načítám data...

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC CVT: Samohybná židlička

Postavit malé a levné auto je tak těžké, že už to skoro nikdo nedělá. A když už ano, jde často o auto dost sterilní a originalitu, aby člověk pohledal. To u Space Staru ale neplatí.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Když jsme si telefonovali s PR Mitsubishi ohledně předání auta, veselý muž na druhém konci bezdrátu povídal něco o tom, že: "To se vám bude líbit, to má cévétéčko". Trochu jsem se vyděsil. CVT není zrovna něco, co bych v autech vyhledával. Jakkoli je mi sympatický princip držení motoru vždy v ideálních otáčkách, u většiny vozů je CVT zdrojem frustrace z projevu motoru a to často nejen zvukového. Ale k tomu se ještě dostaneme. Jak už je tedy nechtěným zvykem, přistupoval jsem k modrému automobilu značně podezřívavě.

Usadil jsem se na židličkám podobná sedadla bez bočního vedení, podíval se na jednoduché přístroje, nastartoval normálním klíčkem bez možnosti sklopení a pákou jako z roku 1985 jsem zařadil D jako dopředu. Benzínový tříváleček se rozbrblal, roztočil někam k pěti tisícům a malá modrá věc vklouzla do klidného a infekčního, pražského provozu. Řízení je pomalé a netečné, ale taky není nijak tuhé, takže jsem se našel někde za Nuselským mostem jak se špárám v nose a jen tak čekám. I posez "jako u stolu" naznačuje, že autíčko je spíše přepravní kapslí, než nějakým dravcem silnic. Sedí se tak nějak hezky vysoko, z auta je rozhled a ono lenivé řízení přidává vynuceným mácháním dramatičnosti každému průjezdu křižovatkou.

Podvozek je celý takový rychlý, malé výmoly sbírá s přesvědčivostí většího auta, ale jakmile jsem se dostal do pasáží, kde se měnil povrch, na horizont, nebo do větších nerovností, auto se vzneslo a začalo odskakovat. Věřte, v tak nízkých rychlostech jsem ještě ESP zasahovat nezažil. Osobně si nemyslím, že by to normálnímu člověku někdy překáželo, ale vědět, že podvozek má mezery není nikdy na škodu. Na druhou stranu auto ani po překročení prvotního limitu není záludné, ESP zasahuje smysluplně a ve výsledku tak jde spíše o příkré varování, než vyloženou neschopnost. Ale na nějaké to vyvádění není tento vozík stavěn. Jdeme se jen tak přepravovat: Zase jsem se posadil na židličky, zase použil tu starobylou, ale použitelnou a jednoduchou řadičku, a začal se jen posunovat. 

A všímat si interieru. Ano, ovládací prvky působí zastarale, ale to je tak jediné, co je jim možno vytknout. Jsou pochopitelné, funkční a nevypadají, jako by se měly každou chvíli rozpadnout. Rádio je dotykové, normální dvoudinové a vyměnitelné. Mitsubishi si za něj nechá připlatit a já mám jednu velkou výtku: Matný display není na denním světle téměř čitelný. Nevím, jestli šlo o vadný kus, nebo obecnou vadu, ale display je jednoduše příliš odrazivý. A jeho matnost jen způsobuje, že se odráží celá jeho plocha rovnoměrně. Jinak je radijko přehledné, má tydlety carplaye a androjdí auta a nemám nejmenší problém jej až na display pochválit. Škoda je, že levnější verze rádia nemá klasický dvoudinový rozměr, takže buďto tohle s nic moc displayem, nebo nic.

A pak je tu ta anabáze s tou převodovkou. Většinou si pod CVT můžete představit věc, která vytočí motor do nepříjemných výšin a tam zůstane, dokud nejedete z kopce. Je s podivem, že se to stává i hybridům. Ale vysokozdvihový tříválec v Mitsubishi je s CVT schopný jet do asi 130 km/h do tří tisíc otáček. A to se pak bavíme o basovém brblání, které může být ve výsledku i příjemné. Když chcete pořádně přidat, CVT napřed povolí, aby nechala motor vytočit, a pak pocitově "sepne". Takže prodleva od signálu ke zrychlení je pozorovatelná, ale zvuková kulisa a vibrace autíčka vám dají jasně najevo co, a hlavně jak rychle, se děje. Ve vyšších otáčkách pak motor bohužel trpí takovým tím “plastovým” zvukem a výsledný pocit je, že se sice snaží, ale moc smyslu to nedává. Na tempomat pak auto zrychluje maximálně do 4500 ot/min, což je dle mého také limit zvukové pohody na palubě. V dálničních rychlostech se pak k relativně příjemnému zvuku motoru přidává basovější hučení obtékajícího vzduchu a ona maximální stotřicítka se tak stává i tou rychlostí nejrozumnější.

Ale zpět k CVT: Ve výsledku se pak otáčky houpou celkem svižně podle toho, jak moc chcete zrychlovat. Je to jako na motorovém člunu. A auto má dost síly dole, aby stačilo běžnému provozu skutečně jen s tím pomalým brbláním. A když pak jedete po dálnici na tempomat, můžete mít z otáčkoměru inklinometr! Je to jednoduše první CVT, která mi nepila krev a kterou můžu bez váhání i s tím tříválečkem za ní doporučit jako dobrou volbu do příměstského prdítka. A myslím to jako velkou pochvalu. Narozdíl od jiných totiž působí tak nějak “lehkonoze”…

Já se po týdenním testu našel v pozici člověka, který přiběhne v roušce k autu a sundá ten kus hadru hned jakmile usedne, nastartuje a jednoduchým pohybem zařadí D. Seděl jsem na židličce, sunul se městem i mimoměstem, nebyl jsem brzdou provozu a auto po mně nic nechtělo a stalo se neviditelným. A s mým "osobitým" stylem si za to vzalo něco kolem sedmi litrů na sto.

Verdikt

Mitsubishi Space star má mrtvé řízení a podvozek, který skutečně není z nejrychlejších. Jde ale také o prcka, který se používá naprosto zamozřejmě a má skvělý automat. A jestli je mu vyčítáno, že některé ovládací prvky jsou demodé, pak: Pokud demodé znamená, že nemám inovativní a designovou řadičku, ale jednoduchou páku s osvědčeným chováním, která se intuitivně ovládá… No možná začínám být demodé…

Technické údaje

  • Motor: 12ventilový řadový zážehový tříválec DOHC MIVEC (3A92), 1.2l, 50kw(80k) a 106Nm ve 4000 ot/min
  • Převodovka: Bezestupňová s hydrodynamickým měničem
  • Max. rychlost: 173 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 13,5s
  • Hmotnost: 980kg
  • Cena: S dotykovým rádiem  324 840 Kč

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
05. dubna 2020, 12:28
2

Za ty peníze do města ideál. Automat to má, rozměry akorát, kufr dostatečný, spotřeba solidní když nejsi Machač. Zase ten jejich interiér alá Carisma. Jenže ono jenom z fotek člověk vidí, že to co potřebuješ tam máš. Mimochodem ad. volič AT. Tyhle starý páky jsou stejně nejlepší. Vždycky si na to vzpomenu když vidím ultra konzervativní stylish středový tunel s moderním voličem. Toho bordelu co se v tom drží v těch spárech... Tady co? Do toho kopneš D a od toho taky je. 80 koní by mělo stačit skoro všude v jednom ve dvou lidech. Rádio beru jako milou "zaostalost". Když to umí AA a ACP je vystaráno až na ten displej, ale co jde to vyndat.

Musím říct, že se mi to v rámci třídy dost líbí za ten dukát. Potřebovat takové auto určitě se s tím jdu povozit.

reagovat
Holofaust
05. dubna 2020, 19:00
-1

CO je na tom proboha za 300K?

reagovat
beastar
05. dubna 2020, 21:23
0

A co je třeba na elektrickým Citigu za 500,000? A na Fabii momentálně v akci za 300,000. Ty už asi nový auto tak posledních 30 let nekupoval že :D

Holofaust
05. dubna 2020, 23:52
1

Na citigu baterky a fabie fakci je trochu víc auta + slepice... toto je auto z 90tých let, vývoj i nástroje dávno zaplacený, aut jezdí mračno po asii, výbava nula a všechno čistá mechanika... Postav vedle toho dáchčiji.. zpracování stejný, auto větší a se stejnou výbavou levnější...
a 50kw z atmo tříválce 1.2? OHV favorit s blokem motoru z roku 64 to měl a to měl o válec víc...

beastar
06. dubna 2020, 00:38
0

Nezlob se na mě, ale 300,000 za městský auto s CVT je prostě úplně normální cena. Dacia je zase trochu jiná věc. Když budeš shánět auto do města, malý a obratný. Koupíš si Sandero jo? :) A ten argument k Fabii to je nesmysl na jehož rozbor nemám náladu. Fabia za 300 žádnou výbavu moc mít taky nebude. Argument "LOGO" platí akorát tak v Čr a Sr trochu. Jezdí jich mračno od Čr až po Kubu. Citigo a baterky... za půl milionu. Ok tohle nemá cenu evidentně si nový auto nekupoval 30 let... Jediný na čem se shodnem, že 50 kw z tohohle motoru je málo a zcela určitě to pojede na hovno.

kotzitzaq
06. dubna 2020, 07:05
1

Tak ono 50 kw není 80 k. Ten motor má dle údajů Mitsubishi 59 kw (typing mistake). Jinak souhlasím, že cca. 300k za malé auto s automatem a výbavou "to co reálně potřebuješ" je OK. Před pár lety si žena kupovala podobný drbadlo s podobnou cenou, ačkoliv za podobné peníze mohla mít novou kombíkovou Fábii, nebo ojetý Transporter, nebo ještě ojetější BMW 7er :-) . Někdy prostě nepotřebuješ co nejvíc plechu, ale skutečně auto dle svých potřeb.

bitner
06. dubna 2020, 11:12
0

Jo, kapotovany skutr dava do mesta vetsi smysl nez Sandero. A cena je s tim automatem docela bez konkurence.

beastar
06. dubna 2020, 13:56
1

Když i Bitner PRO dačijník a předseda svazu fanoušků Dacia CZ/SK napíše toto, tak je to svatý a pravda.
-
Komentář upraven 6. 4. 2020, 13:57:03

Ha
Habakukk
07. dubna 2020, 13:40
0

Prvně jsem si řekli jako 300t Kč za toto je dost, ale pak jsem se zamyslel a vlastně cena OK. Automat, klima, radio s Waze co víc člověk do města potřebuje.

krab
07. dubna 2020, 13:58
-1

Cena je asi OK, spíš je otazník jestli toto anebo jít do něčeho novějšího. Konkurence je na trhu dost. Není to ani tak dlouho co mi dali na jednu recenzi lehce jetý Stonic s motorem 1.25i o podobným výkonu, ale se čtyřmi válci. O něco větší auto, cenovka velmi podobná, ale už to nebyla funglovka, ale měl něco málo najeto. A je to takový prostě pro důchodce do města, z vesnice do města a zpět. Na žádný dálniční ježdění atd. to není.... Space Star bude něco podobnýho. Na druhou stranu ta old school nenáročnost právě láká určitý zákazníky právě a záměrně k těmto autům.

Dneska, kdyby se mě někdo zeptal jaké městské supermini, nejspíš bych řekl : Clio ve 130 k variantě. Ale takový auto stojí o dobrých 100k víc než tohle... Takže ono to prostě sedí cenově i zaměřením cca správně...

beastar
07. dubna 2020, 14:24
0

Já bych si koupil taky za víc VW Up, ale jen protože se mi ta auta líbí. V rámci téhle kategorie miniaturních aut. Jinak cenu 300,000 s touhle výbavou včetně toho AT považuji za dobrou. A rozměry? Tak snad jako městský auto si nikdo nekupuje kvůli tomu aby v tom vozil rodinu a pytle cementu. Nákup tam dáš nouzově to 4 lidi sveze. Na dovolený sem kdysi jezdil Daewoo Matiz... ve dvou na pláž do krámu a zpátky naprosto dostačují auto 0,8l. Bydlet někde na té Sardinii a podobně tak mám něco podobnýho na celej rok a neřeším to:)) To jsme zase u toho jakou optikou na to koukáš... A jako to Mitsu má výhodu v tom, že vážně působí "staromilsky" i když má CVT... Tuším Krabe že ty si kdysi měl na nějaký test Lancer v základu... to je přesně ten typ auta.

ransom
05. dubna 2020, 20:27
0

Bez mučení se přiznám, že jsem tuhle muňku měl v úzkém výběru před asi tak dvěma lety. Nakonec by na ni možná doopravdy došlo, kdybychom s manželkou nezměnili požadavek směrem k "něčemu většímu". Ono se mi to nakonec úplně moc nelíbí jako na pohled, na pocit a tak, ale do města myslím dost dobrý. Občas u nás i nějaký SpaceStar potkávám, jak statečně kmitá po ulicích. Dovedu si v tom docela dobře představit i nějaký skromný hybrid nebo aj elektriku na takové to pocukávání do 100km.
Zvuk CVT mi silně připomíná jízdu výtahem...

reagovat
custom1
06. dubna 2020, 07:26
0

Mně se to líbí, úplně by mi to stačilo. Cena je podle mě ok, nové auto s automatem se těžko shání levněji.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
06. dubna 2020, 08:51
0

Hlavně to CVT do mesta je úplně boží. Mám zkušenost jenom s Jazzem. Ale ta pohoda a plynulost v jinak uskakane dopravě je až návyková. Na začátku se mi zdálo, že to vlastně nejede, ale pak mi došlo, že z velké části je to jen dojem vytvářeny CVT převodovkou a v provozu a na svetlech jsem jeden z nejrychlejších. Jen si zvyknout na ten pocit.

custom1
06. dubna 2020, 10:46
0

Zatím jsem auto s CVT neřídil. Někdo tvrdí, že je to na hovno, další, že je to super. Chtěl bych to zkusit...

Ča
Ča Snač Aj
06. dubna 2020, 11:19
0

Muj dojem by se dal shrnout jako: ve městě super a nenucené, na dálnici v legálních rychlostech adekvátní, lepší spíš na kratší přejezdy, na okresky jenom pro klidného řidiče :D obecně hlavně ve městě plynulé a neobtěžující, spoustě lidem asi vadí jak nerostou otáčky zároveň s rychlostí. Takže jo, je třeba to vyzkoušet.



Poslední komentáře