načítám data...

Proč nerad řídím v zimě a proč rád neřídím nikdy?

Od prvního sednutí za volant chceme jet rychleji. Místo krve nám začne v žilách kolovat adrenalin a až po chvíli si uvědomíme, co se právě mohlo stát.

zobrazit celou galeriiAutíčkářovy názory: Proč nerad řídím v zimě a proč rád neřídím nikdy?

Podobnými otázkami, jako jsou v nadpisu, se dá pokračovat dál, snad až do nekonečna – Proč nemám rád starý Top Gear a občas i The Grand Tour? Proč se nerad dívám na reportáže z rally a co nejhůř, nejhůř asi snáším sledování dokumentu o Ayrtonu Sennovi. Všechny tyto otázky mají společnou odpověď. Je to strach, vztek a touha.

Jak již bylo zmíněno v několika článcích, pocházím z amerického města uprostřed valašské kotliny, ze Zlína. Zlín je jedno z měst, kde má závodění (zejména rally) velmi dlouhou historii, a malý kluk se vůni benzínu vyhne jen stěží. Tehda se začal datovat počátek všeho, dokonce i tohoto článku. Hned od doby, co skončila jedna Barum Rally, těšil jsem se na další. Na letních prázdninách nebylo nejzajímavější moře ani dovolená s rodiči, ale bylo to právě těch pár dní, kdy celé město a přilehlé okolí ožilo návštěvou závodních vozů. Chvíle, kdy se pár chlapů hnalo po úzkých lesních cestách za vítězstvím a neměli problém se u toho přizabít. Při sledování těchto dravých průjezdů se pod čelem s prvním akné začal rodit můj sen. Závodit.

Baťovské město má velmi dobrou strategickou polohu. Ať už se vydáte na kteroukoliv světovou stranu, za každou značkou s přeškrtnutým nápisem Zlín najedete okresku, která je jako vystřižena z mokrých snů náruživého řidiče. Čím dál pokračujete do hlubin lesů a zvedajících se hor, tím víc narážíte na krásu asfaltového cizopasníka, který rozetíná přírodu vedví. Situace na cestách se rapidně zhoršuje, když napadne první sníh. Myslím si, že ve zdejším okolí existuje největší koncentrace vozů Mitsubishi Lancer, a to snad i ve světovém měřítku. Výjimkou nejsou ani Eva opatřená světelnou rampou, úzkými gumami s hřeby a podobně. Jenomže vás ruce svrbí stejně, stejně jako závodníky, kterým se při zimní přestávce a prvním sněhu zablýsknou oči, a tak na auto obují okované pneumatiky a dělají, co umí. Jenomže pak tady jsou lidé jako já, lidé co neumí, ale chtějí. Bohužel, po dvou letech zápolení jsem se dostal do kolize se sebou samým, a to je zásadní důvod, který už delší dobu tíži moji mysl a který mě nemilosrdně vede k činům. Nechat auto zavřené přes zimu v garáží. Však to znáte, aby to nelákalo.

Hlavním důvodem je strach. První rok hraní si na závodního pilota byl skoro v pořádku. Za noc naježděných bezmála 500 km, návraty domů nad ránem – výfukovými plyny omámen, s prázdnou peněženkou a nabouraným nárazníkem. Skvělé, byla to zábava a adrenalin, ale něco tomu pořád chybělo. Do mysli se začal vkrádat nepříjemný pocit, nejistota. „Stojí to vůbec za to? Co když se něco po*ere?“. Ovšem, co se nepovedlo v roce prvním, povedlo se v zimě roku druhého.

Všechno se seběhlo v jeden den. Bylo brzo, asi 8 hodin večer, začalo hustě sněžit a plány na večer zněly jasně – jdeme jezdit. Záměrně jsem napsal, že bylo brzo, protože jsme vždycky jezdívali na kopce až později, v časech klidnější dopravy. Jenomže, co náhoda nechtěla, jeden můj kamarád měl velkou touhu se svézt, nechtěl daleko a chtěl hned. Souhlasil jsem. Ve velmi hustém sněžení jsem ho vzal na jeden kopec kousek nad Zlínem, viditelnost byla maximálně 70 metrů. Ručička tachometru olizovala hranici 80 km/h, dívám se před sebe a najednou se v dálce objeví silueta a hned za ní další. „Ty vole, tohle skončí blbě“. Na cestě, kam se s těží vleze jednou auto, šla osoba. Osoba, která za sebou měla dva koně. Místo přepadení vlastní příčetností přepadl osobu ďas, a dotyčný se objevil uprostřed cesty, roztáhl ruce a doufal, že před ním zastavím.  Bohužel, rychlost byla tak velká, podmínky na cestě tak dokonalé, že zastavení byla poslední věc, která přicházela v úvahu. Díky zkušenosti z roku předešlého jsem s relativním klidem dovedl nasměrovat auto, kam bylo potřeba, a tak jsem se objevil v příkopu, jímž jsem kolem černé siluety na cestě proletěl. Přežil člověk, koně, já i auto. Největší újmu utrpělo moje sebevědomí a trenky dotyčného. To ovšem nebyl konec všeho. Tentýž den po zmíněném incidentu se v noci stalo něco, co definitivně nalomilo moji odvahu. Kousek za Zlínem nad městem Vizovice se nachází nechvalně známý kopec, který je v zimním období dennodenní pastí pro motorová vozidla všech kategorií. Samozřejmě, je to zdánlivě skvělé místo pro zimní ježdění, ale podmínky tam jsou občas víc než zrádné a stejně tomu bylo i v tento den. V noci se sněhové srážky proměnily na srážky dešťové a v kombinaci se zmrzlou zemí to znamenalo jediné – ledovku. Trest na sebe nenechal dlouho čekat, přede mnou byla série několika táhlých zatáček z kopce a všechny byly pokryty ledem. Podařilo se mi zašlápnout si motor, takže zhasl, auto se otočilo pozadu a já jsem se najednou v pozici pasažéra řítil do násypu lemujícího cestu. V tu chvíli jsem si byl jist jediným – o pár sekund později bude auto ležet na střeše. Jistota se skoro stala skutečností, ale auto se místo toho podivným způsobem přetočilo a zůstalo na boku v příkopu. Takže jsem nastartoval a jel. Ale stálo to všechno za to?

Poslední dobou si neustále kladu otázku, jestli by tohle všechno neměla být zábava. Ale jak to může být zábava, když je to neustálý stres? Konstantní strach, jestli náhodou nezahlídnu mezi stromy světla protijedoucího auta, nedej bože protijedoucího sebevraha, jako jsem já. Riziko a obava o to, jestli někoho srazím nebo nabourám auto, začala být tak veliká, že přerostla i míru uspokojení, kterou ježdění poskytovalo. Existuje kolem mě velká spousta lidí, kteří takto tráví zimní večery. Jezdí už dlouhé roky, je radost se s nimi svézt, ale k čemu to všechno je? Závodní piloti z nich pravděpodobně nikdy nebudou a mít ‚Evo‘ jen na to, abych ho v zimě v lese odřel, to mi přijde konec konců asi to nejsmutnější.

Abych se vrátil k úvodu a dokončil myšlenku. Podobná situace samozřejmě nastává i v létě. Nastává i ve chvíli sledování zmíněného dokumentu o Sennovi nebo u pořadů s J. Clarksonem, kterak prohání v powerslidu všechno, co to dokáže. Bylo by bláhové si myslet, že jsem v tom sám, ale možná sám jsem. Proč to nejde dělat bezpečně? Odpověď se přímo nabízí, vždyť to jde. Jenomže za cenu jakých finančních prostředků a výpalného za poskytnutou zábavu? Pokud se například člověk chce bavit jízdou na lepších motokárách, než které nabízejí půjčovny, vyšplhají se náklady do nesmyslných výšin. A to jsme pouze u motokár. Nevím a nerozumím tomu, proč ve Finsku můžou fungovat závody polorozpadlých aut a u nás je s tím obrovský problém? V dobách socialismu jste mohli přijet z práce se svojí stopětkou přímo na start závodu a nikoho netrápilo, že máte na předním sedadle nákup z Jednoty, prostě jste závodili.

Bohužel se doba posunula až tak daleko, že se nás snaží chránit nás před námi samotnými. Pokud nám dovolí opak, vybere si za to obrovskou materiální daň. Pak člověk velmi lehko nalezne odpověď na otázku, kde většina z hrstky pravidelně závodících nalézá pochybné finanční prostředky. Obyčejným smrtelníkům nezbývá nic jiného, než čekat na noc, vyjet do kopců a pohybovat se na hraně života i zákona.

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PeterLuk
15. prosince 2016, 08:13
0

To napätie, strach, to k tomu predsa patrí. Je to súčasť motošportu, rýchlej jazdy a ich kúzla.

Len je veľký rozdiel, keď takto človek jazdí na okruhu a na verejných cestách. Kto by sa nenechal uniesť prázdnou okreskpu, serpentínami.... Ale predsa, verejná cesta je stále verejná, a hoc to asi človek nečaká, patrí aj tým vozom a koňom, tak by nato bolo dobré dávať pozor. Osobne som nikdy úplne nechápal tých ľudí, čo sa s napadnutím prvého snehu premenia na Waltera Röhla a "driftujú" všade, kde sa dá a s každou zátačkou je z nich Vatanten.

Clarkson a Senna majú tréning, robia to na bezpečných miestach a vedia, kde sú ich schopnosti.

Ale ako píšeš... To tiež niečo stojí. Motokáry sú super. Ale keď si vezmem, že za jednu 10 minútovú jazdu tam nechám 8 eur.... Tak to je a bude len občasná zábava na voľný čas. Pretože si nemôžem dovoliť ani len vážnejšie trénovať a cibriť svoje schopnosti....

Buďme radi aspoň za plech cup. Bolo by super situáciu zmeniť.... Otázka ako nato...

reagovat
Ji
Jindra48
15. prosince 2016, 09:16
1

8 eur za 10 minut je ti moc? Kamo tak to budeš mít s auty těžký zivot

Irwinek
15. prosince 2016, 08:38
0

Asi před 3 lety jsem poprve reignoval s RWD a nevyjel v zimě na Monínec. Za zatáčkou byl asi 20 m kus ledovice, na které se téměř nedalo udržet na nohou a já se bál vletět do zatáčky takovou rychlostí, abych se nějak přesmýkal přes těch 20m. Po 3 pokusu s přemisťováním věcí do kufru a manželky na zadní sedačku k synovi jsem se otočil a jel okolo. Když jsem kopec objel, tak už se z druhé strany řítila sanita a večer jsem se ve zprávách doslechl o paku, který tam vlítlo a smetlo protijedoucí auto.
Jinak zrovna na letošní sníh se těším, protože ježura donese nové rc - samozřejmě rwd, ale short, takže rozdíl oproti dosud provozované silniční 4 kolky bude sakra znát :-D

reagovat
Ch
Charger
15. prosince 2016, 13:41
0

JLK: A varianta, že si to auto někdo koupí proto, že se s ním umí pobavit a přitom neohrozit všechny okolo, ta neexistuje? Zrovna Evo je na sněhu tak krásně ovladatelné a fungující...

JLK
19. prosince 2016, 09:59
0

A co znamena se pobavit s Evem? Jezdit rychle a "efektivne" tak jak to delaji v rally? Tohle by na bezne silnici delal jenom bezmozek, i ti profici v rally to obcas poslou do prikopu i v relativne nevinnych mistech, jen oni tam nemaji auta v protismeru a chodce (no, obcas bohuzel maji jak se ukazalo =/). Nebo jezdit 'normalne' a obcas nejakou zatacku projet polobokem? Tady pravdepodobnost prusvihu se rapidne snizi, ale na takovouto zabavu je nesmysl kupovat Evo, uplne v klidu staci petistovka od fiatu.
A dalsi otazka je vubec definice toho ze 'nekdo s tim umi'. To znamena co? Ze zatim se s tim nevyboural? Nebo naopak ze se s tim uz mnohokrat vyboural? Jak rikam, na YT je plno videi profiku bourajicich v obcas naprosto "pohodovych" mistech. To se proste stava a je nesmysl verit, ze pojedu rychle s Evem nekde na okresce a pravdepodobnost nehody=0. Jde o to snizit tuto pravdepodobnost co nejvic to jde a pak zvazit, jestli ta redukovana zabava jeste dava smysl v kontextu vsech bezpecnostnich opatreni.

beastar
19. prosince 2016, 12:57
0

Tleskám mluvíš mi z duše. Někdo to umí to mám rád většina těch co tohle říká nebo píše jsou ti nejhorší magoři co nemají vůbec cit a bohužel ani mozek. Vyjímečně může dojít k situaci že na silnici se dá vyjet ale stejně auto jako evo pokud máš rozum nedostaneš na limit a potom je otázka proč ho máš jediný kdy se to může vyplatit tak jako tréninkový auto pokud jezdiš real rally.

Ch
Charger
15. prosince 2016, 08:53
2

Vážně vidím takovýto článek na Autíčkáři? Ptáte se k čemu to ježdění v zimě je? Co třeba pro zábavu, trénink řidičských schopností a vyzkoušení si chování auta na kluzkém povrchu? Anebo jinak - buď na to mám, tedy jak psychicky, řidičsky i finančně, anebo ne a nedělám to.

PS: Mnohem sympatičtější jsou mi řidiči, kteří v zimě v noci vyjedou na prázdné silnice a snaží se zlepšit v řízení než ti, kteří sedí doma a nadávají, jak je to tam venku nebezpečné.

reagovat
JLK
15. prosince 2016, 09:23
1

Asi jsi to nedocetl. Autor se spise pta zda ta zabava stoji za stres z potencialniho velkeho pruseru ktery te muze cekat za kazdou zatackou. A v zime ten pruser je o to pravdepodobnejsi, kdyz mas ten kluzky povrch, spatnou viditelnost apod.

Ch
Charger
15. prosince 2016, 09:28
1

Dočetl. V létě zase jedeš rychleji, rizika jsou tady vždy. S takovou by měl člověk asi raději zůstat doma a do auta vůbec nesedat.

A věta: "Jezdí už dlouhé roky, je radost se s nimi svézt, ale k čemu to všechno je? Závodní piloti z nich pravděpodobně nikdy nebudou a mít ‚Evo‘ jen na to, abych ho v zimě v lese odřel, to mi přijde konec konců asi to nejsmutnější." To vystihuje naprosto vše. To si mám koupit Evo a pak být přizdisráč a v zimě s ním nevyjet, když právě v takovémto počasí funguje snad nejlíp?

jaymz
15. prosince 2016, 09:37
1

Tak neasi, co kdybys to odřel! A kdo chce na autě tu sůl, fuj. Jeď busem. Evo lešti v garáži.

Vikis
15. prosince 2016, 09:39
0

Já ten článek chápu. Něco podobnýho sice ne s autem, ale na lyžích stalo v Alpách. Přes léto jsem na to nevlez a v zimě hned první co jsem udělal, tak jel hned do Alp... Po prvnim dni vcelku klidnýho ježdění, jsem druhý den odbourával zábrany. Před obědem jsem si řek, že si dám poslední jízdu a pak prostě jdu, vůbec se mi nechtělo, ale co... máš to zaplacený tak jeď... v půlce kopce na vcelku rovný, pomalý pasáži jsem si dal neskutečně na hubu, z poloviny mojí chybou a z poloviny chybou někoho jinýho... když jsem se dobelhal na hotel, tak jsem ty lyže málem zlomil a utvrdil, že zbytek dovolený radši strávim na baru a pokoji, jestli ty prachy vůbec stojej za to, abych se tam někde zabil...
V autě už to mám taky podobně a při náznaku prvního sebemenšího průseru na to kašlu a jedu domu, pravda že už i ten blbej pocit mě kolikrát odradí, protože jsem ho jednou neposlech...

Matěj Podhorský
15. prosince 2016, 09:46
0

Ciwe Charger a teď si představ, že nejenže Radek nerad jezdí v zimě a bojí se a vůbec všecko, ale ještě jsou v redakci taková indivudua, co vlastně auta nesnáší - já. :D

JLK
15. prosince 2016, 09:51
1

Tak ten clanek asi chapeme jinak. Vytahnout Evo v zime klidne muzes, ale pokud mas spetku rozumu tak na to fakticky nemas ani kde poradne slapnout. Takze bud' s tim jezdis na pomeru techto aut jako klobouk nebo pritlacis a obcas je z toho mensi nebo vetsi pruser - nekdo jen vyleti do pole, jiny rovnou do stromu, dalsi do protijedouciho auta. Otazka je jestli ti to stoji za tu radost co z toho budes mit. A z toho pak je ten popsany vztek z prohlizeni TG apod. - taky bych se rad svezl jako Clarkson, ale on kolem sebe ma hromadu lidi na ohlidani bezpecnosti a mohou si dovolit nejakou tu silnici pro sebe uzavrit a blbnout do aleluja. A ja s ti svym Evem muzu jen tise v noci proletet nejakou tu okresku o neco rychleji a hltat horke slzy zklamani z toho ze to nema ani kousek blizko tomu co predvadeji na videich v YT a na co jsem se tesil kdyz jsem to kupoval.

Adam Forman
15. prosince 2016, 10:01
0

JLK to trefil. Je hrozně frustrující vědět, jak těžko člověk získá podmínky k opravdové zábavě za volantem. nakonec můžeš podstatnou část těch nákladů (auto+pronájem okruhu) srazit, ale jen na úkor bezpečí ostatních (stačí mít jen auto a kus snad opuštěné silnice). Snad co nejvíc lidí dojde k závěru, že je lepší svoji zábavu omezit, než riskovat auto v protisměru. Sám jsem v serpentinách nad hrází křižanovické přehrady porzřel, že nejlepší je si nadšení šetřit na PlechCup.

Vojtěch Kubiš
15. prosince 2016, 10:21
4

Naprostý souhlas s Chargerem. Nebudu ani hodnotit článek samotný nebo jeho přítomnost na autíčkáři. Ale věta "v dobách socialismu jste mohli přijet z práce se svojí stopětkou přímo na start závodu a nikoho netrápilo, že máte na předním sedadle nákup z Jednoty, prostě jste závodili." To mě naprosto srazilo do kolen. Jakože dneska to nejde? Takováto věta právě na autíčkáři jakžto pořadateli těch nejvíc lowcost závodů je do nebe volající nesmysl a plané stěžování si na první lepší věc. Jakože "tenkrát bylo prostě líp".

Že se v zimě bojíš jezdit tak moc, že to překročí míru získaných požitků? Tak nejezdi. Tečka. Líp pro tebe i pro okolí.

Vojtěch Kubiš
15. prosince 2016, 10:30
3

A pokud jde o peníze - znám z mého okolí spoustu lidí, kteří jsou studenti nebo nebo mají podprůměrný plat a zábavy za volantem si pravidelně užívají vrchovatě. Ano, možná ne v Evu, ale je to právě zimní zábava na kterou nepotřebuješ žádný závoďák. Stačí chtít.

Pa
Pastor
15. prosince 2016, 10:58
2

Přijde mi, že hodně lidí tady má problém s pochopením psaného textu a nebo neumí číst. Vždyť článek přece není o to že člověk nemá jezdit v zimě a EVO má mít zavřené v garáži. Článek je o tom, že vlastním strachem si nastavujeme přirozené limity sebe sama i auta. A taky to má být, přece jenom nejsme na silnici sami. Nejhorší jsou právě ti neohrožení střelci, kteří si myslí že se jim nemůže nic stát. Mně se třeba vždycky otevírá kudla v kapse, když koukam na onboard videa z nejmenovaného konkurenčniho webu, kde se předvádí pan šéf. Ten pán je magor a na silnici nemá co dělat. Mnohem příjemnější je mi člověk, co o sobě ví že není dokonalý.
A k těm závodům. Jsou u nás opravdu nedostupnou zábavou, sám se snažím těchto akcí zúčastnit když mi to čas dovolí, ale náklady se šplhají do desítek tisíc za rok. Jediný kdo to dělá dostupným je autickar, ale bohužel těch akci není moc.

Vavris Vavrisovic
15. prosince 2016, 11:07
2

Tak já teda taky přispěju do názorové mlýnice a pokusím se trochu uklidnit vášně. Myslím, že článek je především o vnitřním boji s vlastní nedokonalostí a taková filozofická úvaha nad tím, zda má vůbec všechno to (zimní) pachtění smysl. Je pravda, že některé věty jsou formulovány poněkud nešťastně, ale nemyslím si, že by chtěl Radek říct, že v zimě bychom měli zavřít auta do garáže a na ten zlý klouzavý sníh vůbec nevjíždět, protože to je nebezpečné a jsme vrahové pánu s koňmi.

Já v tom čtu o marné touze vyrovnat se řidičským idolům, o tom, jak je občas frustrující dívat se na vlastní levé pahýly. A přiznejme si, kdo z nás někdy neměl pocit, že to prostě stojí za prd a jsme pouze neschopná schránka pro zasněné ego, které by chtělo po zasněžené okresce tančit s lehkostí Ariho Vatanena? A také si přiznejme, že i přes snahu nehrotit to přes limit vlastních schopností a být zodpovědný vůči okolí (jezdit v noci a na odlehlých místech), to někdy může skončit příkopou - v zimě obzvlášť - nebo něčím naprosto nepředvídatelným (pan s koňmi). Červíček strachu někde vzadu v hlavě hlodá.

Vavris Vavrisovic
15. prosince 2016, 11:23
0

Že to s Radkem nebude tak hrozné ostatně dokazuje i následujícíc video. :-) https://www.facebook.com/radek.chlud/videos/10152579677394071/?__mref=message_bubble

Sice předokolka, stejně to vypadá hezky.

kn
knedlik
19. prosince 2016, 03:04
0

myslim ze ho chapu presne tak to mam na motorce po velky bouracce zavinnenou strelcem v radoby rally aute kterymu se samozrejme nic nestalo to ted mam tak ze v kazde neprehledne zatacce vidim proti jedouci auto ac tam treba ani neni uberu a kolinka ani tahani se nekona diky tomu me to prestalo bavit na tolik ze jsem motorku prodal a vratil se k plechovkam tam preci jen je pocit bezpeci vetsi

Ev
Evlo
15. prosince 2016, 09:58
0

To je zas nejaka vanocni deprese, ne? 1. pomalejsi auto. a za 2. ano, ten strach ze smrti je to co je na tom zabavne.

reagovat
RCNP
15. prosince 2016, 10:11
0

A co takhle si najít tempo při kterém tě to baví a zároveň to ještě není nebezpečné? To snad jde , obzvlášť v zimě. To se pobavíš a nemusíš jet ani padesát. V létě je to asi horší, jelikoz se u spousty aut nejde bezpečně dostat na tu správnou úroveň nasazení, na běžný silnici. Ale pokud doopravdy nepotřebuješ jezdit pilu každej den, tak těch pár stovek za pár koleček na okruhu není taková raketa. V měřítku provozu a vlastnictví auta jsou to vlastně dost mírný ceny. Nebo jít druhou cestou a koupit si pomalý auto co můžeš ždímat a přitom se nemůže nikomu moc stát. A pokud doopravdy máš ten práh zábavnosti na hraně, kde za noc dvakrát zboříš auto, tak bych vůbec nevyjíždel na silnici, to za ten risk fakt nestojí.

reagovat
On
OndraSr
15. prosince 2016, 10:19
1

Taky tak nějak souhlasím. Minulej rok, když jsem jel pro partu ožralejch lidí kamsi k Berounce, tak jsem si moc užíval výhod čtyřkolky a čerstvě nasněženého sněhu. Jel jsem si tak po rovince, přišlápl plyn na podlahu, kola se začly protáčet, paráda, skvělej pocit, ale najednou zatáčka. ABS kopalo do brzd a já se snažil nějak zpomalit a zatáčku projet. Nakonec se mi to s dávkou nedotáčivosti podařilo i docela bezpečně, ale zbytek večera už jsem si nic takovýho nedovolil.

Na druhou stranu, v mém okolí je letiště, které je v zimě obklopené blbnoucími auty, a kde se dá bezpečně vyblbnout bez rizik. Na letiště a zpět jedete se staženejma půlkama pomalu jak důchodce aby se něco nestalo, ale na letišti, tam se dá odpoutat neskutčně. To je podle mě ideální forma zimního blbnutí.

reagovat
jaymz
15. prosince 2016, 10:43
0

Takže co si nám vlastně sdělil je to, že si jel kládu někde kde to neznáš a málem tě to (právem) vytrestalo.
Trochu jiná věc než to že se někdo cíleně jezdí někde klouznout.

Pólin
15. prosince 2016, 10:25
2

Líbí se mi ta kultura v Anglii. Auta tam mají tak dlouhou a pestrou historii, že u "každého okresního města" je tam nějaký maličký okruh, kde si nadšenci zajezdí a vyblbnou se. To by se mě líbilo i v ČR a myslím, že dlouhodobě by to mělo i pozitivní vliv na nehodovost v ČR. Třeba to i dát povinně do autoškoly. Tuším, že ve Švédsku nějaké jízdy na okruhu dokonce už povinné mají. Zábava ze strachu ze smrti je fakt blbost... koho toto baví, je trochu vyšinutý... Před léty jsem četl nějaký článek, snad od Honzy Červenky, že se kdysi vezl s nějakým uznávaným automobilovým novinářem, tuším z GB, a ten, ačkoli schopnosti za volantem měl excelentní, jezdil jako magor i do slepých zatáček. Končilo to tak, že borec se pár týdnu potom zabil.

reagovat
[email protected]
16. prosince 2016, 17:38
0

Anglii můžeme skutečně závidět.. Je to ale způsobený hlavně počtem letišť, který u nich za války vznikly.

Pólin
19. prosince 2016, 10:52
0

Jo, na tom taky něco je, ty letiště byly kdysi dávno skutečně základem dnešních okruhů. Ale stejně, ty malé okruhy s minimálním zázemím, tedy levnější na stavbu, by byly perfektní.

Adam
15. prosince 2016, 10:27
0

Já bych podotknul jednu věc k ježdění bokem na sněhu. Vždycky čekám, až přestane sněžit. Za prudkýho sněžení může jezdit bokem jenom debil (s prominutim). Jinak s Clarksonem a Sennou souhlasim

reagovat
krab
15. prosince 2016, 10:37
1

Mě se článek libí.
Na druhou stranu, ono to je takový trochu kontroverzní, říkám si, s tímhle depresivním přístupem radši nevycházet z domu.... Jenže to si nic neužiješ.
Tohle téma je obdobný jak to vidim na motorkách, taky se předtím než vyrazím na okruh trochu bojim. Vždyť jsem to popsal i v jednom blogu. Ale to asi k tomu patří.
Že mě štve, že nejsem vyložený talent a mám pud sebezáchovy položený níž než někdo jiný, neřku-li závodníci? To taky beru s klidem. Nakonec, netrénuju tak často a kolikrát se mi do seriózního tréninku závodní jízdy ani nechce! Tak si nemám vlastně na co stěžovat.
A že zážitky stojí prachy? To bohužel tak je, tak proto taky bohužel chápu že je frustrující si za složitě našetřený peníze koupit vysněné jeté EVO VII. a pak se o něj starat jako o svátost oltářní a bát se abych ho nerozbil. Naštěstí existujou jiný auta, každý si najde zábavu a auty podle vlastní peněženky, samozřejmě zadarmo není ani ten plechcup. Možná bych se i divil, že je to ježdění dražší než si dokonce myslim.
Mě, dlouhodobě berou starší auta, klasický, veteráni a prostě ten ty aut kde i pomalá jízda je zážitek. Auta co nemají mraky trakce a na silnici si s nima užiju zábavu. Dokonce si myslím že do této kategorie patří i starší Porsche 911. Není nutný ho hnát na limit, aby si to člověk užil. Ale každý to máme jinak.
Motorky zrovna tak. Jezdim na lehký motorce motardovýho typu, nekoupil jsem si R1tku. Protože jsem moc posera na to abych využil skoro dvěstěkoňovou motorku. Dokonce ani na okruhu...

reagovat
Pólin
15. prosince 2016, 13:52
1

Vidím to stejně. Člověk musí mít tahle nebezpečí na paměti, ale nesmí se jimi zase až tak moc stresovat a jezdit tak nějak na svůj cit. Hlavně se na veřejných silnicích s nikým nenahánět a nedělat něco, co mi není příjemné. Jezdím na motorce na vyjížďky, řekl bych sportovním tempem. Kolem mě samozřejmě proletí pár borců/magorů (vyberte si) o polovinu vyšší rychlostí, než je ta má. Trochu je obdivuju, trochu jim závidím, ale rozhodně se je nebudu snažit nahánět, páč se na to necítím. Ale jestli bych se měl bát, co mě za každým horizontem a každou zatáčkou čeká, tak bych nedělal nic a seděl doma na gauči, bojíce se, že na mě spadne strop.

zimbic
16. prosince 2016, 17:03
0

Krab: Úplně souhlasím se starým autem/veteránem si člověk užívá jakoukoliv jízdu. Většinou mají starší auta snadněji dosažitelné limity, tudíž jsou zábavnější i když ve výsledku s nimi člověk jede pomaleji než s novým autem. Miluju auta na přelomu 80/90, jsou krásně mechanická, řidičská odezva skvělá a dá se s nimi žít poměrně i každý den.

Tomáš Trýska
17. prosince 2016, 10:52
0

Tak ono auta z 80. a 90. let jsou hlavně levná, poměrně spolehlivá a z dnešního pohledu na techniku ne až tak moc zastaralá, takže snadno nabídnou dostatek výkonu, bezpečnosti i zábavy za volantem.
Taky se rád jedu projet, když napadne sníh, ale že bych někde lítal, jak hovado, o tom nemůže být řeč. Ona stará zadokolka s automatem má tendenci bokovat i v rychlosti běžícího důchodce, takže riziko nějakého velkého průseru zas až tolik nehrozí a osobně mám pomalý kontrolovaný pohyb zádě mnohem raději, než rychlý průlet zatáčkou.
Co se týče nějakého většího blbnutí na okreskách, tak jsem se toho pochopitelně párkrát zúčastnil taky, ale vždy jako technická podpora, než jako pako, co jede nárazník na nárazníku. Pro tyhle případy je asi nej najít nějakou nevyužívanou okresku, postavit jednoho picmocha s vysílačkou na začátek a druhého na konec. Tehdy se alespoň podaří vyloučit případ, kdy "závodníci" seberou někoho ve slepé zatáčce. A pokud se pobouchají mezi sebou, tak to většinou není žádná velká škoda, neb rozdíl v rychlostech jednotlivých jezdců bývá poměrně malý. Když to někdo opře do meze nebo svodidel, tak je kolem dost lidí, kteří mu pomůžou, případně auto odtáhnou pryč.

Re
Rexxes
15. prosince 2016, 12:11
0

Autora plně chápu, nebo si to alespoň myslím. Před dvěma roky jsem zažil svoji první zimu za volantem jiného auta než nudného služebáku v kombíku.
Ráno jsem spěchal do práce a hnal se dobře známou okreskou pokrytou den starým sněhem, která byla nad ránem krásně opuštěná. Všude přehledně a až na jednu zatáčku je všude vidět jak se říká za roh. Právě v téhle zatáčce se musí vnějškem, utáhnout ji znamená riskovat čelní srážku s protijedoucím.
Koukám a vidím že mám čas > dávám nohu z plynu abych ji projel pěkně zvolna a přibržďuju si. Stejně ale vinou dřevěných ruk a starých zimáků dostávám smyk a v šedesáti letím ven (na tom místě je 90). Líznul jsem strom a skončil v poli pod úrovní silnice.
Auto v háji předek, já bez zranění.
Od té doby jsem ani sobě, ani autu už nevěřil. Nové kvalitní gumy, nové brzdy, nové tlumiče pro auto a kurzy řízení a smyku pro mě na tom nic nezměnili. Nedokázal jsem se dostat ani na 80% toho co jsem jezdil předtím.
Opečovávané auto šlo s první vločkou z domu. Jeho nástupci už sice věřím o něco víc, ale asi nikdy už nebudu schopný jezdit jako dřív. Představa že ten strom příště nemusím jen líznout je moc silná

reagovat
Radek Chlud
15. prosince 2016, 12:29
0

Psal jsem to na facebook, napisu to i sem. Nejde o to ,ze bych mel strach z jezdeni v zime, jen mam strach z jezdeni na hranici, ktera se blizi limitu. A chci si tu hranici uzit, vnimat cestu a ne to, jestli jede nekdo do protivky. Myslim si, ze je to tam zmineno dost jasne, priste se musim vic snazit :)

reagovat
Jindřich
16. prosince 2016, 06:55
0

Sezóna s Feldou 6 mil.???? To jezdil ale s fabrickou podporou ne? :-)))
Velkej mistrák, když má těch cca 6 soutěží, to máš mega na závod. I kdyby k tomu odjel větší část tehdejších sprintů a dal za sezónu 12 soutěží, co je už fakt dost, je to půlmíč na závod a to jich je půlka jednodenních. To nestojí ani velký produkční auto, což byla v té době top technika, na jeden velkej závod...
Jinak tenhle článek je rozhodně jeden ze slabších. Každý kdo do toho leze, má někde vzadu v hlavě strach, že bude průser. A je jedno jestli je to v létě na okresce když jedu jak kokot, nebo letím na motorce, nebo dělám kraviny v zimě. Ta zima je možná bezpečnější, jelikož tam asi nepůjde ve 180 do lesa, pokud už nejsi fakt totálnbí vrah...

beastar
15. prosince 2016, 12:30
0

Prvně chci napsat že už jenom nad tím takhle přemýšlet je dobré a správné. Každý tohle někdy zkusil ale dělat to pravidelně je nesmysl a hazard a na silnici rally nepatří do běžného provozu. Ano jezdit je drahé ale ne nemožné jistě za studií je to složité ale nemusíš být nutně milionář aby si se vozil na závodech. Srovnávat Finsko s čr bohužel nelze je tu jiná rozloha volných prostor, legislativa i pohled lidí na rallye srandu. Podíval bych se třeba jak začínal Lauda nebo někteří naši ani Tomáš Enge neměl miliony když něco umíš vždy se dá svézt bezpečně. Prostě tohle hraní si na závody nemám rád je jen otázka času než se něco stane a odnese to nejen auto. Odhaduji že maximální ekonomická výkonnost v životě autora ještě nenastala tak to chce klid a počkat si i když jenom sezóna s Feldou stála mého kamaráda 5 let zpět 6 mil. tak to jde částečným řešením jsou takové ty amatérské podniky a blbnutí na okruhu. Život je jen jeden a jak je psáno mít Evo na to odřít ho v noci v lese je demence.

reagovat
Matěj Podhorský
15. prosince 2016, 12:33
0

No zrovna Lauda a Enge jsou dost speciální případy řekl bych. Pokud vím, tak Lauda pochází z velké finančnické rodiny, takže o rozpočet nouze nebyla, a Enge je zase synem závodníka, takže jeho rodinné zázemí jeho kariéře asi přálo. Ale to je jen tak, co si vybavuju.

beastar
15. prosince 2016, 13:09
0

Tak Matěji víš dobře ale jen dosti kusovitě :) Právě proto že Lauda byl synem finančníka jeho otec důrazně nesouhlasil s tím aby závodil a nikdy mu na nic nepřispěl ani šilink všechny starty si platil sám ze svého a aby vůbec mohl jet "F1" v prvním závodě neskutečně se zadlužil a otec ho samozřejmě odsoudil taky se spolu za aktivní kariéry k sobě neměli. Enge je sice synem závodníka ale není synem Charouze :D měl to docela těžké. Jsou to jen příklady protože je každý zná třeba takový Dan Landa ten do toho rve peníze ze svého horem dolem aby se nakonec jenom pobavil protože ambice a asi ani schopnosti na to jezdit někde nějakou špičku nemá.

Chtěl sem tím říct taky to že ježdění po nocích z tebe prostě skvělého řidiče natož profesionála rozhodně neudělá ano můžeš se zlepšit ale za jakou cenu tady není USA a ani Finsko:)

Matěj Podhorský
15. prosince 2016, 13:12
0

Aha, no, tak takhle přímo jsem to nevěděl. Takže nakonec Lauda byl taková černá ovce rodiny jo? To je zajímavé!

beastar
15. prosince 2016, 13:14
0

Přesně tak ono to možná nebylo tak horké nevím jen přepisuji to co se dostalo na veřejnost mezi nás. Doporučuji pokud tě to zajímá najít si třeba nějaký jeho životopis. On je docela schopný podnikatel přece jen FlyNiki a Lauda Air mluví za vše že i v tak silné konkurenci jako je v low cost létání udržel ty firmy naživu a ještě je odprodal je tam v něm ta cílevědomost a přesnost ... to prostě každý nemáme.

Sa
Safa
15. prosince 2016, 13:44
0

Matěji, ten vztah Laudy k otci v souvislosti s jeho závoděním je docela věrně zachycen ve filmu Rivalové. Doporučuji zhlédnout, je to moc hezky a hodně pravdivě natočený příběh..

beastar
15. prosince 2016, 14:00
0

Na to sem zapomněl máš pravdu tam to je celkem věrně zachyceno a opravdu to přirovnání černá ovce rodiny jednoznačně sedí.

de
dejsemmx5volejiurwujaknikdypičo
15. prosince 2016, 18:05
0

Autorovi doporučuji antidepresiva nebo zapnout mozek.

Jedno ze slov které mám v hlavě, když jedu na okresku je PŘEDVÍDAT.

V zimě se dá jezdit bezpečně i dveřmi vpřed, jen si to chce místo ten konkrétní den před ježděním osahat (i když jsem tama jel 1000x). Samozřejmě to nemůžu napálit do zatáčky, kde někdo může jít (pokud je tam hospoda domy atd) takovou rychlostí, abych ho zabil, pokud auto nebude reagovat. Nevím.. celý tenhle článek je jednoduše hov*no. Měli byste být rádi, že je sníh a dá se konečně blbnout. Jestli někdo blbne jako hovado bez rozmyslu, tak se dříve nebo později něco stane a zkurví si (a někomu) život. O to hůř v létě, když letí zatáčkou 140 a uprostřed cesty bude někdo na kole.

Užívejte zimu a předvídejte!

reagovat
Sa
Safa
15. prosince 2016, 18:12
0

dejsemmx5volejiurwujaknikdypičo: Nemohu si pomoct, ale ten tvůj nick je prostě kulervoucí... :o)

beastar
15. prosince 2016, 18:52
0

:)) s názorem souhlasím jen z části ale nick má glanc to jo. Stejně jako "dejtomunapitpyco" a tiukazujakdriftovatpyco.

Ra
Rampa
15. prosince 2016, 20:37
1

dejsemmx5volejiurwujaknikdypičo: Lépe bych to nenapsal.

Trochu paradoxní, že tohle člověk čte na autíčkáři. Jak někdo psal výše o motorkách, stačí si zajít na motorkari.cz a je tam miliarda vláken, kde u lidí s věkem, závazkama apod. začne strach převyšovat požitek z jízdy. A výsledek je v 99% konec s ježděním. Nic moc za tím není. U aut je to trochu složitější, protože se s nima většinou nejezdí pro zábavu, ale princip je stejný. Nikdo nikoho nenutí jezdit v zimě do kopců a blbnout tam na hraně, o to víc mě pobavila zmínka o TG/Sennovi - pokud tohle někoho nutí jezdit na hraně, pak s ním asi něco není v pořádku. Jsmě dospělí lidé, snad, a máme svoji odpovědnost. Logicky je rozumnější blbnout tam, kde je menší riziko, že se něco podělá...

Pe
Peťas
16. prosince 2016, 11:52
0

Prosel jsem si necim podobnym. Na silnicich uz nejezdim jako za mlada. Na to jsou okruhy a jine uzavrene plochy. Jsem rad ze jsem na to prisel driv nez prisel nekdo nebo neco k uhne. Je blbost hledat limity auta nebo riidce na sinici.

reagovat
beastar
16. prosince 2016, 13:51
0

Přesně tak jenom totální dement si může myslet opak plus běžné auto v dokonalém stavu je na českých silnicích ovladatelné max. do 160 kmh na suchu jít na limit znamená ohrožovat ostatní je to jako jít si vyzkoušet nového glocka na nádraží protože na střelnici to není dost autentické. Kecy typu jezdím jen v noci na vedlejší nebo tady nikdo nejezdí jsou jen plané aliby. Každého komu to dojde včas je třeba pochválit.

PepaSFI
17. prosince 2016, 13:00
0

já jezdím v zimě rád a vadí mi ty zimy jako teď, bez sněhu. Často mi na to někdo řekne "no jó, ty máš čtyřkolku, to se to to jezdí". jenže já to měl rád i bez čtyřkolky. Beru to jako výzvu, mám rád když to klouže ale jsem vlastně dost pomalý. Občas někdo nadává po cestě do práce jak se blbě jelo, jak muto kde uklouzlo a jak je to špatně posypaný. a já říkám že mi to tam taky uklouzlo a hrozně mě to bavilo. Odpovědí je protažený obličej a brblání. Proč mě to bavilo? Protože jsem čekal že to uklouzne a byl jsem připravený si s tím hrát. mně to uklouzlo ve 30 kmh a já si ještě přidal aby zabral zadek a vykroužilo to oblouk. Jim to uklouzlo v 60 kmh a měli vykulený oči a třásli se jak čivava v průvanu ještě v poledne.
My na cestu do práce vytěžujem auta, střídáme se se 4 autama. když před pár týdny napadl ten první sníh, klouzalo to vehementně. Nasedli jsme do kolegovy Octavie a vyrazili na bílou, posypem nedotčenou silnici. Ujeli jsme kilometr vyloženě letním tempem, nechtěl jsem prudit že je trošku moc prudkej ale dobře jsem se necítil a v místní populární zatáčce pod stromem jsme najednou šli dveřma napřed. "Jé ono to asi klouže!" Co na to říct? Když někdo teprv v prudké zatáčce objeví že vrstva čerstvého sněhu klouže?
Nic proti blbnutí na klouzačce ale všeho s mírou. Asi by se to dalo shrnout do pár prostých pravidel.
"Furt ve střehu!" To je myslím základ všeho, být připravený na cokoliv.
"Co neubrzdíš, to neukecáš!" Jo klouže to a bude to dlouhý na brzdy. Moc, moc dlouhý.
"Kam nevidíš, tam se necpi!" Bohužel běžná realita, protisměrem do zatáček, předjíždění na horizontech.
"Nikdo na to není zvědavej!" nedělám kraviny s lidma na palubě, kolem lidí a kolem jejich aut. je to zábava prohrábnout si kruhák ale lidi co tam jsou taky nestojí o to vidět jak se jim na auto řítí driftující pomatenec co to možná přehnal.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Renault Clio na dojetí 2001
Renault Clio na dojetí

2001 rok výroby
48 koní výkon
1 461 ccm objem

Ford Mustang 2.3 ecoboos 2016
Ford Mustang 2.3 ecoboos

2016 rok výroby
317 koní výkon
2 ccm objem

Ford Econoline  1988
Ford Econoline

1988 rok výroby
179 koní výkon
4 900 ccm objem

Buick Riviera  1967
Buick Riviera

1967 rok výroby
360 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem