Někdy mi připadá, že dnes lidé při pořizování auta postupují stejně, jako když jdou do Kauflandu pro víkendový nákup. Z domu vyrazí bez jasné představy, na místě pak rozhoduje, jaké zboží se zrovna nachází v akci a jaké další výhody jeho pořízení přinese. Koukej, mámo, dneska je sleva na Staropramen, vezmeme basu. Pivo jako pivo. Hele, když si koupím Persil, dostanu k němu plyšáka zdarma, super! V autosalonu začne vyjednávání o ceně dřív, než si zákazník vůbec prohlédne nabídku. Obrovskou devizou je také přídomek “multifunkční” v popisu auta. Protože multifunkční, to je přece VÍC funkcí za cenu jednoho auta!
Asi už tušíte, že trochu nemotorně mířím k masovému rozšíření crossoverů. Za stejnou cenu (nebo se slevou) dostane zájemce auto, které vypadá stylově a originálně. Originální to sice dávno není, ale přesvědčení, že ano, v nás asi ještě pár let přetrvá. Navíc je multifunkční. Osobně nechápu, jak na tuhle kouzelnou formulku marketéři přišli. Zřejmě je přímo odvozena od slova crossover, což implikuje jakési interdisciplinární zaměření na rodinu, styl, sport, techno i dechovku. V praxi to znamená, že snáze nastoupíte, když vás zrovna chytil houser, a kolize s obrubníkem bude bolet o něco míň.
Jednoduché a funkční
U Capturu se multifunkčnost projevuje hned několika způsoby. Kromě houser-friendly koncepce karoserie je to ještě design, který je stejnou měrou městsky stylový a outdoorově stylový. Můžete si vybrat podle toho, jestli zrovna oblékáte manšestráky, nebo rejoicky. Pro dámy má malý Renault v nabídce ještě dávku roztomilosti, protože je malý, kulatý a… zkrátka roztomilý. Navíc si ho můžete pořídit v opravdu velkém množství barevných kombinací. Ne všechny jsou dostupné v základu, ale možnosti by tu byly, včetně těch dvoubarevných. Trošku odvázat se lze i v interiéru, třeba na rámečku radiomapy. Výrazná barva umí dodat jinak trochu unylému velínu aspoň nějaký šmrnc. Jinak ovšem nemůžu říct o radiomapě nic moc kritického. Nechybí tu tlačítka pro základní funkce, k nimž se chcete dostat rychle, tedy zejména klimatizaci a zvuk audia, dotykový displej má rychlou odezvu a v menu se taky zorientujete i bez inženýrského titulu.
V kabině je dále dostatek odkládacích ploch. Do kapsy ve dveřích se vejde velká petka, do přihrádky před šaltpákou telefon a do výklopné přihrádky na palubní desce další drobnosti, ke kterým se nepotřebujete dostat na jediné sáhnutí. Před spolujezdcem navíc najdete velkou přihrádku řešenou nikoli klasickou klapačkou, ale šuplíkem. Ten je sice kapánek wibbly-wobbly, ale umožňuje o dost lepší využití prostoru a dá se do něj narvat opravdu hromada věcí.
Jediné, co mi nesedí a nikdy sedět nezačne, je zapínání tempomatu vedle ruční brzdy. Na ovládání audia pomocí tlustého výrůstku pod volantem jsem si u Renaultů kupodivu zvykla celkem snadno, stejně jako na bezklíčové zamykání, které proběhne automaticky, když od auta odejdete na určitou vzdálenost.
Vzato kolem a kolem je kabina Capturu přijatelné místo k žití, i když samozřejmě nijak prostorově velkorysé. Aspoň že zadními sedačkami lze posunovat dopředu a dozadu, čímž si můžete zvětšit buď kufr, nebo místo na nohy pasažérů.
Pusto a prázdno pod kapotou
Obávám se, že příjemnější část testu jsme právě nechali za sebou. Teď se totiž podíváme, co se schovává pod kapotou, a zkusíme to nastartovat. Tříválec o objemu necelého jednoho litru má na papíře docela pěkné hodnoty – zejména pokud jde o produkci CO2 a průměrné spotřeby. Pokud by Captur opravdu dokázal jezdit za 5,1 litru benzinu, nebylo by to vůbec špatné, jenže to nedokáže ani ve snu. 90 koní sice neslibuje rychlostní rekordy, ale s podobnou vizí jste si pro malý městský crossover určitě nepřišli. Tříválec sám o sobě ještě není hrozba mučením, měli jsme v redakci pár takových, které jsme si vysloveně oblíbili. Jenže tady se to zkrátka a dobře moc nepovedlo. Po nastartování se motor ustálí ve volnoběhu, který celé auto promění ve vibrační plošinu. Jakmile se pokusíte akcelerovat, stane se z něj útočně ječící vibrační plošina, kterou však musíte k reakci na plyn dost úpěnlivě přemlouvat. Ve městě se to ještě snese, ale jakmile z něj vyjedete…
Na okreskách vás čeká jen jedna, zato však zásadní nesnáz – předjíždění. Nacházíte-li se zrovna na horských zakroucených silničkách, rovnou si dejte pauzu na cigaretku, protože traktoru před sebou se nejrychleji zbavíte tak, že ho necháte odjet. Na předjíždění zkrátka potřebujete dost velkou rezervu, dost odvahy a k tomu nohu o hmotnosti železobetonového panelu. Když si vzpomenu, jak pěkně v autě fungoval motor 1.5 dCi, který jsme testovali kdysi dávno, je to celé takové… rozpačité. Výkon byl přitom zcela identický. Kromě tohoto problému si Captur na okresce nepočíná špatně. V zatáčkách překvapivě hezky drží stopu a spíš než nestabilní chování podvozku vám začne vadit náklon karoserie. Zde si ale opět dovolím podotknout, že na okreskové dovádění jste si vybrali špatný stroj.
Na dálnici vás pak čeká nesnáz o dost větší. Dálniční rychlost je totiž v tomto povozu všechno, jen ne příjemná. Začíná to neurvalým řevem motoru, pokračuje mizerným pružným zrychlením a končí nepříjemným drncáním na příčných nerovnostech. Pokud do auta naložíte víc než dva dospělé a přidáte i nějakou tu batožinu, budete mít problém se při stoupání v dálniční rychlosti vůbec udržet. Taky si myslíte, že je nejvyšší čas vrátit se do bezpečí urbanizované krajiny?
Verdikt:
Do města je Captur příjemné a hezké autíčko. Zaparkujete s ním všude, má dobrý rejd a do ulic celkem vhodné přeposilované řízení. Líbí se mi, že si ho lze nakonfigurovat i ve verzi Initiale Paris s koženými sedačkami a audiosystémem Bose. Mezi francouzskými auty si z mého pohledu Renault drží neochvějnou pozici vítěze do do ergonomie i uživatelské přívětivosti. Řazení sice není etalonem přesnosti, ale třeba ve srovnání s Peugeotem funguje pořád dost dobře. Tříválcovému motoru bych se ale v tomto případě vyhnula obloukem s velkým poloměrem. Jakkoli nejsem velký fanda dieselu, naftová jedna-pětka byla v autě o galaxii lepší zážitek.
Technické údaje:
Motor: benzinový přeplňovaný tříválec 898 cm3
Výkon: 90 koní (66 kW)při 5 200 ot./min
Točivý moment: 135 Nm při 2 500 ot./min
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 171 km/h
0-100 km/h: 13 s
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 5,1 (7,9) l/100 km
Cena (Intens) od 402 900 Kč
20. prosince 2018, 11:30
0
Tahle tříhrnková hrůza se mám dojem (dle parametrů) montuje i do dacií. Být v nich něco benzínového s minimálně 80kW, tak to nestíhají vyrábět.
20. prosince 2018, 13:03
2
Mali sme pozicanu Micru s tymto motorom na 2 tyzdne na dovolenke, bolo to uplne v pohode (na strtku to aj hrabe...na.ale to vedel aj trabant). Trojvalec sa pri vyssich otackach ozyva ako polka Porsche. Krutiaci moment je maly, ale je dostupny aj nizsie. Predbiehanie samozrejme zacina, ked ide este auto v protismere, ale za mna urcite lepsie jazdenie ako napr.s atmo 1.4. Spotreba samozrejme tak rozne... Nakoniec sme boli cca okolo 6
20. prosince 2018, 16:18
1
Micra by ale měla být menší = lehčí, ne?
A pokud je auto narvaný až po střechu, 3-4 lidi a nedejbože zapnout klimu, tak nevěřím, že by to tenhle motor dal s levou zadní a jízda spíš bude utrpením.
20. prosince 2018, 23:19
0
Tak zase bych to nedramatizoval, jezdil jsem ve čtyřech a s klimou po dálnicích 60koňovým autem. Není to zrovna režim, na který jsou tahle auta primárně stavěná, takže se dá pochopit, že na předjíždění v dlouhém táhlém to nebude.
20. prosince 2018, 13:09
0
"Řazení sice není etalonem přesnosti, ale třeba ve srovnání s Peugeotem funguje pořád dost dobře."
Toto uz je taky folklor... Chcel by som vidiet A)nejake data z porovnannia (sila k zaradeniu, dlzka drahy, odpruzenie paky po zaradeni,, hluk,....) B) aky realny problem (alebo vyhoda) to ma na jazdu. Mam sice skusenost z Peugotov, kde obcas drhla jednicka, inak ale ok. Radenie 1 prstom v nekktorych autach mi zas pripada ako hracka a nemam pocit, ze som tam tu rychlost vrazil :)
20. prosince 2018, 13:19
2
Data z porovnání nemám ani je nehodlám sbírat. A jaký je reálný problém při jízdě? Že je to otravné, protivné, iritující a prostě mi to vadí. Jestli ti to nevadí, tak buď rád a já tě rozhodně nebudu přesvědčovat, že by ti to vadit mělo :).
20. prosince 2018, 13:34
9
Řazení v Renaultu Captur má 17,3 jednotek Autíčkářovy stupnice přesnosti. Přesně. Měřil jsem to kalibrovaným krokoměrem.
20. prosince 2018, 16:04
0
Tak asi urcite dobre ;)
20. prosince 2018, 13:11
0
Novinářská plná zív. Kdo to viděl v bílý v základu ten chápe proč to skoro nikdo nechce. A jako Intens se středovým tunelem a displejem jak z Tamagoči. Plus pod kapotou vysavač Rowenta turbo. No nevím asi bych skočil normálně do Fabie za 400 ve výbavě Capo di tutti capi.
20. prosince 2018, 13:16
1
I ty Fabky už bohužel dělaj jen s Rowentou pod kapotou :)
20. prosince 2018, 13:52
0
Já vim jenže o hrníček kafe větší Rowenta. Tohle je snad to nejhorší na trhu s luxy co si člověk může pořídit. A ať je ta Fabie jaká chce. Nevypadá její infotaiment jak digihra včetně toho ztvárnění okolí.
20. prosince 2018, 15:55
0
:-D jo no, podobnej motorek mam na steracich ... ne, treba 1.0EB od forda me prisel celkem v pohode, do mesta to bylo pekne zivy (FoFo), ale toto ocividne je peklo... Jinak dalsi plastak do flotily, ani si toho clovek nevsimne...
Jaka ma byt cilova skupina? Pro rodinu maly, mozna proste nekdo, komu se to libi designove... Jinak nevidim moc duvodu, proc neusetrit a nekoupit Clio (kdyz uz by to melo mit na kapote genitalie) :-)
20. prosince 2018, 16:42
0
Beastar: Mýlíte se, milý Watsone, tři hrníčky a dost. Přesně jak doporučuje WHO.
Sheogh: Jenomže Clio nejni todlencto... crossover! Takže to nejni cool. Navíc tam jednou zalehneš, a pak už nevstaneš :)
20. prosince 2018, 18:17
0
Jo jo Clio není právě segment suv C? Whatever cool. Takže rodina to koupí. Bohužel. K těm hrníčkům. Záleží jak velký kafe piješ:)) Někdo má standart na půl litru.
21. prosince 2018, 07:10
2
Ha, velikost.
"Dobrý den, espresso."
"Velké nebo pikolo?"
21. prosince 2018, 08:33
0
Jj, já rád velký late. 0,7 na hrnicek :-)
20. prosince 2018, 13:25
1
Měl jsem tu "čest" strávit loni s tímto povozem týden v Norsku - z půjčovny. Vzhledem k maximální dovolené rychlosti (a všemi bez výjimky dodržované) 80km/h (s jednou několika kilometrovou výjimkou, kde jsme se mohli rozšoupnout až na 90km/h) a drakonickým pokutám, by se zdálo, že mi toto auto mohlo stačit. Ovšem jakýkoliv v článku zmiňovaný manévr (předjíždění, nedej bože kopec) mi způsobil zrychlený tep a stoupnutí tlaku... Tlačítko tempomatu u ruční brzdy jsem našel až druhý den :)))
20. prosince 2018, 14:34
0
O Capturu říct nic nemůžu, jezdil jsem ale s tímhle motorem v Micře. Tunely v noci na tempomatových 80/70 jsem dojel do Dejvic za 4,2l, do 5,5l se dá jet dálnice na tempomat 110. Horší to je pak při předjíždění/rozjíždění/žádání většího výkonu. Když jsem s tím jezdil mírně ostřeji, pohyboval jsem se kolem 7-8l, při spěchání to už opravdu olizovalo 10l/100 km. Motor je za studena vibrační deska v motorovém prostoru, celé auto se šíleně třese a reakce na plyn nevyzpytatelná. Před každou předem známou předváděcí jízdou jsem ho radši trochu zahřál, ať hned zákazníky nevyděsím hned ze začátku. Do 3500 rpm bez reakcí, do 2000 rpm jakoby motor říkal "haha, ses asi zbláznil, tak já si dám cigárko, než ti dojde, že máš podřadit.". Ovšem, okolo 5000-5500 rpm to bylo celkem svižné a i zábavné.
20. prosince 2018, 14:42
2
No tak ono to má vlastně výkon jako Miata, ne? :D
20. prosince 2018, 14:44
1
Chjo, sem si zas naběhl:D
20. prosince 2018, 18:18
1
Akorát Miata je prej o něco jistější na okresce. A údajně je to zábavné auto kde si jako ten výkon zasloužiš.
21. prosince 2018, 07:34
0
Neeee, neeeee, tohle neříkej, nebo sem zas doběhne někdo, kdo bude tvrdit, že řídit slabé auto na okresce, a ideálně Miatu, je víc chlapácké, než krotit nějakou nakoňovanou svini :D Takových debat už tady bylo...
21. prosince 2018, 08:59
1
nejlepší na okresky je samozřejmě hybrid, elektromotor zareaguje vždy rychleji a citlivěji než klasický spalovací motor že... (mrk mrk)
21. prosince 2018, 12:40
1
Matěji? Někdo. Ten jehož jméno se nevyslovuje. Nejlepší jak tady půlka lidí nadává že ten motor nejede:) Jakoby nechapali, že jsou to pravý chlapy! Když si zaslouží výkon z 0.9tky. Dokáží krotit bestiální vůz na samé hranici možností stroje. U miaty ok u Kaptura problém?:D
21. prosince 2018, 12:45
0
Tak nejede. Stovka okolo 8 sekund mi v měřítkách dnešního provozu přijde furt fajn. Většina aut to má furt víc jak za 10... bavíme se třeba o NB s 1.8 103 kW. Neříkám, že je na tom cosi extra chlapského, větší výkon mám rád a vždy se hodí, ale popravdě rvát do 15-20 let starého roadsteru s pochybnou tuhostí karoserie a docela slabýma brzdama třeba 250-300 koní mi nepřijde jako dobrý nápad. Každopádně můj článek o Miatě jsi četl, napsal jsem tam, co se mi na tom líbí. Což ale nemění na tom, že můj daily ideál je RR 5.0 Supercharged, nová M5, nebo něco podobného, velké, výkonné a pohodlné auto. Ale, kup si to, a živ to, že :)
21. prosince 2018, 13:09
0
Jo tak samozřejmě, že to furt stačí na to aby si trochu jel. Cokoliv pod 8s/100kmh. Navíc v tom roadsteru je to taky tak, že tu rychlost vnímáš jinak. S tim závěrem souhlas a je to teda těžší, než krotit miatu. M5 jako daily je docela problém... Celkově nejen z hlediska krocení, ale i placení:))
20. prosince 2018, 14:55
0
Tenhle bazmek jde přece pořídit i s čtyřválcem 1,3 Tce 130 nebo 150 k. Jasně, je to 40 navrch, ale možnost tu je. Btw nechápu, proč u rendlíků nevyberou jako novinářské auto právě něco s důstojným motorem. Koneckonců - jejich chyba, pak musí číst takovéhle recenze a diskuse ...
20. prosince 2018, 16:09
2
Jenže právě tohle je dobře. K čemu je obyčejnému člověku recenze vrcholné verze, na kterou stejně velká část lidí nemá/nechce utrácet a spíš kouká na finančně dostupnější verze modelu.
22. prosince 2018, 12:20
0
Důstojný motor by byl minimálně třílitr a to milej Renault nedělá :)
20. prosince 2018, 14:58
2
Palec nahoru za "houser-friendly"...
20. prosince 2018, 15:24
0
Mluv česky, když už, tak "hexenschuss-friendly" :-)
20. prosince 2018, 15:25
0
Já citoval, proto to bylo v uvozovkách. Požadavek na čistotu jazyku musíš směřovat jinam...
20. prosince 2018, 16:59
2
Captur váží okolo 1200kg + řidič, spolujezdec a nějaký bágl a jsme na 1400kg.Klima, svícení a ostatní elektronika sebere víc výkonu než si myslíme.Logicky vzato je už tak k podivu, že to auto vůbec jezdí.
20. prosince 2018, 18:21
0
Viva la norma. Ať žijou tříválce a hlavně.
Save the planet.
Jak teď říkala ta mladá švédská neomarxistka. Už je pozdě! A vy tady sedíte a nic neuděláte. Řešení je co? To neřekla.
Prej ale zaručeně downsizing a omezení dieselů ... A zbytek pohádky už znáte všichni.
21. prosince 2018, 13:53
0
Tihle krutopřísní ekologové by nejraději hned dnes zakázali všechna auta na fosilní paliva, ale vůbec si neuvědomují, že blackout je proti tomu sranda.Jejich řešení je vylézt zpátky na stromy a posílat si fotky na instagram.
21. prosince 2018, 14:42
1
Přesně tak revoluce s mobilem v ruce. A dietní colou v pazouře. Takový ponrytecký děti, co ale dokážou ovlivnit veřejný mínění jako málokdo. Plná huba chytrostí. Řešení ovšem nemají. Tedy reálné které nás nepošle do doby kamenné.
20. prosince 2018, 18:33
0
Velice nedávno jsem se povozil v CrosslanduX s atmosférickou tříválcovou 1,2/60kW a prostě nevěřím, že by nějaký motor mohl být (pro podobně velké auto) ještě blbější. Nebo že by přece?
20. prosince 2018, 19:25
0
Taky si to nemyslim. Mam Logana 1,2 16V LPG. Proti tomu musi byt 0,9 turbo trhac asfaltu. Ten Logan je teda 4valec, ale i tak to pri pohybu vpred rve jak svina.
20. prosince 2018, 19:45
1
Tak já aktuálně do jara (než si ho vezme dcerka) dojíždím Aveo 1,2 16V/62kW. Výkonově i hmotnostně to je tomu Crosslandu podobné, ale ve skutečnosti je to proti němu raketa. Máme tady kolem města kopečky a s tím polofrancouzským ne-Oplem byl problém se do stoupání normálně rozjet a nabrat cestovní rychlost... Jak už tady zaznělo, vyloženě chybějí recenze aut se základní motorizací. Takže moc dobře, že tady ten Captur je. Když se podívám, kolik je všude s tím TCe skladovek za tuze lákavé ceny...
20. prosince 2018, 21:24
1
Projel jsem ten motor krátce v Cliu když jsem vybíral z malých vozů a výkon nebyl zas tak tragický.
Ale reakce na plyn měl opravdu naprosto otřesné, žádné jiné takové auto jsem nezažil. Jako roztáčet autíčko se setrvačníkem, nejde pak svižně řadit ani nahoru, ani dolů a rozjezdy působily, jako by bylo auto zaseklé v medu. Nicméně motor je velmi oldschoolový a podle všeho kupodivu robustní a spolehlivý - nepřímovstřik, řetěz, předepsaný levný olej normální viskozity. Na to jak dlouho je na trhu, nedohledal jsem jakékoliv ohlasy na typické problémy, což je celkem unikát. Takže pro reálné použití zákazníka co negativa ani nevnímá to myslím bude super volba.
Akorát že TSI 1.0 i ve verzi 70kW (předfacelift bez GPF) proti tomu působí jako raketa s nadpozemskou reakcí na plyn a mnohem lepší spotřebou v zátěži díky chlazeným svodům. Konstrukčně je ale o pár generací složitější, navíc se spolehlivosti nemá koncern zrovna nejlepší zápis. Také nevím, proč má litrový tříválec ve Fabii vpodstatě stejné zpřevodování jako staré 1,9 TDI, na trojku je maximum snad 160 a retardéry se přejíždí zásadně na jedničku.