načítám data...

5 nejšerednějších supersportů planety

09. září 2020, 10:27 36 komentářů Viola Procházková TopX

Jsou placaté, pekelně drahé a (většinou) pekelně rychlé. Ale když se k nim přibližujete, raději zavřete oči, ať se vám neudělá nevolno.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nejvyšší liga. Haute couture. Prostě to nejlepší, nejprestižnější a nejdražší. V automobilovém světě jsou to superauta. Nebudeme teď bádat nad tím, jak se takové superauto definuje, protože všichni zhruba tušíme. Musí být placaté, malosériové nebo rovnou na zakázku, musí být taky rychlé. A musí stát jako činžák v Praze.

Nejspíš by mělo být i krásné. Když už do něčeho narvete motor z F1, postavíte to celé z karbonu, navíc tak dobře, že se to po prvním launchi nerozpadne, a najdete pár šílenců, co si místo činžáku raději koupí auto, s nímž reálně ani nelze jezdit na silnici, neměli byste to sakra udělat krásné? Jen se koukněte na omračující přímky Lykanu Hypersport nebo křivky Koenigseggu Agera (a zapomeňte, že existuje i model CCR). Co třeba Lamborghini Veneno? Aston Martin Vulcan? Všechno jsou to auta, která úspěšně balancují na žiletkové hraně krásy a naprosté šílenosti. Jde o to, neztratit rovnováhu. Což samozřejmě není jednoduché. Zákazník si žádá auto, u kterého bude jasné na první pohled, že není obyčejné a že činžáků už má majitel dost. Jenže i s neobyčejností se to dá festovně přehnat.

Připravte si blicí pytlíky, začínáme!

 

Panoz Abruzzi

U amerického výrobce automobilových specialit je obtížné vybrat jeden reprezentativní model. V aktuální nabídce najdete Roadster, který vypadá jako autíčko Hot Wheels po útoku včelího roje, a GTR-1 připomínající rozšlápnutou žehličku. Ale prvenství si bezesporu drží model Abruzzi z roku 2010.

Ve vnitřnostech najdeme šestilitrový osmiválec s kompresorem, šestistupňovou manuální převodovku a podvozek z vícevrstvého kompozitu REAMS, který je lehčí než karbon, stejně pevný a ještě k tomu se dá recyklovat, takže chráníte planetu. S výkonem 640 koní a krouťákem 820 Nm ‚auto‘ o hmotnosti 1,6 tuny dosáhlo na stovku za 4 vteřiny a maximálka činila 300 km v hodině. Když se ale dívám na fotky, musím neustále myslet jenom na to, kolik sestřelených srnek se vejde do čtyř zejících otvorů v přední části. 

V době uvedení bylo naplánováno vyrobit celkem 81 exemplářů, stejně jako závodů 24 hodin Le Mans. A pozor – auto mělo být street legal i v Evropě, takže ho teoreticky můžete potkat i tady. Honem se pokřižujte!

 

Weber Faster One

Po švýcarském přínosu automobilovému průmyslu jsme se před časem pídili zde – a to s jednoznačným závěrem, že není nijak zvlášť velký a nijak zvlášť aktuální. Přesto se Švýcaři nesmazatelně zapsali do všech žebříčků nejšerednějších aut všech dob – a to modelem Faster One z dílny výrobce supersportů Weber.

V době uvedení roku 2008 však kromě mimořádné šerednosti nabízelo i mimořádnou rychlost. Výrobce ho dokonce prohlásil nejrychlejším street-legal vozem na světě. Dvoumístnou placku o hmotnosti 1100 kg poháněl sedmilitrový, dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec, který z plnotučného benzínu  vykřesal 900 koňských sil výkonu a 1050 Nm točivého momentu. Udávané zrychlení z nuly na sto bylo 2,5 vteřiny a maximálka překročila čtyřstovku. Míru odpudivosti se nikdy vyčíslit nepodařilo. Pokud má váš chvástavý soused v garáži Bugatti Veyron, s tímhle autem dostanou vaše závody, kdo dočůrá dál, slušné grády. 


 

Covini C6 W

Čím víc kol, tím víc supersport. Co na tom, že vypadá, jako by se právě vyplazil z potoka v uzavřené zóně Černobylské jaderné elektrárny, jak kdosi trefně napsal na internetu. Pokud vám zas někdo bude v hospodě tvrdit, že Italové vyrábějí jen krásná auta, mějte po ruce fotografii vozu Covini C6W. Když si člověk odmyslí ten pár kol navíc, vlastně není zas tak šeredný. Jenže pár kol navíc se odmyslet nedá a celek vypadá jako něco, co nakreslilo momentálně zaostalé dítě ze školky. 

Jedná to model s možná nejdelším časem vývoje. Myšlenku supersportu s šesti koly začal pan Covini z Piacenzy rozpracovávat už v sedmdesátých letech. Inspiroval se u Dereka Gardnera, šéfdesignéra monopostu Tyrell P34, jehož šestikolová formule si dokonce v F1 připsala jedno vítězství. Šest kol mělo mít oproti klasickým čtyřem samé výhody – snadnější zatáčení (natáčecí byly obě přední nápravy), lepší přilnavost díky větší adhezní ploše pneumatik, silnější brzdný účinek, dokonce i větší komfort na palubě. Jenom návštěva pneuservisu se kapánek prodražila…

Prototyp C6 W byl konečně představen v Ženevě roku 2004, tedy po celých čtyřiceti letech vývoje. A že se nám to čekání vyplatilo… ehm. Následný osud malosériové výroby, která počítala s osmi kusy ročně, je poněkud nejasný. K jejímu oficiálnímu spuštění totiž nikdy nedošlo.  
 

Yamaha OX 99-11

Skvělé motory, skvělé motorky, lodě, hudební nástroje. Tady Yamaha patří k nejlepším. S auty už to ale tak slavné není.  Za celou svou historii vstoupila značka do světa automobilů přesně dvakrát. Ani jeden z případů to nedotáhl do výroby, ten první se však pravidelně umisťuje na nejvyšších příčkách v žebříčcích krásy. Tedy ohavnosti. 

Když začala Yamaha dodávat motory do formulí 1, někoho ve vedení napadlo, že vlastní automobil určený na běžné silnice bude tou správnou výkladní skříní technologií. Tak vznikl prototyp OX99-11, sporťák s tandemovým kokpitem, přítlačnou plochou mezi blatníky a lapačem vzduchu za kabinou. A taky s motorem z F1, vidlicovým dvanáctiválcem uloženým uprostřed a zadním náhonem. Atmosférický motor s objemem 3,5 litru poskytoval vozu výkon 440 koní,  což na placku vážící 1150 kilo není špatné, hlavně ale ochotně točil až 10 000 otáček. Na stovku se vůz dostal za 3,2 vteřiny a maximálka činila 352 km v hodině.

Celkem vznikly tři prototypy, v dalších krocích to ale začalo skřípat. Nárokům Japonců nebyl schopný dostát žádný dodavatel a jednání se táhla tak dlouho, až v Japonsku uhodila ekonomická krize a bylo po ptákách. Můžeme si tedy jen představovat, jak se po silnicích prohánějí stroje připomínající zdivočelou pohovku ze studia Vernera Pantona.
 

Mitsuoka Orochi

Poslední z našeho seznamu není tak docela supersport. Výkon 230 koní, zrychlení z 0 na 100 za 5,7 a maximálku 245 už má dnes i nákupní košík v Lidlu, takže rozhodně nejde o rychlé auto. Nebylo ani nestoudně drahé. Je ale tak ohyzdné, že si své čestné místo tady zaslouží. Navíc se skutečně vyrábělo, ba dokonce prodávalo, celých sedm let! Malá japonská automobilka, která proslula především nelidskými experimenty na Nissanech (na vlastní nebezpečí si vygooglete Mitsuoka Viewt nebo Le Seyde), se v roce 2007 rozhodla obohatit svět o automobil vlastní konstrukce. Pod kapotou byl atmosférický 3.3 šestiválec z Toyoty Camry a pětistupňový automat, který přenášel skromný výkon na kola zadní nápravy. Zajímavá je tudíž hlavně kapota samotná.  

Pokud se marketéři domnívali, že si předchozími zběsilými kreacemi značka připravila půdu pro přijetí Orochi jakožto auta, které je vlastně docela hezké, dost se spletli. Nemůžu se rozhodnout, jestli vypadá spíš jako škeble z hlubin oceánu, nebo hromádka tabulek čokolády, které se roztekly na slunci. Nezachrání to ani ozdobné prvky v množství, za jaké by se nemusel stydět ani Mojsejovic obývák. A protože když do pekla, tak na pořádné kobyle, vyšlo Orochi v několika speciálních edicích, např. karbonová Kabuto, halucinogenní Evangelion nebo komiksová Devilman.


Jak by vypadaly vaše stupně vítězů v soutěži o nejhnusnější supersport? Dejte nám vědět v komentářích.





 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sh
Shock
09. září 2020, 10:48
0

Vkus má samozřejmě každý jiný, ale za mě je zmiňované Lambo Veneno snad hnusnější než všechny auta z článku dohromady. Ale chápu, je to Lambo :D

reagovat
Sedrik
09. září 2020, 11:18
0

Taky mi nepřijdou jako "nej"šerednější. S Veneem souhlas - to je fakt šeredné.

Za mě ošklivé supersporty - třeba MC12 je ošklivka, skoro všechna Ferrari vyrobená na zakázku jsou divná, a moc nemusím ani Zagato Astony...

Viola Procházková
09. září 2020, 11:19
0

Veneno jsem porovnala s Egoistou, a hned mi připadalo oslnivě krásné :)). Jo, Egoista by se do seznamu rozhodně hodil, ale tak by se to řetězilo donekonečna.

Sedrik
09. září 2020, 11:47
0

Egoista je taky divný - souhlas, ale Veneo je horší (podle mě samozřejmě - design je hodně osobní záležitost)

Kuře
09. září 2020, 23:11
1

Mě se třeba Veneno fakt líbí;)
Mám rád ten psychopatickej overkill styl;)

Moses
09. září 2020, 10:52
0

Ta Yamaha sa mi celkom este paci. Ovela horsia je napriklad taka Tramontana alebo skulavy Morgan Aeromax (aj ked ten je supersport snad iba cenovkou...).

reagovat
Jakub Pospíšil
09. září 2020, 11:19
7

Panoz je super. Žebrování vpředu jsou poličky na poháry na srazech, to je přece jasný. Já si dovolím velmi kontroverzní a nepopulární názor - podle mě není nijak zvlášť hezká škoda 110 super sport. Je hrozně disproporční. Předek ok, to je docela fajn, ale zboku je to fakt kekel.

reagovat
Viola Procházková
09. září 2020, 11:22
2

Vždyť ten Panoz vypadá jak vidle :)

Jakub Pospíšil
09. září 2020, 11:46
1

Miata zas vypadá jak mejdlo a taky jí má každej rád.

GanGreen
09. září 2020, 12:12
3

Ta škucna sem ale nepatří, to že má slova super a sport v názvu, neznamená že to je pravda :D
IMO: je to fakt kekel ;)

PeterLuk
09. září 2020, 16:12
1

S tou Škodovkou súhlasím, a to sa týka aj Ferratu, nechápem, čo na tom ľudia vidia, okrem nostalgie, lebo inak to vyzerá ako zbúchané doma v garáži zo zbytkov vrakov. Ale ono to asi ani nebude veľmi inak, a k superšportu to má predsa len ďaleko :D

Regular John
09. září 2020, 11:36
2

Klidně by tam mohl být i McLaren Senna

reagovat
PeterLuk
09. září 2020, 16:14
5

Tak on McLaren má viac kandidátov :D

Viola Procházková
09. září 2020, 17:01
0

Uf, tak to je sila :)

Pólin
10. září 2020, 10:24
0

Já nevím...tohle se mi zase tak odporné nezdá...vypadá to docela proporčně a navím žeru design, kde jsou zakrytá zadní kola...

beastar
11. září 2020, 12:27
0

Fuuuj. Tyhle pakety aerodynamicky na zakryti zadnich kol se prodavaji treba i na Ageru, nebo nektera Ferrari. Pusobi to desne a tady to integrovali do auta uz rovnou.

ro
rock
09. září 2020, 12:03
5

Rozhodně chybí (Mosler) Consulier GTP...

...a Gumpert Apollo té krásy taky moc nepobral.

reagovat
custom1
09. září 2020, 12:43
0

LeBaron ve sportovním hávu, na něj jsem skoro zapomněl! Díky za připomenutí! :)

ro
rock
09. září 2020, 12:09
8

Ještě mne napadlo: v Lichtenšteinsku se kdysi vyráběl stroj Jehle Saphier, to je taky vysoký umění.

reagovat
Daniel Borský
09. září 2020, 13:53
5

Já hlasuju pro Edonis. Skvělá technika v naprosto ohavném kabátě.

reagovat
JP
09. září 2020, 14:20
10

Nejstrašnější na tom je, že každej tenhle smutnej pokémon mohla bejt EB110...

JP
09. září 2020, 14:30
-5

BMW i8 (což teda neni supersport, ale snaží se tak tvářit), Lexus LFA, Corvette C8, Lamborghini Veneno, Nissan GT-R

reagovat
Fa
Fandatik
09. září 2020, 20:47
2

To už je trochu přes čáru. Krom Venena to nejsou úplně TOPtop auta. Ale rozumně utracené peníze C8 a UFO. Já mám třeba problém s jinou ikonou. Dám jako samostatný koment.

Sh
Shock
09. září 2020, 14:34
0

Trošku mě mrzí, že se víceméně jedná o kopii článku. Ale chápu, někde je potřeba brát inspiraci :)
https://www.whichcar.com.au/features/top-10-ugliest-supercars

reagovat
Viola Procházková
09. září 2020, 17:05
2

Takovych kompilaci je po internetu tuna, tezke byt originalni :(. Obcas ale musime ty testy trochu odlehcit.

Bageta
09. září 2020, 15:06
4

Asi jsem divnej, ale Panoz Abruzzi se mi libi. Hodit to do cerny, tak ma clovek bez dalsich uprav vlastni batmobil.

reagovat
Pochtli
09. září 2020, 20:12
1

Budu pro většinu kacíř, ale pro mě je hnusný i veyron.

reagovat
Fa
Fandatik
09. září 2020, 20:50
2

Trochu hejt, ale vám přijde úžasná (dle tabulek, image, atd) 959 hezká? Je přímo hnusná, ale je to prostě ikona.

reagovat
beastar
09. září 2020, 20:55
0

Me se v cerne a nazibo libi. Tahle fotka a barva ji moc nelichoti:)

Fa
Fandatik
09. září 2020, 21:17
0

Sorry jako (to teď budeme říkat často), je to úchvatný stroj. Ale hrozně disproporční. Na živo jsem ji neviděl v poslední době. Ale stejně bych ji radši než F40, i když se mi F40 líbí 100x víc.

ro
rock
10. září 2020, 17:53
0

Mně se 959 vždycky líbila, už v těch osmdesátých. Ze všech stran, mimo jiné díky proporcím :-). Měl jsem z ní pocit, že bere tu nepokrytě broučí devětsetjedenáctku a vytříská z ní něco koukatelného, modernějšího, sportovnějšího, hezčího.
Dneska je to má mladická plakátová legenda, teď už k ní jsem nostalgicky úplně nekritický.

J.K.
11. září 2020, 10:01
0

Naživo je 959 hezký auto. Stejně tak Veyron. Můj názor.

beastar
09. září 2020, 20:54
2

Mitsuoku Orochi zeru. Ta je genialne hnusna:) Takovy stroj ktery se proste musi objevit v podobnem clanku. To Marcos Mantis m70 neni uplne supersport, ale neni to takovy evergreen hnus je to neskutecnej.

reagovat
ro
rock
11. září 2020, 10:37
1

Na Mantisu je špatně úplně všechno: proporce i detaily...

OT: prostě to sem musím dát: pár let před M70 chtěli marcosáci do Le Mans a v r. 1968 postavili tuhle víceméně neznámou krásku (no, možná na první, druhý i třetý pohled lehce neobvyklou, ale mně se líbí). Mělo to motor i zavěšení z F1 a spoléhali hlavně na nízkou váhu a aerodynamiku. Prý to bylo i docela rychlý, ale nakonec byly okolnosti proti a až na jednu epizodní a velmi krátkou výjimku to nezávodilo.

ransom
10. září 2020, 01:03
2

U všech těch kreatur zobrazených v článku mám intenzivní pocit, že za chvíli promluví. Což působí opravdu dost děsivě.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem