načítám data...

Ptejte se: Malý rychlík pro malou rodinu

17. prosince 2019, 18:23 35 komentářů Daniel Borský Ptejte se

Existuje nějaká malá nákupní taška, která poslouží při každodenních cestách městem a zároveň chytí za srdíčko při víkendových radovánkách?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zdravím redakci, 

chtěl bych poprosit s rozlousknutím dilematu spojeného s nákupem druhého auta do rodiny. To první je klasický služební kombík, který slouží k převážení nás dvou, dcerky, psa a půlky domácnosti po ČR a Evropě. 
To druhé by pak mělo splňovat následující mix požadavků: cena do +- 300k, benzín, manuál nebo automat je celkem jedno, ideálně třída malých aut, a hlavně by mělo být snesitelné při pojíždění po městě a okolí a zároveň zabavit při ranních víkendových vyjížďkách po okreskách a v kopcích. 
Pokud by šlo o jen o tohle, měl bych asi favorita v minulé generaci Fiesty ST. Jenže je tu zásadní problém v požadavku manželky (které bude v autě trávit většinu času) na to, že auto musí mít 5 dveří. Což, i když nerad, svým způsobem chápu, protože když do auta musíte narvat sedačku s dítětem a kočárek, a to všechno za chvíli zase vyndávat, tak další pár dveří oceníte. 

Každopádně mi to dost zmenšilo možnost výběru na (z mého pohledu) dvě možnosti. 1) Clio RS. Prý to už není takový hardcore jako minulá generace, což mi vzhledem k tomu, co hledám, nevadí. Problém je ale v tom, že za daného rozpočtu je dispozici pár nejlevnějších kusů. A pak taky v použití suché dvouspojky. Nevím, jak je to u Renaultu, ale pár lidí v mém okolí mělo zkušenosti se stejným výrobkem od VAGu a nesmí mi to do baráku. 2) Swift Sport. Možná ideál toho, co chci. Pomalé nebude, zábava asi zaručena, jen ve mně trochu hlodá pocit toho, jestli těch necelých 140 japonských poníků není málo. Z toho, co jsem vyčetl, bych si za volantem zavzpomínal na u ž relativně dávnou dobu, kdy jsem měl čerstvý řidičák a k dispozici auto s malým výkonem, takže když jsem chtěl jet rychle, znamenalo to jezdit co nejprecizněji, protože každá chyba znamenala velkou ztrátu rychlosti. Třeba to tak není, ale pokud ano, tak asi hledám něco trochu jiného, víc chuligána na 4 kolech, nebo ne? 

Takže co teď? Mám brát Swifta, protože splňuje všechny mé požadavky a je to vlastně ideál toho, co hledám, nebo mám manželce vysvětlit, že 3 dveře stačí ke štěstí, nebo jsem něco přehlídl a mám koukat úplně někam jinam? Díky za radu. 

H. 

Ahoj H, 

Děkujeme za dotaz a rádi ti samozřejmě pomůžeme s výběrem. Chválím, že máš vcelku jasnou představu o tom, co od auta očekáváš, jak ho budeš používat. To hodně usnadňuje výběr. Mezi rychlými nákupními taškami je dnes velká konkurence (i když většinou jen třídvéřové verze), takže vybrat vhodné auto nemůže být tak složité. Anebo ano? Co se týče volby mezi tří a pětidvéřovou karoserií, tady bych se pro klid duše a domácnosti asi držel požadavku manželky. :) Pokud bude většinovým uživatelem ona, jistě ocení snadnější nakládání dcerky skrze samostatné zadní dveře, protože natahovat se s prckem do autosedačky není ve třídvéřáku činnost, kterou by kdokoli chtěl absolvovat nějak zvlášť často. Záda za volbu pětidvířka poděkují. A teď ke konkrétním tipům. 

Clio RS a Suzuki Swift Sport jsou jedni z nejoblíbenějších zástupců této kategorie. Oba dva slibují dostatek zábavy za volantem a tyhle sliby plní do puntíku, byť k takovému výsledku oba dojdou zcela odlišnou cestou. Clio RS se opírá o sílu motoru. Dvousetkoňová jednašestka má dostatek newtonmetrů v každém okamžiku, což potěší při předjíždění i o víkendových radovánkách. Tady si člověk na chybějící koně stěžovat nebude a Clio dokáže být až neslušně rychlé v každé situaci. Někteří lidé mu vyčítají, že není tak hardcore jak minulá generace, ale jak říkáš, na tvé využití by to mohla být spíš výhoda. Co se týče převodovky (dvouspojka od Getragu) není příliš mnoho informací o její spolehlivosti v Cliu. Je dimenzovaná na 280 Nm, Clio má 260. Sem tam se lze dočíst o problémech s přehříváním, ale to se týká skutečně ostré jízdy na okruhu. Stejnou skříň však používají i některé Fordy (Powershift) a tam už se o jistých servisních nesnázích člověk dočte. Na kolik za to může použití ve větších a těžších vozech, než je Clio, to si netroufám odhadovat. Přesto bude asi lepší počítat s tím, že časem se nějaký ten problém objevit může. Jak velký, to těžko říct. 

Suzuki Swift Sport minulé generace na to jde úplně jinak. Atmosférická jednašestka nedá svému řidiči nic zadarmo, tam si musí člověk ten výkon zasloužit, jak se tak říká. Odměnou za trpělivost však bude naprosto krystalický jízdní zážitek. Swift Sport je stará škola se vším všudy. Je třeba počítat, že auto umí být rychlé, ale není tam taková ta samozřejmost a rychlost v každé situaci. Pořád se musí tlačit na hranu a mačkat jak citrón, aby to jelo. Někomu taková vlastnost vyhovuje a vyhledává přesně tenhle typ zážitku za volantem. Pokud však člověk přesedá do Swiftu ze silnějšího auta a očekává rychlost bez větší námahy, může se mu jevit neduživě a bavit ho nebude. Ale to už si musí každý vyzkoušet sám, co mu vyhovuje. Na straně Suzuki jsou pak i provozní náklady a spolehlivost. Obojí na skvělé úrovni, Swift Sport se dá považovat za relativně nenáročné na provoz.

 

Pokud se budeme držet pětidvéřové karoserie, začínají nám tím pomalu docházet nápady. Většina těchto malých rychlíků se byla dostupná jen s jedním párem dveří. Proto si dovolím exkurzi do poněkud jiného segmentu. Žijeme v době crossoverové. Tento segment prostě táhne, a tak není divu, že se z něj výrobci snaží vytřískat maximum, což nevyhnutelně vede ke vzniku rychlých crossoverů. Nejmenší rychlý crossover dělá(l) Nissan. Trochu podivný model Juke se nabízel s přeplňovanou jednašestkou se 190 koníky a musím přiznat, že to jezdilo překvapivě slušně a rozhodně dost svižně. Za třista tisíc už navíc seženeš i vyšperkovanou verzi, na kterou si posvítili chlapci z divize Nismo. A vůbec nejlepší je nejostřejší verze Nismo RS. Ta dostala upravený podvozek i řízení, dvacetosm koní k dobru a co víc, mezi přední kola se nastěhoval samosvor. Osobní zkušenost s ním sice nemám, ale podle kolegů novinářů to jezdilo až nečekaně dobře. Tohle by mohl být tajný tip, který kombinuje každodenní použitelnost a zajímavé jízdní vlastnosti. Když člověk překousne ten zvláštní design, dostane schopný malý crossover, který umí být zatraceně rychlý. 

Když jsem si pročítal tvůj mail, prvním autem, které mě při tvých požadavcích napadlo, byl Mini Cooper S. Ne však ten obyčejný malý, do toho byste se složitě skládali s dítkem a kočárem, nýbrž odvozený kombík Clubman. Je to bez pochyb jedno nejoriginálnějších aut poslední doby. V rámci svého rozpočtu dosáhneš na Clubman postavený na druhé generaci Mini. Tohle auto je protkané vtipnými detaily, jako jsou křídlové dveře kufru, či zadní dveře (pouze na pravé straně), které se otevírají proti směru jízdy a mírně usnadňují přístup na zadní sedačky. Nejsilnější verzi S poháněla přeplňovaná 1.6 ze spolupráce PSA a BMW, která potěšila řidiče svým jízdním projevem a střídmými nároky na palivo, méně už nadchla její spolehlivost, která nebyla z nejlepších. Pokaždé, když někde najdeme žebříček motorů, kterým se vyhnout, můžeme vzít jed na to, že tam jistě bude i tahle 1.6 z rodiny Prince. Trápilo ji spousta problémů (osobní tříletá zkušenost), ale když zrovna fungovala, bylo to super svezení. Pokud projevíš velkou dávku odvahy a riskneš auto s tímto motorem, Mini Clubman S by mohl naprosto perfektně splnit tvé nároky. Pro fajnšmekry je tu i verze JCW.

Zapomněli jsme na nějaké auto? Máte jiný tip? Podělte se o názor v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
17. prosince 2019, 18:52
-1

130i

reagovat
riderhenry
17. prosince 2019, 21:10
0

Taky jsem to chtěl napsat, ale pak jsem si to rozmyslel. Šestiválec je určitě více než lákavá volba, ale to je spíš fajn auto "na vše" pro single páry, než nákupní taška do města. Nevím, jak moc ocení manželka 12+ spotřebu po městě a především to, že když chce člověk to auto udržet ve fajn stavu, jsou náklady prostě o dost vyšší, než u Swifta.

Ju
Junior
17. prosince 2019, 21:29
3

single páry? :)

riderhenry
17. prosince 2019, 22:01
0

Jo, jenom pro ty je 130i :D

beastar
18. prosince 2019, 02:35
0

Proto je to jednička asi ne jen pro single... ale v páru.... dá rozum.

Tomino
17. prosince 2019, 19:19
0

Já mám osobní zkušenost, co se týká výběru, pouze se Swiftem. Ale moc rád na to auto vzpomínám. Nevím, co říkají statistiky spolehlivosti, ale jednou mi odešla žárovka v blinkru a dvakrát žárovka vnitřního osvětlení. Jinak jsem nemusel řešit nic, možná štěstí :-) Ohledně jízdních vlastností, řekl bych, že podvozek stojí výrazně nad motorem. Dá se hezky pracovat s přenosem hmotnosti, při troše snahy se člověk naučí jezdit s rozhozenou zádí, přičemž ujíždí velmi čitelně a nezáludně. Mírná nervozita zádě při intenzivním brzdění na zvlněné vozovce před zatáčkou není nic strašného.

A teď motor, myslím, že by mu určitě pár koní prospělo, ale hezky se vytáčí a v pásmu mezi 5 - 7 tisíc otáček jede fakt pěkně. Ale jinak to je, jak píše tazatel, pokud člověk ztratí rychlost, tak je to problém. Jinak ale Swift dokáže ukázat záda i daleko silnějším autům. Řidič musí být precizní, na druhé straně si myslím, že nějakou preciznost, kterou se řidič naučí se Swiftem, se bude v budoucnu hodit, když si třeba časem tazatel pořídí silnější auto.

Jsou to čistě subjektivní dojmy, ale myslím, že nějaký Autíčkář tady Swifta určitě má (nebo se s tím třeba někdo aspoň projel) a může doplnit své zkušenosti, které tazateli pomohou s výběrem, ať už se rozhodne pro cokoli :-)

reagovat
Pa
Pavlas
18. prosince 2019, 13:52
3

Máme 5ti dveřového swifta sport r. 2013 kupovaný jako nový, 2. auto v rodině, najeto 46 tis bez poruchy. jezdí s ním hlavně manželka, ale rád si ho půjčuji. Do 4 tis se chová velmi způsobně, motor bez turba , krásně se dávkuje výkon plynem, od 4 tis výkon narůstá , omezovač je v 7mi tis. Podvozek je fajn, řízení také, přijde mi, že se auto řídí velmi snadno a samozřejmě , i když je malinké, mám v něm pocit bezpečí asi kvůli tomu, jak dobře poslouchá. Spotřeba po městě nikdy nepřelezla 8 l/100, ani v zimě. Okrsky za 6, dálnice ve 130 km/h 8 l/100 , spíše více, to je asi daň za useklou záď se spoilerem a horší aerodynamiku. Kufr je malý, ale na běžné nákupy stačí. 2 výfuky jsou parádní, z obou se kouří, sériová kovaná kola 17tky jsou lehká, neošizená . Nemá kontrolku potkávacích světel, světla jsou xenony , auto nemá start -stop . Koupi doporučuji.

Hynek
21. prosince 2019, 08:01
0

Moje milá si teď koupila 2019 Swift Sport. Nejel jsem v tom starém ale nový tyto popisované neduhy turbem slušně odstranil, jede hezky odspodu jako silná atmosféra, ale samozřejmě nemá vršek, nad 5,5 to moc nemá smysl vytáčet. Přiznám se že když někam jedeme tak se vždycky rád tlačím za volant. Spotřeba okresky normal jízda do 6l, dálnice 130 taktéž cca 6-6,5. Dálničních 160 to zvládá s velkou výkonovou rezervou za cca 7,5. Jako daily s nízkými náklady super auto

Ha
Habakukk
17. prosince 2019, 19:58
-1

Cokoliv menší než nišší střední je pro transport kočárku v kufru velmi problematická věc.

reagovat
Skipper
17. prosince 2019, 21:47
0

I prd. Felda v pohodě i s kočárkem pro dvojčata.

Snowman000
18. prosince 2019, 09:30
0

Ja mal rovnake podmienky ako zadavatel, len budget som mal tretinovy a vyhrala to Panda 100HP a kocik mi tam po odstraneni koliecok (operacia na 10sekund) krasne vlezie do kufra...

Ha
Habakukk
18. prosince 2019, 17:49
-1

Není nic zábavnějšího než než každé nakládání do auta sundávat kolečka od kočáru.
Skipper nahoď fotky kočáru pro dvojčata ve Felině ač felina měla kufr na úrvni dnešní nižší střední moc si to nedokážu představit.

Skipper
18. prosince 2019, 18:01
0

To už jecdávná minulost. Byl to easywalker duo, prostě se kolečkama scvaknul k sobě a celé se to krásně vlezlo.

krab
17. prosince 2019, 20:24
4

Jeden týden jsem s ním jezdil... se Swiftem: https://www.autickar.cz/clanek/suzuki-swift-sport-svisti-na-golfovem-hristi/

Měl bych ale alternativu ( a myslim to tentokrát seriozně, ne jako chujovinu, co jsem občas do komentářů vypustim): Alfa Romeo Giulietta 1.4T 125kw . To auto je poměrně malý, kompaktní a vzhledem k ceně vážně hezky vypadá. Sice jsem v jednom článku trochu zkritizoval v minulosti Giuliettu 1.75 Veloce. Ale to bylo protože to bylo auto za půl milionu (roční ojeté) , nové za 750-800 nebo kolik a neumělo pořádně přenést výkon na silnici. Kdežto motory 1.4 turbo multiair jsou docela pružný, nejsou tak bláznivý a mají i sílu, když člověk potřebuje. Máme ten motor v Mitu i ve Spideru. Jsem s nima spokojenej. A ideálně bych býval měl tu 125kw verzi a ne tu slabší 99kw resp. 103kw ve Spideru.

Giulietta není nejlíp odhlučněná od přední nápravy (třeba proti Golfu) , ale má strmé řízení, trochu jinou, sportovnější geometrii než ostatní značky a a D.N.A. přepínač nabízí fakt rozdíly v odezvě na plyn. Vlastně se používá jen N a nebo D. Do 300 tis. se dá koupit pěknej 4 letej kousek.

Když to vezmu analogií u nás, tak mojí ženě se Alfa hrozně líbí (sama si jí vybrala) , takže je možnost, že se bude líbit i té tvojí a díky docela hravýmu nastavení podvozku a silnýmu motoru se i ty v tom pěkně svezeš. A máte výhodu, že nemusíte hledat TCT, že zvládne manuál, tím máte hodně aut na výběr.

PS: třeba pak po Giuliettě manželky bude další služební auto Giulia :-D

reagovat
déčko
17. prosince 2019, 21:24
0

Předchozí generace Fiesty ST 1,6eb se dělala i 5d.

reagovat
Mrkef
17. prosince 2019, 21:48
0

Alfa Giullieta QV, Audi S3 - jako nákupní tašky super, s kočárkem to bude o prsa

reagovat
Romus
17. prosince 2019, 21:54
0

Co třeba Leon FR 1.8 TSI?

reagovat
kuc_t
17. prosince 2019, 23:37
0

Jak řikají níže předchozí Fiesta se delala v 5dv. provedení :-) kdyby ses chtěl plácnou přes kapsu, tak i nynější se dá teoreticky objednat.

reagovat
beastar
18. prosince 2019, 02:34
0

Leon za 3 čenta bude pěknej. Je to akorát prostorný, slušně obratný. A v haterech koncernu a chytrolínech to vyvolává nejmenší zášť... Manuála a ručičky budíčků jsou před startem ve správný poloze jakože pro ten športiš fílink. A ta 132 kW mající kktina už jede docela dobře i zvuk se z toho dá někde u šestky vymámit a celý to chová jako celek asi tak 1000x líp jak okyna.

Kočár se do toho nasouká asi snáz jak do Swifta a nevypadá to jako krabice se světlama. Při nástupu si to tudíž nelze splést s kontejnerem na tříděný odpad, nebo se sdíleným autem od ReVoltu...

reagovat
martinus
18. prosince 2019, 10:48
0

Souhlas, jako správný koncernový hejter jsem při výběru auta pro sebe zhodnotil, že tohle je jediný z koncernu pro lid, co bych doma snesl :-D Nevyhrál kvůli jiným věcem, ale to auto fakt špatný není.

Goldies
18. prosince 2019, 11:31
0

Hmmm ten Leon se fakt jeví jako zajímavá volba! Celkem to pojede, prostorný to je... Má to na předku samosvor?

Snowman000
18. prosince 2019, 14:53
0

Ne...maximalne pribrzdovacie XDS

ToMyx
19. prosince 2019, 09:32
0

Nic proti Leónu, ale to už ty 1,8 jsou v pohodě? Pokud ano, pak tedy Golf od Seatu, proč ne :-)

martinus
20. prosince 2019, 09:18
0

1.8 TSI jsou problémové? Jak je na tom s výdrží DSG k tomuhle motoru?

Mrkef
20. prosince 2019, 17:36
0

Klasický jako u většiny TSI rozvody, primárně však u manuálů. DSG je ok, pokud se měnil olej dle intervalu. 1.8 132kw není reálně o moc rychlejší, než 1.4 110kw díky stejné hodnotě krouticího momentu pokud se dobře pamatuji.

beastar
20. prosince 2019, 18:37
0

Mrkef: Vcelku souhlasim s tim co píšeš. Je dobrý znát historii toho kterýho auta. Protože té 1.8 moc nesvědčí podtáčení a poskakování ve městě. Plus řetěz no... není nafurt:) A jako snad u všech těhle jejich motorů to chce dekarbonizovat. Vzít kus co nežere olej... což je rébus..

Jinak fakticky ta 1.8 132 jede nahoře fakt o dost líp jak ta 1.4...

Snowman000
18. prosince 2019, 09:15
1

Bude to sice hladanie ihly v riadne velkej kope sena, ale...existuje Polo minulej generacie s 5.dv, 1.8 TSI a manualom. Vyrabalo sa fakt len chvilu a pre mna to bol okrem Golfu R, najzabavnejsie VW poslednej doby. Zaroven je to dostatocne komfortne.
Nieco taketo: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=287392652&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&doorCount=FOUR_OR_FIVE&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=27&maxPrice=13000&minCubicCapacity=1700&minPrice=10000&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&transmissions=MANUAL_GEAR&fnai=prev&searchId=95b648b8-1775-111c-8a96-e2c05209169d

reagovat
reagovat
Martins
20. prosince 2019, 12:00
0

Zkušenosti s Deltou mám nicméně je to spíš pohodlnej obývák, než sportovní hračka.

Woyta
18. prosince 2019, 22:21
0

Swift Sport 2005 mame uz nejakou dobu doma a tata je s nim velmi spokojen. Ja se taky obcas svezu. Spatne to neni ale ja jsem na RWD. (BMW rady 1?) Nissan Juke Nismo jsem si taky zkusil. Vicemene to je jen vizualni paket a pokud se nic nezmenilo, tak byl jen s CVT prevodovkou. Nismo a konstantni hukot motoru k sobe nesedi. Non nismo s manualem nam sedlo vic.

reagovat
ToMyx
19. prosince 2019, 09:37
1

Ohledně Žuka bych předem silně doporučil se v tom svézt. Jede to hezky, jen ta tvrdost podvozku mě celkem překvapila.
Jako druhé auto domů bych v této situaci vybíral podobně...svišť, panda, lion, clio. Je mi tam nějak neštymujou ty 1,8tsi, asi předsudky z minulých zakarbonovaných let.

CZmisak
19. prosince 2019, 12:32
0

Džuk Nismo byl jak s cvt, tak s manuálem.

Woyta
19. prosince 2019, 22:18
0

Když jsem ho měl v ruce, tak byl v nabidce jen s CVT. Tohle auto mě moc neoslovilo, tak jsem jeho nabidku dale nesledoval.

Mrkef
20. prosince 2019, 17:33
0

Do určitého roku se nabízeli i s manuálem, novější pak pouze s CVT

je
jerry
21. prosince 2019, 12:43
1

Jak už bylo napsáno v úvodu článku, je Suzuki Swift Sport dobrá volba. Umožní manželce klidnou jízdu, ale když se přišlápne, tak si člověk užije. Má 5-dveřové verze a finančně nenáročný provoz. A že se musí člověk při rychlé jízdě na okresce snažit? Proto jsem si ho kupoval, že se s ním dá jet rychle, ale je třeba vhodně a často řadit. Motor se krásně hrne do otáček a na hmotnost lehce přes tunu je výkon slušný. Na nákupy, město a zábavu za mě ideál.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem