Minulý týden představila Škoda s velkou slávou svůj nejmenší elektromobil Elroq. Mezinárodní premiéra pro novináře z celého světa se konala na Vltavě u pražské Občanské plovárny a odhalení auta sledovali hosté z paluby říčních plavidel. Po Felicii, která debutovala na Karlově mostě, a první Octavii, představené na Staroměstském náměstí, se tak vítání nové škodovky po osmadvaceti letech vrátilo do vznešených kulis staré Prahy. Jak moc to ocenili zmrzlí hosté z jižních krajů, nám není známo, my Češi jsme však nemohli nepocítit záchvěv hrdosti.
Jaký je ale samotný Elroq, auto nálepkované superlativy už od chvíle oznámení jeho příchodu? Jeho největší zajímavostí je paradoxně „civilnost“. Na to, jak moc od něj Škoda očekává a jak zvědavě ho očekávala veřejnost všeho druhu, vypadá překvapivě decentně. To však nemíním jako kritiku, spíš naopak. Mnohé automobiky už pochopily, že k elektromobilitě nepřivedou zákazníky hyperfuturistickým designem a okatými efekty, nýbrž uživatelskou přívětivostí (rozuměj dlouhým dojezdem a rychlým nabíjením) a co největší podobností s dosavadními automobily. Zjevení Elroqu tedy neznamená šok ani úžas, vlastně ani jeho papírové parametry neohromí, jde spíš o další krůček směrem k lidem, kteří začali o elektřině vážně uvažovat. Přesto na něm najdeme pár věcí pozoruhodných, až přelomových, a k tomu extra špeky, které u zákazníků vzbudí sympatie. Pojďme se podívat na ty nejzajímavější.
1. Poprvé bez „slepice“
Budoucnost bez okřídleného šípu (nebo aspoň s jeho značným upozaděním) představil před dvěma lety koncept Vision 7S. Ukázal nový designový jazyk Modern Solid i nový logotyp, který se na autech bude objevovat samostatně. Elroq je první produkční vlaštovkou, která tuto myšlenku realizuje.
Hladká přední maska Tech-Deck Face, za níž je skrytý radar a přední kamera, působí čistě a neagresivně, což je příjemná změna v záplavě všech těch dynamických, sebevědomých a dravých přídí. Klasické logo škodovky už najdeme jen ve středu kol. Jinak je design uměřený a harmonický, nikde nic nevyčnívá ani nechybí, po obvodu nenajdete žádnou diskutabilní partii, která by do celku nepatřila. Přitom si auto snadno a rychle zařadíte do mladoboleslavského lineupu – podobnost s ostatními škodovkami nezapře. Hodnocení vzhledu je samozřejmě ryze subjektivní, ale osobně mu dávám subjektivní palec nahoru.
2. Základ a plná palba – rozdíl víc než půl milionu
Na obrovské cenové skoky, které u totožného modelu způsobí výbava a motorizace, si pomalu začínáme zvykat, pořád ale dokáží vyrazit dech. Elroq láká na základní cenovku 799 tisíc, která platí pro verzi Essence 50 a mezi konkurenty je aktuálně nejnižší. Třeba za Konu Electric zaplatíte nejméně 869 990 Kč, za Kiu Niro 1109 990 Kč a za Peugeot e-2008 915 000 Kč.
Jak vypadá auto, které za necelých osm set tisíc dostanete? Nabídne výkon 170 koní a baterii o kapacitě 52 kWh, normovaný dojezd činí až 375 kilometrů. Výbavu tvoří například infotainment s 13" displejem a osmi reproduktory, asistentka Laura a SmartLink, dva konektory USB-C vpředu, zadní parkovací senzory i parkovací kameru a přípravu na služby Škoda Connect a adaptivní tempomat. Rychlost nabíjení je v tomto případě 145 kW u stejnosměrného proudu a 11 kW u střídavého.
Naopak u nejnadupanější úvodní verze First Edition je seznam výbavy dlouhý jak týden před výplatou – Matrix-LED světla, adaptivní podvozek, head-up displej s rozšířenou realitou, bezklíčový přístup, třízónová automatická klimatizace, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí a masáží, vyhřívání předních i zadních sedadel, vyhřívání čelního skla, elektricky ovládané páté dveře s virtuálním pedálem a sbor asistentů včetně panoramatického kamerového systému nebo asistentu parkování s uloženým manévrem či možností parkování na dálku. K tomu 285 koní, akumulátor 82 kWh, dojezd až 540 km a nabíjení výkonem 175 kW. To vše za cenu 1 339 000 Kč. Velmi mě láká postavit obě auta vedle sebe a porovnat je napřímo, snad se nám to v budoucnu podaří.
3. Kufr není největší v segmentu!
Tududum tum… Pokud jste se na jiných webech dočetli, že Elroq nabídne největší zavazadelník ve svém segmentu, musíme to s lítostí vyvrátit. Kufr o objemu 470 litrů překonává o 5 litrů Kia Niro EV. Zamáčkněte sluźu, jedeme dál.
4. Simply Clever novinka
Co by to bylo za škodovku bez užitečných vychytávek, které usnadňují řidiči každodenní život. Samy o sobě asi nikoho nepřesvědčí ke koupi, ale když už je máte, rozhodně potěší – ať už jde o obligátní deštník ve dveřích, škrabku ve víku nádrže (u elektromobilů ve dveřích kufru) nebo chytré příčky a síťky v zavazadlovém prostoru. Novější modely přidávají do zavazadelníku ještě QR kód, který vás stručně provede jeho možným uspořádáním a funkcemi.
A Elroq přichází s další drobností, z níž by si mnozí konkurenti mohli vzít příklad. Protože se pod přední kapotou nenašlo místo na frunk, dobíjecí kabely mají své místo v síti umístěné na spodní části víka kufru. Čistotní jedinci sem mohou přihodit rukavice, aby se při manipulaci se zmoklým či jinak poznamenaným kabelem neznečistili. Přihrádky pod nastavitelnou podlahou zavazadlového prostoru tedy můžete využít na jiné věci, a to se hodí.
5. Barevný návrat ke kořenům
Hlavní komunikační barvou nového Elroqu je zelenkavý odstín Timiano. Pastelové tóny z přírodního spektra jsou v posledních letech populární a do nabídky je zařazují i prémiové značky. Ale nepřipomíná vám ta barva něco? No jasně, Škoda Favorit s lakováním „zelená topolová“! Při přímém srovnání na denním světle by mě asi Pantoneho vzorník rychle vyvedl z omylu, ale první dojem sedi. A jelikož patřím k fanouškům (nikoli snad Favoritu, ale těchto jemných přírodních odstínů), Elroq se mi líbí nejvíce právě v tymiánovém provedení.
Líbí se vám nový Elroq? Je hezčí než Favorit? A kterou Simply Clever vychytávku máte nejradši? Napište nám to do komentářů.
rock
08. 10. 2024, 18:46 3 reagovatTa loga - neměla to takhle už Š120 M?
Nápis bez loga vpředu, nápis bez loga na volantu, nápis bez loga vzadu, logo jen ve středu plastového krytu kola.
martin_100
08. 10. 2024, 19:27 3Inu pokrok nezastavíš......
Ten předek je takovej čínskej nijakej neuchopitelnej.. Yu dat pismena tak nevim jestli proti mě stojí ford, sangyong ne o nějaky geely, byd a podobně.. Aspon to neni stříbrný.
rock
08. 10. 2024, 19:53 2Čumák mi vzdáleně připomíná Kiu.
Jako celek - asi bych neřekl, že se mi to vysloveně nelíbí nebo mi to něčím vadí. Akorát mne to nebaví, nudí.
sheogh
08. 10. 2024, 20:21 4 reagovatSkoda te masky, predtim sla jednoznacne Skoda poznat, ted me pripada jak dvojce Ceedu.
Taky se mohla ta pastelova zelena objevit nekde v interieru, treba jak to muze mit F500
afro-r1
09. 10. 2024, 08:47 2Podle me to autu naopak prospelo. BMW by klidne mohlo podobne zatocit s aktualnimi ledvinami.
bitner
08. 10. 2024, 21:42 2 reagovatTo je hraskova zelen!
https://s3files.core77.com/blog/images/lead_n_spotlight/316114_title__39389_ZvPnU6aES.jpg
Frodo
09. 10. 2024, 06:46 2 reagovatTak určitě. Rozdíl naproti spalovacímu ekvivalentu 350 tis. Takhle tu čistou budoucnost soudruzi nevybudují.
bkralik
09. 10. 2024, 09:04 4350 tisíc ne... Karoq má cenu od 650 tisíc, tzn rozdíl je 200 tisíc. Ano, je to stále dost a myslím si, že by elektro a spalovák měly v základu stát stejně (což zatím kvůli ceně baterek asi prostě nejde), ale zase nepřehánějme a nekřivděme...
rock
09. 10. 2024, 09:09 2A proč Karoq? Existují varianty od jiných výrobců, kde by to šlo bez problému ještě o dalších 100 t. srazit, někam na úroveň 550 t. U Elroqu se Škoda chlubí, že je nejlevnější ve své třídě, měl by tedy snést srovnání s auty napříč trhem, nejen s produkty Škoda.
bkralik
09. 10. 2024, 12:46 5Ano, Elroq je nejlevnější ve své třídě "levných elektromobilů co nejsou parodie" - přesně jak píše Zlokočka v článku. Na tom nevím co je dalšího k srovnávání - jediná levnější věc je Dacia Spring, což je městské vozítko. I takový Leaf stojí nový "od 850 kkč".
Každopádně srovnávejte si to s čím chcete - podle mě rozumný spalovací ekvivalent je Karoq (stejná značka, stejná velikost, výbavu jsem úplně nezkoumal). Hledat nejlevnější "střední SUV na trhu se specifickou výbavou" jenom aby ho člověk mohl porovnat s Elroqem a křičet na mraky je podle ně nesmysl...
Frodo
09. 10. 2024, 14:21 0Pro mě je ekvivalent i třeba taková Scala. Jasně, není to SUV, ale kormě toho že není o kousíček zvednutá je s tímto EV rozměrově plně srovnatelná. A ta začíná na 450tis.
Holofaust
10. 10. 2024, 00:17 0Scala/kamiq je o tridu niz a jejich ekvivalentem bude epiq
Lukáš Naske
10. 10. 2024, 07:41 3Neber mu to. Prostě je pro něj o 12 cm menší Scala stejná, to je už jen o 8 cm menší Kamiq taky stejný a to je vlastně jen nazvedená Fabie a to už je jen krok od Citigo a když nepotřebuješ zadní dveře, tak je Smart stejný. Takže jako na tak malinký auto je ten Elroq fakt drahej 🤣
Opelfahrt
10. 10. 2024, 11:06 1Tak u článku se nikde neobjevily rozměry auta z článku, takže je úplně v pořádku, když vám to čtenář v diskusi porovnává se Scalou. Nevím, proč máte potřebu to zesměšňovat.
Reálný zájemce nikdy neporovnává jenom auta stejné třídy (a už vůbec ne auta třídy arbitrárně určené), ale prostě modely, které mu připadají vhodné pro jeho potřeby. Jestli něco má trochu větší délku, šířku, kufr, místo vzadu, to už je další fáze výběru. Na prvním místě asi budou asi náklady na pořízení a provoz.
rock
10. 10. 2024, 11:42 0Tivoli Grand?
MBMB
10. 10. 2024, 12:38 4Elroq je dokonce ještě o něco větší než Karoq. Ale jasně, v zásadě jde o stejnou kategorii a je to z principu nejlepší reference k té cenové hladině. Samozřejmě že půjde najít nějaké spalovací SUV od některé z levnějších značek, které bude ještě výrazně levnější, ale to asi není nejlepší benchmark pro posuzování toho, o kolik je elektrický pohon dražší. Časy se zkrátka mění a ty ceny probublávají níž a níž.
A je pravda, že nic levnějšího a elektrického v této třídě v zásadě není. Lze spekulovat o tom, že jsou jen o trochu dražší auta, kde je o něco lepší poměr cena výkon, ale i tak je tohle velmi vítaný přírůstek na trhu.
Frodo
11. 10. 2024, 10:59 -1Mě to tedy moc rozdílné nepřijde.
Lukáš Naske
11. 10. 2024, 11:26 0Pravda, v textu to zmíněné není, ale reálně je to opravdu větší auto. Je to vlastně Enyaq (po C sloupek) s menším kufrem, z toho vyplývá, že je rozvor třeba o víc jak 13 cm větší než u Scaly. A protože kufr je prakticky shodný (jak objem, tak délka), tak celá tato výhoda padá do interiéru pro cestující. Shodou okolností jsem Enyaq před měsícem měl a možná to z fotek tak nevyzní, protože má i delší sedáky než Scala, ale místa je tam hromada.
MBMB
11. 10. 2024, 11:26 1To je to samé jako srovnávat Octavii Combi a Kodiaq. Tam je velikostně i provedením stejný rozdíl (rozdíl jedné třídy) a cenový rozdíl ve stejném stupni výbavy se stejným (spalovacím) motorem 300 tisíc Kč.
Mně taky přijde iracionální si připlácet za karoserii SUV, když můžu mít o desítky až stovky tisíc levnější nízké auto se srovnatelným vnitřním prostorem, ale nesvádějme prosím cenový rozdíl mezi Scalou a Elroqem na elektrický pohon, jsou to podstatně jiné segmenty. Příplatek za elektrický pohon v podání Škody ilustruje srovnání Kodiaq vs Enyaq a Karoq vs Elroq, vše ostatní je míchání jablek a hrušek.
bkralik
11. 10. 2024, 13:56 1Frodo: Já teda opět nevím, ale na těch "výkresech" co si poslal je vidět rozdíl 15 cm ve výšce, 14 cm v rozvoru a 9 cm v rozchodu - to je v automotive světe fakt hrozně moc :)
rock
11. 10. 2024, 14:27 0Jenom na okraj: z 15 cm ve výšce Elroq 13 pros... prohospodařil baterkou v podlaze, je to mrtvá, pro posádku nevyužitelná výška. Reálný rozdíl je vidět na vnitřní výšce nad sedáky; vpředu +25 mm, vzadu +8 mm.
Rozchod (jestli je rozchod to, co si myslím) je + 5 cm (9 cm je rozdíl v šířce bez zrcátek).
VK
09. 10. 2024, 11:19 1 reagovatRozhodně navýsost sympatické, že setrvali u primárně zadního náhonu.
Má základní verze s nižší kapacitou LFP baterku?
StreetPro
09. 10. 2024, 13:16 1 reagovat+ absence ohyzdného plast rámečku ACC
- viz foto (jednak design, druhák cena)
Habakukk
10. 10. 2024, 08:14 1 reagovatNo když to vezmu kolem a kolem buchnout na to dotaci -200 litrů tak to máme v základu za 600 pak odpis 21% DPH to máme na firmu auto za 475 litrů což už celkem dává smysl.
martin_100
10. 10. 2024, 12:21 -5Pro lidi zase nic. Jen slevička pro bohatý který jí ani nepotřebujou.....
Habakukk
10. 10. 2024, 13:21 -1Tak podnikej a můžeš využít pobídek na EL auto. Plakání o poctivých, průměrných, dobrých či jakých lidech si nech na jiné servery.
martin_100
11. 10. 2024, 01:15 -6Když budeme všichni podnikat tak kdo bude pracovat?
Dotace jsou svinstvo a to na cokoli. Dosáhne na ně jen ten kdo je ani nepotřebuje.
Mechanik
11. 10. 2024, 07:43 8Martin co blbneš, většina automechaniků, zedníků, topenářů.... bych mohl pokračovat do aleluja, všichni tito podnikají a přitom makají. Stačí převzít zodpovědnost za svůj výdělek a živit se tím co umíš.
Dotace jsou i pro normální lidi, máš starý kotel, dostaneš příspěvek, máš starý barák, dostaneš milión atd, stačí se zajímat
martin_100
11. 10. 2024, 19:02 -2Proč mi má samoživitelka co sotva utahne nájem přispívat na barák? A proc mam ja s 22 let starou fabií někomu přispivat na novy auto? Jsem zodpovědnej za svuj život a od nikoho nic nechci, stejně jako nechci nikomu nic dávat. DOTACE JSOU ŠPATNĚ!!!
martin_100
11. 10. 2024, 19:04 -2Btw ty mě tu nabádáš ke Schwarz systému což taky neni dobře. Mě živí řízení. Když přijdu za vedoucim, že mi od ted místo cejplaty bude proplácet faktury tak mě leda pošle do prdele.
VD
11. 10. 2024, 05:26 2 reagovatPo absolutně nudném designu novodobé Octavie I a Fabie I a otřesném, až asijském vzhledu Fabie II, Superbu II a Roomsteru po faceliftu se v poslední době dá, díky designu s ostrými hranami, konečně na novodobá "embéčka" dívat. Jen mi není jasné, za co se ve Škodovce stydí nebo co je vede k tomu, že z nových modelů stahují něco, co historicky ke Škodovce neodmyslitelně patří a jejíž logo zná celý svět. Za ty roky se dal, s trochou nadsázky, okřídlený šíp považovat i za národní hrdost. V čem je vlastně problém? Přijít v dnešní době o logo je prakticky stejné, jako když v minulosti přišlo porobené království o svůj erb. Mateřský Volkswagen své logo hrdě vystavuje na obdiv a čím větší a výraznější, tím lepší. Ve Škodovce se za něj stydí nebo co.
Stylizovaný nápis na zádi po vzoru zbytku světa snad stačí ale logo na přídˇ prostě patří.
Umíte si vůbec někdo představit místo jejich loga na přídi jen nápis "VOLKSWAGEN, MERCEDES BENZ, AUDI nebo ji jen BMW" atd, atd...? Já tedy ne. Jakékoli potlačení viditelnosti loga je za mě špatně - dle mě je to auto "nahaté" ,jako pes bez svého obojku.
rock
11. 10. 2024, 14:32 0 reagovatTeď mne napadá: jestliže baterka je v podvozku a motor (v základní verzi) v zadní nápravě, co je pod přední kapotou, že se tam nenašlo místo pro napájecí kabel? Dyť pořád slyším a čtu, že elektomobily v podstatě už nic dalšího nemají a že v tom spočívá jedna z jejich výhod proti spalovákům...