načítám data...

10 klasických aut, která si stále ještě můžete dovolit

16. března 2016, 21:09 36 komentářů Vojta Dobeš TopX

Ne každý si může dovolit E-type, Mercedes "Pagodu" nebo Mustanga z Bullittova případu. Naštěstí existují levnější alternativy...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Internet je dnes pro milovníka klasických automobilů temným místem, plným svodů, pokušení a zejména důkazů o tom, že nezbytně nutně potřebuje přinejmenším sedm miliard dolarů. Ze všech stran se na vás valí důkazy, že jste zatraceně chudí. A to ani vlastně tak docela chudí být nemusíte – nemít na klasická Porsche, ať sériová či upravená od Singeru, na vzácné muscle cary, staré Mercedesy nebo dokonce slavná Ferrari ze 60. let, to není nic, co by vás řadilo mezi chudinu. Protože všechna tahle auta jsou prostě odporně, nechutně drahá.

Naštěstí ale stále existuje spousta klasických vozů, kterým se módní nadšení a šílenství bohatých investorů prozatím vyhýbají. Často jde o auta, která z objektivního hlediska nejsou o mnoho horší než jejich slavní kolegové. Leckdy jsou v některých ohledech dokonce lepší. Ale nestala se miláčky davů a proto si je stále můžete koupit za sumy dostupné běžným smrtelníkům. My jsme se pokusili dát dohromady deset aut, která si můžete dovolit a přitom vám nabídnou zážitky srovnatelné se skvosty zvučných jmen…

Protože jsme se v redakci nedokázali shodnout na tom, co představuje “dostupného veterána”, zahrnuje náš seznam širokou škálu aut od skutečných “klasik chudého petrolheada” až po auta, která jsou sice vlastně drahá, ale mohou vám nahradit vozy ještě dražší.

Poznámka: Uváděné ceny jsou přibližné odhady sumy, kterou budete potřebovat na slušný, nikoliv však excelentní vůz. Tedy na auto, které není třeba renovovat a lze s ním ihned začít jezdit ale zároveň není tak docela “bez práce”. 

10. Chevrolet Corvair

Nejste si jistí, jestli toužíte spíš po staré americe, klasickém Porsche 911 nebo italském gétéčku? A stejně máte pocit, že si vlastně nemůžete dovolit ani jedno z toho? Naštěstí je tu řešení vašeho trápení. Druhá generace Chevroletu Corvair má mechanickou koncepci Porsche 911 (a mohli jste ho mít i s turbem), podvozek z Corvette a design, který připomíná italská kupé té doby. Ale protože to ve skutečnosti byla americká masovka a přímý konkurent Fordu Mustang, je jich i dnes stále ještě spousta. A protože si Corvair nezískal takovou popularitu jako Mustang, stojí až směšně malé peníze…

Cena: 200 000,- Kč (čtyřdveřový hardtop) – 500 000,- Kč (kupé Corsa Turbo)
Provozní náklady: Nízké až střední. Corvair je relativně jednoduchý, díly jsou dostupné.
Alternativy: Pokud chcete klasickou koncepci a nevadí vám šestiválec, kupte si Mustanga. Hardtopy “s kufrem” nejsou nijak drahé…​

9. Jaguar XJ6 Series I-III

Ladný, štíhlý design, na svoji dobu úžasně moderní zavěšení všech kol a fantastický řadový šestiválec XK o objemu 4,2 litru. To všechno jsou typické poznávací znaky legendárního Jaguaru E-type, jehož žádanější verze dnes běžně mění majitele za mnoho milionů. A nebo jednoho z nejkrásnějších sedanů všech dob, klasického XJ první generace. Ať už sáhnete po klasičtějších prvních dvou sériích nebo dáte přednost nižším cenám, solidnější technice a ostřejším tvarům od Pininfariny u série třetí, dostanete vůz, který byl na dobu svého vzniku neuvěřitelně agilní a zároveň komfortní. Nebude sice tak docela rychlý (oproti E-typu mu scházelo pár desítek koní a přebývalo pár set kilo), ale jízdní zážitky budou mít velmi podobný charakter. A navíc můžete vzít na výlet i rodinu nebo kamarády.

Cena:  Od 100 000,- Kč
Provozní náklady: Vyšší. Servisovat Jaguar sice není tak hrozné, jak se občas říká, ale není to ani žádná pohádka.
Alternativy: Chcete britský styl v o něco méně tradičním balení? Co třeba Rover P6 nebo Rover SD1?

8. VAZ 2101

Malý rodinný sedan Fiat 124 sice vypadá nenápadně a většina lidí téměř zapomněla na jeho existenci, ve skutečnosti ale jde o druhé nejprodávanější auto v historii, hned po Volkswagenu Golf. Pokud totiž budeme počítat jako model všechna auta, která jsou technicky stejná (místo abychom počítali všechna auta, co se náhodou stejně jmenují, a došli k nesmyslnému závěru, že nejprodávanější je Golf či Corolla) a započítáme tak i všechny licenční varianty, dojdeme u klonů Fiatu 124 k závratnému číslu něco přes 17 milionů vyrobených kusů. A auto, kterých se prodalo tolik, přeci nemůže být špatné, nemyslíte? Zvlášť když se na jeho platformě stavěl i úspěšný roadster a sportovní kupé…

U nás samozřejmě na originální 124 nenarazíte, ale bez problémů a i se skutečně skromným rozpočtem seženete jeho ruskou licenční variantu, VAZ 2101 (případně jeho následovníky). Ta trpí stigmatem, spojeným se všemi produkty Sovětského svazu, ale jinak je to – až na pár relativně drobných změn – stále klasický italský vůz ze 60. let. Musíte se smířit s azbukou a horším zpracováním, ale pokud se vám podaří najít zachovalý kousek, ideálně po prvním majiteli a v nějaké atraktivní barevné kombinaci (zvláště dobře vypadá koženkový interiér v “přírodní” hnědé), získáte vlastně velmi atraktivního veterána za až legračně malé peníze.

Cena:  Od 25 000,- Kč
Provozní náklady: Super-nízké. Spotřeba není o mnoho vyšší než u moderních aut, díly za hubičku, opraví každý.
Alternativy: Polski Fiat 125p je o něco sofistikovanější a elegantnější variantou téhož. Bohužel se mnohem hůře shání.

7. Ford Galaxie

Kdo by nemiloval Ford Mustang fastback, jakým jezdil poručík Frank Bullitt. Nebo, v notně upravené verzi, Memphis Raines v 60. sekundách. Vlastně snad každý nadšenec do klasických amerických aut začíná s tím, že nutně musí mít Mustanga nebo Chargera. Tato touha však má své drobné úskalí – chtějí je všichni a tak i když se jich vyrobilo obrovské množství, budete si muset připravit obrovské peníze. Takže nezbývá, než se smířit s něčím levnějším. Což obvykle znamená sáhnout po větších kupé třídy fullsize, která nemají tak silnou konotaci s muscle cars a tudíž nejsou tak populární. Jako třeba Ford Galaxie fastback z roku 1968. Jednu jsem měl. Měla dokonce motor 390, stejný jako v Bullitově Mustangu (tedy, slabší verzi, ale budeme se tvářit, že je to jedno). Podle původního plánu měla dokonce jedna přesně taková Galaxie, jen v černé barvě, hrát v Bullittovi auto “zlých hochů”. Jenomže nakonec nehrála, a tak jí nikdo nezná. I za hezký kousek tak zaplatíte peníze, za které by Mustang fastback nebo klasický Charger byly jen hromadami šrotu určeného k totální renovaci. Jako bonus pak získáte spoustu prostoru a pohodlnější jízdu…

Cena:  Od 250 000,- Kč
Provozní náklady: Střední. Mechanické díly jsou levné a snadno k sehnání, s bižuterií a plechařinou se zapotíte. Bigblock je nenasytný.
Alternativy: Snad kterékoliv sportovně laděné fullsize kupé ze 60. let. Třeba Plymouth Fury, Dodge Polara nebo Buick LeSabre.

6. Renault R8​

Lehké, obratné auto s nepříliš výkonným čtyřválcem za zadní nápravou a podvozkem, který byl sice vyvíjen tak, aby vyhovoval masám, ale zároveň je schopen nabídnout sportovní charakter a schopnosti. Zní vám to jako popis Porsche 356, jedné z největších ikon mezi klasickými sportovními vozy? Vidíte, a přitom je řeč o lidovém Renaultu. “Osmička” sice nebyla kdovíjak sexy a vypadala tak trošku jako by jí někdo vyrobili z krabic od banánů (přičemž tu vpředu někdo přišlápl), ale na klikaté silnici to bylo neobyčejně agilní a zábavné autíčko, které by se nejspíš mohlo přinejmenším s prvními verzemi tři-pět-šestky směle měřit. Zásadní rozdíl je však v tom, že Renault R8 se k nám svého času oficiálně dovážel a tudíž se stále čas od času objeví nějaký zachovalý exemplář na prodej, obvykle navíc za velmi rozumnou sumu. Časy, kdy jsme “osmičky” nakupovali za 20 tisíc už jsou sice pryč, ale pořád to není nic pro běžného člověka nedostupného. A pokud máte naopak peněz nazbyt, můžete si pořídit ostrou verzi Gordini, která nejspíše zesměšní i ono Porsche…

Cena: zhruba od 50 000,- Kč
Provozní náklady: Nízké, ze shánění dílů ale občas zabolí hlava
Alternativy:  V dané cenové relaci téměř žádné. Škoda 1000MB, chcete-li obětovat sportovní charakter. Simca 1000, chcete-li obětovat víc peněz.

5. Lotus Esprit

Z opačného konce spektra “dostupných klasik” přichází britská placka s klínovitou karoserií od Giugiara. Na legendární Lotus, kterým jezdil i James Bond, si budete muset připravit přinejmenším půl milionu, spíše však ještě mnohem víc. Což z něj nedělá zrovna “vůz chudého veteránisty”. Tedy alespoň do doby, než ho porovnáte s alternativami. Chcete klasický supersport ze 70. let? Ferrari, Lamborghini či snad Maserati? Ve většině případů budete muset přidat alespoň jednu nulu. Esprit sice bude znatelně pomalejší než Berlinetta Boxer nebo Countrach, ale s Urracem nebo Mondialem už by mohl svést docela férový souboj – a i oproti “levným” Ferrari a Lamborghini stojí zlomek ceny. Nemluvě o tom, že čtyřválcovou britskou placku bude o něco snazší a levnější udržet ve funkční kondici.

Cena:  od 500 000,- Kč
Provozní náklady: Vysoké, levný supersport je pořád supersport
Alternativy: DeLorean DMC-12, který je dražší a hůř jezdí. Levná Ferrari, která jsou pořád znatelně dražší. 

4. Datsun Z 

V hodinkách to bylo Seiko, v motocyklech zase Honda. Ve sportovních kupé Datsun. Když Japonci v 60. a 70. letech dobývali světové trhy, používali stále stejný recept. Vezměte špičkový evropský produkt, ať už to byly švýcarské hodnky, britský motocykl či italské sportovní auto, a díky špičkovým průmyslovým technologiím ho udělejte dostupnější a zároveň spolehlivější. Když se na trhu objevil Datsun 240Z, představoval svým způsobem náhražku za Porsche 911, Corvette či sportovní Jaguary. Dnes už ceny prvních “Zetek” vystřelily možná až příliš vysoko, než abychom je mohli považovat za “dostupnou alternativu”, ale pozdější verze, jako 2+2 kupé 260Z nebo 280Z, jsou pořád ještě přijatelně levné. Přitom vám dokáží nabídnout zážitek velmi podobný tomu, čeho se dočkáte od starého Porsche nebo Jaguaru. A když dojde na srovnání s takovýmito “těžkými vahami”, je vlastně i 240Z za tři čtvrtě milionu docela levné auto.

Cena:  Od 300 000,- Kč (méně žádané verze), od 500 000,- Kč (240Z v dobrém stavu)
Provozní náklady: Střední. Je to jednoduché a japonsky spolehlivé, ale také je to starý sporťák a díly nejsou zadarmo.
Alternativy:  Z evropy můžete zkusit třeba Opel GT. Pokud vám nevadí podivný design a naopak vás láká slavná značka, sáhněte po Porsche 914.

3. Plymouth Duster

Jedním z hlavních důvodů, proč chtít klasický muscle car, je rychlost v přímce. Což může být problém, pokud jako náhražku zvolíte o něco výše doporučovaná fullsize kupé – dvoutunovou Galaxii s neochotným bigblockem 390ci pod kapotou prostě jen tak nerozhýbete. A pokud ano, bude vás to stát strašlivé peníze nejen na úpravách, ale i později na spotřebě. Velké auto chce velký výkon a ten si žádá velké peníze. Jenomže většina malých muscle cars stojí velké peníze už ve své sériové podobě. Camaro první generace, Barracuda či Challenger, dokonce i většina Mustangů, pokud to není zrovna hardtop se základním motorem. Naštěstí se ale i tady dají najít výjimky.

Když se v roce 1970 Plymouth Barracuda přesunul na větší, těžší a také dražší platformu E-body, vzniklo v nabídce místo pro dostupný a přitom rychlý pony car. Konstruktéři narychlo a víceméně potají “spíchli” fastback na základě kompaktního sedanu Valiant, nacpali do něj fantastický small block o objemu 340 kubických palců a zabiják muscle cars byl na světě. Byl malý a lehký, takže mu i relativně “slabý” motor (340 měla nějakých 275 koní) stačil na solidní výkony. Navíc měl díky tomu jen skromnou spotřebu a emise, což ho udrželo na trhu až do roku 1976, kdy většina muscle cars  vymřela. První roky se silnými motory dnes už cenami srovnávají krok se známějšími muscle cary, ale i pozdější, “nezajímavé” ročníky se dají velmi snadno probudit k životu. A protože máte stále výhodu nízké hmotnost, budete za mnohem méně peněz mnohem rychlejší než s Chargerem nebo GTO.

Cena: zhruba od 250 000,- Kč
Provozní náklady: Střední. Díly jsou levné a dostupné včetně kosmetiky, spotřeba americká.
Alternativy: koncernový sourozenec Dodge Dart Sport, Ford Falcon, Chevrolet Nova či jeho “klony” jako Buick Apollo

2. Mercedes W114/W115

Toužíte po klasické “Pagodě” nebo “Grosseru”, ale nedisponujete potřebnými miliony? Nevadí. Svět klasických Mercedesů vám i tak zůstává otevřen. A nemluvím teď jen o obligátním “piánu s dvěstědem”, které je sice posledním Mercedesem před nástupem hladkých aerodynamických karoserií a stále se blyští spoustou chromu, ale jeho interiér už přeci jen může leckomu připadat poněkud plastový. Ne, vy chcete Mercedes ze šedesátých let, se světlomety nastojato, filigránskými přístroji s chromovanými rámečky a krásným volantem s chromovaným mezikružím. A můžete ho mít! Zatímco ceny kupé a kabrioletů vystřelily do stratosféry, běžné sedany zůstaly na úrovni dostupné běžnému nadšenci. Pro skromného nadšence bude nejlákavějším modelem řada W114/W115, u nás známá jako “kraťas” nebo “žralok”. V podstatě jde o prapředka třídy E, respektive “piána”. A pokud se vyhnete klapajícím, líným naftovým motorům, je to stále jeden z nejpohodlnějších a pro běžné žití nejpoužitelnějších veteránů. Pagoda je hezčí a Grosser zase luxusnější. Ale stojí za dvacetinásobnou cenu? Nemyslíme si…

Cena: 100-200 tisíc korun dle karoserie (sedan/kupé) a motorizace
Provozní náklady: Střední. Staré Mercedesy jsou jednoduché a spolehlivé, ale občas se může rozbít něco drahého.
Na co si dát pozor: Koroze.
Alternativy: Pokud chcete více luxusu, můžete sáhnout po o něco modernější “S-klasse” W116. A pokud umíte dobře hledat nebo máte o něco vyšší rozpočet, můžete za rozumnou cenu splašit i přenádhernou W108.

1. Mini 

Pro většinu klasických aut se jen těžko hledá skutečně praktické využití. Samozřejmě můžete se starým Mercedesem jezdit každý den nebo si říkat, že žigulík je vlastně perfektní a dostupnější náhrada moderního auta. Ale většinou staré auto končí jako miláček v garáži, který se na čerstvý vzduch vytahuje jen o víkendech nebo zvláštních příležtostech. Co kdybyste ale měli staré auto, které je zároveň zábavné, úsporné a díky trpasličím rozměrům fantasticky obratné a praktické ve městě? Původní Mini je přesně takové. O víkendu ho můžete vytáhnout na okresky a nahradit jím starý sporťák, v týdnu s ním můžete jezdit do práce a parkovat tam, kde ještě nikdo před vámi neparkoval. Nebo tak nějak. Mini je navíc i překvapivě prostorné a pohodlné, takže nemusíte být sami trpaslíci, abyste se  do trpasličího auta vešli. Jedinou negativní stránkou může být snad jeho občasná britská jankovitost (zvláště pokud jde o elektroinstalaci a podvozek) a hlavně náchylnost vůči korozi. Pokud potřebujete vyrážet za prací v každém počasí a nemáte suchou garáž, bude váš Miník pravidelným návštěvníkem u klempíře. Vzhledem k současným trendům vývoje počasí je však dost pravděpodobné, že situací, kdy byste Mini nechtěli tahat do špatného počasí, nastane za rok jen tak málo, že si na jejich řešení vystačíte s kartičkou carsharingu.

Cena: Zasvěcení říkají, že Mini stojí vždycky 100 tisíc, ať už je za něj dáte rovnou nebo koupíte horší kus a utratíte za opravy
Provozní náklady: Nízké. Mini je malé, všeho je v něm málo, díly jsou dostupné a spotřeba snesitelná.
Alternativy: Fiat 500 je snad ještě roztomilejší, ale hůř jezdí. Brouk je technicky ještě starší a  Citroën 2CV rozhoupaný a chybí mu roztomilé rozměry.

Napadá vás nějaký jiný dostupný klasický vůz, který dokáže nabídnout zážitky a radost mnohem větší, než by odpovídalo jeho ceně, a na který jsme zapomněli? Řekněte nám o něm v komentářích!

A nebo si běžte přečíst článek o autech, která vypadají draze a přitom drahá nejsou!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ri
riprex
16. března 2016, 21:31
0

Zrovna mezi Fiatem 124 a Ladou je celkem velký rozdíl. Fiat měl na všech kolech kotoučové brzdy, lepší motor, byl lehčí, měl nezávislé zavěšení všech kol... Lada je proti tomu strašně těžkopádná, protože holt byla konstruována pro Rusko a jejich provoz. Stejně tak je výrazný rozdíl u polského Fiata 125p. Byl to sráč ve všech ohledech. Špatně vyrobený, poddimenzovaná konstrukce... není o co stát. Fiat 124 to zkrátka chce ten originální. Ten navíc i bude mít nejvyšší cenu.

reagovat
BobAsh
16. března 2016, 22:05
0

To je sice všechno pravda, ale originální 124 nebude stát v dobrém původním stavu po prvním majiteli stát jeden a půl průměrné měsíční výplaty :)

ri
riprex
16. března 2016, 22:14
0

Taky není úplně pravda. http://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Fiat-124/vhc:car,pgn:1,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:8800_2_/pg:vipcar/216355950.html Do 50k se slušnej kus sežene. Jasně... TOP nebude, ale slušnej jo :)

učitel
17. března 2016, 07:04
0

Fiat 124, minimálně jako sedan neměl nezávislé zavěšení všech kol. Lada není žádná prachsprostá kopie, ale ofiko licence, která se od originálu odlišovala hlavně zesílením konstrukce karosérie, odolnější elektroinstalací a motorem, který ovšem pro rusáky vyvinuli v rámci licence italové..... 125p je hybrid mezi modelem 125 a předchozi generací, stará technika v novější karosérii

ri
riprex
17. března 2016, 10:08
0

Lada sice je oficiální licence, ale technicky se liší dost. Fiat měl na všech kolech vinuté pružiny, Lada měla vzadu listy. Fiat měl na všech kolech kotouče, Lada měla vzadu bubny. Tak nepoučuj ;)

custom1
17. března 2016, 11:07
0

Lada se oproti 124 také lišila rozměry, byla delší, užší a nižší. A také byla těžší.

pi
pickozudovozu
17. března 2016, 16:00
0

Lada vzadu listový pera nemá, to si pleteš s polskim fiatem. Tak nepoučuj.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. března 2016, 08:36
0

Takhle ten Žigul vypadá hodně dobře, to souhlasím. S veteránem to už nemá vůbec nic společnýho, ale pravda je, že tohle je udělaný vkusně a kvalitně. Jenže do takovýhle úpravy, aby byla v podobný kvalitě nacpeš statisíce, pokud si to nebudeš všechno dělat sám s kamarádama doma. Ale souhlasím, že i já bych s takovým autem jezdil radši, než třeba s tou Octávkou.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. března 2016, 08:37
0

Zase do blbýho okna, sakra. :-(

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
16. března 2016, 22:14
0

Ja nevim. Porad si myslim, ze veteran (pokud to neni ten Zigul a podobny sroty) neni auto pro chudy. Na denni jezdeni se 50 let starej skopek fakt pouzivat neda, kvuli provoznim nakladum, jizdnim vlastnostem, ergonomie byla nadavka, vybava komcila volantem a sedackama, brzdy spis do poctu, atd. A kdyz si vezmu, ze porizovaci cena muze byt jen zlomek skutecnych nakladu, tak mi pripada, ze veteran "chudeho petrolheada" je spis jen utopie, nez realita.

reagovat
ri
riprex
16. března 2016, 22:18
1

Sry, ale tohle je celkem retardovanej názor. Veterána může mít i socka... ale holt to nebude Ferrari Daytona, ale Fiat 600 no :)

BobAsh
16. března 2016, 22:42
0

Kupříkladu tvoje Corvette je ale "veterán pro chudý" - ostatně na ten seznam se jen těsně nedostala C3 chromka jakožto levná alternativa k Daytoně/Iso Grifo/Lambu Islero etc.

Ale samozřejmě existujou i "veterány pro ještě chudší". A provozovat něco jako tu 124/2101, Renault R8, Brouka, Mini, W115 nebo Piáno nebo třeba nějakou skromnější ameriku zvládne opravdu kde kdo. Nikdo neříká, že to musí být DD, ale spousta lidí buďto DD nepotřebuje, nebo se kvůli ježdění veteránem spokojí s tím, že si koupí místo pět let starýho Mondea deset let starý Mondeo, nebo tak něco.

Ve výsledku je provozovat levnýho veterána podobně drahý jako třeba lyžovat.

PeterLuk
16. března 2016, 23:15
0

Nemám zatiaľ svoje vlastné auto - ale došiel som k rozhodnutiu, že až si ho budem zháňať, tak nechcem žiadnu Oktávku, žiadnu Fábiu, žiadneho Ceeda - hoc som už dostal pár ponúk. Prvý Golf, nejaká E30, Piano, možno ten VAZ, uvidíme. Snáď dám medzičasom dokopy aj starú eMBéčku čo máme na chalupe, z toho ale daily car spraviť nechcem. Každopádne, stvrdnúť v nejakom modernom aute nechcem a hoc možno moje auto nebude mať akceleráciu ako kamošove (so svojim rozpočtom na Corvettu či nejakú ostrú verziu nemám), možno nebude mať (takú účinnú) klímu, ale mne satčí jedna vec - charakter. Možnosť si do auto dať v garáži dokopy. Upraviť si ho. Dať mu druhý život. :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
17. března 2016, 07:31
0

Za veterana povazuju opravdu auto starsi 30-ti let, takze vetsina Corvette C4 tam jeste nepatri a C3 opravdu nejde povazovat za auto pro chudyho petrolheada. Jasne, koupis ji za 300 tisic, ale to uz samo o sobe ja nepovazuju za castku pro chudyho petrolheada a navic za tyhle penize to bude auto, ktery mozna drzi pohromade, ale zapomen na to, ze budes jen lit benzin a jezdit. A jakmile se zacne srat nebo proste nektery dily budou potrebovat vymenit, tak v tom utopis tak nehorazny prachy, ze se ti poradne protoci panenky. Ale je fakt, ze ten Zigul nebo Fiat se takhle provozovat asi bez vetsich problemu da. Ale Zigul asi nebude uplne to, po cem by vetsina petrolheadu prahla.

custom1
17. března 2016, 07:52
0

Veteránismus není levná záležitost, ale veterán v dobrém stavu nemusí stát hromady peněz a jeho provozování nemusí majitele svlíknout z trenek. Názory na "veterána" se sice různí (pro někoho je to auto z dvacátých, třicátých let, někomu stačí Škoda 105 nebo již zmiňovaný Žigul), ale myslím, že důležité je, aby ten vehikl dělal majiteli radost... :)
Když budu mluvit za sebe, tak kdybych nelpěl na tom, že musím mít doma auto z USA, klidně bych se staral o nějaké starší evropské nebo japonské auto za pár peněz. Patrně by to byl youngtimer udržovaný v původním stavu a bylo by to spíš něco méně náročného na provoz (Kadett, Civic atp.). Když by to mělo být něco staršího, klidně bych se spokojil s Ladou. I pěkný "žigulík" může udělat hodně parády.
Situace je ovšem taková, že potřebuji jezdit prakticky denně a finance neumožňují vlastnit další auto. Snad jednou... ;)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
17. března 2016, 07:55
0

Další věc je, v jakým stavu to člověk chce provozovat. Pokud to bude o tom, to nějakým způsobem jen udržovat při životě, tak v tom moc peněz neutopí, ale jestli ho bude chtít mít v takovým stavu, jak by si veterán zasloužil, obzvlášť, pokud to bude něco výjimečnějšího a zajímavějšího (předpokládám, že kvůli tomu si člověk veterána kupuje), tak tam prostě zahučí do oprav a renovací za statisíce. Žiju s 50 let starým Mustangem už několik let a přesto, že tohle auto je považovaný za levnýho veterána, tak můžu s klidným svědomím říct, že na jeho renovaci padly takový částky, za který by si člověk koupil byt.

custom1
17. března 2016, 08:19
0

Drahé veterány (žádané modely, luxusní, sportovní a supersportovní vozy) samozřejmě vyžadují větší investice než auta, kterých se vyrobily tisíce. Zrovna Mustang patří mezi žádané vozy, proto jsou vraky drahé a díly na ně taky (byť jsou dostupné). Naproti tomu VW Brouk (uvádím jako příklad) se dá koupit za poměrně rozumné peníze a díly na něj nestojí majlant. Ono dost záleží na tom, co člověk preferuje...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
17. března 2016, 08:26
0

No tak jasne, ze Brouk nebo Fiat budou za jiny penize. A jak jsem rikal, zalezi nejvic na tom, v jakym stavu to chce clovek provozovat. Kdyz toho Brouka do sroubku zrenovujes, tak tam budes taky za statisice. Ale kdyz ho nechas jak je, a jen ho budes udrzovat v provozuschopnym stavu, tak se to da zvladnout i s normalnim rozpoctem.

custom1
17. března 2016, 08:32
0

To je samozřejmě pravda. Pokud je auto vrak (polovrak nebo prostě ve špatném stavu) a je nutná renovace, tak už to není nic levného. Záleží ovšem, jestli je renovace třeba. Pokud je auto udržované a renovaci nevyžaduje, tak většinou jde o běžnou údržbu a drobné opravy. To už pak tolik peněz nestojí.

BobAsh
17. března 2016, 15:52
0

Hele, a četl jsi ten úvodní odstavec toho článku, kde mluvím o "klasických autech, která si ještě normální člověk může dovolit" v kontrastu k věcem jako je Ferrari Daytona nebo Porsche 356? V tomhle srovnání je pořád i ten Mustang levný auto.

Nemluvě o tom, že když si koupíš kupříkladu v článku zmiňovanou W114 nebo Mini nebo tak něco, a koupíš si to ve slušným stavu a ne jako auto na renovaci, tak je to pořád udržitelná věc, aniž by to muselo stát jako byt.

A i když je člověk "chudej", nemusí si kupovat Žigulíka, kterýho fakt skoro nikdo nechce, ale může si koupit třeba R8, která furt stojí 50-100 tisíc v solidním stavu, nebo si může koupit třeba Ford Cortina, nebo Mercedes W123... to všechno jsou auta, který se dají uživit i z rozpočtu pracujícího studenta.

PeterLuk
17. března 2016, 22:36
1

Žigulík síce asi nebude snom väčšiny petrolheadov, ale v našich podmienakch to bude jedno z najelšpích áut na štart - podľa môjho amtérskeho názoru. Kúpiš to za babku, diely kúpiš ešte stále skoro všade alebo zoženieš na šroťáku a to auto s pár úpravami vyzerá celkom k svetu!

Mňa prednedávnom nadchla táto stavba. Pravda, autor nebol žiaden začiatočník s príjmom z brigád či z vreckového a skúsenosti a kontakty tiež mal, ale aj pokiaľ si odmyslíme vymenený motor a upravený podvozok - no nevyzerá to auto krásne? Žiaden "poľský tuzing", krásne decentné úpravy a čo z toho auta spravili! To nieje žigulík "vášho deda"! Na nete sa dajú nájsť ďalšie podobné Žigulíky, aj s menšími úpravami. A priznám sa, vôbec by nevadilo v niečom takomto jazdiť. trochu by som sa pohral s podvozkom nech to neskáče jak divé, vymenil čalúnenie a volant, dal nový lak a nejaké úpravy - a bolo by to určite zaujímavejšie než Oktávky mojich kamošov. Pritom to zas nieje také drahé. Pravda, bezpečnosť nebude žiadnou výhrou, ale za volantom si človek užije určite viac, než s TéDéIčkom. :)

http://www.speedhunters.com/2015/12/unusual-suspect-lada-attitude/

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. března 2016, 08:37
0

Takhle ten Žigul vypadá hodně dobře, to souhlasím. S veteránem to už nemá vůbec nic společnýho, ale pravda je, že tohle je udělaný vkusně a kvalitně. Jenže do takovýhle úpravy, aby byla v podobný kvalitě nacpeš statisíce, pokud si to nebudeš všechno dělat sám s kamarádama doma. Ale souhlasím, že i já bych s takovým autem jezdil radši, než třeba s tou Octávkou.

PeterLuk
16. března 2016, 23:01
0

Čo také Maserati Biturbo. Ceny v širokom rozmedzí, ale dovolím si pvoedať, že celkom prijateľné, síce asi treba počítať s radhším servisom, ale je to holt talianske prémium. Ale za ten dizajn, za ten interiér a za tú jazdu to podľa mňa stojí, čo myslíte? Ja by som o ňom uvažoval.

http://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Maserati-Biturbo-SI/vhc:car,pgn:2,pgs:10,srt:date,sro:desc,ms1:16600_12_/pg:vipcar/222164601.html

reagovat
ri
riprex
16. března 2016, 23:08
0

Je to nehorázná sračka, sere se to furt, díly na to stojej podobně jako na Ferrari a jízdně je to totální nuda. Cenu to nemá a nikdy mít nebude.

PeterLuk
17. března 2016, 22:37
0

Talian no :D

Ma
Majkl
19. března 2016, 23:55
0

Pokud toužíte po italském autě co třeba Fulvia? Jistě, výkon je jinde než u Biturba, ale je to dost mechanické na to, aby se to sralo málo a dílů by hlavně v Itálii mělo být dost. Ceny pěkných aut jsou od 5,500 E výš a jedním z mála potenciálních problémů bude koroze a taky elektroinstalace, ale té tam nebude moc. Fulvia rozhodně stojí za zvážení a její provoz nestojí majlant, sám bych o ní uvažoval.

PeterLuk
20. března 2016, 01:35
0

Fulvia je krásna, hlavne potom kupé!

Mírus
17. března 2016, 04:05
0

Lákaly by mně 80-tky. Porsche 924 a 944, Volvo 740, 760 - oba před FL, Jaguar XJR, BMW E30, E28, MB W201...

reagovat
Mírus
17. března 2016, 04:17
0

...safra... myslel jsem Jaga XJS.

Irwinek
17. března 2016, 11:23
0

Po XJS taky tak nějak pokukuju, ale musel bych ho provozovat jako skoro DD a zatím nemám garáž :-( jinak se moje 960 začíná do termínu YougTimer celkem zdárně přibližovat, takže možná zůstanu u ní a přikoupím něco malýho klukovi na zácvik a pak by se vidělo :-D

JayK91
17. března 2016, 11:27
0

V opavském OC Breda je teď výstava youngtimerů (3x mini, mg, corvette, reliant) a díky tomu jsem narazil na tyto stránky:
minikov.eu

vozy zde i prodávají
http://minikov.eu/?p=productsList&iCategory=15

tak pokud tady někdo touží po mini stojí to za to se alespoň podívat když už nic ... :D ;-)

reagovat
martin_100
17. března 2016, 23:26
2

Trabant.
Cena směšná ikdyž už taky roste, využitelnost neomezená (co lidí s tim "postavilo" chatu) ještě nedavno jsem ho měl jako zimní káru, kůl faktor už leta leze hore a servisovatelnost výtečná páč to je je jen o trochu složitější stroj než jízdní kolo.

reagovat
sp
spooon
18. března 2016, 00:47
3

Trabantu to posral Přibáň...do tý doby stál jak dvě krabičky sirek, ale pak si s tím začne jezdit po světě, a už to chce na koupi několik desetitisícovek.

martin_100
19. března 2016, 22:54
0

No Dan tomu taky trošku přispěl to nepopíram ale na druhou stranu bez "jeho propagace" by to bylo asi zhruba na stejno.
Hlele poslední leta je děsná retrománie a kdejakej šmoula si myslí že když má cokoli starýho tak to může pořádně vobložit a lidi mu utrhají ruce.
Přecijen se o starý šuplíky zajímam leta a ten vývoj cen vidim na všech frontách. Ona i "nudná" škodovka 120 emko už neni kára za bůra v pělnym stavu.

yorkin
19. března 2016, 00:50
0

K tomu Renaultu 8 bych dal velký otazník, slušné kousky pod 4000€ už nejsou ani ve Francii a ty opravdu pěkné jdou ještě výš. Takže vlastně úplně stejná cena jako Simca 1000. Najít obstojný (zejména karosářsky) pod 80000 Kč bude sakra oříšek. Pokud na tomhle místě má být nějaký Francouz, navrhuju CX. Extrémní pohodlí, úžasný design, potenciál na růst ceny (jak se budou dostávat DS mimo dosah) a pořád za 3000€ se dá sehnat pěkný před FL kousek.

reagovat
Vl
Vlada
07. června 2016, 23:28
0

Osmičky mám dvě a k tomu spoustu ND. Jen se mi nedaří najít si na ně čas :-( .



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem