Užitkový vůz se všeříkajícím názvem „Universal Motor Gerät“ je s námi již neuvěřitelných sedmdesát let a za tu dobu si vybudoval renomé auta, které zvládne naprosto všechno. V současnosti se jej vyrábí nějakých 30 variant a můžete z něj udělat jeřáb, pluh, expediční auto, auto na čištění silnic, auto pro horskou službu nebo třeba hovnocuc.
Historie Unimogu ale začala vlastně tak trochu z donucení. Psal se konec roku 1944, Druhá světová válka utichala, Německo se nacházelo na pokraji prohry a bylo jasné, že se celá země ocitne prakticky v troskách. Bylo potřeba postavit průmysl na nohy v co nejkratším čase a tak se v Mercedesu posadil k rýsovacímu prknu Albert Friedrich, aby navrhl nový traktor pro lesníky a zemědělce a urychlil tak proces revitalizace. Krátce po válce byl návrh hotov a psal se právě 9. říjen 1946, kdy vyjel první prototyp. Vlastně to nebylo nic moc jiného než holé šasi s pohonným ústrojím, ale náklad dřeva to utáhlo, takže se výroba mohla spustit.
První sériové Unimogy vyjely hned následující rok 1947 a už tehdy disponovaly spoustou zajímavých a netradičních řešení. Motor byl v rámci žebřinového rámu umístěn hodně vzadu, takže výstup převodovky mohl být mezi nápravami a přesně v ose diferenciálů. To zjednodušuje celou konstrukci a Unimog se stal spolehlivějším. Už první modely měly také pohon všech kol, uzavíratelný přední a zadní diferenciál a odpružení vinutými pružinami. Co se konstrukce týče, Unimog zůstal v mnoha ohledech koncepčně stejný až dodnes.
Na druhou stranu třeba takové motorizace prošly proměnou zcela zásadní. Ačkoliv Unimog vždy spaloval naftu, tak první motory disponovaly nevalným výkonem 25 koní a maximálkou 50 km/h. Dnes má třeba verze U 430 o dost výživnějších 299 koní.
Stavebním prvkem Unimogu je nicméně jeho variabilita. Na jeho šasi jde namontovat prakticky jakékoliv myslitelné příslušenství a lze jej zatížit tunami a tunamí nákladu. Existují dokonce obrázky, na kterých Unimog veze patrně celou vesnici včetně obyvatel. (Chyba se vloudila, jedná se o L-Series :-)) Aby se ale neztratil ani při ometání obrubníků po městě, disponují některé verze prvkem zvaným VarioPilot. Během řádově sekund lze přehodit kompletní pracoviště řidiče včetně řízení, pedálů a ovladačů z jedné strany na druhou, a udělat z levostranného auta pravostranné.
Aniž bychom to vnímali, Unimoga potkáváme v různých podobách co chvíli. Z mého pohledu se jedná o auto podobného historického významu, jakého dosahuje třeba propíraný a zbožňovaný Land Rover. Jenže zatímco obě auta vznikla primárně jako pracovní stroje pro zemědělce, z Land Roveru se postupem času stalo spíše SUV, kdežto Unimog zůstal u zažité image univerzálního, těžkého pracanta.
10. října 2016, 14:30
0
Zajímavý článek. Btw. nevíte náhodou někdo: Dělaly/dělají se i Unimogy s obytnou nástavbou?
10. října 2016, 15:04
0
myslím že to je jako se ptát na obytnou Pragu V3S. Tipuju že nějaká bedna asi ano ale přímo obytná možná na zakázku od nějakého úpravce. A to asi pro ty současné modely, pro nějaké expedice. Ony ty staré byly spíš než auto takový divný traktůrek a jet s tím na dovolenou by byla dost úchylárna.
10. října 2016, 15:07
0
existují expediční nástavby (obytňák do terénu) :)
10. října 2016, 17:08
0
No super, přesně to jsem potřeboval vědět. Dík... :o) Nemám to pro sebe, ale pro šváru, který má realizaci něčeho podobného v plánu (často jezdí do lesů za dřevem a nocují tam) a Unimog ho nesmírně rajcuje. Poslal jsem mu tento text a poprosil mě, abych se na to zeptal....
10. října 2016, 17:50
0
A co, vim o lidech, co jeli na expedici do romale Multikarama :-) Unimoga po me chce jako expedicni vozitko manzelka. Ale vsade za to chtej penez jak za kozu :-/
10. října 2016, 18:17
0
tak ono se dá jet ledasčím, viz třeba Přibáňův trabantí cirkus ale Multikráva, to je fakt masochismus. Já v tom párkrát jel, i to chvilku řídil, po dvaceti kilometrech je z toho parádní kocovina bez kapky alkoholu. Když je řeč o tom chlastu, vím o partě co kdysi jela na dovolenou na Pálavu, tedy od nás asi 120 km, starým traktorem s tzv. babosedem neboli takovou boudou na kolečkách co se s tím vozily v JZD baby na pole. Měli tam na cestu sud piva a strašně se vožrali ikdyž se za jízdy nedalo pít. On ten traktorový závěs má totiž vůli a za jízdy to cuká. Takže se nejdřív všichni polili a pak zvolili vyčkávací taktiku. Čekali až to bude do kopce nebo z kopce a přestane se to zmítat, no a pak to do sebe lili honem než kopec skončí.
10. října 2016, 18:26
0
Jsou ruzny druhy masochismu. Ja treba jezdim na expedicky do romale se zenou a 4detma v jednom aute :-) Vlastne vuci autu je to spis sadismus :-) Jsem si musel dodelat mechy, abych s tim prelozenym autem mohl sjet vubec z asfaltu. Kamos z letiste zas objizdi Evropu na fichtlu. Transfagaras byl pry uz hodne hodne za hranou a musel nucene dochlazovat motor vodou z PETflasky
11. října 2016, 15:31
0
Jak se u fichtlu da dochladit motor vodou? Znal jsem jednoho clapce co to zkusil na stare motorce a byl z toho pekne praskly valec co si pamatuju.
11. října 2016, 19:12
0
Petflaska s provrtlim vickem a necha se to kapat. Kdyz uz to pak prestavalo tahnout i na 1, tak lahev krapet pomackali aby pustila vic a jelo se dal :-) Jo je to blazen. Fichtla strida s dailynou-Maluchem. S tim dal uz i Dolomity.
10. října 2016, 14:37
0
Pripijim na zdravi. Jen bych upresnil, ze to, na cem jede vesnice, neni Unimog:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_short_bonnet_trucks
a pridal par obrazku te nejhezci generace
https://roadstars.mercedes-benz.com/en_GB/magazine/route/03-2015/unimog-u-406-green-classic-of-the-north-sea-coast.html
10. října 2016, 14:51
0
Koukám že nás to napadlo víc... :) smazal bych svuj příspěvek ale nelze :/
10. října 2016, 14:40
0
Pánové, nerad bych se hádal, ale mám dojem že ty dva stroje co převážej celou vesnici nejsou Unimogy... tvarově to má podobnou boudu, ale myslim že to jsou jiný a větší mašiny...
10. října 2016, 15:49
3
S tou vesnicí máte pravdu, je to L-Series :-) Opraveno
10. října 2016, 17:30
0
Díky za článek. Nicméně je to podle mě zajímavé téma a zasloužilo by si mnohem delší a výživnější text...
10. října 2016, 17:51
0
Toto je správná připomínka. Souhlas. Šlo by prosím text aktualizovat a rozšířit? :o)
13. října 2016, 19:37
0
Taky se přimlouvám, zvlášť bych uvítal článek o expedičních speciálech. To bych si snad i adblock vypnul.
13. října 2016, 20:11
1
Ten už máš mít vypnutý dávno, Franto. ;o) Tenhle web si to totiž každopádně zaslouží!
16. října 2016, 17:58
0
@ Safa - obytného Unimoga jsem nafotil v Itálii. Na autě bylo navíc ze zadu rameno s kroskou a ještě tahal přívěs s Iltis-em. https://1drv.ms/f/s!ApfR-fW6KqiGhStFa7IS9VhYBLlu