načítám data...

Střípky z historie Volva: Volvo VESC

05. ledna 2018, 14:11 11 komentářů TheKubajs

V prvním díle mého nového miniseriálu se podíváme na zajímavý koncept, který jasně ukázal, jakým směrem se bude automobilka Volvo ubírat ve své moderní historii.

zobrazit celou galeriiJakub  Pospíšil: Střípky z historie Volva: Volvo VESC

Ještě než se vrhneme na článek samotný, dovolím si krátký úvod k miniserálu “Střípky z historie Volva”, kterým bych Vám chtěl zpříjemňovat několik dalších týdnů. K automobilce Volvo mám velmi blízko a k jejím konceptům ještě blíž. Po maturitě jsem totiž pracoval jako průvodce v cestovní kanceláři, která pořádala poznávací zájezdy do Švédska. Jednou z pravidelných zastávek bylo i muzeum Volva v Göteborgu. A protože jsem zde byl občas i několikrát do týdne, seznámil jsem se s místními zaměstnanci, mezi nimiž se nachází několik opravdových srdcařů. Nad jednotlivými exponáty v muzeu jsme strávili hodiny družných rozhovorů a dokonce mi bylo přáno se do některých vystavených vozů i posadit (ačkoli oficiálně se to samozřejmě nesmí).

A právě sekce s koncepty patřily, společně s halou s modely z let osmdesátých a devadesátých, k místům, kde jsem strávil nejvíc času. V novém miniseriálu Vám chci přiblížit některé zajímavé koncepty, které jsem si mohl “osahat” a zprostředkovat Vám alespoň pár dojmů z mých návštěv muzea. A pokud snad někdo z Vás bude mít cestu do Göteborgu, neváhejte a muzeum navštivte. A dejte se do řeči se zaměstnanci. Vědí spoustu zajímavých věcí, rádi si povídají a umí výborně anglicky.

Psal se rok 1972. V Jaslovských Bohunicích byla spuštěna první atomová elektrárna v tehdejším Československu a v Kladně se narodil paní Jágrové malý Jarda. Nás bude ale zajímat něco jiného. Bude jím podivně tvarovaný a poněkud neohrabaně vyhlížející oranžový sedan, který toho roku slavnostně představila automobilka Volvo na automobilové výstavě v Ženevě. Narozdíl od soudobé produkce automobilky, kterou byla tou dobou Volva řady 100, pozbýval koncept nenucenou eleganci a rozhodně se nedal označit jako subtilní. Dokonce by se dalo říct, že tahle novinka byla vlastně docela ošklivá. 

Jenže tady nešlo o vzhled. Tohle auto bylo ztělestněním budoucnosti bezpečnostních inovací. Severská automobilka byla odjakživa proslavená bezpečností a spolehlivostí svých aut, koneckonců tehdejší Volvo 140 se proslavilo legedární reklamou, kdy automobilka naskládala sedm automobilů na sebe a spodnímu se nic nestalo. S Volvem VESC (Volvo Experimental Safety Vehicle), jak se onen oranžový koncept jmenovat, ale posunuli konstruktéři bezpečnostní standardy do úplně nové kategorie. 

V době, kdy u nás byla Škoda 100 na trhu sotva dva roky, nabízel tento plně funkční koncept velmi pokroková řešení. Ať už se jednalo o inovativní prvky v konstrukci vozu, jako například speciální vyztužený skelet ve voze – prakticky rám ze závodního vozu – zastavěný do karoserie, systém ochrany proti bočnímu nárazu (dodnes ve vozech Volvo najdete nápisy SIPS – Side impact protection system. Toto označení použilo Volvo poprvé právě v modelu VESC), teleskopický sloupek řízení, jež se při kolizi zasunul sám do sebe, speciální držáky motoru, které při kolizi poslaly motor “pod auto” a ne do kabiny, nebo ony nevzhledné nárazníky, které ale ustály bez jakéhokoli poškození náraz v rychlosti 16 km/h. 

Jenže inovace zdaleka nekončily jen u karoserie. Vůz byl na svou dobu vybaven skutečně futuristickými prvky, jako například couvací kamerou, ABS, adaptivním podvozkem nastavujícím výšku vozidla dle stavu vozovky a rychlosti jízdy, osmi airbagy, nebo speciální “vystřelovací” hlavovou opěrkou zabraňující poranění páteře při nehodě. Za pozornost stály i tzv. poloautomatické bezpečnostní pásy, které se automaticky omotaly kolem pasažérů a zapnuly po zavření dveří. 

VESC byl také prvním Volvem, které mělo, pro značku později ikonické, stěrače předních světel, nebo stěrač zadního skla. V porovnání s výše uvedeným působí už záležitosti jako speciální bezpečnostní uložení palivové nádrže s uzavřením přívodu paliva v případě nehody, měkčené materiály v interiéru, nebo odvětrávané kotoučové brzdy na všech kolech jako drobnosti, je ale důležité si uvědomit, že se psal rok 1972 a po ulicích běžně jezdily vozy s bubny i na přeních kolech a nádrží v motorovém prostoru.

A inovace nekončily jen na poli bezpečnosti. Volvo VESC bylo jako první automobil v historii vybaveno systémem recirkulace výfukových plynů a také v něm byl jako v prvním voze použit katalizátor s lambda sondou.

Narozdíl od některých soudobých konceptů byl VESC ale hlavně plně funkčním autem, které najezdilo mnoho tisíc kilometrů v provozu. A když se do něj posadíte, dá se tomu snadno věřit. Interiér je ošoupaný, sedačky poškrábané, ale auto dodnes bez problémů funguje a pravidelně vyjíždí z muzea na různé prezentační akce. Prý snad jen ono dobové ABS je celkem nevypočitatelné a současného řidiče by asi vyvedlo z míry. A kvůli airbagům v opěradlech předních sedadel není na zadních sedačkách zrovna místa nazbyt. I tak to je ale na 46 let staré auto docela slušný výkon.

Ačkoli byl VESC jenom konceptem, ve Volvu je právem považovám za otce řady 200. Té řady 200, která se stala s počtem 2,8 milionů prodaných kusů nejúspěšnějším Volvem všech dob a která na dlouhou dobu definovala tvář této severské značky. Většina z bezpečnostních opatření použitých na konceptu se nakonec dostala i do sériové výroby a udělala z Volv řady 200 nejbezpečnější auta své doby. A to, prosím, není jen prázdné rčení – americký úřad pro silniční bezpečnost NTHSA koupil v roce 1976 několik aut modelu 244 a uskutečnil s nimi sérii úspěšných bariérových zkoušek. Dopadly tak dobře, že podle nich dalších osm let porovnával ostatní vozy. 

Dobové fotografie zdarma poskytl Volvo Global Newsroom.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
05. ledna 2018, 16:21
0

moc pěkné :-) to mělo m45 převodovku a redblok pod kapotou?

reagovat
Jakub Pospíšil
05. ledna 2018, 16:35
0

Ve Volvu VESC byl ještě předchůdce Redbloku, motor B20, což byl řadový dvoulitrový čtyřválec s OHV rozvody. Vlastně je to jen zvětšená verze motoru B18, který je velmi robustní a není náhodou, že se nachází i v nejojetějším osobáku na světě, volvu P1800 s najetými 5mil km.
U převodovky tápu - je tam manuální pětikvalt, ale víc se mi zjistit nepodařilo.
-
Komentář upraven 5. 1. 2018, 16:39:33

Nimrod
05. ledna 2018, 16:44
0

právě že jsem čekal redblocka, který začal v '74, stejně jako převodovka, ať už m45 (4 rychlosti) nebo m46 (4 rychlosti + overdrive). nicméně jsem si myslel, že první manuální pětikvalt byla až m47, ale ta byla až v polovině 80. let...
nevíš náhodou, proč nebyl v produkci motor b234ft (a je pouze v muzeu)? nepraskal pak náhodou blok? co vím, tak se při tunění dává 16v hlava na b230 blok, protože je silnější než blok z b234, ale vlastně jsem nikde žádný rozumný vysvětlení nečetl

reagovat
Jakub Pospíšil
05. ledna 2018, 19:53
0

Tak to se přiznám, že netuším. Motory mě tenkrát moc nezajímaly, takže jsem motorářskou část vždycky jen rychle proběhl směrem ke konceptům a youngtimerům :)
Třeba tahle vyvoněná 940 mi fakt učarovala.

Nimrod
05. ledna 2018, 20:07
0

ony celkově krabice od volva jsou úža :-) 940 je fajn. z krabic má nejsportovnější podvozek, takže se nebojíš v zatáčce, že se převrátíš, ani když jedeš trošku ostřeji, je parádně pohodlný a jednoduchý. co mi u 940 ale štve je umístění páček blinkrů a stěračů. na to jsem si moc nezvykl ani po 100km, co jsem ji řídil. i proto je lepší 960 předfacelift, která vypadá stejně jak 940, v kombíku má stále vzadu tuhou nápravu (multilink je přece jen dost drahá sranda na servis o proti tuhý nápravě), je lépe odhlučněná, luxusnější (chlupatym hadrem potažený "a" sloupky a ostatní plasty na sloupkách, kolem stropnice a v kufru) a také má normálně umístěné ty páčky na blinkry a stěrače :-) pravda, horší je to s motorama, protože první whitebloky v nich praskaly a redbloky měly převážně 16v, což je sice ve všem lepší o proti 8v, jen ne na servis. bohužel ceny krabic rostou, většina jich je shnilých (začínaj vnitřky prahů, není to vidět), tak to už také není tak růžové, jako bylo před 5-8 lety, kdy byly na dně

krab
06. ledna 2018, 09:29
0

Kubajz, koukám, že už se nám tu rýsuješ na ty moderní technologie,co? :) Tohle je moc dobrý a líbí se mi to. Protože, taková příležitost, zjistit trochu víc od zajímavých lidí napřiklad z firemního muzea, to mě baví taky.

Mě by kapánek víc zajímal a bavil Saab, ale Volvo jsem jednu dobu měl taky ( není to taky dlouho vlastně) a měl jsem to auto rád.

reagovat
Jakub Pospíšil
06. ledna 2018, 12:19
0

On je zásadní ten přístup automobilky, koho (a za kolik) v muzeu zaměstná. Zatímco v muzeu škodovky pracují studentky v rámci brigády a o škodovce vědí tak maximálně to, že doma mají fábku, tak v muzeu Volva pracují z 80% bývalí zaměstnanci automobilky, kteří na stáří odešli z vyšších pozic a tady "odpočívají" a zbylých 20% jsou nadšenci do Volva, pro které je ta práce splněný sen. Takže třeba do závodního Volva 850 mě posadil a vyprávěl mi o něm bývalý člen vývojového týmu Volvo racing, který na tom autě reálně pracoval. A to má prostě něco do sebe.
Samostatnou kapitolou je pak vedoucí muzea, starý, ale vitální děda, který pracoval tuším v marketingu a ví o vystavených exponátech prostě všecho. Takhle zapáleného člověka jsem od té doby asi nepotkal.
-
Komentář upraven 6. 1. 2018, 12:20:16

Nimrod
06. ledna 2018, 12:43
0

měl bych další dotaz, kdyžs načal tu 850 :-) jak to vlastně bylo? volvo r-sport už tehdy nefungovalo, nebo to dělali spolu s twr? a jak moc se na vývoji podílela automobilka a jak moc twr? na mě to totiž vždycky dělalo dojem, že to dělali prakticky jen britové, ale z tvého povídání to tak nevypadá, tak bych v tom měl rád jasno

Jakub Pospíšil
07. ledna 2018, 14:31
0

Kolem účasti 850 kombi v BTCC je tolik skvělých příběhů, že z toho udělám samostatný článek. Ale v rychlosti - Volvo mělo podepsanou tříletou smlouvu s Tom Walkinshaw Racing (1993-1996), dodávali jim auta a pomáhali notně s úpravami. Konec konců závodní 850 neměla klasický 2,3 turbo motor a pětikvalt, který se montoval do "erka", ale měla dvoulitr (taky pětiválec) s výkonem kolem 300 koní a šestistupňovou sekvenční převodovku - obojí vyvinuté volvem.

Nimrod
07. ledna 2018, 15:13
0

supr, počkám si na článek. děkuju :-)

gramo
07. ledna 2018, 18:48
0

Parádní, těším se na pokračování. Před pár dny jsem na parkovišti na Červenohorském sedle viděl pěknou 245, říkal jsem si že je to pěkné auto na zimní výlet na hory :)

reagovat