načítám data...

Nadčasový design: 5+1

Tvar automobilů podléhá módním trendům a vlnám, přesto se najdou i takové kusy, které prostě odmítají zestárnout. Vybral jsem jich pět.

zobrazit celou galeriiTopX: Nadčasový design: 5+1

Nadčasový design je vlastně docela kontroverzní pojem. Co přesně znamená? Svého času se o nadčasovém designu hodně mluvilo v souvislosti s naší domácí automobilkou a v konečném důsledku bych to úplně nenazval pochvalou. Zatímco konkurence se snažila přilákat zákazníky na líbivé tvary, o škodovkách čeští recenzenti psali ve snaze najít na národní chloubě pozitiva, že je její trochu konzervativní design nadčasový. 

Tím chtěli vyjádřit, že přestože (resp. naopak protože) není auto v duchu nejposlednějších módních trendů, jeho design ani s příští módní vlnou nezestárne. Zlí jazykové potom tvrdili, že onu nadčasovost by bylo lze popsat prostě tak, že to auto je nuda dnes a bude nuda i za deset let. Já bych nebyl až tak přísný, vzhled mladoboleslavských vozů byl možná trochu opatrnější a více tradiční, ale úplná nuda to také nebyla. A nakonec ani ta nadčasovost nebyla tak obrovská a škodovky zestárly stejně, jako jejich konkurence

Přesto ale existují auta, která zestárnout odmítají. Když se třeba podívám na Renault Avantime, klidně bych uvěřil, že byl představen loni. Přitom to auto je staré dvacet let, tedy je v rámci českého vozového parku daleko za průměrem. Jenže Avantime musíme brát přeci jen trochu s rezervou, to auto bylo tak jiné a tak neortodoxní, že se možná dnes trefuje do vkusu zákazníků více, než když bylo nové. Není tedy nadčasové, spíše na svůj čas ještě stále čeká.

Jiná auta ale uspěla, prodávala se často i ve velkých počtech a přesto i po letech stále vypadají moderně a soudobě. Trochu neskromně bych do této skupiny zařadil i svou Lancii Deltu, ale abych zachoval objektivitu, zkusím najít i jiné příklady

 

Honda Civic

Civic je pojem. Podobně jako Toyota Corolla, i Honda Civic patří mezi vozy, které pro nemalou část globální populace definují samotný pojem auto. První generaci si někteří možná pamatujete ze seriálu Nemocnice na kraji města – jo, fakt, takle starý model Civic je. Příští rok nás čeká již jedenáctá generace kompaktní Hondy. Když se ale na tu současnou verzi dívám, nemůžu se ubránit onomu petrolheadskému univerzálnímu názoru, že lépe už bylo.

Roku 2005 představila Hodna osmou generaci Civicu. V té době už jméno Civic neslo patnáct milionů vozů po celém světě, tedy v sázce bylo hodně. Přesto tvůrci nového auta prokázali odvahu, když vytvořili UFO. Tak dodnes mnozí osmou generaci Civicu přezdívají, není to ale přezdívka hanlivá. Nový hatchback skutečně působil mezi konkurencí jako UFO. 

Auto bylo výrazně jiné a ta jinakost byla v tomto případě dotažena do detailu. Řadící páka s kulisou bez kožené manžety – s takovou uchvátilo svět Volvo, když ji nabízelo jako svůj legendární Spaceball – v Civicu byla již v základní výbavě. Byla tu krásně členitá přístrojová deska s různými displeji, byly tu dokonale ukryté zadní dveře, byly tu levitující vnější kliky bez ukotvení vzadu, byl tu čirý pás táhnoucí se přes celou příď, který ukrýval světla.

I celkový tvar auta byl jiný. Kratičká kapota plynule přecházela v obrovské čelní sklo, nebyl tu prakticky žádný zlom. Zkrátka Civic osmé generace byl úplně jiný. Nedávno jsem tuhle Hondu potkal a pořád vypadá skvěle. Dokonce tak dobře, že kdybych následkem rány do hlavy zapomněl všechno, co o autech vím, asi bych klidně i věřil, že právě tohle je ten nejnovější Civic.


 

BMW řady 5 E60

Tady vstoupím trochu na tenký led. BMW je značka ambiciózní, dravá, sportovní i prestižní, ale také německá a tedy do značné míry konzervativní. Vývoj aut tu probíhá spíše plynulou evolucí, než nějakými bombastickými revolucemi. A do tohoto dynamického, ale plynulého procesu tvorby prémiového automobilu vstoupil jednoho dne Chris Bangle a rozhodl se předělat úplně všechno.

Z této doby pochází kontroverzní velká limuzína BMW řady 7 generace E65, ale také povedený roadster BMW Z4 a nebo BMW řady 5 kódového označení E60. Tohle auto společně s menší řadou 3 tvořilo páteř nabídky a nadto mělo nahradit dodnes velmi oceňovaný typ E39. Problém BMW E39 byl, že ačkoli po technické stránce se jednalo o fantastické auto, vypadalo zkrátka až příliš jako modernizovaná verze svého předchůdce. A toto byl problém, který se táhl napříč celou výrobní řadou BMW.

Nový designér se proto rozhodl pro radikální řez. Nový vůz musí být na první pohled nový. A tak vzniklo BMW řady 5 E60, auto, které dodnes vypadá moderněji, než všechny modely před ním a bohužel i po něm. Ať už patříte k táboru příznivců díla Chrise Bangela nebo vám k BMW neladí, musíte uznat jednu věc. Práce s tvary je v podání tohoto designéra mistrovským koncertem. Namísto prostých linií vytvořil trojrozměrné plochy, karoserie auta je více sochařskou prací, než technickým dílem, ‘pětka’ v jeho podání působí lehce a dynamicky.

Bohužel tento směr neměl dlouhého trvání. Už v další generaci se BMW vrátilo k tradičním postupům a řada 5 je od té doby natolik konzistentní, že ani já vlastně nevím, kolikátá generace a po kolikáté modernizaci stojí přede mnou. Je to škoda, ale nezdá se, že by tím BMW na trhu nějak trpělo..


 

Citroën C6 

To od Citroënu všichni očekávají novátorské tvary. A C6, poslední opravdová vlajková loď značky, novátorská rozhodně byla. Jestli nějaký sedan nevypadal konvenčně, byla to právě C6. A byly tu i ty správné citroënní věci. Auto neslo hydropneumatické odpružení, zadní okno bylo prohnuté směrem dovnitř, ačkoli byla C6 skutečně sedanem, působila spíše jako liftback. 

Ve své době působil Citroën C6 nesmírně moderně a působí tak dodnes. Jistě, moderní radiomapa vypadá už dnes trochu jinak, ve výbavě už by dnešnímu zákazníkovi asi také lecos chybělo, ale když se na to auto podívám z odstupu, klidně by to mohl být loňský model a ne auto z roku 2005.

Přesto se právě C6 stala paradoxně dinosaurem, vyhynulým druhem. Nemůže za to její design ani nějaká konstrukční chyba, nakonec se to auto ukázalo na svou složitost překvapivě trvanlivé. Jen svět, pro který vůz vznikl, už není. Nevymřel jen velký Citroën, vymřely všechny velké sedany neprémiových značek. Je pryč Renault Safrane, Peugeot 605, Fiat Croma, Opel Omega i Ford Scorpio. Jsou pryč a i Citroën C6 musel jít. Stýská se mi po něm.

 

Volkswagen Scirocco

A zmizel i Volkswagen Scirocco. Malé kupé bylo součástí už té první modelové řady poté, co se německý výrobce zbavil letitého Brouka. V roce 2008 se ale vrátil. Časy se změnily a designéři to dobře věděli, proto nové Scirocco koncipovali trochu jinak. Už to nebylo kupé, byl to hatchback, ale takový hezčí, placatější, sportovnější, lepší. 

Dnes víme, že je to zaručená cesta k úspěchu. Rozšlápněte berlínský taxík a máte exlusivní Mercedes-Benz CLS, čtyřdveřové kupé, nejvíc cool věc od šraněk až po pekárnu. Rozšlápněte rodinné BMW X5 a máte X6, ultimátní sochu vlastního ega na 22” kolech. A proto nechápu, jak se mohlo stát, že Scirocco stejně rychle, jak přišlo, i odešlo. Přitom ani nestihlo zestárnout.

 

Maserati Quattroporte

Říká se, že to bylo poslední opravdické Maserati se vším všudy. Výbušný motor, ergonomické přešlapy, řešení postrádající smysl a ryzí krása. I Quattroporte minulé generace bylo auto, jaké si lze jen těžko pomýlit s jiným vozem. Dlouhá kapota, svalnatá záď, tradičně pojatý interiér – to auto mělo zkrátka své nezaměnitelné kouzlo. 

V roce 2008 však Italové své dílo omladili. Závodní sekvenční převodovku uloženou u zadní nápravy nahradil poměrně konvenční automat, což sice pomohlo komfortu jízdy, ale ubralo Maserati na osobitosti. Úpravy se ale dotkly i designu. Auto dostalo nová LED světla a modernizovaná byla i maska chladiče a pár dalších detailů. 

Když se na Quattroporte dívám, říkám si, že je vlastně stále dost moderní a dost atraktivní. Dost na to, aby mohlo stát bok po boku zbrusu novým modelům a věkový rozdíl nebyl vůbec znát. U výrazně jinakých aut jako Honda Civic či Citroën C6 je ta nadčasovost do jisté míry přirozená, tohle auto ale není nijak extravagantní, nevybočuje zbytečně z řady. Je jen přirozeně krásné a nestárne..

 

Volkswagen ‘Brouk’

A když už jsem zmínil o kousek výš toho Brouka, musím se mu omluvit. Teď koukám na fotky a v téhle verzi by se klidně mohl prodávat i příští rok a bylo by to dobré…

 

To byl můj výčet aut s nadčasovým designem, jejichž tvary bych se nebál nabídnout i po letech trhu, protože prostě nestárnou. Máte také nějaký tip? Podělte se o něj s námi v komentářích!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
02. července 2021, 22:58
0

- Civic je nadčasovej určitě, i když se mi teda design nikdy moc nelíbil
- E60 je all-time nejhezčí bavorák, když teda neni v nějaký leasingový stříbrný
- C6 vypadá jak mokasíny nebo rozšláplej šváb
- Scirocco je spolu s Golfem doména českejch tunerů a pumpařů, takže často nehorázně "tuningově" zprasený
- Maserati je pěkný, ale až po faceliftu (nebo další generaci?) předku
- 911 je furt stejně nudná už 20 let :)

reagovat
ev
evermod
02. července 2021, 23:21
-1

Já bych tedy vybral spíše: MB W 126, popř 124, Lancii Deltu, za citroeny spíše CX a z Lancií ještě Kappu Coupé, jo a taky třeba Fiat 130. A výrobou svou nadčasovost dokazuje např Lada Niva a Mercedes Géčko, jo a taky UAZ ;-)

reagovat
PB
03. července 2021, 06:01
6

Niva a UAZ bych za "nadcasovy"nepovazoval. Uz za nova vypadaly jako stary auta:D

PB
03. července 2021, 06:16
0

Dal bych tam asi jiny auta trosku... (teda, s C6 naprosto souhlasim, zatimco Avantime je jak Multipla - hnusnej beyond ages)
1.) MG TF - kdyz se clovek nekouka dovnitr, a zvlast v klasicke zelene... tezko rict, ze kdy to auto je
2.) Aston Martin Vanquish - muzou to delat furt dal, na design netreba sahat
3.) AC Shelby Cobra
4.) Toyota FJ Cruiser - ten novej, ne FJ
5.) Alfa Romeo Brera - sice stale povazovana za hrozny prusvih, ale presne ten typ auta, na ktery se chodite koukat nadsene do garaze, i kdyz nefunguje...

reagovat
ro
rock
03. července 2021, 06:34
1

- Civic je zvenku nesourodá kolekce nepůvodních detailů a interiár je jeden velký grc (díky východním bratrům za výstižné slovo). Za tím autem jsem se na ulici vždycky ohlídl, pravda, ale to za Velorexem taky. Ale pak přišla 9g a 10g a tak musím uznat, že v tomhle kontextu působí 8g skoro přijatelně.
- E60: ne, nemusím to uznat. E60 opticky působí jako o půl tuny těžší než E39. S hmotou si designerská kancelář BMW v Banglově období vůbec neuměla poradit (to platilo i o E65). Hnusné detaily jako přední světla, ledvinky nebo z profilu ta šikmá linka vedená od zadního okna okolo světel k nárazníku to jenom korunují. Kouzlo E60 spočívalo v tom, že každá další pětka od BMW už mohla být jenom hezčí.
- C6 ne mne nepůsobila ani tak moderně, jako exkluzivně: prezidentský kočár v evropském provedení. Trošilinku barokní tvary, ale v rozumné míře. Stejně exkluzivně jako tehdy na mne působí i dnes. Tady se se zařazením do skupinky nestárnoucích plně ztotožňuji.
- Scirocco - stoprocentní souhlas. Stačí se kouknout, jak tragicky se s podobným zadáním vypořádala Alfa, když vyprodukovala Breru. Klidně bych si ho koupil, a dost možná to časem udělám. Jenom proto, že se mi líbí.
- Quattroporte - neumím posoudit, tenhle designový jazyk jsem vůbec nepochopil. Působilo to na mne retro už tehdy, působí to na mne retro i dnes.
- Brouk - viz Maserati

reagovat
ro
rock
03. července 2021, 06:38
-5

Do výčtu bych přidal konzervativní sedany od Audi:
- Audi A6 (C6)
- Audi A4 (B7)
a jeden od jižních přátel
- Alfa Romeo 159

reagovat
Ra
Ragnarok
03. července 2021, 08:11
1

Souhlasil bych se vším, kromě toho Scirocca. Naopak BMW E60 alespoň v mých očích zraje jako víno. Design, který se jevil v době vzniku jako dost kontroverzní se ukázal jako velmi nadčasový. C6 nebo Avantime je sen! Celkově si myslím, že francouzi dokázali dělat neskutečně nadčasová auta, o to smutnější je pohled na jejich produkci dnes. Nedávno jsem takhle koukal na nějaké SUV od Peugeotu, jehož název končil osmičkou a říkal si: to jako fakt? FAKT?

reagovat
af
afro-r1
03. července 2021, 08:33
0

E60, E65 a E90 v mych ocich trochu zachranuji jen dve veci, resp. tri - facelift zkorigoval nejhorsi "korejske" ulety (treba ledvinky nebo lampy), dobra motorizace se sportpaketem a zajimava barva, ktera trochu zkoriguje opticke tri tuny hmotnosti.
Co zustane u vsech, je plocha deska pristrojovky nenatocena k ridici, na kterou je potreba koukat celou cestu.
A zakaznici se vyjadrili vcelku jasne, takze Hoydanook opet maloval "klasickou nudnou zamenitelnou" trojku, petku a sedmicku....

reagovat
riderhenry
03. července 2021, 11:01
-1

To natočení není úplně pravda. V E9x řadách je palubovka natočená k řidiči, jen to nejde tolik vidět. Ale rozhodně platí, že to jsou auta, která dělá jejich specifikace. Bez M paketů a se špatnou barvou to prostě vypadá blbě. Naopak taková M3 E92 v mých očích nemá konkurenci nejen designově. A ano, ten design určitě spíše vyzrál. Máme "hezčí" E90 a laik většinou auto hodnotí jako o generaci mladší záležitost...

Ča
Ča Snač Aj
03. července 2021, 09:40
4

Já bych rozhodně přidal Banglovu Z4 a to v obou karosářských provedení. To auto prostě nestárne a pořád vypadá skvěle.

reagovat
Frankie
04. července 2021, 08:12
0

Můžu jen potvrdit ????

Ev
Evlo
03. července 2021, 09:48
0

miata

reagovat
Vo
Vosisko
03. července 2021, 10:15
0

Za mě jednoznačně nadčasová je Alfa 159. To auto se mi snad nikdy neokouká, jak sedan tak kombík. A pak Ferrari 308, Audy 80, BMW E30, Aston Martin Vanquish, Lancia Stratos a Fulvia Coupé.

reagovat
Irwinek
03. července 2021, 11:00
4

Nadčasové auto? To nevím, ale nadčasové tvary, to bych věděl :-D
3/4 cihly ležící na celé cihle - Volvo 240/740/940 Wagon :-D

reagovat
vojtacz
03. července 2021, 13:49
2

Ta E60 mi skutečně už nepřijde tak ošklivá, jako mi přišla před třeba 10 lety. Nevím ale jestli dozrál její design, nebo jsem do jejího designu dozrál já.
Na UFO jsem zrovna nedávno koukal na parkovišti a pořád se mi líbí. Vlastně by mě vůbec nenapadlo že je až tak staré a pravda, Civic co přišel potom mě příliš neoslovuje.

A za sebe musím řict Saab 9-3. Facelift se začal vyrábět v roce 2008, přesto stále vypadá aktuálně. Výhodou asi je, že ho už není s čím srovnávat, dál už nic nebylo.

reagovat
Mechanik
03. července 2021, 19:34
-1

Saab je moc pěkný auto, v sedanu samozřejmě

togi
12. července 2021, 06:50
0

kombi je krásné taky

Pochtli
03. července 2021, 14:26
-1

Výběr dost ulítlý. Banglův design je pro mě naprosto nestravitelný u jakékoliv řady, C6 má divné proporce předek/zadek. Civic je ufo blob na kolečkách. Maseratti má ten čumák fakt divný výraz (i naživo - stává u Zvonařky). Scirocco mi přide na jednu stranu povedené, ale na druhou furt bojuju s optikou, kdy mi předek připadá širší než zadek. Porsche vypadá "furt stejně".

U mě je nadčasovost třeba Jaguar XJ X300. Tyhle křivky už u aut nikdy neuvidíte, nemá to šílené tvary, jen aby to vůbec zaujalo.. A přesto projede kolem a lidi se po něm ohlédnou.

reagovat
Trinom
04. července 2021, 09:51
1

No vidíš, já to vnímám přesně opačně. Až od doby Bangleho tvorby se mi BMW začínají jakž takž líbit. Do té doby nuda a šeď.

C70C
03. července 2021, 17:43
4

Vloni, když mi došlo jakou váhu bude mít následující roky individuální doprava kamkoliv a že je třeba si užít i krátké cesty do a z práce jsem koupil žlutou poFL 306 Cabrio. Víceméně z nouze, napjatý rozpočet bez jakékoliv rezervy, na jehož konci muselo být auto bez střechy. A od té doby se do toho auta zakoukávám úplně pokaždé, když k němu přicházím. Ať už s ním musím za prací do lesa, nebo jedu na místní okresky.. Pininfarina odvedl tenkrát sakra dobrou práci a to auto vypadá se střechou, bez i s hardtopem naprosto bez chyby i po víc, než 25 letech od představení. Nevypadá nadčasově ve smyslu "jako by vyjelo včera" ale ve smyslu "bylo, je a bude krásné".

reagovat
Mechanik
03. července 2021, 19:37
1

Tak takhle já to mám s E46 ci

C70C
03. července 2021, 20:40
0

Tohle uznám i jako zapřísáhlý antibavorák. E46ci je krásná, horší je to s typem lidí, co se na ně lepí..

Mechanik
04. července 2021, 11:43
0

Tak toho si cením, že uznáš krásu auta které nemáš rád.
S tím typem lidí, přijde mi že už je to pryč, teď u nich frčí e90. E46 už je spíš pro nadšence a srdcaře. Samozřejmě je to taky dané bublinou v které se pohybuji.

Be
Beran
03. července 2021, 21:20
4

Za me fiat 500. Uvedli ho 2007 a dodnes vizualne nezestarnul.

reagovat
Caddy
04. července 2021, 16:52
0

Pekny, hlavne ta C6 je proste kulervouci, to bych bral doma, nebyt to tak pruserovy...

E60/61 mi prijde naopak nepovedena, jedina nehezka petka a nezapadajici vubec do rady BMW, pripomina spis nejakeho japonce, necti charakteristicke prvky... pritom ostatni bangloviny se mi libi, fakt jen tohle je nejak mimo... navic mela smulu, ze prisla po dokonale E39, to je naopak auto, ktere nikdy nezestarne a je vzor, jak to melo vypadat. U E60 se staci podivat do interiru, jak to slo desne dolu...

reagovat
Mi
Mini Savage
05. července 2021, 14:57
1

Každý to vidí jinak. Mě tam chybí např. mini, fiat 500, renault 4, VW brouk. Jejich prvky se nejčastěji "opisují". Zejména maska mini je vidět nejčastěji.

reagovat
mariov8
08. července 2021, 08:03
1

C6 potkávám na letišti, krásné auto, i dnes. A i to Maserati Quatrporte můžu. Tohle mi sedí.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro LT 1975
Chevrolet Camaro LT

1975 rok výroby
170 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem