načítám data...

Opel Astra 1.6 Turbo: Jedno auto pro všechny

Stará dobrá Astra? S nejvýkonnějším motorem vám ukáže, že do starého železa rozhodně nepatří.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Opel Astra 1.6 Turbo: Jedno auto pro všechny

Dovedu si docela dobře představit, že by v automobilovém průmyslu neexistovala žádná konkurence, žádná soutěž, žádné složité rozhodování. Prodávalo by se prostě Auto (tak jako se prodává třeba elektřina, tu taky nemáte prémiovou a neprémiovou, víc elektrickou nebo míň elektrickou, prestižní nebo ubohou), jedno jediné a naprosto univerzální. Prodejci by se mohli předhánět maximálně v tom, kdo ho natře lepší barvou nebo nabídne vychytanější záruku. To auto by bylo Opel Astra. 

Rozměrem je to ideální vůz pro malou rodinu s malým nákladem, velká rodina pak dostane možnost koupit si Auto v kombíku. Ať už jde o hatchback, nebo kombík, má Auto uhlazené proporce stoprocentně splňující kritéria zlatého řezu (ne abyste ho měřili!). Jeho design je na první pohled možná až moc jednoduchý, ale věnujte mu trochu víc pozornosti, a fakt budete jen těžko hledat, co mu vytknout. Žádné excesy, žádná manýra, nikdo se tu nesnažil předstírat, že jde o jachtu, vesmírnou loď nebo zemědělský stroj. Proč by to taky kdo dělal, vždyť je to Auto, proboha! Když chce zákazník ukázat, že má vytěříbený vkus nebo vyšší status, docílí toho pomocí dobře zvolených doplňků, třeba sedmnáctipalcových kol v černé barvě. Ale to už by vážně stačilo, větší zásahy by mohly Autu nabourat identitu. Je právě tak akorát pohledné, nepotřebuje vyčnívat. 

Akce zdravá záda

V kabině se řidič necítí stísněně, ale zas se nemusí bát ataky agorafobie, je to zkrátka prostor střižený tak akorát na člověka běžných pozemských parametrů. Ufoni ať se poohlédnou na svých domovských planetách. Jelikož se dá čekat, že člověk stráví v Autě někdy i dlouhé hodiny sezením, na prvním místě je ergonomie sedadel. Řidič může mít (ve výbavě Innovation nebo za příplatek) perfektní ergonomickou sedačku AGR, což je zkratka pro Aktion Gesunder Rücken. Ať už to znamená cokoliv, je to sedadlo schválené předními odborníky z oblasti prevence a léčby onemocnění zad. Pokud jste obyčejný pozemšťan, stačí vám informace, že jde o sedačky fantasticky pohodlné, a to i v případě, že se spokojíte s látkovou variantou. 

Že má Auto celkem optimálně vyladěnou rovnováhu mezi digitálním a analogovým ovládáním, už jsme jistě psali v některém z předešlých testů. Displej je velký a dobře čitelný, tlačítka zase hezky lupají, na své si tu zkrátka přijdou příznivci obého a do plamenných diskusí nad tím, který z konceptů je lepší, dostanou stejné množství munice. Na procházení menu vám bohatě stačí průměrné IQ, potud je tedy všechno v pořádku.

Asistenti, nebo bachaři?

Co by ovšem sneslo ještě vylepšit, je chování bezpečnostních asistentů. Roztomilou hlášku “Zamítnout”, kterou Auto nabízí téměř u každého hlášení počínaje varováním o zácpě a konče omezením rychlosti, bych ještě přešla s úsměvem. Ale to, co se odehrálo, když se před autem objevil nic netušící civilista, by mohlo slabším náturám způsobit i srdeční zástavu. Podotýkám, že chodec nebyl v iminenetním ohrožení života, přesto se na okně přede mnou (tam, kde bývá head-up displej) rozblikala rudá signalizace provázená zvukem, při němž tuhla krev v žilách. Nejsem si jistá, zda Auto nezačalo i prudce brzdit, na to jsem byla v příliš velkém šoku.

Obecně vzato jsou asistenty ve všech současných Opelech nepříjemné až iritující, přičemž jejich projevy nelze nijak zmírnit, pouze zcela vypnout. A od toho si je zas člověk do auta nepořizuje… Určitě se najdou typy lidí, kterým razantní pokyny a přísné vedení vyhovují, do mé teorie Auta se však extremistické asistenty moc nehodí. Pro každého zkrátka nejsou.

Síla bez chvástání

Co naopak většině populace vyhovovat musí, je motor. Rovných 200 koní, to je hodnota, kterou by úředníci Evropské unie měli z fleku schválit jako vymahatelný standard. V kombinaci s hmotností jedné a čtvrt tuny jde o velmi svižný povoz, jemuž v běžném provozu nikdy nedojde dech. Pokud někde na svých cestách zmerčíte Auto, které se po dálnici plazí stovkou nebo visí za traktorem dlouhé kilometry, můžete si být jistí, že problém netkví ve vozidle, nýbrž ve spoluobčanu za jeho volantem. (Nově nabytá jistota vám sice neumožní situaci jakkoli ovlivnit, ale každé vyřešené dilema činí život lepším, nemám pravdu?) 

Motor se vytáčí lehce a ochotně, skoro s atmosférickou hladkostí a ve sportovním režimu reaguje skutečně sportovně. Co se mi na něm líbí úplně nejvíc, je skromnost ve všech ohledech. Nesnaží se posádku ohromit předváděním a efekty, neječí ani nedává kopance do zad. Kabina je tak skvěle odhlučněná, že na jeho přítomnost většinu času prostě zapomenete. Kombinovaná spotřeba 8,5 litrů na sto možná nezní na první poslech jako bomba, ale mluvíme o jízdě, která člověku umí vykouzlit úsměv na tváři. Pojedete-li na klobouka, věřím, že se na udávaných 6 litrů zvládnete dostat.

Za zmínku stojí také brzdy, k nimž obvykle nemám moc co říct (brzdy brzdí, že ano). Nejsou zbytečně jedovaté, jak se občas u nových aut vidí. Dají se dávkovat kousek po kousku a jsou efektivní, nikoli efektní. 

Můj dojem z řízení tak kazila jen jedna věc – řadicí páka. Pohybovat s ní není vysloveně mučivé (jako v nedávno testovaném Grandlandu, který ale není Opel, nýbrž Peugeot), přesto mi připadá trochu moc ‚chlupaté‘ a ne zcela přesné. V akci „jedno Auto pro všechny“ bych osobně jednoznačně volila automat, jenže to by v zemi, kde si všichni myslí, že umějí řadit, asi neprošlo…

Zbývá zhodnotit podvozek, který v akci naopak obstojí výtečně a nebude na něm třeba nic měnit. Jeho prioritou je pohodlí, což musí vyhovovat úplně každému kromě Kraba (zdravíčko!). Na některých retardérech a ostřejších nerovnostech sice pošle do kabiny ránu, ale pořád je to lepší než u větší části konkurence a na běžné české okresce budete vnímat jen větší dunění od kol. V zatáčkách přitom podvozek drží sebejistě a kupodivu si nemůžu stěžovat ani na nedotáčivost.

Verdikt

Astra je univerzální Auto. Její konkurenti umějí dělat jednotlivé věci líp, ale ne každý už nabídne tak tak vysokou úroveň na všech frontách. Někde vás bude štvát lacině vyhlížející interiér, někde zbytečná tvrdost, někde zoufalá převodovka. Astra není v ničem vyloženě špatná.
Když se kouknete do katalogu, zjistíte, že si do ní můžete objednat všechny myslitelné požitky od ventilovaných masážních sedaček až po nezávislé topení. V kombinaci s excelentním motorem pak dostanete vůz, na němž (kromě tupého řízení) těžko najdete chybu.

Diverzita je samozřejmě fajn a svět s jedním Autem by nestál za nic, přesto můžu s klidným svědomím říct, že Astra je auto pro všechny. 

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 598 cm 3 
Výkon: 147 kW (200 koní) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 280 Nm v 1650-5000 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Provozní hmotnost: 1 203 kg 
Maximální rychlost: 235 km/h
0-100 km/h: 7 s 
Kombinovanáá spotřeba (udávaná): 6,0 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (v testu): 8,5 l/100 km 
Cena s testovanou motorizací a výbavou Dynamic od 548 900 Kč
Cena testovaného auta s výbavou Innovation: 558 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
26. září 2018, 08:23
2

že jde svět do prdele si člověk uvědomí ve chvíli, když si vzpomene, že na začátku stála Cupra280 snad 620...

reagovat
ro
rock
26. září 2018, 10:38
0

Teď koukám na tehdejší test (2014): Cupra 280 v základu (v akci) za 670, testovaný kus za 762.
Astra OPC tehdy 644

Ju
Junior
26. září 2018, 12:03
0

jsem to číslo lehce podstřelil, moje chyba. Vím minimálně o jedný, co šla ze showroomu nová pod 600, tak jsem to nějak dopočítával.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. září 2018, 08:17
0

Je to přesně jak říkáš. Mně na to nejvíc udivuje to, že tyhle totálně přemrštěný ceny nikoho nezaráží a přijde to všem normální. Podle mně to rozhodně není o kvalitách těch aut, ale jen o tom, vyrejžovat na tom co nejvíc. A to nejsou jen auta, ale obecně jakýkoliv odvětví dneska. Běž si koupit top model iPhone za 45 tisíc. Nebo socko verzi za 20. Vždyť to je zvěrstvo. Prostě lidi se rozhodli, že to budou dojit, co to půjde a dokud to ještě půjde. Než přijde další krize. A to jen otázkou času. Sorry jako, ale novej litrovej, tříválcovej Focus za 600? To jako fakt? Nebo to je jen blbá sranda. A tahle Astra totéž. Mně ty ceny přijdou naprosto ujetý.

ro
rock
27. září 2018, 09:57
2

Ale houby, tak to není, nebo to alespoň není celý. Kdo komu káže kupovat si iPhone za 45 nebo socka verzi za 20, když pro 999/1000 lidí splní naprosto shodnou službu ještě pořád relativně luxusní S7 nebo S6 Ege za osmičku a 99/100 si v pohodě vystačí s číňanem pod pět? Ale když někdo chce vyhodit 45 litrů, tak může, nic mu v tom nebrání.
Focus v základu (klima, elektrika na oknech i zrcátkách, kožený volant, pár základních asistentů. Žádná sláva, ale jako základ to přece bohatě stačí) stojí 370 t, se 125 k motorem 390 t., Astra je na tom podobně. Jestli chce někdo vyhodit víc, může, fajn - ale nemusí. NEMUSÍ.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. září 2018, 11:35
0

Nikdo taky neříká, že musí. Ale ta cenová politika nějak nastavená je a dle mýho soudu nesmyslně vysoko. Alternativy jsou vždycky. A pro všechno.

ro
rock
27. září 2018, 11:57
1

Mně to právě až tak vysoko nepřijde. Aby ses s tříválcovým Focusem dostal na >600 t, musíš mít výbavu snad už Vignale a nemohu si pomoci - pokud si někdo do ekonomickýho auta nižší střední třídy nacpe serepetičky, který dávají finanční smysl v autě o dvě kategorie vejš nebo u prémiového segmentu, tak ať si za to zaplatí. Ale v rozumným základu to může mít výrazně pod 400 t, a to jsme na začátku výrobního a prodejního cyklu, kdy to platí za novinku (u Focusu. Astra je na trhu dýl, ale taky je o pár drobných levnější). To je při dnešních platech prostě přiměřený a je to podstatně dostupnější, než to bylo třeba před dvaceti lety.

beastar
27. září 2018, 12:10
1

Je to dostupnější než to bylo před 20 lety. Jenže před 20 lety nebyl základ 1.0 s turbem obecně. Výbava se brala trochu jinak. V základu mnohdy nebyl ani posilovač. A tak dále. Jiná doba, jiné podmínky a v Čr hladový trh. Dneska dostaneš v základu víc, než v roce 1998. Táta si připlácel do e36 snad i elektrický okna. A to bylo Bmw.

Jinak souhlasil s tim, že rádoby luxusní věci jsou hodně přestřelený a v Čr to platí dvojnásob. A argument nemusíš to kupovat je přesně to co hraje prodejcům do karet. Elektronika, hadry i žrádlo:)) Armani je v Gb skoro pro plebs. Tady si řeknou 5000 za košile:)) Iphone to je celosvětově jen o trendech a brandu. Když chceš kvalitní žrádlo je to přestřelený. Podívej se Mr Rock na ceny Opelů v Německu. A za kolik koupíš tenhle šuplík. To je podle mě to co myslí Knightrider.

A nikdo nepopírá že si Astru platově může dovolit víc lidi než v roce 98.

ro
rock
27. září 2018, 12:41
0

"Podívej se na ceny Opelů v Německu. A za kolik koupíš tenhle šuplík"

Testovanej kus za 27685 E, t.j. cca 710 t. Skoro o 30 % dráž než u nás.

ma
martinw
27. září 2018, 12:45
0

Kdybychom alespoň uměli rozumně vyjednávat u nákupu těch předražených vozů, ale často vidím v mém okolí že např. kolegovi z práce se líbila testovací jízda a tak rovnou podškrábnul rezervačku a při dotazu o kolik mu slevili řekl že o víc než 5% to nešlo... Při dotazu u kolika dealerů byl řekl že jen u tohodle. A to je prosím vysokoškolák inženýr (ale boužel ne ekonomie) :D

beastar
27. září 2018, 13:01
-1

rock: Hlavně si vybrat jedinou věc v který máš jakž takž pravdu:D Nekandiduješ někde náhodou na starostu? Dobrý ok zrovna v téhle konfiguraci a u Opelu je to jinak, než sem myslel. A napadlo tě taky že životní úroveň a medián platu je tam kapánek jinde. Netroufám si říct jestli to pokreje těch 30% rozdílu v té ceně. Myslim si že pravděpodobně jo. Prostě je to nesmysl za ty prachy zrovna Astru s tím jak je to auto fórově zpracovaný to nějakejch 200 koní nezachrání. Horší auto sem za posledních řekněme 5 let snad v ruce neměl.

ro
rock
27. září 2018, 13:46
0

"A napadlo tě taky že životní úroveň a medián platu je tam kapánek jinde."

Máš mne za úplnýho vola? To mne samozřejmě napadlo. Ale jestliže máme volnej trh se západem, tak problém není v předraženým zboží (to by mělo stát +- stejně jako tam a v tomhle sumárně velkej rozdíl není. Bohužel), ale v nízkejch platech, který zapříčiňují to, že z tohodle úhlu pohledu je u nás předražený všechno od párátka po lokomotivu.. Ale to už není problém Astry za 600 litrů, ale... Já nevím? Vedení státu, který nastavilo takový podmínky pro podnikání, jaký u nás jsou? Zaměstnavatelů, že za podobnou sumu práce neplatí podobnou sumu peněz jak na západě? Nevím, nejsem ekonom. Kdybych to věděl, tak jdu doopravdy kandidovat. Každopádně cena té Astry je v tomhle všem problém úplně nejmenší.

ma
martinw
27. září 2018, 13:57
0

A to patříme do třicítky nejbohatších zemí, je tu bezpečno, blahobyt, víceméně free zdravotnictví a vzdělání (oproti západu). Když zvýšíte platy přestaneme být zajímavý jako montovna a my jsme primárně montovnou. Představte si sami sebe jako emigranta, co umíte tak unikátního že Vás v jiný zemi zahrnou prachama - obstáli byste ?

beastar
27. září 2018, 14:27
0

Rock: Jo to máš pravdu. To je na jinou debatu. Teď sem koukal na ty Astry a opravdu Opel drží relativně vyrovnané ceny napříč trhy. Takže problém je Česká podhodnocená práce. A další věci kolem toho.

Martim:Ano je tu dobře. Bohužel ne tak docela. Některé věci jsou dlouhodobě špatně nastavené. A Praha životní úrovni převyšuje některé části země x krát:) Západní ceny a nevyrovnané platy... Daňové pobídky pro ty tebou jmenované montovny. Do nedávna ochota makat za málo. A za mě... Jo měl bych se stejně dobře nebo líp všude v zemich kde bych chtěl žít. Chápej nemyslim Uzbekistán atp. Tam se nemigruje;) A na Čr nenadavam jen některé firmy z nas dělají idioty. Opel mezi ně minimálně s Astrou nepatří...

ma
martinw
26. září 2018, 08:51
0

Fakt nema vic stupnu nastaveni tech asistentu? I v i30 lze nastavit citlivost napr. docela detailne lze nakonfigurovat varovani a moznosti drzeni v jízdním pruhu...

reagovat
briza
26. září 2018, 09:45
11

Jak moc přísný to auto je? Pokud na mě, například když někomu nedám přednost, začalo řvát, že jsem zku*vená špína a jestli to udělám ještě jednou, seřeže mě koženým páskem s kovovýma cvočkama do bezvědomí, asi by mě zásadně zajímalo...

reagovat
Inženýr
26. září 2018, 13:07
1

Břízo, nic ve zlém, ale vono když máš dva metry a vážíš jako kei car, tak takovou smělost od nižší střední čekat nemůžeš. Ty potřebuješ něco moderního o velikosti průměrné japonské garsonky, no zkrátka Chevy Tahoe, Escalade a tak. Ale nejlíp starého dobrého UAZe, ten by tě "řezal" i kdyby ses na silnici choval jako právě narozený beránek.

Viola Procházková
26. září 2018, 13:54
0

Je hodně přísný. Pokud potřebuješ pevnou ruku, rozhodně doporučuju vyzkoušet :D

briza
26. září 2018, 17:37
1

Inženýre, od slabšího kusu je to teprve ta správná submise neasi :)
EvilKitty: Děkuji a zůstávám s pozdravem :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. září 2018, 08:19
0

Briza: EvilKitty je perfektní přezdívka. To se ti povedlo. By člověk nevěřil co dokáže blbá angličtina v kombinaci s Břízou. :-D

Na
Napuram
26. září 2018, 10:31
-4

Už dopředu se omlouvám, ale jak je tento web určen autíčkáři (za kterého se považuji), jsem přesvědčen, že hodnocením podobných vozů nemůžete konkurovat webům, takto zaměřeným. Rozumím, že radou byla určena nutnost testování a recenzování vozů, která jsou k mání. Nějak mi tím ale utíká ta podstata. Váš čtenář je odlišný druh debila, který tím žije, nikoliv pročítá recenze na nový služebák. Nerad bych otevřel jako první Garaz.cz, nežli Autickar.cz.

reagovat
Viola Procházková
26. září 2018, 14:05
7

Nejsem si jistá, že správně chápu otázku, takže se předem omlouvám, jestli odpovím blbě, ale...

My jsme tu takový druh debilů, který auty žije. Někdo má radši velká, někdo malá, někdo rychlá, někdo pomalá, ideologické rozdíly však mezi nimi neděláme – aspoň se o to snažíme. Nejvyšší rada složená z našich kocourů rozhodla, že vyzkoušíme všechno, k čemu se dostaneme, a o všem napíšeme od srdce a bez cenzury. Je mi líto, že jsme se ti tentokrát netrefili do vkusu. Příště to třeba bude lepší a hejtovat nás bude zase někdo jiný.
Za poslední týdny jsme vyzkoušeli třeba Ford C-max, BMW M5, Renault Captur, Mustang GT nebo VW Multivan. Momentálně si vozím zadek v novém Sprinteru. Nabídka je tedy skutečně pestrá a tak to i zůstane. Jinak nám kocouři načůrají do bot.

bitner
26. září 2018, 14:23
3

Me se recenze libi. Astra je docela vdecne tema nakonec, jak uz ukazal Tvuj kolega Machac. Myslenka napsat to jako pojednani o Aute podle Huxleyho je super.

beastar
26. září 2018, 17:07
0

Auto se mi nelíbí je to pekáč. Recenze je fajn.

riderhenry
26. září 2018, 18:10
0

Určitě souhlasím s testováním "všeho", zároveň však chápu kolegu, že není s těmito testy vždy spokojen - pro mě je to taky často depresivní záležitost (viz včerejší exemplář od Hjundé. Ale ono je ale dobře - je potřeba znát i svého nepřítele.

ToMyx
26. září 2018, 10:34
1

Co se to děje? Hmotnost 1200kg a výkon 200k? Rozsah použitelných otáček 1500-5000? To nevypadá zle a dokonce to nikde nemá ani rádoby sportovní plaketku:-)

reagovat
KS
26. září 2018, 10:37
0

Nevýhoda Astry je ta, že nabízí stejně prostoru jako o 20 cm kratší soupeři (myslím srovnání hlavně kombíků), taky ta řadička s pojistkou v místě úchopu je pitomá. Proto bych dal přednost Leonu ideálně ve verzi FR. Komu stačí hatch, přesně s touhle 1.6T se jedná o nadprůměrně dobrý auto. Že dřív byla Cupra za málo, a co jako - inflace, platy se zvedaj, no problem.

reagovat
gr
greg
26. září 2018, 12:44
3

"jenže to by v zemi, kde si všichni myslí, že umějí řadit, asi neprošlo…"
Ja si myslím že neviem nejako extra dobre radiť, ale aj tak chcem vo svojom aute manuál :)

reagovat
Ronoath
26. září 2018, 14:26
1

Astra je super, ale chybí sedan. Zrovna tady by měl smysl, s tímhle motorem a automatem.

Takže to není auto pro mě :-)

reagovat
tazzz
26. září 2018, 16:25
0

Vzhledem k ceně a uřvaným asistentům to rozhodně není auto pro všechny.Možná tak pro Němce ...

reagovat
Mo
Monte
27. září 2018, 08:33
0

No kdyby na tebe z obrazovky začal německy řvát ten nechvalně známý strejda s knírkem, tak bys zachvilku jezdil jako beránek :D

Be
Beaumont
27. září 2018, 13:45
0

Diky za test, tohle auto je jeden z horkych kandidatu na muj pristi "potah". Jen pro ujisteni: testovana verze byla jeste BEZ filtru pevnych castic, je to tak? Verze s filtrem by tusim mela mit 300 Nm.
Prave toho filtru se trochu bojim, aby to autu neubralo na dynamice, ktera je (bez filtru) velmi prijemna...

reagovat
Ny
Nyte
27. září 2018, 23:13
0

Vzhledem k výkonu si myslím, že filtr tady výrazný rozdíl neudělá.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem