načítám data...

Pátrání po švýcarském automobilu

Švýcarsko je překrásná země. Čistá příroda, malebná městečka i impozantní horské štíty. Automobilový průmysl příliš nezapadá do této zelené idyly. Autíčkář se přesto rozhodl pátrat v historii po švýcarských petrolheadech.

zobrazit celou galeriiHistorie: Pátrání po švýcarském automobilu

Na první pohled je zřejmé, že Švýcarsko není zemí motorismu zaslíbenou. Švýcaři mají rádi svůj horský klid. Je tu zakázáno v neděli sekat trávu či vyhazovat sklo do tříděného odpadu, nechcete přeci rušit pokojný víkend. Vstoupit do tohoto světa s burácejícím motorem se zdá být naprosto nepřijatelné. Ostatně okruhové závody jsou tu zcela zakázány už od roku 1955. A ani pro běžného smrtelníka bez závodních ambicí není motorismus ve Švýcarsku procházkou růžovým sadem, všudypřítomné radary kontrolují vaši rychlost v místech, kde se ještě smí autem jezdit, jsou však i města, kam můžete vjet už jen elektromobilem.

Jsou Švýcaři opravdu tolik nepřátelští k technice? Při pohledu na hodinky od místních mistrů či na důmyslné armádní nože se zdá, že tu přeci jen je i nějaká ta vášeň pro mechanické věci. I tady přeci musí být petrolheadi. Vždyť místní lidé vymysleli mléčnou čokoládu, suchý zip a LSD! A krom toho se snad nejdůležitější autosalon koná právě tady, v Ženevě.

Pojďme se tedy vydat na objevnou výpravu. Už jsem zmínil švýcarské hodinky, symbol této země. Jedním z velkých výrobců je firma Swatch. A právě tady bude naše první zastávka při hledání automobilu. Nicolas George Hayek, který před lety řídil společnost SMH vyrábějící hodinky Swatch, pojal nápad postavit na podobných principech jako hodinky i automobil. Bláznivé, že? Ale ne tak úplně. Náramkové hodinky se vyznačují především precizním strojkem o co možná nejmenších rozměrech, značka Swatch k tomu přidává nápaditý a značně individuální design. A přesně takový měl být i nový Hayekův automobil. Malý, v hodinářské terminologii by se dalo říci kapesní, důmyslně navržený a stylový.

Bylo však jasné, že SMH nemá dostatek zkušeností ani výrobní kapacity pro takový projekt, začala proto jednání s různými automobilkami. Volkswagen již v té době pravcoval na svém malém autě (VW Lupo), ani Renault či Fiat neprojevili o automobil Swatch zájem. Partner se nakonec přesto našel a to na nečekaném místě. Mercedes-Benz se rozhodl expandovat směrem dolů, vznikla třída A a na hodnotách švýcarských hodinek Swatch založené mini-auto se zdálo jako dobrý nápad. Mělo být praktické, hezké a barevné. A tak světlo světa spatřil projekt Swatch Mercedes Art. Tedy Smart. Výměnné barevné panely karoserie, veselá tykadla přístrojů v interiéru i chytrý způsob, jak vměstnat dvoumístný automobil na minimální půdorys – to vše skutečně připomíná výrobky Swatch. Extrémně pevný prostorový rám, díky kterému bylo možno ve Smartu přežít i srážku s mnohem větším (tj. libovolným jiným) automobilem zas ukazoval schopnosti inženýrů Mercedesu.

Plány byly veliké. Vznikaly nové prodejny Smart s typickou parkovací věží a další bláznivé nápady na sebe nenechaly dlouho čekat. Očekávání Mercedesu byla v tomho ohledu trochu přehnaná. Přeci jen šlo o poměrně drahý vůz, který byl svým pojetím navíc limitován striktně na městský provoz. Zde však byl nedostižný. Maličký motor vzadu pod podlahou kufru bohatě stačil na městské poskakování, sekvenční převodovka (klasické ‘háčko’ manuální převodovky by se do Smartu prostě nevešlo) usnadňovala obsluhu stroje a na vzájemně podélně posunuté sedačky se překvapivě vměstnali i lidé větších rozměrů. Hlavní devizou Smartu však byla délka, která se vešla do limitů pro maximální šířku automobilu – díky tomu bylo možné Smart zaparkovat i do podélných parkovacích státní kolmo. Geniální.

Přestože se původní očekávání nenaplnila a chvíli hrozil i úplný zánik značky, Smart nakonec přežil. Dnes již sjíždí z výrobní linky pod taktovkou Mercedesu třetí generace miniauta. Smart je tak už především německým vozem, byť se švýcarskými kořeny. Pátrání tak pokračuje.

Když jsem se tak zamýšlel nad švýcarským automobilismem, vyvstávaly mi v hlavě různé podivné patvary na kolech. Šílené až organické tvary, nad kterými zůstává rozum stát. A nebyl to z mé strany důsledek švýcarského vynálezu LSD. K těm kreacím se mi začaly vybavovat i názvy. Bedouin, Bamboo, Senso, Mono Ego… Vzpomínáte? No jistě, nejšílenější vozy na každém větším autosalonu, společnost Rinspeed.

Rinspeed vznikl roku 1979, zlatá éra však přichází v letech devadesátých. Šílenost automobilových kreací tohoto tvůrce nezná mezí. Přiznám se, že Rinspeed Bedouin –  takovou terénní verzi Porsche, crossover mezi shooting brakem, buggy a 911, jsem toužil mít. Jiné stroje z dílen Rinspeed však již byly nad rámec mé touhy po výstřednosti. Třeba takový podivný otevřený monopost Mono Ego je dovedením retro-designu do absurdních konců. A auto-člun Rindspeed Splash už bylo čiré šílenství. Zatím poslední kreací je koncept Oasis, obsahující na palubě mimo jiné i zahrádku. Jako vážně, i s kytičkama. Neptejte se proč…

Rinspeed bych tedy raději také opustil. Ale zkusím ještě třetí pokus. Přeci musí existovat nějaké švýcarské auto. Nějaké hezké. Vždyť je to země oplývající bohatstvím a její třetina sdílí jazyk s Itálií – to tu není nikde ani stopy po pravém krásném motorismu? Vy už asi tušíte, kam tím mířím. Roku 1967 byla založena automobilka Monteverdi. Bohužel její produkce skončila již roku 1984, mezitím nás však stačila obohatit o překrásné stroje.

Značce Monteverdi předcházela firma MBM (Monteverdi Binningen Motors). Pod touto značkou Peter Monteverdi – prodejce Ferrari, Lancie a BMW v Basileji – postavil již roku 1961 model Tourismo. Byl to vlastně model Europa od britského Heron Plastics vyráběný ve Švýcarsku. Kromě toho experimentoval i se stavbou závodních strojů, postavil i první švýcarský monopost formule 1. To zajímavé však mělo teprve přijít.

Roku 1967 se objevil první vůz pod značkou Monteverdi, model High Speed. Italský karosář Frua dodal překrásnou karoserii kupé s extrémně nízkou a dlouhou siluetou. Pod kapotou se usadil vidlicový osmiválec Chrysler Magnum o výkonu velmi hezkých 380 koní. Vůz dosahoval maximální rychlosti 250 km/h, označení High Speed tedy nebylo rozhodně zavádějící.

A následovaly další modely s oním prostým označením High Speed. Novější hranatější řadu doplnil i kabriolet a velký sportovně střižený sedan. Monteverdi 2000 GTI potom mělo být jakousi dostupnější variantou v velmi drahým modelům High Speed. Do výroby se však vůz s karoserií vlastního střihu nikdy nedostal.

V roce 1970 potom přichází naprostý vrchol – supersport Monteverdi Hai 450 SS. Maximální rychlost 290 km/h, zrychlení z nuly na sto pod pět vteřin. Zacíleno do nejvyšších pater automobilového světa, v hledáčku se ocitly značky Ferrari či Lamborghini. Vzniklo však nakonec jen několik málo kusů.

Poté Monteverdi otočil a místo placatého supersportu zaměřil svou pozornost na vozy terénní. Americký International Harvester Scout přestavěl na něco, co bychom dnes patrně nazvali luxusním SUV. Tak vzniklo Monteverdi Sahara, později potom model Safari, tentokrát již z vlastních dílen. Vozy se dařilo nabízet nejen v Evropě, ale také na Blízkém východě.

Poslední etapou automobilky je návrat k osobním vozům. Tentokrát už ale nepůjde o fantastické tvarové sportovní kreace. Monteverdi se rozhodl uvést na evropský trh americké vozy Plymouth Volaré. Vůz náležitě upravil pro vkus evropského zákazníka a tak vznikl Monteverdi Sierra. Automobil to nebyl vůbec špatný, je však pravdou, že od tohoto okamžiku již Monteverdi přestává být skutečnou automobilkou, z výrobce se stává úpravcem. Dodge Diplomat Coupé poté posloužil coby základ kabrioletu Sierra a vznikl i jeden kombík. Ten už ovšem nikdo nekoupil.

Posledním pokusem o automobil pod značkou Monteverdi byla Tiara, což byl poměrně neuměle přestavěný Mercedes třídy S generace W126. Následoval už jen ne příliš úspěšný pokus o návrat do formule 1 a tím značka definitivně opustila tento svět. Zbylo po ní jen muzeum v budově bývalé továrny a bar pojmenovaný High Speed. A tady bych naše pátrání po švýcarském automobilovém průmyslu ukončil.

Švýcaři dále pořádají nejdůležitější autosalon v Evropě, stále vymýšlejí podivnosti a stále mají zakázány okruhové závody. Asi nikdy to nebude země zaslíbená petrolheadům, přestože alpské průsmyky lákají k řidičským kratochvílím. Ale Monteverdi High Speed – to se zkrátka povedlo.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
19. ledna 2018, 12:44
0

monteverdi se dočkal lehké reinkarnace, bohužel vznikly jen prototypy... hai 650
také by bylo asi dobré vzpomenout na franca sbarra

reagovat
ro
rock
19. ledna 2018, 13:15
0

Hai 650 s motorem z F1, nezapomenutelné...

Jakub Pospíšil
19. ledna 2018, 13:59
0

Přesně, třeba Sbarro Challenge je přeci legenda. Nejklínovitější auto, které znám.

ro
rock
19. ledna 2018, 14:51
0

Jehle Saphir z Lichtenštejnska (a to je do Švýcar coby šutrem dohodil) je tvrdá konkurence :-)

Nimrod
19. ledna 2018, 15:01
0

také mi hned napadla jehle :-) by mi zajímalo, jestli fakt jezdila ta s maximálkou 400km/h...

ro
rock
19. ledna 2018, 15:25
0

Ta věc se dělala s jedna-pětkou a dvoulitrem. Asi se mohla v silnější verzi dostat na 200 (s větrem v zádech) a věřím tomu, že při takové rychlosti měl pilot pocit, jak kdyby jel NEJMÍŇ 400 ;-)

Jakub Pospíšil
19. ledna 2018, 15:26
1

Tyjo, to jsem neznal. Znal jsem od nich jen Panteru. Ta je, narozdíl od Saphiru, docela pěkná.

ro
rock
19. ledna 2018, 15:34
0

Tohle jsem zase neznal já :-)
Ale já jsem v těchdle věcích docela purista (jiným slovem by se dalo říct suchar), podle mne na originální Panteře není po vzhledové stránce co vylepšit a pokusy o to hraničí se svatokrádeží :-)

Rien
22. ledna 2018, 04:08
0

to Sbarro Challenge je naprosto bozi)))

JayK91
19. ledna 2018, 12:49
0

Velmi zajimavy a poučný članek :-) díky za něj... Jen mi teda vrta hlavou proč se tam teda ten ženevsky autosalon vůbec koná když jsou švycaři k současnemu automobilismu tak nepřatelští

reagovat
Pólin
19. ledna 2018, 19:18
0

Asi proto, ze je to takove neutralni uzemi s hodne velkou kupni sílou. Ostatne nikde jsem nevidel tak rozmanity a zajimavy autopark, jako ve svajsu...i ta nejstarsi dodavka je tam ve skvelem stavu

Nimrod
19. ledna 2018, 19:40
0

to je dáno přísnýma zákonama, jinak by to auto nesmělo na veřejné komunikace

Irwinek
19. ledna 2018, 23:24
0

Bejvávalo, pánové, bejvávalo :-(
švyčci už taky šetřej a nejezděj do origo servisů, vozej auta spravovat k frantíkům a jejich vozovej park stárne, byť ne tak, jako náš. Učitel si koupí japonský hodinky, protože na jejich prostě nemá. Když jsem chtěl koupit mladýmu nůž, s hrůzou jsem zjistil že u nás je skoro o litr levnější. Obyčejnejm lidem se žije hůř, všechno táhne nahoru bankovní sektor :-(

Va
Vasek7
19. ledna 2018, 13:00
0

Díky za super článek a mám navazující otázku, je nějaká země, která má právě dvě původní automobilky?

reagovat
beastar
19. ledna 2018, 13:10
0

Třeba Írán.

Va
Vasek7
24. ledna 2018, 16:28
0

Dik, tak trochu to potvrzuje moje podezreni ze v Evrope zadna takova neni.

PeterLuk
19. ledna 2018, 13:01
0

Veľmi zaujímavý a originálny článok, palec hore.

reagovat
ro
rock
19. ledna 2018, 13:18
0

Když slyším spojení "designér ve Švýcarsku" a "organické tvary", nenapadne mne Rinspeed, ale Colani...
A patří sem, mimo autosalonových kreací měli i jednu produkční (malo)sérii svých aut. Ale hodím sem právě tu šílenou kreaci:

reagovat
ro
rock
19. ledna 2018, 13:27
0

A jinak teda ještě přidám malosériovky / kusovky Orca a LeBlanc a samozřejmě je tady i závodní tradice (což u země, kde je závodění zakázaný docela slušný), a to Sauber (Brno 1988 naživo se nezapomíná) a Rebellion...

reagovat
Jimi
19. ledna 2018, 14:46
1

jako malý kluk jsem Monteverdi Sierra po prvé zahlídl v kině začátkem 80-tých let ve filmu Únos aut 1980 (Car-Napping) s výborným českým dabingem- dá se to celé najít někde na netu... doporučuji zhlédnout.

reagovat
Pólin
19. ledna 2018, 19:20
0

Jo, daboval to Smitzer...

Franz Kafka
19. ledna 2018, 16:00
0

Inu pěkný článek. V obsahu několik cliché a taková ta známá omáčka, co se říká aby se ti cizinci neurazili. Jinak tedy je tam i spousta pravdy. Na území Švýcarska platí opravdu zákaz okruhového závodění. A pro petrolheady platí, že všechna rychlá auta se musí nutně odvést k sousedům ideálně do Německa. Zaplať pán bůh za ně i přes četná nová omezení provozu. Je to trochu jako v Kanadě. Najdete více lidí, co si mohou dovolit drahé, rychlé, vzácné auto. Využít ho v provozu bohužel nelze. Genéve se pořádá, protože je to tradice a celosvětově známá akce se vztahem národa k motorismu to nemá nic společného. Švýcaři mají rádi svoje auta a starají se o ně. Nicméně mají k nim diametrálně odlišný vztah, než Češi jakkoliv to bude možná znít špatně. O tom se tady nechci rozepisovat. Jsem rád, že si Honza vzpomněl i na tak z celosvětového hlediska nevýznamnou věc jako je Monteverdi. Mimochodem na svou dobu byla Sahara vážně skvělé auto. Jinak v motorsportu a kolem aut se pohybuje mnoho rodáků. Třeba Alain Menu, nebo Sauber. Ok není toho moc, ale malá země, málo lidí:) Žádná vlastní automobilka.

reagovat
Inženýr
19. ledna 2018, 19:08
0

Zajímavý nápad a článek. Víc takových. :)

reagovat
RCNP
21. ledna 2018, 11:16
1

Supr článek! Ještě bych možná přidal takovou zajímavost, že Chevrolet ve Švýcarsku krátce vyráběl i první generaci Camara ve městě Bienne. Jasně, není to švýcarský auto, ale kdo by to čekal zrovna tam. Sice jich tam vyrobili ani ne tisíc, ale za to je označili tímto odznáčkem, aby bylo jasno.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem