načítám data...

Opel Astra 1.0 Turbo: Komisní automobil

Litrová Astra je auto, které musí plnit hodně úkolů a vyhovovat mnoha lidem. Auto, jaké navrhují komise a výbory. Jak by vypadalo hodnocení litrové Astry z pohledu takové komise?

zobrazit celou galeriiFoto:   Anastázie Taskina

Existují v podstatě dva druhy lidí. Dají se rozlišit větou, kterou pronesou v hospodě v momentě, kdy chtějí od spolupopíjejících poradit s koupí vozu. Jedni se ptají asi takto: "Potřeboval bych nějakou lehkou zadokolku se samosvorem a aspoň dvousetkoňovým šestiválcem, nevíte o něčem?". Ta druhá skupina započne téma větou: "Asi potřebuju nový auto." Opel se podle mě tentokrát zaměřil právě na tu druhou skupinu.

Lidé námi analyzovaného druhu nemají jasné požadavky, neupředňostňují řidičskost před spotřebou, ani eleganci před prostorem. Mají jen kusé informace o tom, kolik to žere, jestli je to pěkný, jak na to napojit telefon, jestli se do toho něco vleze až pojedou na dovolenou a jestli to není nebezpečné, protože to by bylo nebezpečné. Je jasné, že pak musí vzniknout tak trošku dort pejska a kočičky, protože většina těchto relativně rozumných požadavků jde proti sobě. A jak se řeší protichůdné názory ve velké korporaci? Komisemi! Automobil nakrájíme na "funkční celky", zadáme zadání, zkritizujeme výsledky, necháme vylepšit, zkritizujeme a opakujeme tak dlouho dokud někdo z vedení nezačne rozesílat emaily s vykřičníčkem o tom, že došel rozpočet, nebo se blíží termín dodání celku. Pak spojíme všechny parciální výsledky, dodáme drogy marketingovému týmu, vyrobíme brožurky a voilá, máme auto roku.

Takže si na takové auto pojďme podívat tak, jak by to udělala komise. Po částech. Snad nám nebude chybět flipchart. Začněme designem, protože design bude na čelní straně brožurky. A ač je to čistě subjektivní věc, pokusím se popsat, proč si myslím, že tady to vyšlo. Absentuje snaha být za každou cenu jiný a inovovat ve stylu Chrise Bangla (kterého osobně fakt asi nikdy nepochopím), a její místo zaujal střízlivý a tradiční přístup dynamických linek. Jestli teda taková věc existuje i mimo moji hlavu… Výsledkem je auto, které v davu zapadne, ale nemá žádné velké designové chyby, tváří se dynamicky, všechny křivky podtrhují pohyb a musím říct, že mi tento přístup imponuje. Mám rád auta, která i zaparkovaná na parkovišti stále působí jako v pohybu a tady se to povedlo na levném hatchbacku. A ač je interier neslaný nemastný neuráží, nedráždí, normálně funguje. A ovladače teploty s "retro" sedmisegmentovými displayi jsou jednoznačně ťuťu a chtěl bych je mít doma. Prémie pro designéry jsou doma, oslavujte! A neobjednávejte si proboha plastový leštěný hliník…

Chytrá řešení! Toť další prodejní tahák. Každý musí přijít s něčím novým a inovativním, aby se mladá generace uměla napojit a s výrobkem sžít. Zejména proto, že když už narvali muziku do telefonu, přece ji nebudou kopírovat na flashku, nebo dokonce stahovat z internetu! Potud dobré, chytré, nápad chválím, protože infotainmenty většiny automobilek jsou výsměch v porovnání i s tím nejlevnějším smartphonem. Jénže pak byl tento jednoduchý nápad předán k realizaci snaživým inženýrům, kteří vylepšovali a vylepšovali až do úplného vylepšení. Výsledkem je držák na mobil, který má osm ovládacích prvků, drží telefon na ležato a v místě, kde se k němu nedostanete, protože tam je řadicí páka. A v případě iPhone 6 drží telefon v místě ovládání hlasitosti. Příště raději méně invence a více praktické použitelnosti.

Naštěstí je tu Car Play od Applu, to je bezva věc. Až na to, že k ovládání používá Siri, která mluví anglicky, takže navigovat nebudete do Dejvic, ale tů Dedžvis. A zapomeňte na vyhledávání v kontaktech, nekonečné vyhledávání v nekonečném seznamu možná vypadá trendy na prezentaci, ale Václava Vlčka vám nenajde (Václav Vlček je pod písmenem “V”, stačí na něj kliknout. Já jsem tam taky. -VojtaD-). Drobné nedostatky, ale aspoň je tu viditelný posun. Chytrá řešení vyšla v excelu zeleně, prémie asi byly vyplaceny, ale já unešen nejsem.

Podvozek a svezení. To je prý také důležité. Podvozek funguje krásně ve vyšších rychlostech, ležérně filtruje ostré nerovnosti, zásahy ESP jsem nepozoroval a celkově je svezení "na nevybouřeného blba" bezpečné, předvídatelné a koneckonců zcela správně blbuvzdorné. Problém je ale v tom, že toto není sporťák, ale spotřební automobil. Sedačky obepínající člověka jsou sportovní, ale nepohodlné a nemůžete se v nich zavrtět a podvozek neumí filtrovat tupé nerovnosti, takže na magistrále neustále poskakujete. Kdyby to byl sporťák a kdybych neměl averzi k velkým sportovním předohrabům a kdyby… No jednoduše navrhli celkem fajn podvozek pro úplně jiné auto. Musím ale taky dodat, že jsem s tímhle názorem osamocen, takže pokud o Astře uvažujete, projeďte si ji. Excel vyšel zeleně, prémie uděleny. V zadání byla chyba, ale to je mimo kompetenci našeho oddělení. A lidé to tak asi chtějí.

A konečně motor. Downsizing, metla lidstva, konec všeho, strašná věc a brzo se to pokazí. O tom posledním z týdenního testu těžko něco soudit, ale zbytek je v tomto případě hloupost. Ano, je to auto na gumě, turbodíra je více než citelná, ale jinak má dost síly na svižnou jízdu, táhne hezky "vocpoda" a celkově jde o ryze funkční řešení, jehož nedostatky mě bavily a který běžnému spotřebiteli spotřebuje o litr méně, než podobná osmnáctistovka a to i v případě že jede jako kretén. A zní jako půlka šestiválce, poprdává, je to sranda. Osobně si myslím, že až na letargické projevy v nízkých otáčkách jde o ideální řešení pro “normální” auta. Nevidím důvod, proč by s ním neměl být zmatený kupující spokojený, takže za mne OK, klidně houšť. Zelený excel, pochvala za inovativní myšlení a hlavně logo na kufr. Prémie značné.

Jako mnoho aut “středního proudu” je tahle Astra pojízdným kompromisem. Podvozek je možná pro rodinný hatchback s litrovým motorem zbytečně sportovní a k jinak usedlému charakteru auta by se naopak hodila automatická převodovka (která je v nabídce alespoň v podobě robotizovaného manuálu). I kompromis ale může být fajn, zvláště když potřebujete praktický a užitečný prostředek pro přepravu z bodu A do bodu B. S pohodlnějším podvozkem a automatem by to podle mého názoru byl téměř ideální automobilový bílý spotřebič.

 

Fotky pro nás i tentokrát připravila spřátelená fotografka Anastázie Taskina (taskina.cz) a my jí tímto děkujeme!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Id
Idi amin
08. srpna 2016, 08:08
1

Asi budu potřebovat Excel aby mi to přeložil, protože absolutně nemám šajn vo co tam gou. :)

reagovat
Jan Machač
08. srpna 2016, 17:34
1

To mě mrzí. Všechny mé součástky mé rozpolcené osobnosti se tak snažily... ;-)

bitner
08. srpna 2016, 08:28
2

Autor ma na autickari cele 4 clanky, ale i tak bych doporucil managementu vyhlasit jej zamestnancem roku. Je to pan spisovatel a timto to jenom potvrdil a myslim, ze posunul latku o kousek vyse. Ironie, nadhled, paradni napady, svih. A vlastne mi vubec nevadi, ze jsem se nedozvedel, jaky ma tenhle bily spotrebic prikon, nebo kolik to stoji, kdyz to zrovna neni v letakove akci.

reagovat
Pe
Petr GT6
08. srpna 2016, 10:26
0

Taky se připojim k chvále. Moc hezkej článek s nadhledem! Většinou alespoň jednou do měsíce používám na kratší služební cesty po ČR auta z partnerské autopůjčovny. Většinou jde o úplně nová auta, do 15tis km najeto. Někdy diesel, někdy benzín. Recenzovaná Astra je typický exemplář toho co mi přistaví. Co chci říct je, že by se mi těžko povedlo dát dohromady nápaditou recenzi na podobné auto. Totiž de-facto všechna auta malé, nižší střední a střední třídy si sobě nějak víc podobají a nebo já už ztrácím rozlišovací schopnosti. A pak mi zbydou v paměti jen drobnosti pokud vůbec nějaké a to když mě to které auto něčím překvapí. Například. Fabia 1.2 TSI Monte Carlo edice. Zajímavé překvapení ve formě nečekaně příjemných jízdních vlastností I na zatočené okresce s ne úplně perfektním povrchem. A pak to zkazila reakce na plyn, kdy ačkoliv jsem měl pocit že motor a reakce jsou velmi dobré, zjišťuji že plyn už je jaksi na podlaze a způsob jeho dávkování trochu připomíná běžný kolébkový vypínač (on/off). Do doby než to zjistíte je to ale fajn. Velmi podobná je v tomto ohledu i Mercedes A180 s benzínovou 1.6 turbo. S tím rozdílem že jsem si dokonce pohrával s myšlenkou že bych si ho doopravdy chtěl koupit! A ta představa mě držela minimálně 2 hodiny. :) ...Pak třeba jsem měl jednou půjčené nějaké francouzské auto tuším Citren Picasso.., to mě zase dokázalo vyvést z miry nečekanou mohutnou nedotáčivostí poté co už jsem se ukolébal myšlenkou jak dobře ty nová auta sedí na silnici! Astru asi take brzy vyzkouším. Měl jsem kombi verzi ale tuším ještě těsně před tímto novým modelem a o ní si pamatuju jen to že si nepamatuji vůbec nic! Ani jak pořádně vypadala. Asi to bylo tím pádem velmi dobré auto :)

A mimochodem.... pokud se svezete v nových 2015/2016 autech této třídy s dieselovým pohonem 1.6 (typicky), připadá mi že ty pohoné jednotky jsou hrozně ale hrozně tupé a nemastné neslané s nevýraznou charakteristikou, kromě toho že už bývají tišší. Kdybych podpořil své "hipsterství" řeknu že Octavia I. TDI s červeným I co jsme měli doma kdysi dávno na konci 90tých let byla ostrá jako břitva proti tomu :)

Jan Machač
08. srpna 2016, 12:33
0

Díky, tak nějak jsem to myslel ;-)

Zvapi
08. srpna 2016, 09:44
0

Perfektní článek, ale hlavně také pořádná galerie. Veliká pochvala autorovi odstavců a také autorovi snímků. Pokud je to tentýž člověk, souhlasím s názorem výše :).

reagovat
M P
08. srpna 2016, 10:31
2

Pořídila je naše napůl ochočená fotografka, Anastázie, viz taskina.cz :)

kv
kvakosh ranni
08. srpna 2016, 17:42
2

" a jestli to není nebezpečné, protože to by bylo nebezpečné."

autor je evidentne jednim z prapravnuku, bezesporu levobockovych, Jary Cimrmana :)
clanek super

reagovat
PeterLuk
08. srpna 2016, 18:48
0

Musím uznať, zaujímavo a pritom výstižne poňatý test. Za originalitu a "čtivosť" palec hore!

V novej Astre som mal možnosť sedieť, rovnako ako v tej starej a so sedadlami a posedom som bol mimoriadne spokojný (ale neviem či v rovnakej verzí, či so o sedadlá s certifikátom AGR, či nie). Pravdou ale je, že to bolo iba staticky a on to človek najlepšie zhodnotí po dlhej jazde. Interiér sám o sebe na mňa pôsobil celkom príjemne a kvalitne - teda až na niekoľko detailov, ktoré mi v tom aute prišli lacné a môj dojem z auta zhadzovali. Na ten motor som ale počul veľa chvály.

reagovat
custom1
23. ledna 2017, 08:44
0

Skvěle napsaný článek! :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem