, to je věc kterou jsem se naučil používat velmi rychle a u jiných aut mi dost chybí. S 2.0Hdi jezdí na náš provoz velmi slušně, projev toho motoru je oproti Tdi absolutně jinde a spotřeba opravdu výborná. Podvozek je prostě měkký, řízení poněkud tupější - ale to auto přeci není k žádnému sportovnímu projevu předurčené :) Mám to doma 4 roky, samozřejmě se sem tam něco porouchá, ale nic zvláštního, prostě zajedu do servisu, opraví to a jezdím dál. Rozhodně nemohu za sebe říct, že bych to řadil mezi to nejhorší. Jezdí dobře, výkonu dostatek, pohodlí také a kvalita zpracování? Bezesporu jsem už viděl mnooohem horší věci, tady se neloupou plasty, v kabině nic nedrnčí. Antikorozní ochrana není nejlepší, ale já auto parkuji velmi často na trávě, takže to přičítám spíše tomu. Suma sumárum to auto pořád nemám rád a nerad bych ho vlastnil znovu, ale jako daily auto pro manželku je víc než dobré, obzvlášť s tímhle motorem. Možná mít to jinou motorizaci, mluvil bych jinak :D
Dvakrát jsem měl Renault Espace IV, jednou krátký s 2.0T, poměrně soc verze, podruhé Grand s 3.5 V6 v nejvyšší výbavě. Ano, první byl podle mě krám s přidanou hodnotou prostoru vhodný na přepravu materiálu, druhý byl výborné auto, které bych si klidně koupil znovu. Výbava a motorizace je tedy dost kritérum, souhlas? :)

reagovat
Jyrki
21. března 2024, 18:56
1

já mám 308 SW dodnes, je to auto pro manželku a nehodlá se ho vzdát. Prostorem skvělé. Chtít víc místa vevnitř, muselo by to být větší zvenčí a to už by manželka nezkosla, bylo to vnějšími rozměry maximum. Vzhledově strašný, kvalita některých věcí bídná - třeba volant co se loupe. Opravuju to sám, pokaždé když ns tom něco dělám, tak říkám: "zasraní francouzi, zlatí italy!"
Ale jezdí to celkem za pusu. Ale i tak stříhám metr, kdy to půjde z domu a přesvědčím ženu na něco jiného.
Ale řadit to mezi nejhorší auta z Francie? Za mě ne.

Mi
Michal Lenc
21. března 2024, 16:38
1

To umístění 308ky mě docela udivuje. Já jsem ji měl (SW) a ano, nadávám na ní jako na nejhorší auto, které jsem provozoval. Ale to je jenom kvůli tomu, že jsem si ji koupil s německým motorem a prodávající mě podvedl. Pověstná 1.6 VTi. Přitom, celý zbytek auta mi přišel úplně super. Variabilita interiéru byla neskutečně super. Kdybych si ji tenkrát koupil s 1.6HDi, tak věřím tomu, že bych ji chválil a provozoval doteď.
Co se mi na ní líbilo, že i když jsem kupoval deset let staré auto, tak stále vypadalo velmi moderně. To se třeba o stejně starém Picassu, které mám teď říct nedá.

reagovat


Poslední komentáře