Ať už se to petrolheadům líbí nebo ne, elektromobily nejspíš opravdu jsou budoucností motorismu v Evropě, i když ještě vzdálenou. Myslím si to ne kvůli tlaku z Bruselu, ale proto, že svému základnímu účelu — přesunu cestujících z místa A do místa B — slouží nejlépe ze všech druhů aut. Pro extrémně jednoduchou obsluhu nevyžadují žádné zvláštní pochopení stroje, nepotřebují mnoho údržby a ještě se pohybují velmi tiše a bez záškubů. Tyto vlastnosti naprostá většina lidí ocení, zvlášť když se i situace s typickými problémy, jmenovitě nabíjením a dojezdem, neustále zlepšuje.
Elektrické vozy však mají jednu zásadní nevýhodu, kvůli které je minimálně v současnosti neméně početná skupina lidí naopak vůbec nechce. Tím, jak jsou jednoduché, bezhlučné a ve všem samozřejmé, jim chybí byť jen pramalý charakter. Ony sice umí i rychle jezdit a pěkně zatáčet, ale pořád jim chybí nějaké… kouzlo osobnosti.
Navíc jsou si všechny velmi podobné. Pokaždé je to nějaká bublina přísně aerodynamických tvarů s vysokou střechou, velkými koly a proporčně diskutabilním profilem. Když se to spojí se současnou módou hladkých ploch, dvouúrovňových světlometů a celoplošných světelných lišt, člověk si i jako znalec musí často přečíst na víku kufru, na vozidlo jakého výrobce vlastně kouká.
Je to auto, nebo myčka na nádobí?
Výsledkem je pocit, že elektromobily nejsou automobily, nýbrž kolové domácí spotřebiče, mezi kterými si vybíráte jen na základě tabulek. I na loňském e-salonu jsem si tak připadal. Nebyla to car show, stál jsem v elektru a rozhodoval se, jestli chci raději myčku Electrolux (Opel), Zanussi (Kia), AEG (Škoda) nebo třeba Bosch (VW). Závěr byl logický: vzal bych to nejlevnější, co mi umyje dost nádobí (převeze dost lidí a krámů) najednou.
Existuje však pár značek, které se pokoušejí tento trend zbořit. Ford třeba vyrábí svůj Mustang Mach-E ve verzi Rally, jež díky velkému výkonu, zábavnému podvozku umožňujícímu skluzy zadnicí a přehrávanému zvuku V8 (jasně, je umělý, ale pořád je to řidičskému srdci blízké) vážně dokáže pobavit. Hyundai zase nabízí malý Inster, schopný v interiéru ve správné specifikaci bravurně vyvolat zdání japonských kei cars, přestože je z Koreje.
Do tohoto vlaku naděje pro automobilové fanoušky právě nyní nastupuje i francouzský Renault. Ten se rozhodl, že své objektivně poměrně povedené, ale nijak ze spotřebičového trendu nevystupující modely Mégane E-Tech a Scénic E-Tech doplní elektromobilem připomínajícím legendární sedmdesátkový a osmdesátkový Renault 5 , se kterým celou značku restartuje a udělá ji mnohem atraktivnější.
A světě div se, ono se zadařilo! Nový Renault 5 E-Tech je boží! Jeho autorům se totiž i přes elektrický základ povedlo mu vtisknout duši. Tenhle vůz si rozhodně nespletete s dalším kouskem vybavení kuchyně, které jen někdo postavil na kola. Na následujících řádcích vám řeknu, proč jsem o tom přesvědčen.
Zevnějšek, který rozradostní
Základem všeho je v tomto případě vzhled. Jistě, to je věc subjektivní — říkám to u každého svého testu — ale tady soudím z reakcí zdaleka ne jen svých, že Renault trefil hřebík na hlavičku. Nová pětka se líbí. Moc se líbí. Líbí se dokonce tolik, že se po ní otáčelo celé město. Vážně, já si nepamatuji, že by jakákoli jiná nová testovačka přitahovala tolik pozornosti jako právě tahle. Lidé si mínili ukroutit hlavy. Mnozí se i přišli podívat blíž.
Budiž, velký podíl na tom má jistě i svítivá žlutá barva, jež má v sobě ještě návdavkem takové třpytky, aby snad nebyla málo nápadná. Jenže není to jen o ní. Funguje i na minulost citlivě odkazující design. Jeho retro nátura… díkybohu… způsobuje, že jsme se nedočkali dalšího ocucaného blobu s pásy světel přes celé čelo a přemírou plechů.
R5 E-Tech je místo toho klasickým malým evropským hatchbackem s dvouprostorovým uspořádáním karoserie, normálními předními světlomety a atraktivně tvarovanou zádí. A ačkoli zjevně navazuje na původní pětku, daří se mu udržet si i vlastní tvář. Aleluja! Nevím jak vy, ale já vážně nevím, co bych tady vyčítal.
Vnitřek, který pobaví
Také v interiéru se vám rozsvítí oči štěstím. Přitom stačilo tak málo: kapličce přístrojů nadělit hranatý rámeček, jakoby přímo vytažený z původního Renaultu, doplnit fyzické ovladače pro hlasitost rádia i ovládání klimatizace, potáhnout kousek palubní desky koženkou s kontrastním prošíváním à la osmdesátá léta, vyšrafovat strop a překrýt pohodlné sedačky retro žlutou látkou. Je to pouze symbolických pět prvků, avšak zajišťují unikátní a nezaměnitelnou atmosféru.
Pokud by vám to však nestačilo, jsou tu i všelijaké detaily připomínající ducha země, ze které auto pochází, stejně jako předky, na které vzpomíná. Na čelním okně najdete vyobrazení galského kohouta, je tu přesně pět „pětek“ — čtyři na sedadlech a jedna před spolujezdcem — a zezadu řidičova sedadla visí stužka s obrázky původních Renaultů se stejným číslem v názvu.
V neposlední řadě je přítomen i nový renaultí avatar Reno, který vás provází celým multimediálním systémem a kromě hlasu s vámi komunikuje i mimikou tváře a gesty svých vznášejících se rukou. Sice občas vyskočí, i když se s ním zrovna bavit nechcete, ale jinak je veselým parťákem na cestách — skoro jako nějaký váš pokémon. Ne, zde rozhodně spotřebičová nuda nehrozí.
Jízda, která neurazí; nevýhody, které netrápí; a cena, která nebolí
Co se jízdy týče, tak v jejím případě se už mnoho rozdílů oproti ostatním elektromobilům nedočkáte. Renault 5 E-Tech se pohybuje příjemně, tiše i dostatečně svižně. V zatáčkách je nezáludný a pro svou váhu 1449 kg nepůsobí těžkopádně. K tomu je velmi úsporný — já i s dálničními přelety čítajícími celých 460 km z konečných 920 km, které jsem ujel, dosáhl hodnoty 17,2 kWh/100 km, což je více než solidní. Jen zážitkové to v tomto oddíle již není.
Potom jsem také, chci-li být upřímný, objevil nějaké nevýhody: v nové R5 není mnoho místa, zvlášť vzadu; odpružení je tužší, než bych si u francouzského auta úplně představoval; volič směru pohybu pod volantem se plete s dalšími dvěma páčkami umístěnými hned pod ním a ne vždy zareaguje na první dobrou; a eko pneumatikám dochází zejména při rozjezdu grip o něco dříve, než by bylo záhodno.
Nic z výše zmíněného však nakonec nepřekáží. Respektive: vše spolehlivě přebije nálada, kterou svou prostou přítomností Renault 5 E-Tech šíří na cestující i celé široké okolí. Je radostnější než moderátoři Dobrého rána. A to je co říct, protože oni mají přímo v popisu práce vám udělat hezký start do nového dne.
Už jen příslovečnou třešničkou na dortu je pak to, že nová R5 není na moderní elektromobil ani nijak přehnaně drahá. Začíná na 675 000 Kč — a to už bude v ceně výrazná, pastelově zelená barva, a i testovaná nejvyšší verze Iconic Cinq s větší baterkou o využitelné kapacitě 52 kWh a prakticky všemi příplatky se zastavila na 903 000 Kč. Na papíře se to pořád zdá hodně, ale můžu vás ubezpečit, že za to, co toto auto nabízí, je to v pořádku.
Závěr
Renault 5 E-Tech mezi elektromobily opravdu vyčnívá. Není jen dalším bezpohlavním přemisťovadlem s korporátním designem číslo 863/12B. Má vlastní výraz, vlastní charakter… vlastní duši. Jistě, jízda v něm nijak neobvyklá není a nějaké chybky by se také našly. Ale to jsou všechno malichernosti ve srovnání s radostí, kterou přináší všem uvnitř i okolo sebe. Tak proč jezdit myčkou na nádobí, když se můžete vozit v autě?
Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_, nezapomeňte však dát hlavně odběr na profil Autíčkáře. :-)
Technické údaje
Renault 5 E-Tech
Motor: jeden elektromotor, pohon předních kol
Nejvyšší výkon: 110 kW (150k)
Nejvyšší točivý moment: 245 Nm
Převodovka: jednostupňová automatická
Provozní hmotnost: 1449 kg
Maximální rychlost: 150 km/h
0-100 km/h: 8 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 14,9 kWh/100 km
Spotřeba při jízdě: 17,2 kWh/100km, ale to je včetně dálnic, mimo ně jsem se dostal i mezi 12-13 kWh/100km, velmi dobré
Tabulkový dojezd: 410 km
Nejvyšší dosažený udávaný dojezd v testu: 340 km
Kapacita baterie: 52 kWh
Doba nabíjení DC: 30 min (15-80%, až 100 kW)
Základní cena: 675 000 Kč (5 E-Tech Evolution Urban Range)
Základní cena testované verze: 849 000 Kč (E-Tech Iconic Cinq Comfort Range)
Cena testovaného vozu: 903 000 Kč



































































mariov8
11. 7. 2025, 09:10Za mne také dobrý. A líbivý. Tohle se fakt povedlo. Blbé jenom je, že si pamatuji, že pár let, skutečně pár dozadu, stálo pěkné Clio 300 000,- a to je 3x méně. A blbé pro Renault je, že si to pamatují i zákazníci.
Habakukk
11. 7. 2025, 11:37Pár let zpět už se nevrátí. Clio je dnes od 375t Kč s 90koníky. Pokud vezmu Fabii se 150 koňmi a automatem tak je dle konfigurátoru za 573t Kč bez jediného příplatku.
Romus
12. 7. 2025, 19:08přesně tak, auta rostou, v základu toho mají mnohem víc atd. Poslední dobou mám pocit že už se i vrací akční ceny na rozumná auta za 400-500kkc. Ale holt naftovej Talisman kombi za 550kkc už asi nebude :-D
Trinom
11. 7. 2025, 09:49Tomu autu se dá vytknout asi jen jediná, ale o to zásadnější věc - nemá zadní náhon. Pak by s ním byla totiž i sranda.
VK
11. 7. 2025, 11:10Přesně.
Autíčkový Jelen
13. 7. 2025, 19:23Obávám se že by moc nebyla, skončilo by to velmi přísnou stabilizací jako u RWD Twinga. Samozřejmě po jejím softwarovém zrušení by se jednalo o odlišnou situaci.
Trinom
20. 7. 2025, 17:50Jelene, o tom to přesně je. Většina RWD EV jde po trošce snažení přemluvit ke zlobení :)
rock
11. 7. 2025, 10:22Moc se mi to líbí. Víc než sesterská Alpine a vlastně asi víc, než kterýkoliv EV do milionu, který se objevil na trhu. Je to roztomilý a zároveň dospělý. Uměl bych si představit, že s tím budu jezdit do práce.
Akorát teda:
- jestli chci ty sexy polepy tu výraznou pětku na kapotě a nedajbože černou střechu, tak se základem to nejde, takže k ceně "již od" je třeba přihodit min. 50 t. a teprve potom se mi otevřou nějaké možnosti
- chtěl bych baterku 52 kWh, takže přihodím dalších 75 t.
- NEmůžu si vybírat čalounění a vůbec ztvárnění interiéru. Teda do jisté míry můžu; jsou čtyři výbavové stupně a každý z nich má natvrdo přiřazený jedno čalounění a jeden dekor přístrojovky. Vyberu si výbavu Iconic Cinq jako je v testu a bez ohledu na barvu karoserie nebo na cokoliv jiného nafasuju kombinaci černé syntetické kůže a žluté látky. O stupeň nižší Techno bude mít nějakou šedomodrou džínovinu. Takže ty možnosti individualizace jsou vlastně hodně omezený a spočívají spíš v kombinaci (příplatkového) laku a (příplatkových) polepů.
- a pak je tam samozřejmě syndrom Clio, které je "již od" 350 t, ale s automatem, fullhybridem a v plné výbavě (Esprit Alpine) ještě pořád okolo 550 t. Zatímco R5 si mi vyšplhal na 800.
ransom
12. 7. 2025, 07:22Slovo Turbo samozřejmě původně pochází z automobilové techniky. Ale prostě se zažilo tam, kde jde o dramatické navýšení výkonu. U vysavače je naopak použito správně - jde o kartáč poháněný turbínou. U PC jde právě jen o tu pocitovou podobnost. Úplně stejně jako u elektromobilu.
ransom
12. 7. 2025, 07:23Sorry jsem ti to vlepil pod jiný příspěvek...
rock
12. 7. 2025, 10:15Jo jo, jako vyjádření pro navýšení výkonu znám a u toho počítače to nějak zkousnu. Ale zrovna u EV mi to rve uši, protože to už jsme zpátky oklikou v motorismu, kde má ovšem pojem turbo naprosto konkrétní význam. A konkrétní je i proto, že samotné slovo "turbo" není umělé, má to nějaký konkrétní význam i v té latině, ze které to pochází.
Proto mi to v kontextu EV přijde prostě směšné. Ze stejného soudku, jak když si nějaký mladý juhan na svoji orezlou BMW 316i nalepí štítek M3. A když to takhle udělá fabrika, je to o to horší.
ransom
12. 7. 2025, 14:44Holt si musíme zvykat. Mně zase rve uši posun významu slov v jiných oborech. A až zhebnu, bude to pro další generaci zase úplně normální.
Asi jako slovo "holka" původně znamenalo "jinoch". Jako že chlapec, kterému ještě nerostou fousy.
rivka
11. 7. 2025, 11:50R5 - troje dveře.
R4 - patery dveře.
Tak by se mi to líbilo a 3dv. R5 bych si vcuku letu objednával.
Ideálně, samozřejmě, jako obvykle - baterky pryč a pod kapotu 1.8 16V z R19 :-)
rivka
11. 7. 2025, 12:01MMCH: "no ty píčo!" :
http://www.renault.cz/elektricke-vozy/renault5-turbo-3e.html
rock
11. 7. 2025, 12:30Super až na to pojmenování. Použít slovo "turbo" pro EV je něco mezi oxymoronem a zhovadilostí.
RadekZak
11. 7. 2025, 13:01@rock - co by ne, půlka domácích spotřebičů má režim turbo :-D
ransom
11. 7. 2025, 17:27Režim Turbo měly i starý PC.
rock
11. 7. 2025, 19:35To asi jo, ale vysavač, fén nebo 386 SX asi nejsou úplně ty asociace, které výrobce chtěl, aby obecenstvu naskočily.
PanHAJZL
11. 7. 2025, 13:54....Ať už se to petrolheadům líbí nebo ne, elektromobily nejspíš opravdu jsou budoucností motorismu v Evropě, i když ještě vzdálenou. Myslím si to ne kvůli tlaku z Bruselu, ale proto, že svému základnímu účelu — přesunu cestujících z místa A do místa B — slouží nejlépe ze všech druhů aut. ....tááák určitě! Hlavně, aby sódruzi z číny dodali dostatek baterek, určitě na to bude připravena infrastruktura a spousta rodin si s chutí vezme úvěr na matorizovanou powerbanku ;-)
Peťas
11. 7. 2025, 13:55Vim ze tady se srovnavaci testy moc nedelaji ale zajimalo by me srovnani panda, inster, r5 a pro zajimavost k tomu zaradit elroq v co nejblizsi cenove relaci jako vybrana trojice. Vzhledove bych chtel mit doma tu trojici velikostne asi elroq. Asi to zadam alespon v cislech umele inteligenci, pro zajimavost.
Jaromír Soukup
11. 7. 2025, 18:06Jel jsem ve všech (i když v Pandě jen jako v příbuzné ë-C3), tak Ti můžu udělat takové malé shrnutí:
Hyundai Inster:
Velmi povedené auto. Přestože je ze všech Tebou zmiňovaných modelů nejmenší, pro čtyři své pasažéry (homologován jako čtyřmístný) nabízí moře místa ve všech směrech. Taky umí kouzla se sedačkami, takže si ho můžeš poskládat tak, aby měl buď kufr, nějaké místo vzadu a spoustu vpředu u spolujezdce, nebo všude tak nějak akorát, nebo tak, aby kufr sice zmizel, ale zadní pasažéři měli víc místa než v prodloužené Třídě S generace W223 (vyzkoušeno za vás ;-)) K tomu na svou velikost až nečekaně dospěle jezdí, ani dálnice v něm nejsou problémem. A díky nizoučké spotřebě i docela dojede, mám dojem, že nebyl problém s ním ujet okolo 350-400 km.
Jenže není pro každého. Zaprvé má hodně specifický design, který se Ti musí líbit, jinak ho nikdy nedoceníš, a taky proporčně je na tom asi jako Hyundai i10. Každý soused/kolega/kamarád se Ti tak bude smát, že jezdíš v hrcátku, ne v autě.
Fiat Panda/ Citroën ë-C3
Podobný příběh jako Inster, jen větší. Toto auto už je pětimístné, ale také prostorné a praktické. Neumí tedy sedačkovou magii, ale jinak rozumného člověka asi uspokojí stejně. Jezdí podobně, i když pokud vím, tak že za o něco vyšší spotřebu, takže reálně bych počítal spíš tak s číslem okolo 300 km. A možná působí o něco míň dospěle, hlavně co se odhlučnění týče, ale to bych musel opravdu ověřit až při přímém srovnání.
V případě ë-C3 je hlavní problém v tom, že není dost zajímavá, aby Tě přesvědčila o koupi. Ona ve své třídě asi nedělá nic blbě, ale není moc důvod ji chtít. A pak také je o něco horší než její spalovací protějšek, což není vzhledem k podstatně vyšší ceně úplně radostné.
Panda by ale nedostatek atraktivity, který by obhájil vyšší cenu, mohla příjemně vyřešit, protože na ní Stellantis dovolil i nějaké designové nápady a zahlazení nejlacinějších prvků. Jen počítej s tím, že i ona bude pocitově vysoká a úzká.
Renault 5 E-Tech
To je asi z celého výběru nejzajímavější auto. Jak píšu nahoře, vážně dělá všem radost a Tobě uvnitř je dobře jen z toho, že v něm jedeš. Jízdně funguje vlastně velmi podobně jako Inster nebo Panda/ë-C3, ale máš pocit, že jezdíš něčím víc než jen kusem plechu na kolech. Pocitově je navíc mnohem dospělejší než předchozí auta.
Jenže také je zdaleka nejmenší. Jestli v Pandě/ë-C3 je místa hodně a z Insteru se dá poskládat defacto limuzína, R5 je auto primárně pro dva. Děti se dozadu vejdou, ale dospělí budou na delší cestě docela trpět. A ono přitahování pozornosti také nemusí vyhovovat každému.
Škoda Elroq
Toto je auto minimálně o třídu a půl větší. Takže samozřejmě působí zdaleka nejdospěleji. Je nejprostornější, nabízí nejhezčí a nejkvalitnější materiály, nejlíp jezdí, je nejpohodlnější i nejjistější a celkově...je to prostě jiná třída.
Ale je to taky trochu jiná cenová skupina. Kam se Inster a Panda/ë-C3 skoro ani nepodívají a R5 končí, tam Elroq začíná. Tudíž by sis musel vybrat, jestli chceš třeba katalogovou R5 nebo Inster, nebo Elroq v základu, který nakonec může oproti ostatním vypadat jako chudobka, přestože je nejdospělejší. Také je zdaleka nejtěžší, což je cítit v každé zákrutě. A v neposlední řadě je to škodovka jako každá jiná, takže šikovná a příjemná, ale bezpohlavní. Spolu s ë-C3 (pozor, nyní ne lomeno Panda, ta by i nějakou duši měla) je to nejvíc...dopravní prostředek.
-
Komentář upraven 11. 7. 2025, 18:08:50
ransom
12. 7. 2025, 07:29Mně se z téhle cenové relace elektra nejvíc líbí sourozenci C3Aircross/Frontera. Jenomže na ně už přestává stačit technika shodná s menšími typy. 83kW/44kWh v elektrice fakt není nějak moc. Jinak ale za pěkný ceny.
Romus
12. 7. 2025, 19:16Já vím že Tesla je teď bizár, ale já prostě když vidím tu 3 skladovku lehce přes milion, tak nechápu proč si někdo kupuje tady ty autíčka za 700-800
Veny22
13. 7. 2025, 13:18Říct o ë-C3, že nedělá nic blbě je něco, co mě fakt pobavilo. To auto je neskutečný sráč a parodie na elektromobil. Tvrdé a neskutečně žravé. Nejenom vlastní zkušenost, ale i vyjádření od opravdových odborníků, jako je například u nás Jirka Zima nebo v zahraničí Bjørn Nyland to potvrzují. Renault 5 je fakt o dva řády jinde. Až se divím, že Stellantis ještě nějak funguje,
rock
13. 7. 2025, 19:37to Romus:
Trojka je bizár nejenom teď kvůli Muskovi, ona byla i předtím. Nebo už tam snad dodělali nějakej normální interiér? Ještě furt mají tu vystrčenou obrazovku, kde ovšem třetinu nejbližší k řidiči defaultně zabírá naprosto zbytečný statický obrázek auta, nebo už s tím něco udělali? A když chce řidič hledat základní provozní informace na obvyklém místě, pořád si musí dokoupit přístrojovku v aliexpressu a namontovat si ji doma? A totéž, pokud nechce hledat ovládání blinkru na volantu? Co se týká toho vikslajvintu na sedačkách a volantu, taky to není žádná sláva, ale mám pocit, že to s Highlandem trochu vylepšili a hlavně začali sedačky standardně odvětrávat (což na druhou stranu cosi vypovídá o prodyšnosti použitého materiálu). Ještě pořád se automatické stěrače chovají hůř než v Hyundai za třetinu? A když chci, aby vzduch z ventilátoru přestal foukat bokem a chvilku mířil přímo na mne, pořád to musím hledat v dotykovém menu?
Tohle auto má sice dobře zvládnutej pohonnej řetězec, ale jinak se řidič musí smířit s docela výraznými -na to, že je to auto za mega- kompromisy. Úplně zlatej kauf to taky není...
janek
13. 7. 2025, 14:09Mně by k porovnání zajímala i Ford Puma Gen-e.