Značka Opel, člen koncernu Stellantis, potažmo předtím PSA, je v dnešní době především alternativou pro všechny, komu se Citroëny zdají moc levné a divné a Peugeoty naopak drahé a až moc stylové. Designově se drží ničím neurážejících lehce předvídatelných linek, pod kterými se skrývá francouzská technika. S postupnou mezigenerační obměnou portfolia už přišly i o svébytné interiéry a jde o jakousi skládačku koncernových dílů postavenou dle klíče popsatelného zhruba jako “kterak si Francouzi představují německý design”. Tím nechci říct, že by šlo o špatná auta. Pro spoustu lidí kteří hledají normální přepravník za rozumnou cenu může být nějaký ten Opel zajímavá možnost. Často jsou tyto vozy zajímavě zlevněné a dealeři Opelu, narozdíl od některých “lidovějších” značek, pořád umí nabídnout individuální slevy.
Jen málokdo by dnes ale Opel označil za výrobce aut z plakátu, značku, která má zástupy hrdých fanoušků toužících po jejich nových modelech a aktivně sledujících jejich novinky v motoristických časopisech a na autosalonech. Kolik puberťáků dneska touží po tom, že si jako své první auto koupí Opela? Moc asi ne. Ale není to tak dávno, kdy byla situace úplně jiná.
Dnešní článek píšu proto, že jsem při uklízení našel staré desky po dědovi, ve kterých byla kupní smlouva a další dokumenty k Opelu Corsa B, který si v roce 1997 koupil, tehdy jako své první zbrusu nové auto místo prorezlého bílého žigulíka. Byla to základní třídveřová varianta se slabým atmosferickým litrovým motorem a minimální výbavou, ale za to lakovaná do moc hezké modré metalízy. Kromě rozličných papírů jsem objevil také prakticky netknutý katalog originálního příslušenství. Dneska už se takové věci ani netisknou a doplňky se objednávají přes internet, tehdy ve druhé polovině devadesátých let byly ale tištěné katalogy hlavním kanálem objednávkového prodeje. A proto jim byla věnována náležitá péče. Na křídovém papíře plné barevných obrázků představovaly zájemcům všechno to drahé “západní” zboží.
Na devadesáti sedmi barevných listech tu najdete leccos, od tuningových prahů, spoilerů a nárazníků přes interiérové díly z kořenového dřeva, potahy sedadel, koberce, offroadové doplňky a lepší rádia až po stojany na kazety, držáky na serfovací prkna (protože doslova každá automobilka v devadesátkách musela v propagačních materiálech uvažovat existenci serfování, proto taky vznikla Felicia Fun) nebo možnost zástavby autotelefonu.
Estetiku této nevšední tiskoviny výborně shrnuje stránka výše, kde sadu originálních tuningových spoilerů k “efkové” Astře doplňuje fotka rodinky v typicky barevných šusťákovkách. Nesmí chybět samozřejmě ani obligátní podnikatelka v plandavých tesilkách a saku s rameními vycpávkami (na stránce s Calibrou níže).
A když už nevíte, jaký další symbol úspěchu by měl doplňovat vaše vozy, dejte tam třeba klokana. Proč tam je a co má společného s Opelem Sintra, do nějž jste si mohli pořídit třeba praktickou skříňku na “obchodní dokumentaci i pro dětské hračky”, na ilustraci navíc apartně doplněnou o dobový laptop, to vážně netuším.
Při listování touto tlustou brožurou jsem si ale kromě nostalgických vzpomínek na devadesátkovou estetiku vzpomněl na to, jak širokou a různorodou škálu vozů tehdy Opel nabízel. Děda si sice pořídil vůz z nejlevnějšího konce portfolia, to ale rozhodně neznamenalo, že by byl špatný. Corsa B se tehdy cenově přibližovala Felicii, ale byla mnohem modernější a lépe postavená. Ano, český hatchback nabídl více místa, ale “béčková Corsa” byla několik let tím vůbec nejlevnějším moderním západním autem, které jste si u nás mohli koupit, zdaleka přitom nebyla nejhorší. Měla slušnou protikorozní ochranu, byla bezpečná, vypadala svěže a dobře se řídila. Navíc nabízela širokou paletu motorů. Od základních benzínových tříválců, přes čtyřválce, diesely, některé motorizace nabízely dokonce i vcelku spolehlivý čtyřstupňový hydroměničový automat. Nabízela se také jako velice oblíbená malá dodávka Combo.
Komu se Corsa zdála příliš nudná, mohl sáhnout po stylovém kupé Tigra – představitele automobilové kategorie, která dnes již úplně vymizela. Sluší se říct, že nějaké velké sportování se tahle podvozkově jednoduchá předokolka, narozdíl od konkurentů Fordu Puma a Mazdy MX-3 kdovíjak nehodila, ale zase z nich byla zdaleka nejlevnější a pokud majiteli šlo spíše o sportovní vzhled, než výkony, dostal spolehlivou a provozně nenáročnou techniku v pěkném balení. Proč ne.
Tigra navíc nebyla jediné kupé v nabídce. Ano, vypadá to k nevíře, ale Opel nabízel rovnou dva vozy s touto prostopášně nepraktickou karoserií. Tím druhým byla samozřejmě krásná Calibra stojící na platformě tehdy již neprodávané Vectry A. Mnozí ji považují za vůbec nejhezčí Opel všech dob a ačkoli je to ve společnosti Manty a GT odvážné tvrzení, do jisté míry ho chápu. Design vozu je dnešním pohledem vlastně hrozně jednoduchý. Aerodynamický tvar, úzké světlomety a minimalistická mřížka chladiče. Žádné dramatické linky a prolisy, žádné plastové falešné výdechy a průduchy, světla dynamicky se plazící v dlouhých linkách denního svícení přes půl vozu. Prostě jen jednoduše vkusné a vyvážené proporce. A pořád vypadá skvěle.
I když jsme se s Calibrou už přesunuli do střední třídy, byla by škoda vynechat Astru. Generace označená písmenem “F” v roce 1997 kroutila svůj poslední modelový rok, tou dobou už bylo představené legendární “géčko”, které na silnicích hojně potkáváme dodnes. Astra F byla v roce 1997 nejzastaralejším modelem značky a proto se dala pořídit za velice rozumné peníze. Nabízela několik karosářských variant, kromě obligátního pětidveřového hatchbacku a kombíku (které si můžete pořídit i v současné verzi) bylo v prodeji ještě třídvířko, sedan, dodávka a dokonce kabriolet. Ta vůbec nejlepší byla samozřejmě Astra GSI se šestnáctiventilovým dvoulitrem, jehož sto padesát koní už dokázalo s tunovým autem pěkně zacvičit. Moc nenabouraných se jich do dnešních dní nedochovalo.
Střední třídu zastupoval vůz, který je podle Jeremyho Clarksona ztělestněním nudy na kolech, totiž Vectra B. Já osobně mám ale tohle auto opravu rád a považuji ho bez nadsázky za skvost a vrchol devadesátkového designu kombinujícího oblé tvary a ostré linky v aerodynamicky čistých a subtilních karoseriích. Ano, tahle auta, ať už se bavíme o Vectře, "hranatém” Mondeu, nebo třeba “pětapůlkovém” Passatu sice nejsou na první pohled šokující a za každou cenu se agresivně nesnaží upoutat pozornost, ale při bližším zkoumání zjistíme, že je každá jejich linka důkladně promyšlená a dotažená, aby tvořila logickou součást harmonického celku. Vectra navíc výborně jezdila, byla spolehlivá a velice pohodlná.
A komu nestačila, ten si šel pro Omegu, protože tehdy v oněch dobrých dnech měl i Opel svojí šestiválcovou limuzínu s pohonem zadní nápravy. U nás byl oblíbenější obří kombík, který svého času zlákal dokonce i redakčního závodníka Vavrise, tak dobré auto to bylo. A když by vám přeci jen byla malá, mohli jste sáhnout po přeznačkovaném Pontiacu Trans Sport alias Opelu Sintra. Jasně – tady to už tak růžové nebylo, Sintra měla trochu problém. Jezdila sice docela dobře, měla na evropské poměry nebývalou výbavu i motory. Jenže testy EuroNCAP ukázaly, že při určitých typech kolizí nebyla její prostorná kabina zrovna z nejpevnějších. Na druhou stranu – bavíme se o době, kdy nejběžnějším vozem na našich silnicích byly orezlé Škody řady 742, takzvané stodvácy, proti kterým byla Sintra pořád přepevný tank…
Ale to pořád není všechno, Horste! Co takhle třeba nějaký ten teréňák? Ano, a pro jistotu hned tři. Fronteru si pamatuje skoro každý, bývala velice oblíbená a ačkoli jich už většinu sežrala rez, šlo o cenově dostupnou alternativu k drahým Patrolům a Pajerům. Já měl ale vždycky raději méně rozšířený Monterey, což bylo vlastně přeznačkované Isuzu Trooper druhé generace. Ačkoli jde o vůz s japonským původem, připadal mi vždycky, snad i kvůli tomu názvu, tak nějak americký. A jak nás učí Pelíšky v případě dvou NAPROSTO stejných krabiček od sirek, z nichž jedna by byla z USA, tak i v případě aut tehdy platilo, že lepší je samozřejmě to americký.
A abychom ten výčet dokončili, byl tu ještě pickup Campo, což bylo pro změnu mírně upravené Isuzu Faster.
Takže si to shrneme.
Moderní městské supermini a odvozená dodávka, stylové kupé, výborný kompakt v šesti karosářských variantách, šestiválcové cestovní GT, moderní nižší střední, vyšší střední s šestiválcem a pohonem zadních kol, luxusní americké MPV, dva offroady v několika variantách a pracovní pickup. Tři vozy (Sintra, Campo, Monterey) byly sice výsledkem badge engineeringu, ale v rámci evropského trhu je nabízel pouze Opel, takže působily exkluzivně. Porovnání s dnešním portfoliem značky už nechám na vás.
Přelom druhého a třetího tisíciletí mnozí právem považujeme za zlatý věk automobilů. Je to dozajista z velké části způsobeno tím, že jsme v té době vyrůstali. Pohled do starého katalogu Opelu, i v té době vcelku obyčejné značky, ale ukazuje, že výběr byl skutečně pestřejší a veselejší. Rád bych končil nějak pozitivně s poselstvím, že se doba bohaté nabídky různorodých aut zase vrátí, ale upřímně si tím nejsem jistý.
Ale zkusím udělat radost alespoň jednomu z vás – ten katalog příslušenství Opelu, jehož skeny lemují článek, doma nehodlám schraňovat, ale rád ho věnuji nějakému fanouškovi, kterému udělá radost. Napište si o něj v komentáři pod článkem a já vám ho pošlu.







































Frodo
17. 9. 2024, 06:44Tady se z někoho stává bratr zpátečník :D
Bohužel je to tak, z aut se stává spotřebič, nepřítel. Přitom to není tak dlouho zpět, kdy každá automobilka měla x zajímavých modelů, u každého modelu spoustu variant výbav, motorů....Já mám stále doma spousty katalogů od BMW, MB, Fordu a mnoho dalších automobilek z let 2000-2005. A je mi líto, že když jsem to nedávno prohlížel se synem, tak padl dotaz proč se dnes takový auťáci už nevyrábí. A krásně do toho zapadá konec Top Gearu. Vnímám to jako konec éry, kdy auta byla braná pozitivně a stávala se předmětem dětských snů a touhy dospělích. Prostě vyvolávala pozitivní emoce.
martin_100
17. 9. 2024, 08:14Ten klokan je fakt dobrej. Krásně ilustruje tu praštěnou dobu :-) Tehdy jsme to nevnímali ale byl to celkem bizár už v originále a teď si vemte tu naší čeeskou kopii zapadních devadesátek. Mazec.
Na druhlu stranu tehdy byla nabídka rozmanitá ale dneska zase máme moz oat si kupovat SUV presně na centimetry. Třeba u VW. Zdá se vám tuto SUV moc velký? Nevadí tady máteo 10 cm kratší. Pořád moc? Oki tuto je o dalších 5 cm menší.... :-)
martin_100
17. 9. 2024, 08:15*možnost
sheogh
17. 9. 2024, 08:57Jo no, dodame cokoliv, pokud chcete SUV :-)) Ja uz bych mel problem si v mainstreamu dneska neco vybrat...
Irwinek
17. 9. 2024, 10:09Hmm, SUV o 5 cm kratší :-(
Sháním sedan, se šestiválcem nejlépe ( protože nejklidnější chod ), obsah tak 2,2 - 2,8 l, výkon mezi 120 a 180 kW ( nepotřebuji raketu, ale zas aby to trošku jelo ), RWD ( protože mi víc vyhovuje ), automatickou klimu, nechci kůži - dřív by se všude ozvalo: " Ale jistě, přijďte si vybrat. " Dnes? ..............................................................................? :-(
rock
17. 9. 2024, 10:43Dneska se ti na takovou poptávku ozvou z Tesly s tím, že pro klidný chod nahradili šestiválec elektrem (to ti dokonce vyšli vstříc, protože elektro pravděpodobně BUDE mít klidnější chod než libovolný šestiválec) a všechno ostatní splňují.
martin_100
17. 9. 2024, 12:41Chci 3 dveřovej hatchback. Motor bez turba objem tak 1600. Normalni budiky, normalní radio, žadný televize na všechno knoflíky. Posilovač řízení, elektrivký okna, klimu a podobný chujoviny nechci.
kotzitzaq
17. 9. 2024, 13:11Až do letošního roku jsme měli zákaz výběru SUV jakožto služebáků. Povoleno bylo jen sedan/liftback/kombi a povinně v naftě, což na současném trhu (ve spojení s limitovaným budgetem) dost zmenšilo okruh kandidátů. A protože nebylo z čeho vybírat, jsou nově povolena i SUV/Crossovery a další fancy krámy. Kolegové jsou nadšení, ale my co chceme normální auto, jsme pořád ve stejném pekle :-D.
Irwinek
17. 9. 2024, 13:30Nechtěl jsem nic nahradit, a i kdyby, tak Tesla nesplňuje RWD a požadovaný výkon. To , že se mi ten střep ani za mák nelíbí, je sice jen moje hledisko, ale pro mne důležité. NIKDO SI PŘECI NEKOUPÍ AUTO, KTERÉ SE MU NELÍBÍ.
Doufám, že se někdy dopracujeme k tomu, že místo abych výbavu doplňoval, budu z ní moci škrtat ( jen nevím, co by z té Tesly tedy zbylo :-D )
rock
17. 9. 2024, 14:26Irwinek:
Ona to byla samozřejmě ironie rozvinutá ad absurdum, ale když už jsem o tom začal přemýšlet, tak
- Tesla Model 3 v základu splňuje RWD
- výkon sice nespadá do požadovaného okna, ale v základu je jen nepatrně vyšší. Na to si obvykle nikdo moc neztěžuje
- vím, co máš na mysli tím šestiválcem, ale když tys jako důvod zmínil nejklidnější chod, to si přímo říkalo o jiný pohled na věc
- že by ses v ní nemusel obávat kůže, protože používají eko vikslajvont, to už je jenom černohumorný bonus
Samozřejmě že tak nějak tuším, že někdo, kdo má v profilu V960, z toho nápadu nijak zvlášť nadšenej nebude :-) ...
bkralik
17. 9. 2024, 14:46(Kdyby to někdo pro zajímavost hledal, tak jednomotorová Tesla model 3 má něco mezi 180 a 220 kW, podle roku/místavýroby)
Irwinek
17. 9. 2024, 20:25Rock: já to taky tak beru :-)
Ale kdybych tady měl rozepsat, co u auta chci, a co naopak nechci, bude to na dlouho, jako ostatně u každého, kdo má něco odřízeno na víc, než jen 10 autech, a tím nemyslím svezení do 1000 km.
Já Teslu řídil, tedy se svezl, cca 350 km, no a prostě ne. Neříkám, že je všechno úplně na h...., ale moje parketa to prostě není. Fakt bych si z toho auta vzal jen nějakou drobnost.
Habakukk
20. 9. 2024, 11:30Irwinek Koupě auto byla vždy o kompromisech tedy namodelovat si auto které se vyrábělo před 20 roky je sice fajn, ale ony se u různých důvodů už 3 generace nedělají. Tedy zbývá ti jen brečet jak bylo dobře. Já ač fanda vozů kolem milénia si dnes bez problému vyberu, jen to chce kompromisy, ale to chtělo vždy.
Irwinek
20. 9. 2024, 18:48Kompromisy, to jsou krysy :-(
To jen snižuješ své požadavky, aby jsi si vybral z toho, co je.
martin_100
21. 9. 2024, 06:44Presně. My su jenom lzeme do kapsy, že automobilky vyrabí to co zakazníci chtějí.
Ne tak to není automobilky vyrábí co samy chtějí a různymi způsoby to cpou zákazníkům tak aby měli mylnej pocit, že to chtějí presně takhle.
Je dřive jsme se s ohlášením vyroby novyho modelu těšili v cemu bude zase lepší než ten starej. Dneska už se jen bojíme o co bude horsí a čim nás bude srát proti predchozímu. Jenže neni z čeho vybírat. Ty haldy sraček se vali ze vsech automobilek svorně napříč modely....
Já si prostě nevyberu. Nemam přehnaný nároky spíš naopak a to je problém. Nikdo mi neproda auto s tim co v něm chci a bez toho co v něm nechci. Nedavim se o legislativních hovnech s tum se nadá hejbat ale o provedení a vybavě.
Staromil
21. 9. 2024, 11:54Irwinek a martin...kde to mám podepsat ?...:-))...
martin_100
21. 9. 2024, 17:20Radši nikde. Když píšu v jedoucim vlaku na mobilu tak to neni k přečtení. Asi mam velký prsty :-)
Staromil
21. 9. 2024, 19:17...nicméně obsah sdělení se dal jasně odhadnout...:-)))...
Já mám prsty spíše tenké a na telefonu taky píšu jak negramot, a to se nemusím v ničem pohybovat...ono už to ale asi nebudou prsty, ale oči...:-).
sheogh
22. 9. 2024, 12:42Me popravde vadi hlavne ty asistenty plus nesmyslny eko featury, co usetri 0.5l/rok
StreetPro
17. 9. 2024, 11:05Opel - veškeré použité šrouby jsou třídy stavební ocel, 3 velikosti na vše, takže prostá výměna zadních tlumičů je porod rektem, když se v nemožně malém prostoru musíte poprat se zbytečně dlouhým orezlým šroubem... výměna termostatu? ale jistě, stačí pohledem utrhnout tři olezlé M5 šroubky a pak si to zbytek dne poléčit se šroubovákem preventivně zaraženým do přední části (své) hlavy...
Corsa B 1,4i model 2000 - 3dv limit edice, na malou jebku to jelo, nežralo a jeden měl pocit, že je pilot F1 už kolem 110 na okresce,
Astra "nevím" 1,6TD - motor ovládaný plynem on/off, ale zase to nežralo, nula emocí, pouštět světla/klimu taháním za otočný spínač může jen german engineering,
Vectra A 2,0i FL - pohodlné, úsporné, hnusný interiér, ale hezké plyš sedačky :-)
Calibra 2,0i - plast/cheap interiér nekorespondující s vnějším designem, překvapivě praktické - sklopné sedačky, velký kufr, 8v motor není zrovna raketa,
Campo nafta - zadní diferak měl tak oholené zuby, že auto sotva jelo krokem, sehnat jiný dobrý bylo 10 let zpátky o 25tis káče,
Omega 2,5TD - Bmw TDs motor, automat převodovka měla tendenci to vzdát po pár pokusech o vyproštění ve sněhu, obrovský kufr, dobré jízdní vlastnosti.
Někde byl crash test Frontery, teda čínské kopie... nic pro slabčáky, je potřeba držet pevně volant :-)
jazet
17. 9. 2024, 20:25Nedělám si iluze, že originál by na tom z dnešních hledisek byl nějak extra lépe, ale dát sem čínskou kopii, je trochu rána pod pás.
afro-r1
17. 9. 2024, 16:14Vsimli jste si, ze v tech letech nemusel dvorni designer naroubovat povinne jedinou predni masku od kupatka po dodavku?
rock
18. 9. 2024, 06:10Opel byl v tomhle docela nevyhraněný, ale u některých konkurentů to musel dvorní designér zvládnout už tehdy. Třeba u evropského Fordu (tam je částečnou výjimkou jen prapodivné Scorpio, jinak člověk najde podobnou masku na Fiestě, Escortu i na Transitu) nebo u Peugeotu. Saxo mělo stejnou masku jak XM.
Bigg.I
18. 9. 2024, 11:23Ford mel taky RS katalog svych doplnku hodne dlouho. Doma jich par mam.
Michal88
22. 9. 2024, 14:44Zajímavý pohled do historie. Takhle hledám veškerou dokumentaci pro XMka. :) Jinak, hlavně se začátkem článku souhlasím. Buď divný a levný Citroën nebo drahý a "stylový" Peugeot. Citroën býval divný i stylový a Pug zaměřený spíš na usedlost a praktičnost. Dneska ani jedna značka není stylová ani praktická a je to vidět na prodejích. Na doby, kdy každá ze značek prodávala statisíce až miliony jednoho modelu (a že takových měla víc) si mohou dneska nechat jen zdát. S Opelem jakbysmet. Aster a Vecter byla všude hromada, na každém rohu nějaká stála. Dnes nejsou skoro vidět ani Mokky, Grandlandy, o Astru člověk už vůbec ani nezakopne.
Frankie
26. 9. 2024, 14:06Mě na tom Stelantisu začíná docela vadit, že všude cpou tu jejich 3 válec 1,2 turbo, různé verze, různá doplnění elektrikou. Tak se pestrost ztrácí ještě víc.
Sato
26. 9. 2024, 20:46To je ten zazrak s remenom v oleji?
Frankie
26. 9. 2024, 21:37Asi jo, cpou ti všude, např. Tu je v Alfe Junior:
Pokud jde o pohonné ústrojí, nabídne Junior celkem čtyři varianty – dvě mildhybridní a dvě elektrické. Základ mildhybridu představuje turbený benzinový tříválec o objemu 1.2 litru, doplněný o elektromotor vestavěný v převodovce. Celá soustava poskytne výkon 136 koní a bude k dispozici s pohonem přední nápravy i všech čtyř kol.
Autíčkový Jelen
26. 9. 2024, 22:23Ad Sato: Tato nová generace té 1.2 už by měla mít rozvody řešené řetězem.
Sato
27. 9. 2024, 09:13Len mi to tak pride alebo klasicky (suchy) remen je na ustupu? Pri vsetkych tych problemoch s vodiacimi listami retazi u bmw/audi mi pravidelne meneny rozumne dostupny remen nepride ako zla varianta