načítám data...

Která automobilová značka je vašemu srdci nejbližší?

Na našem trhu můžeme v současné době vybírat z nepřeberného množství značek a modelů. Proč jich potřebujeme tolik? A čím se vlastně liší?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Mini

Automobil, to je stroj. Je to dopravní prostředek, prostě jen nástroj. Spousta šroubků a matiček a hadiček a věcí, které dohromady tvoří funkční celek. Účel toho stroje je jasně daný a je jednoduchý – přesouvat posádku a náklad z místa na místo. A to je celé. Vlastně to zní dost jednoduše, až by se mohlo zdát, že celá existence motorismu a magazínů jako náš Autíčkář je vlastně trochu nesmyslná. 

Jenže opak je pravdou. Není mnoho strojů, okolo kterých by se pohybovalo tolik nadšenců. Není mnoho nástrojů, které by vzbuzovaly emoce a o kterých by entuziasti dokázali celé hodiny vášnivě diskutovat a i se o nich pohádat. A především – není mnoho odvětví, která by se tomu automobilovému dokázala vyrovnat, co se šířky nabídky týče. Jasně, i mobilní telefony nebo třeba audioaparatury existují v široké škále modelů od základních chrastítek po sestavy za šestimístné sumy, i tady jsou drobné i propastné rozdíly. A i tady lze vysledovat určité náznaky charakteru daných značek. 

Foto: Jaguar

Teď doufám, že neurazím všechny audiofily, když řeknu, že přes to všechno jsou rozdíly mezi výrobci audiosystémů nic proti tomu, co předvádí automobilky a jejich výrobky. Tady je ta rozmanitost tak silná a tak jednoznačná, že se skoro zdá, že automobil snad není jen stroj a automobilka není jen firma, jsou to živé organismy, které mají své specifické charaktery, filozofii svého vlastního bytí a vlastní chápání světa aut i lidí.

Když do Evropy začaly proudit první korejské modely, neco mi na nich nesedělo. Ta auta byla pravda taková trochu neforemná, nebyla přiliš dobře zpracovaná a divně jezdila, to ale nebylo to, co mi na všech těch modelech vadilo. Ta auta zkrátka neměla duši. Nemohla ji mít, protože samotní jejich výrobci, jejich mateřské závody, ji neměly. Byla to prostě jen továrna, která vyráběla prostě jen auta. A to bylo celé.

Foto: Mercedes-Benz

Jenže to nestačí. To zkrátka není dost. Automobilky tak, jak jsme na ně zvyklí, se profilují mnohem více a mnohem jednoznačněji. Není to jen o designu, ceně nebo snad zaměření auta, je to celková filozofie značky, se kterou zákazník musí souznít, aby byl se svým vozem spokojený. Abych tu jen neteoretizoval, ukažme si to na konkrétních příkladech.

 

Alfa Romeo

Tahle milánská značka je krásným příkladem takové rozmanitosti. Když nepůjdeme více do hloubky, tak Alfa Romeo je společnost vyrábějící sportovně střižená auta v cenové kategorii lehce nad průměrem a její doménou jsou propracované jízdní vlastnosti a potentní motory kombinované s podmanivým italským designem. Tečka.

Foto: Alfa Romeo

Jenže ve skutečnosti je za tím mnohem víc. Alfa Romeo, to je také motorsport a (nejen) v domovské Itálii i do značné míry náboženství. Mít Alfu Romeo znamená být členem jakéhosi klubu, stát se něco jako znalcem. Nejde jen o to, že se majitelé těchto aut na našich silnicích dodnes navzájem zdraví, oni jako kdyby společně sdíleli jakési tajemství. Mají Alfu Romeo a velmi dobře vědí, proč.

Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo je také příkladem toho, že příslušnost ke značce je zkrátka poznat na první pohled a člověk nemusí studovat loga či typický tvar masky chladiče. Alfu Romeo zkrátka na silnici poznáte, má jiný postoj, jiný styl. Zlí jazykové často vytahují, jak se Alfě Romeo nedaří plnit její obchodní plány, zatímco konkurence z Mnichova prodává auta po stovkách a tisících, u milánských je v showroomu mnohem větší klid. Ale vlastně i to je součástí onoho kouzla, oné exkluzivity klubu, jehož se každý majitel italského sporťáku stává členem.

 

Volvo

Kdybychom se zabývali jen cenou, míří Volvo na stejnou klientelu, jako Alfa Romeo. Nejsou to auta přehnaně drahá, avšak patří už mezi prémiové značky a stylem i zpracováním míří na náročnější klientelu. Ale tady veškerá podobnost končí. Pokud je Alfa Romeo sportovec a švihák, potom Volvo je elegán a vysloveně rodinný typ. 

Foto: Volvo

Asi vám neuniklo, že švédská automobilka se již dlouhá desetiletí zajímá o bezpečnost svých vozidel. Věnují tu tomu až fanatickou pozornost, stále hledají nové postupy a nové ochranné prvky ve snaze zcela předcházet nehodám nebo alespoň výrazně zmírňovat jejich následky. Je to právě důsledek přístupu Volva k autu jako takovému, ona bezpečnost jen odpovídá hodnotovému žebříčku značky. 

Foto: Volvo

Volva jsou vždy uhlazená, uklidňující, zaměřená na člověka a na to, co je dnes módně oznažováno jako well being. Nejde jen o technologické hračičky nebo design, je to celkový životní postoj, jak ukazuje i současná kampaň, kterou švédská značka před pár dny odstartovala a ve které nabádá firmy i jednotlivce, aby v letošní první školní den upustili od ranního shonu a spěchu, zanechali svá auta doma a udělali si čas na své děti a odvedli je do školy. Nejde jen o to, že první školní den je nervozita vysoká a spousta nových vjemů a tréma může vyústit v nebezpečné situace, tady zkrátka na rodině a na lidech záleží.

 

Audi

Tahle německá značka se profiluje vlastně velmi podobně, jako italská Alfa Romeo. Sportovněji střižená prémiová auta, kvalitní materiály, dobré jízdní vlastnosti. Když ale dva dělají totéž, nikdy to není úplně totéž. U Audi se nejedná o žádný fanatismus, Audi, to je nejen vášeň, ale i rozum. Audi je značka pro lidi energické, sportovně založené, ale taky cílevědomé. Žádný dolce vita, žádná poblázněnost, tady musí všechno běhat jako po drátkách.

Foto: Audi

Někomu může Audi připadat až příliš strohé a chladné, jiní ho právě proto mají tolik rádi. V Audi si člověk nikdy nepřipadá ztracený, tohle auto má jiskru a tvůrčí energii, na každý problém tu existuje řešení člověk s jasnou hlavou a jasným cílem si jej umí najít. Zatímco Alfa Romeo je i při cestách za povinnostmi vaší oázou zábavy a radosti, Audi je vaší perfektní kanceláří. A to nemyslím vůbec špatně, naopak.

 

Subaru

Pro neznalé by to snad mohla být jen další japonská značka, kluci si ji potom patrně hned spojí s modro-zlatými soutěžními speciály, i Subaru má ale velmi specifické chápání toho, jaký by měl automobil být a jakým způsobem jej chce svým zákazníkům nabídnout. 

Foto: Subaru

Subaru, to je v první řadě Japonsko. Jistě, teď neříkám nic moc nového, všichni víme, odkud tato značka pochází, ale v případě Subaru je to víc než to. Tahle značka si na své japonskosti zakládá mnohem víc, než všechny ostatní. Japonsko, odolnost, spolehlivost, to jsou základní body, kolem kterých se značka točí. Všimněte si prosím, že vynechávám onen motorsport, Subaru totiž není primárně sportovní značka. 

Tahle auta nejsou pro každého a výrobce se tím nijak netají. Nemají nejvyšší výkon ani nejsou právě levná. Kdo ale k sobě potřebuje mít parťáka, na kterého je vždycky spolehnutí, ten si se Subaru bude rozumět. Tady je to prostě otázka cti. 


 

A tak bychom mohli pokračovat do nekonečna. Každá značka má svůj styl, své zaměření a svou klientelu. A často záleží právě na oné filozofii značky, na tom, zda s výrobcem sdílím pohled na svět, mnohem více, než na skutečné technice a autě jako takovém. 

Foto: BMW

Nyní prochází automobilový trh velkými změnami, s elektromobilitou se značně mění používaná technika i možnosti auta jako takového, přichází zcela nové značky a zálusk na evropský trh si dělají i čínské značky. O jejich smýšlení mi toho ale příliš známo není. Nevím, kam si je zařadit a zda si dokáží získat svůj okruh podobně smýšlejících zákazníků.

 

Vás, našich čtenářů, bych se ale pro dnešek chtěl zeptat – která značka je vašemu srdci nejbližší a co je tou spojující myšlenkou či hodnotou, která vás k ní táhne? Dejte nám vědět do komentářů!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
25. srpna 2024, 09:35
17

Nikdy jsem si nemyslel, že k tomu dojdu. Pro mě je jediná masová značka, co za něco v současnosti stojí Toyota. A současný smutný stav mě donutil poprvé v životě objednat nové auto čistě pro radost. Toyotu Yaris GR. Proč jsem tak objednal je asi každému jasné.

reagovat
Mechanik
25. srpna 2024, 09:56
4

Souhlas, Toyota působí jako poslední automobilka, která používá mozek.
Z nedávné minulosti je to pro mě BMW

krab
27. srpna 2024, 15:34
4

To jsi udělal dobře, já nemít modrýho Lancera Evo VI tak jdu asi taky do Yaríska GR, kór teď ten inovovanej má mít hodně zlepšení reálně a bude to stát za to. A je fakt, že máš výhodu, že s tím novým nebudeš muset řešit to co já s provozem 25 let starý techniky, která ale pořád při správný údržbě a při dobrým zacházení funguje fenomenálně. Ale třeba v zimě už se nesvezu, protože bych nerad aby mi Myšák zreznul, když zůstal zachovalej a s tou Toyotkou by se dalo řádit celoročně.

Fr
Frodo
27. srpna 2024, 19:50
1

Děkuji, taková slova od Kraba potěší.
Nebylo to lehké, musel jsem kvůli tomu prodat STi. A bylo to dilema přesně takové, jak píšeš. Zvažoval jsem, jestli si nechat auto ve skvělé kondici, ale přeci jenom 17 let staré. Nebo koupit nové s tím, že ho budu mít od nového a už od začátku provedu konzervaci všeho, aby vydrželo. Ty špatné zprávy pro nás autíčkáře nakonec rozhodli pro nové auto. Za pět let by na takové rozhodnutí mohlo být pozdě.

krab
27. srpna 2024, 21:51
0

Nemáš zač, ty jo, no rozhodnout se prodat Sůbo muselo bejt těžký. Ale racionální to je, to je přesně jak píšeš. A je fakt, že za pár let už takovou káru jako je Yaris GR prodávat nebude asi ani Toyota, to by se musely zmírnit ty emisní pravidla...

Sa
Sato
25. srpna 2024, 13:36
1

Samozrejme Alfa. Ale neviem ci to uz nie je len vec minulosti...

Bude mat Giulia vobec nastupcu?
Nedavno som nad tymto slintal: https://auto.bazos.cz/inzerat/190004661/alfa-romeo-giulia-quadrfoglio.php nastastie je to mimo aktualne moznosti a potreby

reagovat
bkralik
26. srpna 2024, 08:12
0

Co jsem se včera bavil s kamarádem, tak tahle je prý zrovna úplně geniální kup - ten nájezd je reálný, oba majitelé ji měli jako velmi lehce využívanou víkendovku a je ve skvělém stavu.

Sa
Sato
26. srpna 2024, 08:20
0

sakra, chcel by som ale fakt nemozem :( :(

najsmutnejsie je ze ked by som spocital TCO mojej vikendovej M135i za tie dva roky tak som cca na 2/3 tejto alfy...

bkralik
26. srpna 2024, 08:22
0

Chápu... Ta M135i měla nějaké neplánované opravy a nebo jenom běžný srvis?

Sa
Sato
26. srpna 2024, 08:54
2

neplanovane novy motor :) planujem o tom blog ale nejako este nebol cas

Vr
Vrooom
26. srpna 2024, 09:51
0

No docela by mě zajímalo jak to s tou tvojí 1er dopadlo :-). Vím, že jsi psal na Autoforum.
Jinak ta alfa je super, ale má pár věcí co by mě odrazovalo. Myslím že při ABS to zapíná stabilizaci a hlavně to má nějaký chytrý elektro diff, takže nesvoruje úplně čitelně a zajímavá mi přijde až ta poFL verze s mechanickým diffem

bkralik
26. srpna 2024, 10:06
0

Vrooom: Když poFL verze má zase už DPF, takže nemá tak pěkný zvuk a může mít "moderní problémy", pokud jsem slyšel správně...

Vr
Vrooom
26. srpna 2024, 13:24
1

Raději bych se vzdal trochy zvuku ve prospěch fungujícího diffu. On je totiž špatný i u té jejich limitky ...
https://www.evo.co.uk/alfa-romeo/giulia/gtam
"There is a fly in this pure ointment, however, and that’s the rear diff. It is the Giulia Quadrifoglio’s Achilles’ heel and one that strangely hasn’t been addressed on this most extreme example of an Alfa to date. The issue is the speed at which it reacts when you’re really pushing on. It starts with the inside rear wheel being allowed to spin up and burn away torque, power and rubber while the diff waits for the ECU to work out what’s required, and when it does you can already be well through the corner. All the while the clutches within the diff are getting hotter and hotter before they finally give up the ghost and ask for 20 minutes to cool down in a pit garage. And while it’s far more of an issue on track when playing for the cameras than it is on road, the GTAm is billed as a track car..."
Nevím zda jde dát diff z 2024 verze do těch starších. A taky bych se bál zda na ní nebudou veškerý díly stat bambilion.

Ronoath
25. srpna 2024, 14:08
2

V dětství 90. let jsem miloval Subaru. Ať už sedan Impreza nebo Legacy, byla to úžasná auta - nenápadná navenek, ale skvělá při jízdě. To jsem pak i docenil za volantem. Dnes mě ta auta nijak neberou, jinakost zaměřená na použitelnost i v extrémních podmínkách (třeba redukční převodovka v mnoha modelech), zdá se, zmizela.

Pak jsem si oblíbil Volva. Poslední S70 a první S60 byla tak protichůdná, ale tak krásná auta. S faceliftem první XC60, který přinesl odporný displej místo budíků, se mi zdá, že ty auta směřují mimo mě.

Celý život se mi líbí Fiaty. Uno, Bravo (obou generací) Tempra, a pak nová 500, to byla laciná, ale krásná auta. I v první Multiple před faceliftem mám jakési zalíbení. Je to asi jediná automobilka, od které ještě čekám nové modely. Bude se dále držet svých tradic?

reagovat
Jyrki
25. srpna 2024, 19:31
2

současná auta mě nezajímají a novou nabídku vůbec nesleduji, já si jen opečovávám svůj vozový park. A pokud se podívám směrem dozadu, tak Lancia a Alfa Romeo.

reagovat
af
afro-r1
25. srpna 2024, 21:53
1

To znam. Zustanu u vozu z nultych let. Potencialni novejsi vozy, ktere bych jeste zkousl jsou F31 nebo F22, dal uz nic.

Or
Oris
26. srpna 2024, 10:25
3

Mám rád víc automobilových značek a to především kvůli tomu, k čemu auto používám.

Mazda MX-5 - nepřekonatelný poměr cena/zábava. Rád jezdím do Alp a na zakroucené "okresce" tohle autíčko funguje báječně. Mazda jako výrobce mi imponuje spolehlivostí a určitou kombinací staromilství a netradičního přístupu (Wankel, současné atmosférické motory). Dělají auta pro řidiče, bohužel se s modely CX přiklání k mainstreamu (ano, musí z něčeho žít).
BMW - kvůli motorům a koncepci motor předu a hnaná zadní náprava. Bohužel tato značka přitahuje strašně moc pitomců, pro které BMW produkje přiliš mnoho X modelů. Mám k BMW pozitivní vztah i kvůli BMW Motorrad :-)

Škoda - daily, nepohoršujte se, je pro mě synonymem dobré hodnoty za peníze (nakupujeme za fleetové ceny). Jezdím už dlouho Superby (měl jsem Superb I, 1,9 TDI 74kW, 2,5 TDi, 1,9 84kW, 2.0 TDI PD, Superb II 103kW Combi, Superb III 2.0 TDI 140kW 4x4, Superb III 2.0 TDi 147kW 4x4) a to auto je nenápadné, komfortní a levné na provoz, v dané cenové hladině (ano, auto na vzduchovém podvozku je komfortem jinde, ale je jinde i cenou), a velmi spolehlivé.

Porsche - neralizovaný sen - imponuje mi řada modelů 911, ale zatím nebylo dost peněz si některý z nich pořídit. Používal bych ho jako klasické GT.

reagovat
Ha
Habakukk
26. srpna 2024, 11:37
-1

V dnešní době se drží mé srdeční přízně asi jedině Porche s řadou 911. V minulosti jsem měl rád Subaru, Land Rovery možná i ta Alfa se 156, ale to jsou kusy 20 let staré, tedy se současnou produkcí a směřováním značek to nemá nic společného. Tedy mám rád staré pekáče těchto značek.

reagovat
ro
rock
26. srpna 2024, 16:00
0

Audi.
Už od dětství (Moutonová s Mikkolou na tom mají taky nějaký podíl, ale začalo to ještě o něco dřív), přes mládí (moje první vlastní auto) až doteď (moje současné auto).

reagovat
Frankie
26. srpna 2024, 17:39
1

BMW, tak nějak od dětství, kdy jsme dostal jeden jeho namalovany obrázek a kdy jsem si jej i já kreslil, ty jejich negativně sklonene cumaky. No a pro tu jejich koncepci R6 podélně, převodovka, kardan diferak, hrana náprava vzadu.
Toyoty, od dob soupeření s Lancii. Vždy jsem fandil Celice.
Porsche, Lambo apod., to je pak spus v říši snů.

reagovat
PB
PB-free
27. srpna 2024, 13:55
1

Nad timto jsem nikdy nepremyslel, ale zjistil jsem ze vlastne Honda je ta ma znacka.
Tak nejak me provazi celym zivotem .... Jezdil jsem v Civicu 4.gen, 7.gen, 9.gen a ted 11.gen ... taky jezdim na skutru PCX150 a staricke CB450s z 87-roku to je vzdy pekny mechanicky zazitek. A ac nemuzu presne rict proc tak je proste mam rad asi je to tim jak honda pristupuje k mobilite a mozna i to ze to neni tak obrovsky gigant jako VW ci FCA take musim rict ze i Toyota se mi libi jejim pristupem..... Takze by se asii dalo rict ze to je Japonsko co me laka :D

reagovat
krab
27. srpna 2024, 15:45
1

U mě je to určitě Lotus ... i když už mi zbyl jen jeden a to ho ještě inzeruju, zkrátka není na něj čas a ten modernější, ten je 2 roky už pryč. Ale čas, kdy se do Lotusu zase vrátím přijde, až bude kluk větší a budu mít víc času na ježdění sám pro radost, teď jezdím většinu času buď s klukem anebo s celou rodinkou, tak se holt přesedlalo na jiný stroje.

Jinak se mi hrozně moc ještě líbí automobilka Morgan, protože teoreticky mít možnost jít pro nový auto, tak bych si asi vybral už dneska jen u nich :-D

reagovat
mariov8
28. srpna 2024, 08:56
0

Mercedes-Benz

reagovat
Michal88
28. srpna 2024, 13:33
1

U mně už to není tak jednoznačné, jak to bývalo. Mám rád starý Citroëny, protože to jsou auta, která uměla auta pro plebs i pro honoraci. Dělala je vždycky trochu jinak a přesto to jako celek fungovalo. Často udávala kdysi i trendy v automobilovém průmyslu, byť to ne vždycky vyšlo. Posledních 15 - 25 let má Citroën krizi identity. Staré a osvědčené zrušila, ničím převratným to nenahradila a i tu tuctovou novější techniku dojebala. Větší auta téměř nedělá, na malá se nedá koukat a stejně je to 15 let starý recyklovaný design... Automobilka si změnila logo, jako že se vrací ke kořenům, ale je to jen o kecech, nikoli o činech, jinak si za historií zavřela vodu.

reagovat
Ha
Habakukk
29. srpna 2024, 10:43
2

Toto ale udělalo 95% mainstreamových automobilek kde unifikace a sdílení zabilo osobitost jednotlivých značek a zůstal jen prázdný marketing.

St
Staromil
29. srpna 2024, 15:37
1

U mne je to Mazda, už velmi dlouho, provází mne podstatnou částí produktivního věku. Spolehlivý a na náklady v důsledku vždy velmi levný služebník pro všechno, kterému jsem u starších verzí 626 a 6 byl schpen odpustit i tu rez. Nicméně první pořádné auto byl dlouho Nissan, přechod na Mazdu byl dílem náhody a následně nebylo návratu, Frantíci ho pro mne zabili. Jediný další přechod v případě auta pro běžný život, který by byl pro mne v současné nabídce zkousnutelný, je Toyota.
Jinak ale je mi blízké v podstatě vše, co je "made in Japan".

Jako kluk, který znal japončíky jen z obrázků ve Světě motorů a ničím tak moc vlastně nezaujaly, jsem pak měl jako jasnou jedničku BMW. To mi stálo na očích ve verzi " 1800" každý den před panelákem, měl ho otec mého spolužáka (diplomat - Kuba) - takže jsem se i svezl a byl lapen. Překonalo to do té doby zážitek ze svezení se Saabem 96. BMW vydrželo velmi dlouho, v jistém smyslu až dodnes, ale nejsem jeho potenciální kupec (vývoj a věk by asi v této kategorii spěl spíše k Mercedesu...).

A pak je tu celoživotní sen a vždy nastartovaný pocit esteticko motoristického zážitku, a tím je Porsche 911. Nejlépe v té "klasické podobě" 911 SC a tak...prostě kulatá světýlka více kolmo v blatnících, vzadu úzká světla, ideálně "propojená", nejlépe žádný trvalý spoiler. A nemusí to být zrovna verze ze sedmdesátek, osmdesátek, i ty mladší, výrazně modernější (964, 993-ta už trochu méně ) "specifikaci" vyhovují také a určitě jsou komfortnější a i lépe jezdí. To, bohužel, nemohu potvrdit z vlastní zkušenosti, zůstává to tím snem...:-))..

reagovat
Bigg.I
30. srpna 2024, 20:38
0

FORD... jedině. Bohužel koukám spíš do minulosti než do současnosti či snad budoucnosti. Nicméně kdybych neměl Forda, koupím si Toyotu. Uznávám Saab, rád mrknu na starší Citroen. Spíš to vidím ale tak, že každá značka dokáže vyrobit dobrej kus, tak i krám.

reagovat
rivka
31. srpna 2024, 22:15
0

Buick. Do roku 1998. Spojující myšlenku ani hodnotu jsem nehledal, tudíž nemohu sloužit.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Passat CC Krásný stav 2008
Volkswagen Passat CC Krásný stav

2008 rok výroby
138 koní výkon
2 000 ccm objem

Cadillac Escalade  6.2 V8 Platinum | 38 330km 2014
Cadillac Escalade 6.2 V8 Platinum | 38 330km

2014 rok výroby
420 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem