načítám data...

Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic: Když méně je více

Na první pohled je Mercedes-Benz GLC obyčejným naftovým SUV. Druhý pohled však ukáže, že zase tak obyčejný není.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Před pár týdny jsem na tomto místě napsal, že Volvo XC60 je středně velké SUV, na kterém se těžko hledají chyby. Pod článkem se pak rozjela nesouhlasná diskuze, že jsem to s chválou přehnal. Musím říct, že si za svým hodnocením stále stojím a na verdiktu bych nezměnil ani čárku, protože z objektivního hlediska to tak prostě je. Jenže o nějakou chvilku později se mi do rukou shodou náhod dostal modernizovaný Mercedes GLC, což je vlastně přímý konkurent onoho švédského SUV. A teprve tehdy jsem pochopil, že zdánlivé detaily mohou v konečném hodnocení hrát až překvapivě velkou roli.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Modelová řada GLC je pokračovatelem řady GLK, kdy v rámci zpřehledňování názvu názvů, vyměnili u Mercedesu písmenko K za C. GLK bylo na svou dobu nesmírně zajímavé SUV, které upoutalo svými hranatými tvary a pro německou automobilku to byl poměrně velký úspěch. GLC naproti tomu kompletně obměnilo vizáž a doslova zahladilo všechny ostré hrany. Mezigenerační skok byl opravdu překvapivý, co do vzhledu vozu. Přesto však GLC zůstalo poměrně líbivým autem. O tom svědčí i loňská mírná modernizace, která do vnějšího designu prakticky nijak nezasahovala. Řekli byste, že GLC je tu s námi již pátým rokem? Já ani ne. Jeho tvář je pořád svěží a nejeví zásadní známky stárnutí, což poukazuje na jistou nadčasovost. Nečekejte tu žádná překvapivá řešení, nebo divoké linky napříč celým vozem, či extravagantní tvarování světel, kterým si pomáhají někteří konkurenti. Tady se hraje na jistotu, ale rozhodně to není na škodu. Osobně se mi nejvíce zamlouval boční profil, který je krásně čistý a vyvážený. Dlouhá přední kapota, krátké převisy a záď která nepřipomíná krabici od bot, ale zároveň zachovává dostatečnou míru praktičnosti. Jo, asi nevyhraje soutěže krásy, ale vnější design na mě působí opravdu propracovaně a musím přiznat, že se mi GLC líbí. Tím spíš v té uhrančivé červené metalíze. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Modernizace je o něco více znát uvnitř. GLC dostalo plně digitální přístrojový štít, který bez debat patří mezi to nejlepší, co můžete v autě dnes mít. Má velmi povedené uživatelské prostředí, spoustu možností individualizace, jednoduché ovládání a poskytuje spoustu informací. Osobně se řadím spíše mezi příznivce klasických analogových budíků, ale kdyby všichni měli to, co Mercedes, tak by se nám tu pěkně žilo a vůbec by mi to nevadilo. Další změnou uvnitř vozu je implementace infotainmentu MBUX. Pokud jste v poslední době četli nějakou naší recenzi na nový Mercedes, pak vám jistě nemusím připomínat naše nadšení z tohoto systému. Jedním slovem je prostě skvělý. Abych se tady znovu a znovu neopakoval, pak vám tady připomenu mou recenzi elektrického EQC, které je vybaveno stejným systémem, ve které jsem se mu věnoval víc než dost. V GLC to funguje úplně stejně dobře. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Novinářská auta obvykle bývají napěchována veškerými možnými příplatky až po střechu. Proto jsem byl trochu překvapen, když GLC dorazilo k testu v poměrně střídmé výbavě. Žádné příplatkové audio (mimochodem i to obyčejné hraje skvěle), pouze obyčejný tempomat a tak dále. A víte co? Bylo to super. Na palubě bylo všechno, co je třeba ke každodennímu soužití, člověka nic zvláštního nerozptylovalo. Interiér nebyl nakašírovaný bílou kůží nebo jinými serepetičkami. Naopak, polokožené tmavé sedačky, a vcelku nezajímavé obložení rozhodně neupoutají na první pohled. O to víc je však oceníte při každodenním používání, neboť tato kombinace je opravdu praktická. Nikde nezůstávají otisky prstů, čalounění je odolné vůči dětem a vlastně to vypadá i docela dobře. Pokud bych si někdy objednával GLC, dost možná by to byla právě tato kombinace. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Co se prostoru uvnitř týče, pak je vše v nejlepším pořádku. Přední sedačky pojmou i rozměrnější osoby a zároveň se dozadu poskládá další dospělý člověk, aniž by trpěl zlomeninami dolních končetin. Zdálo se mi, že obestavení prostoru je tady dokonce lepší než u elektrického ekvivalentu EQC, který je nejbližší příbuzný GLC. Pochválit musím kufr, do kterého se bez problémů naskládají propriety pro dvě malé děti a ani s nimi nemusíte hrát tetris. Pokud hledáte středně velké SUV na každý den, na GLC se můžete naprosto spolehnout. A to jsem vám ještě neřekl, jak jezdí. To pro mě bylo asi největším překvapením. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

O pohon červeného SUV se staral dvoulitrový diesel o výkonu necelých 200 koní. Veškerá síla putovala na silnici skrze všechna čtyři kola. Ruku na srdce, z hlediska provozních nákladů a poskytovaného výkonu je tohle asi nejsmysluplnější kombinace, kterou můžete pořídit. V době mild, full či plugin hybridů je vlastně docela osvěžující mít k dispozici obyčejný spalovací motor, který nespoléhá na žádného elektrického pomocníka. A zároveň je to další důkaz, že spalovací motor má stále co nabídnout, i když v jeho válcích teče nafta. Dvoulitr je až překvapivě kultivovaný, dovnitř neproniká žádný nežádoucí hluk. Vyzdvihnout musím spojení motoru a převodovky. Obvykle nemám příliš v lásce skříně, které mají zbytečně moc kvaltů, protože to často bývá spíše ke škodě. Tady je tomu však jinak. Devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic je perfektně odstupňovaná a dokonale využívá síly motoru. Prakticky neustále se pohybuje v ideálních otáčkách a díky tomu máte za volantem pocit, že to jede snad i lépe, než naznačují papírové předpoklady. Naprosto hladké řazení je samozřejmostí. Za celý týden jsem nezaznamenal jediné chování, které by mi bylo proti srsti, což je poměrně unikátní. Devítikvalt od Mercedesu patří jednoznačně mezi ty nejlepší automaty dneška. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

A povedené sladění motoru a převodovky se vám bude hodit, protože GLC jezdí lépe, než byste se si možná představovali. Testované auto mělo obyčejný ocelový podvozek se selektivními tlumiči. Není to klasický adaptivní podvozek (za ten si musíte připlatit), který upravuje nastavení v reálném čase či na základě zvoleného jízdního režimu. Tohle funguje až na základě propružení v konkrétní situaci. A je to boží. Že bude středně velké SUV Mercedesu pohodlné, to se tak nějak očekává. GLC rozhodně nezklame. Na devatenáctipalcových kolech skvěle filtruje nerovnosti a udržuje posádku v klidu a pohodě. Nekymácí se jak bárka na otevřeném moři, veškeré hrboly pohltí skvěle naladěné zavěšení a od kol se nedostává žádných rušivých elementů. O to víc mě překvapilo, jak funguje na běžné okresce.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz 

Celý pracovní týden jsem se pohyboval ve městě, či na dálnici. O víkendu jsem se přesunul na chatu a využil příležitosti na chvilku opustit rodinnou idylku a vyrazil jsem na trackday v Sosnové. Cesta vedla přes zakroucené silnice v okolí Bezdězu a já si je neskutečně užil. Ano prosím, v pohodlném dieselovém SUV. Ptáte se, jak je to možné? Sám nevím, ale když jsem vzal GLC pod krkem, byl jsem v šoku. Chuť, s jakou se tohle SUV skládá do zatáček jsem opravdu nečekal. Přesné řízení mi dodávalo jistotu a já s každým ujetým kilometrem zrychloval. Najednou jsem se přistihl, jak si pohrávám s přenosem hmotnosti, jak posunuju brzdné body a jak využívám neuvěřitelné jistoty podvozku, který držel stopu nehledě na stav asfaltu pod koly. Dokonce ani vyšší těžiště nebylo překážkou k opravdu ostré jízdě. Stačilo jen zvolit správnou tu správnou stopu, zapomenout na fakt, v jakém autě sedím a Mercedes mě protáhnul zatáčkou s nadšením a překvapivou lehkostí. Kolegové jistě potvrdí, že jsem do Sosny přijel s rohlíkem na puse a divili se, jak je to možné. Jak by řekl klasik, to jsem skutečně nečekal. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt 

Mercedes postavil skvěle dotažené SUV, které dokáže okouzlit i nadšeného řidiče, mezi které se řadím i já. Nabízí výborný mix užitných vlastností a každodenní použitelnosti a zároveň překvapí na cestách, na kterých byste to nečekali. K tomu, aby oslovil své potenciální zákazníky nepotřebuje ani opulentní výbavu, a vystačí si s málem. Na tomhle autě je vidět, že se mu v rámci vývoje dostalo opravdu pořádné péče a je to poznat. Poslední dobou občas žehráme na to, že se do prodeje nedotažené auto. Naštěstí to není případ GLC. Tohle je perfektně vyladěné auto, na kterém bych neměnil asi vůbec nic. Skoro si tak říkám, že bych jej dokonce upřednostnil před obyčejným Céčkem, protože GLC funguje minimálně stejně dobře (ne-li lépe) a zároveň poskytne jistou dávku praktičnosti navíc. Mercedes odvedl vynikající práci.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 950 cm3
Výkon: 194 koní (143 kW)
Točivý moment: 400 Nm v 1 600 – 2 800  ot./min
Převodovka: devítistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1755 kg 
Maximální rychlost: 215 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  7,9 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba udávaná: 5,2 – 6,0 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,0 l/100 km
Cena od (s daným motorem): 1 211 210,-
Cena testovaného vozu: 1 480 946,-

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fa
Fandatik
26. srpna 2020, 22:24
0

Už od začátku testu, jsem se těšil na verdikt a porovnání s již dříve testovaným XC60.

Tak si ho dovolím tipnout. "Volvo již dohnalo a ve většině případů i předehnalo německou prémii cenou, ale vším ostatním (minimálně na Mercedes) stále výrazně ztrácí.

reagovat
Daniel Borský
27. srpna 2020, 08:28
1

Zase buďme spravedliví. Volvo dohnalo německou prémii nejenom cenou, ale i svými kvalitami. XC60 je vážně dobrá a pokud bych si měl třeba vybrat mezi tím a Q5 od Audi, sáhnul bych po Volvu. Problém Volva je, že Mercedes je v každém ohledu ještě o kousek dál a dotaženejsi a v celkovém součtu to pak dělá překvapivě viditelný rozdíl. Umím si představit že v této kategorii dá někdo přednost XC60, protože to auto má co nabídnout. Já osobně bych šel však bez nejmenších pochyb pro GLC.

Fa
Fandatik
27. srpna 2020, 10:08
0

Tomu rozumím, ale to místní až přehnané Volvo nadšení a obhajování těch brutálních cenovek potřebovalo trochu zchladit.

Be
Beran
26. srpna 2020, 22:50
0

Ta fotka celniho svetlometu a pak bily pruh neceho odrazeneho u A-sloupku je vizualne uzasna!
Jak dlouho jste ji aranzovali? :-)

reagovat
M
28. srpna 2020, 21:04
0

Tapacirung tam uz asi takto bol pred fotenim :)

ratan groch
26. srpna 2020, 22:55
0

Nevyznam sa v SUV a nemam predstavu kolko moze stat. Viem, ze si to mozem vygooglit, ale bolo by pre mna pohodlnejsie, keby som sa to docital priamo v recenzii. Netusim ani kto je tomuto autu konkurencia okrem X3 a asi Macan, ale to uz je jednoznacne moja neznalost. Asi aj Stelvio mi teraz napada. Existuje v tejto triede etalon?

Paci sa mi, ze z clanku citit ako velmi si bol s autom spokojny. Dobre sa to citalo.

reagovat
beastar
27. srpna 2020, 02:39
3

V téhle třídě je něco etalon. Momentálně je to přesně to auto o kterém si četl v tom testu. Teoreticky nemá konkurenci právě v kolonce cena a co za ni dostaneš. Tohle auto z testu koupíš za nějakých 1,2 mio bez příplatků z katalogu s nima budeš někde na 1,4 za hezky vybavený auto. Jezdí to za pět a má to úžasnej krouťák čili to jede "vodspodu". Je to prostorný, dobře se to ovládá, ledacos to projede a je to pokračovatel takové té klasciké linie SUV od MB... čili ML, GLK atp. Žádný nazvedaný "eSko". Jediný co mi na tom vadilo byla tradičně píčoidní EKO převodovka která řadí nahoru snad už v 1,200 rpm. Aspoň je v tom ticho. Koupil bych si to? Jistěže.

Konkurenti jsou fajn, ale ne tak fajn. Macan ti startuje na 1,7 bez ničeho. X3 začíná za 1,2 s tou prašivkou co zrychluje na sto deset sekund a to v tom nejsou žádný příplatky... Jinak je docela dobrý o tom žádná. Volvo na volvíčkáři nemá cenu komentovat. Stelvio je taky od 1,4 s naftou a awd, navíc je to spíš takový no... dost jiný suv. A zrovna v naftě bych asi úplně Stelvio nechtěl. Pak jsou tady nějaký ty DS7 a podobně, ale to už zase jako úplně k Mercedesu asi není srovnatelný image.

krab
27. srpna 2020, 07:50
0

Souhlasím, tohle konkrétní auto jsem měl vypůjčený na cestu za zimní Concourse d' elegance do Švýcarska, někdy v únoru a bohužel to den před akcí kvůli koronáči zrušili... tak jsme nejeli nikam. Ale auto jsem měl už vypůjčené a mercedesu stačilo ho vrátit až za týden jak bylo domluveno. Tak jsem s ním ten týden jezdil. A souhlasím s tím co píše Dan, jen zase s trochu odlišným pohledem na to "sportovní" svezení v tom. To jsem moc nepociťoval. Zkrátka se řídí fajn, příjemně, ale nic mě nelákalo s tím jet oblíbené okresky namísto dálnice. Prostě pohodový auto a v recenzi jsem to tak nějak charakterizoval jako ideální auto pro dámu, svou ženu od které bych si v zimě když je hnusně, slota, bláto, sůl, sníh tohle auto rád půjčoval. Protože sporťáky spí zimním spánkem pod saténovou přikrývkou ... (ne to přeháním) Ale zkrátka jako zimní auto by byl tenhle Mercedes ideální.

Spotřeba ale není 5 litrů , já teda naměřil něco málo pod 7 , to je tak řekl bych typicky za kolik to bude dlouhodobě jezdit. Převodovka skutečně řadila tak, že chtěla motor podtáčet, ale jestli se nepletu tak tam byl nějaký režim sport, na ten to bylo lepší. Už si to totiž nepamatuju, ale vím, že mě převodovka netrápila, vlastně kromě někdy legračního a zmatenýho hlasovýho ovládání na autě nevadilo vůbec nic. To auto je prostě velice dobrý. Jestli by byl lepší céčkovej kombík, to možná a asi i jo, ale zase se nedivím, když si řidiči a spíš hlavně řidičky vybírají GLC. Mě přijde jako takový elegantní dámský auto, specielně když je to ta varianta se sníženou zádí kupé. A ta je světe div se v reálu i hezká. Ale je to pochopitelně věc názoru.

Daniel Borský
27. srpna 2020, 09:27
1

Ano, konkurenty pro GLC jsou Q5, X3, Macan, Stelvio, XC60 apod. Prostě střední SUV. Osobně si však myslím, že největší konkurent je z vlastní stáje. Model GLB nabízí na podobném půdorysu víc místa a umí být levnější. Mám pocit že ho tam někde v kalendáři na podzim také máme, takže se o tom budeme moct brzy přesvědčit.
Určit etalon je složité, protože každý člověk má na auto jiné požadavky. Nicméně GLC nabízí natolik povedený mix všech vlastností, že má v mých očích k pozici etalonů asi nejblíže.
A cenově je to tak, jak říká Beastar, začíná někde na 1,2 mio. Do 1,5 se vejde hezky vybavený kus, viz konkrétní testované auto. To je fér nabídka.
Krab: nikde jsem nepsal, že je to sportovní. Jen že celkové sladění podvozku, řízení, převodovky a motoru je natolik povedené, že mě to auto bavilo i takových silnicích, na kterých bych to nečekal a překvapivě jsem si to dost užil.

Fa
Fandatik
27. srpna 2020, 15:23
0

Spíš se divím, že MB nevypustí do světa Cclass All-Terrain.

beastar
27. srpna 2020, 15:29
1

Fandatik: Ono ale cecko v Allterrain verzi bude to uz se vi. Stejne jako je ecko. To jsou ale souperi pro AllRoad, Scout, Crosscountry, Rangers, Navyseals a jak se to vsechno jmenuje ty nazvedany kombiky s plastama. To je jinde nez GLC. Fakt se tim svez aby si o tom mohl fundovane popremyslet.

Fa
Fandatik
27. srpna 2020, 18:16
0

Něco málo jsem odjel s Macanem (v této kategorii). A za mě je to zapomenutelná vzpomínka. Dřív jsem ty touhy svézt se ve všem co bylo k dispozici měl, dneska už ne. To asi mluví za vše.
Jinak jsem rád, že článek potvrdil dominanci MB i v kategorii, která mě vlastně nezajímá.

beastar
27. srpna 2020, 18:49
2

Macany sem doposud ridil asi 4 kusy. GLC dva tuhle naftu a amg. Jizdne jsou to asi srovnatelna auta. Design je vec nazoru. U MB se vzdy dostanes na lepsi porizovacku a nizsi naklady na servise. Mercedes zase postavil opravdu dobre auto. A po xté v rade skvele suv, pro moderni mesto a dalnice. Auto potesi kazdeho. Priznivce technologii, aktivni jedince i maminky ze satelitu. A o tom to je.

Be
Beran
27. srpna 2020, 22:06
0

A proc je teda na tom MB nejhure z D3?
Tim nechci shazovat ostani pochvalne komentare na auto. Je to opravdu seriozne minena otazka.
Moje vedomosti konci u obcasnych prezentaci z benchmarku a internetovych zprav o ekonomickych problemech daimleru.

Fa
Fandatik
27. srpna 2020, 22:25
0

V jakém kritériu na tom má být MB nejhůř z D3? Celé skupině Daimler AG se loňský rok nepovedl, nejvíc se řeší pokuta za chybnou certifikaci a potíže jsou i v dalších divizích, ale MB Cars žádné zásadní problémy nemá.

Adam Forman
28. srpna 2020, 08:48
0

Cože?! 1,5 Mega zo totok? Za ty prachy by byla pěkná NA miata, lift kit, terénní drapáky a kus pozemku na blbnutí!

beastar
28. srpna 2020, 13:45
2

Beran: Těhle sraček se dost napovídám v práci. Takže se budeš muset spokojit s odpovědí Fandatika:) A opravdu takhle od stolu říct o tak komplexním problému cokoliv objektivního nejde. Subjektivně si myslím, že na tom určitě špatně nejsou. To že se nepovede celému koncernu jeden rok, nic neznamená. Dál bych debatu nerozvíjel. To sem nepatří.

Be
Beran
28. srpna 2020, 14:06
1

Fandatik, beastar.
Diky. Je mozne ze v tech zpravach zamenuju cely koncern a divizi osobaku.

Fa
Fandatik
28. srpna 2020, 21:38
0

Ono je to fakt složitější. Od majetkových poměrů v matce, kde budou Číňani zlobit, přes MB leasing (mají k tomu vlastní banku), přes truck a další.
Nemám v tom tolik peněz, tak se většinou spokojím s uceleným rozborem analytiků (Dailmler pokrývají skoro všichni).
Jak psal Beast, je to komplexní problém, navíc hodně politiky v tom.
Když dáš konkrétní dotaz "smysluplný, který by mě mohl zajímat" tak projdu zveřejněné výsledovky a můžu ti k tomu napsat víc. Ale pro porovnání s D3 bych musel projít i jejich kompletní výsledovky. Pro mě na víkend práce.

Mi
MicR
03. září 2020, 11:51
0

Mám ten nejnovější dvoulitr v kupe CLA 200d (2/2020 nové) s 8 stupni, a opravdu se to moc povedlo. Spotřeba 5 - 5,5l, vysoký kroutící moment od nízkých otáček, o převodovce skoro nevím. Moc se povedl i Eco režím, plachtění sníží spotřebu někam k 4,5l. Interiérem Mercedes podle mě předběhl konkurenty.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem