načítám data...

Bezpečnost až na hranu šílenství

Ruku v ruce s technologickým vývojem automobilů se mění legislativa a normy a nakonec i chování samotných řidičů. Jdeme ale tím správným směrem?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Porsche

Kdykoli se v komunitě nadšených řidičů objeví téma nejnovějších asistenčních technologií, vždy je s železnou pravidelností následováno vlnou všeobecného odmítání. A ač nepatřím do tábora milovníků ryzího spojení jednoduché mechaniky s člověkem za všech okolností, naprosto rozumím důvodům, proč se tak děje.

Automobily od prvních okamžiků nebyly pouhými dopravními prostředky. Vlastně první auta byla spíše hračkami zámožných dobrodruhů, než že by byla s to nahradit tehdejší top technologii individuální silniční osobní i nákladní dopravy, totiž koňmi tažený povoz. Dnešní situace je úplně jiná, auto je běžnou součástí našich životů a slouží skutečně primárně jako dopravní prostředek, není to však zdaleka všechno.

Foto: Volvo

I lidé, kteří nepatří mezi petrolheadskou komunitu, si řízení auta dokáží užít. Jakmile nastane ta správná konstalace, silnice je volná, počasí hezké a čas netlačí, je cesta autem sama o sobě skvělý relax. A tím hlavním, co odlišuje auta a motorky od prakticky všech ostatních běžných způsobů osobní dopravy, je možnost být součástí děje, mít nad cílem i trasou své cesty plnou kontrolu. To, že můžeme onen stroj ovládat, nás prostě těší.

Odtud pramení ony stesky mnohých motoristických nadšenců, jakmile přijde řeč na různé systémy, které dokáží převzít část onoho úkolu a s řízením nám pomáhají. A jak již jsem napsal, já to naprosto chápu. Čisté mechanické propojení člověka a stroje je něco specifického, co nelze ničím plně nahradit. Řidič se stává nedílnou součástí celku, paže jsou součástí mechanismu řízení, nohy jen dalším přepákováním táhel ovládajících škrtící klapku či brzdový systém. A každé zařízení, které se vklíní mezi tato propojení, nutně vytváří překážku ryzímu prožitku.

Foto: Porsche

Druhá stránka mince je však stejně nepopiratelná. Auto je i oním dopravním prostředkem a s postupujícím časem rostou i nároky na komfort užívání a bezpečnost. Stejně jako v ostatních oblastech lidského počínání, i tady vstupuje do hry legislativa a normy, které mají za cíl chránit zdraví a životy. A ač je to někdy protivné, je to tak správně. Pokud máme technologická řešení, která mohou podstatným způsobem bránit nehodám, aniž by nás přehnaně omezovala, je rozumné je používat a dokonce i nařizovat jejich používání. 

Bezpečnostní opatření zkrátka mají své opodstatnění a argumentovat svobodnou vůlí každého člověka je v tomto případě velmi krátkozraké. Člověk je omylný, jeho názory i návyky se v průběhu života mění na základě zkušeností, které získává. V případě dopravních nehod však ona druhá šance, ona příležitost k prozření, že bezpečnostní pás vlastně vůbec není tak špatný nápad, už nemusí přijít.

Foto: BMW

Je však nezbytné najít rovnováhu. Rovnováhu mezi tím, aby automobil byl pro své uživatele i okolí co možná nejvíce bezpečný, zároveň však plnil všechny své ostatní funkce. A jednou z funkcí auta, na kterou se při tvorbě legislativy zapomíná, je radost z jízdy. Zábava. Ono to možná v onom světě paragrafů, studií plných tvrdých dat a obecně až akademické vážnosti může působit nepatřičně, ale zábava a radost je součástí lidského života. A dokonce nezbytnou součástí. Bez radosti se nedá žít úplně stejně, jako to nejde bez vody či jídla. 

Člověk, kterému seberete radosti, strádá. Propadá se do depresí, jeho každodenní starosti nejsou ničím kompenzovány, jeho duševní rovnováha je narušena. Takový člověk se stává nemocným. Ne, nekašle, nebolí ho noha ani nemá horečku, to však neznamená, že jeho stav není vážný. Dnešní doba však pro radosti nemá pochopení. 

Foto: Audi

Pokud někdo sedne do svého auta jen proto, že se chce zkrátka projet a užít si příjemné sobotní dopoledne, stává pro nemalou skupinu lidí vyvrhelem. Kde je odpovědnost? Neměl by si každý před tím, než se stane potenciálním zdrojem nebezpečí a nezpochybnitelným zdrojem exhalací ze spalovacího motoru, rozmyslet, zda to, co dělá, je skutečně nezbytné? Ano, to by jistě měl, ale proč by radost neměla být dostatečným důvodem?

Bohužel se stáváme obětí naší vlastní zodpovědnosti. Naše mentální nastavení se vlivem vážnosti všeho, co se na nás valí z médií, posouvá. Zvážněli jsme. Trápí nás změny klimatu, konflikty i nehody. Každý den na silnicích umírají lidé a my to teď víme. Nastupující generace ve světle obrovského objemu informacích o tragédiích a katastrofách (co lépe uspěje na přesyceném mediálním trhu?) získala pocit, že je s každým novým dnem svět horší. A že si lidstvo nezaslouží žádné radosti. Jako kdyby snad jedině pokáním a asketickým životem dokázalo odčinit hříchy minulosti. 

Foto: Volvo

Auta se tak stávají právě pro onen pocit volnosti a radosti z řízení nepřítelem. Jako kdyby byl automobil nástrojem bezohledných volnomyšlenkářů, které je třeba zkrotit a přistřihnout jim křídla. Hlavním nepřítelem je rychlost, ta se nejsnáze změří. A data jsou základem každého systémového řešení. Mezi naprosto rozumné a oprávněné požadavky na současný vůz se tak vkrádají nové, ne až tak úplně promyšlené normy. 

V současné chvíli již jsou na trhu první vozy z povinným systémem akustického varování před překročením povolené rychlosti. Lidé, kteří tyto normy připravují, jistě jsou obeznámeni s technologickou úrovní současných aut (nebo by alespoň seznámeni být měli). Vědí tedy, že pobodná zařízení jsou dnes oprávněně zařazená mezi takzvané asistenty, tedy zařízení řidiči pomáhající, nikoli jej nahrazující. A to z dobrého důvodu.

Foto: BMW

Zatímco systémy jako ABS či ESP jsou jasným a nezpochybnitelným přínosem pro bezpečnost na silnicích a až nám berou trochu té plné vlády nad strojem, jejich povinné používání je v zájmu nás všech, zařízení z balíku asistované jízdy zatím nejsou dostatečně spolehlivá a neměla by proto být povinná. A toto platí především právě pro systém sledování maximální povolené rychlosti. 

Snad žádné auto, které jsem měl za poslední roky možnost vyzkoušet, nedokázalo hlásit rychlostní omezení spolehlivě. Někdy to značky přečte správně, jindy zkrátka ne. Do toho je tu také lidský faktor – ne všechno značení na našich cestách je provedeno správně, někdy se na nějakou tu ceduli zapomene. Podtrženo a sečteno – ikona s předepsanou rychlostí někde v přístrojovém štítu je jistě záslužná a řidiči může pomoci, její přesnost však má své limity. Povinné pípání při každém autem vyhodnoceném překročení povolenné rychlosti není prvkem zvyšujícím bezpečnost. Nemůže být. 

Foto: BMW

Máme tedy nepříjemné podezření, že je to snaha znepříjemnit řízení jako takové, vymýtit radost. Společně s nepřehlednou a mnohdy absurdní situací na našich silnicích a likvidačními tresty za překročení rychlosti, které často překračují snakce za skutečně závažné přestupky proti bezpečnsoti dopravy, se stávají součástí boje proti autům. 

Ne, nejsem zastáncem rychlé jízdy, určitě nechci nikoho nabádat k porušování předpisů či snad nějaké anarchii, onen boj zaměřený jen na rychlost už ale s bezpečností na silnicích nemá mnoho společného. Jsou tu však desítky mnohem závažnějších přestupků, kterým se však tolik pozornosti zdaleka nedostává. Opravdu nejsem přesvědčen o tom, že změny rychlostních limitů co 200 metrů spolu s hrozbou ztráty řidičáku už i za jedno přehlédnutí značky vyvolávají v řidičích klid a soustředění potřebné pro bezpečnou jízdu. A už vůbec si nemyslím, že by tomu jakkoli pomohlo zběsilé pípání zmateného asistenčního systému.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
12. listopadu 2023, 08:55
3

Jedina cesta je hlasovat penezenkou. Vim, ze je to trochu invalidni rada, ale nakonec k tomu dojde. Klasickym hlasovanim v eurovolbach se toho moc nezmeni a kdyz, tak brutalne pomalu.
Mercedesu pri homologaci proslo dedikovane tlacitko na vypnuti techto zazraku, auto pro plebs (Kona za mega :-) musite oblepit kobercovkou...

reagovat
af
afro-r1
13. listopadu 2023, 07:01
0

Nez lepit pasku, radeji elegantne odpojit konektor...

ja
jazet
12. listopadu 2023, 11:23
-8

Míň zamýšlení a více testů prosím.

reagovat
Honza Hamster Křeček
12. listopadu 2023, 12:10
1

Omlouvám se, testy dělají kolegové, v tom já se moc nevyznám… :-)

ja
jazet
13. listopadu 2023, 10:10
-9

Škoda no, třeba se časem naučíte.

HeavySmoker
12. listopadu 2023, 12:24
0

Mám rád články kde tajomní "oni" chcú zničiť radosť z niečoho lebo sa asi nudia. Pokiaľ si dobre pamätám zo svojej práce pre Mordor (EÚ komisia, direktorát dopravy), pointa asistenčných systémov ktoré postupne prevezmú viac a viac funkcií je pozvoľná príprava na autonómnu dopravu. Povinná ISA je zdrojom učenia pre autonómnu jazdu, keďže schopnosť správne čítať rýchlosť je kľúčová. Automobilky si tento zázrak mimochodom pretlačili cez komisiu samé keď si myseli že nízkorozpočotvá konkurencia z India a Číny to nezvládne implementovať (tako ako kedysi tlačili na emisie alebo nárazové skúšky aby udržali lokálny rybníček pre seba). To je asi tak všetko.

reagovat
VK
VK
12. listopadu 2023, 13:17
0

Nezbývá než doufat, že bude autonomní doprava jako možnost, nikoli jediná povolená varianta.

sheogh
12. listopadu 2023, 16:40
2

Myslim, ze za nedluho budeme resit jiny veci, nez cim kdo jezdi do prace. Pokud ma autonomni doprava fungovat, nemuze to byt volitelne, ale toho se IMHO nedozijeme

bitner
13. listopadu 2023, 14:11
2

To si jako fakt někdo myslel, že prechcije Číňany přes sledování lidí? Vážně? Jestli jo, tak je to debil a dobře mu tak. Asi mám o důvod min, proč si příště nějakou cinu nekoupit.

bitner
13. listopadu 2023, 14:15
3

Automni doprava je nesmysl. To funguje pouze v letectví od určité hladiny, kde se jedná o uzavřený systém. V otevřeném systému na zemi by museli ocipovat každého krtka.

mariov8
13. listopadu 2023, 14:56
0

Bohužel je to tak, na silnici, kde se pohybuje podstatně víc vehiklů a jedinců co s tím neumí (jenom na to mají papíry) je řádově víc si smíchaný systém neumím představit. Také pilot, byť jenom PPL. Navíc, když už teď je jasné, že adaptabilita těch systému je proti člověku šíleně omezená. Vždyť stačí lehké sněžení a i nejinteligentnější mercedes se vrací 20 let zpátky... A to co umí předvádět Kona a Sportage...

MB
MBMB
13. listopadu 2023, 17:35
-4

Nějaký automatizovaný uzavřený systém autonomních vozidel by samozřejmě byl o něčem jiném a bylo by mnohem jednodušší na řešení. Ale s tím nelze v dohledné budoucnosti vůbec počítat. Člověk řídí podle zraku a auto, které bude mít kamery a uvidí to samé, nebo i víc než člověk, může v principu řídit stejně jako ten člověk. Tímto směrem se jde, je to jen otázka vyspělosti toho modelu a jednou se tam dostaneme. A v tomto ohledu může úplně normálně fungovat i ten smíšený provoz.
Samozřejmě že i tak se občas stane, že něco neodhadne dobře. Ale to neodhadují dobře ani lidé, kteří navíc řídí různě pod vlivem alkoholu, unavení atd.

Be
Beran
14. listopadu 2023, 08:19
6

Problem neni technika, ale neexistujici pravni ramec.
Budto nasledky jakehokoliv selhani pujdou v plne vysi za vyrobcem nebo pujdou nasledky za ridicem a pak to neni automni rizeni, ale asistent. Dokud legislativa nenakresli tuhle caru, tak nema smysl se bavit o autonomnim rizeni.

mariov8
14. listopadu 2023, 16:39
0

Právní rámec je možná větší problém, než ten technický. Správná připomínka. Až se něco neodhadne, nedopočte, kdo za to půjde sedět a kdo to bude platit?!

sheogh
14. listopadu 2023, 19:51
0

Hlavne jak jsem psal, musely by jezdit jen autonomni auta. V mixu to fungovat nebude

Be
Beran
14. listopadu 2023, 20:54
0

Sheogh: A chodci a cyklisti budou taky autonomni? Autonomni rizeni uz se programuje strojovym ucenim kdy pocitac kouka par set tisic kilaku hromade profiku pres rameno a "okoukava" od nich jak se ridi. Takze autonomni auta taky budou delat kiksy ve smisenem i ciste autonomnim provozi, ale mene casto nez zivi ridici v soucasnosti. Pouze konstatuji fakta, sam mam na autonomni rizeni ambivalentni nazor.

sheogh
15. listopadu 2023, 09:59
0

To je problem se strojovym ucenim obecne, kdyz ty vstupni data nejsou idealni. V nekterych situacich by to teoreticky slo (kamion na dalnici) celkem v pohode, ale plosne (snad) brzo ne

sheogh
15. listopadu 2023, 10:00
0

Nazor na to mam podobny, nekterym by takovy auto prospelo :-))))))

je
jerry
12. listopadu 2023, 17:48
1

Když fizofické téma, tak budiž. Nemyslím si, že jsme zvážněli, ale naopak lidstvo generaci od generace dětinští. Před sto lety lidé s věkem vyzrávali a podle toho se úměrně chovali. Dnes si staré báby hrají na diblíky a staří dědkové se chovají jako playboyové. A přitom nikdo nechce postupovat žádné riziko a nést žádnou zoodpovědnost. Tomu odpovídá nabízené množství asistentů v autech, které v podstatě reflektuje požadavek většinové populace.

reagovat
Sa
Sato
12. listopadu 2023, 17:53
2

A ono to pipa len "pri" prekroceni alebo aj "pocas"? pytam sa ci staci len celu cestu byt nad limitom a odbyde sa to len jednym pipnutim? ;)

reagovat
Initial C
13. listopadu 2023, 11:35
0

Kdysi jsem na Zelandu 3 mesice jezdil s Accordem ‘88, ktery pipal pri prekroceni 100km/h. Nonstop. Velmi ucinne, privadelo me to k silenstvi, ale donutilo jezdit tesne pod limitem.

RRRampapapa
13. listopadu 2023, 17:15
0

Tohle ale bylo specifikum JDM trhu. Nevím jestli je to tam dodnes, ale v minulosti měly auta krom omezovače na 180 km/h ještě tuhle fičuru. Jsou dokonce blázni, co jim to pro správný JDM feel, v autě chybí :D
Někdo znalejší může doplnit, zda to trvá dodnes.

Marek Brunner
13. listopadu 2023, 17:57
0

RRRampapapa: ani jedno z aut, co jsem tam řídil, to už nemělo, naštěstí...:)

Trinom
14. listopadu 2023, 10:49
0

Zvoneček byl povinný někdy do přelomu 80's a 90's. Auta ze začátku 90's ho už zpravidla nemají, nebo slouží k jiným účelům.

to
tomaass2
13. listopadu 2023, 17:40
1

Mám v autě asistent čtení dopravních značek - kamera + data z navigace. Myslel jsem si, že je to taková příjemná pojistka na to, když v tom lese značek nějakou přehlédnu, tak mi ji to ukazuje na displeji (pipani je volitelné), ale bohužel teda dost nespolehlivě. Kdyby to pípalo pořád, tak bych asi dost rychle hledal, kde to odpojit. Mezi zdejším osazenstvem jsem nejspíš šnek, ale stejně by mi to lezlo krkem…

Na druhou stranu, asistenti hlídající bezpečnou vzdálenost a nouzové brzdění, kdyby to fungovalo, tak jsem pro všemi deseti, ale na to má vliv můj letošní zážitek.

V létě na dálnici v jižním Švédsku: jedeme v hustém dešti, zhruba 100 km/h. Předjíždím Scanii s návěsem s nějakou ocelovou konstrukcí. V solidní vzdálenosti před námi (kvůli zúžení) vidím brzdovky více aut a blinkry, tak jsem začal zpomalovat, nic prudkého, bylo vidět v zásadě celkem daleko. Stihl jsem říct přítelkyni, že ten kamion nebrzdí, když už mi přišlo že by fakt měl. Vletěl ve svých zhruba 90 km/h do té stojící kolony, přitom měl třeba 10 vteřin času na reakci. Schytalo to 5 osobáků a 2 karavany. Dodneška si vybavím, jak jsme otvírali dveře toho posledního auta, co to chytlo naplno, pak čekali na hasiče, záchranky, vrtulník…

reagovat
yellec
14. listopadu 2023, 11:19
1

Tady souhlasím. Na jednu stranu se EU cpe do tvaru okurek, na druhou není schopna tohle prosadit povinně pro kamiony. Před 10 lety bylo pozdě. Kolik průšvihů na dálnicích způsobil kamion co nedobrzdil? Stojící dálnice má nepopiratelný vliv na DPH a ročně to stojí krom životů i miliardy.

Stanley
14. listopadu 2023, 12:16
7

Ten tvar (tehdy v případě banánů) měl smysl. Šlo o to, že banány byly postihované infekcí, která způsobovala nestandardní zakřivení. A než aby složitě a nákladně infekci kontrolovali, stanovili jednoduše povolenou míru zakřivení. Tím efektivně a levně zamezili tomu, že by se tu ty nemocné banány dostaly. Ono to nebylo tak blbé rozhodnutí, jak se zdá.

To jen takový oftopik...

to
tomaass2
14. listopadu 2023, 14:58
0

To jsem třeba netušil. Díky :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro SS 1LE 2019
Chevrolet Camaro SS 1LE

2019 rok výroby
435 koní výkon
6 162 ccm objem

Ford Econoline  E-150 5.8 V8 | Tiara 1990
Ford Econoline E-150 5.8 V8 | Tiara

1990 rok výroby
212 koní výkon
5 735 ccm objem

Chevrolet Blazer S-10 1999
Chevrolet Blazer S-10

1999 rok výroby
190 koní výkon
4 300 ccm objem