načítám data...

Opel Astra 1.2 Turbo: Dospělý automobil

24. května 2020, 16:35 Jan Machač Recenze & testy

Po letech nám komisní automobil vyzrál jako dobré ovoce. Jen neumí česky.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Když mi Kubajs povídal něco o tom, že Astra by měla být teď momentálně nejlepší jakože Golf, protože mu to říkal nějaký kolega novinář, zpozorněl jsem. Co může nějaký pisálek vůbec říkat matadorovi opačných názorů? Ale červík vrtal a já začal uvažovat nad tím, že svou výhružku, že "ta Astra už je napsaná tady, jen změním datum", přehodnotím. A docela hezky nám to ilustruje pozici značky Opel na českém trhu. Doby, kdy všichni chtěli "tu kulaťoučkou Corsu", jsou dávno pryč a Opel se přes moře stříbrných Vecter kupovaných z rozumu nepřeplavil. A v tom moři se utopil i velmi šílený a mohutně divný Opel Speedster.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Momentálně ale nastávají velké změny. Opel je teď součástí koncernu francouzského a já se budu těšit, kam jej vyprofilují. Díky nešikovnosti Generála Motorů mají tu značku v podstatě jako nepopsaný papír. Účetním ze státu Michigan se podařilo odstranit jakékoli charisma. Ale dost kopání do mrtvého koně, francouzský šarm snad německému dítěti pomůže a my se podíváme na zoubek faktu, jestli je co zachraňovat alespoň na těch autech.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Když se na Astru podívám zvenku, asi můžu jen zopakovat to, co jsem psal minule: Hatchbacků už je tolik, že se stávají skoro neviditelné. Aby se značka odlišila, musí udělat něco šíleného, nebo… Nebo to vzdát, udělat auto hezké a smířit se s tím, že tak trošku splyne s davem. U Astry se naštěstí všech výstředností vzdali a až na pitoreskně komplikované ukončení střechy vzadu plné trojúhelníčků jde o konzervativní, ale elegantní a jakoby  "rychlý" design. Zejména zezadu je auto vyloženě hezké a v prďácké červené s černými detaily mu to sluší.

foto: Jan Machač, autickar.cz

S interierem je to horší. Zejména první pohled do kapličky přístrojů odhalí sice chromované rámečky, ale také ručičky tak nějak bez designu a až skoro levně vypadající. Display radiomapy je matný, čehož nejsem vůbec fanda, ale je krásně jemný, rychle reaguje a… Po přesednutí z Caravelle mi přišel odvrácený od řidiče, ale to je jen tím, že je… No, že je normálně pro všechny. A display místo rychloměru tak nějak hezky funguje, dá se tam i něco přepínat a tak. Za srdce vás asi nechytne, ale je funkční a o to tu jde především. A šarmantně rozsvítí všechny falešné "žárovičky kontrolek" těsně před nastartováním, i když to nedává žádný smysl, a to se mi líbí.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Také zjednodušili držák mobilu, který měl dříve 8 ovládacích prvků a úplně nefungoval. Teď je třeskutě jednoduchý a chytne za srdce tím nápadem, jen je to zase jen o odložení telefonu a ne jeho ovládání. Ale je tu Apple Car Play a Android Auto a tak to nevadí.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Takže povrchně jsme na tom tak nějak neslaně nemastně. Když jsem poprvé vyrazil na pražské silnice, lekl jsem se, že i podvozek bude nicotný. Na malých nerovnostech je rychlý a třeba dláždění filtruje krásně. To však ve mně vyvolalo podezření, že na velkých nerovnostech bude nedotlumený, bude odskakovat a vybržděná zatáčka jej pošle s brekotem po tečně ven. Ale nikoli. Pod uvolněností na malých nerovnostech je naštěstí malý řezník, který jen nasupeně brblá "jaký díry, zabiju díry". Na velkých nerovnostech se tlumiče proberou a autu nedovolí se rozhoupat. Je to dost překvapivé a velmi potěšující.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Navíc se tenhle Oplík nechá vodit plynem i se zapnutou stabilizací. Poslušně uzavírá stopu, a když to přeženete, tak vystrčí prdelku a až pak se zblázní ESP. Tříválcová turbená dvanáctistovka je dostatečně silná na nějaké to ilegální předjíždění a celkově jde o překvapivě schopnou kombinaci. Jen snad tu převodovku by to chtělo zkrátit. Nebo zkrátit, stačil by pomalejší diferák. On se totiž ten tříváleček musí točit a spolu s dlouhou dvojkou to znamená, že často musíte za jízdy řadit zajedna, aby se autíčko pořádně hýbalo.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ale máte naprosto úžasné sedačky, dobře hrající rádio a inteligentní světlomety, které fungují zase o něco líp, a přiznejme si: Tahle světla můžou být důvodem, proč si právě Astru koupit. Po týdnu soužití musím říct, že přešlapy jsou malé a tolerovatelné a začínám souhlasit s tím tvrzením, že jde o jeden z nejpovedenějších "Golfů" na trhu. Ono totiž v každodenním životě jsou nějaký design nebo digitální kravinky nastavitelné v deseti módech a třiceti podmódech naprosto irelevantní. Chcete jen dobře fungující auto, které vás nenaštve. Já tu mluvím o odfláknutých detailech, ale základ je poctivý. Ano, radiomapa ve VW je lepší (teda až na tu poslední), ale zase jejich rádio hraje nic moc, pokud si pořádně nepřiplatíte. Ano, podvozky Mazd jsou o level jinde, ale ne každý chce točivý atmosferický motor, malé turbo je tak nějak blbuvzdornější. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Tohle prostě GM vždy umělo: I ty největší průšvihy let devadesátých, ty dvoulitrové předohnané Pontiacy, co vypadaly jako karikatura auta z hloupé knížky pro děti. Tak i tyhle příšernosti byly vždy skvělé na takové to "obyčejné ježdění". A u Astry je to vidět také. Poctivý základ, podstatné věci jako rádio, světla, motor a podvozek naprosto v pořádku a trošku škaredé ručičky budíků. Jen se z toho těžko vykřesává nějaký ten sexappeal pro nás, kteří mají auta spíš jako hračku, než nástroj.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Naštěstí Astra stále neumí česky. A s přechodem pod francouzská křídla je to poetické, až jsem si vzpoměl na Šaška a Královnu. Všechny hlášky zamítáte a auto nemá spotřebu, ale prům. úsp. pal.. Dost mě překvapuje, že po těch letech, co si z tohoto nejen novináři dělají srandu, nestálo nikomu z českého zastoupení za námahu ani to auto nastartovat a projít základní hlášení. Snad to pánové ze země galského kohouta trošku profouknou, protože je to jednoduše ostuda.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt:

Astru si asi nekoupíte, protože ji chcete, ale rozhodně se na ni podívejte, pokud nějaké takové auto potřebujete. Jde o upřímné přibližovadlo, kde jsou všechny podstatné věci dobře. Radiomapu si holt přepnete do maďarštiny a budete z toho mít trošku únikovku no… Pokud pokukujete po "Golfu", koukněte se na Astru a zkuste ignorovat ty povrchový nedokonalosti. 

Technické údaje:

  • Motor: 3 válce, 1199 ccm, turbo, 130 koní v 5500 ot/min a 225 Nm v 2000 – 3500 ot/min
  • Převodovka: šestirychlostní manuál
  • Z nuly na sto: 10.5 s 
  • Hmotnost: 1205 kg 
  • Prům. úsp. pal: Deklarovaná 4,4 l/100km, v testu 8 l/100 km (Machačovo hodnocení: Nežere)
  • Užitečná hmotnost: 525kg
  • Cena: Adekvátní konfigurace s momentální slevou cca 565 000 Kč.


 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
24. května 2020, 18:16
0

Jak to popisujes, tak to vypada jako fakt prijemny auto :-) a ceny skladovek taky ujdou

reagovat
Fa
Fandatik
24. května 2020, 20:10
-2

Exteriér plný zbytečných linek, prolisů, falešných průduchů. Interiér v čínském stylu, čím víc čehokoliv, tím líp, pak to nějak poskládáme. Dnešní styl designérských obezliček, hlavně nic nevymýšlet. Kdo nic nedělá nic nezkurwí.
Dle fotky na to trpí přístup do zavazadelníku.
Pro široké masy asi vše v pořádku.

Spotřebu normálně neřeším a kdysi se služební haťapkou jsem jezdil za 9l (kombinace českých hor a mechanického tempomatu) a Stilem Abarth po městě ke 20ti (ty nejužranější modely, vzhledem k potenciálu).
Ale nižší střední s půlkou motoru a spotřeba 8l/100? Se posrali frantíci v kině.

reagovat
Wa
Wakantanka
25. května 2020, 19:49
1

Až na to, že ten motor je vývoj i výroba OPELu samotného, by sa dalo s ostatným súhlasiť. ????

Zajda
24. května 2020, 20:11
0

Já mám možná růžové brýle, protože jsem v 1,6 CDTI 136 z půjčovny zažil naprosto úžasnou dovolenou, ale to auto mi utkvělo v paměti tím jak parádně jezdilo za každé situace a povrchu. To jsem prosím poprvé řídil "naopak", o to důležitější bylo aby mi padlo hned do ruky a mohl jsem věnovat mozkovou kapacitu situaci na cestě. Štvaly mě veskrze 2 věci - obrovská hlavice řadící páky, která snad nemůže padnout do ruky nikomu. A pak špatná čitelnost číslic na budících, takže jsem se v obcích orientoval podle digitálního rychloměru.

reagovat
Ca
Cartman
24. května 2020, 22:16
0

Mam a Astrou tuhle zkusenost. 2 roky zpatky sem s nim dost najezdil po nemecku ve verzi kombi 1.6 diesel manual. A prisla mi super, na cesty po dalnici ideal. Letos sem ji mel v zime pujcenou ve Finsku s tim samym trivalcem jak v recenzi. A prisla mi hrozna. Ten motor byl jak po kastraci, nechtel se vytocit, kdyz uz se vytocil tak rval a dunel. Jak kdyby mu bylo protivny, ze po nem neco chci. Sladeni s prevodovkou taky hruza. Stavalo se mi, ze sem nevedel na kterej prevod jet hlavne ve meste. Zbytek auta porad ok, ale ten trivalec to pro me zabil. Mimochodem ve Finsku nesoli silnice, misto toho jezdi na gumach s hreby. Je to skvely!

reagovat
eLzyx
25. května 2020, 16:52
0

zvykej si, Astru již nelze objednat se čtyřálcem. Imho měli ještě jeden válec ubrat a nechat ten generátor hluku jen jako range extender pro baterie. Tihle tříválcoví ratlíci jsou k prdu.

al
alesmoto
25. května 2020, 08:21
-1

Se třema válcema to nikdy "dospělý automobil" nebude.

reagovat
bitner
25. května 2020, 12:51
0

Ale zas to spori palivo. Kdyz se na to poradne slape (asi), tak 8 l/100 km. Takova uspora se vyplati.

eLzyx
25. května 2020, 12:00
1

poprosím autora o vysvětlení tohoto "Display radiomapy je matný, čehož nejsem vůbec fanda, ale je krásně jemný, rychle reaguje...".
Co je špatného na matném displeji? Vždyť jedině ten dokáže odstranit odlesky, nečitelnost pokud na něj svítí slunce atp. Nebo dáváte přednost "pozlátku" před funkčností?

reagovat
Jan Machač
25. května 2020, 12:33
0

Problém matných displayů je, že když už na ně něco zasvítí, tak jsou celé nečitelné. LEsklý display s antireflexem se leskne jen tam, kde se něco odráží. A vypadá líp.

Podle mýho je to podle chuti každého soudruha.

eLzyx
25. května 2020, 13:34
0

jen taková úvaha - nemám zkušenosti s LCD v automobilovém průmyslu, ale ona čitelnost na slunci bude mimo povrchové úpravy závislá i na svítivosti. A je fakt, že na matném displeji se ta svítivost může trošku ztratit. Kdežto na lesklém displeji bude vše vypadat "živěji". Proto se také dělají. Otázkou zůstává kvalita antireflexních vrstev lesklých obrazovek té které automobilky. To neumím posoudit, resp. jen z notebooků a tabletů, kde jsem zatím lesklý displej s dobrou antireflexní úpravou neviděl.



Poslední komentáře