načítám data...

Jaguar XJ40 3.6 - na den britským aristokratem

Dostal jsem příležitost si vyzkoušet cestování ve stylu pravé britské smetánky. Do této společnosti mě zavedl tento krásný Jaguar. Jaké to bylo?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Testování nových aut mě moc baví, je super udělat si přehled o tom, jaká v současnosti nabízená auta jsou. Je to návykové, nevím, jak jsem mohl žít bez toho. Občas to chce ale trochu něco jiného, nějaké to autíčkářské koření. Jinými slovy, někdy mám chuť vyzkoušet si i auto starší a ideálně v našich končinách neobvyklé.

Takové svezení se shání trochu komplikovaněji, člověk nemůže prostě zavolat do automobilky a poprosit, jestli by neměli ten nebo onen model k zapůjčení. Musí se ptát soukromých majitelů. A já jednu příležitost k položení otázky: a nemohl bych si ho prosím půjčit na test, dostal. Stalo se to na posledních brněnských K&K. Tam byla k vidění mnohá zajímavá auta, mně ale do oka padlo jedno konkrétní. 

Foto: Josef Vyškovský

Uvízl mi v něm tmavomodrý Jaguar XJ40, tedy cestovní sedan britské aristokracie z osmdesátých let. K tomu to byl model ze začátku produkce a ve velmi vzácné kombinaci s manuální převodovkou. Ten bych si ale moc chtěl vyzkoušet, říkal jsem si. Jaká to byla radost, když se jeho majitel ukázal jako člověk testu nakloněný.

Díky tomu si na následujících řádcích můžete přečíst mé dojmy z jednoho krásného sobotního odpoledne, které jsem strávil ve společnosti této uhrančivé šelmy. Měl jsem dost času si testovaný kousek z roku 1987 pořádně prohlédnout a hlavně se jím i projet po krásných zakroucených cestičkách v okolí Tišnova.

Foto: Josef Vyškovský

Auto dělá dojem už z dálky. Svou velikostí je opravdu majestátní a proporce jeho tříprostorové karoserie jsou prakticky bezchybné. Zároveň se v něm odráží snaha designérů zachovat typické prvky velkých jaguárů jako negativně skloněné čelo, čtyřsvětlovou optiku (existovaly i modely s hranatými lampami) či výrazné (a opravdové) chromovaní; a přitom je zapracovat do tenkrát novátorského hranatého tvaru.

Foto: Josef Vyškovský

Zmíněné snoubení letitých tradic s tehdejší modernou je na autě patrné všude a ne náhodou. Je to proto, že už v roce 1972 dostali konstruktéři za úkol sestavit od základu nový vůz, první od E-Typeu (všechny dosavadní jaguáry stály konstrukčně právě na tomto legendárním modelu), který ale měl zároveň dělat čest všem předchozím generacím velkých sedanů, jež značku charakterizovaly.

To vůbec nebylo jednoduché zadání. Vývoj tedy trval celých 14 let a zcela nová generace velkého jaguáru spatřila světlo světa až v roce 1986. Nicméně, přesně dle zadání byla inovativní, ale zároveň ctila tradice. Je to vidět i na interiéru. V něm jsou zachované ty nejlepší hodnoty starých modelů jako luxusní kožené béžové sedačky nebo dekor z pravého dřeva. Zároveň je v něm ale cítit duch osmdesátých let díky veškerým ovladačům vyvedeným v dnes už nikterak hodnotně, ale tehdy velmi moderně působícím plastu.

Foto: Josef Vyškovský

Za nejvýraznější projev kombinace tradic a moderny považuji přístrojový štít. Zatímco starší model spoléhal ještě na klasickou šestici budíků, u XJ40 se výrobce rozhodl aplikovat jejich tenkrát tak stylovou digitální verzi. Kvůli tradicím ale nejsou digitální celé, jako třeba u Chevroletu Corvette C4. Ty nejdůležitější ukazatele, tedy rychloměr a otáčkoměr, zůstaly postaru analogové.

Zbytek jsou naproti tomu osmdesátky par excelence. Pod volantem je celkem sedm displejů, každý pro jiný měřený údaj. Řidiče informují segmentovým písmem a podsvícené jsou uměle působící zelenou. Dnes už takovéto řešení najdete jen na levných mikrovlnkách, ale tenkrát to byl opravdový výkřik poslední módy. 

Foto: Josef Vyškovský

Nejzajímavější jsou ty vpravo. Spodní je segmentový, horní pixelový (prý 16x16) a oba zobrazují údaje z palubního počítače. Pomocí piktogramů a textu řidiči hlásí veškeré informace a případné problémy s autem a ovládají se dvěma soustavami čudlíků umístěnými přímo pod nimi. Jejich poloha vysvětluje i netradičně tvarovaný volant, ramena nesměla v obsluze bránit, proto jsou níž.

Je to na pohled i kontrolu velmi zajímavé řešení. Na druhou stranu, konkrétně tento systém byl nejdražším vývojovým článkem celého auta a jedním z hlavních viníků faktu, že Jaguar na prodeji každé XJ40 tratil (druhým byla ze 60% ruční výroba). Taky se do faceliftovaného provedení dostala jenom zjednodušená verze s méně displeji a více budíky.

Foto: Josef Vyškovský

V interiéru je místa požehnaně a kufr je dost velký na všechny golfové bagy světa (nebo tak čtyři mrtvoly, záleží na které straně zákona stojíte). Teď už je ale na čase se začít bavit o tom nejdůležitějším na každém jaguáru. Tím je samozřejmě jízda. Navíc, tohle je model s manuálním pětikvaltem od firmy Getrag, to je ještě zajímavější. Jaké to je jezdit v takovém autě? Jdeme na to.

foto: Josef Vyškovský

Začnu motorem. Ten je taky tradiční a moderní zároveň. Řadová atmosférická jednotka AJ6 (Advanced Jaguar 6-cylinder) původem z modelu XJ-S o obejmu 3,6 litru, výkonu 156 kW a točivém momentu 336 Nm ještě nemá katalyzátor, ale zase už má čtyři ventily na válec. A i po skoro 300 000 kilometrech, které již auto najelo, šlape bez problémů. 

Zvuk motoru je v nízkých otáčkách dokonale jemný, aby okolo tří tisíc přešel na skutečně okouzlující dravý tón. Navíc krásně táhne. Nejvíc zabere okolo 4 tisíc otáček a pak se bez nejmenších zádrhelů dere až k červenému poli otáčkoměru nacházejícímu se u čísla 6. Za své služby si tedy nechá zaplatit, jezdí za přibližně 13 litrů, ale komu by to vadilo, tady se počítá počet úsměvů na sto kilometrů. 

Foto: Josef Vyškovský

Pak je tu vyloženě tradiční převodovka. Vzácný manuál, který se dodával i do soudobé německé konkurence, už svůj nájezd tolik nezastírá, trápí ho vůle a k podřazení potřebuje meziplyn. Ale tuhost jeho chodu, stejně jako řízení, je prý daná už z výroby, takže je potřeba se trochu snažit. Majitel mi řekl, že Jaguar je šelma, která potřebuje zkrotit. Mně to chvíli trvalo, ale nakonec jsem si na onu všeobecnou tuhost ovládání celkem zvykl.   

V nastalém duchu pokračuje i podvozek, který je i při svém nájezdu stále bezproblémový a dá se na něj spolehnout. Jediný hukot se ozýval ze starších zadních pneumatik, jinak nic. Navíc, díky své na rozdíl od převodovky inovativní konstrukci dokáže nabídnout naprosto unikátní kombinaci velmi plavné jízdy při současném kvalitním držení stopy.

Foto: Josef Vyškovský

To je mimochodem prohlášení ne moje nebo majitele, ale dobových testerů. Přední lichoběžníková náprava, kterou najdete ještě u modelu S-Type z přelomu milénia, a zadní nezávislé zavěšení s autonivelací světlé výšky a samosvorným diferenciálem zajišťují komfort na úrovni Mercedesu Benz W126 při zachování jízdních vlastností BMW 7 E32. 

Já tomu nemám problém věřit, auto v zatáčkách funguje skvěle. Působí lehkým dojmem, 1720 kg bych mu nehádal. Přenos váhy mu nečiní nejmenší potíže a oblouky vykružuje jako opravdová šelma. Zároveň ale krásně tlumí nerovnosti. Pravda, soudobé plynokapalinové citroëny to umí ještě líp, ale ty nebudou schopné dynamicky vůbec držet krok. 

Foto: Josef Vyškovský

Majitel k tomu jen dodal, že XJ40 je vlastně takový přerostlý Lotus a rychlejší jízda na hraně s ním není problém. To se přiznám, že jsem nezkoušel. Jednak mi to přišlo daného vozu trochu nehodné a pak jsem ho nechtěl rozbít. Ale i jemu to věřím, auto působí opravdu agilním dojmem a menší než je. 

Co se týče spolehlivosti, tak obecně prý platí, že modely před faceliftem mají problémy s elektrikou, jelikož byla příliš moderní a nevychytaná. Modely po ní zase trpí na sníženou kvalitu protikorozní ochrany, výrobce začal šetřit. Hlavně ale záleží na konkrétním autě, některá slouží věrně, jiná téměř nevyjedou ze servisu. Testovaný kus momentálně žádnými závadami netrpí. Dokonce je na něm, tedy kromě rádia, i po 300 000 km prakticky vše původní. 

Foto: Josef Vyškovský

Servis však vyžaduje zmíněná autonivelace zadní nápravy. Systém s úpravami převzatý od Citroënu už nefunguje (to je prý dnes u původních modelů běžné) a pro jeho oživení je potřeba koupit funkční zadní tlumiče, udělat nové vedení a přetěsnit hydraulickou pumpu. Řečeno čísly je to oprava asi za 30 000 Kč. Ale majitelé to většinou neřeší. Proč? Protože je prý jen otázkou času, než to někde začne téct znovu.

Verdikt

Po svezení chápu, proč tolik lidí v ostrovním království, včetně třeba Margaret Thacherové nebo princezny Diany, dávalo před německou prémií přednost XJ40. Jistě, z části za to mohla i určitá forma vlastenectví. Ale je v tom i něco víc. Tohle auto je tradicionalistické jako nejikoničtější modely, ale zároveň dokonale v rámci roku svého vzniku soudobé. A jízda s ním je opravdový zážitek jak pro milovníky pohodlí, tak aktivního řízení. Za mě dokonce jezdí líp než kdejaké dnešní auto. Přesně takhle si představuji limuzínu pro britskou smetánku.

Foto: Josef Vyškovský

 

Technické údaje:

1987 Jaguar XJ40 3.6 l

Motor: řadový atmosférický zážehový šestiválec 3590 cm3
Výkon: 156 kW (210 k) při 5250 ot/min
Točivý moment: 336 Nm při 4000 ot/min
Převodovka: pětistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1720 kg 
Maximální rychlost: 220 km/h
0-100 km/h: 7,5 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 11,9 l/100 km
Spotřeba majitele: 13 l/100 km
 

Moc děkuji za půjčení a opravdu nádherné odpoledne. No a abych nezapomněl, šťastný majitel má ve své sbírce pokladů víc. A protože moje otázka: a nemohl bych si ho prosím půjčit na test, se u něj opět setkala se souhlasem, bude vás takovýchto výletů do minulosti čekat víc. Já se už teď nemůžu dočkat.

Závěrem, pokud se vám tento konkrétní Jaguar XJ40 líbí, mám pro vás dobrou zprávu. Majitel ho momentálně prodává, chce ho vyměnit za nějaké podobně staré britské nebo německé kabrio. Kdybyste měli zájem, zde je odkaz na inzerát

Za krásné fotky děkuji Pepovi Vyškovskému!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moses
19. května 2022, 23:56
-1

Pekny Citroen ;D

reagovat
Jaromír Soukup
20. května 2022, 06:54
1

Že? :-D Až si říkám, že mi chybí ve sbírce, ale já už jeden podobně velký, akorát novější koupil, tak nic.

Vapno92
20. května 2022, 07:45
0

Noo... MotoBieda mal na rovnaké auto troška iný názor ... :D

reagovat
beastar
20. května 2022, 09:57
2

On je to taky solidní pekáč. Nevypadá to dobře, nejezdí to dobře, ty technologie v tom byli řekněme slabé už v době vzniku. Dnes to působí trochu jako stroj času ze špatné steampunk pohádky. Alespoň že jsou ty křápy docela levné.

Ha
Habakukk
20. května 2022, 14:01
0

Dneska na tom autě stačí ta skákající kočka a automaticky se bere, že to nemůže být špatné auto.

Jaromír Soukup
20. května 2022, 15:57
2

Nesouhlasím. Na to jak je velké, jede fakt dobře. Na rovince i v zatáčkách. Technologie odpovídají době vzniku a třídě, BMW ani MB nenabízelo výrazně víc. Rozhodně to není pekáč. Nižší ceny jsou za mě dané částečně přece jen trochu vzhledem (kombinace moderny a tradice se designérům povedla, úkol splnili, ale ne každému to sedne) a pak hlavně špatnou pověstí a řečmi o nekvalitě a nespolehlivosti (na tom něco taky je). Ale jízdně špatný auto to není.

StreetPro
20. května 2022, 16:04
0

Tohle auto jsme meli sveho casu doma (89 v automatu, Sovereign provedeni) a popravde jako zaparkovane v garazi ci pred domem je krasne... uvnitr je malo mista, jizdni vlastnosti maji sve rezervy, spotreba na podavany vykon vysoka (resp. to proste nejede a zere), spolehlivost tristni (klima, nivo, posilovac, motor, elektronika...), TD390 disky (takze pneu za nesmysl a omezena nabidka).
Auto bylo dovoz CH, nebourane, vzdy servis a garazovane, ale proste fail after fail a na konci i rez (prekvapive paty A-sloupků).

Jaromír Soukup
20. května 2022, 16:15
0

Já nevím, mně to přišlo prostorný dost. Jízdní vlastnosti se mi fakt líbily, ale dobře, taky je faktem, že na limit jsem to nehnal, je to 35 let starý auto s 300 000 km, nechtěl jsem to rozbít. Ale rozhodně se řídí pěkně. Spolehlivost ano, tam je to prostě jak se to zrovna povedlo smontovat a z kterých dílů. A rez určitě, tam problémy byly, zvlášť po modernizaci. Ale to jsou prostě jaguáry té doby.

StreetPro
20. května 2022, 21:31
-1

Měl jsem v tu stejnou dobu stejně starou Audi V8 3.6 - přímé presednutí bylo jako facka, protože ta Audi jela neskutečně lépe (akcelerace i v zatáčkách, o trakci díky 4x4 ani nemluvě), veliký vnitřní prostor (v Jagu jsou max tak boty 44 a vzadu 2 děti) a spotřeba při stejném stylu/trase o 3 litry nižší.. jediné plus Jaga byla/je estetika a vůně interiéru… ale třeba jsem zaujatej :-)

to
tomas_jedno
20. května 2022, 23:03
1

Já mám za sebou zkušenost s e32 a Audi V8, což byla tehdejší konkurence XJ40. Konkrétně tedy V8 bylo oproti XJ40 tupé auto, řidičsky absolutně nezajímavé, těžké na čumáku, řízení neskutečně pomalé…prostě evoluce 100vky. Za to e32 ve specifikaci 735i s R6 byla velmi podobná XJ40. Špatných kusů aut od výroby bylo oproti dnešní době tehdy celkem dost, avšak do dnešních dní se to pěkně vytřídilo!

BobAsh
21. května 2022, 01:24
0

Já mám novější X308, která je ale skeletem karoserie od A sloupků dál pořád shodná s XJ40 a musím se přidat k jemné kritice vnitřního prostoru. Je ho tam asi tak jako v soudobým trojkovým BMW, rozhodně výrazně míň než v pětce E39, kterou jsem měl paralelně.

A jinak by mě zajímalo, kde se vzalo těch 60 % ruční výroby u XJ40...

Jaromír Soukup
21. května 2022, 07:15
1

Od majitele

Ha
Habakukk
21. května 2022, 11:54
1

Celkem těm 60% i věřím mizerná kvalita výroby a a aby to nějak pasovalo musela nastoupit ruční práce.

Skipper
21. května 2022, 17:50
2

Stran auta jako takového. Nemyslím si, že by to jezdilo nějak špatně, ale vyslovený požitek to taky není. Není to ani moc sportovní, ani moc komfortní, prostě něco mezi. Chápu beastara, že se mu nelíbí, já to mám ale naopak. Má svůj styl, který asi není slučitelný se stylem nového Maserati, ale třeba já bych mu asi dal přednost. A nedovedu to nějak lépe odůvodnit, prostě to tak vnímám.

Jenda_K
21. května 2022, 22:25
0

Stran toho vnitřního prostoru souhlasím, se svými 188cm a 105 kg si auto doslova oblékám, ale když už se to povede tak paráda. Sportovní sice moc není, zvuk mototu uvnitř do 4000 otáček žádný, když už ho chci slyšet musím stáhnout okénko, ale z auta i podelší jízdě vystupuji s úsměvem na tváři.

beastar
22. května 2022, 10:01
-1

Skipper: Konkrétně prostě tahle auta mi opravdu přijdou trochu jiná. Než se o nich obecně smýšlí a píše. Ty jako jaguáří fanoušek máš samozřejmě ten vhled do té tématiky úplně jiný. Ono obecně aniž bych se chtěl dotknout pana Soukupa. Novinář či bloger u těchto aut často přestřelí, protože chybí zkušenosti a srovnání. Potom je zajímavé, co třeba někde píše Martin Tolar. Který testuje do měsíce čtyři, pět youngtimerů. Majitelé a třeba někdo no name. Jako tady na Autíčkáře přišlo povídání o aristokracii a nepřemožitelném ikonickém Jaguaru před pár lety. Pak se vše i pomocí tvých názorů vyjasnilo. Tady J.S. sem vrátil přesně ten původní narativ. Ještě u Jagu který ehm rozhodně nepatří k tomu top, co kdy vyrobili.

Můj názor pramení z pár zkušeností s těmi vozy. A lepší než soudobé Mercedesy to nebylo ani jako nové natož teď. Možná se dá souhlasit že Audi V8, nebo tehdejší QP jsou trochu horší auta. Jedno jízdními vlastnostmi a druhé spolehlivostí.

Chvalozpěvy na to jsou ale v zásadě mimo. Líbí se mi tvoje povídání tady dole někde. Ano vládní služebák, volba konzervativní vyšší střední třídy a některých gaunerů..

BobAsh
23. května 2022, 18:07
0

Jaromír Soukup: Jedno z prvních pravidel psaní o veteránech a youngtimerech je to, že všechno, co řekne majitel, se vždycky musí ověřit :) Co já už slyšel od majitelů (zejména starých amerik, ale i jiných aut) totálních blábolů, obvykle zahrnujících to, že zrovna dotyčný kus nebo model je úžasně výjimečný.

Výroba XJ40 neměla nijak zásadně větší podíl ruční práce než u konkurentů jako byla W126 nebo E23 a později E32. Jen to vyráběl British Leyland aneb britská obdoba AZNP, takže jim trvalo to dostat do výroby a když to do ní dostali, tak to na začátku furt dělali blbě. Ke konci výroby už byla XJ40 docela příčetně vyrobený a spolehlivý auto (díky zkušenostem a díky Fordu).

Skipper
20. května 2022, 07:51
3

Hezké aito, jen z článku jsem nabyl dojmu, že čtu prakticky vyjmenování všech klišé, které jsem o Jaguarech slyšel.

reagovat
Jaromír Soukup
20. května 2022, 08:08
0

Na každém šprochu…já si za tím co jsem napsal stojím, mně se svezení líbilo a splnilo mé očekávání od velkého Jaguara. :-)

liška
20. května 2022, 12:31
0

Ale slovo začínající aristo* se vešlo jen třikrát, docela úspěch :D

BobAsh
21. května 2022, 01:24
0

Skipper: Já si to šel přečíst podle nadpisu, jestli to bude snůška klišé... a byla!

Skipper
21. května 2022, 17:46
0

Mám na mysli zbytečné bláboly o aristokratech - Jaguar možná daleko víc kupovali zubaři, podnikatelé atd. Golfové bagy a 4 mrtvoly jsou, no... jak to říct kulantně.... Tak raději nic.
A taky si myslím, že výběr auta byl zrovna pro Dianu a Thatcherovou pod jejich rozlišovací schopnosti. Prostě dostali služebák.

Jaromír Soukup
21. května 2022, 21:09
1

Jo takhle. Tak teď už mi to dává smysl. Já si říkal, co za klišé jsem o tom autě napsal, že by se to tak rozcházelo s tím, jak na mne působilo. Upřímně, nechci se vymlouvat, ale tohle všechno mi bylo řečeno, já to považoval za zajímavé, tak jsem to do článku dal. Na druhou stranu, je faktem, že já Jaguar jako značku britské vrchní třídy vnímám (nebo chci). Vždy jsem žil v dojmu, že podnikatelé a zubaři jezdili třeba Scorpiem nebo velkýma Roverama (nebo ještě spíš něčím německým), Jaguar byl pro mě vždy autem politiků. Ale možná to je i tím, že mně všudypřítomná německá prémie nic neříká a Jaguar jsem prostě tak jak popisuješ vidět chtěl. Buď jak buď, to auto se mi líbilo a ať už s ním Thacherová jezdila z vlastní vůle nebo přes příděl, za mě to nebylo špatné.

Skipper
21. května 2022, 21:57
2

Jojo, tak nějak to auto vnímáš, když jej vlastníš relativně krátce, nebo když s ním jedeš jako ,,host,,. Soukromě s tím jezdila královna, Diana, Thatcherová. Jenže je to podobné, jako když u nás politici jezdí Superbem. Prostě jej mají na příděl a není to nějakou láskou k autu jako takovému.
Po několika letech vlastnictví to pochopíš a pro mně je XJčko hlavně proporčně nádherný sedan, daleko štíhlejší než soudobé Bavoráky a Mercedesy. Otáčí se za ním spousta lidí, tatínci klukům ukazují, hele, to je Jaguar.
A když se budu věnovat značce jako takové, její přidaná hodnota není aristokracie, ale správní týpci. William Lyons, Norman Dewis, Duncan Hamilton... Bylo toho tady o nich popsáno spousty.

Jaromír Soukup
22. května 2022, 08:22
0

Jasný. Pro mě to byla s Jaguarem první zkušenost, to bude asi i tím. Zajímavé informace, díky :-)

beastar
20. května 2022, 09:59
1

Pěkné fotky. Auto ... no starý Jaguar. Ne dost starý na to aby to byl ceněný veterán. Ne dost nový na to aby to bylo zajímavé svezení. Jednou to určitě bude skvělá klasika. Dnes v tom pořád vidím no něco jako ve Škodě 120.

reagovat
HeavySmoker
20. května 2022, 16:23
5

Nemyslím, dnes je Škoda 120 za hranicami ČR bezcenná, starý Jaguár je bezcenný všade.

martin_100
21. května 2022, 17:04
1

muhehe muhehe muheheeeee :-D :-D :-D

Tak teď jsem vyprsknul smíchem :-D

Skipper
21. května 2022, 17:53
2

Aj Vy! A víte co? Přesně to je na těch starých Jaguarech super. Kdyby to byl cenný veterán, tak se s tím budu pomalu bát vyjet z garáže. Takhle - ideální každodenní auto. A jelikož nejsou extra vzácné, není problém občas nějaké kanibalizovat bez výčitek na díly.

beastar
22. května 2022, 09:51
0

Skipper: Když ji miluješ, není co řešit. Já mám jiný soukromý názor a ani se ho nesnazim vydávat za odborný. Prostě subjektivně když to vidím. Tyhle modely úplně z toho kouká ta nekvalita, nevábné zpracování a v zásadě cokoliv o aristokracii v souvislosti s tím je úsměvné. Nové Jaguary sem si oblíbil to jsou výborná auta.

Líbí se mi XK. Ovšem ne výkonem na silnici.

krab
20. května 2022, 10:56
2

Krasnej Jaguar a XJ40 se mi líbí, zraje to do atraktivity. S tím getragem pětistupňovým taky dost rarita. Sice jsem zatím osobně jago nekoupil, ale pokazdy se rád svezu když je možnost .. to řízení zas tak sportovní není ale v interiéru to o to líp zas voní kůži a takovou tou starou nechci říct zatuchlinou, ale kdo má stará auta pochopí co tím myslím:)

A hezkej článek, supr fotky

reagovat
Zajda
20. května 2022, 15:28
0

Ten krouťák určitě nebude dobře:-)

reagovat
Jaromír Soukup
20. května 2022, 15:58
0

Ano, opraveno, díky :-)

HeavySmoker
20. května 2022, 16:24
4

Dobrá recenzia, skvelé fotky, zaujímavé auto. Prosím si viac!

reagovat
Ra
Ragnarok
21. května 2022, 09:30
5

Nechci komentovat ani tak auto, jako samotnou recenzi. A podle mě je skvělá. Málokdy jsem si tu něco přečetl s podobným zaujetím až do konce. Díky a těším se na další.

reagovat
Ma
Mabu
23. května 2022, 10:00
7

XJ40 je výborné auto. K výtkám: i) rodina s dvěma prostředními dětmi se vleze v pohodě (mám 185cm, 100kg), dospělí vzadu budou mít problém. Do kufru hodíte klasickej hlubokej kočárek, dvě autosedačky vzadu nejsou problém. ii) Nivo má naprosté minimum vozů, bylo poruchové, Jaguar později oficiálně prováděl konverze na standardní tlumiče. S těmi nepatrně ubere na komfortu, ale získá na jízdních vlastnostech. iii) dlouhodobá spotřeba 12,5l na 6 válců a 4 litry mi nepřijde nějak přehnaná iv) s autem je krásné pohodové svezení, když ho člověk přišlápne, pak i svezení velmi svižné - nikoli zcela sportovní, přeci jen je to komfortní sedan, nikoli malý sporťák, váha vozu je při akceleraci a v zatáčkách cítit. Byť jsou borci kteří to s manuálem na okruhu bokem vezmou. Ale i při běžné jízdě, ten pocit, kdy Vás auto tlačí ze zatáčky na okresce na hranici přilnavosti, to je nádhera. v) auto absolutně drží krok s dnešním provozem, na dálnici se krásně drží v cestovní rychlosti (ať si sám každý doplní, jestli je to pod nebo nad zákonným limitem:) a levému pruhu rozhodně nedělá ostudu. Dynamika ve městě odpovídá dnešnímu provozu. Vše v elektrice, klima, tempomat, žádnej start-stop... co chtít víc? vi) auto vypadá po celou dobu produkce vizuálně stejně, nicméně technicky došlo k zásadním změnám. Auta z let 93-94 jsou při správné údržbě bezporuchové, motory jsou držáky (max. těsnění pod hlavou), před uvedeným datem údajně občas zazlobí elektronika, pravda, ale taky to byla průkopnická éra... vii) nemám pocit, že by auto rezlo víc než jiné, ukažte mi auto konstrukčně ze 70ek, produkčně z 80-90 které nerezne? Je třeba dát si pozor na přední podběhy a podlahy, a A-C sloupky, kdy doházelo k zatečení pod těsnění...
Můj verdikt? Tohle auto mám ca 10 let, aktuálně ho používám jako daily driver. Ideálně jezdím sám, ale když si rodina vyžebrá výlet, tak ve 4 s dětma není problém. Auto je spolehlivé (při správné údržbě), z moderních vozů mi nechybí nic (jen brzdit člověk nesmí zapomenout, adaptivní tempomat je strašně návykovej), spotřeba odpovídá vzniku výroby. Ano, najdete auta rychlejší, komfortnější, úspornější, prostornější... ale kdo má rád klasické sedany a ostré linky, těžko najde hezčí. Boční pohled = ideální rozložení proporce sedanu. Pro mne se jedná o ideální kompromis mezi příjemným a sportovním svezením zabalený do nádherného obalu i interiéru....

reagovat
James
24. května 2022, 18:10
0

Pěkně shrnuto.

Interiér je pohodlný a dostatečně prostorný, jen místa prostě není extra nazbyt, což chápu že bývá kritizováno.
Sedí se dost nízko, interiér člověka tak jako "obejme", což není špatně a je součást toho Jaguářího zážitku za dnes ještě pořád dostupné peníze. Je to za ně kus poctivého železa s nádechem klasiky, na který se ještě pořád dají náhradní díly shánět poměrně rozumně.

Co jsem si zde nikde nepřečetl je klasická Jaguáří konstrukce zadní nápravy, kdy horní rameno tvoří poloosa, která navíc nemá stejnoběžné klouby, ale kardanové hřídele. Unikátní, chytré, funkční.

Další hezký tradiční Jaguáří detail jsou budíky el. napětí a tlaku oleje v základu (nevím tedy jestli je má tenhle starší XJ40 ještě s polodigitální palubkou, ty poslední novější XJ40 už je zase mají a následná X300 taky).

Interiéry už působí zastaraleji, plasty a jejich slícování obecně nejsou nicmoc extra, všechno co se tváří jako kůže ve skutečnosti nutně kůže není - je tam použito dost koženky různě na bočnicích sedadel apod. pro snížení nákladů.
Osobně vzhledem generaci XJ40 ("Volhu") moc nemusím, novější X300 je uhlazenější a zároveň s řadou vylepšení (vzhled, poslední nejvyladěnější vývojová fáze nádherně poctivě postaveného motoru R6 - klasické Jaguáří koncepce, elektronika, baterka se přestěhovala do kufru, ...), i když třeba kvalita šla někde o něco dolů (prasklé litinové výf. svody snad na všech X300, to se na XJ40 nedělo; kůži v interiéru má XJ40 taky pocitově kvalitnější).

Asi ideální generace XJ tohoto vzhledu (a vůbec takový optimální kompromis klasický jednoduchý/moderní Jaguar XJ) k pořízení je X300 vyráběná 1995-1997. Případně jak píše kolega výše XJ40 posledních dvou roků výroby už je prý též velmi spolehlivá, narozdíl od těch starších.
X308 má sice modernější interiér a už jen V8 motory "od Fordu" s vyšším výkonem, ale opět šla o něco dolů kvalita (interiér, plastové díly motoru všude, ...), V8 mají několik velmi nepříjemných dětských nemocí a i když vlastně zvenku vypadají téměř identicky, tak těmi motory a interiérem už se to klasickým starým XJ dost vzdálilo. Už neexistoval ani samosvorný diferenciál, velmi se rozlezla problematická elektronika a emisní nesmysly. Kdo tohle ví, tak o X308 proto dnes už moc nestojí.

Osobně delší dobu pasu po XJR6 X300 s kompresorem / případně ještě Daimler Six, ale v rozumném stavu (tj. hlavně bez rozsáhlé koroze) a vyhovující barevné kombinaci exteriér/interiér za dostupnou cenu se shání už dost těžko a navíc jsem teď většinu prachů rozstřílel do investic do baráku a dalších aut a už bych to stejně všechno nezvládl udržet v rozumném stavu a ještě s tím něco najet. :/

Rover
24. května 2022, 11:00
2

Mám 1989 3.6 XJ 40 s cca 160 000km. S automatem. Taky modrá. A v "socce" co je docela raritní - velurové sedačky (moc příjemné), sedačky bez elektrického seřizování, atd. Je to bezproblémové, spolehlivé auto s duší. Jede hezky, sedí krásně, brzdy slabší, ale když je člověk zvyklý tak je to bezpečné. Prostor uvnitř dostatečný (183cm, 95kg). Mám do party k 1969 Land Rover 109 Series 2A, 1983 Land Rover 110 (Defender) a 1996 Range Rover P38. Tahle sestava se hezky doplňuje a každé auto je na svezení úplně jiné. S dobovou konkurenci neporovnávám, je mi to jedno. Němce bych nechtěl a Angličany mám nějak v krvi. Ale dobře vím, že někomu Angláni nesedí, k nim buď člověk dozraje nebo ne. Jak kdo. Mají spoustu různých specifik a překvapení. Ale mně to prostě sedlo... Každému by mělo jeho auto dělat radost a mně Jag i ostatní radost dělají. A všem přeju aby jim jejich auta taky dělala radost, ať je to Němec nebo Ital nebo Švéd i Japonec nakonec .. :-)

reagovat
StanS
23. června 2022, 01:04
0

xj: jako v pelíšku.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem