reklama
načítám data...

Zajímá vůbec ještě někoho motorsport v Čechách?

Máme rádi auta, logicky tedy sledujeme i motorsport. Matěj má však trochu pocit, že lépe už bylo.

zobrazit celou galeriiEditorial: Zajímá vůbec ještě někoho motorsport v Čechách?

Nesnáším zdvořilostní konverzace. Jako kancelářský dělník si jich však v zaměstnání užiju dosyta. Zdaleka nejhorší je páteční otázka "Jaké máš plány na víkend?", případně pondělní "Tak co víkend, cos dělal?". Obvykle to samozřejmě nikoho až tak nezajímá, otázka je to čistě zdvořilostní, ale stejně je vidět jisté očekávání tazatele, jakou zajímavou aktivitu jsem si nachystal. Aktivní moderní člověk totiž zkrátka něco o víkendu dělat musí, to je prostě pravidlo, tak to je. Kdo nic nedělá, svůj život marní, nežije, něco je s ním špatně. Ano, všechno tohle jsem už slyšel.

Abych vás uvedl do problému, ten spočívá ve skutečnosti, že o víkendech toho moc nenadělám. Vůbec ostatní kancelářské bytosti dost vyvádí z míry odpověď, že budu například doma s kočkama (mám tři) a budu si číst knížky (těch mám o něco víc, než tři). Přece mi prý není 65, kdejaký důchodce je aktivnější. A to vůbec nemluvím o údivu, když řeknu, že celou neděli strávím úklidem a žehlením. Což nechápu, žiju sám (s třema kočkama) a někdo to dělat musí. Navíc mám rád, když je doma hezky čisto. 

Ale tentokrát bylo vše jinak! Vyzrál jsem na ně. Měl jsem na víkend program, měl jsem jej domluvený hezky dopředu, a nezahrnoval pobyt doma, čtení, česání koček, ani uklízení. Ba dokonce nezahrnoval ani typickou českou víkendovou zábavu propít se do němoty a následující den připomínat živou bytost pouze neznatelnými životními projevy. Měl jsem totiž v plánu vyrazit na mostecký autodrom sledovat automobilové závody.

reklama

To vyvolalo další údiv, tentokrát v redakci. Tam jsem totiž znám jako člověk, který auta příliš neprožívá, takže si mě někdo stěží dokáže představit, jak nadšeně sleduji z tribuny souboje na trati, dobrovolně na sebe nechám svítit slunce a pohodlí obýváku nebo ložnice vyměním za posezení na travnaté tribuně. Jestli to však máte jako já, a opravdické závody jste nikdy neviděli, běžte se podívat, stojí to za to!

Jenom budete mít trochu potíže najít něco, co stojí za vidění. My vyrazili na ADAC GT Masters do Mostu. Německá série vozů GT3, profesionální jezdci i amatéři v jednom závodě, velká gétéčka vydávající skutečný zvuk, velká gétéčka, která jsou dost rychlá. A taky barevná. Celé představení připomínalo trochu pestrobarevný cirkus a já to miloval od prvního momentu. Na západ od našich hranic to patrně docela žerou, tuhle sérii. Navíc přítomnost německého komentátora a fakt, že prakticky celý víkend vesele vyhrávala na okruhu v Sudetech německá hymna, propůjčoval tomu víkendu poněkud bizarní atmosféru.

Dovolte mi pár postřehů pro shrnutí. Jelo se několik závodů, vozy kategorie GT3 jely jeden závod v sobotu a jeden v neděli, každý trval hodinu. Dále závodily vozy seriálu TCR Germany. To je také veskrze zábavná podívaná, kdo nezná, přirovnal bych to k evropskému seriálu cestovních vozů ETCC. Velké startovní pole, spousta soubojů, tlačenic, tu a tam nějaký ten karambol. Třída GT4 taky nebyla špatná, ale pouštět ji až po GT3 bylo trochu zklamání, auta najednou byla tichá, pocitově pomalá a bylo jich málo. 

A pak přišel Octavia Cup. víte, já byl fakt zvědavý, dřív jsem se na to aspoň v televizi rád podíval. Ovšem to, co jsem viděl, mě popravdě celkem zklamalo. Možná tomu dostatečně nerozumím, ale měl jsem celou dobu dojem, že svým splašeným Octaviím vládne z celého startovního pole tak tři, maximálně pět jezdců, včetně našeho výtečného Tomáše Pekaře. Navíc auta působila maličko nedotaženým dojem, ale opět, nerozumím tomu, tohle je pohled člověka s pivem v ruce, čekajícím na lítající plechy. I obec motoristických novinářů měla jedno zastoupení, na to jsem byl opravdu zvědav, ale moc to teda nevyšlo. Uznávám ale, že kdyby mi někdo svezení v cupové Octavii nabídnul, rozhodně bych neodmítnul, a třeba bych si poopravil dojem.

Nicméně, o čem jsem chtěl původně psát… ten víkend byl moc fajn a já si ho užil, byť to bylo ve výsledku docela únavné. Celé dva dny na sluníčku, v hluku, tisíce kroků na z boxů na tribunu a zase zpět. Ale jel bych zas. Akorát, nějak mi tam chyběli lidi. Nechápejte mě špatně, mně osobně lidé moc nechyběli, nemám rád velké davy, ale měl jsem pocit, že tam v podstatě nikdo není. Dobrá půlka navíc byli Němci, což se dalo vzhledem k původu série čekat. O víkendu se na autodrom přišlo podívat asi 15 tisíc lidí. Pro srovnání, cca 20 tisíc lidí navštíví páteční tréninky Moto GP v Brně. Jistě, nečekám návštěvnosti jako na Moto GP, ale 15 tisíc lidí mi přijde trochu málo. Očividně ani vstupenky se neprodávaly tak, jak se čekalo, neb pořadatel před akcí ceny v předprodeji snižoval.

Nemůžu se trochu ubránit dojmu, že klasický motorsport už nikoho nezajímá. Tohle byla jednoznačně nejzajímavější akce sezony u nás, pokud nepreferujete šílence v jedné stopě. Kde jinde chcete vidět velká gétéčka v takovém počtu? Možná je Most trocu z ruky, možná měla akce slabší propagaci, kdo ví. 

reklama

Možná ale prostě mladší lidi motorsport zkrátka nebaví. A sledovat jej naživo v prostorách okruhu je zase skutečný až moc. Netuší někdo, proč tomu tak je? Nebo to není pravda a všechno je jen můj dojem? Na upadající formuli 1 se nadává velmi často opravdu všude, ale co ostatní závody? Jsou málo atraktivní, nebo mají pozornosti dost?

Jednou bych se chtěl vypravit na nějaký vytrvalostní gétéčkový závod, bavili jsme se v Mostě myšlenkou jet se podívat na čtyřiadvacetihodinovku do Spa. Tyhle akce totiž mají stále hodně co nabídnout, a musí to být jedinečný zážitek. V porovnání s tím je taková Formule E, navíc v poslední době snažící se zatraktivnit stupidními nápady vykradenými ze hry Mario Kart, ještě navíc bezhlučná a s výměnou auta, představa docela podivné budoucnosti motorsportu. 

Teď mě však omluvte, nebudu se zabývat dále budocností motorsportu. Půjdu se podívat na brněnský okruh, jede tam rakouský Histo Cup. Třeba se tam potkáme.

Za fotky z Mostu děkuju Lubošovi.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

R0ck
06. května 2018, 09:28
0

Vyrazíme na histocup také (máme jen jednu kocku) :D. Na ADAC jsme chtěli jet, problem ktery si myslím že odradil více lidí byla cena. Když jsem viděl vstupenky za 600 protočili se mi panenky, a vyrazilo se tak leda na procházku :D

reagovat
Souča
06. května 2018, 10:05
0

Chápu tvůj pohled, na autodrom v Mostě jsem chodil i jako dítě a bývalo to tam narvaný, to už teď neplatí a většina akcí je poloprázdná, ale úplně bych to nezatracoval, holt se jen mění preference, lidi mají víc možností vzít svoji vlastní (sportovní) káru a jet se projet na výlet a ne jen nutně koukat na ostatní. Stále se tu jezdí spousta rally atd., takže úpadku motorsportu v ČR se neobávám.

reagovat
Kr
Krocan
06. května 2018, 10:24
0

Na dnešní Histologie Cup jsem se také chtěl dnes přijet podívat, ale jelikož tento post píšu ještě ve vodorovné poloze a vedle mne leží Á čtyřka odshora dolů popsaná důležitými úkoly, tak z toho nic nebude.
Matěji, budou tam závodit tři Kocouři a vždycky se kolem nich nějaký Kocouřista motá, tak se u nich stav...

reagovat
Matěj Podhorský
06. května 2018, 10:34
1

Jojo :) jsou tu a bojovali krásně :)

Sedrik
07. května 2018, 13:23
0

HistoCup je super.

Mám zkušenosti z Brna - byli jsme několikrát na různých závodech (poslední WTCC, V8 series, HistoCup...) a vždycky minimum lidí.

Le
Leo
06. května 2018, 11:08
1

A nebejt Tomáše tak je tam těch Čechů polovina.

reagovat
Ev
Evlo
06. května 2018, 11:24
0

Haha, fakt dobry clanek, nevim co je vymyslene a co pravda, ale pobavilo me to. Nejvic asi tady co obcas tak otevru za posledni rok.

Auta jsou out, ja jsem tedka v praci asi druhy nejstarsi, krome me tam je jediny clovek co se o auta zajima. Je tam celkem asi tak 150 - 200 mladsich lidi. Asi dva teda zajimaj motorky a asi u sesti je tam nejaky ten image znacky, ze jako Lamborghini je cool znacka.

reagovat
Matěj Podhorský
06. května 2018, 12:26
0

Co by mělo být vymyšlené? Všechno je skutečné :D

Vojta Nekvapil
06. května 2018, 12:19
0

Rekneme si mldsi generace je spise na Esporty. Takze na zavodech jsou spise starsi srdcari. Ja zavodeni mam rad a ale spise se podivam na zaznam nejakeho poradneho souboje. Sedet na tribune a koukat zleva do prava je pro me nuda. Spise mam tendenci byt za volantem a uzivat si to timhle zpusobem,

reagovat
Knightrider
06. května 2018, 12:46
0

Musel to byt fantastickej zazitek. Ten rev motoru a nadherny tvary aut, áaaa.... To musela byt nadhera. :-) Ja byl na takovychhle akcich jen parkrat, ale stoji to za to videt. Je to uzasna podivana, obzvlast nazivo. Tomu se televize nemuze rovnat. Ja v televizi motorsport nesleduju vubec a ani takhle nazivo tomu moc nedam. Ne, ze by mne to nezajimalo, ale protoze si na to nedokazu najit volnej cas, coz mne mrzi ze vseho nejvic. A ta dnesni generace asi radsi ten virtualni svet, nez realne vyrazit nekam ven. Navic, jak uz bylo receno vyse, svoji roli sehraji i finance. Udelat si tam vylet s rodinou uz muze pro dost lidi znamenat hodne velky zasah do rozpoctu. Naklady na benzin, vstupenky, nejaky jidlo a piti tam a presne jak pise Rock, razem si to spousta lidi rozmysli. Ale je to uzasnej svet, kterej stoji za to videt nazivo.

reagovat
Irwinek
06. května 2018, 17:43
0

Jo, jako mladší jsem byl v Mostě a v Brně celkem pečenej vařenej. Ani nevím, kdy jsem přestal jezdit ( asi když se zvedly ceny mimo částky, které jsem byl ochoten akceptovat, nebo když to začlo být moc " unifikované " ).
Předloni jsem vzal mladýho do Mostu na " nějaké " ( fakt už nevím, co to bylo, ale jezdily náklaďáky a punta a Porsche cup ) závody. Prošli jsme depa - to ho zajímalo, pak si dali buřta a sedli na tribunu - no vydržel asi 20 minut, a pak na zlatý hřeb - tedy pro něj - doprovodný program - placené jízdy jako spolujezdec v rally autech. To byl nadšenej, jenže mě ty jeho 4 jízdy v průběhu 20 minut stály skoro 3 tisíce :-( Pak ještě chvilku na tribunu, ale to už visel na facebooku nebo čem a už to bylo o ničem. Na rally historiků už jsem ho nedostal. Semtam se obětuje manželka a jde se mnou, ale spíš na statické akce, než závody. Tolik můj život s motorsportem současnosti :-(

reagovat
Martin61
06. května 2018, 18:31
0

To že na tyhle akce chodí míň lidí je prostě fakt. Byl jsem asi před půl rokem na cestě do Mannheimu na burzu a cestou jsme se stavili přespat u muzea na Hockenheimringu. Druhý den ráno jsme zjistili že jsou tam “nějaká auta” a že se tam půjdeme podívat. Z “nějakých aut” se vyklubalo pár závodních lamborghini, hromada “tuctových” 911tek a potom asi dva Mercedesy SLS AMG na které byla opravdu radost pohledět. Ohlušující řev motorů Mercedesů je nepopsatelný. Netuším co to bylo za sérii, myslím si že se jednalo o tu samou, co shlédnul autor ale ani v německu na pátčních trénincích nebyl nikdo. S námi na nejhezčí části okruhu bylo dohromady asi 10 lidí. A teď pozor, na dromu byl přístup na tribuny zadarmo.
Osobně si myslím že největší problém těhle sérií je to, že nejsou skoro vůbec propagované v televizi, rádiu, koneckonců nic moc se o nich nedozvím ani tady na Autíčkáři

reagovat
Ji
Jiří Blach
06. května 2018, 19:45
1

Parádní článek, moc lituju, že jsem nejel, ale zkouškový období s nedokončenou bakalářkou mi to neumožňovalo... Každopádně pokud můžu dát tip za sebe, tak určitě se jeďte podívat 20-22.7 na Red Bull ring na ELMS závody.. nádherné závody, není to daleko a hlavně po celý víkend vstup prakticky všude s parkováním ZDARMA!

reagovat
JanSevera
08. května 2018, 17:30
0

díky za tip! :)

Ja
Jacobkris
06. května 2018, 20:35
1

Myslim si, že motorsport uplne na upadku neni boužel ceny vstupenek na ňektere zavody sou astronomicke a jit tam napriklad jako 4clena rodina stoji majland. Osobne taky moc okruhove zavody nevyhledavam ale propadl sem ted hodne driftum a myslim ze je to jedem z mala motorsportu ktery u nas je hodne na vzestupu a laka davy lidi. Ale zase pak je tu opacna skupina, ktera to vubec nepovazuje za motorsport a nevidi v tom zadne umeni. A hlavni vec je ze sme v ceske republice kde vetsina lidi dokaze mit jen chytre reci u piva v hospode jak je to ci ono jednoduche.

reagovat
gramo
09. května 2018, 11:36
0

Na několika driftových závodech jsem byl a vždycky to byl parádní zážitek, vstupenky levné, show veliká. Krásné na tom je, že je volný přístup do depa a vůbec ty driftovací stroje jsou úžasné tím, že to většnou staví nadšenci dle možností, takže je v tom spousta punku a improvizace. A kolikrát je zábavnější sledovat tréninky, projede víc aut, než pak při soutěži a navíc se občas dá k někomu sednout a zažít jaké to je pozorovat rychle se blížící zatáčku z bočního okýnka.

sp
spooon
06. května 2018, 21:58
0

já chodil poměrně často, teď už nezbývá čas (rodina). A pamatuju na nádhernou 24h v Brně asi před 2 roky, to byla paráda. Noční průlety aut cílovkou, pak rudý kotouče při brzdách do první zatáčky. Člověk si tam mohl jít po celým okruhu kam chtěl. Jen ty nohy bolely, člověk toho nachodil až hrůza. Dokonce sme s bráchou i "spali" na okruhu, na "Céčku", s krásným výhledem na trať. Dokonalost sama. Od tý doby chci jít zas na nějakou 24h, ale časově to zatím moc nevychází.

reagovat
bu
buteo
06. května 2018, 22:12
0

Taky jsem dnes strávil pár příjemných hodin na brněnském rakouském Histo-Cupu. A byl bych tam i v sobotu, kdybych ji celou nestrávil ve společnosti mnoha benzínovych hlav na MX-5 Cupu v Písku.
Brněnské depo bylo plné amatérů - srdcařů, kteří s láskou opečovávají a pak fest po trati pohánějí nejrůznější zajímavé stroje. Průměrný věk? Určitě hodně 40+ ! Těžko někdo pod 30. Jistě, souvisí to speciálně v motorsportu se solventností ( v tomto případě převážně rakouských, švýcarských a jiných) účastníků, ale přesto podle mne u motorsportu i divácky jde nejspíš o generační záležitost.
Virtuální zážitky jsou přece mnohem dostupnější a pohodlnější ....
Ale obecně bych to zatím s diváckým zájmem jako celoživotní fanda motorsportu neviděl tak zle: je to asi spíše problém některých kategorií - např. české okruhy na tom určitě dobře nejsou, ale běžte se podívat na dobře obsazenou rally - to jsou davy! Nebo před dvěma týdny první závod MR v autokrosu v Humpolci: mraky diváků! Ale taky: rozumné vstupné a především dostatečná propagace !
Informace k ADAC-sérii v Mostě nebo Histo-Cupu si entuziasta jistě dokáže pracně dohledat, ale běžný potenciální divák se o nich těžko dozví a tak z nedostatku zajímavějších nabídek nakonec stráví ten čas s přítelkyní " šopovánim" ( takže ani neušetří ????).

reagovat
Gazdiq
07. května 2018, 08:28
1

Mne sa veľmi páči atmosféra a ako to je prepracované v Gran Turismo Sport, osobne velmi nemám možnost na preteky ísť, takže aspoň takto,. Dúfam, že sa to podobá realite :-D

reagovat
Mi
Michael322
07. května 2018, 11:38
0

O téhle sérii v Mostě jsem zaslech už před vánoci a lístky jsem kupoval ihned jak byli v předprodeji protože taková akce má předpoklad pro úspěch u mě. Byl jsem nakonec pouze v neděli, ale atmosféra byla skvělá, hodně hluku, hodně slunce, občas pár bouraček, ale jinak super den. Šel bych určitě zas. Tohle se jen tak nevidí.

reagovat
SEMRY
07. května 2018, 15:14
0

A kdo bude na 24h Nurburgring?

reagovat
Matěj Podhorský
07. května 2018, 15:43
0

Letos jsou pro mě jakékoli větší výlety bohužel mimo možnosti, takže ani Le Mans, ani Le Mans Classic nezvládám. A bohužel ani výroční 70. Spa :(

RadekZak
09. května 2018, 08:57
0

Já tento víkend razím do Sosnové na CDS (jako fotograf) a když se občas kouknu na tribunu, tak je docela plno. Také přecijen ty drifty vidí člověk celé, zatímco u okruhu to není tak úplně lehké :-)

reagovat
gramo
09. května 2018, 12:36
0

Zas tak špatné to není, často je asi problém v tom, že o akcích na okruzích většina lidí neví. Loni jsem se byl podívat ve Šternberku na Ecce Homo a město i svahy okolo trati byly plné lidí všech věkových kategorií.

reagovat
ro
rock
10. května 2018, 15:16
1

Teď budu asi za vola, ale v podstatě jediný bonus návštěvy na okruhu vidím ve zvukové kulise. Jinak všechno ostatní TV zprostředkuje líp. Určitě jsem zlenivěl.
A možná je ten můj despekt způsobený tím, že patřím k těm, co kdysi (1988) v Brně hltali Saubery C9, Jaguary XJR9 a Poršata 962, navíc v závodě mistrovství světa, za volanty (ex)piloti F1 nebo vítězové 24hLe Mans (plus pár dalších budoucích, ale to jsem samozřejmě vědět nemohl). Mělo to úroveň, které se dneska strašně těžko něco vyrovná. Možná ty GT3 se blíží, ale to mluvíme o německém poháru, ne o top šampionátu.
Pamatuju taky doby, kdy u nás na rally bylo k vidění stádo různých WRC rok, dva, tři starých, doplněných rychlými áčky; ve srovnání s něčím takovým mne ty dnešní R5 na rally prostě nebaví.

reagovat
Matěj Podhorský
13. května 2018, 11:13
0

Na jednu stranu máš pravdu, pokud nesleduješ live timing a nemáš před sebou obrazovku, tak o dění na okruhu víš defacto prd. Na druhou stranu ta atmosféra je i u malého závodu něco jedinečného. Plus se člověk podívá na auta hezky zblízka v paddocku, sní nějakou drahou klobásu, trochu se projde na vzduchu, vždycky záleží co na tom hledáš. Moc mě potěšil Histocup v Brně, a paradoxně nejvíc moderní GT3, protože jsem zrovna byl v paddocku, když nahazovali auta a vyráželi na trať. Taková 911 GT3 cup je opravdu úžasná, a úžasně hlučná.

Me
Me2d
11. května 2018, 11:11
1

Byl jsem v Mostě protože fandím Corvette, moje 4letá holka ukazuje rukou a říká - to je Koveta? To bys chtěl viď? A dvouletej kluk se tlemil při každým průjezdu Petra Fulína, načež na hlavní závod GTček usnul.
Jenže co jinak? Všude se motorsport omezuje kvůli hluku a kvůli emisím, na oba české okruhy není vůbec pohodlné se dostat a zajezdit si, veřejné komunikace jsou strašné, a těch pár dobrých jsou přeplněné auty a motorkáři, což vede zase ke stížnostem na hluk a emise od otrávených usedlíků.

reagovat
CerVus
13. května 2018, 11:03
0

On tomu ani nepomáhá nezjem našich televizních stanic. Jediná, která se o něm zmiňuje je ČT, jenže v drtivé většině se v Světě motoru objevuje nudná plochá dráha, motokros nebo závody dorostenců. Celkem jsem z nechucený i z Rally PD. Desetiminutovky někdy kolem půlnoci, ignorování bugin.. jako by to nešlo vysílat obsáhleji někdy druhý den. Naštěstí se dá na okruhové závody koukat na YT nebo někde na streamech. Takhle vlastně u nás i upadá zájem o F1. Ta byla dříve celkem populární i mezi normálníma lidma, ale teď jsou v běžné TV jen zmínky a ti co na to dříve koukali, tak je to poté už nezajímá. A s tím upadne zájem i o podobné závody.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo V70 T5 2000
Volvo V70 T5

2000 rok výroby
250 koní výkon
2 319 ccm objem

Volkswagen Golf 2.0TDi, 110kW 2014
Volkswagen Golf 2.0TDi, 110kW

2014 rok výroby
110 koní výkon
2 000 ccm objem

Buick LeSabre 1968 TOP stav bez investic 1968
Buick LeSabre 1968 TOP stav bez investic

1968 rok výroby
284 koní výkon
5 700 ccm objem

Cadillac Eldorado Biarritz 1978
Cadillac Eldorado Biarritz

1978 rok výroby
180 koní výkon
7 000 ccm objem

Škoda Felicia (kupujte, nebudou :oD) 2000
Škoda Felicia (kupujte, nebudou :oD)

2000 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem