načítám data...

Top 4: Ve stínu legendy

Automobilky se čas od času rozhodnou postavit něco velkolepého. Vrcholnou verzi, která zastíní všechno ostatní. Není to ale škoda? Jaký je svět mimo znáčky STI či GTA?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Stará auta existují mnohdy ve dvou verzích – legenda a ‘škoda že to není GTI RS Sport’. Legenda je takové auto, jaké už nikdy nikdo nepostaví. Jo to byly tenkrát časy. Vrcholná verze, zázrak techniky, to jediné správné. A potom jsou ty ty ostatní verze, chudinky, které už už mohly být tím pravým pokladem techniky, ale na výrobní lince dostaly špatný motor, znáček nebo tak něco. Prostě takové horší verze legendy. Ale jsou opravdu horší?

Lancia Thema 2.0 16V turbo

Velký sedan z doby, kdy Lancia ještě bývala velkou automobilkou. Thema přišla na trh v polovině osmdesátých let. Byla produktem spolupráce Fiatu a Saabu, ze všech sourozenců (Saab 9000, Fiat Croma a vzdáleně i Alfa Romeo 164) ale jako jediná dostala verzi kombi a také jako jediná mohla mít pod kapotou osmiválec. Dokonce osmiválec Ferrari. Lancia Thema 8.32 byla skvostná. Zvuk osmiválce a hlavně – červený proužek s nápisem ‘Lancia by Ferrari’ na kryru motoru. Oh…

Verze 8.32 je však skutečně jen třešínkou na dortu, většina Them, které opustily bránu továrny, měly motory řekněme obyčejnější. Dieslové a benzínové motory od Fiatu sice nepatřily mezi žádné padavky, ale ta plaketka Lancia by Ferrari jim zkrátka chybí. Přitom tu ale byla ještě jedna verze, která by stála za zmínku. Lancia Thema 2.0 16V turbo. Moderní šestnáctiventilový dvoulitr s mohutným vodou chlazeným turbodmychadlem dával výkon 210 koní. Maximální rychlost 230 km/h a zrychlení z nuly na sto za 7,2 vteřiny.

Pro srovnání – V8 verze dosáhla až 240km/h a na stovku se rozvášnila během 6,9 vteřiny – to není až tak propastný rozdíl. A v reálném provozu byla přeplňovaná verze díky mohutnému turbo-katapultu ve středních otáčkách dokonce rychlejší.

 

BMW 840i

BMW řady 8 je zkrátka pojem. Ve výrobním programu není trvale, čas od času přijde, vzbudí poprask a zase zmizí. Nedávno vstoupila na trh nová generace řady 8, ale my se dnes podíváme na tu starší s kódovým označením E31. Ta tak trochu nestihla osmdesátá léta. Vyrazila v plné osmdesátkové parádě s nízkou siluetou, dvanáctiválcem a výklopnými světly do devadesátkového světa ropné i finanční krize.

Zmínil jsem už, že BMW 8 mělo pod kapotou dvanáctiválec. Byl to plnotučný a nesmírně hladký motor. Skutečná radost z techniky. Výkon od 220 kW (BMW 850i) přes 240 kW (BMW 850Ci) až po skvělých 280 kW (BMW 850CSi) ve skutečné výkladní skříni tehdejší techniky. Vlastně to byly dva šestiválce spojené v jeden motor. A tím myslím skutečně dva, každá půlka motoru má svou řídící jednotku, svoje sání, svou škrtící klapku… A to u staršího nepravidelně provozovaného sportovního vozu to může být problém. Stačí drobný nesoulad a jste v nouzovém režimu.

Ale je tu ještě jedna verze. BMW 840i. Ano, je pomalejší. A je to ‘jen’ osmiválec. Ale 210 kW není úplně málo a všechno ostatní je stále BMW řady 8. A osmiválec je provozně mnohem méně náročný. Opravdu potřebujete V12?

 

Fiat Coupé 1.8 16v

Fiat Coupé je krásným příkladem takové legendy. Úplně na počátku to byl Fiat Tipo, prachobyčejný hatchback. Potom na něj v Itálii připevnili novou karoserii velmi sexy tvarů a pod kapotu umístili bestii. Přeplňovaný dvoulitr. Vlastně je to ten stejný, o kterém jsem se bavili už v případě Lancie Themy. A ani to nebylo dost. Následovala nová generace dvoulitrového motoru, 2.0 20V turbo, pětiválcový klenot. 220 koní mezi auty s pohonem vpředu nemělo na trhu konkurenci. Jednoduchý podvozek Fiatu Tipo překvapivě dokázal nabídnout i solidní jízdní zážitky.

I tady však máme jedno nemalé ‘ale’. Těch 220 koní bylo z pětiválce vydolováno postaru. Zkrátka když nestačí turbo, dáme tam ještě větší turbo. Odolná konstrukce motoru s tím neměla problém, někteří řidiči však ano. Velké turbo se potřebuje nejdříve pořádně nadechnout, hned na to však propukne bouře. V praxi to vypadá tak, že pozvolna přidáváte plyn, když tu náhle a bez varování autem škubne obrovská síla a hodí vámi někam nazdařbůh. Internety se plní obrázky Fiatů Coupé, které cestou nazdařbůh potkaly strom, dům, potok či jinou překážku. A věřte mi, něco takového zkoušet v devadestátkovém Fiatu opravdu nechcete.

I tady ale existuje řešení. Fiat Coupé 1.8 16V. Moderní atmosférický motor s proměnným časováním ventilů i proměnnou délkou sání dosahoval výkonu 130 koní. Ano, jen 130 koní. Vlastně to byla základní motorizace. Měla jen čtyři válce a kdykoli jste někomu řekl, že máte Fiat Coupé, okamžitě padla otázka, zda turbo – následovaná chvílí trapného ticha před definitivní ztrátou zájmu tazatele…. Ale věřte mi, 1.8 16V je lepší. Je to sportovní Fiat jak má být, poddajný podvozek výkon s přehledem zvládá, s motorem se dá pracovat, má příjemný živý charakter a spoustu nadšení. A protože je Coupé překvapivě prostorné a má dokonce i zavazadlový prostor pro skutečná zavazadla, může takový fiátek skvěle fungovat jako dopravní prostředek s rozumnou mírou komfortu i spotřeby s nadšeným motorem, zábavným podvozkem a velmi stylovým vzhledem.

 

Porsche Boxster

Posledním v našem výčtu je Porsche Boxster, auto, které snad nejvíc ze všech trpí tím, že nemá ten správný znáček. Jeho pozice snad nemohla být složitější. První generace tohoto roadsteru přišla pod kódovým označením 986 v roce 1996. A všechno bylo špatně. Nebyla to pravá 911. A to na konci devadesátých let vadilo jako nikdy, odborníkem na pravost Porsche 911 byl totiž tenkrát úplně každý. A na vině nebyl paradoxně nikdo jiný, než právě 911. Na trh totiž přišla generace 996, tedy ta 911, co není správná 911. Auto, které pošlapává odkaz všeho, co zbylo z legendárního prvního Porsche. Tedy vlastně Volkswagenu. Poměrně dost špatného Volkswagenu…

Na tom ael nezáleží. Zkrátka bylo tu spousta věcí jinak a to se u Porsche nenosí. Vzduchem chlazený motor nahradil motor nový, lepší, spolehlivější, výkonnější, živější… ale zkrátka nebyl vzduchem chlazený tak, jak to bylo v té příšerné věci, která v padesátých letech motorizovala Německo. Smůla, špatně, tohle si nechte. A přišla druhá rána – přední světla nebyla kulatá! Vážně! Za tohle by měl někdo pykat!

No a do této vřavy vstoupil Boxter. Dostal stejná světla, co nejsou kulatá. Motor nejen není vzduchem chlazený, ale je umístěn uvnitř uprostřed namísto tradičního (a tak trochu nesmyslného) osazení zcela vzadu. Tedy všude jinde by motor uprostřed znamenal jasné plus, ale ve světě Porsche, kde touha postavit perfektní sportovní auto musí žít v harmonii ke snaze co nejvíce se přiblížit starému mizernému Volkswagenu, tady funguje všechno trochu jinak…

Když však necháme tradice stranou, byl Boxter docela dobrý. Vlastně byl velmi dobrý. A i na něj se nakonec usmálo štěstí. A paradoxně to nebyli nadšení petrolheadi, kdo Boxter zachránili. Jako menší a levnější Porsche se roadster stal oblíbeným módním doplňkem, tak trochu autem pro holky. I díky tomu se nakonec model osvědčil a druhá výrobní řada sportovních Porsche je tu s námi dodnes. Ne, není to 911, ale má své kouzlo. A v mnoha ohledech je dokonce lepší.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
26. dubna 2019, 13:23
0

840i měla výhodu levnějšího provozu bez velké újmy na dynamice (v porovnání se základní V12) i když to auto bylo (a asi je do teď) s údržbou i tak na jiném levelu... designově a proporčně ale nová 8 na ní bohužel nemá...
Thema trpěla neduhy svého bráchy Fiatu Croma (např. crashtesty), další brácha Saab 9000 jel svou švédskou cestou vyztužení karoserie...

reagovat
Vojta
28. dubna 2019, 10:29
0

Ono s těmi crashtesty to nebylo na tu dobu vůbec špatný, většina aut na tom byla hůř. Spíš celkově kvalita zpracování byla dost kolísavá. Ale jinak objektivně vzato je jízdně určitě Thema s foukaným čtyřválem nebo atmo šestiválem lepší auto, než ten V8 nesmysl :)

Ev
Evlo
12. června 2019, 00:32
0

boxster coupe se jmenuje nejak jinak, tusim kajman?

sheogh
26. dubna 2019, 13:55
-1

Zrovna o Boxsteru jsem nekolikrat vazne premyslel, ale nikde jsem nevidel coupe, vzdycky jen hadraka ... predpokladam, ze se s pevnou strechou ani nedelal...

reagovat
sheogh
26. dubna 2019, 13:57
0

Jo a taky patrim do te skupiny, co Honza popisuje - vzdycky si rikam, ze kdyz uz to kupuju vlastne za zlomek puvodni ceny, tak sakra v plny :-) I kdyz je to kolikrat logicky nesmysl...

beastar
26. dubna 2019, 14:07
0

Proč? V plný bývá na výběr nejmíň kusů a nejvíc možných poruch.

beastar
26. dubna 2019, 14:10
0

Jo a boxster existujou hardtopy ve velmi dobré kvalitě.

sheogh
26. dubna 2019, 14:40
0

To mas naprostou pravdu, prave pisu, ze to nedava smysl :-) Ale me by to pak hlodalo :-)

S tim HT by to asi slo, ale pak clovek vozi zbytecny kila, ne uplne zanedbatelny... nehlede na to, ze ten mechanizmus strechy se urcite zku**i, kdyz byde vetsinu casu slozena... :-/

Ale jinak me to prijde jako schopny auto za slusny ceny (prave proto, ze o nej neni moc zajem)

beastar
26. dubna 2019, 15:39
0

Jo to určitě je! K té střeše. No nevim jak je na tom se spolehlivostí. S porouchanou se setkáš fakt málo. Jinak jasně, že ten HT je takovej ... no prostě jako každá věc to chce prostě kompromis. Protože potom by si fakt musel pro Caymana:)

briza
27. dubna 2019, 13:13
0

Pokud se ti zmrví mechanismus stahování nebo tě prostě jen nebude bavit kábro, je tu ještě možnost koupit hardtop, který ti z toho udělá Caymana :)

Ev
Evlo
12. června 2019, 00:32
0

boxster coupe se jmenuje nejak jinak, tusim kajman?

beastar
26. dubna 2019, 14:18
0

V podstatě není moc co vytknout. A třeba u Coupé s tim souhlasím doslovně. Jen dotaz. V čem přesně je lepší Boxster, než 911 dobová vzhledem ke generaci. Podle mě naprosto v ničem:)

reagovat
Honza Hamster Křeček
26. dubna 2019, 14:25
2

Má motor uprostřed, není to kyvadlo. A je levnější.

gramo
26. dubna 2019, 15:21
0

A má dva kufry :)

beastar
26. dubna 2019, 15:35
-1

Aha hm. Kolik "911" si řídil? Kyvadlo je naprostej vylhanej nesmysl. Někdy řekni Krabovy ať tě za to pustí.. .Pokud si za tím seděl, tak nechápu jak můžeš veřejně takovou věc tvrdit... Protože to samozřejmě platí jenom na papíře. Je levnější? No jasně to Fábie taky ve srovnání se Superbem. Motor uprostřed. Ok dobře to se váže k jízdním vlastnostem a na nedostatek agility ani 911 netrpí.

Hlavní argument 2 kufry beru to se může hodit :D Takže boxster pořád zůstává jako auto pro ty méně majetné fanoušky Porsche, stylovka a auto pro děvčata s vkusem. Asi jako Audi TT (1. a 2.) Inu proti vkusu žádnej dišputát že jo.

beastar
26. dubna 2019, 15:37
1

Ještě k tomu kyvadlu (já vim u Audi zase kladivo co) ono to sice samozřejmě konstrukčně je nepopiratelná věc. Nicméně na jízdních vlastnostech se to asi posledních ...hmm 40 let nepodepisuje, takže jako problém či nevýhodu bych to fakt nevnímal.

motion
26. dubna 2019, 17:43
0

Jako majitel dvou poměrně špatných, mizerných, příšerných starých Volkswagenů by mě zajímalo, kolik autor řídil těch, že to píše a odpověď, říkali to v Top Gearu se nepočítá:)

Inženýr
26. dubna 2019, 19:03
0

Beastar: Já jsem taky alergický na fráze typu "motor v předním nárazníku" (a z toho jakože vyplývající jízdní vlastnosti) v co se týče těch Audin. Mohu říci, že taková B5 Avant s obyčejnou atmosférou se řídí skvěle jak na okreskách tak na dálnici, a to i při opravdu svižném tempu. Druhá věc je možná umístnění nějaké těžší V6 nebo V8, ale nevím, s těmi zase nemám zkušenost. :)

Vavris Vavrisovic
26. dubna 2019, 19:31
3

Volali jste mě? Tak jo... :D
Boxster je za mě víc bezprostřední a obratnější. 911 je možná až příliš dospělá. A pak tady je ten zvuk sání za ušima..
Jasně, dekapitovaná Carrera to umí taky, ale ta prý je jízdně taková podivná...
-
Komentář upraven 26. 4. 2019, 19:32:02

krab
26. dubna 2019, 20:41
3

Přátelé, autíčkáři! Dramatický rozdíly mezi Boxsterem a 911 (první generace 986/996) nehledejme. Přesto tu pár zásadních je. Boxster má slabší motor, v provedení S jen o trochu, v těch ostatních 2.5 a 2.7 je rozdíl poměrně razantní. Posez za volantem a výhled je u těch dvou aut prakticky shodný, nakonec od čumáku po přístrojovku jsou to prakticky shodná auta. U Boxsteru je motor opačně než u 911. Tj. převodovku máš úplně vzadu a motor za tvou hlavou, u 911 je to opačně a většina hmotnosti motoru sedí za zadní nápravou, u Boxsteru naopak většina motoru sedí před ní. Konstrukční "vadu" u 911 vyvažuje povícero výhod. To auto je postavený na kratším rozvoru náprav, aby bylo agilní při změně směru a zatíženější zadní náprava se dá využít k výjezdům ze zatáček. Ty řeči o kyvadle jsou přežitek ještě z dob někdy před prvními modely s G50 převodovku, cca do půlky 80. let se řekněme musel člověk hodně naučit specifikům řízení aut s motorem vzadu. Jenže nikdy to nebyla taková tragedie jako u Škodovek, takže takový to, uřídil jsem dědovu 120tku, tak vím jak na Porsche jsou spíš jen k smíchu. Vodou chlazený 996 a 997 už mají hodně dobré víceprvkové zavěšení vzadu a ty jízdní vlastnosti nejsou zdaleka tak záludný.

Před rokem nebo dvěma jsem tu psal o Boxsteru a myslím, že jsem psal, že řízení toho Boxstera nabídne při zatočení ještě trošku líp citu a ochotněji se stáčí. Dneska si říkám, že je to spíš dojem podpořenej tím, že jsem měl Boxster s nově udělaným podvozkem a svojí 911 se špatně nastaveným stavitelným podvozkem. Teď to mám konečně profesionálně nastavené a funguje to daleko líp. Zrovna jsem byl dneska odpolko koukat v Klatovech na historic Vltava rallye a zpátky to vzal ještě různě po okreskách, obzvlášť silnice č. 191 je super, prakticky celá ... A to auto teď v tom novým nastavení krásně funguje.

A co je zásadní rozdíl. 911 stojí oproti Boxsteru víc peněz proto, protože je to klasické kupé, máš možnost vzít s sebou i děti, máš víc prostoru ( kufr vpředu, odkládací místo na sedadlech vzadu) a můžeš mít i čtyřkolku pro celoroční používání, která právě kvůli tomu byla populární. Další věci je speciální dualita toho auta. Nenarazil jsem zatím na jiný auto ( a myslím, že takový ani neexistuje), který umí polykat dálniční kilometry v tichu a pohodě v rychlostech jaké si zvolíte a pak, když s ní sjedete, tak si nesmírně užijete tu jízdu. To auto se z pohodlného GT změní rázem v opravdický sportovní auto. Proto je 911 ať už jakákoli už od dávnejch dob nejlepším sportovním autem světa. Ano , stojí nějakou údržbu, má svoje typické poruchy ( každá generace nějaký) ale to auto nemáš čím jiným nahradit.

Boxster je super, je to krásně řiditelnej roadster, parádní zvuk motoru, ovladatelnost, všechno je bezva, vždycky byl lepší než auta typu BMW Z3 / Z4 , taky byl vždycky dražší. Dneska jako ojetina je Boxster levnější, náklady na jeho provoz, ale více méně kopírují model 911. To tak prostě je. Možná i proto je na pořízení levnější, protože většina fanoušků raději svoje peníze utratí do udržování modelu 911 než do Boxsteru...

Ju
Junior
27. dubna 2019, 12:10
0

Největší problém Boxsteru první generace je to, že je šíleně hnusnej :(

beastar
27. dubna 2019, 13:33
0

Aha, já sem si nevšiml kdo to psal. Původně. Takže dobré téma. Ale klasika. Trochu provokace a já se nechal nachytat. Teda ne sám evidentně.

Jinak 911 je ovladatelné auto pro většinu lidí. Poslední zákeřný kyvadlo je podle mě Carrera RS ze začátku 70. Od 930 se to jen zlepšuje. No majitelů těch aut tu pár je, tak nemá cenu to dál pitvat. Kdo má na 911 tak si pravděpodobně odvar v podobě boxsteru koupit nepůjde.

Ju
Junior
27. dubna 2019, 13:41
-1

Otázka pro autíčkáře je spíš, jestli to má z pohledu ježdění opodstatnění. Status je jasná záležitost, to není potřeba řešit, 1:0 pro 911.
Ale má Boxster/Gayman šanci srovnat skóre v případě, že zadání říká "sranda auto na víkendové ježdění"? Když se ježděním myslí řízení, nikoliv ježdění na golf. U ježdění na golf je to v prdeli kompletně, ani do 911 se golfbag nevejde

J.K.
27. dubna 2019, 14:20
0

Prosím nešiřte dezinformace, Juniore. Golfbag se do Boxsteru vejde.

beastar
27. dubna 2019, 16:22
0

Jasný vejde se, ale jak:) Aha ja vim to neni důležitý. Nas se to netýká u nás u většiny golfu stojí passaty, supy a šestky audiny...

krab
27. dubna 2019, 17:25
0

Já mam dokonce uvnitř víka kufru nakreslený schéma popsaný v angličtině i japonštině jak se vejdou dva golfový bagy :) Asi čekali, že Infiniti kupé si budou kupovat je samý golfisti ...

beastar
28. dubna 2019, 14:13
0

Peťo tak kdo jinej by si to taky koupil? A tenisovou raketu dáš všude;)

Ev
Evlo
12. června 2019, 00:36
-1

S 911 jsem teda nejel, ale jestli Vavris pise dospelejsi, tak to je mazec, to uplne chapu, ze s tim jezdi jen duchodci, protoze v Skovych boxsterech co jsem zkousel ruzne generace me vzdycky tuze bavilo, ze Sko ma byt jakoze hardcore verze, ale hardcore verze auta pro douchodce je furt auto pro duchodce, tak ta 911 asi bude jezdit spis sama, nez ze by ji clovek ridil a manual asi nesmysl z toho co tu ctu.

Fo
Forest
13. června 2019, 09:28
0

Mel jsem 911 z roku 1979 a zadny kyvadlo to nebylo, v zatacce sedela nadherne a na mokru jsem nejel v jistejsim aute.. Co se tyce mista, tenkrat se mi povedlo do nej nacpat skoro celou kuchyn z baumaxu i s pritelkyni.. :) ale rozmyslim se prave mezi boxterem, 996 a dokonce i zminovanym BMW 840.

gramo
26. dubna 2019, 15:19
0

Ad Thema: Auto s osmiválcem naštorc mi přijde jako kuriozita pro sběratele a nápis Ferrari k tomu samozřejmě ladí. Tipnu si, že s tím turbeným čtyřválcem se nakonec jezdilo i lépe. Nehledě na servisní nároky...

reagovat
Opelfahrt
11. června 2019, 20:44
1

Jo, aut, co mají V8 napříč se moc nenajde. Vím, že kolem roku 2000 to měly třeba Pontiac Bonneville a Pontiac Grand Prix GXP nebo Cadillac Seville od 90. let.

Nimrod
11. června 2019, 21:27
1

...a třeba volva

Opelfahrt
12. června 2019, 09:42
0

Pravda, to je ta spolupráce s Yamahou. Moc místa kolem tam teda není. Tuhle verzi mají na Nejvyšším správním soudě. Asi aby se odlišlili od Ústavního, kde jezdí v A8.

JP
26. dubna 2019, 15:41
3

Coupé jsem měl několik let obě (1.8 16v i 2.0 16v Turbo) a ani když se hodně snažim, tak ze sebe nevydoluju jedinou věc, ve který byla 1.8 lepší. Možná to, že někde mezi 6-7000 otáčkama měla 1.8 příjemnější projev. Turbo samozřejmě tak točivý nebylo. Jo a míň to žralo:D. Jinak je to s turbem úplně jiný /lepší/ auto. Když už nejde o výkon, tak i visco dělalo docela značnej rozdíl v celkovym projevu. Přiznám se, že 20v Turbo mi přišlo o něco horší - zvuk skvělej a jelo to o trochu líp, ale ten předek byl už extra těžkopádnej (což byl u každýho Coupé, ale 20vT jednoznačně vede) a servisní náročnost byla úplně jinde.

reagovat
je
jerry
26. dubna 2019, 18:39
0

Coupé v solidním stavu je málo. A když se objeví, tak už neúměrně drahé.

beastar
27. dubna 2019, 13:37
0

Sem se v tom trochu ztratil. Takže jaká kombinace je nejlepší? Teda subjektivně. Taky mám raději turbo věci v téhle kategorii. Obecně ale všichni tvrdí, že je to v Coupé špatně. Proč? Teda asi ne všichni...

wdave_t
28. dubna 2019, 21:39
0

beastar: no ty dvoulitry turba byly dvě, čtyřvál 16v a pětivál 20v. OP tvrdí, že 2.0 turbo čtyřvál je nej.

Jaromír
29. dubna 2019, 06:32
0

Od zacatku v 1994 byly v Coupe dva motory, dvoulitrove ctyrvalce bez a s turbem, stejne jak u delty a mnoha jinych italskych motoru. Od 1997 se pak vyrabely dvoulitrove petivalce, zase bez a s turbem a k tomu 1.8 ctyrvalec bez turba. Nevim jak moc kompenzuje lehci predek 1.8 v zatackach to, ze tomu turbo na rovnejsich úsecích proste ujede, kazdopadne situace na trhu je takova, ze vsichni chcou petival s turbem, protoze je proste nejlepsi a cenově a na udrzbu zas tak o moc drazsi nez ctyrvalec neni.

Subjektivne jedine turbo, paradne jede, je sexy a ma krasny zvuk.

beastar
29. dubna 2019, 12:50
0

Aha tak teď už to chápu. To je zajímavý u jiných aut všichni brečí, že jako ta atmosféra chybí a tak. A tady jedině turbo:)) Takže pětiválcovy turbo... Jakože best option. Zase jsou obecně nejdražší.

JP
30. dubna 2019, 13:44
0

Atmosféra chybí, ale ne když má 130 koní a ještě jí proti turbu chybí visco diferenciál. To je jako rozdíl mezi Imprezou WRX a Imprezou 2.0R, tam taky nikdo atmosféru nepostrádá :D

Čtyřválec je vcelku nesmrtelnej, dokud správně maže a nezačne propouštět tlak oleje přes ostřiky pístů. Na pětiválci odchází turba, praskají svody, už jen rozvody vyjdou asi na trojnásobek (teda já už Coupé nemam 8 let, ale předpokládám že se nic nezměnilo) a tak dál... navíc je tam ten motor nacpanej fakt natěsno, takže je radost na tom něco dělat.

Lehčí předek 1.8 nekompenzuje proti 16v Turbo prakticky nic, na řidiče sice působí proti turbu hladce (a subjektivně řikám že nudněji), ale ve výsledku je pomalejší i v zatáčkách, asi kvůli tomu diferenciálu. Měl jsem je obě současně asi půl roku a jezdil jsem s nima "zároveň".

beastar
30. dubna 2019, 13:56
0

No já tomu věřím. Co se týká životnosti tak 1.8 je na tom ale nejlíp ne? A servisní náklady a obtížnost? Je mi jasný, že to pojede výrazně hůř. Taky jsou levnější v nákupu. Ten pětiválec vypadá jako varianta, když se s tim moc nejezdí aby se to neposlouchalo:))

Jaromír
30. dubna 2019, 15:07
1

Minimálně 20vt neodpustí nic co se týče servisu. Potřebuje správný olej, správný tlak mazání (což se seriovým shitem olejovým čerpadlem není zas tak samozřejmé, i když se kontrolka tlaku oleje tváří v pohodě. U pozdějších verzí ji nahradili kontrolkou dobíjení, jak typická italská "oprava" :)), potřebuje nehonit hned od startu a dochlazovat... stené jak u alf z devadesátek, když je do ruk dostane hovado, to se pak nadává na nekvalitní italské auta.

Rozvody vyjdou asi okolo desítky, souhlasím s tím, že tam místa vážně není nazbyt, ale naštěstí existuje hromada nadšenců, kteří se tomu rádi a pečlivě věnují a mají vychytávky, které jim usnadňujou život. Co se týče pořizovací ceny a prvotních nákladů na servis, trvám na tom, že je to jedno z nejlepších aut s poměren cena/muzika. I když poslední tři roky už značně prořídly inzeráty a to vyšroubovalo cenu nahoru. Na cenovém dně 20vt šly pořídit za 50 tisíc, teď, už za životaschopný kus aspoň dvojnásobek. 1.8 a staré dvouitry mají právě ten punc "něčeho míň", a proto často končily v rukách rádoby tunerů a pak na vrakáčích. Možná ve výsledku za pár let budou ještě cennější než 20vt.

Moje 20vt má 210k kilometrů, teď tam pravda měním motor a celé pohonné ústrojí je překopané včetně většího turba, ale jinak se jedná na poměry devadesátek a toho, že je to sporťák o spolehlivé skoro až daily auto.

Vloni jsem s tím byl týden v Itálii a spal v tom se ženou 4 noci za sebou, do kufru se vešlo všechno potřebné, sežralo to průměrně okolo devíti litrů a to s výkonem skoro 300 koní, zrychlením lehce nad pět sekund a maximálkou ještě o kus nad 260 (víc jsem se na Autobahnu už bál) celkem jde.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem