reklama
načítám data...

Jak vybrat správné zimní pneumatiky? | Autíčkář se ptá

Výběr pneumatik není radno podceňovat, je to jedna z nejdůležitějších věcí na vašem autě. Jak ale vybrat ty správné? Je důležitá značka, osobní zkušenost nebo vybíráte na doporučení zkušenějších motoristů?

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá: Jak vybrat správné zimní pneumatiky? | Autíčkář se ptá

Už se to blíží. Babí léto definitivně končí. Všudypřítomné ranní mlhy, nádherně zbarvené aleje stromů podél silnic a nízké teploty značí příchod podzimu. To pro motoristy znamená jednu nemilou věc. Ještě necelých 14 dní zbývá do "povinnosti" zimního obutí. Ano, už je to tak. Ty neoblíbené pryže stráví na vašem autě příštích zhruba pět měsíců. Nechci tady rozebírat, jestli je potřeba použití zimních pneu vynucovat zákonem či nikoli, zajímá mě jiná věc. Jakým způsobem vybíráte zimní pneumatiky? Dáte na značku, odborné testy, osobní zkušenost, nebo snad doporučení známého? 

Srovnávací testy 

Výběr té správné pneumatiky je opravdová alchymie. Je tam tolik proměnných, že opravdu neexistuje univerzální rada. Určitým vodítkem tak mohou být srovnávací testy, které každoročně připravují autokluby a velké motoristické magazíny napříč Evropou. Vezme se několik desítek gum od různých výrobců v těch nejoblíbenějších rozměrech, určí se referenční pneumatika a podle ní zkoumají vlastnosti na suchu, mokru a sněhu. Není to sice úplně exaktní věda, ale jisté výsledky přinese. Přesto se nedá říct, že by takové srovnání bylo naprosto směrodatné. Za prvé v každém rozměru funguje pneumatika trochu jinak, takže když vyjde dobré hodnocení třeba u menšího rozměru, neznamená to automaticky, že bude dobrá i v jiném. Druhým problémem je referenční vůz. Na každém autě se chová pneumatika rozdílně a je to opravdu znát. Testovacím vozem bývá u evropských testů nejčastěji VW Golf či Passat. A když něco funguje na Golfu, neznamená to, že na jiném voze to bude stejné. To je přesně můj případ s posledními zimáky. Prošel jsem si před objednáním všechny dostupné testy, ze kterých mi vyšlo, že zimní Nokiany budou tou správnou volbou. Obul jsem je tedy na nejmenovaný japonský hatchback a světe div se, nebylo to dobré rozhodnutí. Byl jsem hrubě nespokojen s chováním na mokru, na suchu mi vadil velký hluk od kol. Jedině snad na sněhu fungovaly dobře. Protože se však většinu zimy pohybuji ve městě, kde je sněhových dnů minimum, nebyla to pro mě dobrá volba. Srovnávací testy tak beru s odstupem, rozhodně se však již neřídím jejich závěry. 

Značka 

reklama

Obecná poučka zní, že ty čtyři gumové kruhy, jsou vaše jediné spojení se silnicí, a proto by se na nich nemělo šetřit. Prémiové značky jako Michelin, Continental či Goodyear bývají ty nejdražší. V testech se pravidelně umisťují na přední pozicích. Znamená to, že nejdražší je automaticky nejlepší? Já myslím, že ne. Je sice pravda, že ve většině případů mám s prémiovými značkami ty lepší zkušenosti, ale i zde se najdou výjimky. Jedna z těch "lepších" značek mi nevydržela na autě ani do konce zimní sezóny, jak jsem byl nespokojen (tímto zdravím do Itálie). Stejně tak může příjemně překvapit i zástupce z levnější kategorie, jako se mi to stalo na předchozím autě, které jsem osadil pneumatikami Toyo. Vůbec jsem nevěděl co čekat, neb jsem je nikdy předtím nevyzkoušel, ale nakonec jsem s nimi byl velmi spokojený po všech stránkách. Je pro vás značka výrobce důležitá? 

Osobní doporučení 

Doporučení od věrohodné osoby bývá také častým důvodem pro nákup konkrétní pneumatiky. Osobní zkušenosti jsou přece tím nejlepším ukazatelem. Nebo ne? Historek, kterak se mám vyhnout dané pneumatice, protože Pepík od sousedů jí koupil ojetou před 15 lety a ona už dnes nestojí za nic, jsem slyšel nepočítaně. Takové rady jsou ovšem úplně k ničemu. Chce to najít člověka, který má podobný typ auta jako vy a využívá ho ke stejným účelům. Asi vám nepomohou rady od člověka, který jezdí offroadem a bydlí na horách uprostřed sjezdovky, když vy máte jen nákupní tašku, která ještě nikdy nevyjela za hranice města. Relevantnějších rad se dočkáte od chlapíků v pneuservisech, kteří by měli mít jednotlivé pneumatiky v merku a zkušenosti svých zákazníků slýchají den co den. I tady však platí pravidlo důvěřuj, ale prověřuj. Pokud se vám snaží nacpat pneumatiky, které ze všech ostatních kanálů dostávají jen negativní hodnocení a oni vám tvrdí, že je to super volba a nejde vybrat lépe, asi bude něco špatně. Nejspíš se jim jen válí na skladě a nemohou je nikomu jinému udat, takže zkouší kdo se chytí. 

Jakým způsobem vybíráte pneumatiky vy? Držíte se jednoho osvědčeného modelu, nebo zkoušíte pokaždé něco nového? Kladete důraz na hodnocení ve srovnávacích testech? Hledáte si zkušenosti uživatelů, nebo dáte na osobní doporučení? Které pneumatiky se vám osvědčily nejvíce a se kterými jste naopak nebyli vůbec spokojeni? Podělte se o své zkušenosti a názory v diskuzi. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

lu
luboss
18. října 2017, 18:22
1

Rozhodujem sa na 1. mieste na zaklade skusenosti, 2. miesto recenzie na internete, napr. na heureka.sk (resp. cz) a tiez beriem do uvahy tie klasicke testy.

Moje skusenosti na starej Mazde 6 - kupil som to na zimakoch 195/65/r15, boli tam GoodYear, tusim Ultra Grip 7. Ked som ich zodral, objednal som z eshopu nove GoodYear Ultra Grip 9. Tie stare boli Made in Germany, tie nove Made in Poland. Akurat tie nove sa nedali obut na disky...v servise sa mi vysmiali, ze som si kupil zly rozmer. :-) Ked som ich ubezpecil, ze rozmer je rovnaky ako na povodnych zimakoch, tak mi zasa povedali, ze to je tak, ked si objednavam pochybne z internetu a nie cez autoservis. :-)

Nevedeli to obut asi v 3 servisoch, v poslednom ich porovnali s inou gumou rovnakeho rozmeru a zistili, ze tie moje Good Year su uzsie, pravdepodobne nejake 185 mm. Asi v Polsku na ne zle vyznacili rozmer? Takze reklamacia, eshop reklamaciu uznal a objednal som si od nich rovno Nokian WR D3 (Made In Russia). Velka spokojnost, najma na vode pri jesennych dazdoch na dialnici, aj ked som pri 130 nabehol na vacsiu vodu, takmer vobec somnou nezamavalo. Uz ich mam teraz 4. sezonu a dezen stale dobry, za sezonu na nich najazdim asi 12 000 km. Dokonca tam, kde som mal problem sa s firemnou Kia Ceed na Continental 205/55/r16 vyhrabat, s mojimi Nokianmi som sa vyhrabal ovela lahsie (ta ista ulica, ten isty kopec, rovnake podmienky). Ale to moze byt aj rozdiel v aute, nemusi to byt gumami.

Na zaklade tejto skusenosti opat objednam Nokian, mozno dalsiu sezonu ich uz vymenim kvoli veku.

Co sa tyka letnych, tam som si kupil Michelin Primacy 3 (made in germany), po zlych skusenostiach s Good Year (made in germany). Na Good Year som to kupil, neboli sice nove, ale dezen mali este velmi schopny. Napriek tomu na vode to strasne lietalo a ked naprsalo, zapol som rezim "dochodca".

reagovat
jo
johan
27. října 2017, 14:38
0

tiez velmi dobra skusenost so zimnymi Nokianmi.. kupil som na nich predosle auto a spokojnost takze som ich minulu zimu kupil aj na sucane. po jednej zime do 10000km takmer nic nezmizlo a drzia vyborne jak na vode tak na snehu

Th
TheKubajs
18. října 2017, 18:27
0

Já už léta používám zimní Kleber Krisalp. Dříve jsem bydlel v Jablonci, tam je sněhu dost, a ty gumy vždycky držely výborně. První dvě sady jsem kupoval mírně jeté, teď už nové.

reagovat
beastar
18. října 2017, 19:01
0

Všechno má smysl krom variant z hypermarketu a značek typu WhiteDragoon, Huan-Huyang a podobně ty jsou spíše nebezpečné zkusil jsem to jednu zimu na Crafteru a to auto lítalo po silnici jak na ledě. Dnes sem dal na q50 Hankook Evo2 pojedou druhou sezónu a není důvod něco měnit. Na škodovce jsou zimní Barumky klasika v podobě Polaris a na ježdění po běžných silnicích v nížinách je to pohoda. Na starým Mercedesu mám celoročně WinterContatact od Continentalu 850p (asi) na polích to stačí a ve sněhu se to taky neztratilo. Na Muranu mám nějaký hnusný korejský sajrajty universal suv a v zimě se na tom dá, ale se zvýšenou opatrností a ideálně po ošetřený cestě v létě je to docela solidní jen dost hlučný.

reagovat
Romus
18. října 2017, 19:03
0

Jako u všeho čemu nerozumím a nedá se nějak objektivně měřit, tak se držím dvou osvědčených pouček: "Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci" a "Když to funguje, tak na to nesahám"
tzn. nic levnějšího než Barum a pokud daná guma na autě funguje, tak ji koupím znova - většinou na léto Pirelli, Continental a na zimu Nokian, ale jinak je mi to celkem jedno...

reagovat
beastar
18. října 2017, 20:32
1

Přesně tak bych to viděl taky. Navíc hodně často jsou pneu na podobné cenové hladině vyrovnané i po stránce schopností. A kdo neumí na sněhu a v zimě obecně jezdit toho ani super drahá pneu a 4x4 nezachrání čehož jsme svědky úplně každou zimu zejména na Vysočině.

Tomáš Trýska
18. října 2017, 21:35
0

Loni jsem byl nucen přezout gumy na Scorpiu, tak jsem se podíval po testech v onom rozměru. Dobře vycházelo asi pět různých gum. Nakonec jsem si vybral Continentaly TS860 a nelituju. Letos jsem si vyměnil daily Feldu za daily Daihatsu, na kterém byly neznámo jak staré zimáky Yokohama, které jsou na suchu fajn, ale na mokru je to naprosto nepoužitelné. Takže jsem opět sáhl po Continentalech ve správném rozměru a opět spokojenost. Když vezmu, že se bavíme o (v mém případě) rozdílu asi 300 Kč na pneumatice vůči nějakému šmejdu, tak se to rozhodně vyplatí.
S ohledem na fakt, že nenávidím nedotáčivé chování auta, tak mám Contíky na obou autech jen na předku, vzadu mám nějaké obyčejné gumy. U škopka je výsledkem krásně neutrální chování za všech okolností, u prcka uvidím, jak začne sezóna a plískanice. Když to bude stát za prd, tak vyměním i ty zadní.

MGRR
18. října 2017, 19:19
0

Po vsech hyper super znackovych pneu se mi osvedcili obycejne zimni Matador. Na nekterych autech s tim jezdim celorocne. Nedavno jsem prodaval s temito zimnimi preeokolku Camry a zadni pneu meli 50t.km a byli "jako nove" koukali jsme na to jako telata. I na terennich autech tady v krusnych horach se zakaznikum osvedcili. (Letni Matador jsem na 19" najezdil jen 10-20?t.km, i pri rychloatech kolem 260 a neprijemnych vyhybacich manevrech v tech rychlostech se chovaji skvele). Tohle kdyby mi nekdo pred lety rikal, tak jej poslu do haje... no, ale zivot, praxe a zkusenosti mne lresvedcili o kladech. Na jednom Priusu mam od ledna nove zimni Nokian, v zime byli stejne jako ty Matadory (dve identicka auta), ale Matador se sjede o 1mm, kdezto ten Nokian -3mm. Semperit neurazi, nemasne, nealane. S novymi Pirelli jssm se jednou nehnul v kopci a tlacili mne popelari... trapne.

reagovat
VK
VK
22. října 2017, 18:32
0

Víte co to vlastně znamená el matador? Zabíječ. Tož asi tak.

MGRR
22. října 2017, 19:53
0

Primo epicky duchaplne.

Vojta Nekvapil
18. října 2017, 19:34
0

Nejlevnejsi offroad gumy. Vranik. :) A driftovani je radost.

reagovat
PepaSFI
18. října 2017, 19:51
0

brácha má Vraníky na C3, ty s tím super zimním severským Hatátitla dezénem a je s nima zatím spokojený. Na suchu hlučí, na tom vysokém vzorku to trošku plave ale ten záběr na sněhu a ledu je síla přesilná.

PepaSFI
18. října 2017, 19:46
0

skoro jsem se lek že se dozvím nějaké moudro typu "při výběru se řiďte euroekohomobio štítkem", což je mimochodem parádní ptákovina. Stačí se podívat na skutečné testy a porovnat se štítkem. Dost často to vychází úplně naopak. Někdy i přímo na té nálepce jsou pitomosti kdy jedna guma má hluk 69 dB-C a jiná má 71 dB ale kupodivu B.
Myslím že rada neexistuje. Je mnoho značek ale ve skutečnosti to všecko patří pod několik koncernů. Je běžné že v jedné fabrice se dělá několik značek. Měl jsem Barumy vyrobené ve Francii. Asi bych se vyhnul neznámé číně ale jinak je to asi jedno. Překvapilo mě že třeba tradiční značka Avon v testech nebývá příliš úspěšná. A taky jednou porovnávali i gumy hodně staré, které by měly být nepoužitelné a dopadlo to celkem vzato nepřesvědčivě.
Já prostě beru co mají zrovna na skladě a když je na výběr při podobné ceně, vybírám u letních i zimních hrubší dezén. Vyšší hlučnost se na našich rozbitých silnicích prakticky neprojeví, v zimě se tady málo sype a obecně jezdím i mimo silnice a tak chci lepší trakci.

reagovat
Regular John
18. října 2017, 20:11
2

Na předokolkách jsem měl GY ultragrip 7 a barum polaris, obě fungovaly úplně bez problémů. Teď mám na snížené zadokolce Nexen winguard sport (215/45/r17), což by měl být spíš low end, šel jsem do nich kvůli kombinaci nízké ceny a kladných ohlasů a podle mě jsou úplně v pohodě, chce to ale vyzkoušet, kde je jejich limit za jakých podmínek a přizpůsobit se... Každopádně v těch úplně nejhorších podmínkách, co ve zdejších kopcích mohou být, fungovaly obstojně, viz video dole... Měl jsem problém jen jednou, když jsem se nemohl rozjet na neodhrnuté křižovatce, kde bylo 30cm sněhu a auto jelo po břiše

reagovat
Matěj Podhorský
19. října 2017, 08:45
0

Vidím správně Pohořelice? :)

rw
rwalker
19. října 2017, 13:13
0

Ten konec s tím suv ve škarpě..

rw
rwalker
19. října 2017, 13:14
0

* asi suv fabie, tak nic

Regular John
19. října 2017, 22:00
0

Matěj: vidíš správně :)

Irwinek
18. října 2017, 21:24
0

Většinou kupuju gumy podle tvaru vzorku, a spletl jsem se jen jednou, a to ještě proto, že mi ty gumy nechal prodejce obuté na kupovaných discích za 500/kus - záhy jsem věděl proč - při 40 nad nulou seděly jak přišité, ale chladná letní rána znamenala málem zkázu auta i životů. Korejky prostě totálně ztuhly a po asfaltu sesunuly jak tvrdé pečivo po talíři.
Teď mám na autě Nokiany kupované přes net, jedny jsou jeté jednu zimu, druhé dvě. Stejné gumy, stejné označení, stejný obchod a jedny gumy jsou finské a druhé ruské. ty ruské jsou podstatně měkčí, vypadají, že jsou podhuštěné. Držej dobře, vzorek neubývá, když prohodím předek x zadek, hned vím, kde jsou.

reagovat
Beny
19. října 2017, 07:11
0

Na Almeře jsem používal Barumky Polarisky trojky, na suchu nic moc, ale to bude problém všech zimáků. Naopak ve sněhu a břečce me příjemně překvapily, drží statečně. Spíš mě teď zajímají letní co budu muset pořídit na Primeru, ale jelikož je kodrcání do práce tak to nebudu přehnaně hrotit...

reagovat
ToMyx
19. října 2017, 16:13
0

Na Primeře jsem měl zimní starší Sava eskimo a totálně mě překvapily jak na suchu, mokru i sněhu co za tu cenu nabízejí.
Pak jsem obul Michelin Alpin A4 a rozdíl byl znát jen trochu, ale přičítám to novým Michelinům/ starým Savám.
Letní jsem vystřídal na rodinném kombi GY, Michelin, Vredestein a všechny dobré, jen jsem si dával bacha, aby to nebyla nějaká "eko" řada. Ty mají tendence klouzat na mokru.


peca
19. října 2017, 07:32
0

U me je to mix vsech moznosti. Takze ted jezdim na zimnich Michelin Alpin a na letnich Dunlop SP sport fastresponse a Nankang NS2R na druhem aute.

Ale jednou jsem jen na radu kamarada koupil gumy Sava Eskimo a musim rict, ze byly super. Sice jsem je sjel pomerne rychle, ale drzely paradne a velky randal taky nedelaly.

reagovat
ma
martinw
19. října 2017, 08:20
0

Připomenul bych pravidlo čtyř :
- zimní pneumatiky se mají používat po čtyři měsíce v roce
- mají mít hloubku vzorku nejméně čtyři milimetry
- neměly by být starší než čtyři roky
- nasazovat stejné na všechna čtyři kola

Pokud budete kupovat přes internet je to fajn ale jakmile budete přebírat zásilku koukněte na bočnici těch gum a přečtěte si jak jsou stare (ctyrmistny kod : vyrobni tyden, vyrobni rok napr. 4315 = 43.tyden 2015) - oni Vam klidne muzou poslat 1 nebo 2 roky stare zimaky ze skladu a na tom tak nakonec prodelate. Zimní gumy by se nemely používat v létě a ne déle než 4 roky protože primes které zajistuje jejich optimalni vlastnosti (silica) dlouhodobě vyprcháva a to především v teplém počasí - pokud tedy jezdíte 3-4 roky stare zimní gumy a nechali jste si je jednou pres leto v podstatě lze garantovat že v zimě na tom budete v podstatě stejně blbě jako s letníma gumama.

Jinak na pomer/ceny vykonu pro mene dra

reagovat
ma
martinw
19. října 2017, 08:21
0

ha auta napr. fabie,octavie doporucovali na skole smyku Barumky, na vode snehu se nechovaji uplne blbe, dobre brzdi na suchu a nestoji majlant.

sumy
19. října 2017, 09:55
0

Božínku... zase ty řeči o 4 letých pneu...4mm by né měly mít, ale musí mít(protože PČR) Ze zkušenosti i 2mm jsou v poho a to jsem to tehdy měl do práce 10km po silnici 3. třidy. Za sézonu jsem na 2mm barumkách vytahal 7 aut, sám ani jeden problém.
Jinak číny rozhodně ne. Připojuji foto pneu, které byly absolutně nové na civicu když jsem ho koupil (ještě chlupatý a cestou domu to klouzalo na suchý silnici jako sviň) Pneu se po 3tkm rozpadla. Vylezly dráty a zkoutila se cca o 5-6cm :-O

sumy
19. října 2017, 09:56
0

Teda nebyly to číny, ale značka Trayal, made in serbia

ma
martinw
19. října 2017, 10:24
0

Tyhle 'řeči' jsme viděli na škole smyku, pánovi co přijel se starýma sjetýma zimákama auto nebrzdilo dobře na mokru a na aquaplaning nepotřeboval 4cm vody ale stačila pořádná kaluž :) Na jeho obranu musím podotknout, že i pani v novem Subaru XV (kde měla nějaké Yokohamy uz z tovarny asi univerzaly) na tom byla uplne stejne blbe...

Náhodný Kolemjdoucí
19. října 2017, 10:32
0

Ono hodně záleží na povrchu, např. na autodromu (spíš dráha na motokáry) v Pardubicích ojeté zímáky drží lépe než perfektní letní. Tím nijak neobhajuji dojíždění zimáků, věc každého soudruha...

sumy
19. října 2017, 11:11
0

"pánovi co přijel se starýma sjetýma zimákama" A na tý vodě nebrzdily protože byly starý? Záleží jak sjetý. Zimák je na vodě vždy horší, páč hůř odvádí vodu (obecně řečeno) a jestli tam měl totál omrskyný "slicky", tak se není čemu divit. Narovinu, nikdy jsem na akci typu "škola smyku" nebyl. Ale tak něják si nedělám přílišné iluze. Když jsem začínal jezdit, tak se ještě ani na zimáky tak moc "nehrálo" a i tak jsem cca za 1mio km šel ze silnice v zimě jen 2x. Poprvé čistý led na hraně křížovatky-leda tak hřeby v pneu by pomohly. Bez poškození jsem to odložil rychlostí kroku dolu ze škarpy. Podruhé se mě rozhodlo zachránit ESP a šel jsem ze zatáčky ven v rychlosti cca 30km/h. To mě pak přijela vytáhnout manželka na bezpapírákovym lanceru 4x4 s totál sjetejma protektorama. Funglová octávia 4x4 co jela okolo se pokoušela. Bez šance. Připojuji foto toho lancera, když jsem jel s tatíkem pro dřevo. Naskládat do plna a tradá domu. No Problem. Dojíždění zimáků v létě považuji taky za prasárnu. Ale, každej dle svého nejlepšího vědomí a svědomí ;-)

sp
spooon
20. října 2017, 11:19
0

8 let starý Vredestein Snowtrack2 nebo 3, vzorek tak 3mm a zima naprosto v pohodě. Takže nějaký roky mě fakt nezajímají. Vždy to je o konkrétní pneu, podmínkách používání atd. A to jezdily dokonce jednu sezonu v létě.

sheogh
19. října 2017, 11:08
0

Naprosta spokojenost s Bridgestone Blizzak LM-32 255/45 R18

reagovat
Řidič slečny Daisy
19. října 2017, 11:13
0

Zimní gumy, evergreen motorisické žurnalistiky každý podzim.

Osobně to řeším koupí nejlevnější sady pneu na diskách, které na Aukru najdu. Důležitá je jen hloubka dezénu, protože čím víc jsou gumy sjeté, tím víc to (logicky) na sněhu a vodě plave.

Sněhu máme dost, ale přesto se mi povedlo zapadnout jen jednou- když jsem musel zastavit na neuržované silnici před sněhovou bariérou a položil auto na břicho (což asi ani nejlepší gumy nevyřeší).

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Bonneville  1963
Pontiac Bonneville

1963 rok výroby
303 koní výkon
6 400 ccm objem

BMW Řada 7 740i 1995
BMW Řada 7 740i

1995 rok výroby
286 koní výkon
4 000 ccm objem

Fiat 126 Maluch 1987
Fiat 126 Maluch

1987 rok výroby
4500 koní výkon
652 ccm objem

Dodge Ram 4.7 v8 2008
Dodge Ram 4.7 v8

2008 rok výroby
300 koní výkon
5 ccm objem

Mazda MX-5 Wankel (180 kW) - RARITA 2015
Mazda MX-5 Wankel (180 kW) - RARITA

2015 rok výroby
245 koní výkon
1 300 ccm objem