reklama
načítám data...

Škoda Superb 2.0 TDI 110kW DSG: Služebák rallyového pisálka

Sledovat rallye a psát o ní vyžaduje cestovat. Daleko, a někdy i rychle. Jak se král českých služebáků osvědčil cestou na letošní Rallye Deutschland?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Škoda Superb 2.0 TDI 110kW DSG: Služebák rallyového pisálka

Na začátek tohoto článku si zvláště ti z vás, kteří čtou Autíčkáře pravidelně, zaslouží pár vysvětlení a informací. Zejména pokud jde o to, proč už na Autíčkáři nevídáte zdaleka tak často články podepsané mým jménem. Nebo proč píšu o srpnové rallye v Německu až teď. A také to, proč mě vlastně najednou posedlo nutkání vyrazit se dívat na rallyová auta prohánějící se skrze vinice na březích Mosely. Vysvětlení je zároveň důležitým úvodem testu, protože stejně jako byl jedním směrem zaujatý Vavris, když psal svůj test služebního Superbu, nemůžu přes všechno snahu vyloučit, že budu vůči Superbu zaujatý i já, byť možná druhým směrem.

Škodovka mě totiž od letošního jara živí. A není to formou onoho bájného “mylyjónu”, který nikdy žádný novinář nedostal, ale leckdo nás z toho podezírá, kdykoliv o domácí automobilce napíšeme něco pozitivního. Udělal jsem však krok na “temnou stranu síly” a stal jsem se šéfredaktorem webového magazínu ŠKODA-Motorsport.com. To vysvětluje jak to, že nemám čas psát pro Autíčkáře (a že tento článek píšu až dnes), tak i fakt, že jsem se musel vydat na rallye. A také je to věc, kterou byste měli vědět, než se pokusím jakékoliv auto z Boleslavi hodnotit. Jakkoliv totiž věřím, že dokážu být objektivní, podvědomí je zákeřná věc a tak vám naprostou objektivitu nemůžu zaručit. Přesto se pokusím podělit o zkušenosti z nějakých dvou tisíc kilometrů, které jsme najezdili cestou do vinařského kraje nad Moselou a zpět.

Bylo by hezké, kdybych na tomto místě mohl napsat, že jsme dlouho a usilovně přemýšleli nad tím, jakou variantu Superbu zvolit a kterou na této cestě nejlépe otestujeme. Upřímně, nebyla by to pravda – protože jsme akci organizovali poněkud na poslední chvíli, museli jsme vzít za vděk tím, co bylo zrovna po ruce. A protože obhajovat si na tak daleké cestě spotřebu benzínové Octavie RS v tempu německých dálnic (lidově též zvaném “mechanický tempomat”) by bylo komplikované, měli jsme jedinou volbu. Typický služebák českých manažerů, obchoďáků a jiných úspěšnějších obyvatel korporátního světa. Superb se slabší variantou dvoulitrového TDI o výkonu 150 koní, sedmikvaltem DSG a, pro služební auto už poněkud méně typicky, ve výbavě Style. 

reklama

Ve výsledku nám ale nakonec náhoda přihrála možná právě přesně to auto, které jsme otestovat měli, protože takto může můj test posloužit jako protipól toho Vavrisova. Zatímco v mnoha ohledech si byla testovaná auta velmi podobná, v několika poměrně zásadních se lišila. Zatímco služební Superb paní Vavrisové poháněla silnější verze tédéíčka se šestistupňovým DSG, náš examplář měl slabší verzi téhož motoru a “menší” DSG se suchými spojkami a sedmi stupni. Postrádal také čtyřkolku a naopak navíc měl příplatkový podvozek DCC.

Právě ten je také možná tím největším rozdílem mezi oběma testovanými auty. Byl důvodem, proč Vavrise Superb iritoval a zároveň jedním důvodů, proč jsem se já naopak za jeho volantem cítil spokojeně. Ne, ani s adaptivními tlumiči neumí být naftový Superb tak skvěle pohodlný jako 2.0 TSI, kterou jsme testovali kdysi, ale v režimu Comfort si rozhodně nemůžete stěžovat na to, že by byl udrncaný.

Samozřejmě i tady platí, že Comfort nebude ta správná volba, pokud potřebujete jet po dálnici na mechanický tempomat (alias plyn zaražený do podlahy) nebo pokud spěcháte z jedné erzety na druhou. Ale od toho je tady Normal a Sport. Na německých silnicích asi budete přepínat právě mezi temito dvěma, v naší domovině naplno využijete všechny možnosti. Chcete pohodlné auto? Comfort. Trochu spěcháte? Normal. Spěcháte hodně? Sport.

Nefunguje to možná dokonale, ale narozdíl od velké části adaptivních podvozků tady opravdu poznáte rozdíl – a narozdíl třeba od Arteonu vybaveného podobným, jen pokročilejším systémem (nastavení ve více úrovních) je Comfort opravdu pohodlný a Sport opravdu sportovní. Řidičskému fajnšmekrovi udělá určitě větší radost třeba podvozek Mazdy6, který má jedno jediné nastavení, které funguje všude a ještě k tomu má opravdový charakter, ale pro běžného uživatele je tahle možnost snadné volby mezi pohodlím a schopností zatáčet skvělým řešením.

Další velký rozdíl oproti předchozímu “služebáku”? Motor a převodovka. Právě pohonná jednotka ve mě před dlouhou dálniční cestou vyvolávala jisté obavy a byla důvodem k mým úvahám nad tím, jestli přeci jen nepodstoupím složité vysvětlování účtu na benzín a nezvolím raději Octavii RS. A pravdou je, že třeba pro předjížděcí manévry by se oněch skoro padesát koní navíc hodilo. Ale záměrně píšu “hodilo by se”. I při průměrné rychlosti přesahující na celé trase, včetně okresek a pověstných německých “Stau” český dálniční limit jsem neměl nějaký zásadní pocit, že bych řídil pomalé auto.

Ano, musel jsem ze Superbu ždímat, co se dalo a plný plyn byl spíše pravidlem než výjimkou – bylo by příjemnější moci plyn jen tak lechtat a nechat se unášet přílivem točivého momentu, a zrychlování za každým omezením na stovku u rozestavěné dálnice nebo nájezdu bylo o dost delší, než by se mi líbilo. Ale pokud řešíte to, aby auto nabízelo všechno co potřebujete, je stopadesátikoňové TDI dostačující. Se silnějším motorem bude cestování příjemnější a možná o něco málo rychlejší – ale spíše jen příjemnější. A bonusem byla spotřeba pod 9 litrů na sto i při tomto stylu používání, prokládaném úprky z jedné erzety na druhou.

Se slabším dieselem dostanete také sedmikvaltové DSG se suchými spojkami, které možná není tak odolné a trvanlivé jako větší bráška, jehož spojky se koupou v oleji, ale má kvalt navíc a funguje, přinejmenším na poměry dvouspojky, výborně. Samozřejmě, není to hydroměnič a tak občas zaškobrtne, zapomene se při zpomalení a opakovaném rozjezdu třeba při dávání přednosti a manévrování třeba do parkovacích míst také není ideální (auto se neumí “plížit” a vyžaduje tak jemnou práci s plynem), ale je dostatečně nevtíravé na to, abyste prostě zapomněli, že nějakou převodovku máte, zařadili “D” a nic neřešili.

reklama

Na co ovšem nezapomenete nikdy a kde Vavrisovu kritiku plně sdílím, to jsou přední sedadla. Ta mě mrzí o to více, že inovovaný Superb přišel na trh až po novém Kodiaqu – předtím bych si mohl myslet, že to ve Škodovce zkrátka lépe neumějí. Ale teď už neexistuje důvod, proč by ze sedadel vlajkového sedanu měla bolat záda a proč by měla člověka nutit sedět s hlavou bojovně vytrčenou vpřed. Sedačky Kodiaqu a Karoqu jsou fantastické a úžasně pohodlné. Tak je zkrátka vezměte a dejte je i do Superbu! Ať jsou třeba za příplatek – myslím, že právě za ně by si připlatila většina lidí. A pokud ne, mohli bychom dostat alespoň podélné nastavení hlavových opěrek? Výběr z variant “ležet rozvalený” a “sedět vzpřímeně, ale s krkem ohnutým dopředu” mi není sympatická. A po dvou tisících kilometrů ve čtyřech dnech byly právě sedadla, která jsem na Superbu jako jedinou věc upřímně nenáviděl. Možná by dokonce byla jediným důvodem, proč bych si koupil jiné auto. A nezachránilo to ani vyhřívání a odvětrávání.

Naopak výborný je příplatkový audiosystém Canton, který se líbil i Vavrisovi. Bohužel po velkou část cesty jsme jeho kvality nemohli tak docela ocenit, protože jakkoliv Superb připomíná prémiové sedany velikostí a výbavou, rozhodně se jim nemůže rovnat odhlučněním. Ne snad, že bych mu to mohl úplně vyčítat – bavíme se tu o modelu od nejlevnější značky koncernu a o poněkud nestandardním jízdním profilu. Že konstantní jízda rychlostmi přes 200 km/h je v Superbu značně nepříjemná a pokud takovou kratochvíli budete provozovat celé odpoledne a kus večera, možná vám bude hučet v uších ještě druhý den, to je nepopiratelný fakt. Stejně jako je nepopiratelným faktem, že třeba v sedmičkovém BMW si ve dvoustovce můžete stále povídat polohlasem. Jenomže za ono BMW si Superbů pořídíte celou flotilu a stěžovat si na to, že je v naftové Škodovce v tachometrových 230 km/h hrozný kravál je spíše důkazem rozmařilosti moderních motoristů než čehokoliv jiného.

A celé auto je vlastně skvělým důkazem toho, jak daleko automobilová technika došla. Superb není vůz, který by vás ohromil nebo jehož řízení by vás mohlo nějak zásadně bavit. Nemáte pocit, že se někdo snažil pečlivě sladit odezvy jednotlivých ovládacích prvků nebo že by při vývoji podvozku někdo myslel na to, abyste svůj služebák chtěli o víkendu vytáhnout na oblíbenou okresku. Na tomhle autě je vidět, že ho vymysleli a postavili tak, aby dělalo všechno, co můžete na cestách potřebovat a dělalo to s co největší praktičností a efektivitou.

Zrovna neustálé přejíždění mezi erzetami, večerní spěch zpátky do Saarbrückenu, abychom ještě stihli večeři a ranní úprk do servisního parku, protože jsme předtím chtěli stihnout snídani, to všechno byly situace, kdy pro nás nebylo důležité, jak hezky je auto sladěné, jak dobře zní nebo jak mechanicky působí. Chtěli jsme nástroj, který přepraví nás i všechno co potřebujeme, který nás nebude obtěžovat a usnadní nám život.

Kdybych si vybíral soukromé auto za vlastní peníze, byl by pro mě mnohem důležitější jeho charakter, to, že mám radost z jeho řízení, že dobře zní a zajímavě vypadá. Chtěl bych interiér, který mě něčím osloví a nebude jen nudně ergonomický. Chtěl bych hezké detaily, které jsou hezké jen proto, aby člověku udělaly radost.

Tentokrát jsem ale potřeboval pracovní prostředek. Ocenil jsem, že skvělá koncernová radiomapa opravdu funguje, nedělá chyby a je díky ní snadné najít cokoliv, co právě potřebujete – i když nechápu, jak je možné, že jsem v tom samém systému už potřetí nemohl najít nastavení barvy ambientního osvětlení (ať si Hejma zpívá co chce, modrá v podsvětlení interiéru rozhodně není dobrá), a pořád bych dal království za kolečko, i když je terorem pro lidi s OCD.

Když jsem utahaný po celém dni jel ze servisního parku zpátky na hotel, byl jsem vděčný za inteligentní světlomety, které vás nejen zbaví nutnosti řešit dálková a potkávací světla, ale především jejich schopnost neoslňovat auto před vámi a zároveň kolem něj svítit naplno. Po nastoupení do auta rozžhaveného několikahodinovým stáním kdesi u pole, kolem kterého jezdí soutěžní speciály jsem ocenil odvětrávané sedačky, po návratu před hotel zase automatické parkování. Dokonce i někdy vysmívané “Simply Clever” vychytávky, od držáku na tablet po držák na nápoje, ve kterém otevřete petku, jsou najednou důležitější, než se zdá.

Verdikt

Jestli mě Superb uchvátil, získal si mě a chtěl bych ho domů? Rozhodně ne. Naštěstí nepatřím k lidem, kteří by museli polykat stovky kilometrů za den a tudíž potřebovali auto, které jim co nejvíc usnadní život. Naopak se velmi snažím vyhnout tomu, aby se pro mě bylo řízení povinností a díky tomu mohu dávat přednost autům, se kterými si užiju každý kilometr. To Superb není a nikdy nebude. Nemá být. Je to auto, které se snaží vám usnadnit povinnost cestování, což ho činí perfektní volbou pro ty, pro které je řízení povinnost. 

Je to auto pro nadšence? Rozhodně ne. Nadšenec oželí něco z praktičnosti výměnou třeba za jízdní charakter Mazdy6 nebo obětuje výbavu a koupí si místo Superbu “oholené” BMW. Oboje bude z “autařského” pohledu mnohem zajímavější volba. 

Jenomže většina lidí takhle neuvažuje. Nakupují auto s kalkulačkou nebo zaškrtávacím seznamem v ruce. A tam je dobře vybavený Superb, klidně i se slabším motorem, skvělou nabídkou. Umí všechno, co můžete potřebovat, je v něm víc místa, než kdy budete opravdu potřebovat, je dostatečně rychlý a můžete si do něj objednat téměř všechny komfortní prvky, které by vám mohly usnadnit život. A to pro typického řidiče není málo.

Jen kdyby měl ty sedačky z Kodiaqu…

Technické údaje

Motor: dvoulitrový vznětový čtyřválec o objemu 1968 ccm, přeplňovaný turbodmychadlem
Výkon: 110 kW (148 koní)
Točivý moment: 340 Nm 
Převodovka: automatická šestistupňová dvouspojková
Maximální rychlost: 218 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,4/100 km kombinovaná
Cena testovaného vozu: 705.900,- Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
31. října 2018, 11:30
1

Za 700k dobrý, to je už konfigurace kterou si dokážu představit doma (v kombi variantě). Držím jim palce, aby se povedl ten plug-in hybrid na kterém se už pracuje.

reagovat
VK
VK
31. října 2018, 11:54
1

Ty zádo- a krokolamné židle jsou snad nějaká koncernem nařízená politika, aby to nebyla konkurence pro Prasát a nebo Audi. Pro mě právě z toho důvodu neuvažovatelné, naprosto.

reagovat
Matěj Podhorský
31. října 2018, 12:36
0

Passat má dost podobný problém, pokud není vybaven židlemi z řady ergocomfort. A ani v těch jsem si teda dvakrát neposeděl...

VK
VK
31. října 2018, 12:47
0

Aha, tak těžko říct. Třeba jsou vážně přesvědčení, že to tak lidi chtějí.

ma
martinw
31. října 2018, 12:55
0

Vemte si kolik prvků výbavy Škoda nemůže mít hned, ale až po faceliftech apod. je to dost politikaření např. příští verze supa má konečně dostat matrix led světla ...už to po pěti letech doputovalo od Audi až do Škodovky...

VK
VK
31. října 2018, 12:59
0

Těžko říct, židle v Supu jsou problém už snad od uvedení jedničkové řady.

beastar
31. října 2018, 13:56
0

Ve dvojce supu mi ty příplatkový lomený sedadla přišli docela dobrý.

ratan groch
01. listopadu 2018, 15:05
0

Kamarat dostal v robote za 2 litroveho superba 2 litroveho kodiaka,oba 4x4 vo vybave "dolezity riadiaci pracovnik". Tak som s nim teraz chatoval na jeho nazor. Je to neuatickar a pozadoval hlavne priplatkovy zvuk a panoramadach.
vyhoda Kodiaqu
-citim sa bezpecnejsie a komfortnejsie
- nie je problem sa dostat na chatu, s Superbom bol
- v zime v Jasnej pomahal nosit ostatnych co nevedeli prejst.
osobitne som sa pytal na sedacky
- tie sa mu zdali lepsie v Superbe.
A jemu verim viac nez Vam vsetkym dokopy. To nie je urazka, len moja zaruka, ze si to nevymyslel a fakt to ako neAutíčkář takto vidi.

ma
martinw
01. listopadu 2018, 16:16
0

To neni tak uplne o slepe duvere - je vhodne na to upozornit a clovek si to musi vyzkouset sam pokud by si jednu z tech skodovek chtel kupovat...

Miro J.
01. listopadu 2018, 16:28
0

sedačky není tak jednoduché vyzkoušet - člověk na tom musí sedět půl dne, aby zjistil, jestli jsou dobré.

ratan groch
01. listopadu 2018, 18:44
0

v kodiaku sedi pol roka, pred tym v superbe roky

beastar
31. října 2018, 13:53
2

Tak a je to tady. Měl sem možnost jet v podstatě stejným autem. A musím s Vojtou souhlasit ve všem.
Hromada prostoru, vše logicky při ruce, do jisté míry to umí jet, solidní spotřeba a na naftu i projev. Pár vychytávek co zpříjemní život.

Na druhou stranu. Žádné detaily co potěší oko estétovo. Hrozné přední sedačky připomínající o dvě třídy menší a levnější auta. Na dálnici hluk od podvozku nad 150 kmh. Neohrabanost na okreskách, ale jen v porovnání se stejně velkými auty...rozumněj o dost dražšími než je Style Sup. Umím pochopit proč je o to zájem viz. Verdikt. V poměru cena/výkon je to vskutku slušný kousek.

reagovat
Miro J.
31. října 2018, 18:01
0

Osobně Vavrisově kritice převodovky moc nevěřím - mám Superb II 2.0 TDI 125 kW, což je dost podobný motor i 6Q převodovka s mokrými spojkami, a když jsem si na to ovládání zvykl, nemůžu říct, že by to řadilo blbě, naopak to dělá to, co chci, a dokonce to po čase přestalo i podtáčet. Musel bych to vidět na vlastní oči, abych uvěřil, že se jim podařilo skoro stejný harware v novějším modelu naladit o tolik hůře. Nezdá se mi, že bych byl až tak nenáročný, abych toleroval to, co Vavris popsal.

Že by se Vavris nenaučil ten plynový pedál používat tak, aby převodovka dělala, co on chce - to mi taky nepřipadá moc reálné, pokud měl to auto 10 měsíců.

Nejreálnější mi připadá, že tu převodovku srovnával s převodovkami v daleko dražších nebo silnějších autech.

--

Výhoda 110 kW proti 140 kW je absence AdBlue. Na druhou stranu - ten sedmikvalt bych nechtěl, obecně je Superb dost trvanlivé auto a je škoda to kazit převodovkou. AdBlue bych taky nechtěl, manuál taky ne.. no way.

Pokud pominu, že je trojkový Superb zvenku o dost hezčí, že je širší a má novější infotainment, tak si nejsem jistý, jestli je trojka lepší než dvojka.

Se sedadly v dvojkovém Supu nemám problém ani po 700 km, ale co se týče hlučnosti (hlavně na nerovnostech), tam jsou a tom obě generace asi podobně špatně.

reagovat
Picklenose
31. října 2018, 21:22
0

Bejvávalo, teď už má AdBlue i 110 kW verze...

če
čert
31. října 2018, 23:14
0

Mám.zkušenost jak s SII 125kw tak s SIII 140kw a řekl bych, že v SIII je to naladěný ještě o něco líp. Ačkoliv preferuju HDM automaty, tak s DSG tady problém nemám. Vcelku to funguje, jediný co mi nevyhovuje je chování převodovky při popojíždění a parkování, hlavně teda do kopce je to občas k vzteku.

če
čert
31. října 2018, 23:18
0

A co se týká SII vs SIII, tak pro mě subjektivně je SIII v hodně věcech o dost dál. Celkově mi SIII přijde o dost lepší.

Cu
Curdin
31. října 2018, 18:27
0

Možná se pletu, ale podle me ma tenhle sup taky mokrou spojku, ale novější 7 kvaltů.(přenese větší krouťák) Ta starší šesti stupňová, taky mokrá, má akorát snad u tý silnější varianty nevýhodu v tom, že na první tři nebo 4kvalty tam nepouští plnej výkon a krouťák kvůli spojce. Dost lidi má pak pocit, že těch 140kw proti 110kw zas takovej rozdíl není. Ten novej sedmikvalt by tohle už mít neměl.....

reagovat
Miro J.
31. října 2018, 19:01
0

To, co říkáš, mi dává smysl, protože starší 7kvalt se suchými spojkami je myslím cca do 250 Nm, tohle má 340.

Miro J.
31. října 2018, 19:27
0

Co naopak nechápu - proč by dvojspojka (která je před převodovkou) na různé převodové stupně měla zvládnout různý kroutící moment (jestliže jsou oba stupně sudé nebo oba liché, a tedy přenáší se přes tu samou spojku). Jestli to omezení nebude spíš kvůli emisím testům / plynulosti / něčemu ještě jinému. Neříkám, že na první tři stupně člověk potřebuje takový výkon, ale obyč. staré 6Q DSG by mělo 400 Nm spolehlivě zvládnout.

GGW
01. listopadu 2018, 11:06
0

Melo by to tak byt. Drive bylo celkem jednoduché poznat jestli je DSG suche nebo mokre podle kvaltu: 6kvalt - mokre spojky, 7kvalt - suche spojky. Dneska se to pozna dle kroutaku - do tech 250 je to suche, nad by to melo byt mokre.

Myslim, ze v Superbu se od nejakeho mesice v roce 2017 pouziva pro 2.0 TDI DQ380/DQ381 - mokra 7stupnova spojka, ta DQ381 je pro 4x4 zastavbu. Hadal bych ze v tomle aute je DQ380.

Drazsi VAG auta pak maji jeste DQ500, coz je 7kvaltove DSG pro vetsi motory - treba biturbo TDI.

Ju
Junior
31. října 2018, 18:34
0

Jenom poznámka->V reálné dynamice je rozdíl 140kw a 110kw v Superbu téměř zanedbatelný. Těch 140kw je přidušenej chcípák s šíleným projevem. A není to jenom můj pocit, u konkurence na tohle téma držkuje každej druhej.

reagovat
če
čert
31. října 2018, 23:05
0

Já bych to zase tak černě neviděl. Ta 140 kw verze mi projevem nepřijde nijak vybočující z dnešní produkce naftových čtyřválců a naopak jsem byl překvapenej, že celkem držela krok s mojí S80 3.2 175 kw, kde bych podle papírových hodnot čekal větší rozdíl. Prostě celkem normální nudnej, ale použitelnej dýzl.

BubaaCZek
31. října 2018, 19:39
4

Vojto, na supa kaslu. Tobe predevsim velka gratulace, ze ses dostal na tak luxusniho fleka! Zacit se zivit psanim o autech je velky krok. Hodne stesti preju :)

reagovat
Pólin
01. listopadu 2018, 09:01
2

Tak pro Vojtu to není žádná novinka, jestli se nepletu. ještě teď mám v garáži stohy Autocarů ve kterých je od Vojty spousta článků...předpokládám, že tehdy se tím taky živil... ale jinak paráda...bude to hodně zajímavá práce. Můžeme se těšit na nějaký článek o tom, jaká ta práce je a co obsahuje? Obecně nějak moc nevím, jak takový profi automobilový novinář funguje...

beastar
01. listopadu 2018, 11:12
0

Sem to chtěl napsat. On se tím živí už asi dlouhodobě. Nebo takhle má za to zaplaceno. Což je fajn a tuším, že snad jako jeden ze dvou je tady novinář vyštudovanej. Proto je škoda, že si na své dítko nenajde víc času:)

František Čáslavský
01. listopadu 2018, 13:40
0

Nechci tě zklamat, ale tady žádný vystudovaný novináře nenajdeš... Ba, někteří disponují pouze maturitou, ale nebudeme jmenovat :))

beastar
01. listopadu 2018, 21:09
0

Tak to sem netušil. To je přesně proč to tady sleduju;) Oč jde. Se divim že si s váma vůbec píšu.

Vojta Dobeš
07. listopadu 2018, 01:03
1

Jo, ten jedinej kdo má akorát maturitu jsem já - na práva jsem se vykašlal mezi třeťákem a čtvrťákem, víceméně následkem toho, že jsem začal překládat a následně psát do Autocaru.

Jinak s tím, že mě motoristická novinařina živí už roky je to tak napůl - když do toho budeme počítat překládání pro časopisy, tak ano, byl to můj primární zdroj příjmů od cca 2005 do 2012, od té doby střídavě více nebo méně vedlejší a doplňoval jsem to komerčním psaním a překládáním (copywriting - reklamní textařina). Motorsport je ale po dlouhý době poprvé, kdy dělám jen jednu věc, která mě živí na 100%, takže je to víceméně návrat do stavu z toho původního období.

A vlastně stejně jako tehdy mě i teď na Motorsportu částečně živí i ty překlady, těch už se asi nikdy nezbavím :)

Každopádně o práci motoristického novináře jako takového je psát určitě zajímavější než psát o práci nájemného psavce pro firemní magazín - byť je práce pro Škoda Motorsport na poměry podobných věcí úžasně zajímavá a naplňující, pořád je to práce pro korporát (byť ne v korporátu) a navíc ten korporát nemívá rád, když se píše o tom, co se v něm děje uvnitř.

A fulltime čistokrevného novináře jsem vlastně nedělal, vždycky jsem byl externista který se částečně živil překlady.

Jakub Pospíšil
09. listopadu 2018, 22:18
0

Hele, opatrně s tim "jedinej, kdo má akorát maturitu", jo? :D

beastar
09. listopadu 2018, 23:57
0

To ukončený vzdělání je dneska při psaní podle mě to nejmenší. Když vidim někde občas články od rádoby profi redaktorů. Nesmyslný věty, slova a tak. Ještě rád vzpomenu na zdejší úroveň. A to nejen článků od té pravé redakce. Rozuměj ty s fotkou v kolečku černobíle.

Fa
Fandatik
10. listopadu 2018, 05:50
0

Tak asi bude něco jiného psát vychvalující marketingové zprávy na budoucí Octavii s dvouválcem 0,6 turbo do motoristického magazínu, než psát přímo o motorsportu. A je trochu jedno kdo to platí, neboť se rozhoduje na trati. A určitě je pro nás potencionálně zajímavější číst o fungování týmu, přípravě vozů na sezónu, vývoji a ladění závodních vozů než ladění radiomapy u dalšího hybridního krumplu s iPadem místo budíků. A namísto zrychlení 0-100kmh se bude uvádět rychlost připojení mobilu přes Bluetooth.

Budeš mít přístup k týmu, třeba i během závodů a s tím spojené cestování na vzdálené místa? Nebo jen kancelářská práce, přehazování suchých čísel do podoby článků?

Každopádně velká gratulace.

Zajda
09. listopadu 2018, 22:02
0

Mě zas celkem zajímá, jestli můžeme očekávat lepší úroveň nechvalně proslulých tiskových zpráv. Legendární bylo například zaměňování RZty vs etapy. Nebo z poslední doby rozloučení s Ole Christianem Veibym, který poněkud natvrdle nasdílel na sociálních sítích finanční prognózy z interní prezentace. Cituji: „Pro rok 2019 měníme naši strategii. Z tohoto důvodu musí Ole Christian Veiby a Stig Rune Skjaermoen opustit náš tým...“ :-)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Octavia RS 2003
Škoda Octavia RS

2003 rok výroby
180 koní výkon
132 ccm objem

MG ZS 180 2003
MG ZS 180

2003 rok výroby
180 koní výkon
2 498 ccm objem

Chevrolet Caprice Sedan 1990
Chevrolet Caprice Sedan

1990 rok výroby
172 koní výkon
5 001 ccm objem

Ford LTD  1972
Ford LTD

1972 rok výroby
215 koní výkon
6 ccm objem

Dodge Magnum 3.5 SXT 2006
Dodge Magnum 3.5 SXT

2006 rok výroby
254 koní výkon
3 518 ccm objem