Škoda Superb se před třiadvaceti lety stala, možná až nečekaně, úspěšnou vlajkovou lodí tuzemské automobilky. Tehdy to byl takový trochu nesmělý pokus, který se však rychle etabloval mezi zavedenou konkurenci. Dnes je to jeden z posledních klasických zástupců střední třídy vůbec. Dost možná je to poslední velká škodovka, kterou si budete moct pořídit jen výhradně se spalovacími motory. Za těch více než dvacet let se nám tu vystřídaly celé čtyři generace tohoto modelu. A každá byla překvapivě jiná. Zatímco první generace, klasický tříprostorový sedan, dávala celkem jasně najevo svou koncernovou příbuznost, druhá generace, která byla jakýmsi hybridem mezi sedanem a liftbackem, díky unikátní systému Twin door, svým pojetím byla dost originální. A ukázala se také poprvé v kombi verzi. Třetí Superb už byl plnohodnotným liftbackem a především opravdu velmi povedeným vozem se vším všudy. Kam se zařadí nová generace číslo 4? To jsme zjišťovali v redakčním testu.
Co se vnějšího designu týče, nečekejte žádnou velkou revoluci. Jasně na první dobrou poznáte, že se jedná o Škodu, a patrně dokážete hned zařadit i model vozu. Čtyřkový Superb staví na základech svého předchůdce, ale v detailech se liší. A jsou to přesně detaily, které dělají největší rozdíl. Tam kde trojkový Superb byl v mých očích originálním a opravdu pěkným autem, tam čtyřkový hraje především na jistotu a možná až příliš opatrný konzervatismus. Ne, že by se mi novinka nelíbila, tak bych to určitě neřekl. Chybí mi tu však jistá svébytnost a zdravé sebevědomí. Nejlépe je to vidět na přídi a na zádi. Vpředu mi schází dravější výraz předchůdce. Vzadu mi zase úplně nesedí zmenšení zadních svítilen a s tím spojený nárůst optické těžkosti zádě. Jsou to opravdu jen detaily, ale dělají hodně. Nový Superb vážně není ošklivé auto. Je to typický velký liftback se vším všudy. V přímém srovnání s předchůdcem mu však trochu schází osobitost.
Uvnitř se těch změn odehrálo mnohem více. Tady se zcela překopala celá architektura palubní desky. A musím říct, že zde jsem opravdu spokojen. Líbí se mi žebrování, táhnoucí se po celé šířce palubní desky. Líbí se mi programovatelné ovladače smart dials, které si můžete donastavit podle svého a jsou opravdu intuitivní. Líbí se mi kvalitní zpracování bez výhrad. Dokonce i ten centrální displej infotainmentu je fajn a opravdu funguje (těch pár záseků při zapnutém Carplay necháme stranou). Tady škodovka odvedla kus práce a dojem z interiéru povýšila na další level. Zachována samozřejmě zůstala velmi nadstandardní prostornost i chytré prvky, jako odpadkový koš, držák na multimédia, taška s dekou a spousta jiných užitečných drobností. Tohle škodovka vážně umí. Přesto si však neodpustím jeden rýpanec. Ten, kdo je zodpovědný za zakomponování hranatého přístrojového štítu, do kulaté kapičky, by zasloužil za uši. Celý týden jsem přemýšlel, jestli tam nejsou skutečné analogové budíky, které někdo na poslední chvíli přelepil displejem.
Pod kapotou testovaného kusu se nacházela nejsilnější pohonná jednotka, kterou si v Superbu aktuálně můžete dopřát. Přeplňovaný zážehový dvoulitr o výkonu 265 koní. Je to velmi důstojná motorizace, která nemá s velkým autem příliš práce a poskytuje mu nadstandardní dynamiku. Velmi chválím akustický komfort, kdy k vám od motoru nedoléhá žádný nežádoucí hluk. Tak by to v cestovní limuzíně mělo být. Je to takový klidný a tichý silák. Zároveň umí být i úspornou jednotkou, když se trochu snažíte. Můžete jezdit i za šest litrů, pokud hladíme pravý pedál pírkem. Já se pohyboval okolo číslovky 10, ale může za to velký podíl podíl městských cest a rychlých přesunů po dálnici. Dlouhodobých 9 bude asi pro většinu lidí odpovídající číslo. Potud tedy dobré. Přesto si však neodpustím další malé srovnání s předchůdcem. Ten byl totiž ve své nejsilnější variantě pocitově mnohem dravější, překypoval energií a nadšením do života. To aktuální novince trochu chybí. Je tady až příliš vidět ekologické nastavení tak, aby lépe vyhovoval emisním normám. Jasně, když pošlete plynový pedál na podlahu, tak ukáže své svaly. Ale při běžné jízdě máte pocit, že jej musíte přemlouvat k nějaké té akci a trochu svých 265 koní schovává. Tady pomůže přestavení do sportovního režimu, což obvykle jinde moc nedělám. Pak motor ožije víc. Také spojení s dvouspojkovou převodovkou není zcela hladké. Ta se snaží držet stále co nejnižší otáčky, občas je to však trochu na sílu a zbytečně potenciál motoru krotí. To má pak za následek, že ne vždy ví, co zařadit a místy si umí nepěkně cuknout.
Podvozkově nový Superb asi ničím nepřekvapí. Primárně je zaměřený na komfort, což je logické. Adaptivní podvozek umí opravdu hezky pohoupat na nejměkčí stupeň, což je fajn a k naturelu auta se to opravdu hodí. Šířka nastavení DCC je opravdu velká, takže jej můžete přitvrdit opravdu hodně a je to znát. Nic zvláštního vám to však při jízdě nepřinese, kromě zvýšeného drncání. Hádám, že ideální bude se pohybovat v první polovině nastavovací lišty, dál už to nemá příliš význam. Navzdory tomu, že je to především komfortní auto, za to Superb umí i vzít, když je potřeba. Není to žádný sporťák, ale pomalý není ani na okreskách, když se budete trochu snažit. Podvozek i řízení vám do rukou přenáší pocit jistoty, takže ve výsledku se s tím jezdí velmi příjemně. Problém nastává však při přejezdu ostřejší příčné nerovnosti, kterou Superb oznámí poměrně hlasitým bouchnutím od zadní nápravy, což výsledný dojem trochu kazí. Ne, že by auto někam odskočilo, to ne, stopu drží dobře. Ale je to slyšet a není to pěkné. A nepomůže ani nastavení do nejměkčího nastavení. Nicméně tohle dělal při náběhu výroby i předchůdce a později se to povedlo vyřešit, takže očekávám podobný vývoj.
Verdikt
Nový Superb je jedním z posledních tradičních zástupců, kdysi oblíbené, střední třídy. A rozhodně se nemá zač stydět. V globálu je to velmi povedené auto, o které bude oprávněný zájem. Až se vyřeší drobné chybičky, bude velmi složité na něm něco kritizovat. Je to také velmi pravděpodobně poslední, čistě spalovací Superb, který si budete moct pořídit. Základ vozu je natolik povedený, že klidně může, za pomoci nějakých faceliftů, vydržet na trhu třeba deset let. Je to další potvrzení, že rodinná auta škodovka prostě umí a určitě počítejte s tím, že jej budete na cestách potkávat velmi pravidelně.
Technické údaje:
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1984 ccm
Výkon: 195 kW (265 k)
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: sedmistupňová automatická DSG
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,6 s
Provozní hmotnost: 1809 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce: 7,8 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 9,9 l/100 km kombinovaná
Základní cena testované konfigurace: (Selection): 1 506 700 Kč
29. srpna 2024, 10:21
1
Skoda, ze vetsina vyrobcu vinou snahy o kazdou kapku usetreneho benzinu delaji oskliva 2D kola. Z venku ornamenty pomalovana plocha deska..
29. srpna 2024, 14:25
-1
Je to plastová vložka s nějakým vzorem. Asi se to dá vyndat a jezdit bez toho, pokud by to člověku fakt vadilo. Ale zrovna tohle ušetří celkem dost, nejen pár kapek.
29. srpna 2024, 18:16
0
Ono to kolo bez krytu zustane stejne ploche a skarede.
Asi to pasuje do skladacky s uzkou gumou a tvrdou eko-smesi.
30. srpna 2024, 06:25
1
Koukl jsem na konfugurátor; Škoda nabízí k Superbu v každé velikost jeden model aerodynamických kol tady s těmi černými doplňky a jeden model obyčejných. Zákazník si může vybrat. Dokonce mezi nimi není ani žádný zásadní cenový rozdíl. Že mne osobně vysloveně nenadchl žádný z těch šesti nabízených modelů, to už je jiná věc.
29. srpna 2024, 10:21
1
Konkrétně v této barvě a kolech mi to přijde teda hodně škaredý
29. srpna 2024, 11:41
10
Zvenku se to dá řešit (kola, plasty, nějaká linka, multifunkčníheadcutter...)...
aleéé... ty dva citlivě usazený displeje v palubce pomocí rýče a tuby lepidla na okna asi nepůjde zakrýt ani dekoračním XXL RGB LED páskem z AliX...
Auto to určitě nebude špatný, ale proč musí být tak hrozně nudný... jako šedo-šedý interiér s jednou linkou? Jakože tady všichni recyklujeme, tak jsme eco, cheap a low profile?
Nebo si to schovávají na RS provedení, které bude mega odvaz a přidá nerez pedály a - pozor - červenou linku?
Vím, že škodná není Seat/Cupra, ale i tak...
29. srpna 2024, 13:24
12
Todle mne nikdy nepřestane fascinovat; hranatý displej v oválné kapličce... Vždycky mi to připomene film Apollo 13, jak tam na sebe pomocí kobercovky a igelitového pytle bastlili čtveratou a kulatou koncovku filtrů CO2. On tam okolo nešel nikdo, kdo by jim řekl "Chlapi, to jako vážně?"
29. srpna 2024, 14:04
2
...ano, vše bylo řečeno, i velmi vtipně, zejména k palubce netřeba nic dodávat...a zbytek shrnul níže "Heavy"
29. srpna 2024, 11:27
10
Trojkový Sup prišiel na trh v roku 2015 a dodnes v dobrej farbe vyzerá k svetu. Toto vyzerá staršie než trojka, neviem to rozoznať na parkovisku od Oktávie, a zadná časť je vyslovene nepodarená. Interiér je tiež slabota, plastové rebrá napodobujú design starých amerík z 50tych rokov, len miesto chrómu je to lacný plast z roztavených záchodových sedátok. K tomu cena o 200t Kč vyššia než BMW 5er s 2.0L motorom (aktuálne u nemeckých dealerov za 1,3mil Kč a auto úplne inde). Na jednej strane chválim snahu uviesť na trh normálne auto strednej triedy, ale vyzerá to že úsilie sa dáva do iných modelov (Kodiaq) a toto je len tak aby bolo.
29. srpna 2024, 15:08
2
Nechci srovnavat superb a petku, ale ta nova je tak oskliva, ze bych hodne vahal, co si vyberu.
01. září 2024, 21:37
0
Ok, za 1.3 muzes mit i Lexus ES pokud nevadi sedan.
29. srpna 2024, 15:22
2
Za me fajn. Vratili se ke klasice a to ze vypada spis nudne. 1. i 2. generace byly nuda a u 3. se jim to povedlo udelat zajimave a ted se vratili zpet k nude :-) Asi nejvic mi tam nesedi ten tablet uprostred, to vypada jako samodomo dodelany.
29. srpna 2024, 17:46
1
Supa jsem vzdycky povazoval spis za nudnejsi auto, i kdyz 3. gen a adapt. podvozek se povedl. Ale ted, v zaplave vsech tech opuchlych crossoveru je vylozene peknej :-)
Az (jak uz tady nekdo pise) na tu barvu a kola
31. srpna 2024, 22:33
0
Nooo povedl... jezdí pěkně. Ale kurwa kde to má ňáký odhlučnění? Rambajz od kol tam je slyšet víc než v lowcost fabii junior o 20 let starší. To jsem fakt nepobral. A uppzorňuju, že i na státovce ne jen na nějaky rozpadlý okresce. Palec dolů pro slepici.
29. srpna 2024, 23:24
2
Přidám se ke komentářům, co zde mají z auta mrzení.
Je to škoda... Přitom za mě je Superb 3 jedno z těch nejpovedenějších aut, co nám Škodovka dala, alespoň minimálně co se vzhledu týče. Tohle je takové neslané a nemastné. O vnitřku s kapličkou a žebry, které budou sbírat bordel s grácií, se radši ani nebavím. Nicméně stejně se to bude prodávat, protože fleet a všichni si na to zvykneme, jako jsme si zvykly na čtyřočko Octavii 3. gen.
A komu se to nelíbí, tak si může jít koupit Passata. Což bych možná šel udělat taky. Za mě vypadá líp. Navíc tam přístrojovku vyřešili jinak. Potíž ale nastává, když nechcete permanentně vozit vzduch a pár větších oken navíc. Protože nová B9 se dělá jenom jako combi...
30. srpna 2024, 09:37
0
V reálu vypadá naštěstí o něco lépe než na fotkách a i větší než S3 což mě překvapilo. Odezva na plyn jako když člověk šlápne do hovna je bohužel trend který v nějakých režimech hraničí i s nebezpečností auta při výjezdu do křižovatek. Moje stará 206tková trojka bude muset ještě nějaký rok odsloužit, jsem zvědavý teda jen na S4 liftback s plugin hybridem.
30. srpna 2024, 14:57
0
trojkovy superb tu odozvu na plyn nema zase tak strasnu, toto je citelne horsie?
30. srpna 2024, 17:57
0
Moje trojka je jedna z prvních - CJXA a jde to. Ale už třeba tiguan "R" jí měl mimo sportovní nebo race mode špatnou.
30. srpna 2024, 15:05
0
Fun fact, za nase aktualne korporatne mid level limty si mozme hypoteticky kupit v benzinovej strednej triede nasledujuce: Superba 1.5, Passata 1.5 s celkom slusnou vybavou, dalej Lexus ES300h alebo takmer uplne oholenu 3er kde je ten dvojliter (jenom 115kw) a ZF 8HP v zaklade. Kazde auto ma odlisnu zlavu takze tam nie je silna korelacia s cennikovymi cenami. Stredna trieda nam poriadne preriedla.
31. srpna 2024, 08:44
2
...to je tak ,keď spadneš do korporátnej pasce :D Síce nič moc peniaze, ale aspoň si nemôžeš voziť prdel v tom, čo chceš. A to se vyplatí!
31. srpna 2024, 09:00
0
pekne povedane :D nikto ma tam samozrejme nedrzi... ale clovek z pohodlnie a tazko sa konci
31. srpna 2024, 09:18
1
Ja viem. Ja som s tým sekol 10 rokov dozadu a nikdy viac
01. září 2024, 17:27
3
Z toho co jsi napsal bych okamžitě, bez dalšího přemýšlení/rozhodování/atd. bral ten Lexus. Vypadá jinak (podle mě lépe) ;-), asi i jezdí jinak, působí jinak (podle mě lépe) a když to platí korporát tak prostě proč ne? "Nudný, tuctový, předvídatelný, obvyklý a všudypřítomný mainstream" jsi nejspíš řídil x let před tím a nejspíš budeš řídit i po 3-4 letech v Lexusu. Není vo čem, slovy klasika :-)
30. srpna 2024, 17:56
3
Ja nevim... kouknu se na kaplicku za volantem s ti mdisplejem a regulene mi je na bliti. Za tohle ze chtej 1,5 milionu? Palubka horsi jak z cinana za tretinu.
02. září 2024, 22:07
0
Nesmysl, základní výbava a přes 1,5 mil Kč. Tolik nestojí ani v LaK se všemi příplatky. A z toho další velká sleva. Zato nenapíšou, že nelze ani za příplatek samozatmavovací zrcátko spolujezdce, ostřikovače světlometů.
04. září 2024, 15:03
0
To zatmavovací zrcátko jenom na jedné straně mě hodně překvapilo i na předchozím Kodiaqu. Reálně jsem nejdřív myslel, že to je rozbitý a po ohledání a zjištění, že sklíčko je jiný, jsem myslel, že to je výrobní chyba a dali tam obyč zrcátko na jednu stranu. Zatmavovací zrcátka jsem měl na A3 2005 a byly na obou stranách, tka jsem nedokázal pochopit tohle šetření u auta za 1M+.
04. září 2024, 18:56
2
V dobe pribyvajicich laserovych a matrixovych svetlometu jsou zatmavovaci zrcatka bozi dar.