načítám data...

Volvo S90 T6 Polestar: Když máte víc, než jen peníze

Největší sedan od Volva se prodává už více než dva roky. Na trhu se tak objevují i první cenově zajímavé ojetiny. Má smysl se po nich poohlížet?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Psal se rok 1968 a Volvo představilo na autosalonu v Paříži zbrusu nový model – sedan s označením 164. Od padesátých let šlo o první vůz značky, který mířil do segmentu luxusních aut, což bylo v té době poměrně ambiciózní. Tou dobou stáli totiž na špičce prodejů takoví velikáni jako Mercedes W108, BMW E3 přezdívaná new six nebo Jaguar XJ. V této společnosti nebyla sto šedesát čtyřka ani nejrychlejší, ani nejlépe vybavená, ba dokonce nenabízela ani variantu s osmiválcem. Jenže tam, kde BMW bodovalo rychlostí, ztrácelo s pohodlím, kde Jaguar ohromoval opulentním luxusem, strašil mizenou spolehlivostí a podobně. Trumfem Volva byla dokonalá vyváženost a univerzálnost v na první pohled nenápadném, ale nadčasově elegantním balení.

Odborníci v dobových testech nešetřili chválou, vyzdvihovali i příkladnou bezpečnost a ekonomiku provozu. Z Volva 164 se nakonec nestal, narozdíl od výše jmenovaných konkurentů, celosvětový fenomén. Neskončil však bez zákazníků – jeho kupci se překvapivě rekrutovali hlavně z řad vysoce vzdělaných profesionálů: právníci, lékaři, profesoři…to byli typičtí majitelé luxusního Volva. Na americkém trhu se tak později objevuje reklama, jež model 164 označuje jako “Luxusní vůz, který dá jasně najevo, že máte více než jen peníze.“ Z auta se nestává veleúspěšný prodejní trhák, nachází si ale množství loajálních majitelů, kteří nedají na své Volvo dopustit.


Volvo 164 (1968)

Od té doby uplynulo už více než padesát let. Leccos se jistě změnilo, po týdnu stráveném za volantem Volva S90 mám ale pocit, že až překvapivě mnoho věcí zůstává při starém. Nejluxusnější ze švédských vozů stále neláme prodejní rekordy, neohromuje šíří nabízených motorizací a nehraje si na zbytečnou opulenci, nabízí ale překvapivě vyvážený a skvěle odladěný mix vlastností. Proto mě zajímalo, jak si vede zatím poslední generace velkého švédského sedanu.

Možná vás to překvapí, ale auto zapůjčené k testu nebylo nové. Volvo nám modrý sedan zapůjčilo ze svého programu Volvo Selekt, který stojí za krátkou zmínku. Prostřednictvím tohoto programu Volvo nabízí svým zákazníkům ojeté vozy, nečekejte ale nějaký bazar Monte Carlo. Auta z Volvo Selekt mívají malý nájezd, jsou důkladně prohlédnuta a Volvo na ně i poskytuje prakticky stejnou záruku jako na nová auta, ovšem jsou za mnohem zajímavější cenu. Testovaný kus ještě neprodělal ani první výmenu oleje, technicky vzato je od úplně nového k nerozeznání, přesto cena oproti novému poklesla o více než půl milionu. 

Ale pojďme zpět k S90.

K testu jsem dostal variantu T6 Polestar. To znamená, že pod kapotou tiše (opravdu tiše) přede řadový čtyřválec dopovaný kompresorem a turbodmychadlem, navíc odladěný sportovní divizí značky. Na všechna čtyři kola tak posílá 326 koňských sil. Možná to není to nejvyšší číslo mezi konkurenty, výkon ale plně dostačuje i na velmi rychlé přesuny. Spíše než nějaké zbrklé ježdění stylem brzda-plyn mu sedí plynulá a svižná jízda. Hydroměničová převodovka Aisin řadí neznatelně a ani v jízdním režimu “Polestar engineered” nemá zapotřebí vozem teatrálně cukat pro docílení pocitu z rádoby sportovní jízdy. 

Skutečným trumfem tohoto vozu je ale naladění podvozku. V kombinaci se základními osmnáctkami totiž skvěle filtruje nerovnosti a izoluje posádku od drncání a klepání. Koleje, výmohly, zvlněný asfalt, výtluky – nic z toho pro posádku S90 prakticky neexistuje, bez nadsázky. Při ostřejší jízdě ale zůstává podvozek velmi jistý a v kombinaci se čtyřkolkou dokáže auto udržet na silnici i při ostrém zatáčení ve vysokých rychlostech. Stran agility se jen těžko věří tomu, že sedíte za volantem pětimetrového vozu, co váží bezmála dvě tuny. Vždycky jsem míval pocit, že Volvo se pro sportovní jízdu příliš nehodí, že mu sedí spíše klidná plavba po široké silnici. S90 ale tento předsudek docela zdařile boří. S tímhle autem se dá jet opravdu hodně rychle. Jen jsem si při tom připadal občas trochu nepatřičně. 

S tím úzce souvisí i paket R-Design, kterým byla testovaná devadesátka vybavená. Zvenčí přidává například stříbrně lakovaná zrcátka, agresivněji tvarované koncovky výfuku, nebo decentní spoiler na víku kufru. To jsou všechno celkem vkusné úpravy. Trochu rozpačitější jsem ale z interiéru. Skvělá volví křesla, která považuji za jedna z nejpohodlnějších v současné automobilové produkci, tu nahradily anatomicky tvarované sportovní sedačky. A jsou velmi zdařilé, sedí se v nich pohodlně a v zatáčkách skvěle podrží. Chybí mi v nich ale trochu té pověstné konejšivosti, kterou “obyčejné” sedačky oplývají. A podobně to mám i s interiérovými doplňky. Krásné dřevo tu vystřídal hliníkový vzor, jež sice působí kvalitně a hodnotně, chybí mu ale trochu té pověstné “obývakovitosti” a v kombinaci s tmavou kůží interiér působí trochu chladně. V přímém srovnání s obývákovou verzí interiéru pak zkrátka této sportovní variantě v mých očích cosi schází. To je ale čistě otázka osobních preferencí.

Na druhou stranu – konfigurace testovaného vozu pravděpodobně představuje tu nejsportovnější variantu, v jaké si lze S90 objednat. A stále se jedná o velmi pohodlnou limuzínu, která s nonšalancí sobě vlastní překonává dlouhé vzdálenosti a hýčká posádku všudypřítomným nenuceným komfortem. Řidiči pomáhá armáda vyladěných asistentů a nejen díky tomu tak S90 patří mezi nejbezpečnější vozy, do kterých můžete sebe nebo své blízké posadit. Příkladné zpracování a určitá festovnost sálající ze všech ovládacích prvků je zde stejná jako u ostatních aut z portfolia značky a stala se jakýmsi poznávacím znamením automobilky. 

Jistě existují rychlejší, opulentnější i dražší vozy, jež si v dané kategorii můžete objednat. Volvo S90 ale boduje tím, jak je dokonale vyvážené. Šikovně kombinuje agilitu, rychlost, pohodlí, bezpečnost a moderní technologie. To vše v moderním a vkusném balení, které možná nepůsobí v přímém srovnání s konkurencí prvoplánově draze, ale překvapuje promyšleností a solidností. Své zákazníky si tak zcela jistě najde – stejně jako model 164 v šedesátých letech.

Verdikt

Volvo S90 T6 Polestar sice zastává pozici přiostřené varianty největšího sedanu značky, i přes silný motor a překvapivě schopný podvozek si ale udržuje dostatek typické “volvovitosti”. Svoji posádku tak izoluje v příjemném prostředí stranou od okolního světa a zpříjemňuje každodenní cestování. Stojíc stranou prémiového mainstreamu nabízí skvělou alternativu pro ty, kteří nechtějí ze zvyku setrvávat u klasických výrobců luxusních limuzín, ale hledají co nejdokonalejší vůz pro každý den. A stejně jako před padesáti lety, i dnes představuje ideální volbu pro ty, kteří mají “víc než peníze”.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný (turbo+kompresor) čtyřválec 1998ccm
Výkon: 326 koní
Točivý moment: 430 Nm v 2200 – 5400 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,6 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 9,3 l/100 km
Cena testovaného vozu – půlroční ojetina Volvo Selekt: 1 150 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
03. září 2019, 11:16
5

Ta cena pulročního popř. ročního vozu vůbec není takový masakr jak by se mohlo zdát - cena lehce nad mega za tenhle kus auta je fajn.

reagovat
Sa
Sausages
03. září 2019, 11:36
2

Docela by mě zajímalo, čím je způsobený tak vysoký propad hodnoty. To asi první majitelé nemají radost. Na druhou stranu, jako ojeté auto to za ty prachy dává docela smysl. Osobně bych chtěl spíš šestiválec, ale umím si představit, že bych o Volvu aspoň uvažoval.

reagovat
H_F
03. září 2019, 14:58
0

Vyssi stredni trida/luxusni sedany jsou auta s jednim z nejvetsich propadu hodnoty
Mel jsem jetou S80, nova stala 1.9mio, ja ji kupoval necelych pet let starou za 180kkc

Sob95
03. září 2019, 15:36
0

Tak to byl sakra dobrý kup, nebo jsou tak předražené? Jak jsem vybíral auto, tak pět let staré S80 stály mezi 300-400k v benzínu.
Každopádně S90 dobrý, až na tu stupidně malou nádrž. Wow efekt se už také dostavil..
Až budu koukat po nástupci vidím to bledě. Sedan s benzínovým šestiválcem je už rarita..

Mrkef
03. září 2019, 18:14
1

Spíš je to o tom, že za ceníkové ceny nikdo reálně nekupuje. Tj. 1.9mio ceník a reálně jde do světa 1,5-1,6mio.

Fa
Fandatik
03. září 2019, 19:37
0

Z článku: "přesto cena oproti novému poklesla o více než půl milionu" v technických údajích je uvedeno 815.639kč což je reálný pokles o 41,5%. za skoro nový vůz?

Na autoscout je teď nejlevnější T6 Polestar z 2018 a 10tis km za 47.900€ (1,24 mega v Kč). Pokud to dá dealer v ČR o dalších 90tis kč levněji, navíc se stejnou zárukou je to nabídka snů.

Ju
Junior
03. září 2019, 17:20
0

Ach tý výfuky. To se museli v socialistickém Švédsku chytat za škebli, když jim ve fočus grupu vyšlo, že tohle zákazníci chtějí.

reagovat
Fa
Fandatik
03. září 2019, 19:41
0

Pro každý válec jeden lauf :-D
A ty zrcátka to je kolotočářův sen.

beastar
03. září 2019, 22:21
3

Napsat nadpis k autu s cenovkou trochu lépe vybaveného Superbu >Když máte víc, než jen peníze<
To chce jakoby odvahu. Každopádně dobrý přes 300 koní, velmi solidní "krouťák". Taková docela hbitá cestovní štika. Design auta, světla a dnešní doplňky alá chrom zrcátka a koncovky.To je to co mě přijde absolutně hnusný a NE VOLVO. Co fakt umějí a teda vlastně jako u všech současných aut. To jsou sedadla. To je pecka. Za ty prachy v tom selektu je to zajímavý a motory turbó/komprésór jsou většinou opravdu potentní a je to mambo divočina. Nový je to samozřejmě jako všechny tyhle auta píčovina pokud nemáš na to ustát propad hodnoty a musíš řešit věci jako pozáruční servis, gumy a tak dále.

Takže vlastně jo víc jak peníze potřebuješ. Trochu toho entuziasmu a možná i fandovství. Páč když to nemáš mrdneš to do VOLVO SELEKTu a jdeš si pro další novou káru. Obvykle mě ten jejich "design" na ulici osloví jenom proto, že jich u nás jezdí naprosté minimum všech verzí.

reagovat
riderhenry
03. září 2019, 22:32
2

Pro rodinu by se mi to docela líbilo (případně V90), ale jak už tu i v testu zaznělo, měl bych trochu problém s těmi "sportovními" prvky. Ze zkušenosti mi to auto přišlo poměrně líné (samozřejmě v rámci jeho výkonu a srovnání s jinými podobně výkonnými auty - pro mě hlavně BMW 540i) a rozhodně bych mu nehádal udávaný výkon, kdybych o něm nevěděl (za to ten čtyřválec klidně :D ). Ale osobně mi přišlo, že to zabíjí (u Volva se chce říct až klasicky) pomalý a na dnešní dobu občas i zmatený automat. Díky tomu mi design auta připadá nepatřičný a raději bych stejnou techniku spíš v normálním obalu, protože takhle by si snad člověk mohl myslet, že se jedná o nějakou konkurenci aut typu M550i... Taky včetně rozumnějšího rozměru kol. Dle mého názoru nemá aktuálně Volvo v nabídce techniku, která by byla hodna podobně šílených designových kreací. Ale zase doba je taková a jen u nás v ulici stávají 2 Passaty 2.0 TDI R-line a věřím, že strašně moc kolemjdoucích se z těch aut fakt i pose*e... Auto je to více než fajn, jen to nechce očekávat jakoukoliv sportovnost (se kterou se to bohužel ale prodává...).

reagovat
Sedrik
04. září 2019, 11:23
0

Techniku IMHO mají, jen ne v tomto autě :)



U Volva fakt nevím, co si o té značce mám myslet. Líbí se mi design jejích aut, líbí se mi interier, líbí se mi, že se rozhodli, že budou dělat jen 4 válce a tomu uzpůsobili celou koncepci auta. Ale zas ne tolik, abych jim nějak fandil...

Volvo ve mě nevzbuzuje absolutně žádnou emoci - pozitivní, ani negativní.

Je to prostě meh-auto.

Nedovedu si představit, že bych si je koupil a těšil se za volant (ať už na sportovní svezení, nebo na obláčkovou jízdu). A ty ceny jsou pro mě mimo realitu...

sheogh
04. září 2019, 09:38
0

Exterier moc peknej, ale nedal bych tu LCD pristrojovku a falesny vyfuky... Tuzing uz z tovarny..

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
07. září 2019, 17:03
1

..ja jako Volvista, by som podotkol nasledujúce. Cena super, i keď v Gothenburg-u ma Volvo predajňu, niečo ako ten Select, kde nájdeš auta jazdené zamestnancami fabriky, vždy do 15.t.km, s lepšou výbavou ako ponúkajú dealerstva. Napr. V90 D5 Inskripsjon v bielej koži s nezávislom kurenim, sklenená strecha, masážne sedadlá,atď.,bola za 330.tis Sek . ...
Vraví sa, že proti gustu - žiaden disput., Záleží vždy na preferenciách a používaní majiteľmi, podľa mňa Volvo na každý deň musí byť, o obývačke v interiéri, takže rozhodne, výbava povinna, laminovane okná, najlepšie sedadlá aké sú možné s odvetranim, u mňa drevený volant a kvalitná ventilácia a čo najlepšie pruženie na komfort. To všetko rada 90 vie.
Pracujem pre Inú divíziu koncernu Volvo, ..mám prístup do fabriky a nejaké akcie. Keďže 90 ide z Číny, vlakom, zodpovedne ... Fabrika v Cine pre Polestar, akoni pre 90 radu je ako galéria, čistá krása, v niektorých oddeleniach viac ručnej práce ako v Trossalde, ..vôbec by som na nebál, o kvalitu btw.,
V týchto dňoch sa otvára Polestar fabrika, nájdeš aj Insta., .čistá krása !
Ešte by som rád podotkol, Volvo nechce porovnávať s Germanmi, nemá rovnakú filozofiu. Sved jazdí podľa predpisov, ale i podľa zákona," život je dar a mám ho rád, i svoju rodinu"'.. ano, tiež sa mi páčia 5valce, ale on ten 4.hrncek fukani, tiež svoju prácu urobí dostatočne ????. ..ak je mi rozumieť. Volvo nešetrí na hrúbke stien bloku, ani nemá poddimemziu vo výrobe na úkor setrenia či nebodaj kvality. .. Volvo for Life ????????

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem