načítám data...

Praga V3S: Univerzální voják

Pro někoho levný dělník do lesa, pro jiné vzpomínka na mládí. Jak špatný nápad může být pořízení vojenské třítuny?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Možná už jste si stihli všimnout, že srdce Autíčkářovo nepohání pouze stooktanový benzín a někteří z nás se dokonce nebojí tu a tam trochu ušpinit. První sonda mimo hladký asfalt v podobě poněkud východně laděného snílka připravila půdu pro invazi terénních strojů a v úvodu je třeba zamést si před vlastním prahem. Jednak pro původ v českých luzích a hájích a především z vlastní potřeby se o jeden takový stroj obohatit. Přiznávám: Toužím po vojenském třítunovém speciálu. Ti z vás, kteří využívají deštivého listopadu k opravě a vylepšení svých plechcupových závoďáků si jistě klepou na čelo. Proč proboha člověk odívající ze všeho nejraději sako a brázdící inzerce s americkými full-size touží po uřvaném a uskákaném náklaďáku? Uvařte si kávu, zabalte se do deky a vyjdete se se mnou na putování československou historií a technikou, na jejímž konci budete nutně potřebovat pořádné kožené boty.

Byla jednou jedna Vejtřaska

Vraťme se na okamžik do Československa přelomu 40. a 50. let. Společenský řád se zcela mění. Pryč je doba továrníků, drobných živnostníků a dalších vykořisťovatelů. Nad Prahou září rudá hvězda a Děda Mráz napíná svá široká ramena, seč mu síly stačí, aby vytlačil Ježíška. Většina obyvatel se po večerech tísní v nekonečných řadách aby směnila přidělené lístky za základní potraviny. Ulice menších měst jsou povětšinu prázdné, výjimečně jimi projede autobus, nákladní vůz a někdy dokonce i osobní automobil s některým z představitelů vládnoucí strany. Nebýt mžikavého světla roky nepoužívaných žárovek, které po nocích ozařuje ulice, mohlo by se zdát, že světová válka ještě pořád trvá. Nebyl to však jen soukromý sektor, který čekal dlouhý návrat k předválečné hojnosti. Československá armáda dostala v roce 1950 první impulz k modernizaci pod dohledem Sovětského svazu. Zatímco z východu k nám mířily radiolokátory a  plány na výrobu proudových letadel, reformované armádě scházel základní kámen. Lehký nákladní vůz schopný dovézt palivo, převážet vojáky, techniku, zkrátka univerzální voják. Požadavek byl poměrně přímočarý: Vůz musí být jednoduchý, levný, odolný a musí uvézt tři tuny nákladu jakýmkoliv terénem. Na vypracování návrhu byly vyhrazeny pouhé 4 měsíce, na jejichž konci měly vznikat první prototypy.

Jinba ittai, soudruzi

Sériová výroba naběhla v roce 1953 po dvou letech intenzivního vývoje a dokončování prototypů. Celá konstrukce se nesla v duchu co nejlevnější výroby a jednoduché obsluhy. Rám vozu byl od počátku konstruován s ohledem na extrémní namáhání jízdou v terénu. Volba padla na úzký nýtovaný žebřinový rám z u-profilů. Na něj je přes silentbloky připevněn motor odvozený od dvanáctiválcové strojovny Tatry 111. Původně měly být použity tatrovácké díly k výrobě pětiválce, avšak výkonnější řadový šestiválec přesvědčil kulturou chodu i jednodušší výrobou. Pohonná jednotka je na dnešní dobu netradičně chlazena vzduchem, který je kolem bloku hnán ventilátorem poháněným od klikové hřídele. Každý válec má dvojici ventilů, jeden sací a jeden výfukový. Válce mají vyšší zdvih než vrtání (130/110mm) a na kardan k rozvodovce míří až 72 kW výkonu ve 2000ot. Zavěšení se nese v podobně jednoduchém duchu jako zbytek vozu. Přední tuhá náprava s přiřaditelným pohonem a otevřeným diferenciálem má na každém konci homokinetický kloub a kolovou redukci k zvýšení světlé výšky a navýšení krouticího momentu na kolech. Zavěšena je na listovém peru s pevným čepem a kozlíkem připevněnými k rámu a středem k nápravnici. Samotlumící schopnosti pružin pomáhá dvojice tlumičů s pákovým převodem. Zadní dvojice náprav je zavěšena ‚obráceně‘. Konce listových per jsou připevněny každý k jedné nápravnici a střed se opírá o rám. Kyvné nápravy jsou stejně jako přední vybaveny kolovými redukcemi avšak disponují diferenciály s mechanickou uzávěrkou ovládanou z místa řidiče. Výčet robustní techniky uzavírá čtyřstupňová převodovka bez synchronizace s přídavnou redukční skříní umožňující terénní jízdu, případně zapojení přídavného pohonu pro naviják. Charakter pohonného ústrojí pak nejlépe vystihuje věta z dílenské příručky: „Výkonnost vozidla není závislá jen na počtu koní, nýbrž na stupni porozumění mezi člověkem a vozidlem“

Cestou necestou, jedině s Vejtřaskou

Suchý výčet dat a konstrukčních řešení slibuje nekompromisní výkon v terénu a jednoduchou a nenáročnou údržbu. V čem je tedy háček? Tak především je třeba řidičské oprávnění skupiny C, které pokud nepotřebujete profesní list a již vlastníte ‚béčko‘ stojí 15 Palackých. Inu pěkná investice do začátku. Pokud si s ‚Ventrou‘ hodláte hrát pouze doma na dvorku (tedy za předpokladu že váš dvorek má alespoň pár hektarů) pořídíte nejlevnější provozuschopné kusy bez dokladů okolo třiceti tisíc. Stojí tedy terénní hračka, která je na silnici k ničemu, za dva PlechCupové speciály? Pokud vás předchozí věta neodradila, pak rovnou začněte shánět akumulátory. Krabice plné olova se v mrazech z vozu vytahují a věřte, že se celkem pronesou. Když už jsme u těch baterií a mrazů, pak doporučuji zaúkolovat příbuzenstvo sběrem novin. Atmosférický, naftový, vzduchem chlazený šestiválec není zrovna příznivcem studených startů a stejně jako já má u snídaně rád noviny. Zatímco mě po ránu vytrhne pohled na propad hospodářských ukazatelů Spojených států, Pragovku probere až teplý vzduch vzniklý spalováním sportovní rubriky v bezprostřední blízkosti sání. Zde mají výhodu anesteziologové a zubaři disponující zásobou těkavých plynů. Vstříknutí éteru do sání dokáže přemluvit ke startu i téměř krystalickou naftu. Pokud se vám vůz podařilo probrat k životu, připravte se na arktické podmínky na palubě. Průměrné, vodou chlazené vznětové motory začínají využívat odpadní teplo k vytápění kabiny po ujetí prvních 10 km. Pragovka pro jistotu topí jen v létě. Ne nadarmo bývá častou úpravou namontování nezávislého vytápění kabiny a motorového prostoru propanbutanovou lahví. Samozřejmostí je opačný problém v tropických podmínkách. Tehdy vytápění kontruje výklopné čelní sklo a střešní poklop. Pokud si k řízení rádi pouštíte hudbu, doporučuji se přeorientovat na heavy metal. Jedině dlouhovlasí Finové dokáží konkurovat rachotu vytáčeného motoru, sídlícího z větší části v kabině. Zkrátka komfortem vojenský vůz překvapivě příliš nedisponuje.

Je to kříženeček, ale šikovnej!

Je čas vyložit karty na stůl. V3Ska je robustní, extrémně schopná v terénu a na poměry náklaďáků i velmi levná k pořízení. Bohužel slečinky za volantem vytrestá vzduchovou jednookruhovou brzdnou soustavou, absencí posilovače čehokoliv a především převodovkou bez přátelských synchronů. Za jízdy je hlučná, v létě je v ní teplo, v zimě kosa. Pokud se z kopce rozjedete rychleji než 60 km/h, pak vás čeká jeden ze dvou stejně pravděpodobných scénářů. V lepším případě utrhnete kardan vedoucí k zadní nápravě a nikam neodjedete. V tom horším jej také utrhnete, avšak na špatném konci a proměníte tak třínápravový vůz v projektil vržený s razancí vrcholně gotického trebuchetu. Jenže pak se jednou vyskytnete poblíž provozované ‚Ventry‘ a bude vymalováno. Ať už vám přiveze na chatu palivové dříví, naruší romantický piknik s nechápavým rolníkem v kabině nebo se jen tak mihne v provozu, její impozantní schopnost poradit si s jakýmkoliv terénem vás dostane. A pak jí třeba budete chtít tak moc jako já.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
13. listopadu 2016, 09:14
0

Jó vejtřaska, to bylo ještě auto :-d
Když v 80 - tých letech dělali nějaké testy LVA do 3 tun, připletla se tam nějakým omylem a ve výsledku upadla světu brada - babča zaostávala pouze rychlostí na silnici a " pohodlím " posádky. Ve všech dalších kategoriích na ostatní pomrkávala zdálky brzdovými světly :-D
V době, kdy se na Sněžku stavěla lanovka, vyvezly tam veškerý materiál pravě V3S, jediné, co se tam tenkrát dostalo, protože poláci si o cestě přátelství zatím mohli jen snít. Mimochodem, i materiál na tuhle cestu byl vytahán nahoru našimi auty, protože Jelz nějak nezvládal.

reagovat
PepaSFI
13. listopadu 2016, 09:30
2

moc hezký, díky. Kdysi jsem měl podobný text rozepsaný, ještě to asi někde najdu a v mnoha věcech se skoro doslovně shodnem. Pár detailů pro zajímavost: Ten motor je vpodstatě půlka motoru z Tatry 111. Ne že z něj konstrukčně vychází, on je tam z větší části přítomen. Jiná je jen kliková skříň ale válce, hlavy, písty a dokonce i kliková hřídel je z dvanáctiválce. Ona totiž není z jednoho kusu železa ale je šroubovaná z jednotlivých segmentů a tak se dá poskládat pro šestiválec. Taky elektrika je trošku svérázná, používá dvojí napětí. Dva 12V akumulátory normálně napájí 12V elektroinstalaci ale startér je na 24V. Při startování se pomocí obrovského relé baterie přepojí sériově. Jenže se tím komplikuje nouzové startování přes kabely. Padla tam zmínka o etheru na usnadnění startů. na to byly takové hliníkové patrony s etherovou směsí. V kabině uprostřed pod oknem se nachází taková věc co vypadá jak karburátor z mopedu. Do roho se dala ta patrona a taháním za čudlík se ether nastřikoval do sání. Vojenské vozy měly ve výbavě klasickou benzinovou letlampu, hořák kterým se v zimě nahřálo sání a olejová nádrž. Ještě se používaly takové plechové petrolejové lampy, zavěšovaly se pod motor a pod kabinu v místě kde jsou baterie. Ještě k podvozku. Rám je nýtovaný z ocelových profilů a díky tomu je velice flexibilní. Při jízdě v terénu se kroutí neuvěřitelným způsobem a tak pomáhá podvozku udržet kontakt kol se zemí. Udává se že jedno přední kolo může najet na 70 cm vysokou překážku aniž by se druhé kolo zvedlo. Akorát že někdy trošku praskají prkna korby.

reagovat
Ma
Mammutak
13. listopadu 2016, 10:16
0

Pěknej článek!
Z Vejtrou jezdím párkrát do roka a musím říct, že je to vždy řidičský zážitek :-D. Čistá surovost řízení bez jakýchkoli asistentů a posilovačů působí v dnešní době jak z jiného světa.
Brzdit můžete max 3x po sobě, brzdy pak zvadnou. Zatáčení musíte plánovat, jinak se kvůli nízkému rejdu a náročnosti otáčení volantem na místě může stát, že zablokujete na pár minut celou křižovatku (ano jsem vinen :D). To samé platí o řazení. V kopci při dusícím motoru už je pozdě a rozjíždět se v kopci se 70 koňmi a 5 tunami na korbě není žádná sranda.
Ale co mám na vétřies nejradši? Když se vám podaří podřadit s perfektním meziplynem bez přepočítání zubů převodovky. To mě vždy pošimrá na mém egu (čti varlatech). V žádném jiném autě se nenaučíte dávat meziplyny s takovou přesností.
Nebojte se s tou rychlostí a utženým kardanem to není tak žhavý. 60 km/h je maximální konstrukční rychlost, takže by bylo poněkud nešťastné, kdyby jste při jejím dosažení utrhli kardan. Navíc novější generace s převodovkou Avia dosahovali rychlosti necelých 80 km/h. A právě při této rychlosti se vám může kardan utrhnout. A to byste museli cestou z kopce vyřadit. Takovej blázen sbad nikdo není :-D. Protože už při jízdě v 50 km/h máte co dělat abyste auto udželi v přímém směru.
A těch startů v zimě bych se taky nebál. Stačí před zimou nalít trocha dieselového aditiva a mít baterky v dobré kondici. Párkrát nechat během stratu odpočinout a po pátém natočení startéru máte nastartováno. Rozvážím s ní vánoční kapry, takže se studenými starty mám bohaté zkušenosti ;-).
Další takové články!

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
13. listopadu 2016, 11:55
0

A kdybyste viděli kolik jich v AČR ještě jezdí. Jen je to spíš ostuda. Už jsou prostě moc staré a nejsou na ně nové díly, aby se alespoň část udržela v provozu tak se díly shání kanibalizací na méně šťastných kouscích. Nejlepší bylo když se jelo na cvičení a třetina aut se porouchala ještě v autoparku :D

reagovat
PepaSFI
13. listopadu 2016, 12:32
0

to bylo normální i dobách kdy V3S byly hlavní silou. V zimě byly poplachy fiasko, zimní nafta neexistovala, ředit leteckým petrolejem se sice nesmělo ale dělalo se to. Oleje taky nebyly žádná sláva, baterie se trápily co to šlo, ty lepší se přendávaly mezi vozidlama podle důležitosti. Vždycky při poplachu kdo byl nejblíž musel nahřát koně, Tatru 138, dvounápravový tahač návěsů. Mělo to z topení vývod do roury v olejové nádrži a do sacího potrubí, takže nejdřív zapnout bufík a za pár minut už to hezky nastartovalo. Za kabinou na rezervě byly namotané kabely a připravená krátká tažná tyč, popojíždělo se po autoparkua pomáhalo ztroskotancům.

Ča
Ča Snač Aj
13. listopadu 2016, 16:01
0

Inu já odešel z AČR minulý rok.. :D věř, že jich pořád používáme dost, zvlášť pro spojařské nástavby. Kdy armáda sice pořídila Tatry 810, ale už nikdo nezajistil homologace a montáž nástaveb. Takže tyto jsou vesele dál voženy na V3S.

PeterLuk
13. listopadu 2016, 22:43
0

No neviem ako u vás, ale u nás sa chvália tým, že, "už" polovicu V3S nahradili. :D :D Každopádne, považujte ma za staromilného, ale za mňa, V3S len tak hocičo nenahradí...

Ča
Ča Snač Aj
14. listopadu 2016, 08:30
0

Mě se ten stroj taky hrozně líbí :) ale když polovinu času kolem něj je třeba strávit opravami, je něco špatně. Zvlášť ta jednoduchost má něco do sebe. Ale v naší armádě už to moc nefunguje :D

Csaba
13. listopadu 2016, 12:47
0

Nejschopnější auto jaké jsem na vojně měl na starost, nejuniverzálnější auto jakým jsem na vojně jezdil a věc která na polygonu pro KŘK věci které ten kdo to nezažil nepochopí a neuvěří...

Velká úcta a hluboká poklona před všemi kdo se podíleli na vývoji a konstrukci!

reagovat
Skipper
13. listopadu 2016, 16:50
2

Co mi to zase sakra děláte! Považuji se za celkem normálního člověka, ale kdykoliv si přečtu podobný článek, tak začnu prolézat inzerci. A to bydlím v bytovce na malém městě a tohle auto bych fakt neměl jak využít ;)
PS éter se v anestezii nepoužívá několik desetiletí, takže i jako anesteziolog bych byl v pr...

reagovat
Adam Forman
14. listopadu 2016, 08:37
0

Nojo, taky koukám z okna panelákového bytu na přeplněné parkoviště a v hlavě hraji tetris s auty. Ventra naštěstí může parkovat i NA ostatních autech, nejen nutně mezi nimi ;-)

Dufík
14. listopadu 2016, 00:27
0

Sice bych nejvíc chtěl T815 VVN, ale ty jsou drahé... Po několika letech jsem znovu začal po večerech občas dumat nad timhle křápem... Neví někdo o ARS-12? :)

reagovat
kv
kvakosh nocnix
14. listopadu 2016, 10:20
1

Tak tudletu vec jsem onehdá ridil, ma to soused pro zabavu. Podotykam ze nemam papiry na nakladak, nebyl jsem na vojne a nikdy jsem neradil s meziplynama. Zasadni zkusenost pro me byla ta, ze uz nikdy nebudu nadavat az za V3S nebo podobnym strojem pojedu, ze "proc se tak coura tou krizovatkou, proc porad jeste blika, proc jede tak pomalu" - protoze mi doslo, ze mnozstvi ukonu a fyzicky sily, ktery je treba aplikovat aby se to vubec dalo do pohybu, a pak to treba v krizovatce zatocilo, je daleko nad vsim co jsem doposud ridil.....

reagovat
ij
ijt
04. května 2018, 17:04
0

Jezdil jsme s ní na vojně a potom chvíli v první práci.
Ve sněhu hrnula spodním okrajem okna a jela dál,pole nepole.
Mít peníze tak si jí seženu.
A to ovládání bylo úplně stejné jako tehdejší náklaďáky.Žádná exzrémní síla nebyla třeba.
Horší na řazení byla Tatra 805.

Řidičák jsem dělal na Ereně benzin a jako kluk jezdil s Tatrou 57b pravostranné řízení.
Vše bez synchronů!!!

Mít peníze,hned si vejtru koupil.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem