načítám data...

Volvo XC90 B6: Spokojený Uživatel Vesmíru

Největší Volvo s mild hybridním motorem je skvělý kousek světa, kde prostě chcete přebývat.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volvo XC90 B6: Spokojený Uživatel Vesmíru

Fanoušci Volva, mezi které se, ač v takové spíš rekreační formě, počítám i já, mají takový nehezký zlozvyk. Velmi těžko se vyrovnávají se změnami. Ono si za to Volvo může do jisté míry samo, když nám léta servírovalo velmi konzervativně tvarovaná auta, která navíc vydržela celou věčnost a tak nebylo třeba si zvykat na nic nového. Vedlejším produktem tohoto přístupu je ale fakt, že kdykoli se objeví nějaká nová technologie, nebo odvážně designovaný model, který by fanoušek jakékoli jiné značky nadšeně prohlížel v katalozích a okukoval v showroomech, volvisté k němu přistupují spíše s nedůvěřivostí a rozmrzelostí, že se zas vymšlí nějaké novinky, a proč vlastně, když už ten starý redblock fungoval tak dobře, že nebylo třeba nic měnit.

No ale ruku na srdce. Ačkoli mám staré zadokolky i devadesátkové “hranáče” moc rád, je asi dobře, že vývoj šel dál. Dvě tyhle škatule provozuji a nad některými konstrukčními řešeními z té doby se už musím usmívat. Vzpomínám si ještě na uvedení první XC90 a na to, jak zaznívaly hlasy, že když to není klasický kombík, jde o herezi nejhlubšího zrna. A pak uplynulo pár let, “hereze nejhlubšího zrna” dostala status nejlepšího rodinného auta na světě potvrzený i samotným Jezzou a volvisté vzali tuhle “stodolu” na milost. A nejen to. Zvlášť s osmiválcem se dnes těší statutu legendárního modelu. No a pak Volvo představilo další generaci, která o osmiválec přišla. Aby toho nebylo málo, nedostala ani šetiválce a dokonce ani tradiční řadovou pětku. Takže se historie opakovala a opět se z nebohého rodinného SUV stalo ztělestnění hereze. A opět se postupně ukazuje, že takové závěry byly poněkud předčasné. 

Proklínanému přeplňovanému čtyřválci totiž ve všech motorizacích nově pomáhá ještě elektromotor. A ačkoli jako řidič moc nepoznáte, co se vlastně pod kapotou děje, projevem byste “pouhý dvoulitr” rozhodně nečekali. Teď nemluvím o zvuku – toho v kabině stejně moc neuslyšíte, auto je skvěle odhlučněné – ale spíš o dojmu z jízdy, z agility auta a z pružného zrychlení. Pocitově mi vlastně ani nepřišlo, že by auto mělo o mnoho koní víc, než v dřívější “nehybridní” variantě, ale spíše mi připadalo, jako by bylo o několik set kilo lehčí. Což samozřejmě není pravda, kvůli bateriím vůz naopak přibral. Díky elektromotoru a jeho okamžitému záběru ale působí překvapivě lehkonoze a příjemně živě. 

Pohonné ústrojí posílá na všechna čtyři kola dohromady tři sta čtrnáct koní, tolik k exaktním údajům. To je jednak docela úctyhodná hodnota a jednak naprosto dostačující síla ve všech situacích, do kterých se dá s dvoutunovým SUV dostat. (Jen tak mezi námi – tahle věc se dělá i jako sedmimístná, tak mladoboleslavským přejeme, aby jí nikdo nevzal do Norimberku, protože to by ze slavného rekordu médi kodiaka nic nezbylo). Co mě ale obzvláště potěšilo a překvapilo je to, že si velký a silný automobil bez odříkání a asketického stylu jízdy důsledně drží spotřebu pod deseti litry na sto. A při klidném mimoměstském přesunu, kde se hybridu daří být nejefektivnější, se dá dostat i pod sedm litrů. To jsem opravdu nečekal.

Oproti předfaceliftové variantě mi přijde, že se zlepšil i podvozek. Je méně prkenný, lépe žehlí nerovnosti a působí jistějším dojmem. Na závodění to není, to by se ani nehodilo, ale na dlouhé a svižné cesty je naladěný ideálně. Jízdní vlastnosti jsou poplatné zaměření auta, takže něco jako zpětná vazba nebo komunikativní řízení se nekoná. Naštěští. Takové věci by zbytečně pokazily dojem ze skvělého interiéru, který dokonale izoluje posádku i řidiče od dění tam venku.

Jsem moc rád, že jsem k testu dostal variantu bez doplňků R-Design. Osobně nejsem jejich příznivcem a k Volvu se mi moc nehodí. Mám z nich pocit, jako kdyby mi někdo do obýváku chtěl dát nerezovou podlahu a anatomicky tvarovaná herní křesla k PC. To se přeci nesluší. Správně tam má být dřevo, kožená sedačka a možná nějaké to umělecké dílo. No a přesně tak to je i tady. Tmavé dřevo doplňené kůží ve velbloudím odstínu a podlahovými rohožkami s vysokým vlasem dělá z interiéru vozu moc příjemné místo. Takhle to má zkrátka ve Volvu vypadat, takhle je to správně. A abych nezapomněl na to umění – to tu zastupuje krásný volič převodovky od sklářského ateliéru Orefors. V noci je navíc decentně podsvícený a do okolí posílá lehounké odlesky. Jen to píšu, už se mi po tom interiéru zase stýská. 

Svůj odstavec si zaslouží i skvělé sedačky. Díky tomu, že se na nich dá elektricky nastavit opravdu vše, na co si vzpomenete, lze je upravit ve sportovním stylu s výraznými bočnicemi a tvarováním, ale zároveň se dají “rozkydnout” do podoby klasického volvího křesílka, do kterého člověk jen tak nenuceně zapadne a nechá se masírovat. A vyhřívat a odvětrávat současně, což sice může působit jako prachsprostá zhýralost a samoúčelné machrování, ale kdo to nezkusil, neví o co přichází. Záda v teple bez jediné kapky potu jsou zkrátka (zvlášť pro nás, kteří navštěvujeme pravidelně chiropraktika) k nezaplacení. 

Řízení Volva XC90 je zkrátka balzám pro duši i tělo. Sice jsem si párkrát během testovacího týdne všiml, že na mě, jakožto mladého floutka za volantem drahého auta, koukali někteří spolumotoristé trochu podezřívavě, nebo že se mě snažili trochu “pozávodit”, ale většinou jsem na divné pohledy odpovídal blahosklonným přitroublým úsměvem a lepičům na nárazník jsem ochotně uhýbal ke krajnici. Ve Volvu se totiž tak nějak nehodí zabředávat do malicherných sporů a starostí obyčejného života. Ve Volvu máte svůj vlastní vesmír. Ten správný, který si můžete v klidu a pohodě užívat. Písmena SUV tu protentokrát neoznačují auto, ale jeho řidiče – spokojeného uživatele vesmíru.

Verdikt

Volvo XC90 zůstává stále etalonem rodinného SUV. Se silným hybridním motorem je nadbytečně rychlé, luxusní a pohodlné a rozmazluje řidiče i posádku. Jakkoli jsme si jako příznivci Volva decentně zahartusili, když “nám sebrali” osmiválec, tohle je víc než dostačující náhrada. A kdo tvrdí opak, tak si lže do kapsy. Anebo si to ještě nezkusil, což všem staromilcům vřele doporučuji. 

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný hybridní zážehový čtyřválec 2,0l 
Výkon: 220 kW (300 k) spalovací motor + 10 kW (14k) elektromotor
Točivý moment: 420 Nm spalovací motor + 40 Nm elektromotor
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 230 km/h (ano, opravdu 230, ne opravdu ne 180)
Zrychlení 0–100 km/h: 6,7 s 
Provozní hmotnost: 2064 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 9,1 l/100 km kombinovaná WTLP
Průměrná spotřeba v testu: 9,6 l/100 km kombinovaná
Základní cena modelu: 1 694 900 Kč
Základní cena testované konfigurace: (B6 AWD Inscription): 2 010 700 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
30. června 2020, 09:48
4

Cena ojetých už padá hezky pod milión a třetí řada sedaček je použitelná i pro dospělého. Za mě nejsympatičtější rodinný SUV :)

reagovat
Ha
Habakukk
30. června 2020, 09:58
0

Za dva míče to má vzduchový podvozek?

reagovat
ma
martinw
30. června 2020, 10:12
2

vzduch je volitelná výbava za 60tisíc

Ha
Habakukk
30. června 2020, 11:07
-1

Hmm docela škoda u celkem sympatického auta s nesympatickou cenovkou. To už bych uvažoval proč nejít do rodinné Discovery 5 nebo dnes do nového Defenderu.

Honza 'Hamster' Křeček
30. června 2020, 12:52
0

Defík je výrazně menší.

Ha
Habakukk
30. června 2020, 13:55
0

Celková délka xc90: 4950mm, def 4750mm (uvádím rozměr bez reservy :-)) rozvor xc90: 2984mm, def 3020mm. Kufr xc90: 705L, def 743L. No z toho mě vyplývá,že jediný výrazný rozdíl je 20cm na celkové délce. Jinak jsou ve většině parametrů rovnocennými soupeři.

PeterLuk
30. června 2020, 15:12
0

A to má ešte prísť predĺžená verzia Defendra ;)

Ha
Habakukk
30. června 2020, 19:51
0

No o 130 se nyní taktně mlčí prý bude jen pro USA, ale LR má hromadu jiných problémů než pumpování peněz do 130. Už 90 nabrala půlroční zpoždění.

Honza 'Hamster' Křeček
30. června 2020, 22:33
2

Defender neni sedmimistne auto, zadni sedacky nejsou ani pro deti, uvnitr je stisnenejsi, XC90 je znatelne prostornejsi auto. Opravdu. S obema mam osobni zkusenost.

sheogh
01. července 2020, 11:34
2

Nerekl bych, ze defender je konkurence pro XC.... Ma imho jinou cilovku.. To spis Range...

eLzyx
30. června 2020, 10:28
1

"Oproti předfaceliftové variantě mi přijde, že se zlepšil i podvozek" - není to jen dojem, ale fakt. Upravovalo se uchycení pomocných rámů obou náprav.
ad maximálka - testoval jsi model 2020, který ještě nebyl omezen. Modely 2021 (tedy ty, co se vyrábí nyní) již omezení bohužel mají. Ale dobré vědět, že to ta mechanika zvládá. Předpokládám, že co nevidět se objeví nabídky chiptunerů s posunutým omezovačem maximálky.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
30. června 2020, 12:54
3

Samozřejmě, že to mechanika zvládá, proč by neměla. Představa, že stačí jednodušší nápravy nebo tak něco, když máš nižší top speed, je absurdní. K limitu auta se nedostaneš při maximální rychlosti....

eLzyx
30. června 2020, 13:03
-1

tak nemusel by to třeba zvládat elektromotor, protože ten nebude stavěn třeba na takové otáčky, zatížení atp. Nebo k tomu nemusí být napsána "mapa", kdy dobíjet, kdy pomáhat v takových rychlostech. Ber to z pohledu modelů 2021, kdyby tento motor vyšel až pro něj, tedy již pouze s omezením. Tedy vůbec bys netušil, jestli je bezpečné omezovač odstranit. Naštěstí tento motor vydali dřív, bez omezení, takže i ty nové modely půjde bezpečně odblokovat.

Honza 'Hamster' Křeček
30. června 2020, 13:11
0

On se ten elektromotor stejně odpojuje ve 160 km/h a i tak T8 jezdí/jezdila 250, ale jinak obecně máš samozřejmě pravdu.

eLzyx
30. června 2020, 13:39
-1

u aktuálních modelů bych se Vmax unlocku vůbec nebál. Pokud tedy někdo přijde na to, jak to udělat. Ale u těch dalších docela jo. Když se podívám na to, kam mají směřovat euroNCAP testy, tedy podobně jako "socialistická" EU jako taková - k povinné solidárnosti bohatších(ale nikoliv elit) s chudými, v oblasti aut, tedy k sdílení kinetické, resp. "deformační" energie mezi velkými a malými auty. No a když k tomu připočteme CO2 strašáka, tak jedinou možností je snižovat hmotnost. A to je samozřejmě něco za něco. Tedy budou muset začít ubírat i na robustnosti podvozku, brzd, motorů, převodovek, chlazení atp. Kde jinde brát? Na karoserii už moc ne, tam ztenčují, kde jen mohou, kde co nahrazují vysokopevnostní ocelí. Ten 180 Vmax limit je hádám jen marketingová zástěrka, která má za úkol připravit lidi na další změny, které se jim nebudou líbit. Hádám, že u těch nových modelů budeme na 160km/h. Sledování řidičů a posádky kamerami. A XC90 III nebude vážit přes 2t, ale tak 1,6t.
Nejsem pobožný, ale docela se modlím, aby na má slova nedošlo.

Honza 'Hamster' Křeček
30. června 2020, 14:24
0

Tak tohle si moc nedovedu představit. Oprostěme se od všech těch marketingových prohlášení, jedna věc zůstává jasná - auto, které nikdo nechce, je k ničemu i výrobci.

Co se týče nárazových zkoušek - 180 vs 250 opravdu nedělá žádný rozdíl, v takových rychlostech se žádné nárazové zkoušky nedělají, to nemá ani smysl. On celý ten hype okolo nových regulí na SUV je zase hlavně o tom, že si někdo něco přečetl, nepochopil to, vytáhl z toho tři slova a vydal senzaci. To je bohužel častý jev...

Co se robustnosti brzd a podvozků týče - ano, snížení hmotnosti by pomohlo a dalo by se ušetřit bez vlivu na spolehlivost a výkon, ale s příchodem hybridů auta spíš tloustnou. A opět - brzdy i podvozek si sáhnou na limit spíš v nějakým horským průsmyku, kde i při ostrý jízdě auto sotva překoná stovku, než nekde na Autobahnu.

Podle mě jsou za tou 180tkou především dva faktory: 1) jízdní asistenty (ty prostě ve vyšších rychlostech nefungují v žádném autě) a 2) elektromotory, kde ale absence převodovky dává smysl. Proč s sebou tahat dalších 100 kg a proč si to komplikovat, když je to rodinné Volvo, ne nějaký sporťák?

btw. my tu furt mluvíme o socialistické Evropě, ale ono není náhodou, že Tesla je americká firma a Prius uspěl především za Velkou louží, my jsme pořád žabaři, co se týče různých restrikcí....

eLzyx
30. června 2020, 14:45
-1

Nebavím se o nárazu 180 vs. 250. Bavím se o autu navrženém pro rychlost 250+ a lehčím autě stejné třídy navrženým pro 180, nebo méně. A o připravovaném crashtestu, kde se bude zohledňovat "přeneseně" hybnost. Četl jsem o tom, že euroNCAP chce penalizovat těžká auta při nárazových testech. Že půjde o crash test "vozíku" a testovaného auta, obě při 50km/h s 50% přesahem. Zjednodušeně řečeno - kdo jej přetlačí, tedy způsobí větší deformaci, bude mít méně bodů ve finálním hodnocení. Ideálem z hlediska poměru hodně bodů vs. reálná ochrana budou ta auta, která budou mít stejnou hmotnost, tedy i hybnost, jako testovací nárazový vozík. Teoreticky nejvíce bodů dostanou ta auta, která budou o chlup lehčí než testovací vozík, aby neměli takovou hybnost, a s velice měkkým čumákem, ale zároveň tak tuhou kabinou, aby nedošlo ke zranění posádky resp. figuriny.
Co se týče Tesly, tak ta mi vůbec nevadí. Nehodlá své majitele vychovávat a být tak "papežštější než papež", jako to hodlá dělat Volvo. Že je Volvo pouze rodinné? To přeci nevylučuje ani dynamičtější taťky (nebo mamky). V celé jeho historii jsou sportovněji střižené modely, účastnili se motorsportu a ani teď jim dynamika nechybí.

Honza 'Hamster' Křeček
30. června 2020, 22:37
0

Auto navrzene na rychlost 250+ se lisi teda vlastne v cem?

M
30. června 2020, 23:35
-1

Nieco z tohoto...
V:
- specifikacii produktu a regulaciami (NCAP, UN, ...)
- dizajne produktu (tuhost,... cena) & homologizacie etc
- validacii produktu k zhode prodktovymi poziadavkami a legislativou
- zodpovednosti/liabilitou za pouzivanie produktu v rozpore zo specifikaciu

SW aplikacia varianty neuvolnuje ostatne podmienky.


Napr. nahratim japonskej tovarenskej motorovej mapy do mojoho sub F XT (z 241 na 280k) nejde o to, ze pridem o zaruku, ale auto nie je homologizovane... How about that?

Cheers! :)

ma
martinw
01. července 2020, 10:15
-1

Souhlasim s eLzyx - zatimco v USA pripravuji tvrdsi crash bocni testy aby obycejne auto obstalo lepe proti pickupum tak v evrope se bude pevnost vetsich vozu snizovat aby si byli vsichni rovni.

Honza 'Hamster' Křeček
01. července 2020, 10:51
2

Tak ona ta auta musí obstát (aspoň v případě značek jako Volvo) na obou kontinentech, že...

Jinak ad. M: Jasně, že když změníš nějaký parametr, který je součástí homologace, tak o homologaci přijdeš, ale to neznamená, že to auto je postavený jinak. Není. To Subaru taky nemá jinou karoserii nebo jiný nápravy. Tady nejde o homologace, tady jde i o to, že to auto musí nějak jezdit, aby ho zákazníci chtěli. Homologovat se dá lecos....

Teorie, že Volva budou mít teď horší podvozky a měkčí kastli, protože už nebudou jezdit 250, je nesmyslná. Takle to nefunguje. Jediný, co by dávalo aspoň trochu smysl, pokud už bysme přistoupili na konspirace, že nižší top speed je tu kvůli šetření na dílech, jsou pneumatiky s jiným rychlostním indexem. Ale ani to není pravda, přímo ve Volvu mi řekli, že ani to neplánují. V rozměrech, která na Volva pasují, ani takový gumy nejsou a vyvíjet je speciálně pro Volvo jen proto, aby byly horší, je kravina.

Jenže to je těžký, stejně všichni hned za každou takovou věcí vidí jen cost cutting a maj představu, že ve fabrice to funguje nějak jako 'hej Lojzo, stáhli maximálku na 180, místo ocelovejch výztuh už tam můžeš dávat smrkový prkna a brzdy tam budem dávat z koloběžek' a že to tak fakt nefunguje jim nikdo nevysvětlí......

eLzyx
30. června 2020, 10:58
5

jinak na článku mne trochu mrzí absence detailnějšího popisu techniky - ten motor je docela technicky zajímavý, byť je to "mrně". Je to benzinový čtyřválcový dvoulitr přeplňovaný turbem a elektrickým kompresorem. Auto používá 48V Li-ion baterii o kapacitě 0,25kWh, která je připojená k elektromotoru, který pomáhá se starty, akcelerací, ale i dobíjí baterii. 12V palubní napětí je získáváno přes DC-DC měnič. Olověná baterie ve voze tedy není přítomna. Tedy dle info, co jsem vygooglil z netu.
Na netu tři recenze stejného auta, všichni se rozplýváte nad tím, jak je to auto úžasné, ale všichni jste zapomněli na popis techniky. Ok, na idnesu to je asi jedno. Ale autíčkářský web by měl mít v technice poněkud vyšší ambice. Tohle, až na výjimky, není resp. neměl by být web pro baby, frikulíny a podobné antitechnické osoby. Aspoň to tedy ve mne evokuje jméno webu.

reagovat
Ha
Habakukk
30. června 2020, 11:10
0

Souhlas více technického popisu by bylo fajn nejenom pro motor ale i zbytek transmise.

bkralik
30. června 2020, 12:54
0

Bacha, tam není elektrický kompresor, ale "obyčejný" rootsův kompresor s elektromagnetickou spojkou! Do 3500 RPM tlačí kompresor, pak tlačí turbo. A u těhle hybridů k tomu ještě tlačí startergenerátormotor.
Viz například https://otoba.ru/dvigatel/volvo/img/b4204t9/dvigatel-volvo-b4204t9.jpg

eLzyx
30. června 2020, 13:08
0

B4204T9 je starý typ motoru vyráběný do 2019. Ty nové mají údajně e-kompresor. V ceníku je doslova " 2,0litrový řadový čtyřválec, benzínový s přeplňováním elektricky poháněným kompresorem a turbodmychadlem, Mild-Hybrid, systém ISG 48V".

sheogh
30. června 2020, 13:23
1

Ten interier je super, moc pekny.

reagovat
Peppan
30. června 2020, 20:43
0

Takhle varianta interieru je vkusna..uz se pomalu priblizuje interieru z Lexusu. Ale porad to jako celek ne zcela ladi. Myslim tim zapracovani techniky a vyuzitych materialu dohromady.

sheogh
01. července 2020, 09:41
0

Jako jo, Lexus je dal a v kazdym pripade bych mu dal pred volvem prednost (nezavisle na modelu)

OndrasI
30. června 2020, 14:25
-3

Z toho testu mám pocit, jako by to byla autorova premiéra v čemkoli lepší, než Kodiak. A tak budu klidně v opozici.
XC90 je celkem dobrej obývák, ale úplně zlý auto. Co mi konkrétně vadí:
- tupý řízení
- toporný jízdní vlastnosti (srovnej s Touaregem)
- infotainment obecně
- jak to nejede (ve srovnání s přímou konkurencí napříč motorizacemi)
- digitální budíky na okrasu
- vzduchovej podvozek o ligu horší než konkurence
- náhradní pneumatika značky ChaoYang
Aspoň, že je to oproti tý konkurenci relativně levný.

reagovat
eLzyx
30. června 2020, 14:48
1

testovals XC90 MY2020 a novější, tedy již mild-hybridní, případně PHEV? Nebo starší modely? Ta auta se dost liší.

riderhenry
01. července 2020, 01:12
0

Asi to tak bude, protože moje zkušenosti s "předface" kusem jsou fakt o dost jiné.

OndrasI
01. července 2020, 15:24
1

Jel jsem oboje - něco se zlepšilo, ale většina zůstává.
Je mi jasné, že tupé řízení a neurčité jízdní vlastnosti cílovka ocení, ale Turek nebo X5 to prostě umí líp a rozhodně nejsou míň komfortní nebo uživatelsky přívětivé...

MB
MBMB
30. června 2020, 14:37
7

Malá geografická vsuvka, Norimberk (Nürnberg) a Nürburg(ring) jsou dvě úplně jiná místa.

reagovat
Rien
07. července 2020, 14:59
1

To je spis asi vtip



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Fleetwood Eldorado Convertible 1965
Cadillac Fleetwood Eldorado Convertible

1965 rok výroby
340 koní výkon
7 025 ccm objem

Škoda Fabia 1,2 2003
Škoda Fabia 1,2

2003 rok výroby
45 koní výkon
1 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4-door hardtop 1971
Chrysler New Yorker 4-door hardtop

1971 rok výroby
335 koní výkon
7 206 ccm objem

Buick Regal Limited Coupe 1985
Buick Regal Limited Coupe

1985 rok výroby
140 koní výkon
5 031 ccm objem

Chevrolet Camaro SS BIG BLOCK, Manual, Na cestě 1970
Chevrolet Camaro SS BIG BLOCK, Manual, Na cestě

1970 rok výroby
350 koní výkon
6 500 ccm objem