reklama
načítám data...

Opel Grandland X 1.2: Eintopf z žabích stehýnek

Spojení německé a francouzské kuchyně přináší zcela nové chuťové zážitky. Jestli lepší, nebo horší, to už posuďte sami...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Opel Grandland X 1.2: Eintopf z žabích stehýnek

MPV je mrtvé, ať žije SUV! Náš zákazník je náš pán, a tak se potrfolio crossoverů utěšeně rozrůstá u většiny automobilových značek. Opel má momentálně v nabídce tři modely, z nichž je Grandland tím největším.

Když se podíváte na uhlazené rysy karoserie, ani by vás nenapadlo, že před vámi stojí převlečený Peugeot 3008. Na vývoji Grandlandu makali francouzští inženýři spolu s těmi německými ještě předtím, než došlo ke spolknutí Opelu koncernem PSA (ani si nechci představovat, jak musela spolupráce těchto dvou neslučitelných kultur vypadat). A pokud máte s Opely a Peugeoty trochu zkušeností, je vám okamžitě jasné, kdo se autorsky podepsal pod jednotlivé části auta. 

Design je jednoznačně německý, Zvenčí se hrdě hlásí k rodině reprezentované Astrou a Insignií, narozdíl od menších crossoverů Mokka a Crossland se nesnaží tvářit ani roztomile. Hladce plynoucí křivky jsou zcela prosty dramatických úhlů, šokujících zlomů a avantgardních proporcí. Zaplať pánbůh za ty dary. Minimalismus mě těší v řadě oblastí života, auta nevyjímaje. Snaha o originalitu za každou cenu je dle mého skromného názoru právě francouzským vozům na škodu a po svezení často následuje podezření, že designové excesy mají fungovat jako kamufláž pro chabý výkon některých funkcí. V Opelu naštěstí vzali v potaz fakt, že tradiční zákazníky značky těžko ohromí něco, co nevypadá ‚prostě jako auto‘. Bílý lak jednoduchým tvarům vyloženě sluší a černé oplastování snižuje podobnost s kuchyňskými spotřebiči na nutné minimum. Narozdíl od příbuzného Peugeotu je Grandland protáhlý a nízký, takže vypadá spíš jako přifouknutý kombík než jako typický crossover. To se mi taky líbí. 

reklama

Ordnung muss sein!

Německá představa o řádu pokračuje i v kabině – té vládne střídmost, která snad předčí i konzervativismus koncernu VW. Většina funkcí dosud nebyla připravena o své právo na poctivý čudlík, což je o to lepší zpráva, že samotná radiomapa už pochází z Francie. Chtíc nechtíc musím věnovat nostalgickou vzpomínku displeji v Astře a zalitovat, že k účinkování v nových oplích SUV už nebyl pozván. Radiomapa z Peugeotu znamená krok zpátky – odezva displeje je pomalejší, struktura zmatenější a v ostrém slunci na ní není nic vidět. A tak mizerný zvuk z repráků jsem taky slyšela naposledy… No jo, v Peugeotu 208. Naopak se mi líbí velký volant a parádní sedačky, na kterých se navíc dá sedět hezky nízko, skoro až sportovně. Stejně jako zvenčí, i v interiéru jednoznačně boduje Německo. 

Když se dva hádají…

V dalších oblastech už musím metodu národního srovnávání opustit. Motor, převodovka i podvozek jsou stoprocentně francouzské. Tříválcovou jedna-dvojku známe z Peugeotů jako 1.2 PureTech. Po prvních několika kilometrech jsem ji proklínala, ale za chvilku se dozvíte, že by to bylo předčasné a rozhodně ne spravedlivé hodnocení. Motor má výkon vyšponovaný na 130 koní a dokáže auto rozpohybovat moc hezky, navíc se ochotně nechá vytáčet a má optimistický a nadšený zvuk. Slušně akceleruje jak z nuly, tak v dálničních rychlostech, a pro běžný provoz je zcela dostačující. Jenže… 
Jak to jen diplomaticky vyjádřit… Převodovka se moc nepovedla. S řidičem komunikuje prostřednictvím kulisy připomínající kýbl plný mokrých hadrů, takže občas trefíte dvojku, občas čtyřku. Skrz mokré hadry navíc vedou poměrně dlouhé dráhy, asi abyste si to mohli vychutnat naplno. Využitelné spektrum otáček je tenké jak špageta, v nižších celé auto vibruje a vyhrožuje chcípnutím, ve vyšších zase ječí jako siréna. Výsledkem je, že musíte kvedlat jako o život – ano, skrz ty mokré hadry. Převodovka si s motorem zkrátka vůbec nerozumí. Trochu klidu a relaxace si člověk užije jen na dálnici, kde si může od protivné šaltrpáky odpočinout a naopak ocenit dobře odhlučněnou kabinu. 

Sólo pro přední kola

Co vám naopak bude dělat radost, je naladění podvozku. Dává přednost komfortu před sportovními ambicemi, přitom netrpí nejistotou ani přílišnou nedotáčivostí. Skoro mám podezření, že se do vývojového centra ve Vélizy vloupal frustrovaný německý inženýr a provedl na nastavení podvozku protestní tweak. V zatáčkách Grandland uplatní i výhodu nižšího těžiště, díky němuž posádka netrpí nepříjemnými náklony karoserie. Nesnažím se tu naznačit, že si na okreskách kdovíjak zařádíte, ale aspoň je můžete zdolávat v rychlosti, za kterou se nebudete stydět. 

Maličko mě mrzí, že Grandland není (a zatím to vypadá, že ani nebude) dostupný jako čtyřkolka. Že jsou jeho revírem silnice a nikoli lesní cesty, je jasné na první pohled a nijak mě to neuráží. Ale k rodinnému SUV, které bude nezřídka vyrážet na hory nebo do nepříznivého počasí, by mi pohon všech čtyř kol zkrátka pasoval. Kousek od řadicí páky sice najdete otočný volič ‚terénních‘ jízdních režimů systému IntelliGrip, který přizpůsobuje kontrolu trakce na různých typech povrchu, plnohodnotnou čtyřkolku však dokáže suplovat jen stěží.

Verdikt

Jestli jste během čtení nabyli dojmu, že mám germánské předky, nemýlíte se. Možná jsem neobjektivní, ale nemůžu se zbavit dojmu, že kdyby měl Opel možnost kuchtit z domácích ingrediencí, výsledek by dopadl lépe. Grandland je sám o sobě dobré auto. Má optimální rodinnou velikost, komfortní podvozek i příjemné řízení. Dokonce ani extrémně downsizovaný motor by nebyl důvod ke stížnostem. Je tu jediný problém – špajzka, která s malým tříválcem odmítá spolupracovat a moc vstřícná není ani k řidiči. Troufám si říct, že pro 90 % potenciálních zákazníků to nebude ‚showstopper‘, ale pokud řízení vnímáte jinak než jako obsluhu kuchyňského mixéru, bude vám sžívání s autem trvat trochu déle. Do budoucna tak držím Opelu všechny palce, aby si i jako vazal francouzského pána dokázal udržet svou německou, neprogresivní a snad i trochu nudnou identitu. 

reklama

 

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 1 199 cm3 
Výkon: 130 koní (96 kW) v 5 500 ot./min.
Točivý moment: 230 Nm v 1 750 ot./min. 
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 188 km/h
0-100 km/h: 11,1 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 5,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (dosažená): 7,5 l/100 km 
Cena s testovanou motorizací : 571 900 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 730 400 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
27. června 2018, 10:07
3

"...kýbl plný mokrých hadrů..."

Kdysi jsem se o řazení v půjčeném starším Peugeotu (206) vyjádřil, že je to jak když do kýblu nasypu velké matice a šrouby, zapíchnu tam vařečku a snažím se jí kvedlat.
Je milé, že máme podobné myšlenkové pochody a rovněž je pozitivní, že se Peugeot neustálým vývojem dokázal dostat od šroubů až k hadrům.

Jinak mi ten článek teda vyznívá, že co je viditelné, je německé a víceméně OK. Pod německou skořápkou je schovaná francouzská technika a ta je docela tragická. Hmm, bál jsem se, že přesně tak ta fůze dopadne...

reagovat
Ke
Kebek
27. června 2018, 11:22
2

Do francouzského auta jedině japonský automat
jsem opravdu zvědavý na modernizovanou 1.2 s EAT8

reagovat
beastar
27. června 2018, 11:42
-1

Moderní Opely jsou to nejhorší dno. Snad ve všem. Krom nový Insignie, vlastně ani ta první nebyla asi tak zlá. Jinak je to děs. S příchodem grandé armé se to ještě umocňuje. Design toho mi nevadí, interiér je faj vyjma toho že životnost je velmi nízká. Představa že dám 7 kil za auto, co neřadí ve 130 řve jak lux. K tomu ještě nemá čtyřkolu ani možnost jí mít. Šajze to vypadá na větší průser jak Astra. Btw ten displej vypadá tak o generaci starší jak u konkurence a tlačítka v Opelu jsou obecně vachrlatý. Takže co dostanu? Průměrně prostorné auto s podvozkem co neurazí. To je dost málo na to abych si radši nekoupil tu zrůdnost Karoq, nebo třeba novýho Dustera.

reagovat
Kuře
27. června 2018, 12:37
0

Přečetl sem si první řádek a už sem měl na jazyku kopec věci o Insignii, zaplať pánbůh sem četl dal:)

Petr 'Krab' Jeřábek
27. června 2018, 15:20
2

Asi mám houby pravomoc cokoli kritizovat, když jsem sám testoval v zimě osobně Hyundai Kona ...
Na druhou stranu zdá se mi to auto o dost hezčí než Karoq, s nějakou normální čtyřválcovou motorizací pak jako "Jahreswagen" s výhodnější cenovkou to může být nakonec celkem fajn. Ségra si koupila relativně nedávno Astru a ačkoliv jsem to moc nepochopil, tak nakonec je děsně spokojená, byla tam dobrý poměr cena / výkon a tak je to nakonec fajn.
-
Komentář upraven 27. 6. 2018, 15:20:39

beastar
27. června 2018, 15:33
0

Peťo jestli je u Opelu něco dobrý, tak je to právě cena/výkon u Astry to platí 2x. A ségra asi neřeší jalový řízení a podprůměrny materialy. Horší ergonomii a vachrlatý tlačítka. Hezčí jak Karoq to je. Jenže většina kupujících dá u nás přednost Škodě. Ale ok Opel včetně kroslendu je snadno dostupnej na lizačky a tak. Ale tady sme u aut za 7 kil to už není Astra a tak se obávám, že je to trochu neprodejny.

Petr 'Krab' Jeřábek
27. června 2018, 15:42
0

Jak říkáš. To je taky zajímavý pohled jak na hodnocení běžných spotřebitelských aut. A nemám na to to nejlepší oko, když se nezamyslím, co ti normální lidi vlastně očekávají. Myslím neautaři. Astra mi přesně vadí v tom co popisuješ. Jenže, ségra sehnala kombík, solidní výbavu a naftovou 1.7, která objektivně funguje skvěle a je navíc extra úsporná ( prý). A to vše se vešlo i docela pohodlnými sedadly a cenovka se s nějakou extra vyhádanou slevou pohybovala pod půl mega za cash. A zrovna oni tohle auto budou mít leta a najíždí to do 25 tis ročně. Tak nakonec uznávám, že si vybrala dobře Opela. Škodovka by byla dražší, upřímně ona ta Oktávka kombi by za stejnou cenu vypadala jako holobyt s blbými sedadly a ostatní varianty byly dražší. Korejce nechtěli. Golf by byl moc drahý.

Grandland netušim jak bude úspěšný. Ale 1.2 tříválec + cena přes 700 to zní jako děsivá kombinace.

beastar
27. června 2018, 15:57
0

Tohle přesně funguje u té Astry ona je prostě objektivně dostupnější a levnější jak srovnatelně vybavené konkurence. Samozřejmě kvalita kopíruje cenu a oktávka je v každém ohledu o chlup lepší o Golfu nemluvě. Astru ještě trápí neúměrně úzká sedadla (přesto vcelku komfortní) a rychlé opotřebení interiéru (při nízkém nájezdu to poznaj stejně až za dva roky) A viz. to co sem už psal. Pořád ale bojuje tim, co popisuješ a na to zákazník běžný co má auto jako mixér či ajfón slyší. A tenhle Kroslend... Tvoje poslední věta to dokonale postihuje stav věci. Nemůžu dát do auta za 700 1.2 s projevem sekačky a nulovou dynamikou to si nedovolí ani škodofka. I když teda ta 1.4 tsi je taky hrozná, ale točí se to a aspoň nahoře to docela jede. A zase chápu že jméno Opel působí stále líp jak Hjondé...

Bohužel si myslim, že to platí u toho dole v cenový nabídce. Tady je ta cena odvážná.

Kuře
27. června 2018, 16:43
0

Krabe, to mě teda zajímá co si na kompu říkal.. :),

Petr 'Krab' Jeřábek
27. června 2018, 17:18
0

Jestli myslíš Konu, tak mě to přišlo v uvozovkách podvozkově a řízením fajn, poměrně lehký auto, uvnitř hezky zpracovaný, ale s 1.0 GDi tříválcem, což je objektivně tragickej pohon. Jde s tím žít sice, jede to i solidně rychle když se vytáčelo madoraz, ale nechceš to :)

JanSevera
27. června 2018, 12:12
0

Výborně napsaná recenze! Díky za ni! :)

Může mi někdo vysvětlit odkud se vzal pojem "radiomapa"? Nedává mi to moc smysl. Copak je "navigace" sprosté slovo? :)

reagovat
Ka
Kachna
27. června 2018, 12:59
0

Klasický "termit" místního serveru. A mně se líbí a přijde mi i výstižný. Vždyť tam zdaleka není jenom navigace. Naopak veliká část aut sice má velkou obrazovku, ale navigaci má jen ve vyšších výbavách, takže tam je v podstatě jenom to rádio... Prostě radiomapa. :-)

Matěj Podhorský
27. června 2018, 13:01
1

To je totiž tak... ono to vzniklo v redakci s tím (ani vlastně už nevím, kdo je autorem), že slovo infotainment je hnusné, převzaté a kdesi cosi. Navigace nestačí, protože tímhle paskvilným slovem (jsem proti němu v redakci známým bojovníkem) označují celý systém, který prostřednictvím displeje s dotykovým rozhraním ovládá jak navigaci, tak například rádio, nastavení vozu, a v některých případech třeba i topení a ventilaci (PSA, Volvo). Tož tak...

JanSevera
27. června 2018, 13:50
0

Super, teď už to teda chápu. Naučím se radiomapu milovat :D

Sedrik
27. června 2018, 15:43
2

Radiomapa je super termín - souhlasím s tím, že infotainment je hnusné slovo (tedy, když je zasazeno do českého textu).
K francouzským převodovkám - když jsem před lety sedal do P206, čekal jsem (právě po recenzích, jako je tato) něco strašného - výsledek ale nebyl zdaleka tak strašný. Dal bych jí 6/10 (nic moc, ale neurazí). S P206 jsem najezdil po soudech celkem dost Km a nikdy mi na tom autě nic zásadně nevadilo (nebylo moje, takže jsem jej bral prostě jen jako dopravní prostředek ).
Je škoda, že země, která umí Renault Megane RS umí zároveň i převodovky, jako je toto...

Matěj Podhorský
28. června 2018, 08:34
0

Zrovna jezdím novinářským citroenem cactus... a jak to říct :) s tím kyblíkem mokrých hadrů to není špatný přirovnání, zajímavé ale je, že ne všechna francouzská auta jsou na tom stejně, a to i ta, která sdílí převodovky a motory. V cactusu je to houbovité, poměrně nepřesné a koncová poloha není nijak pevně vymezena, prostě to tam tak nějak kydne a je zařazeno. Peugeot 2008 na tom byl lépe a myslím, že zrovna ta špajzka je uplně stejná. Nijak mě to nepohoršuje, vlastně mi to ani nevadí, jen se s tím nedá zrovna závodit, což je ale vlastně v duchu celého Cactusu. Je to ovšem jedna z těch manuálních převodovek, kde si člověk říká, že za ten peugeotí hydroměnič by dal cokoli :)

ro
rock
28. června 2018, 09:35
0

Mně to teda přijde naprosto nepřijatelný. Něco jako přesný řazení už je dávno vymyšlený, to není žádná kvantová fyzika. Proč třeba Honda může mít přesný řazení i v malých autech, proč moje Audi 80 '89 blahé paměti mohla mít přesný řazení cestou na vrakoviště, a to měla 20 let a půl milionu km a proč to Peugeot neumí doteď u novýho auta? Tohle je docela základní věc a kdybych se nedaj bože ocitnul na místě recenzenta, tenhle fail by přes mne projít nemohl...

Sedrik
28. června 2018, 09:54
0

@Rock: souhlas - navíc houbovité řazení nemá žádné výhody. Že by třeba mohli frantíci říkat: "my nechceme mít přesné řazení, protože chceme, aby....."
Takže podle mě neexistuje důvod přesné řazení nemít :)

ma
martinw
28. června 2018, 10:05
0

jako bych slysel slova francouzskeho konstruktera ktery s kafem v ruce volá : Cedríík reláááx , it is fááájn.

Vždyť průměrný francouzský řidič ani správně nepoužívá blinkry nestresuje ho že po předjetí bliká dalších dvacet kilometrů ;) je to prostě národní povaha, nevadí jim to stejně jako to řazení. U nás je vidět, že jsme opravdu podobní spíše těm přesným němcům.

Matěj Podhorský
28. června 2018, 10:06
0

Nejde ani o to, že by bylo nepřesné. Kvalt trefíš. Ale pocit z ovládání řadicí páky je takový, no. Jak to říct :)

Navíc ono je snadný se vidět v pozici recenzenta a že by to neprošlo. To je sice fajn, ale co když je to vada konkrétního kusu? :)

Matěj Podhorský
28. června 2018, 10:19
1

martinw: Vždycky, když slyším něco o francouzských inženýrech, docela by mě zajímalo, kolik toho kdo s nimi má odpracováno :) Tím se tě nechci dotknout, nebo nemluvím přímo k tobě, spíš jen tak uvažuju nahlas.
Protože sám s nimi mám osobní zkušenost, a musím říct, že ti, se kterými dělám, jsou opravdu velké bedny, myslí jim to hodně technicky, a coby zákazníci jsou velmi nároční... nevím jestli je to tím, že se dá letectví v tomto směru považovat za téměř elitní obor, nebo čím to je, každopádně moje zkušenost je jiná, než se obvykle o francouzích říká. Jo, francouzský elektrikář/zedník/instalatér atd, to už je jiná písnička :)

bitner
28. června 2018, 15:06
0

Gratuluju k takove zkusenosti s FR inzenyry. Potkal jsem jednoho a byl to namachrovanej picus, jinak se to rict neda. A taky byl z letectvi.

ma
martinw
27. června 2018, 12:52
3

600 a6 700 tisíc korun za auto které je zajímavé tím ééé ...že je to crossover ? Má vůbec nějakou zajímavou vychytávku nebo přednost ? Mě se líbí marketing škodovky jak ty drobnosti na autě umí využít - jak se třeba všichni seběhnou na držák napojů a ukazují, že tam jde otevřít láhev Coca Coly pouhým pootočením a pak tam všichni v extázi skandují : Simply Clever a sekají škrabkami na okno divoce do vzduchu ....
-
Komentář upraven 27. 6. 2018, 12:54:55

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Cheyenne extended cab 1991
Chevrolet Cheyenne extended cab

1991 rok výroby
176 koní výkon
6 200 ccm objem

Hyundai Santa Fe Santa Fe 2,2 CRDI TECHNOLOGY 2016
Hyundai Santa Fe Santa Fe 2,2 CRDI TECHNOLOGY

2016 rok výroby
147 koní výkon
2 200 ccm objem

Peugeot 206  1999
Peugeot 206

1999 rok výroby
65 koní výkon
1 587 ccm objem

Jeep Comanche  1987
Jeep Comanche

1987 rok výroby
125 koní výkon
4 000 ccm objem

Chevrolet Camaro 5.7L V8 TOP stav 1975
Chevrolet Camaro 5.7L V8 TOP stav

1975 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem