„Takováhle auta už se dneska nedělají!“ Tohle prohlášení na Autíčkáři vídám častěji, než by se mi líbilo. Nadšenci a samozvaní arbitři pro automobilismus často tepají do klávesnice obsáhlé komentáře, ve kterých si stýskají, jak bylo lépe. Chtěli by jednoduchá auta bez start-stopů, přehnané automatiky a hlavně lehkonohá! A protože ne každý z nás si může koupit nové auto za dvě výplaty, tak by mělo být i dostupné.
Mohl bych tady žehrat nad tím, jak jsou tihle nadšenci strašně nevděčnou sortou, která si ta nová auta stejně nekoupí i kdyby měla u hlavy pistoli, ale to by bylo zbytečné. Raději využiju následující řádky jako rozlučku s BRZ. To totiž tento rok končí a jeho následující generace se alespoň prozatím do Evropy nechystá. A já s BRZ měl jisté nevyřízené záležitosti, které jsem si musel ujasnit.
Můj vztah k BRZ, potažmo Toyobaru, je totiž poněkud složitý. Tedy byl. Když jsme se potkali poprvé, tak jsem byl vážně zklamaný. Krátká letní projížďka v BRZ, ze kterého byl tehdy vyndaný Vavris, mě nepřesvědčila o tom, že by to bylo nějaké zázračné auto. Zbytečně tvrdé, motor, který jede asi tak tisíc otáček před omezovačem, přílišná adheze, mdlé brzdy. Něco tomu chybělo, nepřišlo mi to vlastně vůbec zajímavé. A to jsem byl zvyklý na svou, tehdy ještě 115 koňovou MX-5. Střih. O několik měsíců později sedím za volantem strakaté Toyoty GT86 někde v okolí Ještědu, dávám mírné kontra a přidávám plyn. Vlastně mě až udivuje, jak moc se bavím. A říkám si, jestli jsem tomu BRZ tak trochu nekřivdil. Možná za to můžou zadní pneumatiky téměř bez vzorku. Ale taky jsem mu možná křivdil. Tohle dilema jsem ale jednou okomentoval a pak jej nechával někde vzadu své hlavy, kde si mohlo v klidu spát.
Jenže pak mě Viola vzala na akci Subaru pro novináře. Bylo to v AdventureLandu v Bělé, kde jsme dostali jídlo, přednášku a v neposlední řadě také obrandované roušky (nosím ji dodnes, děkuju pěkně!). A měli se možnost projet vším možným, ale taky se dvěma BRZ Final Edition. Jedno bylo modré s automatem, druhé zase černé s manuálem. Samozřejmě, že jsem si musel zkusit obě. A bavil jsem se za volantem obou. Sakra, že já tomu BRZ tehdy fakt křivdil?
To bylo na podzim. Poctivě jsem u Violy škrabal prstíčkem, že bych to Subaru vážně potřeboval půjčit. Teď je únor a já stojím v Praze u hlavního nádraží, přede mnou je černé BRZ a v ruce držím klíček. Hello again.
Všichni ho znají, a tak se nemusím přehnaně zaobírat představováním. Final Edition se od obyčejného BRZ liší nejenom omezeným počtem kusů. Těch je díky globálním nepříjemnostem jen 157 pro Evropu (A z toho 43 kusů bylo objednáno v naší malé zemi. A pak že tu na taková auta není trh…). Dostanete jej v jakékoli barvě si vyberete, pokud to bude modrá nebo černá, obuto bude vždy jen na černých sedmnáctipalcových kolech o šířce 7,5 palce. A zpod ráfků se na vás budou vždy smát červené brzdiče Brembo. Vpředu čtyřpístkové, vzadu dvoupístkové. Oproti obyčejnému BRZ je tu ještě podvozek značky Sachs.
Přeskok z MX-5 do BRZ byl skoro až moc snadný. Možná to bylo tím, že se pro mne v každodenním provozu víceméně nic nezměnilo. Tedy, dvě věci. Nemusel jsem vyndat klíč z kapsy, ale zase jsem musel vypínat kontrolu trakce. Tento drobný ústupek jsem ale bez problémů přežil. Vždyť to tlačítko je tak hezky po ruce…
Stejně tak je ale po ruce i všechno ostatní. Možná protože toho tady moc není. Když se usadíte a rozhlédnete se kolem, budete možná chvíli pochybovat, jestli to auto vážně vyrobili v roce 2020. Kde jsou všechna tlačítka pro lane assist, vypínání start-stopu, parkovacích senzorů a podobně? No… nejsou. Všechny výdobytky moderních technologií a určité mrzutosti, na které puristé žehrají, zde prostě nejsou. Ano, zlí jazykové by řekli, že vypadá nemoderně, ale já jsem spokojen. Mám tady rádio, které si umí povídat s mým telefonem přes Bluetooth, takže mi na cestu pustí jakoukoli podivnou obskurnost, co mám zrovna ve Spotify. A hudbu si můžu ovládat i skrze volant. Ano, vypadá, že je to výstřelek moderní techniky roku 2010, ale… Víte, kdy bylo BRZ uvedeno na trh, že jo? Tohle rádio už umí i Android Auto, takže tím bych to nějak tak uzavřel. Jo, jsem nenáročný. Ale i tak jsem v interiéru našel jednu věc, která mi už nikdy nepůjde přehlédnout. To rádio je totiž natočené směrem ke spolujezdci (v zemi vycházejícího slunce je tedy natočené k řidiči). Vážně. Pokud po ruce máte BRZ či jiný exemplář Toyobaru, sedněte se dovnitř a pořádně si to prohlédněte. A pokud máte obsesivně-kompulzivní poruchu, pak mi odkazy na své inzeráty hoďte do mailu. Kdyby náhodou…
Když už sedíme uvnitř, pojďme se projet. O ničem jiném než zážitku z jízdy BRZ není a vy to víte. Stačí sešlápnout brzdu, zmáčknout tlačítko a plochý čtyřválec o objemu dvou litrů se probudí k životu. Na volnoběh vlastně nemá žádný výrazný zvuk. Nejpodobněji nejspíš zní takové ty zavlažování trávníku, které rozstřikují vodu dokola. Tsk, tsk, tsk… Až na svůj zvuk při volnoběhu je to ale docela zajímavá věc. Vrtání a zdvih je v obou případech 86 milimetrů, kompresní poměr 12,5:1. Proměnné časování ventilů je samozřejmě také přítomno a zvláštností je osazení jak přímého, tak nepřímého vstřikování paliva. Ano, je tady 8 vstřikovačů. Cílem inženýrů bylo dostat ze dvou litrů dvě stovky koní, a to se jim povedlo. Jenže… to si vybralo jistou daň. Tou první je nutnost provozu na 98 oktanový benzín. No jo, detonace jsou svině. Tou druhou je křivka kroutícího momentu. Celých 205 Nm dostanete až u 6 400 otáček za minutu. A u sedmi a půl tisíce vás v rozletu zastaví omezovač.
Ano, škarohlídi už si nabíjejí klávesnice hesly „nemá výkon, podmotorované,“ což by se na první pohled mohlo zdát jako fakt. A je pravda, že mi to tak chvilku taky připadalo. Oproti MX-5 jsem na BRZ musel být trochu ráznější. Nejdříve mi přišlo divné, že mi na kruháči u Lidlu nestačí dvojka a pro dosažení nejlepších výsledků musím na jedničku. Že odbočit ke kanceláři tak, abych měl radost, znamená použít malého skandinávce. Ale obávám se, že v tomhle směru už jsem prostě deformovaný. Bežný zákazník nevyhlíží mokré počasí s prstem na tlačítku kontroly trakce a rozhodně ho v takovém počasí nenapadne dělat nějaké nepřístojnosti. Já bych si na ně ale nejspíš nastavil trochu jinačí geometrii podvozku.
Co se počasí týká, bohové mi přáli, a tak jsem měl možnost si během týdne vyzkoušet BRZ jak na mokru, tak na suchu i na sněhu. Takový běžný únor. Ježdění do práce následují projížďky, které se protahují víc a víc… Ačkoli vlhko a s ním spojené snížené adhezní podmínky slibují vždy kvalitní zábavu, nejvíc si mě BRZ podmanilo na suchu. Při ladění se myslelo na čistou stopu. Při jízdě za hranou slušného vychování jako by se v BRZ něco probudilo. Ryk vytočeného boxeru si žádá víc, podvozek k vám promlouvá skrze sedačku a máte pocit, jako by vám tělo prorostlo se zbytkem auta.
„Podřadit na dvojku, hezky dovnitř a plný!“ Zadní kola se snaží přenést všechen kroutící moment na silnici, ale zimní gumy v tomhle ohledu nejsou dobrým spoluhráčem. Drobné vybočení zadku, malé kontra a na malý moment chvilku ubrat, aby se adheze zase našla. A pak zase plný, do omezovače, odřadit a tak dále. Na suchu je BRZ neutrální stejně jako Švýcarsko za druhé světové války. K tomu, abyste jej donutili do driftu si musíte vzít na pomoc hrubou sílu a i tak to nebude tak úplně ono. Ale je to jedno. Mám radost a v ten moment BRZ odpustím cokoli, co se mi na něm nezdálo. Dokonce i ten špatně otočený infotainment.
Po pár dnech mám pocit, jako bych s BRZ jezdil spíš několik let. A začínám vymýšlet, co bych tady změnil k obrazu svému. Navýsost spokojený jsem s brzdami a sedačkami. Možná bych maličko jinak naladil podvozek. Stačilo by ho o stupínek změkčit a bylo by hravější. Maličko přenastavit geometrii. Možná si pak naladit motor podle svého gusta, byť za cenu úbytku několika koní. Sakra, ale jak by se mi na tom nechtěly měnit svíčky.
Ze stavění vzdušných zámků mě ale probouzí pohled do kalendáře. Moje dny s BRZ se blíží ke svému konci, a tak se raději jen vozím a mám radost. Každá záminka k projížďce je dobrá. Kamarádka má v plánu jet k rodičům na Vysočinu a když ji vezmu, dostanu oběd? Super! Navštívit a povozit tatínka? Jasně! Benzín ubývá, čas taky a pak už zbývá jen poslední cesta. Do Prahy.
Nakonec i Praha je ke mně milosrdná. V pondělí ráno se probouzím a vše je pokryto sněhem. Cesty jsou neprohrnuty a doprava po Praze je uvržena v chaos. A někde mezi zmatenými lidmi se pomalu šine BRZ směrem k Subaru. Pomalu a bokem. Nakonec končí zaparkované před budovou a pan Zikmund ze Subaru mě vítá se slovy: „Tak co, vrátíte mi ho?“ No, nechtělo se mi. Možná není úplně dokonalé, ale víte… Já bych si ho stejně ztunil k obrazu svému.
Verdikt
Subaru BRZ v Evropě končí a s Final Edition končí i můj rozporuplný vztah k němu. Promiň, křivdil jsem ti. S koncem BRZ je na čase i zvolání: „Takováhle auta už se dnes nevyrábějí!“ Pokud chcete nové a dostupné sportovní auto bez všech moderních vymožeností, pak máte poslední možnost. Další nebudou.
Za fotky děkujeme Pepovi Vyškovskému!
Technické údaje
Motor: atmosferický zážehový plochý čtyřválec 1 998 cm3
Výkon: 200 k (147 kW) / 7 000 ot./min.
Točivý moment: 205 Nm v 6 400 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Hmotnost (pohotovostní): 1 318 – 1 320 kg
Maximální rychlost: 226 km/h
0-100 km/h: 7,6 s
Spotřeba (udávaná): 7,8 l/100 km
Spotřeba (v testu): 9,2 l/100 km
Cena (BRZ Final Edition 6MT): 1 000 000,-
22. února 2021, 08:42
0
Yaris GR4 nebo BRZ? Peníze stejný, auta různý. A stejné vyvolávací heslo: "Kůpujte žetonky kůpujte, poslední jízda!
22. února 2021, 08:54
0
Ač obojí jsou auta pro nadšené řidiče, tak je to něco jako jablka a hrušky ;)
22. února 2021, 10:32
1
Ve skutečnosti by byl srovnávací test těchto dvou "nesrovnatelných" aut, které náhodou stojí obě stejně a jsou v podstatě skoro vyprodané by byl dobrej nápad. Ale výsledek by byl o tom, že někdo fakt rád hrušky a jinej jablka...
Já sám netuším, který bych si vybral. Když bych si koupil BRZ Finálku, tak by mě "naštvalo" že na mě bude kámoš s Yarisem GR všude pak na vyjížďce dlouho čekat než se dokodrcám. Řízení mě ale baví víc u toho tradičního nízkýho sporťáku, BRZ má tady plusový body. Pravděpodobnost, že přijdu o papíry je asi taky nižší v tom BRZ. Nepraktický pro každodenní život tatíka od rodiny jsou obě dvě asi stejně. Plusový body pro GR Yaris je vyloženě fakt, že tady dostaneš za stejný peníze dražší techniku. Ta rychlost průjezdů nejen zatáčkou, ale všude je na tom Yarisu dost návyková věc. To, že se tam blbě sedí a nedá ti to auto podle mě, subjektivně viděno tak příjemnou zpětnou vazbu jako platforma BRZ je zase mínus toho Yarisu.
Kdo má prachy, může koupit klidně obě a bude šťastnej. Kdo si musí vybrat jen jedno, je to těžký rozhodování. Většina kluků ale přeci jen dneska upřednostní tu rychlost a schopnost čtyřkolky a i proto mi přijde, že je po Yarisu GR větší "hlad" než po téhle finálce...
22. února 2021, 10:33
2
Můj názor ti rád sdělím skrze tento web.. tak za měsíc zhruba :)
22. února 2021, 10:34
-2
Paráda, tak na to jsem taky zvědavej...
24. února 2021, 12:11
1
Krab: Ještě by bylo řešení koupit lehce jetou finálku a zajet do Německa si do ní dát kompresor od GP performance, což výjde na nějakých cca 200k. Pak z toho podle mě bude zajímavější auto než je Yaris GR, teda pokud člověk vyloženě nepotřebuje čtyřkolku :-)
24. února 2021, 12:25
-2
To by asi určitě bylo zajímavý... Finálku asi teď hned nikdo neprodá a když, tak nejspíš nebude chtít moc slevit z ceníkovky. Ten milion je tak trochu hodně. Jestli mi neuteklo něco ze spec listu, tak 2019 BRZ Spec C měla za asi ceníkových 850 nebo kolik přesně to bylo přesně tyhle brzdy Brembo a taky Sachs tlumiče. Jedna ježděná Spec C se aktuálně prodává asi za 770 , furt v inzerci je... má lepší brzdy a olejovej chladič, to je bonus pro tu úpravu. GP Performance si naúčtuje v přepočtu za celej kit, odladění a TüV atestu nějakých 270 tisíc jestli si to pamatuju dobře, tak to bys pak byl cca na ceně finálky a měl kompresor a v TP zapsáno 270 koní.
Já se v tom HKS kitu od GP performance svezl, což bylo tenkrát bezva, měl to tu jeden člověk na GT86tce, pak tedy auto bohužel musel prodávat. A fungovalo to moc pěkně. A to měl sériový brzdy, který prostě už na tyhle výkony nestačí, to je úprava, kterou musíš ještě připočíst, dát tam nějaké lepší. K tomu ale typicky pak 18" kola protože se 17" pak nevejdou... jako ono to naskáče.
Když bude příští rok nová GT86 s 2.4kou o nějakým tom výkonu cca 230 koní za nějakých těch "od 899.000" , to je takovej můj osobní odhad, realita může bejt jiná, možná bude stát za to si ještě počkat na novej model.
22. února 2021, 09:05
6
Ještě rychle, než se tady strhne shitstorm a fight mezi oběma tábory... hezký napsaný článek, díky Františku :)
22. února 2021, 09:08
0
Hezkej článek, fakt! Jak ostatně píše Matěj...
22. února 2021, 09:22
0
Hm :)
Zajímavý.
Ale ne, radši ne. Za rok by mě to přestalo bavit a bude to blbě prodejný.
A to jsem s tím jezdil a nechali mě na předváděčce se i klouzat. Akorát z podřazení 5-2 byl prodejce trošku nervozní :D
22. února 2021, 14:03
7
kurva ale co sem zase řekl :(
Nenapsal jsem, že je to auto pro lidi co nemají na M2.
Nedělal jsem si prdel z Miaťáků.
Nedělal jsem si prdel z toho interiéru.
Nedělal jsem si prdel z toho, že je to předražený, protože oproti "normálnímu" BRZ se změnila akorát cenovka a sorry, Subaru není Porsche, na speciální edici ti každej sere. I Sotheby.
Mějte mě rádi :(
22. února 2021, 14:26
5
Hele Junióre, zase zalez hezky do toho svýho Aixamu a nepleť se mezi nás pořádný chlapy.... Umíme tu jimbu itaj, takže bacha na to :-D
22. února 2021, 17:59
0
Hmm hmm to jumbo itaj je super. Dělám dycky před spaním.
22. února 2021, 18:01
4
Itaj jumbo zní jako obchodní název pro opravdu masivního gumovyho penisa.
22. února 2021, 09:26
1
Je to prostě skvělý zábavný auto. Tečka :)
22. února 2021, 09:31
0
Ani to moc nezere.
22. února 2021, 09:55
3
Ta Miata v pozadí :D
22. února 2021, 10:16
0
Ta miata tam není náhodou... ;)
22. února 2021, 09:56
6
Někdo by to měl napsat, takže: Některý ty fotky jsou mnohem lepší, než oficiální tiskový materiál. Fakt super práce.
22. února 2021, 10:19
0
Fotka sedm a osm, ty by mohli fakt jít rovnou do katalogu ... akorát kdyby to nehyzdil ten chlap v tom bočním okýnku, ale dofotomontážovali jste tam nějakou pěknou holku, to to máte dokonalý :-D
22. února 2021, 10:23
14
Opatrně s tou hezkou holkou, to je prý dnes objektifikace žen. Mělo by tam být něco nebinárního. Třeba kontejner na plasty, ať je to i eko.
22. února 2021, 13:03
11
A už jsem vám chlapci říkal, že jste čuráci? :)
22. února 2021, 10:42
3
Pekné pekné. Škoda len tých nálepiek, nejako mi to na autách vždy kazí estetický dojem, asi ako kérka na peknej žene. Jediná nálepka, ktorá sa mi kedy páčila je decentná rybička z nožičkami a nápisom darvin :)
22. února 2021, 10:51
0
No hale. Fotky jsou kvalitní jako vždy. Text je poměrně očekávaný, ale taky co k tomu vymyslet. Tak to nějak je. Když na to hodíme oko člověka který takový věci rád. Osobně to nepreferuju. I když to vypadá že tento rok najedu tak půlku km... :)) A ve finále edice by mi to slušelo. Však kdo by pak kupoval ty starý skvělý neptustrelny sporťáky s Truly v8 unda hud rajt. Až já Machač, Krab a pár dalších zhyneme. Krucialni otázka pro mě...
Bavilo by mě víc Brz než Megane Trofeo R.S. Po vyzkoušení vím že nikoliv. Asi by mě bavilo ale víc než řešit každý týden elektriku v Maserati:D Život je boj guys. Takže snad se ta podivuhodná nová Brz(DA) bude taky prodávat. No more hate... Brz engines matter.
22. února 2021, 11:10
0
"Life is a greedy bitch and then you die" :)
22. února 2021, 11:10
3
Me prijde, ze auto pro svizne svezeni (nejen coupe) musi ke svemu ucelu vetsinou par let dozrat. Vetsinou je prodavano s nejakymi koly, nejakou geometrii, nejakymi pneumatikami, nejak naldenym motorem a podobne. A delat upravy na novem autu v zaruce neni uplne casty jev.
22. února 2021, 12:20
0
Povedený článek, těšil jsem se na něj od té doby co jste to tu plácli někde v diskuzi.
Malá vítka, fakt je důležitější spotřeba než údaj o hmotnosti? je zajímavě že skoro nikde to nikdo neuvádí, to přeci k technickým údajům patří, ne, kor u sportovního auta.
Ale děkuji za test, super že jste si to vybojovali.
22. února 2021, 12:36
0
Jasně, hmotnost by tam mohla být. Mrknu se doma do brožurky a doplním, myslím, že pohotovostní byla 1310 kg.
22. února 2021, 12:52
-2
Mechanik, to najdeš tady: https://www.subaru.cz/download/tech_listy/2020/SUBARU-BRZ-Technicka-data-2020.pdf
Píšou, 1318-1320 jako provozní hmotnost
22. února 2021, 14:21
0
Já vím kolik to váží, jen se divím že to tam nikdo nepíšete ;-)
22. února 2021, 14:25
0
Krab : Pěkně s tou Camry, taky můj tajný tip na rodinný povoz tak za 10 let. Ale ty komenty pod tím, hovada.....
22. února 2021, 14:27
0
To si můžem radši napsat soukromě, ale to víš, tohle je smůla, že na tom seznamu se těžko kdy povede komorní kamarádská diskuze jako tady...
22. února 2021, 14:40
0
To auto se mi od začátku strašně líbilo, celá ta kombinace. Co se mi vůbec nelíbí je ta středová konzole, když vzpomenu na T Cellicy (ne tu poslední) tam to bylo parádní. A to jak se všude nadává na motor, výkon, průběh mě úplně odradilo od nějaké te ojetiny. Je fakt, ze jsem v tom nikdy nejel, takže bych treba změnil názor, takhle bych raději sahnul po mx5.
23. února 2021, 12:54
0
Je to škoda, nech se od někoho svézt a dej tomu šanci ;)
22. února 2021, 15:34
1
Teď mne napadlo, že cenově srovnatelná zadokolka kupé bez všech vymožeností je třeba Dodge Challenger :-)
22. února 2021, 19:46
1
No jo, ale jen mrzky šestiválec. By jsi každou cestu hledal důvody proč je V8 zbytečný. Aby ti to tak nebylo líto.
22. února 2021, 21:41
3
Mrzký V8 5.7 l je od 1.2 mega, to je ještě pořád vlastně docela srandovní cena...
On ten myšlenkovej pochod byl v tom smyslu, že Toyobaru mělo být vlastně dostupný sportovní auto. A ono je to v týhle edici za mega a tak já si entry level tak úplně nepředstavuju (přece jenom jsem chudejch rodičů synek). Od toho už pak byl jenom krůček k zamyšlení, jestli za ten hypotetickej meloun tu krabičku BRZ, nebo třeba Challenger. Je mi jasný, že se to blbě srovnává, protože každý míří na jinou klientelu, ale já bych odjel v tom Dodge. Dokonce i kdyby to měl bejt jenom ten V6 A to by nebyl, to už bych těch 200 t navíc nějak splašil).
22. února 2021, 23:34
1
To je všechno moc hezký, ale... :D
https://www.sauto.cz/osobni/detail/subaru/brz/19039274
23. února 2021, 07:38
0
Ten dodge je ale len stále šedý dovoz, alebo sa niečo zmenilo? Inak podobný argument sa dal spraviť s Mustangom ale ecoboost už nedovážajú a GT začína na 1,35 aktuálne. Čo je síce o dosť viac ako v minulosti ale pri zohladnení celového rastu cien to stále nie je zlé. Viď i20 za 600 v predošlom článku.
23. února 2021, 09:27
0
Ano, ta 5.7 je za 1.2M a to neni o tolik vic. A tam uz i ta dynamika je lepsi, skvely design a V8 kult a tak. Nicmene clovek stejne chce nejmin 6.4 ,nebo 6.2 pokud se (ne)ma rad. At to ma ten spravny feel a vykonu znatelne vic nez "akorat". Jen je otazka, jestli nekdo kdo ma zadani "kupe za milion" (kde by ten Chally byl celkem dobra volba) by sel pro BRZ, asi se shodneme ze ne.
To spis vidim, ze si ho koupi nekdo, kdo chce ridiccke auto. A tam spis jako drazsi konkurenci chapu spis M2 nez do Challyho.
Osobne za ty penize bych se vydal opacnou cestou a koupil si radsi novyho Caterhama. Coz je hlavne tim, ze uz jedno V8 monstrum mam. A clovek si neuvemi vsechna uskali s tim spojena, nez takovy parnik vlastni. Vykon, styl, cruising i road tripy jsou s tim skvele, ale na nejake prohaneni po okresce to je casto suboptimalni. A cena provozu i jina uskali s udrzbou jsou taky znatelne a otravujici.
23. února 2021, 10:29
0
Celkom by ma zaujímalo čo presne je suboptimalni, ide hlavne o váhu, šírku na slinici alebo výhlad cez velkú kapotu? Viac soft naladenie auta? Chápem že to bude najskorej kombinácia všetkého, ale niečo z toho možno vyniká najviac. Cena provozu je len o spotrebe a pneu/brzdy alebo tam je ešte niečo naviac? Diky
23. února 2021, 10:33
0
Nooo, já bych jako o kousek dražší a současně řidičskou alternativu BRZetka vůbec nevolil M2, nýbrž odcházející Elise :-). Vyšlo by to levněji, než to BMW a o schopnostech auta asi polemizovat netřeba. A je nekonečně hezčí :-)
Akorát bych se musel odstěhovat z Jižní Moravy někam na Vysočinu nebo do Jižních Čech. U nás jsou ty silnice pekelně rozbitý.
23. února 2021, 10:36
0
Taky by mne to zajímalo. O rozměry bych se asi nebál, na to si člověk zvykne, ale úskalí by mohlo být v naladění podvozku, řízení a ve váze. Nebo ne?
23. února 2021, 11:30
0
No s tema okreskama - me hlavne vadi ta sirka, auto ma 208cm se zrcatkama (Chally 217cm). Na spoustu cest to je OK, ale na nektere uz moc. Treba na tehle to je na hrane: https://goo.gl/maps/3oftfJWuDpHZt6bW6 . Pokud jede nejake vetsi auto v protismeru tak radsi zpomalim, treba i na 50-60 (kdyz se treba potkam nekoho ve vetsim SUV, ktery nema uplne odhad, nebo mu to je mozna jedno, ze zabira vic nez pulku cesty). Nemluve o autobusu.
Na mizerny vyhled jsem si tak nejak zvyknul a za jizdy to vlastne tolik nevadi. A sirku po par tisicich km taky uz celkem dobre odhadnu.
Dalsi problem je vaha, kupe ma nejakych 1750kg, kabrio o 100 vic. Nebrzdi to tragicky, ale vzhledem k tomu, jak rychle se to dostane do nejake neslusne rychlosti, tak cloveka dokaze prekvapit, jak se tomu nechce zpomalit. Kdyz se to zkombinuje s tou sirkou, tak na uzsich okreskach je docela premlouvani to tam poskladat do zatacky, nez ze by to bylo neco plynule a samozrejme. Ale taky nejsem kdovijaky ridic...
A cena provozu - benzin a pneu jsou neco co clovek ceka. Ale stejne si nejaky burnout dobre rozmyslim s pneu za 6k kus. Spis dalsi veci k tomu - pojisteni, pred rokem a pul se mi rozbila strecha a oprava byla v podstate v cene jete 206CC. Neco stoji vymeny oleje v prevodovce a diferencialu a tak. Neni to nic co by cloveka posadilo na zadek, ale pomalu se to nascita. Kazdy rok za rocni servis necham treba 10-15k (olej, filtry, vzdy nejaka drobnost a je to). A servis je trochu opruz, sice mam stesti na servis, kde jim verim (a nechaji si za to zaplatit), nicmene treba sehnat na to novy kola (mam tam nejaky neorigo a stve me to) nebo treba dily na opravu strechy je na dele. Vetsina dilu je z USA. Nakonec to vyjde na vcelku rozumne penize, ale clovek musi resit kde to objednat, jak to dodaji, clo, dph. (Kdybych si za ten cas straveny okolo toho napocital kolik mi plati v praci, tak to uz je dost drahy). Normalne dodani pak trva cca 14 dni (coz je na vikendovou hracku snesitelne, ale na daily bych to nechtel). Ale treba kdyz jsem shanel dily na tu strechu, tak zrovna zacli stavkovat v GM a dva mesice jsem nesmel nechat auto v desti, bo nebyl dil. Kolem a kolem, servisovat BRZ bude mnohem snazsi a i levnejsi :)
A jo, ta Elise je taky rozumna alternativa pro ridiccke auto, pokud ma clovek pres milion.
23. února 2021, 11:44
0
Todle je docela uzounká stezka. Ale povrch vypadá krásně. Vlastně v okruhu 50 km od mého bydliště neznám ani jednu silnici, která by se tomu blížila. Vlastně ani okreska, co vede k nám a dělali jí novej povrch 11/2020 nevypadá takhle...
23. února 2021, 12:04
1
Frantisku tak ta BRZ V8 je pecka! Za ty penize uplce cajk :)
23. února 2021, 13:08
0
Rock: to mam asi stesti na bydliste, tady kolem to ujde. I kdyz kolem Prahy jsou takovyhle kozi stezky a na neco hezci musim trochu dal. Ale porad to neni moc daleko. A navic pochazim ze severniho Plzenska, cesta tam je super.
Nicmene po celkem uzkych okreskach jezdim relativne casto. Treba cesta domu se sklada z
https://goo.gl/maps/tJcEvfE48VU1ahkK7
https://goo.gl/maps/bcnrwzsbKTfUeTCV9
https://goo.gl/maps/a4BKWEiPik6phobD9
(alternativne) https://goo.gl/maps/qDHkRznHmWfwsMJLA
A vylety od rodicu jsou po cestach jako:
https://goo.gl/maps/ErVQPdqnhTVMhwVcA
https://goo.gl/maps/kCs2qrDucdtivTM27
https://goo.gl/maps/ZHtUdTSBXZ2D3Pyy9
Je to podle me tak akorat na nekterych, abych se tam jeste nejak s tim Camarem vesel. Mensi auto by to bylo na nejake vymetani cest rozhodne lepsi.
Nicmene to neberte tak, ze si stezuju :) Jsem rad, ze mam pekny okresky v podstate hned za barakem a auto mam takovy, jaky jsem si vysnil a i tak je to s nim super svezeni po tech cestach. Po mych zkusenostech s zivotem v ruznych cizich zemi mi prijde, ze si nemame na co stezovat v tomto ohledu.
23. února 2021, 09:49
2
Já přeskočil článek a šel hned do komentářů, očekávaje bitvu ne nepodobnou Dunkirku, a tady je klid!
Kam ten svět spěje ????
23. února 2021, 11:11
2
Možná už každý svoje napsal k předešlim bitvam. Já osobně už byl teď připraven, že to pojmeme smirlive. Taková vláda národní jednoty.
23. února 2021, 11:18
2
Je moc pozdě, BRZ končí, všechno je zbytečný. A tak si dejte jižanskej rap.
23. února 2021, 11:23
2
Jizanskej já jedině křesťanské jinak Nee. Beztak sou to radosti. A nemaj rádi rwd fkupé.
23. února 2021, 11:28
0
Protože patřím k té větší části řidičů, amatérských autíčkářů ( asi ani ne amatérských "rychlíků", závoďáků ) , co se v BRZ, na rozdíl od Miaty, asi nikdy nesveze, tak zde děkuji za zprostředkování pocitů, dojmů a faktů z tohoto odcházejícího sporťáčku, který se možná nakonec stane i "legendou" této kategorie. Cenově je ale tak vysoko, že asi ani "ojetiny", možná i trochu rizikovější na provozování, nebudou zrovna za babku, aby se dostaly ke všem zájemcům, jako třeba ta Miata ( už se těším, až vyjede na jaře z garáže...). No, asi škoda každé takové "klasiky", ač není zrovna z těch "lidově" více dostupných, jak to asi mělo podle původního záměru být.
Mimochodem, nevíte někdo, jak to bude s jeho "dvojčetem" GT86? Toyota asi díky "rezervám" v emisích a celkovým prodejům " balit tuto kategorii nebude muset, nebo taky?
23. února 2021, 11:35
0
Co vím, tak GR86 se v Evropě objeví. A protože bude muset být levnější než čtyřválcová Supra, očekávám ceny příznivé... :)
23. února 2021, 11:48
0
Tak to je vlastně dobrá zpráva...ne, že bych si ji šel pak koupit, ale prostě se mi taková autíčka líbí a budu rád, když dnešní dobu přežijí a budou i nadále k vidění a pro větší nadšence a příznivce "klasiky" i ke koupi. Co to však je s tím "levnější, než čtyřválcová Supra" ? To ona novější verze "GR" bude mít tříválec, ten z Yarisu, třeba ? To už ale není atmosféra, ale malý "turboďáblík" ?!
23. února 2021, 13:33
0
Motor bude mít stejnej jak BRZ, plochou čtyřku. :) Levnější, jakože to bude za pěkné peníze, očekávám cenu pod milion.
23. února 2021, 18:00
0
Tak to jo, díky za doplnění. Ono by to pak asi bylo blíže tomu Yarisu, což každý třeba v ohledu motoru "nemusí", ač je ten motor výkonově nadupanej ( na tříválec možná i až nečekaně "předupanej"..:-)))...). Příznivcům Subaru tedy bude do budoucna stačit "kousnout" přechod na Toyotu...:-))...
25. února 2021, 08:33
0
Ahoj. Především: díky za článek :)
Někdo se tu ptal na váhu na papíře. Já jsem to byl odvážit, abych měl porovnání s předchozím autem, a výsledek byl: 1240kg bez ridice, 5/8 nadrze, detska sedacka a kramy => 1200kg bez ridice, kramu a benzinu
Btw o víkendu jsem na jednom kruháči potkal další dvě Toyobaru přijíždějící z dalších dvou směrů. Takže už vím, že sportku už sázet nemusím :-)
https://kompost.cz/tags/slowsportscars