načítám data...

Do Říma s Rudou Potvorou, část první

Když jsem posledně psal o Rudé Potvoře, zmiňoval jsem, že mě čeká sraz MX-5 v Římě. O co šlo? Jak jsem se k tomu dostal? Inu, čtěte níže...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Koncem srpna se na facebooku slovenské Mazdy objevila zpráva, že Mazda se opět stala partnerem Mezinárodního filmového festivalu v Římě a že při té příležitosti pozve majitele MX-5 z celé evropy na sraz během prvního festivalového víkendu. Mnoho lidí na facebooku i fóru to zaujalo a hned začali zjišťovat, co a jak. Jsou to lidé převážně velice společenští, takže si takovou prestižní akci přece nemohou nechat ujít. Ale k jejich zklamání se nikde stále neobjevovaly žádné informace a nakonec došli k tomu, že to bude beztak pouze na pozvánky. Nějaký sraz v Římě mě nechával docela chladným, přecejen na takové legrace nemám přebytečné peníze, čas a vůbec, koho zajímá nějaká Itálie? Až jednoho dne, který ubíhal pomaleji než by se mi líbilo, jsem na facebooku objevil stránku, kde psali něco o registraci a vylosování pozvaných. Vzhledem k tomu, že jsem se docela nudil, tak jsem si pročetl podmínky, vyplnil registraci a za pár hodin zapomněl, že jsem něco takového udělal. S mým štěstím to přece nemůžu nikdy vyhrát.

O to víc mě pár týdnů později překvapil mail s předmětem “Mazda Friends of MX-5 – Congratulations!”. Hups, tak to asi pojedu do Říma. A dokoce se ani nemusím bát, že jsem na takovou cestu moc chudý, součástí výhry je totiž i finanční příspěvek k pokrytí nákladů na cestu. Vyřízení všech náležitostí byla otázka chvilky, už zbývalo jen postarat se o Potvoru, aby tu cestu zvládla. 

Pamatujete si, jak jsem psal, že je potřeba vyměnit těsnění, přes které prokapává voda? Měnili jsme domeček termostatu a po jeho výměně pod autem občas zůstalo pár kapek. Stačilo občas zkontrolovat kapalinu a popřípadě dolít. Logicky jsem došel k tomu, že když se měnil domeček a kapky vody jsou zpod řemenice, tak jsme nejspíš něco podělali. Našel jsem si rozměry nového O-kroužku pod domeček a jednoho večera vyrazil do garáže. Nebylo by to ale ono, kdyby šlo vše jak po másle. Dostal jsem špatný o-kroužek. No nic, nechali jsme staré těsnění, přidali tmel, nahodili zpátky rozvody a druhý den po vytvrzení tmelu jsem se motor pokusil zavodnit. “Kap, kap, kap…” Ach jo. Vzhledem k tomu, že jsme se ani přinejmenším necítili na další sundavání rozvodů, tak jsme se rozhodli, že bude nejlepší auto složit a pozorovat, jak moc kapalina uniká. Zbývaly dva dny do trackdaye v Mýtě, jak jsem si říkal, že pokud Potvora přežije to, tak pak nějaká Itálie nebude problém. Ta pravá zábava ale zrovna začínala. Při instalaci těsnění termostatu jsem nejspíš něco podělal, protože z něho začala jít voda. To mě nerozhodilo, objednal jsem nové těsnění s dodáním v neděli ráno. V neděli ráno mě další kamarád odvezl v jeho Miatě do autodílů a dokonce mě po cestě nechal posnídat kaši, kterou jsem si v misce donesl sebou. Vyměním těsnění, nastartuju motor… a sleduju, jak zpod řemenice začíná téct voda. No nic, tohle na trackday nebude. Nechávám kluky odjet a jdu hledat, co by to mohlo být. Po nějakém googlení vidím, že jedno ze dvou míst úniku může být i vodní pumpa. Taky je to poslední věc, kterou jsem na chladící soustavě ještě nevyměnil. No, co už. Jde se nakupovat. Z jednoho z brněnských obchodů s autodíly objednávám vodní pumpu a čekám.

V úterý, kdy přišla vodní pumpa, jsme mysleli, že strávíme v garáži večer a všechno bude zase dobré. Z auta jsem si předem odstrojil vše potřebné, takže ventildekl, řemeny, kryty rozvodů a s kamarádem už jsme jen shodili rozvody a sundali starou pumpu. Nojo, vypadala, že ji asi s rozvodama nikdo nevyměnil. (A taky se to při prvních rozvodech podle příručky nedělá.) Vezmeme novou pumpu, ale ejhle, nějak nám tam překáží jeden výstupek. Porovnáváme obě pumpy, jestli máme správnou. Odlitek vypadá úplně stejně, jen je tam tam blbej výstupek. Nevšimli jsme si ovšem, že na pumpě sice je díra, kudy prochází šroub s napínákem, ale tak trochu nemá závit. Než jsme na tuhle malou vadu přišli, tak jsme odřezali onen výstupek, nasadili pumpu a s dobrým pocitem se jali skládat vše dohromady.Myslím, že si dokážete představit, co následovalo. Takové množství sprostých slov, to se vážně jen tak neslyší. S pocitem absolutního zmaru jsme nechali vše ležet a šli domů. Během večera jsem pohledal, jestli je možné sehnat další den jinou (a tentokrát správnou) pumpu a přemýšlel, co budu dělat, když se nezadaří. Seženu jiné auto? Hm, chtít po někom svěřit auto na cestu do Itálie, to je trošku moc. Štěstí mi ale tentokrát přálo. Druhý den ráno jsem volal do jiných autodílů, kde mi přislíbili, že zhruba ve tři budu mít pumpu u nich na prodejně. A zhruba pět minut po původním telefonátu mi zavolali, že mají jednu na prodejně a dokonce za výprodejovou cenu. Výprodejová cena mi byla už docela jedno, hlavně když to bude hned! Nelenil jsem a vyrazil nejdříve vyčinit prodejci špatné pumpy. Vzhledem k tomu, že jsem pumpu ‘modifikoval’, tak jsem vlastně ani nečekal, že bych ji snad vrátil. Ale očekával jsem, že prodejce alespoň uzná chybu a třeba nabídne, že se pokusí co nejrychleji sehnat správnou. Realita ovšem byla taková, že mě prodejce přesvědčoval o tom, že pumpa je správná, protože to tak má v německém katalogu a potom, že ji nemůžu vrátit. Ani minimální snaha o nápravu. A tak jsem prodejnu ML Parts opustil v poněkud rozladěném stavu a utíkal pro pumpu novou. A pak rychle do garáže. Zbývalo nasadit novou pumpu, nasadit rozvody, ventildekl, řemeny… prostě práce na několik hodin. S pumpou a rozvody mi naštěstí pomohl další kamarád, který se nemohl dočkat, až konečně vypadnu z garáže, aby mohl dělat něco taky on. A zbytek, tedy nastrojení všech řemenic, krytů a deklů, jsem už zvládl sám. Pak stačilo dolít vodu a jupí! Neteče! S radostí jsem odvzdušnil chlazení, nechal to ještě chvíli klapat a šel to projet. Skoro se mi opět nechtělo věřit, že to funguje, ale testovací stovka kilometrů v různém tempu ukázala, že asi jo. Takže zbývalo sbalit si věci, počkat na kurýra s platební kartou od Mazdy a vyrazit na cestu.

Naše cesta tedy začala ve čtvrtek ráno (tedy s jednodenním zpožděním oproti původnímu plánu) a po přehodnocení toho, kam až jsme schopni zajet a kde všude se chceme podívat, jsme se rozhodli, že přespíme v Itálii u pobřeží. Víte co, takový výhled na moře v půlce října. To by mohlo být pěkné. Nejdříve jsme ale museli projet celé Rakousko. A vzhledem k tomu, že jsme neměli úplně celý den na prohánění se po okreskách, tak jsme zakoupili dálniční známku a Mikulova zamířili na Vídeň a pak Graz. Když jsme vyjížděli, tak poprchávalo, ale za Vídní se tak vyčasilo, že jsme nakonec shodili střechu a užívali si výhledu. I z dálnice se nám naskytl pohled na kopce s nezapleveleným jednolitým trávníkem, krávy, domečky. Prostě idylka. V Grazu jsme se rozhodli, že je čas jíst a zamířili do jakéhosi obchodního centra, kde jsme našli takovou jídelnu, kterou si můžete pamatovat z bývalých Intersparů u nás. Ale ejhle, jejich terminál si nerozumí s kartou, kterou jsme dostali. Paní za pultem si neví rady, ale naštěstí máme nějakou hotovost. Po obědě nás napadlo, že by možná byl dobrý nápad si zařídit nocleh a na místní wifi po nějaké době objednáváme ubytování v Caorle (s výhledem na moře) a vydáváme se na cestu dál. Ještě předtím ale čtu v redakčním chatu, jak se domlouvají sázky na to, kam až Potvora bez poruchy dojede. Dostáváme se více do hor a pohled okolo je čím dál zajímavější. Překračujeme hranice a stavíme na mýtné bráně v Itálii. Vytáhnu lísteček, projíždím závoru a tu nás probere jakýsi pěkný zvuk motoru. A o několik vteřin později se v mém zpětném zrcátku objevuje Lamborghini Countach 5000QV. Ach, ano. O dalších pár vteřin je zase pryč, ale pomyšlení na tuhle bájnou placku přetrvává. Cestujeme dál, do nižín a počasí se opět zhoršuje. I přicházející déšť nás ale netrápí, dokud jedeme dostatečně rychle, tak na nás neprší, tak proč se otravovat se střechou. Někteří italové si nás za deště dokonce i fotí. Normálka. Sjíždíme z dálnice a objevujeme další místo, kde naší speciální kartou taky nezaplatíme. No, co se dá dělat, zbytek hotovosti sežral automat. Ve večerních hodinách se dostáváme po menším bloudění k hotelu. (Mimochodem, kdo z Vás doporučoval Navigator jako skvělou navigaci? Ta věc má naprosto dementní vyhledávání!) V hotelu na nás čeká postarší ital, který neumí víceméně ani slovo anglicky, ale bez problému se dorozumíváme a můžeme se projít po okolí a jít spát. Je za námi něco málo přes sedm set kilometrů.

Druhý den ráno stále poprchává, takže se nám vlastně ani nechce moc koupat v moři. Moji drazí redakční kolegové upravují sázky na poruchu. Jó, to by se vám tak líbilo. Vyrážíme na cestu po neplacených cestách, protože hotovosti máme málo a po ranním shlédnutí Waze se nám moc nechce stát v mnoha zácpách, o kterých nám pověděl. Máme před sebou relativně rovné a rozbité okresky a okolo sebe rovinu. Nakonec se opět dostáváme na dálnici, kde nakonec stejně v jedné koloně uvízneme. Všude prší, auta stojí a nad kapotou auta se objevuje pára. Popojedeme, pára mizí. Po změně pruhu se pára neobjevuje a až po nějaké chvíli mi dochází, kde byl problém. Jeli jsme totiž za Audi, které se doopravdy vydatně bíle kouřilo z výfuku. Uff. Postupně se posouváme čím dál blíž na jih a počasí se pomalu zlepšuje. Opět shazujeme střechu a pokračujeme po dálnicích. Ale přecejenom je to trochu nuda a má spolujezdkyně si všímá, že pod námi vede velice pěkná zakroucená okreska. No, tak to zkusíme, ne? Sjedeme a hned vesnice. Ach jo. Naštěstí je hned za jejím koncem odbočka na Passe. Haha! Sice si trochu zajíždíme, ale přece takovou příležitost nenecháme jen tak. Během chvíle vyjíždíme po úzkých zakroucených cestičkách nahoru, pak trochu dolů, pak zase nahoru. Projíždíme i nějakým národním parkem, prostě idylka. Pak se zase vracíme na dálnici, která končí u města Terni a dál pokračujeme po okreskách. Jaké pěkné cesty! Projíždíme městem v kopci, okolo kterého se vinou další zakroucené cesty. Ještě před nějakou dobou jsem na dálnici, dával si kávu a doufal, že už to brzo skončí, ale teď jsem otočil o 180 stupňů. Skoro se mi nelíbilo, že už jsme skoro v Římě. Ale je to tak. Dojeli jsme k hotelu. Sice přibližně o dvě hodiny později, než jsem avizoval organizátorům, ale co už. Zatímco jsem čekal, než recepční zpracuje vše potřebné, tak mi zvoní telefon. Volá mi organizátor, jestli jsem na cestě. No ano, už jsem na recepci. Otáčím se a koukám, ti dva lidé, co seděli v baru a vypadali, že by mohli patřit ke stolečku s bannery Mazdy, k němu vážně patří. Hlavní organizátoři, Fredi a Daniela, byli vážně milí. Předali nám všechny potřebné informace, cedulky, visačky, drobnou pozornost a když jsem jim vysvětlil, že jsme se zdrželi, protože jsme potkali “Passe”, tak chápou, že tomu nešlo odolat. Vydáváme se na pokoj, který je vlastně velice fancy. Ale co jsem čekal od čtyřhvězdičkového hotelu, že ano?

A jak proběhla samotná akce s autokinem? Zvládla se Rudá Potvora vrátit zpátky domů? To vše se dozvíte už brzy!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Letis
27. října 2016, 10:04
0

Článek super, těším se na další. BTW otázka trochu mimo: ta odrazka nebo co to je na zadním nárazníku je povinná/originální nebo proč ji tam tolik lidí má? Vůbec se mi totiž nelíbí a vadí mi, jak není přesně uprostřed.

reagovat
Zvapi
27. října 2016, 12:32
2

Mlhovka?

Letis
27. října 2016, 13:22
0

Aha díky, to jsem netušil, že to nemá mlhovky v těch světlech.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. října 2016, 10:23
0

Do Říma vlastním autem? Tak to chce hodně silný nervy. Já tam byl na jaře letecky. Z letiště jsme jeli do města místním shuttle busem, který jsem objednal dopředu. Po 30-ti minutách jízdy autobusák nabořil jiný auto a rozhodnul se, že z místa nehody ujede i s plně naloženým autobusem. Překvapivě v ucpaným městě neměl šanci a nabořenej Peugeot mu za chvíli zablokoval cestu, aby nemohl ujet. Na metro jsme šli nakonec všichni pěšky. A takovej je Řím. :-D
Už se těším na tvoje zážitky z tohohle města. Určitě to bude výživný. :-)

reagovat
beastar
27. října 2016, 14:44
0

Já měl tu čest tohle léto autem s Bukureští a dnes už můžu říci že Itálie je proti tomu slušně řečeno nic :) V Římě je to divočina jako obecně v celé Itálii brzy mě čeká Verona ale to Rumunsko to byl fakt pošmak ale teda pro ty místní brusiče okresek je to ráj a v těch horách tam by se asi vyřádili ale pro mě v 2,3 tuny těžkém tanku to bylo za trest.

Jinak článek mě vrátil do mládí tak o 12 let zpět když jsem byl schopen takové cesty absolvovat přesně s takovým úsměvem a optimismem ( a bez urážky takovým autem :)) jak je popsáno zde bylo to fajn to dneska už sem páprda a jezdím jenom s 100% road assistance, pojištění i pro případ špatného počasí a auto před cestou nechávám pro jistotu kontrolovat ve dvou servisech.

Věřím že se to vrátilo do Prahy po svých přesně v duchu tradice "dokud to jede nesmíš to řešit",)

František Čáslavský
27. října 2016, 16:21
0

Knightrider: nevím, jestli tě to nezklame :) I když, asi ne, bylo to výživný, jen jinak...

beastar: Do Prahy?! Cože, do Prahy?! :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. října 2016, 16:59
0

No jo Franto, Beastar nevi, ze jsi z Brna. ;-) Ale mam pro tebe vtip. Vis, jaka je nejlepsi brnenska stavba? Vypadovka na Prahu prece. ;-)
To Beastar: V Rumunsku jsem byl pred par lety a je fakt, ze to je jinej svet. Tam se cas davno zastavil. Ve Verone jsem byl ted v lete s Corvettou a to mi pripadalo celkem v pohode. Ale kdyz jsme pak s dalsima kamaradama sedli do hotelovyho shuttle busu do centra, tak jsem si chvilema rikal, ze ten cernoch, co nas vezl, nas musi zakonite nekde rozmlatit. Jednosmerky, jizda na cervenou, nic nebyl problem. Ale prezili jsme to. :-)

beastar
27. října 2016, 18:27
0

Jee sorry za tu Prahu :)

beastar
27. října 2016, 18:32
0

No na Veronu jsem zvědav ještě jsem tam nebyl fakt je ten že ale ti taxikáři a řidiči u hotelů jsou blázni všude na světě. Nedávno mě v Dusseldorfu vezl Turek eckem asi 6 KM a málem sem mu v půlce řekl "zastav já to dojdu". Tady na netu těžký posoudit odkud kdo je nestuduju každému profil:))

PachezZ
28. října 2016, 00:59
0

Verona mi přišla docela ok, taková florencie nebo pisa je zajímavější. Ale mě obecně tohle docela vyhovuje. Zase všichni dávaj pozor :) Jako v řecku :)

Sa
Safa
27. října 2016, 12:13
0

Pěkný a moc čtivý, Františku. I já byl vůči tvému výletu do Říma mírně skeptický (už se ti toho na autě letos vykakalo fakt hodně), takže klobouček. Rudá potvora je každopádně zábavná kárka (měl jsem osobně tu čest jak v Písku, tak v Sosnové), tudíž držím pěsti do dalších kilometrů (pokud možno bez trablů) a těším se na díl číslo 2... ;o)

reagovat
Nedy
27. října 2016, 15:52
0

Závidím Ti čím dál víc! :-)

Těším se na pokračování...

reagovat
RCNP
27. října 2016, 17:28
1

Tahle série mě hodně baví! Těšim se na další díl.

reagovat
krab
27. října 2016, 17:43
1

Moc hezký a čtivý. taky se těšim na další díl. Skoro mě I zamrzelo že jsem se svojí NA když jsem jí měl žádnou takhle dalekou cestu nepodniknul.

reagovat
Csaba
27. října 2016, 20:01
0

Paráda! Skvěle napsáno, hezky nafoceno, vášeň pro automobilizmus z toho přímo čiší!
Sakra, být tak o 30 let mladší... :-)
Ale ne, není to závist, jen mírný povzdych nad tím že člověk prožil mládí v zadrátované zemi...

Tak ať Ti to vesele frčí i nadále, nic není lepšího než poznávat svůj stroj hezky zblízka, vlastními rukami, potem a krví... :)

A není pak na světě nic lepšího než vzít krásnou holku a udělat si takto krásný výlet...

reagovat
St
Stichon
27. října 2016, 21:12
0

Je mi líto, ale tohoto pána vážně nechápu. Jak péče o auto v minulém článku, tak jeho připravenost na výlet kam jede s cizí kartou témeř bez hotovosti o den později takže stráví 90% času na dálnici, mě nepřestává udivovat. Hurá výlet po dálnici v mokru, s pár nehezkými fotkami a naprosto žádným zajímavým obsahem na článek. Autíčkáře zbožnuju, ale články tohoto autora jsou víc než podprůměrné!

reagovat
St
Stichon
27. října 2016, 21:14
-1

Ještě sem zapomněl na 50% článku o výměně vodní pumpy, zakoupení špatné a její zničení, neb sem slepec a nevšiml jsem si že je jiná.. Asi budu psát články z dílny denně.. Kluci držte autíčkáři laťku, takto opravdu ne!

Kr
Krocan
28. října 2016, 00:03
1

Na tvé příběhy z dílny se těším.Tam se musí dít věci, co? Jde o Chráněnou dílnu?

Liqid
28. října 2016, 19:29
0

Pěkné čtení, těším se na pokračování. Doufám ve víc fotek a snad i nějaké to video.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo S60 T6 AWD Summum 2011
Volvo S60 T6 AWD Summum

2011 rok výroby
304 koní výkon
2 953 ccm objem

Ford F150 RANGER 1980
Ford F150 RANGER

1980 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem