načítám data...

Volvo S90 T6 Inscription: Naposledy bez elektromotoru

Šedivý velký sedan je historicky poslední testovací auto od Volva, které nám prošlo redakcí a které poháněl výhradně spalovací motor.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volvo S90 T6 Inscription: Naposledy bez elektromotoru

Před čtyřiadevadesáti lety se ve Švédsku odštěpuje od výrobce ložisek SKF samostatná divize, jejíž úkolem bude výroba automobilů. Dostává název Volvo, vycházející z latinského “volvere”, což znamená něco jako “valím se”. Už za necelý rok, 25. července, kdy má svátek Jakub (díky, to nemuselo být), představuje nová značka svůj první automobil. Model ÖV4, což znamenalo “Öppen Vagn 4 cylindrar” – čtyřválcový otevřený vůz, přezdívaný také Jakob, byl utilitární vůz s žebřinovým rámem, dřevěným šasi a 1,9 litrovým čtyřválcem, který na zadní kola posílal skromných dvacet osm koní. Byl ale v porovnání se zahraniční konkurencí velmi robustní a spolehlivý. 

Jakob byl prvním z mnoha spalovacích Volv a započal dlouhou a úspěšnou éru švédských aut. K důrazu na spolehlivost se časem přidala ještě snaha vyrábět vozy co nejbezpečnější a pohodlné a pak došlo i na nějaká ta rychlá kola. A ačkoli se měnily technologie, tvary, materiály i celkové pojetí aut, jedna věc zůstala stále stejná. Pořád se kdesi pod kapotou nacházel klasický spalovací motor jako jediný zdroj síly. 

Nedá se říct, že by Volvo nezkoušelo i nějaká jiná řešení pohonu. Obligátní úsporný elektromobil, kterých se v sedmdesátkách vyrojila po světě celá řada, zastupuje u švédů prototyp Elbil (bil znamená švédsky auto), který byl sice technologicky poměrně na výši, ale chlapci z designu měli asi tou dobou volno a tak se jako karoserie použila plechová budka vrátnice vývojového centra s tím, že si toho snad nikdo nevšimne. No…

Tím ale naštěstí experimenty vývojového centra v Göteborgu nekončí. Třeba takový prototyp LCP 2000 sice poháněl diesel, ale do tehdy běžného motoru lemtajícího palivo po litrech byl jeho pokrokový tříválec usrkávající naftu po kapkách pěkně daleko. V roce 1992 pak přišla revoluce – koncept ECC (enviromental concept car) nejen, že předznamenal konec doby hranaté a začátek elegantních oblin s šestiletým předstihem, ale navíc poprvé využíval kombinaci spalovacího motoru a baterií. 

Sluší se ale zmínit, že to nebyl úplně normální hybrid, jak ho známe dnes. Vůz jezdil jen za pomoci elektromotorů, ty ale nabíjela plynová turbína pracující bez ohledu na rychlost vozu vždy v ideálních otáčkách. Zjednodušeně se dá říci, že podobný princip vlastně využívají dieselelektrické lokomotivy, nebo Ford Transit PHEV. Nicméně prvenství v hybridní kategorii už ECC už nikdo neodpáře.

No ale dost bylo konceptů. Další zlom přinesl rok 2012, kdy se v nabídce objevilo první baterkové Volvo, které jste si mohli koupit. Konkrétně šlo o model V60 plugin hybrid, kde se kombinoval pohon dieselem a elektromotorem. A od té doby hybridů jen přibývalo a spalováků nenápadně ubývalo. 

A tak se stalo, že když si dnes otevřete konfigurátor, tak už vám vůz bez elektromotoru nenabídne. Což není apriori špatně, právě naopak. Přímé srovnání Volva XC90 T6 a B6  mě přesvědčilo o tom, že elekřina zkrátka Volvům svědčí, dělá z nich mnohem příjemnější a použitelnější auta. Ale já jsem přeci jen trochu staromilec a tak mi přišlo škoda nechat samostatný spalovák odejít jen tak, bez rozloučení. A tím se konečně dlouhou oklikou dostáváme k šedivé S90 z úvodní fotky. 

Pro Volvo S90 mám slabost a považuju ho za to vůbec nejlepší, co si můžete od “seveřanů” pořídit. Konzervativní silueta klasického sedanu v kombinaci s umírněným designem a naprosto ideálními proporcemi z něj dělá správné náčiní pro cesty tam a zpět po světě bez ohledu na počet ujetých kilometrů a čas strávený na cestě. Ve stěhovacích disciplínách si asi lépe povede kombík, na převoz rodiny se zase hodí spíš XC90, ale když byste se mě zeptali, s jakým z Volv je nejlepší svezení, bude to právě tenhle velký sedan.

Pokud patříte mezi pravidelné čtenáře našeho webu, možná si vzpomenete, že  loni zhruba touhle dobou jsem už o S90 psal. Tehdy jsem si ji vypůjčil z nabídky ojetých vozů Volvo Selekt a vlastně byla dnes testovanému autu dost podobná, také T6 naladěná od Polestaru na 326 koní. A měl jsem vůči ní jen jednu připomínku. Nezdál se mi paket RDesign, který se snažil dodat autu jakýsi sportovní styling. Stříbrná zrcátka, hliník a sportovní sedačky mi k velkému sedanu moc neseděly. Tady je v tomto směru ale vše v pořádku. 

Decentní šedivá metalíza pěkně podtrhuje elegantní křivky a na sluníčku se zlehka barví do zlatavých odstínů, vůz je prost samoúčelných ozdob. Až tedy na ta kola. Chápu, že je to dnes moderní, ale takto velké ráfky sice vypadají na fotkách hezky, ale zbytečně ubírají na pohodlí. Pokud si chcete S90 koupit, rozhodně berte seriové osmnáctky s vyšším profilem pneumatik. U příplatkových kol akorát zbytečně víte o každé díře a přínos ovladatelnosti ve vysokých rychlostech je, pokud se s vozem nechystáte na okruh, spíše pocitový, než reálně hmatatelný.

V redakci dělíme testovací Volva na ty “se dřevem” a ty “bez dřeva”. Dan Borský si toho času posteskl nad tím, že shodou okolností dostává samé sportovní verze bez dřeva a je z toho smutný. Nedivím se mu. Volví interiéry  jsou totiž skvělý obývák, který se dle mého názoru hliníkovým dekorem sportovních paketů a sportovními sedadly akorát zbytečně kazí. Tady bylo ale vše v pořádku a v kombinaci, kterou mám ze všeho nejradši. Tmavé dřevo a tmavá kůže, masážní sedačky s výhřevem a odvětráváním. K dokonalosti chyběl jen naprosto fenomenální audiosystém Bowers&Wilkins. Ale i “základní” Harman&Kardon hraje nadprůměrně, takže to bylo fakt jen rozmařilé povzdechnutí.

Jak jsem ale naznačil v úvodu, dnes bychom se měli dát sbohem spalovací řadové čtyřce bez pomoci elektromotorů. Ono to není žádné velké loučení, nástupce označovaný jako B6 z této testované T6 přímo vychází, je ale trochu dotaženější. Základem je v obou případech benzinový čtyřválcový dvoulitr přeplňovaný turbem a kompresorem. Zatímco stará T6 používá rootsův kompresor s elektromagnetickou spojkou, u nových “béček” už je elektrický. Zrychlení u T6 je tedy následující: z nuly do 3500 ot/min. tu motoru pomáhá kompresor, pak přebírá štafetu turbo. Uplyne 5,8 vteřin a jste na stovce. Neslabším momentem je jednoznačně rozjezd z nuly někam ke 30-40 km/h. Převodovka se tu na můj vkus zamýšlí trochu moc pomalu a nástup výkonu je (i s vypnutým ESP) trochu rozpačitý. Reakce na plyn zkrátka není moc ostrá. Ve vyšších rychlostech je to o moc lepší, ale takové to vystřelení z křižovatky by si zasloužilo trochu více radosti. 

Nové motory B6 mají místo klasického Rootsova kompresoru elektrický, který se vyznačuje promptnějším nástupem, dále je tu navíc ještě elektromotor o výkonu 10 kW a 48V Li-ion baterie o kapacitě 0,25kWh. Rozjezdu z nuly tu tedy ještě před plným nástupem už tak rychlejšího kompresoru pomůže ještě elektromotor. Je to poznat, ptáte se? No to si pište, že je. Béčka jsou pocitově lehčí (ačkoli kvůli baterii a elektromotoru váží o trochu více) a agilnější. A snad mě tradicionalisté nezlynčují, když napíšu, že se odezva plynu u tohoto mild hybridu pomalu začíná blížit směrem zpět k etalonu této problematiky, ke klapce ovládané lankem od pedálu. 

Ačkoli to u auta za milion a půl majitelé asi příliš neřeší, má mild hybrid blahodárný vliv i na spotřebu. Dostat starou T6 vyladěnou Polestarem pod deset vyžadovalo ve městě zenově klidnou nohu a ECO mód. Naopak béčko si i v mnohem větším autě nad desetilitrovou hranici nepřihnulo ani při vcelku svižném ježdění.

Čistě spalovací motory jsou tedy pryč a alespoň u Volva to už na jejich návrat moc nevypadá. Pamatuji si, jak s prvním Priusem zaznívaly hlasy o tom, že hybrid je zbytečný, nevyplatí se, je líný a hodí se maximálně pro zelené aktivisty. Uplynulo pár let a první vcelku konzervativní automobilka na této technologii staví celé portfolio. A zákazníkům to, alespoň podle prodejních čísel, vůbec nevadí. Proč by taky mělo? Volvo přece není žádná závodnická klasika na okruh, ale hlavně pohodlný a bezpečný koráb. A právě v něm dávají baterky asi největší smysl. 

Ač jsem vcelku tradicionalista a sám provozuju hned dvě stará spalovací pětiválcová Volva, po “téčku” mi smutno nebude. Bylo poplatné své době, fungovalo dobře, ale jeho nástupce je ještě lepší. Tak ať žije pokrok.


Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný (turbo+kompresor) čtyřválec 1998ccm
Výkon: 326 koní
Točivý moment: 430 Nm v 2200 – 5400 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,6 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 11,6 l/100 km

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Petju
04. října 2020, 18:01
1

Krasny auto! B&W hraje famozne, to jako jo. Nicmene jak pises, i ten harman/kardon hraje skvele a nestezuju si. Volbu nejake konkretni hudebni sine v aute nepotrebuju.
Jdu ted stahnout novy update Sense systemu - pry pribude par novych designu na digitalni stit.

reagovat
Jakub Pospíšil
04. října 2020, 19:51
0

Výborně, to byla věc, co mě mrzela. Sportovní režim byl takový nevhodný do interiéru, moc červený a strohý, minimalistický a Glass se vlastne nelisily. Více možností je rozhodně správně.
-
Komentář upraven 4. 10. 2020, 19:52:19

Fr
Frodo
05. října 2020, 16:59
-5

Ach jo, zase ty kecy o elektru.
Opravdu máte pocit, že by automobilky, kdyby k tomu nebyli nucené měli portfolio plné aut s elektrikou? A že se prodávají? No jasně. Co jiného by měli lidé kupovat, když jinou moznost(což se v testu píše) ani nemají?!

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
05. října 2020, 18:40
5

Já ano, opravdu si to myslím. Stejně, jako tomu bylo v minulosti se vstřikováním a spoustou dalších věcí. To je prostě vývoj. Motor s lineárním průběhem výkonu, vyšší hodnotou maximálního výkonu a nižší spotřebou paliva je prostě lepší. Tečka. Pro někoho má možná dýchavičný rozežraný osmiválec své kouzlo, ale to kouzlo bude mít stejně spíš ve starém autě, v novém by působil nepatřičně.

Upřímně řečeno - ti, kdo nejvíce pláčí po starých osmiválcích, potom často své cesty tráví v rodinném dieselovém kombi a pokud už si ten osmiválec pořídí, přebastlí ho na LPG, aby ho vůbec uživili.... Tak kde je ta cílovka starých poctivých motorů? A kdybych si měl pořizovat nové auto, třeba jako je toto Volvo, proč bych měl chtít spíš motor, který víc žere, zato hůř jede? Z nostalgie? To přece nedává smysl...

Já netvrdím, že různé ty normy a požadavky na emise nejsou mnohdy absurdní, to jistě jsou. Navzdory tomu se ale daří stavět skvělé motory. Litrový mildhybridní tříválec EcoBoost od Fordu, co jsme zkoušeli v Pumě, je třeba naprosto skvělý motor. Má charakteru na rozdávání, táhne, točí, má i zvuk a přitom se s ním dá jezdit se spotřebou, kvůli které v minulosti zákazníci museli trpět klapot vznětového agregátu. Co je na tom tak strašně špatně?
-
Komentář upraven 5. 10. 2020, 18:51:59

MB
MBMB
06. října 2020, 01:38
4

Hybridy a elektrická auta už tu byla mnohem dřív, a to primárně od mimoevropských značek prodávajících hlavně mimo Evropu a lidi to kupují. Například celá Tesla je, jak známo, americká firma, dodnes má gros prodejů v USA a vznikla z přesvědčení, že z hlediska techniky a dlouhodobé udržitelnosti je bateriový elektromobil další evoluční krok. Nebylo to s vidinou, že v roce 2020 budou někde v Evropě nějaké pokuty za CO2 a oni na tom budou vydělávat, přestože jim to samozřejmě teď pomáhá.
Současná velká vlna nových hybridů od snad všech automobilek je pochopitelně způsobena pokutami za CO2 v EU, ale jednou bychom k tomu stejně došli. Ta regulace tu transformaci pouze urychluje, a proto taky koneckonců existuje. Protože o ten čas nám docela jde.

Ha
Habakukk
06. října 2020, 08:53
0

Já hybridy vnímám jako celkem fajn cestu, dává mě v dnešní době mnohem větší logiku než snaha protlačit čisté elektro. V Čr není rozvodná síť na takové úrovni aby pobrala masivní nástup čistě elektrických aut.

eLzyx
06. října 2020, 09:31
1

Honzo, mě přijde že to bereš z pohledu novináře, co střídá auta jak ponožky. Ano, ten motor může být jízdně dobrý, ale spolehlivost v horizontu 15let? Mizerná. Ona je mizerná leckdy i v horizontu záruky. Třeba u toho litrového ecoboostu - výfukové svody jsou integrovány do hlavy válců, tudíž tam jsou velké nároky na chlazení, z důvodu vyšší teploty chladící kapaliny. Takže tam docela často selhávaly hadice a motor se uvařil. Na tomhle motoru odchází ráda i membrána podtlakového ovládání turba. Bohužel je součástí turba, takže se mění celé. Zanášení sacích ventilů karbonem, klasika. A bývají tam problémy s vysokotlakým palivovým čerpadlem.
Mám i srovnání V70 II 2.4R5 103kW s V70 III 2.0R4 107kW. A ten nový motor z toho nevychází lépe. Ano, má o litr nižší spotřebu benzínu. Ale dohání to spotřebou oleje. A jede hůře. Zní hůře. A životnost bude taky podstatně kratší.
Co se týče nových Volvo motorů - teď ty nové mohou být lepší. Ale dovedeš si představit servisovat něco takového po 10 letech? Mimo běžného turba ještě kompresor, baterky, pomocný elektromotor, vysokotlaké vstřikování. A to ještě s tím, že Volvo už také aplikuje také politiku "měníme celky, ne opotřebené komponenty". Takže místo toho, abys vyměnil čidlo za 1500Kč, tak ho musíš vyměnit s celou hadicí, domečkem za 7500Kč.

Standa
06. října 2020, 09:39
4

U stesků na hybridy si vždycky vzpomenu na to, jak Ferdinand Porsche zkonstruoval hybridní soupravu pro Škodovku (tuším 1914). A bylo to úžasně univerzální a vozilo neskutečný náklad i po horách. Další vývoj šel jinou cestou i kvůli dostupným technologiím. Teď se elektro a hybridy vrací, protože posun ve hmotnosti a účinnosti jim dává výhodu.Nevidím v tom nic špatného.

Jakub Pospíšil
06. října 2020, 09:43
6

Kdo si ale koupí nové auto za 1,5 milionu aby s ním jezdil patnáct let v kuse? Proč by měl majitel, co má na nové luxusní auto trpět zastaralá (byť trvanlivější) řešení, když může mít lepší? Ano, sice to třeba umře za deset let, ale to už mezitím onen kupující nového auta bude mít třetí další nové. Takže je mu to jedno.
Co by mělo toho, kdo si kupuje nové auto motivovat k tomu, aby si vybral takové, které bude spolehlivé jako stará ojetina? Filantropie k nám, sockám, co jezdíme starými vergly? Nemyslím si.

Honza 'Hamster' Křeček
06. října 2020, 09:46
0

Nemám pocit, že by se spolehlivost nových aut nějak rapidně zhoršovala oproti těm starým. Jasně, mají jiné problémy, třeba to karbonování dřív nebylo, ale zas jiné věci díky novým materiálům odpadají. Já vlastně nevím, kde se vzalo to dogma 'je to nové, to už nikdo neopraví, za 10 let to bude na vyhození'. Co ale vím naprosto bezpečně, protože si to i pamatuju (a sám jsem tenkrát tahle moudra hlásal, to přiznávám), je, že přesně tohle se říkalo před těmi deseti/patnácti lety o tehdy nových autech. A světe div se, jsou tu s námi pořád.....
Každý motor má něco. I starý motory měly potíže, někdy i v záruce. Kdyby ty staré motory vydržely miliony kilometrů bez závad a nové ne, tak bych chápal to znepokojení, ale já teda nic takového nepozoruju. Závady tu byly vždycky a jsou tu i teď. Bohužel. Taky bych byl rád, kdyby byly motory bezporuchové, ale zatím nikdo takový motor nepostavil.

beastar
06. října 2020, 10:05
0

Spolehlivost za 15 let? To mi trochu právě připomíná když byl nástup výkonných dieselů s nižšími emisemi. Jak to asi bude fungovat za 15 let? No a paradoxně to prostě vcelku funguje. Ano u některých aut se museli měnit vstřiky a filtry pevných částic a tak dále. Jenže to je prostě jasný a nakonec ani 15 let staré benzíny nejsou mnohdy bez problému. Takže vážně o spolehlivost hybridů strach nemám a hodnotit to teď je kravina. Už sem to psal u hybridu od BMW. Jestli to je pokrok "finální" nebo současná cesta to se taky uvidí. Čistému elektro vážně nefandím přijde mi to hnané fanatismem a zejména v EU dotacemi. Hybrid už od dob prvních moderních Toyot je trochu něco jiného.

Obecně motory benzín/nafta z posledních 5 let taky nejsou nic skvělého a běžně fungujícího. Když si vzpomenu na některé horor přešlapy z 90tek třeba od Alfy, ale i Mercedesu a tak dále. Nemyslím si že tohle bude v něčem horší. A obecně dnes stejně jako dříve kupec nového auta fakt neřeší jestli se mění nějaký díl v 277 777 km za 1,500 nebo 7,500,-. Navíc tohle hodně ovlivňuje druhovýroba a servisní postupy. Na Audi je milion věcí který se před deseti lety opravovali odvozem na vrakáč a nebo za desítky tisíc. A dnes jsme schopný tyhle věci udělat za 6,000 Kč v garáži za dopoledne.... Jak je to možné?:) A automobilky mají pořád široké možnosti protože na většině trhů žádné emisní normy nemají. Světe div se mají mnohdy jiné normy například zdaňující vysokoobjemové motory, nebo luxusní značky aut, nebo taky třeba neúnosné pojištění na V12. Ne všude je takový ráj jako v ČR. Ne nejsem žádný zastánce 0.8l V3 hybrid, ale pokud to funguje má to přes 300hp a XY Nm. tak nemám problém. Znám osobně velkou řádku lidí který by si pro takový hybridní auto v pohodě šli. A po užraném velkém benzínu se jim nestýská. Já jsem kdysi měl jak V8, tak V12 a jako svoje kouzlo to má a mělo, ale do běžného života a použití je to dnes dávno přežité. Pokud nejsi zrovna hvězda Sparty opravdu nechceš jezdit dálky za 15 a po městě za 25.

Fr
Frodo
06. října 2020, 10:09
0

Já netvrdím že by taková kombinace spalovák/elektro nevznikla. Možná by se k tomu vývojem došlo, možná ne. Ale to bohužel, díky nesmyslným emisním limitům a diktátu EU nikdy nezjistíme. Pokud je to ok, jak tvrdíš, proč se potom tolik automobilek stahuje z Evropského trhu. Ať celé automobilky, nebo jen modely, specifikace. Když je podle tebe to spojení spalovák/elektro tak super.

A nějak jsi v tvé odpovědi vynechal okomentování tvé chytré poznámky o tom, že to lidé kupují: ,, A zákazníkům to, alespoň podle prodejních čísel, vůbec nevadí.´´ . Ano, nic jiného jim totiž nezbývá.

Jakub Pospíšil
06. října 2020, 10:14
0

Jistěže zbývá. Můžou si koupit jiné auto. Zas se netvařme, že Volvo je jediná automobilka na světě. Možnost volby tu je, máme tu stále osmiválcová BMW, Audi... Jako velký užraný motor bez elektriky se v segmentu prémiových aut dá koupit pořád bez větších problémů.

eLzyx
06. října 2020, 10:30
1

Jakube, ani tomu majiteli nového auta to nemůže být úplně jedno, pokud tedy nepřehazuje prachy vidlemi. Pokud nebude dostatečný počet kupců těchto přetechnizovaných a servisně drahých ojetin, tak tratí i prvotní majitel. Místo toho, aby to pětileté auto prodal za 700, tak dostane třeba jen 450.
Honzo - veř mi, že na větičku "jooo tenkrát, to ty motory šly dobře opravit, dneska už na tom nic neuděláš" jsem hodně alergický. Ovšem ona (ne)opravitelnost není tím, co by bránilo provozu moderní ojetiny. Brání tomu cena všech těch extrémně drahých technologií, které dnešní motory mají. Když to vezmu z pohledu mé 2.4T od Volva. Mechanika motoru je tam tak předimenzována, že ji lze v rozvaze zanedbat. Takže co mne může čekat z těch drahých oprav. Turbo? 25k. Vstřiky? Nacvakají 500t km aniž bych na ně sáhl. Pumpa? Pokud nenatankuju sajrajt, tak to auto taky přežije. Časování ventilů? Pár tisícovek. Klapka? 12k. Prasklé svody? 10k.
Když vezmu tohle auto v recenzi. Mechaniku také zanedbám a vezmu jen tu "bižu kolem". Praslé svody? 30k protože je v nich integrováno turbo. Vysokotlaké čerpadlo? 12k. Vstřiky? 18k. Kompresor? 40k. Pomocný elektromotor? 10k. Liion baterie u mildhybrida? 40k. Baterie u hybrida? 380k.
A to se nebavím o takových dílech jako jsou lampy, kde jedna LED lampa vyjde na 57k. Radary, hromada senzorů atp.
Tahle auta jsou jako ojetiny neuservisovatelná. (neplést s pojemem neservisovatelné)

beastar
06. října 2020, 10:41
-3

Elzyx: Me se libi jak presne vidis jak to v budoucnu bude. To me utvrzuje presne v tom, ze nevis nic. Tyhle hovna sem cetl za poslednich 15 let uz tolikrat, ze to ani nespocitam. Pulku veci o kterych pises tak to se resi na ojetinach uz dneska a docela dlouho. A libi se mi jak mas v pazi ty ceny tech dilu... Poslys nechces zmenit obor kdyz to strilis takhle od boku ty by si byl sefmechanik jak vino. Plus takovej prehled, co bude... Uservisovat jde vsechno a jednoduchost zmizela s prichodem prvniho turba. Nejsem mechanik, ale teorii mam vcelku zmaklou a kdyz vidim, co a jak jde udelat. Nevidim v hybridu zadnej problem. Baterie 380k... mozna dnes... zase voe Nostradamus:D

eLzyx
06. října 2020, 10:55
0

ceny jsou katalogové z Volva, žádný výcuc z palce. A zkušenost s Volvem je taková, že ceny dílů v čase neupravuje, resp. řeší to max. 25% slevou pro stáří auta.

eLzyx
06. října 2020, 11:34
1

dnes vyšel na konkurenčním webu krásný článek o řadovém šestiválci BMW N53. Zajímavé čtení. I na tom se ukazuje neuservisovatelnost(čti - ekonomická sebevražda) těchto aut s hromadou moderních technologií. Majitelé mají ale velké štěstí v tom, že jsou ty motory schopné fungovat v "nouzovém" režimu, aniž by to mělo vliv na výsledek měření emisí, funkčnost auta, nebo podstatně na jeho výkon. Jediným problémem je tak akorát zvýšená spotřeba.
Ovšem tohle nelze u současných motorů předpokládat, reálné emise jsou tak na hraně limitů, že se skoro každá závada/opotřebení na STK projeví. Potvrdí 9 z 10 techniků STK.
Jinak proč o tom píši? Protože uvažuji nad koupí zánovní V60/V90. Ale protože nejsem milionář, tak počítám i ty náklady, co mne mohou potkat. A nějak to nevychází. Štvalo by mne to asi i jako milionáře.

Ha
Habakukk
06. října 2020, 12:20
0

Soused měl teď rok V60 z roku 2010 v hybrdní verzi kupodivu se mu tam nic nekazilo dával jej onehdá pryč s nájezdem 320t km s tím, že na baterku mu to místo 50km udělá 35km to byla jediná změna. Já bych to s tou spolehlivostí za 15let tak neprožíval.

Romus
06. října 2020, 12:45
0

Habakukk: 2010 to fakt nebyla, spíš 2013.
Obecně nemám nic proti hybridu, když si to člověk koupí jako luxusní věc, ale sere mě že je to nějak preferovaný a dotovaný. Jezdím teď s tou 2015 V60 D6 PHEV a mám tam ty EL značky, protože teoreticky spotřeba 1,8... Což ale nikomu nebrání se vykašlat na dobíjení a lítat s tím za 10l nafty na 100km v Power módu...

Ha
Habakukk
06. října 2020, 13:04
0

Romus klidně může být, byla to nějaká nafta asi D5 či co nějak se ve Volvech neorientuju. Jo mel EL značky a jeho žena říkala, že se jim celkem zvedl účet za elektřinu jak dobíjel v garáži teď dotáhl roční A4.

MB
MBMB
06. října 2020, 13:32
0

Habakukk: To může být celkem matoucí. Ten soused akorát věděl, že to mělo udávaný dojezd 50 km podle NEDC. Tedy v běžném provozu už jako nové pravděpodobně znatelně méně, maximálně tak 40 km. Záleží, v jakých podmínkách pak najížděl těch 35 km, ale změna pravděpodobně nebude moc velká. PHEVy se typicky nedají rychlonabíjet a mívají velký buffer (například to Volvo využívá jen 72% nominální kapacity), čili degradace by měla být spíše pomalejší.

Ha
Habakukk
06. října 2020, 13:59
0

MBMB no no je to asi ve finále fuk zda to udělá 50km nebo 35km na baterku výsledek je ten, že i z vyšším nájezdem to není žádný servisní průser. Na druhou stranu mi říkal kluk z Eonu co mají 12 let starou Teslu Roadster kterou dostali jako jetou od něměcké matky, že má druhý baterry pack a celá sranda s výměnou stále 30t Euro.

Wa
Wakantanka
06. října 2020, 19:15
0

Elzyx kde vyšiel ten článok o N53? Kolega teraz práve rieši svojho bawora, tak by ma to celkom zaujímalo. Dik

Dooby
06. října 2020, 19:53
0

Garáž .... hodně o BMW N53 motorech je ale i na BMW klubu a jedna dlouhá smutná story na Autoforum. Chce to hodně odvahy si ho pořídit. Prý ty oturbený verze jsou paradoxně spolehlivější (N54, N55). V to doufám - mám N55
-
Komentář upraven 6. 10. 2020, 19:55:46

Wa
Wakantanka
06. října 2020, 20:41
0

Dooby vďaka, posuniem mu to info. Viem že preluskal už nejaké Bmw fóra, možno našiel aj ten zmienený článok. Má 528i a zatiaľ to u neho vyzerá na zadrbaný ventil odvetrávania vo veku ventilov s nádejou, že to medzičasom neodniesli aj vstreky.

Sa
Sato
07. října 2020, 08:02
0

Kedysi dávnejšie som si tie fóra prelúskal, je toho popísaného celkom dosť, došiel som k jednoznačnému názoru že N53 je úplný shit. Ani tak nejde o cenu tých opráv, ktorá nie je malá, ale že sa to vkuse opakuje a blbo diagnostikuje. Jedná výhoda N53 oproti N52 by mala byť menšia spotreba. Aj N54 má celkom dosť problémov, a napr turbá sú konštručne riešené tak že si z toho robia vtipy, ak sa dobre pamatám tak 18 normohodín výmena. Ale aspoň je to už celkom "výnimočne" rýchle auto.

Honza 'Hamster' Křeček
07. října 2020, 08:35
4

eLzyx: Zkusil jsem si představit, jak prodejce Volva vysvětluje zákazníkovi, že jo, Audi má svoje super-LED-matrix-laser-whatever světla, co malujou na silnici pruhy a značí správný sjezdy na dálnici a naše halogenový bludičky sice svítí nahovno, ale zas když byste boural, tak sou fakt levný! Nebo až bude bourat třetí majitel, co to koupí za dvacet let za dvě výplaty a už to ani nebude pojišťovat. No nekupte to! A ano, BMW má v týhle kategorii 350 koní, ale náš 150hp V8 mu to vrátí na spolehlivosti! Počkejte 15 let, konkurence bude plakat! Možná...

Možná se na to dívám špatně, možná by měl převládat pohled potenciálního zájemce o budoucí ojetinu... ale asi ne, no... :-)

XT
XTad
07. října 2020, 17:13
0

Jenze tenhle motor je nouzove reseni kvuli CO2 limitum a neochote investovat do vyvoje poradneho motoru, protoze je ve vsem horsi nez sestivalce od konkurence a ani neni uspornejsi.

beastar
07. října 2020, 17:13
1

Tak ja nevim psat pod testem soucasneho Volva o x let starych verglech a odhadovat, co jak bude. To je takovy dost o nicem. Historicky to vzdy bylo trochu jinak. Uz s prichodem řj. Xenonu a ja nevim ceho.. A dnes s tim funguje 99% ojetin. A ano koukat se na nove auto pohledem cloveka, co si to mozna koupi za 20 let je asi nesmysl.

A neuservisovatelny jo? Tady lidi maji 15-20 stara auta, co v dobe vyroby byvali top Jaguary, Porshe sportovni bavoraky, eskovy audiny a veci jako Rover a MG... A ta auta jezdi mnohdy plna tehdejsi top vybavy, ktera rozhodne neni nesmrtelna. Tyhle debaty se presne vedli pred 15 lety kolem dieselu moderni turbo koncepce. A dneska diesel Ghibli nasava casto spinavejsi vzduch nez jde z vyfuku a jeho servis je nakladove mnohen snazsi, nez treba u nedavneho bmw v12:)) S tretinovou spotrebou. Nejlepsi je kdyz si delaji nazor na nova auta lidi, co sbiraji ojetiny a veterany. A nic z posledni doby neridili a nevlastni... Za 5let az budou prvni hybridni ojetiny v dostupnych cenach, tak si na me vzpomenete, mozna:)
-
Komentář upraven 7. 10. 2020, 17:18:57

Valfar
07. října 2020, 18:40
0

Přechod na elektro u Volva není než z nouze ctnost způsobená kombinací politickýho diktátu (ať už ve formě aktuálních či budoucích restrikcí), lifestylovýho tlaku na "ekologizaci" dopravy od tý části společnosti, která by se nejradši zbavila aut jako živočišnýho druhu, a omezených vývojových možností Volva daných relativně nízkými prodeji, kdy takhle malá automobilka nedokáže souběžně táhnout vývoj elektra a spalováků. Tak holt sází již jen na elektro jako jediný způsob přežití do budoucna, není se čemu divit, být akcionářem Volva, chtěl bych po nich to samý, s větrnými mlýny fakt nemá cenu bojovat. Kdyby ale postavili pořádný šestiválcový diesel, měl by lepší dynamický parametry, dojezd, trvanlivost i cenu, a to při zanedbatelných emisích (a s celkově menší ekologickou stopou), jenže čas holt oponou trhnul a takhle už to dál nejde, resp. brzy nepůjde. Je zajímavý, jak když se nad tím někdo na "petrolheadskym" serveru pohorší, jako Frodo nahoře, dostane hned kartáč - asi opravdu máme, co si zasloužíme. Ale to je jen takový povzdech, žádný internetový kibicování na nastavenym směru už stejně nic nezmění, budoucnost aut je jasná - přechod k bezpohlavním elektrifikovaným škatulím, který budou pro většinu cenově nedostupný, takže se bude čím dál víc jezdit hromadnou dopravou a na různých koloběžkách, zatímco láska k autům jako prostředkům zábavy, adrenalinu a hlavně svobody se bude jen vytrácet. Už vidím, jak si kluci za 10 let lepí v pokojích plakáty s nějakými elektrovolvy stejně, jako jsme je lepili se starýma švédskýma turbobestiema v devadesátkách.

Zajímalo by mě ale, jestli je tahle S90ka vyrobená pod laskavým dohledem strany a vlády čínskými soudruhy a pak dotažená 10 tis. km do Evropy, jak se objevilo někdy v roce 2017 v tisku, např. zde https://www.autonews.com/article/20170531/COPY01/305319973/volvo-begins-exports-to-europe-of-china-built-s90-flagship ? Pokud ano, ani 100 blijících smajlíků by mi nestačilo. Zároveň jsem ale nedávno zaznamenal nějaký nejasný zprávy, že tomu tak možná už není a Volva pro Ameriku a snad i Evropu se už zase vyrábí, nebo aspoň brzy budou vyrábět opět na těchto kontinentech, viz např. zde - https://carbuzz.com/news/americas-volvos-will-never-be-built-in-china Ví někdo, jak to s tou produkcí je?

Disclaimer: Když se pohoršuju nad elektrifikací nabídky Volva, opravdu tím nemám na mysli nějaký elektrokompresor místo Rootse, to může autu objektivně pomoct, ale autor článek pojal jako zamávání celý spalovací éře Volva, a tak je na místě si říct, že to o nějakých elektrokompresorech vůbec není, to je jen nepatrná meziepizoda, budoucnost, ke který Volvo tak snaživě kráčí, je v plný hybridizaci a současně čím dál silnějšímu přechodu na čistý elektro, a tomu patří ten můj výlev.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem