načítám data...

Nesmrtelný Unimog slaví sedmdesátku

Možná to nevnímáte, ale legendární Mercedes Unimog je auto, které vídáte zcela běžně. Možná kolem vás právě projel a čistil silnici...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Užitkový vůz se všeříkajícím názvem „Universal Motor Gerät“ je s námi již neuvěřitelných sedmdesát let a za tu dobu si vybudoval renomé auta, které zvládne naprosto všechno. V současnosti se jej vyrábí nějakých 30 variant a můžete z něj udělat jeřáb, pluh, expediční auto, auto na čištění silnic, auto pro horskou službu nebo třeba hovnocuc.

Historie Unimogu ale začala vlastně tak trochu z donucení. Psal se konec roku 1944, Druhá světová válka utichala, Německo se nacházelo na pokraji prohry a bylo jasné, že se celá země ocitne prakticky v troskách. Bylo potřeba postavit průmysl na nohy v co nejkratším čase a tak se v Mercedesu posadil k rýsovacímu prknu Albert Friedrich, aby navrhl nový traktor pro lesníky a zemědělce a urychlil tak proces revitalizace. Krátce po válce byl návrh hotov a psal se právě 9. říjen 1946, kdy vyjel první prototyp. Vlastně to nebylo nic moc jiného než holé šasi s pohonným ústrojím, ale náklad dřeva to utáhlo, takže se výroba mohla spustit.

První sériové Unimogy vyjely hned následující rok 1947 a už tehdy disponovaly spoustou zajímavých a netradičních řešení. Motor byl v rámci žebřinového rámu umístěn hodně vzadu, takže výstup převodovky mohl být mezi nápravami a přesně v ose diferenciálů. To zjednodušuje celou konstrukci a Unimog se stal spolehlivějším. Už první modely měly také pohon všech kol, uzavíratelný přední a zadní diferenciál a odpružení vinutými pružinami. Co se konstrukce týče, Unimog zůstal v mnoha ohledech koncepčně stejný až dodnes.

Na druhou stranu třeba takové motorizace prošly proměnou zcela zásadní. Ačkoliv Unimog vždy spaloval naftu, tak první motory disponovaly nevalným výkonem 25 koní a maximálkou 50 km/h. Dnes má třeba verze U 430 o dost výživnějších 299 koní.

Stavebním prvkem Unimogu je nicméně jeho variabilita. Na jeho šasi jde namontovat prakticky jakékoliv myslitelné příslušenství a lze jej zatížit tunami a tunamí nákladu. Existují dokonce obrázky, na kterých Unimog veze patrně celou vesnici včetně obyvatel. (Chyba se vloudila, jedná se o L-Series :-)) Aby se ale neztratil ani při ometání obrubníků po městě, disponují některé verze prvkem zvaným VarioPilot. Během řádově sekund lze přehodit kompletní pracoviště řidiče včetně řízení, pedálů a ovladačů z jedné strany na druhou, a udělat z levostranného auta pravostranné.

Aniž bychom to vnímali, Unimoga potkáváme v různých podobách co chvíli. Z mého pohledu se jedná o auto podobného historického významu, jakého dosahuje třeba propíraný a zbožňovaný Land Rover. Jenže zatímco obě auta vznikla primárně jako pracovní stroje pro zemědělce, z Land Roveru se postupem času stalo spíše SUV, kdežto Unimog zůstal u zažité image univerzálního, těžkého pracanta.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Safa
10. října 2016, 14:30
0

Zajímavý článek. Btw. nevíte náhodou někdo: Dělaly/dělají se i Unimogy s obytnou nástavbou?

reagovat
PepaSFI
10. října 2016, 15:04
0

myslím že to je jako se ptát na obytnou Pragu V3S. Tipuju že nějaká bedna asi ano ale přímo obytná možná na zakázku od nějakého úpravce. A to asi pro ty současné modely, pro nějaké expedice. Ony ty staré byly spíš než auto takový divný traktůrek a jet s tím na dovolenou by byla dost úchylárna.

Vikis
10. října 2016, 15:07
0

existují expediční nástavby (obytňák do terénu) :)

Sa
Safa
10. října 2016, 17:08
0

No super, přesně to jsem potřeboval vědět. Dík... :o) Nemám to pro sebe, ale pro šváru, který má realizaci něčeho podobného v plánu (často jezdí do lesů za dřevem a nocují tam) a Unimog ho nesmírně rajcuje. Poslal jsem mu tento text a poprosil mě, abych se na to zeptal....

Su
Sumy
10. října 2016, 17:50
0

A co, vim o lidech, co jeli na expedici do romale Multikarama :-) Unimoga po me chce jako expedicni vozitko manzelka. Ale vsade za to chtej penez jak za kozu :-/

PepaSFI
10. října 2016, 18:17
0

tak ono se dá jet ledasčím, viz třeba Přibáňův trabantí cirkus ale Multikráva, to je fakt masochismus. Já v tom párkrát jel, i to chvilku řídil, po dvaceti kilometrech je z toho parádní kocovina bez kapky alkoholu. Když je řeč o tom chlastu, vím o partě co kdysi jela na dovolenou na Pálavu, tedy od nás asi 120 km, starým traktorem s tzv. babosedem neboli takovou boudou na kolečkách co se s tím vozily v JZD baby na pole. Měli tam na cestu sud piva a strašně se vožrali ikdyž se za jízdy nedalo pít. On ten traktorový závěs má totiž vůli a za jízdy to cuká. Takže se nejdřív všichni polili a pak zvolili vyčkávací taktiku. Čekali až to bude do kopce nebo z kopce a přestane se to zmítat, no a pak to do sebe lili honem než kopec skončí.

Su
Sumy
10. října 2016, 18:26
0

Jsou ruzny druhy masochismu. Ja treba jezdim na expedicky do romale se zenou a 4detma v jednom aute :-) Vlastne vuci autu je to spis sadismus :-) Jsem si musel dodelat mechy, abych s tim prelozenym autem mohl sjet vubec z asfaltu. Kamos z letiste zas objizdi Evropu na fichtlu. Transfagaras byl pry uz hodne hodne za hranou a musel nucene dochlazovat motor vodou z PETflasky

JLK
11. října 2016, 15:31
0

Jak se u fichtlu da dochladit motor vodou? Znal jsem jednoho clapce co to zkusil na stare motorce a byl z toho pekne praskly valec co si pamatuju.

Su
Sumy
11. října 2016, 19:12
0

Petflaska s provrtlim vickem a necha se to kapat. Kdyz uz to pak prestavalo tahnout i na 1, tak lahev krapet pomackali aby pustila vic a jelo se dal :-) Jo je to blazen. Fichtla strida s dailynou-Maluchem. S tim dal uz i Dolomity.

Da
Dad
10. října 2016, 14:37
0

Pripijim na zdravi. Jen bych upresnil, ze to, na cem jede vesnice, neni Unimog:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_short_bonnet_trucks
a pridal par obrazku te nejhezci generace
https://roadstars.mercedes-benz.com/en_GB/magazine/route/03-2015/unimog-u-406-green-classic-of-the-north-sea-coast.html

reagovat
GanGreen
10. října 2016, 14:51
0

Koukám že nás to napadlo víc... :) smazal bych svuj příspěvek ale nelze :/

GanGreen
10. října 2016, 14:40
0

Pánové, nerad bych se hádal, ale mám dojem že ty dva stroje co převážej celou vesnici nejsou Unimogy... tvarově to má podobnou boudu, ale myslim že to jsou jiný a větší mašiny...

reagovat
Viper
10. října 2016, 15:49
3

S tou vesnicí máte pravdu, je to L-Series :-) Opraveno

reagovat
Nedy
10. října 2016, 17:30
0

Díky za článek. Nicméně je to podle mě zajímavé téma a zasloužilo by si mnohem delší a výživnější text...

reagovat
Sa
Safa
10. října 2016, 17:51
0

Toto je správná připomínka. Souhlas. Šlo by prosím text aktualizovat a rozšířit? :o)

Fr
Franta
13. října 2016, 19:37
0

Taky se přimlouvám, zvlášť bych uvítal článek o expedičních speciálech. To bych si snad i adblock vypnul.

Sa
Safa
13. října 2016, 20:11
1

Ten už máš mít vypnutý dávno, Franto. ;o) Tenhle web si to totiž každopádně zaslouží!

vo
vonkreuz
16. října 2016, 17:58
0

@ Safa - obytného Unimoga jsem nafotil v Itálii. Na autě bylo navíc ze zadu rameno s kroskou a ještě tahal přívěs s Iltis-em. https://1drv.ms/f/s!ApfR-fW6KqiGhStFa7IS9VhYBLlu

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem