Přestože se v České republice prodávají auta téměř všech světových značek, žádná v našich končinách nehraje tak významnou roli jako modely domácí automobilky Škoda. Dlouhodobě tvoří asi třetinu celého trhu s novými osobními vozidly a pravděpodobně není našince, jenž by alespoň v jednom z nich nejel. A právě pro jejich místní význam má na ně snad každý člověk názor.
Sám nejsem jiný a jak už jsem na stránkách Autíčkáře několikrát zmínil, myslím si o nich toto: zvlášť po převzetí Volkswagenem jsou škodovky auta šikovná a praktická, jež však pro svou všudypřítomnost postrádají byť sebemenší špetku atraktivity. Samozřejmě existují výjimky, třeba Felicia Fun mi přijde super. Avšak klasické řady jdou prostě zcela mimo mě.
Proto jsem projevil jen relativně vlažný zájem, když mi bylo nabídnuto, že si můžu jednu Škodu otestovat. Jednalo se totiž o řadu Octavia, která je pro mě přímo nejvíc škodovkou: nejpraktičtější, ale taky nejvšudypřítomnější. Víceméně jediné, co mě donutilo nad nabídkou uvažovat, byl fakt, že se jednalo o vrcholný model RS v sériovém stavu.
Tato specifikace se přeci jen od ostatních odlišuje, protože se jí pro poměrně krátký modelový cyklus (vyráběla se jen mezi roky 2000-2003) vyprodukovalo pouze něco přes sedmnáct tisíc kusů a tím pádem už zvlášť bez tunerských úprav není tolik k vidění. Také je pro značku historicky významná, protože ve své době byla jejím nejrychlejším modelem a úplně prvním sériovým zástupcem řady RS připomínající velké úspěchy závodní 130 RS v motosportu.
V neposlední řadě jsem zrovna já RS nikdy neřídil, rukama mi prošly jen obyčejné specifikace. Tak jsem si řekl, že ji tedy zkusím. Do ruky jsem dostal klíčky od kousku z roku 2002 zakoupeného v Německu, kde měl dvacet let jen jednoho pečlivého majitele. Poté se dostal k nám s celými 250 000 kilometry na kontě. Jak už bylo naznačeno, je v sériovém stavu a po svědomitém servisu, o kterém existují veškeré záznamy, tudíž i s takovým číslem nájezdu bez problému funguje. Jaké byly mé pocity po otestování?
No, asi takhle, možná ze mne mluví i má nepříliš velká očekávání, ale byl jsem z ní docela paf. Ano, je to tu černé na bílém, líbila se mi Octavia. Peklo zamrzlo. No co se dá dělat, je to pravda. Velmi mě zaujalo, jak až dobrá je. Čekal jsem prostě praktickou nudnou Škodu, jež akorát pojede o něco rychleji. Dočkal jsem se několika příjemných překvapení. Rád vám jejich podstatu vysvětlím.
Asi není třeba se příliš zaobírat vzhledem, první Octavii všichni známe. A pokud si nejste jistí, vykoukněte z okna, určitě tam aspoň jedna bude. Verze RS má samozřejmě jiné nárazníky, větší kola (v případě testovaného kousku s příplatkovým rozměrem 205/50 R17) a decentní křídlo, ale pořád je to klasická oktávka. To stejné platí o interiéru, jež je také shodný s tím v obyčejných exemplářích, tedy vyjma sportovního volantu, sedaček, karbonového zdobení a barevné kombinace černé a bílé.
I tak však musím vevnitř dvě věci zmínit. Zaprvé mě zaujalo, nakolik kvalitní materiály Volkswagen dodal. I po jednadvaceti letech a čtvrt milionu kilometrů mají všechny plasty původní barvu i tvar, stropnice není vyvěšená, čudlíky pořád precizně cvakají a vyjma nejexponovanějších částí není patrné prakticky žádné opotřebení. Samozřejmě, obrovský podíl na tom má i přístup majitele. Jenže kdyby tento člověk neměl solidní základ z továrny, tak stejně nezmůže nic.
Zadruhé mě překvapila rozsáhlá bezpečnostní a komfortní výbava. Octavia z roku 2002 má ABS, ASR, ESP, čtyři airbagy, xenonové světlomety, elektrická okna i zrcátka, vyhřívaná sedadla a automatickou klimatizaci. Největším zjevením pak pro mě byla originální satelitní navigace s barevným displejem, která k vidění běžně nebývá (byť zrovna modely RS ji prý mívají). Je vážně cool, že tak staré a relativně malé auto ji umí mít.
Jistě, musí zaznít, že na zadních sedačkách je málo místa, zatímco kufr je přímo obří. Ale to všichni víme, vůbec bych se tím nezabýval. Naproti tomu zmíněná vnímaná kvalita a výbava si podle mne své odstavce zaslouží. Nechci šťourat do živého, ale přijde mi, že interiér krásně dokresluje, ve kterých letech byl celý německý koncern před konkurencí nejdál.
Líbil se mi i motor. Nicméně zrovna jeho projev mě nijak nepřekvapil, protože se člověk všude na internetu dočte, že benzínová přeplňovaná osmnáctistovka s pěti ventily na válec a 132 kW je super. Já můžu jen doplnit, že online svět nelže, skutečně je moc fajn. Hezky se vytáčí a v prakticky celém spektru příjemně energicky táhne. I ona trochu trpí na turbolag, pocitově však podstatně míň než soudobá TDI. Navíc pěkně zní. Vlastně k ní nemám výtky.
Naproti tomu tandem řízení, řazení a brzd mě zaskočit dokázal. Zvlášť brzdová soustava mi v obyčejných modelech vždy přišla mdlá. Tady jsem žádný problém neměl, řízení je tuhé a přímé, řazení oplývá přesností, brzdy reagují okamžitě a umí rozjetou škodovku zastavit skoro na místě. Celé ovládání auta je nad očekávání příjemné.
Tím největším překvapením celého dne však bylo chování podvozku. Na webu stojí, že model RS sice díky tužšímu odpružení a dodatečným výztuhám v kufru jezdí líp než klasická Octavia, ale že i on bojuje s krátkým rozvorem, dlouhými převisy a jednoduchou zadní nápravou. Jeho záď se tudíž také chová jako kyvadlo a auto přehazuje ze strany na stranu. Návdavkem je prý šasí docela tuhé, i když tvrdosti druhé generace zdaleka nedosahuje.
V testovaném voze jsem si ničeho podobného nevšiml. Jenže je potřeba dodat, že k tomu existuje důvod. Ač jsem doposud tvrdil, že auto je zcela sériové, tady musím zmínit, že s jednou výjimkou. Původní německý vlastník v rámci své péče a lásky autu nadělil H&R pružiny a tlumiče Bilstein se štítkem: Testováno na Nürburgringu. A určitě přesně věděl, co dělá, protože mě opravdu dostalo, jak až dobře s nimi vůz funguje.
Už jsem zmínil, že v prvním RS jsem do onoho odpoledne nejel, takže nevím, o kolik se liší od standardních modelů. Avšak v tomto konkrétním kousku podvozek funguje naprosto ukázkově, vůbec nepřipomíná nic s nápisem Octavia TDI na zadních dveřích. Na dírách je sice stále tužší, ale rozhodně neposkakuje. V zatáčkách pak sveřepě drží jak přední, tak zadní náprava, která vůbec nemá tendenci převažovat. Jen v opravdu utažených zatáčkách na dírách ano, tam je cítit, jak chce převzít vládu nad vozem. Jenže kvalitní tlumiče a obutí Michelin jí v tom srdnatě brání.
Ke ztrátě adheze se mi ji povedlo dovést až při opravdu hrubém zacházení a ve vysokých rychlostech (testování limitů probíhalo na kontrolovaném úseku se svolením a za přítomnosti majitele), zcela jiných, než co si pamatuji z klasické specifikace. Jinak tato Škoda prostě nepustila. Naprosto mi učarovalo, jak ladně a jistojistě se stáčí do oblouku a na výjezdu za doprovodu roztočeného čtyřválce letí v dál. Ano, toto byl výborný zážitek!
Po vystoupení jsem tak na černou oktávku z fotek jen nevěřícně zíral. Udělala mi velkou radost a ani mi nevadilo, že jsem jejích obyčejnějších sester potkal za cestu na tři desítky. I když je přes dvacet let stará, má najeto více než dvěstěpadesát tisíc kilometrů a je to vlastně docela obyčejný malý liftback, funguje nad očekávání dobře. Nikdy bych nevěřil, že to řeknu, ale tato škodovka je opravdu super a možná si i dovedu představit v ní občas jezdit.
Verdikt
Škoda Octavia I RS umí zajistit překvapivě dobré svezení. I po letech potěší kvalitním a odolným interiérem jakož i prakticky soudobou výbavou, její motor je opravdu silný a její podvozek je, zvlášť u testovaného kousku s vylepšeným odpružením, příkladně jistý na rovinkách i v zatáčkách. Nebylo nic, co by mi na ní objektivně vadilo. Naopak, pro její charakter jsem i zapomněl nadávat, že stejné auto vidím před sebou i v zrcátku. To se mi ještě nestalo! Klobouk dolů.
Moc děkuji majiteli za půjčení, byl to den plný příjemných překvapení!
Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_
Technická data
2002 Škoda Octavia RS
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec s pěti ventily na válec, objem 1781 cm3
Výkon: 132 kW (177 k) při 5500 ot/min
Točivý moment: 235 Nm při 1950 ot/min
Převodovka: pětistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1325 kg
Maximální rychlost: 235 km/h
0-100 km/h: 7,9 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 8 l/100 km
Spotřeba majitele: okolo 10 l/100 km
28. října 2023, 18:56
1
Octavia mě nezajímá, ale tohle konkrétní auto bych asi chtěl. Je vidět, že tomu dal někdo hodně lásky a přitom to používal. Kolik teď 1 RS stojí se ale raději dívat nebudu.
28. října 2023, 20:27
1
Jo, přesně, sehnat jí v pěkném stavu je zázrak a ty ceny jsou nesmysl, dají se koupit mnohem lepší auta za stejné prachy a ještě je nemusíš hledat po inzerci v celé Evropě
29. října 2023, 20:19
1
No je jedna varianta o které se moc neví a mohla by to být levnější cesta. Existuje totiž pro Řecko vyráběná Octavia GT která má ještě o pár kW navíc.
29. října 2023, 22:02
0
Viděl si někdy jak vypadá auto z Řecka, ojeté? Já dvakrát. Jo varianta GT sice byla a má pár kw navíc ale je až z té generace tour což zase až taková klasika není. Navíc dovoz z Řecka opravdu nepatří k těm jednodušším. To by musela být nějaká extra úloženka..:)
29. října 2023, 22:30
3
Škoda, že Řecko není v EU, to by to hned bylo jedno... počkat, cože?!
30. října 2023, 09:52
0
Cože, nechápu?
30. října 2023, 10:18
0
Jenom me zarazilo, ze by dovoz z Recka mel byt v principu jiny jak z Rise. Tim netvrdim, ze to tak neni, jenom mi to neni jasne.
30. října 2023, 17:07
1
Tak jako těch variant je několik. S vlastním vlekem nečekám že by tam někdo jel. Teoreticky když neumíš Řecky a neznáš tu místní legislativu není to pro každého. Nemyslel sem to tak že si to jakože zaplatíš. Znám člověka co tam odtud vozí brouky, kachny a podobný. A jako jednoduchý to s nima fakt není. Vyřizovat něco jako exportní značky je dle všeho mazec. Mě se líbí jak tady je každý chytrý až na půdu. Ve smyslu je to EU a pak si neumíte dojet někteří ani do toho Německa a vyřídit si sami převozní značku a pojištění. Btw. Proč myslíš že běžných okolností se auta z toho jejich pidi trhu u nás moc neobjevují. Kvalita ojetin je špatná, zázemí celkově bídný pro to něco řešit. Plus jejich obecná nechuť učit se jakýkoliv jiný jazyk nízká. Nechci to tady celkově rozepisovat. Ok když si najdeš někoho kdo to pro tebe koupí a dopravu dáš kamion tak ok. Nebo máš tam kamarády. Opravdu se to ale vyplatí na oktávku za 5000 eur třeba? Toť otázka.
30. října 2023, 22:39
1
Díky za vysvětlení.
30. října 2023, 23:26
0
V německu potřebuješ převozky, jen když jedeš po ose. Nebo to nějak měnili? S těma jazykama bych to zas tak horké neviděl. Přeci jen doba pokročila a všichni máme v kapse hlasové překladače. Má to své mouchy ale domluvíš se. Měsíc jsme takhle fungovali v japonsku a s místníma jsme si slušně pokecali. BTW včera jsem koukal na mobile.de a překvapivě tam RS ani nejsou moc drahý. Podle Romuse jsem ty ceny čekal výrazně horší.
31. října 2023, 10:56
0
V Německu to funguje, sám jsem to dvakrát absolvoval, ale i když nechceš převozní značky, musíš na úřad, aby tě zapsali do toho jejich techničáku. Ale ve vlákně nahoře se mluvilo o Řecku a tam bych fakt úřady obíhat nechtěl.
31. října 2023, 19:04
0
Mne jazdne prišla lepšia a zaujímavejšia Octavia RS combi, ten batoh akosi lepšie vyváži celé auto a pocitovo sa to lepšie skladá do zákruty. Inak combi RS bola len pre Švajčiarsko v nejakej limit sérii a tiež som o nej nevedel kým ju kamoš nedovliekol na dvor.
31. října 2023, 20:28
0
Nejlíp jezdila verze 4x4 nejlepe s 1.8T. Měla jako jediná vzadu multilink a to bylo fakt hodně znát.
01. listopadu 2023, 10:35
0
Opravdu podle tebe 4x4 jezdila nejlépe ? Já ji tedy moc rád neměl buď měla 1,9 s 81kW nebo jak píšeš 1,8t ale těch moc nebylo byla doba vlády TDI. Co byl obrovský problém byl haldex který připojoval zadní nápravu který jel snad v režimu On/Off až ve chvíli prokluzu.
04. listopadu 2023, 22:05
0
První generace Haldexu byla zrádna. Zadek se připojil až při prokluzu předku a ještě docela tvrdě. Myslím že nějakej syn šefa z Audi rozmlátil novou A4 při prezentaci novinek novinářům na sněhu. Jak to připlo zadní nápravu, tak to poslal do hodin.
28. října 2023, 20:43
4
Jako tenhle kus je velmi pěkný. Pamatuji ta auta když jim bylo méně. A po pravdě jízda v tom mj nikdy nikterak zajímavá nepřišla. Až na současnou generaci sem vyzkoušel alespoň jednou všechny. No zpět k věci. Dnes to už má spíš punc klasiky. Ať se nám to líbí nebo ne. Bohužel pěkných kusů je velmi málo a ceny naprosto úsměvné. Prostě jde to koupit už jen velmi draho, nebo ve strašném stavu. Tím ovšem netvrdím že pro fanouška HH aut respektive rychlých verzí obyčejných aut je to zajímavé auto i třeba jako daily na menší nájezdy. Protože jím sám sem bohužel své favority mám trochu jinde. Doporučuji zkusit Mégane RS. Ten je v soudobé generaci ošklivý a určitě v něm nejsou pěkné plasty. Jede ale skvěle a je to takový shitbox, že rallye dna nezapře.
Každopádně hezký testík. Hezký kus oktávky. A pro mě osobně to už má spíš jakoby nostalgicky nádech. A ten motor je super to ne že ne.
29. října 2023, 08:54
0
Ten Megane bych zkusil rad, vypada hodne slibne :-) A vzdycky se me libily ty mlhovky :-)
29. října 2023, 08:52
0
Ta navi vypada jak variace na audi RNS-E. Oktavka me nechavala vzdycky uplne v klidu, videl jsem to vzdycky jen jako hur jezdici Golf
30. října 2023, 08:58
1
Navigace je Škodovácká DX stejná se dávala do Volkswagenu. To co bylo v Audi mělo větší display, ale funkčně to bylo asi totožné.
30. října 2023, 16:32
0
Jasne, me je prave ta grafika dost povedoma :-)
31. října 2023, 09:46
1
Verdikt mně nepřekvapuje. Myslím, že Octavia RS přinesla více sportovního charakteru, než jsme si v té době uměli představit. Na ty časy mám krásné vzpomínky. Tenkrát mi bylo 15 a naprosto jsem hltal kompletní automobilové dění, o to více domácí značku. Protože jsme měli přátele v Boleslavi, měl jsem novinky z první ruky. V předsériové RS jsem se svezl dříve, než se objevily první zmínky v tisku. Jo, práce ve vývoji musela být fakt zajímavá. Koukal jsem na to jako blázen. Facelift se povedl a RS verzi jsem nečekal. Zážitek z jízdy po silničkách v Českém ráji s někým, kdo to fakt uměl, byl nepopsatelný.
31. října 2023, 14:19
2
Počkej počkej nějak jsem se v tom příběhu ztratil. Tak jsi se svezl v před sériové RS a pak jsi RS verzi nečekal to si nějak odporuje.
02. listopadu 2023, 09:51
0
To já takhle běžně ze sebe chrlím dojmy bez ladu a skladu.