Odvoleno jest, jak se říká. Minulý týden byl oznámen vítěz ankety Světové auto roku a tím máme všechny důležité i nedůležité soutěže za sebou. I když vím, že se z žádné z nich nedozvím, které auto je “nejvíc nejlepší”, natožpak které je nejlepší pro mne, průběh i výsledky mě z mnoha všelijakých důvodů zajímají. Jsem koneckonců člověk, že ano. My lidé milujeme žebříčky, hitparády a srovnávání, dělá nám dobře věci rovnat do pořadníků a strkat do přehledných šuplíčků. Máme pak pocit, že je svět uklizenější a že se v něm aspoň trochu vyznáme. Uplatní se zde i vrozené sklony k soupeření, neboť jedině JÁ vím, jak poskládat dotyčný žebříček správně, a kdo to dělá jinak, zaslouží si pokárat přinejmenším na sociálních sítích.
I v případě automobilů se rádi pohádáme a otázka nejlepšího auta je stará ne-li jako lidstvo samo, tak určitě jako automobil sám. Přesto si občas říkám, kdo kromě novinářů a oddělení public relations v automobilkách vlastně všechna ta auta roku sleduje. Ve své sociální bublině se o realitě běžného spotřebitele nic moc nedozvím. Ta otázka by mě navíc nutně zavedla k další otázce – koho vlastně zajímají auta nad rámec velikosti kufru, konektivity, spotřeby a nejvýhodnějšího financování – a do té vážně zabrušovat nechci. Pojďme se raději podívat na výsledky a pak se shodnout na tom, že to soudruzi letos zase zvolili úplně blbě. I když…
České auto roku
Do finále domácí verze ankety bylo letos přihlášeno 26 modelů. Hned na úvod si povězme, že některá důležitá jména zde chybí, neboť je automobilky nestihly v potřebném termínu dodat na český trh. Do soutěže se tak nedostala například všemi opěvovaná Alpine A110, Hyundai Ioniq6, který – jak uvidíme za chvíli – bodoval, kam vkročil, povedený Lexus RX, úplně nový Renault Austral nebo elektrická Toyota s nezapamatovatelným kódovým označením. Mezi šestadvaceti kandidáty bylo šest čistě elektrických, zároveň byl stanoven limit pro ryze spalovací auta na pouhých osm. Zbývajících 12 tedy tvořily různé varianty hybridů.
Celý seznam vypadá následovně: Alfa Romeo Tonale, BMW X1, Citroen C5X, DS4, Ford Ranger Raptor, Ford Tourneo Connect, Honda Civic, Hyundai Staria, Kia Niro, Kia Sportage, Mazda CX-60 PHEV, Mercedes-Benz GLC, Mercedes-Benz EQE, MG EHS PHEV, MG ZS, Nissan X-Trail, Nissan Qashqai e-Power, Opel Astra PHEV, Renault Megane e-Tech, Peugeot 408, Subaru Solterra, Toyota Corolla Crosss, Toyota Aygo X, Volvo C40 Recharge, Volkswagen ID.Buzz a Volkswagen ID.5.
Zajímavostí je, že ze všech šestadvaceti se do testů dostalo jediné auto s manuálem a jediné auto s cenovkou pod 400 tisíc – v obou případech Aygo X.
Nejspíš už víte, že do finále postoupilo šest kousků a výsledné pořadí vypadalo takhle:
1. Honda Civic
2.-3. BMW X1 a ID.Buzz
4. Renault Megane
5. Peugeot 408
6. Ford Ranger
Teď bych nejspíš měla nabídnout svou osobní verzi výsledků, jenže to by nebylo fér. Mezi šestadvaceti kandidáty je několik, v nichž jsem neseděla, a i když si nemyslím, že by nějak zásadně zamíchali kartami, tak prostě ne. To se nedělá. K finálové šestce už se ale vyjádřit můžu a vlastně se mi docela líbí (i když v ní podle mě chybí GLC). Civic je možná nenápadný, ale jízdně fantastický a k tomu technicky zajímavý.
Evropské COTY
Tak tady budu potřebovat vysvětlení starších a zkušenějších. Nejdřív se podívejme na finálovou sedmičku: Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Toyota BZ4X/Subaru Solterra a Volkswagen ID.Buzz. Přihlášených modelů bylo celkově 27 a jejich seznam můžete zkouknout přímo na stránkách COTY.
Nebudu meditovat nad tím, proč zrovna těchto osm aut, ale máte někdo vysvětlení pro to, že si vítězné vavříny odnesl Avenger? Neříkám, že s tím nesouhlasím, říkám jen, že to nechápu. Ano, je to první čistě elektrický Jeep, ale to by asi na vítězství nestačilo. Zvlášť když je to zároveň první Jeep, který má – zatím – náhon pouze na přední kola. Platforma je shodná s elektrickým Peugeotem 2008 a DS3, motor má výkon 156 koní, takže ať koukám, jak koukám, zleva, zprava, horem, dolem, vidím malý předohnaný elektrický crossover. Někdo nějaký nápad?
World Car Awards
V globálním měřítku se do soutěže významně vkládá Čína, jinak má ovšem hlavní slovo Amerika. Z celkového množství 108 porotců (z 30 zemí světa) jich totiž 32 pochází právě ze Spojených států. Soutěžní kandidáti musí splnit několik podmínek, z nichž jedna zní, že se auto musí prodávat alespoň na dvou hlavních trzích, k nimž patří Čína, Evropa, Indie, Japonsko, Korea, Latinská Amerika a USA. Logicky proto některá z aut základního výběru na evropských silnicích vůbec nepotkáme (přitom bychom chtěli – auto s názvem ORA Funky Cat by mě třeba zajímalo celkem dost).
Do finále se vybíralo z následujících modelů: Aiways U6, Aiways U6, Chery Omoda 5, Chery Tiggo8 Pro, Citroen C3, Citroen C5 X, Honda CR-V, Honda Vezel/HRV, Jeep Meridian/Commander, MG Mulan/MG4 EV, ORA Funky Cat, Smart #1, Subaru Solterra, Suzuki S-Cross, Toyota bZ4X, Toyota Crown, VinFast VF8, Volkswagen Taigo/Nivus, Volkswagen Virtus a WEY Coffee 01/Mocha.
Užší výběr už se kupodivu skládá ze známých “tváří”: Alfa Romeo Tonale, BMW 2 Series Coupé, BMW X1, Honda HRV, Hyundai Ioniq 6, Kia NIro, Mazda CX-60, Nissan Ariya a Nissan Z.
Do finále postoupil Hyundai Ioniq6, BMW X1 a Kia Niro. Suverénním vítězem se stala elektronovinka z Koreje, která cestou posbírala ještě cenu za nejlepší design a nejlepší elektrické auto.
Ve skupině sportovních aut získala vítězné vavříny Kia EV6 GT, mezi luxusními auty bodoval Lucid Air a v kategorii městských aut Funky Cat překvapivě podlehla Citroenu C3. Ten je mimochodem jediným vítězem, který není čistě elektrický. A pak že jsme elektřinou postižení jen tady v Evropě…
Na závěr vám přináším ještě výběr vítězů z všemožných lokálních mutací ankety Auto roku. Pestrost je značná a Nissan Sakura chci vidět i na našich silnicích!
Polsko – Renault Megane e-Tech
Německo – Volkswagen ID.Buzz
Velká Británie – MG4 EV
Austrálie – Ford Ranger
USA – Acura Integra
Japonsko – Nissan Sakura/Mitsubishi eK X EV
Indie – Kia Carens
Brazílie – Ford Maverick
A teď pojďte s kůží na trh! Jaké by bylo vaše auto roku? Souhlasíte s českým, evropským či snad světovým vítězem? Nebo máte lepší nápad? Podělte se o něj v komentářích.
12. dubna 2023, 14:48
1
Technická poznámka:
Nemá být ve větě níže spíš „s manuálem“ místo „s automatem?“
„Zajímavostí je, že ze všech šestadvaceti se do testů dostalo jediné auto s automatem a jediné auto s cenovkou pod 400 tisíc – v obou případech Aygo X. “
12. dubna 2023, 16:12
0
Jasně že jo, dokonce mě na to kolega upozorňoval a já to opravila, kruci. To je ten internet vzduchem - trochu fouká a už to padá.
12. dubna 2023, 16:49
0
V čem že je Kia ev6gt sportovní? Aspoň je to další křiklavý důkaz toho, že tyhle ankety jsou v podstatě blbost.
12. dubna 2023, 18:39
-1
Přece GT 585 koní ti nepřijde sportovní?
12. dubna 2023, 18:54
1
Neoplan Megaliner měl v některých verzích až 503 koní (s motorem Mercedes-Benz OM442 LA V8) a taky bych ho sporťákem nenazýval ;)
12. dubna 2023, 19:05
0
Stejně mi to přijde hloupé řešit co je a co není sportovní.
Běh je sport, šachy ne?
12. dubna 2023, 20:04
1
Ona se ta kategorie v originale jmenuje “performance cars”, jen do cestiny se to preklada takhle blbe.
13. dubna 2023, 12:00
1
Šachy jsou dozajista sport - vyčerpávající, dramatický, strhující a nebezpečný.
12. dubna 2023, 19:41
2
Za mě asi ten Ranger.
12. dubna 2023, 21:26
0
Jsem jediný, komu samotná existence nějaké volby "auta roku" přijde scestná?
(Které letadlo minulého století bylo NEJ? SR-71 Blackbird? Polikarpov Po-2? Airbus A310?)
12. dubna 2023, 22:33
1
Cessna 172 bez jakýchkoli debat :D
12. dubna 2023, 22:57
0
Hádat se s vámi nebudu, ale za mě je to Consolidated PBY Catalina
12. dubna 2023, 23:09
0
X-15
12. dubna 2023, 23:47
1
Bf 109
13. dubna 2023, 07:02
0
Jednoznačně Grumman F-14 Tomcat
13. dubna 2023, 09:10
0
Schwalbe Me 262
13. dubna 2023, 10:09
0
Schwalbe
+1
13. dubna 2023, 11:56
3
Všichni mimo. Byl to samozřejmě Douglas DC-3 Dakota. Ekvivalent Golfu mezi letadly.
Nejkrásnější pak SE-210 Caravelle (a o tom už vůbec nediskutuju).
13. dubna 2023, 13:58
0
Piper J3 Cub - esence létání a praotec mnoha dalších malých letadel, bush flyerů a ultralightů vyráběných dodnes.
13. dubna 2023, 15:21
0
Ransom : Dakota - Golf souhlas, ale Caravelle - dyť je to autobus :-D
13. dubna 2023, 16:50
1
No borci Dakota je takový spíš Beatle jako moderní ekvivalent pro Golf je spíš B 737 ne?
13. dubna 2023, 17:44
0
Su-27, případně její vektorovana verze Su-37.
13. dubna 2023, 20:03
0
Mechanik:
Autobus?Ano, přesně! Caravelle je taková Škoda RTO mezi letadly.
Za krásnou rovněž považuju L-200 Morava.
13. dubna 2023, 20:38
0
Podle krasy MiG-29 Izdelje 9-12. Naštěstí pro nás už je 21. století...
13. dubna 2023, 21:08
0
Původní 747-;JJ.
14. dubna 2023, 23:05
0
Jedině Concorde, létající zázrak inženýrství
13. dubna 2023, 10:20
4
Zkoušel jsem se nad tím zamyslet z pohledu "tohle bych chtěl mít doma". Bylo těžký najít něco, z čeho bych byl nadšenej, ale když už by mi něco mělo stát v garáži, tak asi Acura Integra. Type S.
13. dubna 2023, 21:14
1
CoTY MB AMG SL rozhodně není špatný.
14. dubna 2023, 14:17
0
Za mě nový NX od Lexusu, protože má nejhezčí knoflíky klimatizace v celém známem vesmíru!
25. dubna 2023, 09:53
0
Mimochodem, uvedeu, že ORA Funky Cat (někde prodávaná i jako ORA Good Cat) je v EU k dispozici (v Německu snad - soudím podle toho, že jsem ji v pátek potkal v Drážďanech s místní SPZtkou; mimo EU je v UK a IE). Tak za čas bude i v ČR.
Co se týká tématu: Úvaha je to zajímavá. Každopádně beru, že je to vždy srovnání nějakých preferencí hodnotitelů, proto vždy výsledky vzejdou nějak "divně".