načítám data...

Suzuki Swift Sport – Svišti na golfovém hřišti

Mám rád malá auta. Jsou roztomilá a hyperaktivní. Jak se tedy sviští v tomhle (skoro) novém sportovním Svišti?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Suzuki Swift znám docela dobře. Malý veleúspěšný model japonské značky se prodává skvěle už od osmdesátých let po celém světě. V Americe se jmenoval například Geo Metro a sloužil jako nejlevnější možnost motorizace a typického „budget“ auta z půjčovny pro nás tehdy cestující studenty. Swift jezdí pod značkou Maruti i v Indii a jeho karoserii si vypůjčilo Subaru pro své oblíbené malé 4x4 Justy. Já tu ale mám tu nejatraktivnější variantu Swiftu pro nás Autíčkáře. Je jí model Sport v poslední evoluci z roku 2016.

Jsem moc rád, že jsem si jej mohl vypůjčit od společnosti Mototechna jako prakticky nový roční vůz v plné tovární záruce. Už se v Maďarské továrně nevyrábí a my napjatě čekáme jaký bude úplně nový model Swiftu Sport příští rok. A znáte mě. Jsem staromilec, takže mám ten klasický pocit, že atmosférický Swiftík Sport s motorem 1.6 VVTi o 136 koních byl ten poslední skvělý. Ne každý si to ale myslí. Když jsem si Swifta přebíral, zaslechl jsem cosi o tom, že tohle auto je snad sportovní jedině podle červených nápisů „SPORT“ na opěradlech anatomicky tvarovaných sedadel. Pojďme se na to tedy podívat spolu a pořádně.

Kdy naposledy při představování modelu nového sportovně střiženého auta zazněla slova jako: „ostřejší profil vačkových hřídelí a vyšší zdvih ventilů“? Skoro se mi chce říct: “V roce 2005 při představení nového Swiftu Sport”. Motor 1.6 VVTi je mezi jednookými králem, jenže jen pro pár benzínových hlav. Totiž chybí mu točivý moment, zato ale nabízí skvělou zpětnou vazbu plynového pedálu a moc rád se vytáčí. Ale není nikterak pocitově silný. Což je přesně ten zdroj kritiky ze strany kluků a holek odchovaných tatínkovým turbodieselem. Já se učil řídit na Felicii 1.3, když jsem byl osmnáctiletý hejsek, takže já ten problém nemám. Potíž ale zjevně má dnešní mládež s atmosférickým jedna-šest o pouhých sto šedesáti newtonmetrech maximálního točivého momentu. A následně má problém Suzuki Swift přesvědčit tu dnešní zhýčkanou mládež, že je to vážně lepší volba než čipnutá Škoda Fabia RS s mastným očazeným zadkem. A pokud nepřesvědčí motor, rozhodně naši mládež nepřesvědčí ani pobyt v kabině. Interiér je již zkrátka zastaralý a vypadá dost lacině. A tím posledním hřebíčkem do rakve je pohled na rádio. Je tu sice bluetooth připojení a USB konektor, nicméně display působí hodně archaicky a rádio vám třeba ani neumí pořádně zobrazit soubory a názvy skladeb z vašeho USB. Takže když bych tohle auto koupil k osmnáctinám svému synátorovi, čistě hypoteticky, tak čistě realisticky nad ním bude ohrnovat nos. A o to víc, pokud v jejich třídě na gymplu bude mít jeden spolužák s bohatším tatínkem koupený fungl nový VW Golf GTD. Úplně živě to vidím.

Nechme stranou hypotézy a teenagerské nevděčníky a já vám místo toho řeknu, jak baví Swift Sport mě. Pozice za volantem se hledá docela dobře až výborně. Nesedím příliš vysoko a volant si můžu posunout hezky blíž k sobě do ruky. Je pěkně kulatý a akorát tak velký, jak se mi to líbí. Zrovna tak sedačky mají dobré boční vedení, elegantní červené prošívání, a i když jsou ušité z poměrně levné látky, jsem s nimi ihned spokojený. Základní předpoklady pro to, aby mě Swift bavil jsou splněny. Motor se startuje tlačítkem a jeho zvuk se projevuje docela nenápadně, ale zklamání to není. Přesně, člověk hledá často ty efekty lehkého kašlání a zaburácení speciálně, ale falešně nastavené u běžných hot hatchů s turbem. Legrace pak je, že tohle kritizuju a když to tam není, tak to kritizuju taky. No Krabe, zkrátka Swift Sport jen nekřičí do světa: „Já jsem sportovní“ okamžitě. A tak je to i s řazením a podvozkem. Řazení mě zpočátku zklamalo. Má takové gumovější a delší dráhy, spojka je docela lehká a řízení připomíná běžné malé auto této třídy super mini. Až mě napadlo, že v tomto testu budu talent Swiftu Sport dlouho hledat a děsila mě představa, že jej třeba ani nenaleznu. Nebojte, chtělo to jen trochu času a výlet za město.

A to už jsem na svých oblíbených okreskách na Lounsku, směrem k Rakovníku. Motor Swiftu vytáčím pěkně až těsně nad 7000 otáček, kdy zasáhne omezovač, nechám ho trošičku zakašlat, šup tam s trojkou a pěkně plyn postupně zase až na podlahu. Pak přichází velmi pěkná sekce přehledných zatáček a já se Swiftem nemusím moc brzdit. Plyn se dávkuje skvěle a auto se dá do zatáčky krásně hodit a předek velmi dobře drží. I zadek je velmi stabilní. Bál jsem se, že začne brzo odskakovat jelikož je vzadu jen torzní příčka, ale ne on drží skvěle. Skoro až moc. Angličtí kolegové z Autocaru a jiní přirovnávali Swifta Sport k Peugotu 205 GTI, ovšem při vší skromnosti, tohle přirovnání je čirá kravina. Swift je naladěný tak, aby byl hodný a nezáludný, přitom extra rychlý. Peugeot 205 GTI je možná v přímce podobně rychlý, ale v zatáčkách si s ním musíte hrát daleko víc. A ten zadek reaguje na ubrání plynu hodně rychle a ostře. Swift ne, Swiftí zadek se drží a kopíruje stopu skoro za každých okolností. I když… Jedu jeden svůj hodně oblíbený kousek malé silnice poblíž Řevničova. Je zčásti lemovaný stromy a po obou stranách silnice je docela hluboká škarpa. Střídá se tam pár zatáček s různým sklonem a úhlem. Kdysi jsem tam projížděl se svým Focusem ST a vím, že bylo potřeba před zatáčkami dost brzdit, pak mi předek občas na nerovnostech uskakoval a nedalo se najít takové to skvělé hladké tempo. Víte najít ten rytmus, kdy mám pocit, že teď je to ono a mít radost z perfektní kontroly nad autem. Se Swiftem jedu tento úsek asi podobně rychle jako kdysi s Focusem a najednou hodím neagresivně ale přesně Sporta do pravotočivé zatáčky projížděné na trojku. Trošku si pohraju s plynem a najednou jede krásně mírně bokem, zadek pomáhá dotáčet a já už pak dávám pořádně napít motoru a krásně neutrálně vyjíždím vstříc další levotočivé zatáčce, kde se situace opakuje. V tom Swiftu trocha talentu totiž vězí. Legrační bylo, že v Řevničově jsem nakonec i dojel skupinku tří opravdových sportovních vozů, které jsem pustil před sebe, zastávkou v nějaké vesnici pár kilometrů před. Na tom velmi členitém úseků jsem zkrátka regulérně dojel i superauto jakým byla Corvetta C6. To je právě na tom to nejzábavnější. Se Swiftem Sport se dá naučit velmi dobře správným řidičským návykům a když už řídit trochu umíte, dá se s ním na členité silnici či malém okruhu držet krok s daleko silnějšími a dražšími auty.

A co z toho plyne?

Že pan Krab opět otestoval jedno další vpravdě skvělé řidičské auto. Dobrá, má svoje nedostatky v interiéru, není nikterak rychlé a ani tak nezní. Má pocitově gumové řazení, které naštěstí velmi dobře spolupracuje, když zrychlím, ale celkově je na něm cosi velmi lákavého. A hlavně je levné. Tohle konkrétní, čerstvě zajeté koupíte za něco málo přes 300 tisíc korun a bude dál v plné tovární záruce. Ukažte mi auto za tyhle peníze, nové v záruce, které pozlobí na členité okresce Chevy Corvette? To je vtip a nadsázka samozřejmě, ale to auto vážně funguje výborně. Neukáže vám ten talent ihned, ale po jednom stráveném víkendu na těch správných silnicích si ho zamilujete stejně jako se to stalo mně. A já už jsem jen zvědav, jaký bude ten nový kompletně designově jiný Swift Sport s motorem 1.4 BoosterJet sdíleným s Vitarou. A to se dozvíme tipuji někdy na jaře.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto a.s.

Technické údaje:

Suzuki Swift Sport (2016)

Motor: zážehový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč, VVTi, DOHC 16V
Zdvihový objem: 1583 cm3  ( 78 mm x 83mm) , 11:1 komprese
Maximální výkon: 100Kw / 136k při 6900 otáčkách/min
Točivý moment 160N.m při 4400 otáčkách/min
Převodovka manuální 6st.
Pohon kol : předních 
Brzdy: kotoučové na všech čtyřech kolech, přední ventilované, systém ABS
Pneumatiky: 195/45 R17
Rozměry: 3890x1695x1510 rozvor : 2430 mm 
pohotovostní hmotnost 1070kg
Maximální rychlost 210 km/h
zrychlení 0-100 km/h 8.7 sekund

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
16. října 2017, 09:52
0

No teda, kdybych věděl, že je to takhle zajímavý auto, tak bych ho na Kafi a Kárách alespoň trochu okouknul. Zní to docela zábavně, jen co je pravda. A ke Swiftu mám takový specifický vztah, přeci jen to bylo moje první auto. A nikdy nezapomenu na tu strašně dlouhou jedničku. Kolem snad 5500-6000 otáček jelo auto 50 km/h, což bylo prostě super.

reagovat
krab
16. října 2017, 11:30
0

Ono právě na to první okouknutí je Swiftík takovej decentní. Ale jezdí nakonec vážně perfektně. To je takový to auto, který bych si já přál, aby nakoupili do autoškol a trénovala se nástavba běžného programu. Trénink sportovní jízdy a návyk reakcí, krizové brzdění, zvládnutí smyku atd..

Ne nadarmo se Swift léta úspěšně používá jako základní auto půjčoven v okolí Nurburgringu. (Rent4ring) atd... Ideální na začátky se sportovním autem a spojuje pro mě přesně odpověď na otázku : potřebuju denní praktický auto a chci se podívat i na trackday. Nechci už ladit dalšího starýho Civica nebo bávo, ale potřebuju něco funkčního novějšího, spolehlivého

Pólin
16. října 2017, 10:02
0

Já jezdil asi 2 roky s něčím podobným- jmenovalo se to ignis sport a mělo to 1,5l motor s cca 110 koni. Vzhledem k tomu, že to vážilo cca 900kg, tak to jelo fakt parádně. Jak píše Krab: neznělo to sportovně, řazení bylo taky takové trochu gumové, ale na pěkné silnici to dokázalo divy. Jinak ta charakteristika motoru byla dost podobná...taky to jelo až cca od 5000ot/min. No kolem a kolem to bylo moje nejoblíbenější auto, které jsem kdy měl. Jak jsme jej prodávali, tak to manželka obrečela:D

reagovat
ro
rock
16. října 2017, 11:35
3

Právě Swift posledních dvou generací a nikoliv předražené designovky od BMW je v mých očích duchovním nástupcem původních Mini...

Ve svým věku už to asi nedám, ale být mi o 20 míň, jdu do něj.

reagovat
Pólin
16. října 2017, 13:39
0

Kolik Ti je prosím Tě?:) na věk se vykašli...to auto má i docela vysoko posazené sedačky, jestli Ti jde o pohodlí při na/vystupování... Otec jezdil s tím mým Ignisem sport nadšeně ještě v 67 letech..;)

krab
16. října 2017, 13:50
0

Jinak přirovnání k tomu Mini není vůbec na škodu, on totiž Swift fakt má dost atributů původního Mini. Je velmi dostupné, díly na to ho dál poladit jsou taky dostupné a je docela mechanicky jednoduché.

Jak píše Pólin, tohle je auto pro člověka v každým věku. :)

Pólin
17. října 2017, 09:11
0

Já bych to ještě pojal trochu jinak- každé auto, nebo motorka je pro člověka v každém věku...záleží pouze na tom, co člověk chce a co je ochoten pro to obětovat. Podívejte se třeba na starého Hejníka z Bránika: ten si v necelých sedmdesáti letech zajel Pikespeak na dvěstakoňové KTM a neskončil vůbec špatně...:)

tomyks
16. října 2017, 13:03
0

Sháněl jsem kdysi Swiště pro ženu. Sportem jsem sice nejel, ale nelze než souhlasit se článkem. Z toho auta číší jednoduchost a účelovost a v této verzi i ten sportovní charakter, který je nutné trochu objevit. Ale tak je to podle mně správně a přesně toto očekávám od podovných aut. Jediné co mi tenkrát (a vlastně i manželce) vadilo a to velmi byly A-sloupky. Měl jsem pocit, že se mi za nimi schovávají všichni chodci a jakmile je přestanmu sledovat, začnou se mi hromadně vrhat pod kola. Možná to bylo jen zhýčkaností výhledu z většího Civica.

reagovat
beastar
16. října 2017, 14:27
0

Vzhledem k váze ten výkon asi stačí. Kola v rozích akorát mě tenhle Swift přijde vysoký. A jak pravý klasik sportovní muže být kde, co. Mimochodem z tohohle se dá udělat i super auto na amatérský rally. Navíc za hezké peníze. Kdo pro to má využití a rád si zablbne přitom potřebuje kufr a 4 místa, tak za 300 kila moc možnosti jinde nemá.

reagovat
zimbic
16. října 2017, 15:24
0

Ta nenápadnost SSS je skvělá. Nemám rád, když auto kříčí do světa, že mám sportovní model. Hlavní je jak auto jezdí a ne jak vypadá.

reagovat
krab
16. října 2017, 20:12
0

Jo, mě se to právě na tom Swiftu taky líbilo. Že to není "tuning" jako blázen a pak pod kapotou tříválec , litr TSI :)
Ale, že funguje jako plnohodnotný řidičský auto a že vlastně nakonec na správný silnici je to auto, který budu třeba osobně preferovat před silnějšími hot hatchi.

Ju
Junior
16. října 2017, 16:15
0

Nedávno jsem Krabovi psal PM, že řešení tohoto topicu: https://www.autickar.cz/forum/tema/zabavna-plecka-do-150k-vs-nove-auto/484/?&count=8
Nakonec bylo nalezeno a je to nové GTD (už po faceliftu) na operativní leasing. Ale prý ty poznámky v článku byly už předtím...:D

Moje první auto byla taky Felicie 1.3. Byla na LPG, takže nefungoval omezovač otáček a točilo to nesmysl. Skončila čelně v kamionu :-D

reagovat
GanGreen
16. října 2017, 17:59
0

tak to nic moc, vzhledem k tomu jaký varianty tam padaly... :D

Ju
Junior
16. října 2017, 18:07
0

Ne nezbytně. Náklady na 3 roky (pro mě do konce VŠ) operáku GTD jsou (po odečtení DPH a odpisů) velmi podobné nákladům na pořízení třeba toho AAA Swifta. Je v nich navíc pojištění a záruka. Takže z "fathers money" jsem nemusel utratit vůbec nic. Čas na auto od tatíka přijde po VŠ. Modelově 340i, předváděcí 6er. Záleží, kam srdce potáhne. Já jsem velmi spokojen :)
Do GTI jsem nešel kvůli spotřebě a kvůli vědomí, že naftu umím za lepší kačky.

beastar
16. října 2017, 19:48
0

No nic proti. Sem rád, že upřímný lidi pořád jsou:) To je totiž přesně důvod proč nemám a nebudu mít děti. Raději si koupím 6, nebo kam mě srdce potáhne než někoho živit na VŠ a čekat, co se z něj někdy vyklube:)

sumy
17. října 2017, 08:48
0

Snad nebude mladej moc nas... Přesně za rok mu bude 18 a jestli bude moc, moc moc hodnej, tak možná dostane současného civica 6.g. Ať se snaží. Už mi mockrát život ukázal, že co "nic nestoji" toho si mlaďoši neváží. Krásné je to vidět na telefonech. Darovanej-do 3 měsíců kaput. Trhni si a kup si za vlastni-jeje, jak si na něj hned dává pozor.
A ano, tenhle svišt by mi slušel. Malý, lehký, zábavný.

beastar
17. října 2017, 13:34
0

Jo tak jasné kdyby si řekl každý to co já, tak vymřeme. Ještě že je dneska hen ta demokracia. A máš recht, co si nekoupí za svoje na to kašlou. Navíc co mi teda říkali v životě by si se měl umět ohánět což se blbě učí z tátova Mercedesu:) To neříkám, že je případ tady jiniora, ale znám takový.

Ju
Junior
17. října 2017, 14:18
3

Junior si to nebere osobně a ikdyby bral, anonymní komentáře pod článkem na webu nejsou místem, kde by chtěl obhajovat svoje sociálně-ekonomické postavení .Jenom dodám, že telefon mám 4 roky starý, dostal jsem ho jen tak, před půl rokem mi spadl do napuštěného umyvadla, přičemž se nejen utopil, ale i prasknul displej. Na možnost nového jsem se zatím doma neptal, až se rozbije definitivně, začnu to řešit.

Jinak k té rozmazlenosti. Nepřijde mi, že je určena celkovým objemem peněz, které se do dítěte vloží, ale spíše hodnotami, které mu vštípí. Chodím občas do hospody s klukem mého věku, jezdí X6M E71 po tátovi (ten si koupil X6M F16), na zápěstí má Hubloty a je to rozumnej klučina, dýška přehnaně velký nedává, o utrácení peněz nemluví, spíš o tom, jak je vydělat, má přehled o dění v republice, přičemž studuje dálkově VŠ a kromě toho řídí obchodní oddělení firmy svého otce. A co jsem pochopil, tak velmi úspěšně. Párkrát o něm už psali v oborovém tisku. Je prostě dobrej a ikdyž by jako běžný zaměstnanec tolik peněz rozhodně neměl, těžko mu něco vyčítat. Ten se ohánět rozhodně umí.

Na střední jsem měl spolužačku. Její rodiče nejsou přehnaně "za vodou". TIpoval bych, že zruba polovinu měsíčního příjmu vylepí za leasingy na auta (RAV4 a Touareg v současné době), čtvrtinu za hypotéku a za zbytek se snaží působit jako honorace. Na vlastní uši jsem slyšel, jak si jejich dcerunka (v současné době jezdící Toyotkou Yaris, kterou její otec kupoval stylem "dejte mi to fplný, je to pro dceru" a když mu řekli cenu, vzal ojetinu předposlední generace a studující podřadnou VŠ) stěžuje, že ten nový iPhone X už stojí fakt dost peněz a že neví, jestli si bude táta moc !!DOVOLIT!! jí tolik peněz dát.

S beastarem souhlasím s tím, že pokud si člověk jako student vyzkouší "nemít prachy" a je prostě donucen ukecat co nejnižší nájem, v práci si obhájit svůj plat (a opravdu ho dostat), dělat poloviční úvazek + k tomu studovat a další studentské kratochvíle, dá mu to do života hodně. A je pravděpobné, že se z takového člověka vyklube dravý podnikatel/manažer a ne zaměstnanec neziskovky bojující za práva transgender občanů. :)

Jsem se zase rozepsal a vlastně to nemá jasnou pointu. Tak snad to někdo pochopí.

krab
17. října 2017, 14:39
0

Koukám diskuze ze Swifta ulítla jinam. Ne Juniore, já jsem ty poznámky tam napsal jako nadsázku samozřejmě a legrační bylo, že tenhle článek už je asi 14 dní napsaný, a ten Golf GTD mi vlítl do huby nějak automaticky...

A mimochodem , naprosto souhlasím přesně s tím co píšeš. Perfektně jsi to vystihl!

beastar
17. října 2017, 14:41
2

Tak já to chápu to si do příkladu rozepsal to co si zhruba myslím (částečně vím) A samozřejmě i ukázal to jak je v ČR stále až vtipně, groteskně důležité kdo, co má u domu či v garáži. Zatímco bohatí manažeři v NY a doktoři na západě v metropolích auta ani nemají a když se chtějí projet, tak si prostě něco půjčí. U nás i Franta zámečník (nic proti Františkům a kvalitní manuální práci) musí mít u domku X5 aby sousedi viděli, že. Investice, do dětí není špatná v momentě, kdy i vychovávám a nejen kupuji přízeň na trhu.

Samozřejmě anonymní to tady je jako všude na netu, ale asi bych neměl problém ti to slušně vysvětlit i v osobní debatě. Je to takový můj neměnný názor. Já mám taky tatínka co podniká od roku 1990 až doposud. Nikdy sem nic nechtěl. Ok dostal sem v 19 auto takový šrot a potom nějaký drobný. Sám podnikám od 21 let a víc, než deset let už to dnes bude a to výrazně bez pomoci rodinky. Takže tvůj poslední odstavec respektive ten názor plně sdílím. No ale asi špatný web na rozvíjení těchto debat. Jen je škoda, že ve velké většině Češi ještě nepochopili, že auto na leasing a barák za městem není a nebude ukazatelem nějakého statutu, když se na to honím jako debil:)

Ju
Junior
17. října 2017, 15:29
0

Krabe: Věřím ti to a ikdyby to pravda nebyla, neštvalo by mě to. Jenom poznámka: pokud by "bohatší tatínek" byl ochoten koupil GTD, správný středoškolský masér by zvolil 320d v sociálu. Nedávno jsem v takovém autě seděl a nepochopil jsem, v čem to má být lepší než moje objednané GTD: Ceníková cena toho GTD (co vypadlo z konfigurátoru) byla o něco nižší než dotyčný vylepil za tu 3er, a ta měla už 20kkm na budíkách jako referentské vozidlo.

Beastar: Jsem nemyslel "do ksichtu bys mi to neřekl hajzle", ale spíš to, že v komentářích si může psát kdo chce, co chce a stejně to nemá žádnou váhu, Nevidím důvod, proč se v takovém prostředí obhajovat. Stejně to nikoho nezajímá :D

ToMyx
18. října 2017, 15:33
0

SSS je pro mě prcek co má šmrnc, což je určitě i díky větším alu, ale neřve to do světa a to je sympatické.
Hodnoty to má opravdu pěkné na takové prdítko. Jasně, musí se točit, ale ta křivka zase dělá charakter auta, asi by mi nevadilo zkusit si ho na pár kol v Mýtě:-)

Za chvíli mě snaha o ovlivnění tvorby hodnot u potomků taky čeká a vaše debata je pro mě úplně v pořádku. Nejsem si úplně jistý, jestli potomkovi někdy koupím auto. Asi bych radši, aby to kolečko od A-Z zmákl sám. Nemyslím tím ani to, že je auto drahé, může a nemusí, spíš mi jde o tu zodpovědnost už jen s nákupem auta spojenou, protože jinak ty prachy za brigádu jsou v tahu :-D




Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem