načítám data...

Máme budoucnost

V automobilovém odvětví probíhají změny, objevují se nové vize, boří se staré pořádky. Jaká budoucnost nás vlastně čeká?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ať už jste fanda čehokoli, jednu zásadní pravdu znáte – ty dobré časy už byly. V letectví už dávno odzvonilo fantastickému zvuku motoru Merlin i čisté eleganci nadzvukového Concorde, kosmonautika se od dob dobrodruhů a hrdinů posunula ke komerčnímu létání raketových náklaďáků a ač si o virtuální realitě můžeme myslet, že je fantastická a otevírá zcela nové možnosti, původní Mario a Prince of Persia – to byly hry s charakterem!

Je to stejné ve světě automobilů? Kdyby jen stejné! Automobilový svět je výkladní skříní starých dobrých časů, co se už nikdy nevrátí. Stará auta voněla, díky čistě mechanickému spojení člověka se strojem měl řidič dokonalý přehled o veškerých pohybech vozu. Zkrátka tady byl řidič pánem, tady skutečně řídil, tady cítil, že žije. A to všechno je teď pryč. Dnešní auta jsou jen samý počítač, samý asistent, samé emisní seškrcení, samá unifikace. Ta tam je veškerá radost a dobrodružsví. Alespoň tak jsem to slyšel vyprávět.

Když jsem byl malý kluk, co se začíná zajímat o auta, měli jsme doma Fiat Tempra SW. To bylo auto! Digitální přístrojový štít, pohodlná sedadla, elektrické ovládání oken, automatická klimatizace a krásné zelené podsvícení (všech tlačítek, svítily i páčky pod volantem(!) ) – prostě nádhera. A k tomu ten aerodynamický moderní tvar. Vůbec jsem nechápal, co všichni vidí na těch všech veteránech – autech, která jsem nazýval ‘pragovní’ a kterými jsem upřímně pohrdal.

Příští rok to bude třicet let, co první Tempry vyjely z továren Fiatu. Teď budou veteráni z nich. A já nedávno jednu Tempru potkal. Byla přesně taková, jakou jsme měli. Vínová metalíza, čtyřpaprsková kola, kombík. A ano, přiznávám, zastesklo se mi. To auto má své kouzlo, pořád má ten zvláštní integrovaný spoiler v pátých dveřích, pořád má tu krásnou přístrojovou desku bez jediného otočného ovladače či ukazatele (tenkrát mi to přišlo hrozně moderní). Skoro jsem měl tendenci si pomyslet, že se celý svět vážně řítí do zkázy a že bych nejradši vyměnil moderní vůz za tohoto starého Fiata. Ale víte co? Nevyměnil bych ho.

Dnešní auta jsou lepší. Prostě jsou. Není to jen tím, že mají lepší výbavu, lepší jsou naprosto ve všem. Jsou rychlejší, bezpečnější i snadnější na údržbu. Svět se hodně posunul. V posledních letech se pomalu stává realitou to, čeho se nadšenci báli a před čím varovali. Velké motory vyklidily pozice těm malým, asistenční systémy přebírají kontrolu nad vozem, elektromotory si našly cestu pod kapoty moderních vozů. Co nás tedy čeká dál? Slyšel jsem nejednu vizi a bohužel valná většina z nich nevěstí nic dobrého. Auta ještě více odstaví řidiče, motory přijdou i o těch pár válců, které ještě zbyly, všechno bude na elektřinu, všechno bude pod dohledem. Z vašeho vlastního auta se stane váš soukromý taxík. Zábava za volantem skončí.

Ale protože jsem lidumil a věčný optimista, rozhodl jsem se přidat vlastní vizi. Ale začněme trochu vědecky, podívejme se na trendy, jaké utvářely současnou nabídku automobilů. Často se říká, že jsou všechna dnešní auta stejná a nudná. Ale pravý opak je pravdou. Vezměme si jako příklad třeba automobilku BMW. V dobách, kdy bylo všechno ještě v pořádku, vyráběla vlastně tři základní řady – modely 3, 5 a 7. Trojka byla sedan klasických proporcí se čtyřmi kulatými světly vpředu, většinou v šedé metalíze. Pětka potom byla sedan klasických proporcí se čtyřmi kulatými světly vpředu, většinou v šedé metalíze. A sedmička? Nechtějte, abych to psal potřetí… Jako alternativa tu byla verze kombi a vrcholem pestrosti potom kupé a kabriolet. A to bylo vlastně všechno.

A dnes? Ano, rozeznat sedan 3er a 5er je stále práce jen pro odborné oko, ale těch variant je tu více. O mnoho více. Je tu hatchback, je tu městské elektrovozítko, jsou tu kupé, čtyřdveřová kupé, rodinné liftbacky a SUV. Vážně mnoho SUV. V nabídce dnes má BMW sedm různých typů SUV.

Dá se tedy předpokládat, že trend bude pokračovat. Modelů bude ještě více. A to je lepší zpráva, než by se mohlo na první pohled zdát. Více modelů totiž znamená nejen větší výběr, ale především méně kompromisů. Když byl v nabídce pouze sedan, musel umět všechno. Musel vyhovovat všem potenciálním zákazníkům. Ale dnes? Prostě si vyberte. Chcete velké pohodlné auto? Není problém. Malý sporťák? Opět žádný problém. Velký sporťák? Ani to není problém! Zdá se tedy, že na pestrost nabídky si do budoucna nebude lze stěžovat. A automobilkám toto otevírá zcela nové možnosti v hledání vlastní identity, jak nedávno předvedlo Volvo. Trh je obrovský, proč se jej snažit obsáhnout celý? Proč nestavět auta pro lidi, kteří chtějí především bezpečí, klid a relax, když přesně taková auta umím nejlépe?

Dalším trendem je elektronika. Tou jsou auta prošpikovaná opravdu důkladně a trend zdá se není na ústupu. Máme se tedy bát? I tady jsem poměrně optimistický. Podíváme-li se například na petrolheady tolik sledovaná sportovní auta, i zde přináší elektronické systémy nejednu výhodu. Abychom byli politicky korektní, použijme teď jako příklad namísto BMW třeba Mercedes-Benz, konkrétně E63 AMG. To by mělo být velmi kompromisní auto. Velký sedan s téměř závodním pohonným ústrojím. A kompromis většinou znamená, že nebude dobré nic – ani zábava, ani pohodlné cestování.

Jenže je tu doba elektroniky a jízdních režimů. E63 AMG umí být zadokolkou i čtyřkolkou, umí jezdit potichu a komfortně stejně dobře, jako přitvrdit hru a zalít celé údolí neskutečným rykem. Mercedes E63 AMG se umí sám řídit, popojíždět v koloně bez zásahu řidiče, udržovat se v jízdním pruhu, sledovat okolí, sám zaparkovat, hlídat si odstup od ostatních aut – ale stejně dobře umí i nechat vše v rukou řidiče a driftovat po závodní dráze. A tohle je moderní elektronika, jak ji mám rád a jak mě baví. Není tu od toho, aby vám brala hračky. Stará se o vás, pomáhá vám, umožní vám nastavit si auto přesně tak, jak sami chcete. A proč by to tak nemělo být i nadále? Očividně to má úspěch. I VW Golf dnes může mít uřvaný výfuk, co dělá brapapa, a podvozek naladěný na Severní smyčku. Proč? Protože to jde vypnout. Protože už není potřeba hledat kompromisní nastavení.

Takže budoucnost nám tedy nabídne více možností výběru auta a poté i více možností jeho nastavení. Větší nabídka znamená, že se tu i pro ty, kdo rádi řídí, vždycky najde slušný výběr aut. Dokud tu bude poptávka po sportovních autech, budou tu i ta auta. To zní dobře. Ale co ten pohon? Elektřina?

A tady rovnou říkám, že ano. Skutečně to teď vypadá tak, že se elektřině nevyhneme. Stejně jako jsme se nevyhnuli downsizingu. Ale ani tentokrát bych nebyl úplný pesimista. On ani ten downsizing nedopadl tak katastrofálně. Vlastně z mého pohledu dopadl dost dobře. Výkon se posunul do použitelného spektra otáček, benzínovým motorům klesla spotřeba natolik, že začaly vytlačovat diesely zpět tam, kam patří. A hybridní technologie může jít v tomto ještě dál. Proč nemít pod pedálem okamžitě k dispozici 100 koní navíc? Proč nemít tichý elektromotor na rozjezdy z křižovatek namísto pálení spojky a benzínu?

Množství elektřiny, kterou v tuto chvíli vyrábíme, na nějakou plošnou elektrifikaci automobilů rozhodně nestačí. Nemáme ani vhodné baterie, ani infrastrukturu. Poslední problém je řešitelný relativně snadno, ty první dva však ne a to ani v horizontu třeba dvaceti let. Proto neočekávám žádnou revoluci. Žádný překotný přechod k elektromobilům. Očekávám větší výběr. V budoucnu bude elektrický pohon prostě jednou z variant. Jako je dnes diesel.

Auta budoucnosti budou chytřejší, budou schopna jezdit do značné míry sama, budeme-li si to přát. Na tom není nic špatného, já sám bych byl rád, kdyby za mě auto dokázalo odřídit třeba alespoň dálniční úseky, opravdu si nepotřebuji užívat řízení naplno celou cestu z Prahy do Košic a zpět. Ale volant z nich nezmizí. Není k tomu důvod. Lidé chtějí možnost svá auta řídit a automobilky jejich tužby poslouchají. Opravdu si nedokáži představit, že by automobilky jako Jaguar či Porsche postavili po tolika letech vývoje sportovních aut automobil bez volantu, nedokážu si představit, že by celý segment sportovních aut, který se těší velké oblibě, z ničeho nic zmizel.

Neočekávám žádnou revoluci. Elektřina bude dál na vzestupu jako alternativa nebo doplněk ke spalovacím motorům, ty však hned tak nezmizí, přestože tu jsou i takové předpovědi. Ostatně kdybych měl věřit vizím budoucnosti starým třeba 50 let, tak by dnes měla být všechna auta na jaderný pohon a patrně by i létala. Na druhou stranu – zkuste si někde dohledat některou z vizí budoucnosti automobilismu třeba z šedesátých let. A teď vedle ní postavte dnešní obyčejné auto – třeba rodinný dostupný Peugeot 5008. Jsme mnohem dál, než jsme si dokázali představit….

Aut, která nás čekají v příštích desetiletích, se nebojím. Nevím s jistotou, jaká budou. Málokteré předpovědi budoucnosti na poli techniky se kdy vyplnily, ale jeden trend tu přesto pozorovat lze. Nová auta budou lepší, než ta stávající. Ve skutečnosti stará auta nevoní, to je jen naše romantická představa spojená se vzpomínkami na mládí či staré dobré časy. Pravdou je, že v nich prostě jen smrdí všechny kapaliny a lubrikanty, které netěsnostmi prosakují ven. Ta auta pro nás sice zůstanou srdcovými záležitostmi a předměty melancholických vzpomínek, ale budete mít za dvacet let vážně potřebu vyměnit své nové auto za to, kterým jezdíte dnes? Já věřím, že ne.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
15. března 2019, 13:41
1

ad "Více modelů"
BMW 3, 5, 7... tzn 80. léta? Asi. Těch modelů je dneska sumárně asi víc, nedokážu to spočítat. Ale na druhou stranu, v těch 80. letech se ta střídmá nabídka BMW dala doplnit odjinud, to ještě fungoval třeba Saab. Nebo Lancia. Nebo Rover. Morris. Triumph. Simca, Talbot, Matra, Lacia, Rover, MG, Austin, Rayton Fissore, Autobianchi, Tatra, Moskvič, Zastava/Yugo, Daewoo, Saab, v US pak třeba Plymouth, Pontiac, Oldsmobile, Mercury, Saturn, AMC...
Ale uznávám, v SUV byla nabídka výrazně menší.

ad "Poslední problém (tedy infrastruktura) elektrifikace je řešitelný relativně snadno"
Jo. Technicky. V reálným světě, má-li ta infrastruktura obsloužit vyšší jednotky procent, nebo dokonce nižší desítky procent vozového parku, tak je to řešitelný tak v řádech dekád (množné číslo) a za cenu dost nepředstavitelných nákladů.

reagovat
beastar
15. března 2019, 14:59
5

Bože proč? Honzo piš o italských autech. Já se těšil na rozvíjení debaty o Tempře. A přijde co? 1000x omleté klišé o tom jak tehdá... Když bylo a dneska jak je. Pravdou je, že dnešní auta jsou převážně přerostlý kapsle. Módní doplňky a trendy nesmysli. Ano jsou pohodlnější, větší, bezpečnější. Až do extrému. A v tom je ten problém.

Koukám na silnicích na ty 90s auta. Passaty, okyny, corolly, dokonce i 156tky a focus jednička. Kolik jim dneska je? 20 let? A lidi s tim denně jezdí. Drží jim to. To jsou auta. Pak ti tady přivezou 3 roky starou audi s normální péčí a je to kepl. To říkám z praxe. Takže jediný s čím můžu souhlasit... Lepší časy byly. Zbytek dohady, pocity a fikce. To si můžu dovolit v blogu. Určitě bych to nerval silou do článku. To raději test nějaký krabice typu H i40.

reagovat
ro
rock
15. března 2019, 15:37
0

Klidně bych si troufnul skočit do 20 let starýho auta a po pěti minutách kulturního šoku bych zjistil, že mně vlastně nic nechybí. Možná tak klima, ta tehdy bývala za příplatek.

beastar
15. března 2019, 16:20
0

Jo přesně moje řeč. A nejvtipnější na tom, že když dostaneš nějaký dělo s 80s takže řekněme 35 let starý auto. Tak jede úplně úžasně. Čistě ne jak ty nový přiškrcený mainstremový vysavače. A třeba v QP byly normálně okna el. zrcátka i ta klima (funkční) to bylo svezeníčko. Jediný co vidíš, že to auto je malý na dnešní provoz... Protože to obludně až zbytečně extrémě roste a pak v tom jezdíme po jednom ... že...

krab
15. března 2019, 16:27
0

Nebudu dráždit, ale Beaste hele mě se teď nejvíc líbil včera test Harrise v Topgearu : dalo by se to shrnout : "test všech dostupných moderních běžných aut do 3 minut" : bylo to vtipný, i když já bych si tam vybral stejně Discovery a pak taky Alfu Romeo. Jinak jsem se smál a jednoznačně souhlasil. PS: něco o starých dobrých časech vyjde zítra

beastar
15. března 2019, 16:35
0

Tak sem to viděl:) Na to jak ho nemám rád, tak tohle byl dobrej nápad. No hale to jsou jednoduchý věci pro mě...Kdybych už musel něco z toho kupovat.

1.Džůlie
2.Céčko
3.XF
---
Kdybych měl míň tak Fiesta nebo Golf....

Černá Vovce
15. března 2019, 20:45
2

Už x let pracuji v automotive a když vidím co se tam děje, stylem oblíbené D-fensovske katovani kostu, tak bych nové auto ani pomalu nechtěl. Výroba jede na spodních hranicích tolerance aby se ušetřil materiál, je tlak na efektivitu a zvyšování norm a kvalita pouští věci co před lety nepustila, jo, taková je realita. Ale odpovídá to tomu, že auto posledních 20let stojí stejně ale platové jsme někde jinde.

krab
15. března 2019, 21:38
4

Já teda pracuju v IT ( výrobě hardwaru) a co nejvíc vidím, je taková konsolidace trhu v komoditní celky. Prostě když chceš vyrobit počítač nebo tiskárnu, většina těch firem bude využívat prakticky stejné díly a jde jen o to jak je poskládá.

V tom automobilovým průmyslu si myslím to bude zákonitě vidět taky. V elektromobilech nepochybně, ale jistě i v normálních autech. Hodně na tom autě stojí ta výbava okolo. Co se týká mechaniky, všechno se to točí okolo splnění záručních podmínek a současně splnění hodnot emisí, tak aby to šlo homologovat a neplatilo se moc peněz extra za ty zvýšené flotilové emise ( možná to není přesnej výraz) Pak to dopadá, že v kombinaci s nic moc prodeji někteří výrobci na to v EU zemích kašlou ( teď jsem zrovna ohledně toho psal o Infiniti, který už oficiálně končí v EU).

To že jsou nová auta objektivně lepší než stará, je daný tím, že ty stará jsou prostě opotřebená. Ale sežeňte si k vyzkoušení precizně fungující dvacetileté auto a uvidíte, že věci můžou být občas i jinak. Já docela střídavě jezdím starými i novými auty a tak si všímám různejch věcí. To by asi i vydalo na článek nebo skoro seriál :)

Třeba nedávnej aktuální příklad: najezdil jsem relativně slušnej referenčí počet kilometru v nový Oktávce 1.0 TSI. Pokud se to povede, rád si chci vyzkoušet a prozkoumat jak jezdí stejný auto až bude mít řekněme 100k najeto. A bude k tomu dostupná celá historie toho jak to fungovalo nebo ne. Čistě uživatelsky tady je zajímavá věc. Je to tichý, na svůj objem válců nad očekávání rychlý a vážně takový auto bez limitací můžeš používat plnohodnotně, dokonce i spotřeba byla lepší než moje očekávání. Ve skutečnosti byla hodně dobrá. Je fakt, že jsem čekal, že to bude stát za prd. A nejde jen o tohle auto, ale i mnoho dalších v nižší střední třídě. Třeba takovej Golf. Ten je objektivně vzato vážně super. Takže když pak vystoupím z Golfa a jdu se projet ve skoro dvacet let starým Porsche 911, nemůžu si nevšimnout, že ten Golf je tišší, kultivovanější. Ale jakýkoli emoce jsou úplně jinde ... je to prostě jen "auto" nic víc.

Pak ty elektromobily. Měl jsem skoro 14 dní na ježdění Hyundai Ioniq loni. Uživatelsky je to OK, ale na jednu podstatnou chybu. Nemá to dojezd. Nejde to po cestě snadno dobít. Je to k vzteku. Když to řeknu bez obalu je to hezká věc, která vypadá že by mohla fungovat jako auto, jenže když ujede ( v létě / bez klimatizace a lehkou nohou na "plynu") maximálně 230 kilometrů tak je to víte na co... Reálně se nemusíš bát ujet 150-180 a pak už začneš mít trochu strach abys dojel tam, kde se to dá strčit do zásuvky. Teď má tahle značka eletrickou Konu, Když pominu tu kombinaci malýho cross overu ( odplivnul bych si jak Harris :-D ) a elektriky , zní ta Kona lákavě. Zase je tam nějaký vylepšení, kapacita baterek atd... mohla by ujet zas o kus dál... Ale stejně, jak s tím pojedeš na otočku do Norimberka nebo tak něco... nepojedeš.

No nic, mě vždycky potěší, když vidím nějaký starý udržovaný auto, je to víc ekologický než co 3 roky střídat nový plechovky.

beastar
16. března 2019, 14:15
0

Pěkně si to analyzoval. Tak to vidím taky. Ono samozřejmě ten rok a kousek starej sedan z vyšší třídy jezdí jinak, než 10 let stará A8 například. První čeho si ale všímam bývá obyčejně velikost jak to roste. Potom jak moc se dneska šetří na plastech a kvalitním seskládaní těch komponent. A to vidíš i v detailech. Zejména tam, kde se počítá že běžný uživatel neleze. Zakrytovaní aku, koberce v kufru, vedení elektroinstalace pod sedadlem atd. Což přesně odpovídá tomu, co píše kolega nahoře. Kvalita on the edge.

Jinak samozřejmě když sem měl týden tu 1.4tsi měl sem stejný pocity. Bylo to defakto zajeté auto. Kultivované, tiché, relativně mrštné. Spotřeba do 8 litrů při velmi agilním využití. Prostě když do toho presedneš do starý koncern třeba 1.8t je to proti tomu právem pravěk.

Jenže pak se ti dostane do rukou osmdesátkový QP, nebo 15 let starej Phaeton v top stavu. A ta pohádka o skvělých nových vozech taje jak ledy v Arktidě. I když teď sem viděl ten litrovej motor z okyny o kterým píšeš. Mělo to 287 000 km a jela úplně jak nová. Prostě pravidelný, originální servis dámy a pánové kdo z vás to má?;)

Elektromobilita nás nemine to už je dnes jasne. Ovšem dokud alespoň nedojedu 500km s klimou po dálnici bude to vždy kompromis. Upřímně do města na to naše plácaní proč ne. Tady zase přichází tisíckrát omleté a to sice cena. Pořád se mi vyplatí konvenční F500, než full electric verze.

Jinak jak mi klasický segment suv nevadí. Tak ten malej syfl krosouvrovatej z toho zelenám. Ještě když tomu daj elektriku. Naštěstí pro mě Konu potkávám minimálně. Tyhle auta mi přijdou vyloženě jako pro důchodce, maminky na mateřský. Takový trendy přívěsky o úplným hovně. Zlatý starý suvka typu Frontera, Tribute, Murano nebo třeba Infiniti FX.

krab
16. března 2019, 19:44
1

My to vidíme prostě celý podobně :)
Já mam takovou vzpomínku hezkou na BMW E39 (523i) Mě se to fakt tehdy povedlo koupit ( asi v roce 2009) s 58 tis km na tacho a bylo to garážový auto po jednom člověku z ČR. Bůh ví proč to tehdy u Bychla koupil nový, možná mu to ve firmě dělalo solidní odpočtovou nákladovou položku, každopádně s tím autem se od roku 97 z kterýho bylo jezdilo minimálně. A pak to tak nějak iracionálně odvezl k jednomu dealerovi VW group na Praze 6 a nechal jim to tam, myslím protiúčtem. Ulovil jsem si to hned pár dní potom. Cena byla prakticky jako za běžný ojetý kus, ale tenhle byl "nový".

To auto jsem měl 2 roky, pak asi 3 roky táta s ním občas jezdil pak asi rok nebo dva kamarád, pak jeho kamarád. Do inzerátů se od tý doby už nedostalo. Vlastně až do loňskýho podzimu, kdy jsem si všiml, že to auto ten kamarád kamaráda prodává. No ale za tu dobu se už přeci jen "ojelo".

Tenkrát jsem jezdil služebním jedničkovým Superbem a to BMW bylo proti tomu jízdním komfortem, vlastnostmi, zpracováním a celkovou kvalitou úplně jinde. Pak měl táta 525d facelift E60 asi z roku 2009 a i ve srovnání s modernějším bavorem i táta radši jel E39tkou, prostě byla vážně dobrá. Prostě to auto se povedlo a navíc ve svý době, kdy bylo nový, tak nic lepšího ve své třídě nebylo a dokonce i ve srovnání s takovými auty jako byl Jaguar XJ z devadesátých let byl prostě podstatně lepší. Jeden takový v hezkým stavu měl kamarád. A chtěl ať se svezu. byla to 3.2 a mělo to sice svoje kouzlo, ale řízení bylo lehký a mtrtvý, občas tam něco povrzávalo, motor netáhnul dramaticky líp a už vůbec nebyl tak hezky kultivovanej jako to BMW.

Ta nová okyna byl zrovna případ, kdy je nutný kritizovat opatrně, protože občas něco o čem si budeš myslet že bude příšerný je nakonec docela fajn. Ale že by to byl pokrok hodnej oslavování? Asi těžko.

Kdyby nebyl takovej tlak na ty emise a automobilky by to vyráběli víc podle potřeb trhu, věřím, že budou auta lepší. Leckdo by argumentoval, že by to mohlo pak vypadat jako v Číně, kde se do produkce aut typu nová okyna pořád montuje atmosferický dvoulitr, 140 koní a se staromódním 4 nebo 5 stupňovým automatem. Zas Evropa je trochu jinej trh než tam i než ve zbytku světa. Takže si dovedu představit nějaké verze motorů TSI, ale nezkonstruované na samý limit životnosti vs. emise, ale zbyl by prostor pro to vylepšit kvalitu, protože by se tolik peněz nemuselo cpát do splnění čím dál absurdnějších emisních limitů.

PS: ten litr TSI se jim asi nějak opravdu povedl. Zatím všechny TSI v zásadě trpěly na nějaký charakteristický vady, tak uvidíme jak dopadne nakonec tenhle tříválec až budou jezdit delší dobu. Ono taky záleží jak se k tomu kdo chová. Ono skoro každý z těch aut je buď operákový pronájem nebo služební nástroj a u toho prostě uživatel nejde každý třetí tankování zkontrolovat stav oleje, neřeší, že by se to mělo ohřát na provozní teplotu než se z pidimotůrku bude dolovat výkon... Takže ono to spíš "chcípá" na to jak se k tomu kdo chová v kombinaci s lehkoběžnejma olejema a intervalem 30 tis km na výměnách...

ratan groch
17. března 2019, 18:39
0

Kuci,
dam to sem aj ked mi to B. napisal nizsie, lebo mam nieco malo aj ku Krabovi:
Koukám že máš rád pohádky. A novinář by měl stavět na realitě a ne pocitech a domněnkách. Jestli bude Hanz takhle pokračovat možná jednou zbohatne jako Džej Kej Raulingová. Novinařinou to ale nebude.

Ad B.- Nebud prisny a rozhodny na Honzu, To, ze sa to nepaci tebe, neznamena, ze je to zle. Takymito tvrdeniama "moc pratel nenadelas". Toto nie je matematika, kde je bud spravne alebo nespravne riesienie.

Ad lepsie auta v minulosti: Ano, aj ja mam pocit, ze prave BMW su kazdou novou seriou menej BMW a viac obycajne auta. Tym mam na mysli interier, spracovanie, materialy atd. Straca sa pocit vylucnosti a nielen akoby ich dohanala konkurencia, ale zaroven akoby im to dovolovali (plne chapem dovody preco to tak je a kolko stoji kvalita ci luxus). Moralne by som uz mal moje kupe od BMW vymenit za najnovsie, ale ak sa pozriem na novu najvyssiu vybavu, tak sa mi proste zda nejako horsia. Minuly tyzden som bol v novej 850d (do pice, kto si kupuje dizel do 8. bavoraka?!) a je tam vsetko tip top, cez displej mozes ovladat domaci robo vysavac, ale akoby to uz nebolo to prave orechove. Nemal som moznost ho mat tak dlho, aby som to vedel pomenovat konkretnejsie, ale ten pocit bol okamzity.

Ad K. Uz som to pisal, ale pokojne este raz. Jazdenie na elektro aute je uplne ina sportova disciplina. Ked slapnem na plyn, tak to zacne svietit a blikat na cerveno, akoby som tulenim mladatom sekal amazonske pralesy s cigaretou v ustach. Ked pred vstupom do dediny predbehnem auto, tak mi klesne dojazd, ze mam strach, ze nedojdem po kostol. Pristrojova doska je z nejakych recyklovanych materialov, ktore sa tvaria ako recyklovane materialy. Cele je to ako za trest. Takto nejako sa musia citit Zidia, ked im vyhadzujeme na oci dedicny hriech za to, ze ukrizovali Jezisa.
Tak asi preto nemam rad elektricke auta

Ad my vsetci:
Ze stare auta boli lepsie nam trochu vyvratil stvrtkovy diel The Grand Tour, kde pustili na Eboladrome Ferarri Testarossa a Lambo Countach 5000 QV. Len jedno z nich dokazalo ist rychlejsie ako Ford Fiesta, druhe skoncilo za nim. Islo o dobre udrziavane kusy, ktore jazdili ako zamlada. Ferarri, od ktoreho sme nevedeli zohnat ani len plagat a Fiesta.

Myslim, ze sa Hamster trafil v clanku tak, ze nemusi ist na trestne kolo.

ratan groch
17. března 2019, 18:56
0

A este senorovi Beastarovi:
Dakujem pekne za: Dovi
Obcas pouzivame aj verziu Dovi, dopo (dovidenia, dopocutia), nema to vsak vyznam pozdravu, ale pouziva sa to na konci rozpravania, ked chcete oznacit prihodu za neuveritelnu.
..... a ona mu v tej ogrcanej (poblite) sukni sadla do auta a odisli k nemu domov. Dovi, dopo...

beastar
17. března 2019, 21:01
0

Hmm jenže zrovna Krab si pohádky dovolit může. Na tom stojí jeho blog od začátku. Nikde nenovinaří na pevno ani jako vyloženě člen redakce. Na Garáži funguje jako externista, co si tvoří svůj obsah. Kdežto Hanz je tady součástí redakce neřku li její spieleführer. Tzn. měl by krotit fantasy a dělat víc testy. Např. vyprávění o italijn kárs mu jde skvěle...

Jinak to co píše tady Petr nahoře s tim do písmene souhlasim. A buď si příliš mladý chlapec aby si to pamatoval, nebo nevím. K tomu závodu kontáše a červený hlavy proti fiestě. Ano v tomto ohledu šla doba vpřed. To konečně já i Pietro Krabattori uznáváme chválou litrové octavky s pidi 3válcem.

To nic nemění na tom, že e39 byla pojem. A překonává kde co o generaci novější.

krab
17. března 2019, 21:42
1

Teď to vidím a prokousal se tím. Jako asi tutově je trochu rozdíl v tom jak se na některý věci dívá kluk teď 15 let starej, 20 let starej 35 let starej a 60 let starej ...

Beastar, Hamster a já jsme tak nějak +- 5 let stejně staří. Tak možná máme k sobě a k tomu tématu aut docela blízko. S Hamstrem jsem tak nějak kamarád ( i když možná po jedný výměně názorů, kde teda jsem se následně omluvil, protože jsem to doopravdy přehnal) se může tomu výrazu "kamarád" chichotat až si to přečte. Má pocit, že je fajn zastávat názor, že to co je teď a co bude do budoucna je to nejlepší. A já to už slyšel dokonce na drivetribe od Jamese Maye. Vlastně navlas stejný názor.

A mě to nutí k zamyšlení. Jenže i tak se prostě s Honzou neshodnem. Ne všechno co se děje teď je nejlepší. A další věc je, že ten celý článek mi přišel tak trochu zbytečný. Nekritizoval bych, taky jsem rád, když lidi řeknou, že co sám napíšu se jim líbilo, mám z toho radost, ale tady jsem měl přesně pocity jako beastar. Začne to zajímaovou starou Temprou (dej jim pánbůh věčnou slávu) a pak to začalo směřovat tam, kam jsem si říkal : Honzo propánajána proč!

A ten Topgear : Ratan Groch, to je show. To není o ničem jiným než pobavit. Nakonec celý psaní o autech je tak nějak zábavní obsah pro lidi, co si chtějí něco příjemnýho přečíst než budou řešit věci běžnýho dne, který zas až tak relaxační nejsou.

A ruku na srdce : když uvidíš Testarossu a když Fiestu : jako to na tebe bude emočně působit. Vsadím se, že když si sedneš do starýho Ferrari , nadechneš se, rozhlídneš se kolem, tak se z toho jak je to úžasně vzrušující div neuděláš. Je úplně jedno že jsou tahle auta pomalejší než dnešní špičkový hot hatchback. Jde přece o ten zážitek. A to je v podstatě celý o tom co tu občas ohledně moderních aut kritizujeme. Existujou i opravdu vzrušující nová auta, ale právě nějaká ta 850d jak zmiňuješ to zrovna nebude... Sedni si do E31 850i a otevři jí mrkačky. Uvidíš jak moc cool to celý je :)

beastar
17. března 2019, 22:34
0

Já bych byl ten poslední tady, co by slepě hájil staré časy a auta. Taky byla i špatná auta. Málokdo zpochybní, že Favorit byl horší auta jak dnešní Fabia. A tak podobně. Nicméně o těchto autech se tady asi primárně nebavíme.

Poznámky kdo si koupí do Bmw za tolik diesel fakt už ani nekomentuju. Většinou z toho plyne neznalost dané problematiky. Lidí s najezdem 8km denně mimo víkendy, tam to bývá 0. O tom jak jsou některá dnešní auto zbytečně velká a opulentní bych se nehádal. Tam je to jasné.

Tyhle pořady jsou zábavné. A ne odborné. Protože kdyby vzali LaFerrari a Hurracán byla by to nuda. Fiesta by dostala přes piču a šlo by se domů. To co by mělo dle pana kolegy z Blavy, něco dokazovat je o ničem. Protože tehdejší Fiesta by proti TR a Ctch neměla šanci v ničem:)

A k tomu věku. Oni někteří lidé mají tendence jít s davem. Nechat se strhnout podobnými názory jako tvoří May a další. Já si vážim lidí, co si stojí za svým. Často se tady s někým neshodnu. Ovšem z jeho názoru se snažím porozumět. Proč tak danou věc vidí. Řešíme tu auta takže v klidu. Nicméně Ratan je takový nečitelný liberál. A jem hádám, ale můj typ je 26 let... Tzn pro něj Testarossa hluboký pravěk, kdy jsme chudáci neznali ani utube a iphone;) A pánové jako May měli poloviční vliv na myšlení lidí.

Adam Forman
18. března 2019, 06:46
0

Hezká debata, jen si nemůžu odpustit poznámku k tomu Harrisovi: Fiesta a Mercedes? To jako vážně? No aby se kluci radši vrátili k těm supersportům. Ford a EcoBoosty je kapitola sama pro sebe a Mercedes u osobních aut nejspíš provádí výzkum na téma 'Marketingová setrvačnost'. Volva mě asi jako jediného v Autíčkáři neoslovila ale objektivně bych pod kapotou velkého SUV raději viděl řadovou naftovou šestku než přefouklý dvoulitr. Věřím, že když člověk neustále driftuje v M3 po okruhu a domů jezdí naftovým super-sedanem na lízačku, tak jsou pro něj spotřební auta těžko uchopitelná.

Jinak vhled do Automotive tak trochu mám a co se děje na pozadí vývoje nových aut je jedním slovem: šílenost! Jestli mám každý den nastartovat, jsem za ten dvacetiletý krám před barákem (který můžu kdyžtak nechat ležet ve škarpě) fakt rád. Jediné co se novým autům nedá upřít je bezpečnost...

beastar
18. března 2019, 12:14
0

Chtěl bych znát toho piráta s tou M3. Mercedesy asi nejsou dneska ideální v kategorii cross cokoliv a většina suv. Co je ale špatného na klasických řadách? Zrovna céčko rozhodně není špatný. Jen je uvnitř trochu menší. Pocitově. A Fiesta. Stačí se podívat na přímou konkurenci. Takže raději něco tradičního.

A dvacetilety krámy před barákem. To si myslim je kolikrát lepší jak nová...no cokoliv. Včera sem u konkurence koukal na zveřejnění toho zadního nárazu Citroen c4? 2014 a q7 2006. S velkou převahou přesvědčilo bezpečností starší suv. Citron na odpis, nečekaně. Takže i ta bezpečnost je mnohdy k diskusi.

krab
18. března 2019, 12:44
0

Jako ono je to celkově vůbec dobrý téma. Nakonec já se i letos chystám, když se mi to povede udělat pár porovnání dojmů z jízdy novým autem a jeho úspěšným předchůdcem. Všechno není černobílý. Ale hodně nových aut objektivně vede...

Na jiných se zase brutálně šetří a u některých se ten pokrok a zlepšení musí hledat lupou. Zmohli se Korejci. Sednout si do Accentu a teď do nový i30 tak tady je to jasný... U nový Mazdy je taky asi lepší šance že už konečně ten aktuální model během pěti let neprorezne. U Alfy Romeo je skvělý cokoli novýho co poslední dobou postavili, protože za to co bylo předtím extrémně pyšní být nemůžou. ( Teď myslím auta typu 159 2.2 JTS nebo Mito ... ) Ale u BMW, Audi, Mercedesu by se dalo hodně dlouho diskutovat o tom co je na nich tak skvělý teď a nebylo před dvaceti lety... Ale muselo by se to vzít po konkrétních autech, hodit to do jednoho pytle nejde.

Co je jednoznačně novej fenomén je to , že nejde úplně jednoznačně najít fakt "leadera" trhu ve všech kategoriích. Na konci 90. let byly rozdíly mezi auty zdá se mi daleko větší. Možná ještě před 15 lety...

Chris Harris tam udělal hezkou show s tím že si za 3 minuty vybere jedno auto z typickejch konkurentů a je to dělaný pro show, ale v reálu, když se mě někdo zeptá nebo sám se zamyslím co by stálo za to si koupit na ježdění ( ať už soukromě nebo služebně) bude to na dlouhou dobu ...) Sice bych si asi v těch normálních autech nižší střední vybral Golfa, ale už to není tak jasný jako by to bylo v roce 2004, když přišel na trh ten pětkovej Golf. Zašel jsi tehdy k Fordu, ten měl už zastaralý Focus, Fiat neměl nic, Alfa taky, Oktávka byla taky furt tehdy jen jedničková, na dvojkovou se už braly teda v tý době objednávky, ale ten Golfík byl stejně víc chic. Volvo bylo drahý, BMW taky, navíc takový E46 který jsem taky míval prostě lepší než Golf V. reálně nebyl. Korejci se Golfu vyrovnat nemohli a dokonce ani nic z japonský produkce. Tak to byl takovej etalon...

Dneska máme taky Golfa a asi bych si ho vybral, ale těch aut co už jsou podobně dobrý, leckdo by řekl lepší je spousta. A můžeš docela pochybovat o tom co si teda pořídit. A ono to vypadá, že je to pro zákazníka dobře, ale je to otázka. Protože už zjevně všichni s tou kvalitou a v nákladech jedou na ten limit a prodejní čísla dělá chytrej marketing.

Takže ani ryba ani rak, prostě budoucnost přinese tutově skvělý auta, ale v některých případech taky můžeme skoro říct, že tak kvalitní jako v případě ( vybereme pár příkladů z minulosti) prostě už nebudou...

krab
18. března 2019, 12:48
0

pozn. s tou E46 jsem myslel čtyřválcovýho Compacta ( aby to někdo nevztáhnul na trojku s šestiválci, tam by to přirovnání s Golfem bylo pochopitelně mimo)

Vavris Vavrisovic
18. března 2019, 14:30
0

..že se vám do toho vmotám....

" A to vidíš i v detailech. Zejména tam, kde se počítá že běžný uživatel neleze. Zakrytovaní aku, koberce v kufru, vedení elektroinstalace pod sedadlem atd. Což přesně odpovídá tomu, co píše kolega nahoře. Kvalita on the edge. "

tohle už pozoruju ale dobrých 15 let a ta dnes 15-letá auta ve valné většině jezdí podobně spolehlivě, jako 15-letá auta ptřed 15 lety...

"Jinak jak mi klasický segment suv nevadí. Tak ten malej syfl krosouvrovatej z toho zelenám. Ještě když tomu daj elektriku. Naštěstí pro mě Konu potkávám minimálně. Tyhle auta mi přijdou vyloženě jako pro důchodce, maminky na mateřský. Takový trendy přívěsky o úplným hovně. Zlatý starý suvka typu Frontera, Tribute, Murano nebo třeba Infiniti FX."

halelujah. Vidím to úplně stejně. Vesměs mrdky. Na druhou stranu, popularita segmentu roste a já mám čím dál větší pocit, že vnímání kvalit auta u důchodců a matek na mateřské je patrně natolik odlilšné, že si tady můžeme plkat co chceme, ale jim prostě těch pár centimetrů výšky posazu a lepší rozhled jednoznačně přebijí fakt, že jsou ta auta ve všech ostatních ohledech nedůstojná kvalit jiných segmentů dnešní doby...


beastar
18. března 2019, 14:49
0

Tomáši ta první citace. To je myšlený trochu jinak. To není o jízdních vlastnostech. To prostě vezmeš nepodstatný díl pro funkci auta, nebo detail. A koukáš. Krásný jsou srovnání přes různé segmenty. Třeba sem měl vedle sebe S3 rok 2000, oktávku 2018 v relativně nejvyšší výbavě. A teď koukáš třeba na zakrytování aku v mot. prostoru. O kolik víc materiálu je na tom starým autě. Plasty ve dveřích, který i po letech vypadají líp, než kelímkový u nový OC. Koukneš na šrouby, zdvojení materiálu, panty, skla a tak. To kde má ta stará Audi krycí plast je u Octávky holé. A to tyhle auta jsou jenom příklad už sem to takhle přímo viděl X krát. Dnes si s tím prostě tak nehrajou.

Druhej bod. Tak tam neni co dodat. Nejvíc vtipný je když postavíš velkej sedan k těmhle srágorám. A oni mají navíc pro řidiče asi tak 8 cm:)) Ta moje to nechce taky se jí to nelíbí. To bude dělat ta mateřská. Obecně je to ale trend. A automobilkam se to vyplatí.

Vavris Vavrisovic
18. března 2019, 14:56
0

Ale ano, přesně tak jsem to pochopil. Jen jsem narážel na to, že i ta spodní tolerance kvality - odhalené vodiče, plastový spojovací materiál místo hliníkového, odbyté detaily - je zřejmě pořád dostatečná vzhledem ke spolehlivosti vozidla.

beastar
18. března 2019, 15:13
0

Ano dostatečně aby to fungovalo. Pro běžného koncáka je to dneska pohádka. Pro mechaniky noční můra. Třeba takovej kabelovej svazek s abs. U obyčejnýho A6. To byla skvělá oprava pro 7 let starý vůz. Vzpěra mot.prostoru u Éček a A6. To by si zblil když ti to u auta za bambilion po 5 letech padá na hlavu. O píčovinkách typu dpf raději nemluvit. Já ti nemám pocit, že bych v roce 2005 takhle špatně mluvil o e34, nebo Audi 100. Když sedneš do zachovalý stovky. Je jedno jestli doutník, nebo poloa6. To je sign of lakšry z prvních doteků. Co dneska?

ratan groch
18. března 2019, 15:40
0

Ad Beastar:
Nemozem s tebou suhhlasit viac. Pisem o tvojom predchadzajucom clanku a kvalite aut.
Dnes dopoludnia som musel odniest svoje auto do servisu, lebo mi do nho na parkovisku nacuvala dodavka. V BMW mi dali vymenu nove BMW 320d xDrive automat M pack. Po sadnuti som si zacal nastavovat sedadlo. Ked som pod neho zasunul ruku, tak som ju mal ako v tovarni. Ziadna ochrana ako u mna, proste hned droty, zelezo, vsetko odkryte, aj ked neviditelne vzhladom na polohu. Dvere maju rukoväť (handle), ktora sa tvari pomaly ako kevlar, ale vyzera to ako za 5 korun nozik.
Na zaklade nasej vcerajsej komunikacie som to aj rozoberal s prijmacim technikom, ktory tam robi este od Slovenskeho statu a to iste. Veci v aute sa nerobia tak, aby vydrzali vecnost, ale tolko, kolko musia a zaroven musia vyzerat drahsie nez naozaj su.
Auto budem mat tyzden, tak potom budem hadam vediet viac o turbe a diesli v trojkovom bavoraku.

Co sa tyka Honzovho clanku, tak asi nebude zly, ked je tu pod nim takato debata. Nezabudaj, ze ty hodnotis dobry clanok inak ako ten, co musi redaktorov platit.

A k mojmu liberalizmu a veku: Som Slovak, takze zo Zakona o Slovakoch som konzervativec, ktory nosi na krku kriz a keby bolo zle, tak sa modli ostosest (o sto pet). V prvom prispevku som pisal, ze z Testarossy som nevedel zohnat ani len plagat. Keby som mal 26, tak by som nechapal, preco by sa nemal dat zohnat plagat auta, ked si ho v najhorsom mozes vygooglit a vytlacit. A ze sme kupovali z Brava od kamosov dvojstranky a stvorstranky. Z jedneho clanku o pobyte v USA, ktory napisal Krab som si vyratal, ze som od neho starsi. Kedze som to ratal, znamena, ze som si nebol a priori isty. Tolko k mojmu veku.

beastar
18. března 2019, 16:11
0

Tak ono to samozřejmě není jen o věku. Zkrátka mě to zajímalo. Každopádně to co popisuješ v tom se shodujeme. Dělá se to na 50% tak aby to fungovalo a plnila se norma. Jen dneska už ji kluci nemůžou plnit na 160%. Prostě nová doba. Stejný problémy.

Ten konzervatismus mě pobavil. Ale jo v podstatě to tak v nadsazce je. Já sem ani nevěděl že máš Bmw(nový) Což ničemu nevadí, alespoň na něm můžeš vidět co a jak je. Ideál doporučuju sehnat si třeba starou 7er postavit to vedle sebe a jít po částech. Dřív se dělalo na horní hranici vydrže dnes na spodku. Co nemusí být izolované, chráněné není. A cenovka? Stejná. Tzn jak tu někdo psal. Je to cesta jak držet cenu. A samozřejmě qualit@t jde do piče... Jak to říkáte. Do chuja?:))

A k tomu že článek to je dobrý. Protože debata? Tomu moc nevěřím. Takovou debatu máš pod mým skromným blogem. A mě nikdo nic neplatí, protože by na to neměl. A btw tady je svým šéfem sobě právě Honza....takže je to i o severeflexi a absenci editora;)
-
Komentář upraven 18. 3. 2019, 16:14:00

ro
rock
19. března 2019, 05:56
1

OT
ad plakát Testarossa - mám ještě doma svoje desky na výkresy z dob studií :-)

Vojta
19. března 2019, 16:42
3

Já bych rozdělil kupující aut do dvou skupin.
První a nejpočetnější jsou lidé, kteří mají auto pro přepravu z bodu A do bodu B a chtějí aby cesta byla co nejpříjemnější. Tady jasně vedou nová auta v záruce s výbavou, protože objektivně vzato takové auto je lepší ve většině aspektů, které takový člověk řeší. Má víc displayů, bluetoothů, internetů, tlačítek... všeho. Takže prostě je lepší. Stejně jako je lepší novější model iPhonu než byl ten předchozí. Ale řekněme si to upřímně, většina lidí to auto vymění dřív, než se to začne sypat. Za tři až pět let, dle nájezdu a skupiny, je to auto prostě morálně zastaralé a vymění se. Stejně tak tuto skupinu netrápí opravitelnost a servisní náklady, protože to je v záruce a má to velmi dobře napočítanou životnost tak, aby to vydrželo.
Druhou skupinu tvoří lidé, kteří rádi řídí, chtějí od auta něco víc a nebo prostě jen nemají na nové auto a vybírají ojetinu. A ti by měli být z moderních aut nešťastní a to čím dál víc. Zaprvé v otázce jízdních vlastností se u běžných aut za posledních dvacet let nic nezměnilo, podvozky prostě nejsou lepší a to samé platí o brzdách. Co se prokazatelně zhoršilo je řízení, které je zřídka kdy opravdu dobré. Stejně tak se zhoršily motory, tím spíš teď s příchodem nových emisních norem. Prostě staré auto z let mezi 1995-2010, které je v dobrém technickém stavu, je lepší než relativně nová, tří až pětiletá ojetina. Mám na auta náhled dost i z té technické stránky a bohužel nová auta jsou extrémně překombinovaná a složitá, protože kvůli přísnějším a přísnějším emisním normám motory pracují na hraně fyzikálních možností a složitost stále roste. Navíc si tu spousta lidí neuvědomuje, že pro mnohé servisní operace je důležité mít příslušné HW i SW vybavení a že to se po letech likviduje a prakticky se to nedá sehnat. Provést diagnostiku třeba na Alfě 164 Q4 s Viscomaticem by bylo prakticky nemožné, kdyby někdo nezachránil starý tester a nepůjčovali si ho v rámci komunity mezi sebou. A to je to primitivní elektronika z devadesátek, teď mi řekněte, kdo vám za patnáct let do letošního baworáku napáruje novou komfortní jednotku. Další věcí jsou i servisní dokumentace - dříve byly všechny části auta navrženy jako opravitelné a podle toho vypadala dokumentace, kdy je motor kompletně rozkreslen a popsán se všemi tolerancemi a vůlemi - to vše je nenávratně pryč. K moderním autům dokumentace prakticky není, díly se sehnat nedají a mění se kompletní celky. Jasně, kde je vůle tam je i cesta a tak se dá i ze tří zbořených a utopených Tesel složit jedna, ale i tohle přestává být možné, protože ruku v ruce se složitostí si to začíná hlídat i neautorizované zásahy do HW a SW.

Zkrátka a dobře, pokud se smíříme s životností auta průměrně pět let a budeme jej považovat za spotřební zboží, jako například mobil nebo televizi, pak jsou nová auta lepší a lepší. Chceme-li auto na delší dobu případně ojetinu, tak zlaté časy už prostě byly.

beastar
19. března 2019, 16:49
0

Sám bych to nenapsal líp, než tajdle Vojta. Jenom bych se nebál s tim Bmw za 15 let to bude úplně stejný jak s tou 164 teď. Někdo se to naučí a zachrání se to atd. Dle potřeb. Znám kluka co si dokáže poradit neautorizovaně skoro se vším. Pravda je, že si jede spíš počítače než auta. To se primárně změnilo:)

Vojta
19. března 2019, 17:22
0

Napíšu to lehce nepřesně, ale snad pochopitelně. Ono tady je ale problém ten, že na spoustu těchto zásahů potřebuješ kolikrát i různé digitální podpisy atp. a fakt hodně krutě se to ověřuje. Srovnal bych to s těmi iPhony - kdyby Apple vypnul ty autorizační servery, tak jsou ze všech jen pěkná těžítka a do budoucna, pokud by nezachoval jejich provoz, tak budou k ničemu a obejít to nelze. Snažilo se o to fakt strašně moc lidí, ale jedná se o natolik složité zabezpečení, že to prostě zatím nikdo necracknul a pravděpodobně se to ani nikdy nestane. Proto se pak na ebayích válí tuny telefonů, do kterých někdo zapomněl heslo a nejde to obejít. Kdyby to někdo uměl, dávno si na tom postavil opravdu solidní business... a stejná situace je u těch nových aut. Opravdu to už není prdel a vlastně ani jeden člověk nerozumí, jak to celé funguje, jen té svojí části kterou na tom vyvíjel...

krab
19. března 2019, 21:14
0

Vojto, dík za ten obsáhlej komentář tady v téhle debatě, protože ten to fakt pěkně shrnul.
Člověk, který má peníze na to si kupovat co 5 let nové auto si bude myslet, že lepší časy jsou teď a budou do budoucna a ten co kupuje neustále jen ojetá auta, což jsme většina nás tady, tak ví, že se jim ten provoz ojetin po záruční době výrobce bude pořád a pořád prodražovat.

Jak jde čas, tak si postupně taky kupuju novější a novější ojetiny u kterých si toho umím sám míň a míň věcí sám opravit. Ale nechávám si napořád svoje starý auto, MGB GT, to je už letos 45 let starý a na tom si dovedu spravit drtivou většinu věcí sám. Poslední auto, který mi bude fungovat ... a často se rozbíjet a často se zase opravovat :)

Ju
Junior
20. března 2019, 14:30
0

Jenom k tý 8er a dieselu. To auto je menší než nová pětka...S původní 8er to co do zařazení v rámci hiearchie značky nemá nic společnýho.

JLK
15. března 2019, 15:14
7

"Není k tomu důvod. Lidé chtějí možnost svá auta řídit a automobilky jejich tužby poslouchají."
Duvod by nebyl kdyby se to vyvijelo ciste podle trznich pravidel. V realnem svete, az se autonomni rizeni odladi natolik aby bylo z bezpecnostniho hlediska srovnatelne s manualnim, se velice rychle najde politik co dokaze masam prodat napad na zakaz neautonomnich aut. A kdyz vystoupite z autickarske bubliny tak zjistite, ze vetsina lidi vlastne zadnou zabavu v autech nevidi. Az jim nekdo rekne "tak od zitrka uz jen autonomne, protoze ti ridici to je samej pirat, divejte se kolik uz prejeli maminek s kocarkem! to tak prece nenechame!" tak to sezerou a jeste budou mit pocit jak je ti nahore chrani pred divokymi hajzly co litaji bokem ve svych rezavych Miatach.

reagovat
Jimi
15. března 2019, 16:33
0

Elektřina jako dobrý sluha, proč ne. Po online sledování ale netoužím. Nemám pocit, že auta jsou mechanicky o moc kvalitnější, většinou je za tím ta elektronika navíc. Spíš to má být spotřebka na zákazníkem akceptovatelnou dobu. Můj pocit je, že se sice nabídka rozšiřuje, ale ne moc pro ty, co rádi jezdí. Stačí se zeptat servisáků, jak je to s kvalitou a vydrží nových aut. Řešení jsou mnohdy násobně dražší. Doufám, že si nevyměníme svobodu volby za falešný pocit bezpečnosti, ekologie a pohodlí...

reagovat
beastar
15. března 2019, 16:37
0

Nabídka se rozšířila. Silnice napříč Evropou jsou pořád plný nižší střední a těch blitkoidních malejch SUV... což je jenom vyšší kombík. A hromadně furt jezdí benzín. Když potkám elektrickýho blázna je to Tesla, to hjondé a i3. Jinak máš naprostou pravdu.

ransom
16. března 2019, 09:25
0

Hele, tohleto mě už delší dobu zajímá - ten všudypřítomný animózní odpor k malým SUV. Pro mě to je taky jenom zvýšený hatchback, nic víc v tom nehledám, a přesto se mi to třeba i líbí. Co je na tom vlastně tak strašně špatně? Pro toho, kdo se chce jen pohodlně přemisťovat, nevyhovuje mu nízké nastupování, dodávku nevyužije a zbytečně prostorné MPV v něm evokuje představu rodinky se řvoucími spratky, dvěma kočárky a čoklem?

Jimi
16. března 2019, 17:09
0

Ok, pohodlný je ten nástup/výstup, možno nandavání autosedaček nebo drobátek, ale ne podvozek, ten musí být přitvrzený, aby to aspoň solidně drželo na silnici. Jinak kromě vyšší světlé výšky do městské džungle je to zbytečně dražší, většinou na nižší platformě. Ale většinou to nikomu nevadí, nebo to neví, takže vlastně je to v pořádku.

ro
rock
16. března 2019, 21:58
0

to ransom:
Ve srovnání s hatchbacky na stejné platformě mají crossovery nepříjemně často ve zvyku nabízet horší dynamiku, spotřebu a jízdní vlastnosti při vyšší ceně a sporné prostornosti (zvlášť ve srovnání s kombíkem), přičemž jako výhodu předkládají vlastně jenom ten vyvýšený posez (což pro někoho může být i zápor), cool vzhed, falešný pocit bezpečí a o nějaký ten centimetr větší světlou výšku, takže jsou plasty ve větším bezpečí před vyššímu obrubníky.
Poněkud to uráží moje pragmatický já.

beastar
18. března 2019, 15:19
1

Věci jako Crossland ukazují tu nejčernější budoucnost. Bohužel za potlesku kupujících. Jasně i v tomhle segmentu jsou výjímky. Ale není jich mnoho. To prostě nejsou ani suv. A lidi si bohužel myslí, že ano.

Včera sem řešil q2. To brečíš vzteky z tehle mrdek. To nechceš v tom jezdit. Zadní světla z Lega. Kvalita fabie.... Cena x2. Tu fabku koupíš za ty prachy v úplný plný alá výbava RR:))) Bude jezdit líp. A ne...Tahle mrdka ji vezme zákazníka...

ransom
19. března 2019, 12:13
0

Tak tomu neříkejme SUV. Je to malej hatchback s posedem. Takový auto se přeci nekupuje na to, aby si člověk zajezdil. Ani na rajtování po lesích. Spousta lidí nehledá zážitek z jízdy a docení pravej opak - když ani nevědí, že jeli. Je jim tak nějak ukradený, jestli tu či onu zatáčku projedou dedmdesátkou nebo kilem. S řidičsky zajímavým autem by skončili ve stromě ještě dřív než v přeposilovaným, přeasistentovaným a přestabilizovaným hezounkým unifikovaným crossoverem.

ro
rock
19. března 2019, 13:00
0

I když tomu neříkáme SUV, tak obvykle platí všechno, co jsem vypsal ve 16. března 2019, 21:58.
Akceptuju, že pro "někoho" je vyšší posed a pár centimetrů volnýho místa nad hlavou tak zásadní argument pro, že přebije všechny ostatní proti. Udivuje mne, že těch "některých" je tolik.
btw třeba Ford Fusion (ten evropskej, zvýšená Fiesta) nebo Golf Plus ten úspěch neměly, takže samotný zvýšený posez a víc prostoru jako argument až tak nefunguje.

Ev
Evlo
15. března 2019, 16:37
0

Bohuzel pravdepodobnost, ze vas SW bugem vase auto zabije nebo jeste hur je nyni opravdu velka

reagovat
VK
VK
15. března 2019, 21:25
0

Budoucnost...je nejistá a principiálně nepoznatelná. Jak tvrdil John Maynard Keynes, ano, ten lord Keynes, který nebyl socialista - z toho plyne zajímavý důsledek. Pořád to ještě může dopadnout dobře.

reagovat
Lu
Lukyno
16. března 2019, 08:32
0

Neviem no, mam doma napriklad offroad z prelomu 80-tych a 90-tych rokov. Teoreticky je to v podstate veteran a je mi uz luto jazdit s nim v terene. Rad by som ho aj vymenil za nieco novsie, ale na trhu uz v postate nic podobne (5-dverova kasna s pevnou strechou, ram, tuhe napravy) nie je. Takze to, co sa pise v clanku plati iba pre niektore segmenty, ale pre ine to zase pravda nie je...

reagovat
ransom
16. března 2019, 09:32
1

Zajímavá paralela se nabízejí v mnoha oborech. Třeba ve spotřební elektronice. Kupte si solidní HiFi zesilovač z konce 80. let, dejme tomu za bazarových 10k, a porovnejte ho s nějakým současným za 20.
Nebo kupte zděný dům z let sedmdesátých a porovnejte s novostavbou z Ytongu a polystyrénu...

reagovat
Stanley
16. března 2019, 19:51
0

Jednou jsem měl doma na chvíli na hraní osmdesátkový receiver Nakamichi. Vysoká řada, takže výkon, výbava a vnitřní kvalita, o které se tehdejším teslám mohlo jen zdát. Když jsem se pídil po tehdejší ceně, zjistil jsem, že stál cca tolik, co tehdy škodovka. Když to vezmu na dnešek, za cenu škodovky mám nový krásný Accuphase, Krell apod. A tam ta kvalita je.
Chci tím říct, že dnešní zesilovač za 20 je pouhá spotřebka a podle toho i vypadá. Je nefér ho porovnávat se skoro 40 let starým za 10.

BubaaCZek
17. března 2019, 12:34
0

Nj, mam 25let stare JVC a oproti dnesni bezne produkci nebe a dudy. Byl jsem na navsteve a kamis se mi chlubil jak ma paradni novou vez s wifi reprakama a musel jsem to prejit taktnim: "hmmm". Tak jak s autama, lidi neslysi, ze bass brni a nema detail, vysky jsou jedovate a umele a stred je zastreny. Kdyz jim pak pustim u mne neco co znaji tak sice vyvaluji usi a oci, ale doma by to mit nemohli, pac je to jen stereo :)

ransom
19. března 2019, 12:18
0

Ono ale není potřeba sahat pro příklad tak vysoko. Průměrný HiFi komponent střední třídy z osmdesátých let byl stejně solidní a měl stejnou životnost jako luxusní kusy. Dnes za ty prachy dostaneš spíš výbavu převodníků, dálkáč, streamování ze sítě... Prostě je to jiný. Modernější. Lepší sice ne, ale ve skutečnosti ani horší. Jenom se už nepočítá s tím, že to po tobě zdědí vnuci. Kdyby pro nic jinýho, tak proto, že to kvapem zastarává právě těmi vymoženostmi, které budou rychle překonané.

Skipper
16. března 2019, 10:14
0

Vyšší pestrost - asi jo. Vyšší bezpečnost - určitě. Ale už jen to, na jak krátkou životnost jsou dnešní auta projektována, zabíjí veškerou snahu o ekologii. Co na tom, že auto má menši spotřebu, kdyź reálné vydrží míň a je potřeba vyrobit nové?

Jeden příklad za vśechny. Mini Clubman 1,5 turbo v manuálu. Zvuky, které se v mrazech linou z pŕevodovky na volnoběh mě opravdu děsí. Závér autorizáku - je to zcela normální. Když jsem měl náhradní auto s nájezdem 2000 km, tak to dělalo taky. Takže asi fakt. Zajímavé, že auto o rok starší se stejnou pŕevodovkou to nedělá. Předpokládám změnu oleje na nějakou nízkoviskózní vodu, aby to co nejméně žralo a co nejrychleji se to vysypalo. Tohle byla jedna z posledních věcí, která mě odradila od vlastnictví nového auta. Jedna z prvních je samosebou cena a někde uprostřed je koncern VW s vadnýma rozvodama u TSI a následné dieselgate, kde na průser výrobce doplatí majitel nutností zásahu do SW auta, který mi přijde minimálně pofidérní.

reagovat
GanGreen
16. března 2019, 10:15
3

Ten článek je odpad, naprostá snůška 100x omletejch blabolů. Sorryjako.

PS: vůbec sem to nechtěl číst, není to téma pro mě, ale v práci je hrozná nuda :)

reagovat
sumy
16. března 2019, 16:46
0

Dříve měla automobilka třeba pouze 4-5 modelů a komu nestačilo, hledal u konkurence. Dneska má každej X modelu, ale poskladanejch že stejných součástek. Mnohdy i napříč značkami. Tedy reálně si vyberu jak to bude vypadat zvenku, ale zbytek...
Dnes "protože to jde vypnout", za pár let to uz nepůjde zapnout, respektive to nebude. To vypínání je jen kolečko salámu.
Elektro a infrastruktura... To je škoda komentovat, ale realita je hodně jinde.
V podstatě nesouhlasím ve všech bodech :-)
No, ať už mám doma ze zinkovny novej ram a můžu se pustit do stavby "nového starého" auta.

reagovat
ratan groch
17. března 2019, 10:06
0

Honzo,
keby som ten clanok cital vcera (v sobotu) tak za prezidenta v nasich volbach volim teba.
Ked budes takto pokracovat, tak sa z teba raz stane motoristicky novinar...
Srandy bokom, vynikajuci clanok, dakujem.

reagovat
beastar
17. března 2019, 14:29
0

Koukám že máš rád pohádky. A novinář by měl stavět na realitě a ne pocitech a domněnkách. Jestli bude Hanz takhle pokračovat možná jednou zbohatne jako Džej Kej Raulingová. Novinařinou to ale nebude.

DoVi;)

Caddy
18. března 2019, 12:24
0

Tak hezkou palubku, jako ta Tempra, skoro žádné nové auto nemá :) Jinak souhlas celkem.

Jedna poznámka – stará auta možná nevoní (byť některá jo a některé modely by se podle vůně pomalu daly poznat), ale zato nová auta většinou uvnitř smrdí. Dříve se říkalo, že chci něco, co voní novotou. To dnes už neplatí, nevím, zda je to těmi typy plastů nebo něčím jiným, ale často se mi stává, že v novém autě je strašně nepříjemný odér, v extrémních případech až vyvolávající zvracení...

reagovat
beastar
18. března 2019, 12:31
0

Plasty z Číny to je na blití... Možná už to dneska není navoněný, tak to smrdí...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem