načítám data...

Renault Scénic E-Tech Iconic: Rodinný ideál na elektřinu?

Spousta lidí má za to, že elektromobil nemůže fungovat jako rodinný vůz. Renault si myslí pravý opak.

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Je tomu téměř 30 let, co jsme se poprvé setkali se jménem Scénic. Když se v roce 1996 ukázal světu, byl to vlastně takový průkopník zcela nové kategorie kompaktních MPV, která se záhy stala v našich končinách velmi oblíbenou. Především jako rodinné auto to opravdu fungovalo moc hezky. Spousta na místa na relativně malém půdorysu, chytrá řešení, prostorová kouzla, to všechno bylo těmto vozům vlastní a tomu všemu položil základy Renault se svým Scénicem (tehdy ještě Megane Scénic). Dnes je situace na trhu trochu jiná. Kompaktní MPV pomalu, ale jistě vymizela. Zůstává jen posledním pár modelů, postavených v tomto duchu. Renault však na toto jméno však nezapomíná a pokusil se jej oživit ze stádia klinické smrti. V duchu aktuálních trendů jej však vybavil elektromotorem. Má šanci na podobnou revoluci, jako se to povedlo kdysi první generaci? To jsme zjišťovali v redakčním testu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Nejdříve si pojďme tuhle novinku trochu zařadit, do nějaké škatulky, Tohle je totiž trochu složitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Určitě to není klasické SUV, byť na první pohled tak může vypadat. Vyšší a mohutnější stavba karoserie by tomu napovídaly. Setkání tváří v tvář však napoví, že tomu tak úplně není. Scénic je jedno z těch aut, která na fotce vypadají trochu větší, než doopravdy jsou. Na délku měří jen necelých 4,5 metru, což jej rozhodně neřadí mezi obry. V tomto kontextu zároveň můžeme pozorovat první prostorovou magii, kterou Renault nabízí. Do této, relativně kompaktní velikost, se Francouzům podařilo vměstnat opravdu velký akumulátor o kapacitě 87 kWh. Nevelký zvenčí, prostorný uvnitř, že by vzpomínka na své předchůdce stejného jména?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Designem tahle novinka ideálně zapadá do modelové řady Renaultu. Úzké čelní světlomety a “tygří zuby“ po stranách dodávají vozu takový ten správný šmrnc. Sebevědomý výraz, který je typicky pro celou aktuální modelovou řadu nechybí ani Scénicu. První dva dny jsem si říkal, že by mu slušel možná trochu rozkošnější výraz, ale nakonec musím říct, že se mi to vlastně líbí tak, jak to je teď. Jen by to chtělo veselejší barvu, než trochu fádní bílou. Boční profil pak upoutá velkými zadními dveřmi a linkou, která se u C sloupku zvedá ostřeji nahoru. Na zadní části pak hrají prim ostře řezané světlomety s pěknou grafikou. Není to žádná velká revoluce, ale vypadá to moderně a to je hlavní poslání.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pohled do interiéru udělá radost všem prakticky smýšlejícím lidem. Tady se totiž při skladbě vnitřku opravdu přemýšlelo a je to vidět na první dobrou. Marně vzpomínám, kdy by nějaké auto nabídlo tak komfortní přístup dovnitř. Široký úhel otevření dveří, ideálně ukotvené sedačky, které nejsou ani vysoko, ani příliš nízko. Samotné nasednutí dovnitř už vás naladí na ideální cestovní pohodu. Dominantní prvkem interiéru je samozřejmě vertikální centrální displej, který sdružuje všechny důležité funkce. Přesto se dostalo i na fyzické ovladače klimatizace a topení, což nebývá už dnes zcela obvyklé. Systém Renaultu je postavený na Android platformě, takže se jen stačí přihlásit svým Google účtem a synchronizují se vám mapy, kalendář a další používané prvky z tohoto ekosystému. Trochu mě zlobila akorát aplikace na Spotify, do které jsem nebyl schopen se přihlásit žádným způsobem, ale to mohl být jen lokální problém. Systém Renaultu je svižný, přehledný a jeho uživatelské prostředí je opravdu vyladěné. Když už jsme u těch technologii, dovolím si zmínit ještě panoramatickou střechu. Ta nese název Solarbay a umí kouzlit s průhlednosti. Stiskem tlačítka si tak můžete střešní okno zatemnit či zprůhlednit a to hned v několika možnostech (například vpředu zatemněno, vzadu viditelno či naopak). Moc užitečná legrace.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

O kousek výše jsem naznačil, že nový Scénic, co do prostornosti poměrně dobře navazuje na své předchůdce. A rozhodně to platí i v interiéru. Nevím jak se to Francouzům povedlo, ale Scénic nabízí opravdu hodně prostoru vepředu, ale zároveň i vzadu a více než použitelný je též kufr. A to v takové míře, až bych se myslel, že má aspoň o dvacet čísel na délku více. V podélném směru je tolik místa, že si tam bez potíží sedne dospělý člověk a zvládne tam i delší cestu. Na šířku jakbysmet, dva dospělí a jedno dítě nejsou problém, stejně tak není problém s místem nad hlavou. Toho se Renaultu opravdu povedlo. Snad jen ukotvení zadních sedaček může někomu připadat příliš nízko, větší člověk pak bude mít kolena o něco výše, než by mohlo být na první dobrou milé, ale žít se s tím dá. Důkazem, že se u Renaultu myslelo na zadní cestující je šikovná loketní opěrka, která disponuje integrovaným držákem na mobilní zařízení. Každý rodič mi jistě potvrdí, že na delší cesty je toto neocenitelná záležitost. Kufr pak nabídne až 545 litrů, což je jistě dostatečný objem na všechny rodinné propriety.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

 

Jak jsem již naznačil na začátku, nový Scénic jde s dobou a můžete jej pořídit jen a pouze jako elektromobil. Stojí na platformě CMF-EV, ostatní jako každý elektrický Renault či Nissan z poslední doby. Elektromotor pohání přední kola výkonem 218 koní. To vůbec není špatná hodnota a pro rodinný dostavník více než dostatečné stádo. Nečekejte však nějakou dělovou kouli. Tohle Renault neumí, a patrně by se to sem asi ani nehodilo. Tady jde spíš o pohodu, komfort a dostatečnou rezervu pro potřeby předjíždění. Pro takový ten typický elektrický kopanec musíte jinam. Na pohodu je nastavený také podvozek. Scénic je příjemně komfortní, netrpí na žádné přehnané rány do karoserie na nerovnostech a umí svou posádku ukonejšit přesně tak, jak se sluší a patří na francouzské auto. Příjemný i velmi dobrý rejd, což oceníte nejenom při parkování. Pochválit musím i akustický komfort, dovnitř nepronikají nežádoucí zvuky ani při vyšších rychlostech, tohle se opravdu povedlo. Jak je to však s dojezdem? Může typicky rodinné auto fungovat na elektriku? Vždyť se s ním bude jezdit na dovolené, dojede to tam?

 

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ano, může. Renault použil opravdu velký akumulátor, který zaručí dlouhý dojezd. V ideálních podmínkách by to mělo být až 620 kilometrů. S tím už se dá fungovat, ne? Jaká je realita? Kupodivu ne až tak rozdílná, jak se občas může stávat. Já jsem testovací týden ukončil se spotřebou 15,6 kWh/100 km, což odpovídá dojezdu na hranici 560 km. Byl to takový ten typický provoz, přes týden Prahou, o víkendu výlet. A rozhodně jsem Scénic nijak nešetřil. Pokud se budete hodně snažit, dostanete až někam na hranici 13,5 kWh, což odpovídá dojezdu přes 640 km. Super, ale tam už to chce hodně sebekontroly. Myslím, že mezi těmi 15 -17 kWh bude bez problému jezdit většina lidí, takže lze reálně počítat s dojezdem přes 500 km. Nejsložitější situace je typicky na dálnici, tam spotřeba vyšplhá někam ke 22 až 23 kWh, což sníží reálný dojezd pod hranici 400 km. Počítat můžete s dobíjecím výkonem až 150 kW skrze DC a 22 kW přes AC, což velmi usnadňuje „domácí“ nabíjení.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Nový Renault Scénic E-Tech je povedeným vozem, bez výraznějších nedostatků. V duchu tradic nabízí prostorová kouzla v interiéru, chytrá řešení, usnadňující každodenní soužití. Velká kapacita baterie navíc pomáhá i s nadstandardním dojezdem. Když k tomu připočteme i na poměry elektrických vozidel, vcelku rozumnou cenovku něco přes milionu korun, zdá se, že Renault namíchal v novém Scénicu vskutku zajímavý mix vlastností. Osobně mám za to, že je to první elektromobil, o kterém bych byl reálně schopen uvažovat, jakožto o primárním rodinném autě, ke kterému bych nepotřeboval spalovací alternativu. To je nadmíru dobré vysvědčení.

Technické údaje

Motor: elektromotor, pohon předních kol
Výkon: 160 kW (220 koní) v  5 473 – 11 688 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1 000 – 5 090 ot./min
Kapacita baterie (využitelná): 92 kWh (87 kWh)
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,9 s 
Provozní hmotnost: 1824 kg 
Průměrná spotřeba: 16,8 – 17,3 kWh/100 km dle WLTP
Spotřeba v testu: 15,6 kWh
Dojezd: 606 – 625 km kombinovaný
Cena základního modelu: 1 085 000 Kč
Cena testovaného modelu: 1 230 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
09. září 2024, 19:12
0

87kwh za 1.2M... to je lepsie nez ID.7 ze jo?

reagovat
ro
rock
09. září 2024, 19:45
0

Scenic těch 87 kWh umí od 1,09 M
ID.7 má 77 kWh od 1,33 M

ro
rock
09. září 2024, 19:46
0

...nebo 86 kWh od 1,58 M

Sa
Sato
09. září 2024, 19:53
1

zajimavy, jak to delaji? to v duchu tradic Fr. odborov davaju pod vyrobne naklady alebo ta baterka nie je zase tak velke % z ceny auta?

HeavySmoker
10. září 2024, 10:28
1

Sato: Obvykle sa výrobná cena pre automobilky uvádza v rozmedzí okolo 100 až 150 USD za kWh a tvorí 20 až 30% ceny auta. Predpokladám že Renault nebude mať tak premakané nákupné ceny ako Tesla (ktorá si toho vyrobí dosť aj sama), ale aj tak tá baterka nebude nad 300 tisíc Kč. Tesla má dnes profit na auto okolo 20% pri cenách mierne nad mega za Model 3, takže ani tento Scenic nemusí byť nutne stratový.

ro
rock
10. září 2024, 11:22
0

Jakou má základní Tesla M3 baterku? Tesla se tím nijak nechlubí... Viděl jsem čísla 50, 57.5, 60 kWh, netuším, co z toho je pravda. I ta 60 kWh je asi tak dvoutřetinová ve srovnání s Renaultem a jestliže má Tesla nižší výrobní náklady na kWh, tak se jenom na tomhle Renault ztratí těch 20 % polštáře, který Tesla má. No, snad to Renault ušetří jinde.
Mimochodem, Renault Megane E-Tech má menší baterku a ne až o tolik menší cenu, už ani zdaleka nevychází tak výhodně.

MB
MBMB
10. září 2024, 12:32
1

Tesla má aktuálně 57,5 kWh využitelných, 60 kWh nominálně a je to LFP, takže obecně levnější chemie. Zase je to dovoz z Číny, takže je tam clo, nově ještě poměrně významně zvýšené.
S takhle velkou baterkou za tuhle cenu je to určitě zajímavá volba, což je koneckonců i vyznění testu.

Sa
Sato
10. září 2024, 12:52
0

pri pohlade na kufor je to jasne nizsia stredna trieda, takze nie som cielovka, naviac vyssia stavba logicky znamená vyssiu spotrebu na dialnici, takze zase, nie som cielovka. Moja uvaha smeruje k tomu ze ak sa na podobné ceny bateriek dokáže v krátkom čase dostat VW/BMW tak by mohli spravit upgrade ID.7 resp. i4 na celkom výrazne menej obmedzujuci dojazd (aspon pre mna)

HeavySmoker
10. září 2024, 13:54
0

Sato: S dojazdom toho zas tak veľa neurobia. Baterky nie sú drahé, ale stále sú ťažké. Zázrak z testu má luxusnú 90kWh baterku a aj keď je to malé, váži to takmer dve tony. Hodiť tam 130kWh nie je o cene ale o hmotnosti a mieste v aute (dať 130kWh do podlahy znamená vysoké alebo stiesnené auto). S normálnou baterkou (100kWh) sa dá spraviť 1000km, ale musí to byť z karbónu a mať tvar rozpučenej ryby (Mercedes EQXX). A to nikto do predaja nedá.

Lu
Lulub
10. září 2024, 07:32
-2

Tak možná v 1.7 dci

reagovat
sheogh
10. září 2024, 09:42
1

Ten kufr teda na "rodinny" auto moc nevypada.

reagovat
Ha
Habakukk
10. září 2024, 11:35
0

První co jsem si říkal, no tak ten kufr jako bída. Zase rakev to jistí jen nevím co to udělá se spotřebou. Druhák ani nevím zda tam jde tažné.

Daniel Borský
10. září 2024, 11:44
0

Tažné lze instalovat, Renault jej má přímo v nabídce příslušenství. Limit 1100 kg.

Be
Beran
11. září 2024, 07:37
0

Souhlas, ze kufr je na rodinne auto zoufaly. Dva detske batohy, jeden dospelacky, odrazedlo a je plno.

ro
rock
10. září 2024, 13:26
3

Kufr okolo 500 l v základní konfiguraci.
Co přesně byste pro normální rodinu považovali za přiměřené?

reagovat
bitner
10. září 2024, 14:00
0

Zazil jsem jednu sekretarku, ktera jezdila do prace Touranem. A ze potrebuje neco vetsiho ("Deti rostou.." - mela 2). Tak jsem ji doporucil Transportera.

Ha
Habakukk
10. září 2024, 14:03
0

Litráž to je taková onanie výrobce jak to zase o ten kufr generaci zvětšil. Co vidím je mělký a vysoký kufr s poměrně skosenými sedáky kdy po složení opěradla vznikne hrb jak Říp.

Daniel Borský
10. září 2024, 14:16
0

Hluboký je kufr dost, s tím jsem problém neměl. Víc by mi asi vadila šířka zavazadlového prostoru. Ta činí jen asi 96 cm, což může být trochu omezující třeba pro některé typy kočárku. Jinak po složení sedaček vznikne schod poměrně výrazný.

Sa
Sato
10. září 2024, 15:11
0

takze sa tam nezmesti ani jeden balik fasaneho polystyrenu? Zufalo neprakticke.

je
jerry
10. září 2024, 14:15
3

Renault Scenic za jeden a čtvrt milionu? A lidem to přijde normální. Asi všichni berou 100k a více. Asi už jsme v zeleném ráji.

reagovat
ro
rock
10. září 2024, 14:29
1

Renault má taky spalovací alternativu. Říká ji Austral a je od 780 t.

Sa
Sato
10. září 2024, 15:15
4

ani pri 100k hrubeho mesacne, pokial pri tom clovek ma rodinu a hypo za aktualne ceny, tak to nie je na ziadne vyskakovanie si, rozhodne nie na kupovanie auta za 1.25M

je
jerry
10. září 2024, 22:27
3

Přitom průměr je 45k a medián bude někde dost pod 40k. Někde se musí bydlet, něco se musí jíst, něco koupit na sebe. Tak vzhůru do nákupu rodinných aut přes 1M. Tohle přistání do reality bude hodně tvrdé.

ro
rock
11. září 2024, 06:18
1

Nezapomeň na to, že Scenic je u Renaultu vrchol nabídky. Fakt neexistuje žádný důvod, proč by v silách mediánové rodiny nutně muselo být pořídit si vlajkovou loď značky.

ro
rock
11. září 2024, 06:20
0

...vlajkovou loď beru zpět, zapomněl jsem, že nekoukám na Espace.
Ale ta druhá část pořád platí. Rodina má levnější alternativy, nemusí sáhnout zrovna po tomhle.

Mi
Michal Lenc
11. září 2024, 16:01
-1

Já ten článek nebyl schopen přečíst. Dle nadpisu a úvodu to vyznělo jako recenze rodinného vozu. Ale pak tam není jediná fotka zadních sedaček, ilustace velikosti kufru a tak.

reagovat
ha
havlicekjan48
11. září 2024, 22:47
0

Ahoj všichni, pokud potřebujete profesionální lichvu, naházet to do matů, na poker, kuličku, naše lichva vás rychle sedře z kůže.   Výše měsíční splátky je obří a gigantická úroková sazba silně závisí na charakteru našich vymahačů. Doba splácení od měsíců až po celý život.   pro více informací kontaktujte PČR
-
Komentář upraven 12. 9. 2024, 06:43:37

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem

Chevrolet Silverado C1500 Anaheim Industries 1992
Chevrolet Silverado C1500 Anaheim Industries

1992 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem

Ford F250 XLT LARIAT 1990
Ford F250 XLT LARIAT

1990 rok výroby
180 koní výkon
7 500 ccm objem