Jsou daleko doby, kdy mělo skutečně význam mít nějaké rychlé auto. Silnice jsou plné lidí, kteří jednoduše nespěchají a je jich tolik, že už ani nejdou objet. Přesto existují muži s kouty, kteří se ještě jednou chtějí vrátit tam, kde již nic není. Jedním z nich jsem patrně já. Kolem Prahy se fakt jezdí tak nějak v davu a když se člověk rozhodne, že si půjde za svými sny a začne jezdit 35 kilometrů do továrny na letadla… Inu kamáro žere za takovýchto podmínek něco kolem čtrnácti.
Představoval jsem si, jak se budu na každou jízdu do práce těšit, ale ono jaksi… To auto jsem vytahoval takříkajíc zpod lisu a i přes skutečně hodně péče, kterou se mu snažím maximálně dopřávat, toto bojové vozidlo trošku trpí.
Trpí na zvuky, rázy a vibrace. Podvozek jako takový je pevný, ale mám podezření na kříže kardanu a rozvážená kola. V určitých rychlostech se prostě auto rozklepe. K tomu samozřejmě přidává svou kakofonii mlátící třípalcová trubka výfuku. Bordel jako v kotelně, když přivezou uhlí prostě. Semtam tu véosmu skoro neslyším. Ostatně výfuk je jedna z věcí, která se mi rozpadla snad na každém autě.
Jo, je hezký na to šlápnout, když se čtyřproud konečně otevře a dá se vystřelit vstříc zácpě před kruháčem. I targy jsem semtam sundal. Auto se nehřeje a až na zemědělské zvuky z podvozku se s ním jezdí fajn. Výfuk jsem opravil celkem jednoduše. Přivázal jsem ho ocelovými pásy k těm věcem, o které mlátil. Pořád to někomu rvu do servisu, jen aby se mi podíval na nový zvuk, ale mimoto jsem taky koupil rádio s carplay – je sice takové chabrus na nervy, ale je. A to mi stačí. A kvalitativně odpovídá tomu kolotoči okolo. Původní GM repráky přeřvou kravál auta se shozenýma targama asi do 150 kmh.
Je to sranda, cirkus, pokaždé trošku bitka. Frantou nakopnutá geometrie z toho udělala auto, které má docela rádo zatáčky a svou tuhou zadní v nich pak tak šarmantně zakopává.
Sem tam se fakt těším, až se s tím pojedu někam poprat, i kdyby jen do zácpy. Ale nechtějte to po mně každé pracovní ráno, už fakt ne. Víte, jak dlouho člověk hledá slušného fyzioterapeuta? To auto je velké, obratné a tvrdé, takže to, co oktávkou přejedete a něco vrzne, vás klidně v tom placatém oném zvedne ze židle. Fyzicky.
Jak já byl vděčný za tu chvílku s Lincolnem. Křeslo, které nekope ráno do ledvin. Véosmička, co se ráno nemusí rozehřívat. Posilovač řízení a nikoli řidiče…
Asi jsem už fakt starý. Nevím, proč TO mám, ale mám TO rád. Příležitostně! Teď je TO pro změnu zase v servisu a začínám se na TO těšit. Máme násilnický vztah z obou stran.
Až si začínám dokonce hrát s plány, že bych to opravil jako správný tuner jen pořádným odhlučněním všech těch lánů plechu okolo. Mohlo by to zážitky trošku zcivilnit a pokud se mi podaří vyřešit ještě jeden zcela nový aerodynamický problém, mohlo by z toho možná konečně být auto, které se dá i jen tak používat a považovat za pohodlné.
A to by mu slušelo. Není to sporťák, je to GT. Vleze se do toho kolo a spolujezdec, nikdy mě to nikde nevytrestalo, je tak akorát silné… A na to, jak tahá, moc nebumbá…
Takže když jsme jedno odpoledne neměli s Tomášem co dělat, rozhodl se, že mi to umyje. Kasal se, jaké má různé chemikálie a že prý bude dokonce i dekontaminovat lak. V Pripjati jsem sice nebyl, ale ať klidně dekontaminuje. Prý to má zfialovět, když se to nanese. Nanesl, začalo to bublat a zčernalo to. Tomáš značně znejistěl, ale zachoval profesionální tvář a lítal kolem auta až do večera.
Je to potlučená kára se šrámy od sportovního života, ale takhle omytá mé oči potěšila. Mám trošku podezření, že jediným důvodem, proč to ještě vůbec vlastním je naivní představa, že to jednou konečně dovedu do stavu, že to bude pořádně fungovat. Protože já bych se v takovém autě pak fakt chtěl projet.
"Plňte si své sny!" říká každý druhý blbý motivační oný. Já k tomu dodám, že jako klidně, ale mě to stálo všechny peníze a mám z toho dobitá záda.
Z představy, že budu jezdit radostně do továrny na letadla americkým osmiválcovým kupé, se tak trošku stal boj o udržení vlastního prostředku individuální mobility v provozuschopném stavu. Do konce života na to asi nezapomenu, zapadá to do všech klasických stereotypů a teď je jen otázkou, kam tyto intenzivní okamžiky povedou.
Paradoxně jsem teď díky své petrolheadské tvrdohlavosti v situaci, kdy auto nechci k životu potřebovat. Už ani nevím, jestli je to v dnešní společnosti extravagance nebo manistream. To mi možná můžete říct vy ve svých komentářích…
M P
06. 11. 2022, 18:38 3 reagovatTo bylo jasné hned z první fotky, že se to snad někdo rozhodl umýt. Krásné je :)
Love-hate vztahy chápu, já dnes viděl svou bývalou Miatu :D
Vavris Vavrisovic
06. 11. 2022, 18:43 17 reagovatTož to je ale mrzuté... Článek bych shrnul jako dlouhé vyjádření moudra: "Levná auta na dodělání bývají ve výsledku nejdražší a stále na hovno"
A když se to spojí ještě s nutností cestovat 35 km v zácpě, to nemůže dopadnout jinak.
Tož já ti přeju Jeníku lepší cesty, fungující vozidlo a návrat entusiasmu. Fakt, že se můžu rovnou z domu vydat několika směry a hned narazím na hezké prázdné cesty, beru jako nejzásadnější faktor toho, že mě auta furt baví.
-
Komentář upraven 6. 11. 2022, 18:44:41
Trinom
06. 11. 2022, 19:08 1Což o to, to by Jeník asi dokázal taky, jen by to bylo zhruba mezi půlnocí a čtvrtou ranní :D
rock
06. 11. 2022, 19:09 0 reagovat"...násilnický vztah z obou stran..."
No, mně to přišlo jak popis Stockholmskýho syndromu :-)
Jinak úplně chápu, že si někdo něco takovýho pořídí (a vlastně o tom přemýšlím taky :-) ), ale nad tou trasou do práce to možná chtělo trochu se zamyslet už před koupí :-)
afro-r1
06. 11. 2022, 19:27 3 reagovatZda se, ze usporou penez i nervu by bylo poridit si to same v peknem stavu a zde cerstve umyty kousek poslat do sveta.
Jan Machač
07. 11. 2022, 13:37 1Problem je v tom, ze slusny kousky stoji penize a ve vysledku i na nich pak delas cely podvozek, pokud chces mit jistotu u ctvrt stoleti staryho auta...
afro-r1
07. 11. 2022, 20:43 0Znam a mam za sebou. Presto je dobry zaklad pred renovaci (podle me) nejlevnejsi varianta. Lepsi je menit neco nez skoro vsechno.
Beran
06. 11. 2022, 22:30 5 reagovatTohle vypada jako specificky pripad, kdy by i nedotovany elektromobil daval ekonomicky smysl :-D
Ohledne nechuti potreboval auto. O generaci starsi, relativne uspesny a spokojeny pan rozbil debatu o vysnenych autech myslenkou: "Nejvetsi luxus je chodit pesky" Tehdy jsem to nechapal, ale postupne mi to dava porad vetsi smysl.
PB
07. 11. 2022, 01:09 2Neznaje pana, ale stavaje se tredni generaci, s jeho moudrem se naprosto ztotoznuju. Jezdim do prace po te silnici na fotce jenom nejake 4 km asi tak 4x denne, ale autem jezdit musim - a tak rad bych misto toho vstal drive a proste sel pesky...
beastar
07. 11. 2022, 10:36 0PB: Nápodobně;) Ono by to pěšky totiž bylo rozhodně hezčí. Mimochodem celý svět není Papua. To je jediná silnice tam? Vidíš jo jak poctivě drží tu záchranářskou uličku. Ordnung kamaráde..
PB
08. 11. 2022, 01:25 0Hele, bejt tady, mel bys pocit ze celej svet Papua je:))) Ale ono je to jedno, luxus dochazkovy vzdalenosti do prace plati vsude..
beastar
08. 11. 2022, 07:49 0To je pravda. Není nad to neztrácet čas dojížděním. Hale asi takhle mám taky něco málo projeto. Sice teda vždycky sem dlouhodobě žil v Evropě. Nicméně nejlíp situaci vystihuje všude je chleba o dvou kurkach. Já nevím kde by mohlo být líp než ve státě s 9 nejvyšším HDP na světě, kde skoro třetím rokem pobývám :D Odsud se za takovou palmou a pláži jezdí tak na čtrnáct dní a pak zase rychle k fungující infrastruktuře a tekoucí vodě bez Legionelli.
Beran
08. 11. 2022, 10:30 0Kus evropy i ameriky jsem videl, s cechama dlouhodobe tam zijicima se o zivote bavil. A se dvema kurkama nebo zelenejsi travou za plotem souhlas.
jenda200
12. 11. 2022, 10:52 0To Beat: Podle Wiki jsi v Kanadě...To asi ne , spíš Alpy :)
beastar
12. 11. 2022, 11:46 1jenda200: Záhada hlavolamu:)) Spíš sem chtěl obecně poukázat na to, že záleží kde jezdíš a proč. A ne o to jestli tam jsou krásný palmy a pláže.
krab
07. 11. 2022, 07:47 0 reagovatOno je to možná celý tím listopadem ... Ale rozumím úplně co myslíš. Když jsem leta dojížděl z Roudnice do Prahy do práce, tak mě auta v podstatě přestala bavit nebo určitě částečně. Dojíždění nebylo nic na co bych se pak za chvíli těšil, spíš naopak. Pak už jsem to měl 4 kiláčky od nás z vesnice do logistickýho parku a to jsem jezdíval často na kole. Pak nás přestěhovali do Prahy, tak jsem to měl 25 km nezajímavou trasou a na to vážně plnil nejlepší službu obyčejný Yaris co jsme tenkrát měli a v autíčkáři se mi osazenstvo smálo, proč nejezdím sporťákem ... pak nějak začala fungovat ta instituce práce z domu, pak covid a práce z domu furt a to nějak přetrvalo dodnes. Takže jezdit do Prahy jen občas a jinak spíš kdy chci a to směrem, kde ty zácpy nebývají, to zas ze mě udělalo nadšence do aut. PS: Camaro Z28 je náhodou suprový, holt je to starý, tak péči potřebuje, ale to cokoli tohoto a staršího věku,
Vavris Vavrisovic
07. 11. 2022, 09:12 0Dyť listopad je letos krásný! Ten profil trasy bude kruciální. Mi se to stalo před lety, když jsem koupil Corsu OPC - 20 km trasa periferiemi Ostravy v ranní špičce byla nic než otravná nuda, kterou jsem chtěl mít prostě jen co nejrychleji za sebou. Rádio Opelu navíc mělo mrtvý AUX, takže jsem ani nemohl poslouchat podcasty :D
krab
07. 11. 2022, 14:29 0To je fakt, já teda na podzim autem rád jezdím na projížďky není vedro, podzim má super barv, jako nestěžuju si, jen je ta tma věčně brzo, to mi jediný vadí. Ale jinak si to taky užívám. Vlastně i když jedu do tý Prahy jako třeba dneska, tak si vezmu třeba poršáka a jsem spokojenej, projedu se a je to fajn...
Nějaký úplně mainstreamový auto třeba na naftu bych vážně asi mít nemohl
Ronoath
07. 11. 2022, 08:19 -15 reagovatDobré varování pro snílky, aby se vykašlali na představu, jak si plní sen a radši šli se středním proudem:-) taky jsem zvažoval, že si pořídím “ňáký Mustang v kábru do půl míče” a jsem fakt rád, že nakonec v garáži stojí Kodiaq s TDI a manuálem:-D
Vavris Vavrisovic
07. 11. 2022, 09:13 13Já ti nevím, ale mi přijde, že to je trochu škoda ;)
M1chal
07. 11. 2022, 09:34 1škoda to určite je. Ja nedám dopustit na starú atmosférickú V8. Síce je už zatvorená v temperovanej garáži a denne jazdím pluginom, stále si nájdem čas ho občas prevetrať...ten zvuk, lány kože, dreva a ten "starý poctivý" pocit z toho auta nič nového nedokáže spoľahlivo replikovať (ak sa nebavíme o Rolls Royce a pod). Za 2022 som s tým veteránom urobil 30tis km a každý bol s úsmevom na tvári.
martin_100
07. 11. 2022, 10:24 9Ahá takhle se na to musí. Chci jít do restaurace na dobrý jídlo ale nakonec zůstanu doma žvejkajíc 3 dny starej rohlík a pak se pochlubim jak jsem chytře usetřil :-)
Vavris Vavrisovic
07. 11. 2022, 10:30 3To je dost kulhající přirovnání, vzhledem k tomu, že ten "3 dny starý rohlík" patrně stál více než to "dobré jídlo"
beastar
07. 11. 2022, 10:37 0Vavris: Vítej v Česku.
Sato
07. 11. 2022, 11:05 3Sorry ale za pol mega to mohol byť pekný kompromis v podobe ecoobostu 2015+, ak nepotrebuješ ten priestor kodiaqu tak nevím jediný rozumný dovod pre krabicu v nafte. A na cestách mohlo byť o jedno pekné auto naviac.
Ronoath
07. 11. 2022, 12:18 1Přesně tohle jsem čekal:-) onu pro tu krabici se čtyřkolkou hovoří prakticky pouze to, že byla hluboko pod půl míče (aneb nabídka, která se neodmítá) a že nyní sídlím v končinách, kde první auto jedoucí napříč krajinou je to moje a až potom někdy autobus:-)
Jinak souhlasím, že to je škoda. Zůstat v Hlučíně, bylo by to jasné, ale v téhle middle od nowhere jsem prostě neměl odvahu…
martin_100
07. 11. 2022, 18:03 2Nejde o cenu. Furt se držíme tématu. Mustang je vyborná specialita šéfkuchaře ale kokodáq je tři dny statej rohlík..... Možná jestě vytaženej z popelnice.
Beran
08. 11. 2022, 06:44 3Mustanga bych nazval spise buckem nebo sekanou. Poradny flak masa co si uzijes, ale zadna specialita.
A naftovy Kodiaq je rozvarena zeleninova polivka. Kdyz kvuli cholesterolu, intoleranci lepku, zlucniku a spatnym zubum nemas moc na vyber co vlastne muzes bez problemu snist.
Marek Brunner
07. 11. 2022, 11:05 2 reagovatNaprosto ti rozumím. Když jsem si pořizoval GT86, měl jsem stejný nápad, že ta ranní cesta do práce bude zábavnější jak v krabicoidním Volvu, a ještě po práci budu mít chuť jet se projet. Jenže ono to tak nefunguje, cesta po ucpané Jižní spojce prostě zábava být nemůže, a ještě k tomu kvedlat ve stop&go traffic je akorát k naštvání. To, kolikrát jsem se jel s GT86 projet z radosti k řízení za ten rok a půl můžu spočítat na prstech dvou rukou. Mělo to teda dost společného i se stavem toho auta, ale když prostě nedělá radost, proč bych ho dával do kupy, abych byl akorát ještě mrzutější, že jsem do toho dal další peníze?
Auto pro radost zkrátka nejde provozovat na denní ježdění, protože se akorát zprotiví.
Trewis
07. 11. 2022, 13:41 0Souhlas, auto pro radost je fajn vytáhnout, když je na něj nálada, zkrátka když je tam ta dobrovolná volba a člověk si chce zpříjemnit např. pátek. Na denní dojíždění, to chce auto, které tě prostě jen odveze do cíle, nic po tobě nechce a nijak tě nezatěžuje. Navíc vždy nastartuje a doveze tě do cíle.
Mechanik
07. 11. 2022, 12:19 4 reagovatReakce na tu diskuzi : dyť přece není jedno v čem jedete do práce, mě dělá radost už to když to auto ráno vidím a jdu k němu, sednu do něj a celou cestu koukám na kvalitní interiér, poslouchám případně kvalitní audio. Když mám k dispozici výkon pro předjetí, poslechnu si zvuk motoru atd. Jet v 1,2 Fobii je prostě rozdíl, nechtěl bych.
No a k autu, když ho dáš do cajku, postavíš si podvozek podle sebe, bude určitě dobře sloužit.
HeavySmoker
07. 11. 2022, 15:25 5Súhlasím, jazdil som v snehu aj letných horúčavách v roadstri do ktorého mierne prefukovalo celé roky a nevymenil by som, lebo bola radosť tých 6 valcov v rade ráno nahodiť, a ak sa dala zhodiť strecha o to lepšie. Nežijem dosť dlho na to aby som zabil polhodinu denne v Kodiaqu TDI.
Adam Forman
16. 11. 2022, 09:50 0 reagovatTo mi připomíná, jak moje žena prohlásila, že potřebuje rodinné auto. Tak do garáže přibyl rodinný Cadillac (neuhádnete kdo byl původní majitel). Žena to auto upřímně nenávidí a to auto upřímně nenávidí ji. Dokonce nedobíjí když s ním jede ona a úplně normálně dobíjí, když s ním jedu já. Bohužel, zcela neplánovaně jsem změnil chlebodárce, takže se z 10km dojíždění stalo 37km dojíždění. Navíc už nejezdím přes město, ale nově na Vysočinu přes Žďárské vrchy. Začíná to lézt do peněz, auto je furt v servisu a stejně pořád je co dalšího opravovat (nemluvě o vhodnosti zadokolky do regionu, kde sníh odklízí až slunce).
No a samozřejmě Caddyho zbožňuju a jízdu ráno do práce si užívám :-)
Lanza
18. 1. 2023, 17:40 1 reagovatRád bych potěšil Honzu Machače. Koupil jsem evropskou červenou Targu V6 z roku 2001 a super auto. Oprava jednoduchá, ND přímo z USA od nejlepšího prodejce ND, prostě paráda. S Targou je nejlepší svezení, ať už jsem měl Supra, MR2.
Tak pár fotek
Jan Machač
25. 1. 2023, 01:27 0To je krásný ferary, kolik to žere? ;-) Nejsi nááhodou někde kolem Prahy? Měli bychom se potkat...
Lanza
30. 1. 2023, 22:14 0Ahoj Honzo,
no kolem Prahy zrovna ne...musel bys to vzít po moři.
Ale tohle auto má skutečně celý podvozek zcela nový, díly z USA (jistě znáš rockauto), gumy, baterka, okno, na motoru dost věcí nových, chladič, zadní díl výfuku, lambda... atd. V jednom máš pravdu, ty prachy se mi asi nikdy nevrátí, ale zážitek z jízdy za to stojí !! Targu dneska už fakt novou nekoupíš... až na ty krásný výjimky !
Lanza
02. 2. 2023, 20:58 0A ta spotřeba ?? Na různých fórech se hlásá, že se 6ti válcem se nelze dostat pod 10 l/100 km. Já jel na 3 týdny po Španělsku, dva lidi, kufry sebou, jízdu jsem si užíval. Mám automat 4L60e, spec. M30, tedy s elektronikou a hlavně s volnoběžkou ! Najel jsem 4100 km a spotřeba: 9,81 l/100 km. A dám ruku do ohně... :)