načítám data...

Peugeot e-2008: Pomalými krůčky vpřed a taky dál

Kompaktní elektrické SUV od Peugeotu přijíždí po modernizaci s větší baterií, silnějším motorem a lepším dojezdem. Cenu se ale snaží udržet na uzdě. Tohle není vůbec špatné.

zobrazit celou galeriiFoto:   Lukáš Naske

Peugeot bude postupně přicházet s lehce pozměněným vzhledem u všech svých aut, ale jako první si facelift odbyly řady 508 (o té jsem psal nedávno) a malý crossover 2008, o kterém to bude dnes. Je znát, že je auto pro Peugeot veledůležitým modelem, a tak to moc nepřehání a vzhledem jde ve jménu spíše drobných retuší. Důležitější změnou je technika, kdy přichází silnější, ale úspornější elektromotor i lehce větší baterie, ale vezmeme to postupně.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Začněme tedy vzhledem. Hlavním poznávacím znakem jsou nyní tři menší „drápky“ pod předními světly místo jednoho dlouhého. Maska vyměnila vodorovné “čárky” za svislé a díky lehce pozměněnému nárazníku a maličko agresivnějšímu výrazu se celkový vzhled změnil z trochu roztomilého bonbonku na malinko nazlobený bonbonek. To ale myslím v dobrém. Vzadu je změn snad ještě méně – stále zde září tři segmenty koncových světel na každé straně, které změnily směr (ze svislého na vodorovný), přibyla lišta nad SPZ a pár dalších drobností. Většina lidí si možná ani nevšimne, že je něco jinak, protože změn opravdu není mnoho, ale za mě ani není potřeba něco víc předělávat. Ač je druhá generace tohoto kompaktního SUV na trhu už od roku 2019, stále se mi nezdá okoukaná nebo zastaralá. Trochu odvážná jsou snad jen kola Karakoy (pro verzi Allure a GT, základní Active má tradičněji pojaté Silom), na která se názory různí.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

V interiéru najdeme změn snad ještě méně. Tou viditelnou na první pohled je nahrazení poměrně masivního voliče maličkou páčkou. Druhou a mnohem důležitější změnou je nový systém centrálního displeje, který se zbavil zbytečných pruhů s nastavenou teplotou po stranách a hlavně už je konečně rychlý. Neumí toho moc, neukáže vám vlastně skoro žádné podrobnosti ohledně elektrické části vozu (rychlost nabíjení, podrobnější statistiky spotřeby a podobně), ale funguje spolehlivě a i při rychlém přepínání mezi funkcemi se nezasekává, nepadá a zkrátka se s ním dá žít. Navíc s hezkou grafikou.

Zbytek kabiny už je shodný s verzí před faceliftem, ale to vůbec nevadí. Pohodlně odveze i 4 dospělé lidi a do kufru se případně vejde složený kočárek. Děti v autosedačkách vám sice budou občas masírovat záda, ale s tím se v této třídě aut zkrátka počítá. Měl jsem také podruhé možnost vyzkoušet si řízení malým volantem s budíky, které jsou nad ním a ne za ním, jak je obvyklé. Poprvé to bylo před pár týdny v Peugeotu 508. Teď jsem si jen potvrdil, jak moc je to fajn, a divím se, že to nenabízí i někdo další. Mé průměrně vysoké postavě tohle vyhovuje. Na volant nemusím moc natahovat ruce a přístroje vidím bez problémů celé. Rychlý převod řízení minimalizuje nutnost přehmatávání po volantu, a tak se dá žít i s tím placatým vrškem a spodkem věnce. Jediné na co jsem si nezvykl, je ovládání hlasitosti na levém rameni a posun skladeb na rameni pravém. Stejně tak nejsem úplně fanda ovládání tempomatu schovanou páčkou pod volantem, ale to už jsou jen drobnosti, na které si majitel prostě přirozeně zvykne.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Velká paráda je ale taky 3D přístrojový štít. Funguje to tak, že před samotným displejem je ještě odrazová vrstva. Každá část pak zobrazuje trochu něco jiného, ale dohromady to hezky ladí a vytváří prostorový efekt. Škoda, že se to tak špatně fotí. Funkčně to vlastně nepřináší řidiči nic navíc, ale nápad je to jednoduchý a krásný. Taková řešení mám rád.

Teď ale raději k technice, protože tady to bude zajímavější. U elektrické verze máte v tuto chvíli na výběr ze dvou možností. První, a o 30 tisíc korun levnější, je 50 kwh baterie a elektromotor o výkonu 100 kW – tedy technika, kterou do teď používal Peugeot i ve verzi před modernizací a kterou jsem zkoušel třeba v menším Opelu Corsa. Druhou možností je objednat si verzi novou, s lehce větší baterií a silnějším elektromotorem a já vás prosím, rozhodně to udělejte. Ač se zdá parametrově na papíře zlepšení minimální, ve skutečném světě je to ale znát a dost to zlepší dojem z auta. Pro úplnost ještě dodám i možnost koupit si spalovací motor 1.2 PureTech o výkonu 74 kW a manuální převodovkou a nebo 96 kW a automatem. A to je vše – nás ale zajímá především ta elektrická verze.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Začněme u baterie. Nominální kapacita je 54 kWh, použitelná 48,1 kWh. Skládá se z 102 článků a má napětí 400V, což je takový standard (zatím). Doma se umí nabíjet třífázově rychlostí až 11 kW, u rychlé DC nabíjecí stanice je pak maximum 100 kW, což už dnes není mnoho. Oficiální WLTP dojezd činí 406 km a vždy při plném nabití mi auto ukázalo přesně 400 km do zastavení (čehož se za mě ale v aktuálních podmínkách dosáhnout nedá). Druhým důležitým prvkem je motor – ten posílil z 136 na 156 koní. Zlepšilo se i zrychlení na 100 km/h z původních 9,9 na 9,1s, ač točivý moment 260 Nm zůstal stejný.

Začnu tou horší zprávou – ač zde dochází ke zvýšení výkonu, stále se rozhodně o žádného rychlíka nejedná. V normálním režimu se nedočkáte ani trochu těch newtonmetrů v zádech při rozjedu z místa. Auto zrychluje velmi plynule a musíte využívat poměrně dlouhou dráhu plynového pedálu, aby se trochu něco dělo. Trochu pomůže přepnutí do režimu Sport, kde už se alespoň lehkého zatlačení do sedadla dočkáte. Hlavně se ale přemapuje nastavení plynu a jízda je hned příjemnější. Přesto už nad městskými rychlostmi cítíte, že auto by určitě sneslo klidně ještě o desítky koní víc. Pokud přesedáte ze spalovacího auta a nejste žádní závodníci, budete i tak příjemně překvapeni z okamžité odezvy, příjemného ticha krásně plynulé jízdy, ale jestli už jste nějaký ten elektromobil řídili tak víte, že to jde i o dost lépe. Peugeot ale obětoval hravost efektivitě…

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Tou pozitivní zprávou je totiž spotřeba a tím pádem i dojezd. Já jsem necelých tisíc spíše meziměstských kilometrů ujel s průměrem 16 kWh a to není na vyšší crossover vůbec špatné. Obzvlášť při teplotách motajících se kolem bodu mrazu. Prostým dělením pak vyjde, že reálně auto ujede cca 340 kilometrů a v létě to bude pravděpodobně ještě o kus lepší. Na vyloženě městské auto to jsou za mě naprosto dostatečná čísla a velké části majitelů pak bude stačit nabíjet třeba jen jednou nebo maximálně dvakrát týdně. Jediné co ale auto nemá moc rádo, jsou dálniční přesuny, kde se najednou spotřeba prudce zvedá. To by mi asi ani tolik nevadilo, protože to stát s těmi dálnicemi zrovna v Jihočeském kraji moc nepřehání, ale problémem je ukazatel dojezdu. Příjemné je, že vidíte hned vedle sebe dojezd jak v kilometrech, tak procentech, takže i když kilometry začínají padat velmi rychle, procenta vám dají realističtější odhad dojezdu. Tímto neduhem obzvlášť při rychlé jízdě ale trpí snad všechny elektromobily od PSA. Obzvlášť zábavné to bylo třeba u elektrické Zafiry.

A jak ty elektrické kilometry ujedete? Kupodivu poměrně pohodlně. Před faceliftem byla verze GT na některých nerovnostech trochu tvrdší, ale vypadá to, že i tady francouzští inženýři zapracovali a hned je to příjemnější. Ani testované GT na 17 palcových kolech se bát nemusíte. Jezdí velmi pohodlně, naklání se tak akorát a má předvídatelnou nedotáčivost, která díky nízkému těžišti i na elektromobil poměrně nízké hmotnosti (1623 kg) přichází později, než bych u malého SUV čekal. Zadní částečně nezávislá náprava (benzinové verze mají jednoduchou torzní příčku) tu dělá svou práci a je cítit, že povozek by třeba těch 30 koní navíc bez problémů zvládnul. No tak snad v další generaci…

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

A jak jsme na tom s cenami? Elektrický Peugeot e-2008 začíná na částce rovných 850 tisíc korun za verzi s menší baterií a slabším elektromotorem. Za techniku s lepšími parametry si připlatíte 30 tisíc korun. I auto v nejvyšší výbavě, kterou vidíte na fotkách, nepřesáhne milion. Podobně vybavená spalovací verze stojí o přibližně 350 tisíc korun méně. Pokud ale nakupujete auto na firmu, můžete aktuálně využít 200 tisícikorunové dotace, na kterou se vám my ostatní chtě nechtě složíme, a pak budete moci vlastně poměrně svobodně zvolit (i když nějaký rozdíl tam stále je), jestli chcete zajíždět k benzínovým pumpám nebo nabíjecím stojanům. Za mě musím říct, že právě u městských vozů mi elektrický pohon dává největší smysl a tento Peugeot na mě zapůsobil. Ne, není to vůz na nějaké zážitky, ale velmi příjemně se mi s ním jezdilo. Jako fandu do aut by mě osobně asi plně neuspokojilo, ale mít ho doma jako druhé auto pro manželku by mi vůbec nevadilo.

Závěr

 Druhá generace oblíbeného městského SUV Peugeot 2008 mě opravdu baví a nebudu sám, protože se v evropských prodejních statistikách drží tento model velmi vysoko. Facelift designově přináší jen drobná vylepšení, ale to vůbec nevadí, protože i tak je auto stále docela trendy. Jsem dost překvapený, jak hodně mi vyhovuje uspořádání s malým volantem u kolen. Díky rychlému převodu řízení a uvolněnější pozici je cestování opravdu fajn. U elektromobilu dochází k nástupu lehce novější techniky, která každodennímu používání prospívá. Nebude autem na zážitky, ale do centra metropolí nebo dojíždění ze satelitů, pro které je auto primárně určitě, se hodí výborně.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: hybridní synchornní elektromotor
Výkon: 115 kW v 5000 ot 
Točivý moment: 260 Nm v 500 až 4060 ot 
Provozní hmotnost: 1623 kg 
Maximální rychlost: 150 km/h
0-100 km/h: 9,1 s 
Kombinovaná spotřeba v testu: 16 kWh/100 km (teploty 0 až plus 5)
Tabulkový dojezd: 406 km
Dojezd v testu: reálně 330 
Kapacita baterie celková/využitelná: 54/48,1 kWh
Rychlost nabíjení AC/DC: 11 kW/100 kW
Základní cena modelu: 470 000 Kč (verze Active, 1.2 PureTech 74 kW, manuální převodovka)
Základní cena elektrické verze: 850 000 Kč (verze Active, 100 kW elektromotor + 50 kWh baterie) 
Cena testované verze: 970 000 Kč (verze GT, elektromotor 115 kW + 54 kWh baterie)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
19. prosince 2023, 09:16
-1

PR oddelnie Stellantisu vám vyhráža násilím, že beriete aj takéto testovačky?

reagovat
Lukáš Naske
19. prosince 2023, 09:48
2

Asi můžu prozradit, že zrovna o tohle jsme se v redakci moc nepřetahovali, a tak nějak na mě zbylo 😀. Musím ale říct, že mě to (jako trochu nefandu Stallantisu) docela mile překvapilo. Jak píšu, jako druhé auto pro manželku by se mi to fakt líbilo 👍.

Fr
Frodo
19. prosince 2023, 17:18
1

Ty kola jsou na mě silné kafe. Nechce se mi věřit, že to někdo povolil do výroby.

reagovat
Lukáš Naske
20. prosince 2023, 07:52
1

Ještě před pár týdny bych to asi taky trochu rozdýchval, ale když si vzpomenu na Kubovo test Peugeotu 408 tak vím, že se tady Peugeot ještě mírnil 😀

StreetPro
21. prosince 2023, 11:26
2

Mám pro ně pochopení :-)

martin_100
20. prosince 2023, 05:21
1

Dokud budou stát městský auta mega tak elektromobilita nemášanci. Až to bide stát 1/3 tak ve městě skoro normální auto nepotkáme.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 440 1969
Dodge Charger 440

1969 rok výroby
396 koní výkon
7 200 ccm objem

Hummer H3  2006
Hummer H3

2006 rok výroby
130 koní výkon
4 ccm objem

Dodge Monaco Station Wagon 1970
Dodge Monaco Station Wagon

1970 rok výroby
294 koní výkon
6 277 ccm objem

Buick Skylark kabriolet 1963
Buick Skylark kabriolet

1963 rok výroby
200 koní výkon
3 500 ccm objem