načítám data...

Determinace lidí podle auta

26. listopadu 2021, 22:06 28 komentářů StreetPro

Vážně nevážně o lidech, nelidech a jejich přepravě... komu praskne žilka, prohrál a jde z kola ven...

zobrazit celou galeriiJan Beck: Determinace lidí podle auta

Parodie aut – východní a jiné bloky

Možná vás také ovane nostalgie dětství, když vidíte mizet Žígo v modravém obláčku jedovatých zplodin. A možná jen chcete nebýt, když vám po hodině marného stopování na krajnici D1 zastaví Oltcit a vy víte, že to je peklo na 4 kolech. Automobilový průmysl v minulém století si vůbec nehezky pohrával se svými východními soudruhy, když jim vytrvale zatajoval výhody koncepce „vše vpředu“ a nechal je stát „jak kůl v plotě” (vzpomínáte na legendární projev M. Jakeše?) s vařícím motorem i v třeskutých mrazech, reznoucím plechem pod lakem included již v branách Mototechny nebo omamným výkonem na úrovni dnešních babet. Přesto, nebo proto, se najde skupina jedinců se zvráceným sebemrskačským fetiš zaměřením a vášní pro věci, které nefungovaly ani jako nové, kteří zakládají fan pages a verbují i mládež k jakýmsi pokusům. 

Jet se Škodnou na dovolenou k moři může jen masochista. 

Italské sráče – sportovní duch a sexy interiér

Dnem pořízením italského vozu začíná proces užívání zrovna pojízdného kusu. Typický majitel si totiž pořídí auta minimálně dvě, to druhé na díly po první návštěvě autorizovaného servisu, kdy je mu vysvětleno, že si pořídil sociální verzi Ferarri, která sice vypadá jako hranatý trabant, ale sdílí stejnou cenovou politiku náhradních dílů. Pokud mu vydrží finanční toky a manželka, tak následuje třetí kousek na méně zrezlé části karosérie. K tomu zoufale shání prostornou garáž, častěji však do roka zamoří široké okolí bydliště a přilehlá parkoviště těmito skvosty italské sabotáže inženýringu, nakupují v hojné míře montážní pěnu, Hammerit-přímo-na-zkorodovaný-povrch a silikon. Jde vlastně o jakousi sebedestrukční kombinaci sběratelství a obsese, která končívá rozvodem, cestou na šrotiště nebo plácáním po zádech dalšímu zoufalci s Cuore Sportivo ve hrudním koši. Nezřídka pak pronásledují ostatní majitele po diskuzních fórech, vzájemně se ujišťují o jedinečnosti technických řešení (což je ostatně pravda, protože nikdo jiný nedokáže vymyslet a vyrobit pět zcela různých verzí alternátoru od osmi dodavatelů pro jeden motor, přičemž nefunguje ani jedna) a dští kečup na všechny ty nudné bezporuchové japonské vozy.

Se Siri nepotřebujete tlačítka předvoleb 1 – Pepa odtahovka, 2 – Vrakáč Sluštice, 3 – Hajzl prodejce.

Americký sen – na velikosti záleží

Pamatujete si scénky z Bullitův případ nebo z Ramba, kde americké auto letí obloukem hodným Pavla Ploce, dopadne jako Chuck Norris a pokračuje jako Usain Bolt? Tak to je, přátelé, film. Realita je taková, že ten průtokový ohřívač vpředu přemísťuje galony benzínu z kufru zpátky dozadu výfukem k pobavení nás ostatních V8 soundtrackem, při němž vlhnou mladé maminky, chlapečci si utírají soply a tatínkové rozlévají pivko. Uvnitř sedí povětšinou zastydlý puberťák odkojený nenaplněnou touhou ochutnat pravou americkou Coca-Colu, polepeným pokojíčkem plakáty z ABC a vyrůstající na dědovo vyprávění o Američanech v Plzni v pětaštyrycátým. Když doroste, zestará, naroste mu pupek, doktor mu podá brýle, na pleš si uváže emerickou vlajku a pořídí ten nejdelší vrak z bazaru na Libeňáku, který tam za ty roky statečně bránil kopřivám prorůst plotem. Najednou věci dávají smysl. Zemědělské slícování, koženkové čalounění připomínající lino a imitaci dřeva závazně koketující s bakelitem nevidí, a masivní pozadí a břicho spolehlivě vyplní křesla, která v Detroitu původně sloužila v zasedačce Boba Lutze pro návštěvy správní rady GM. Když zůstane z mrzké výplaty vrátného na hlídaném parkovišti ZaparkujLevně něco na benzín u Ono, projede oblíbené sudé stanice na rádiu, pustí si A/C a svět je přes nekonečnou kapotu zase hezkým místem. 

Opravovat džípáka po výplatě před panelákem může jen skalní fanda US ekonomiky.

 

Žabožrouti – roztomilé, ale nahovno

Francie, hrdá to země… plná vidláků, ovládající stěží svůj po staletí zakonzervovaný jazyk nesrozumitelný zbytku světa, produkující vozy nezadající si spolehlivostí s těmi italskými pouze s tím rozdílem, že ani nejedou, nejsou sexy, kolébají se ze strany na stranu a spolehlivě vyjdou z módy spolu s další stávkou odborů nebo uklízeček na WC v metru. Ne, tohle auto si nekupujete srdcem, ani pro jeho užitné vlastnosti… vlastně musíte být i tak trochu dekadentně naivní, aby vás oslovily teplé křivky karosérie pokryté polštáři. Můžete namítat, že mít ve znaku lvíčka nebo pipinku je nápadité pro rozvoj dětské duše, ale při pohledu na blikající palubku vám asociace vánočního stromečku úsměv nevykouzlí. Alespoň se můžete utěšovat vědomím, že další majitel bude ještě větší chudák než vy, protože bude kupcem posledním.

Někdy je důvod, proč věci stojí tolik, kolik stojí… a proč na faktury z oprav potřebujete vázací pásku.

Německá liga – na ja, uberauto, ale kto to saplatit

Když jste majitelem německého vozu, jste buď mafián, podnikatel, politik nebo jiné synonymum českého tisku. Zvláštní kategorií je pak článek s nadpisem „mladík v luxusním Bmw“, doplněný o fotografii černého vraku v hodnotě dvou platů „sales assistant“ nebo pro nás dříve narozené “prodavačky”. Technicky dostanete sofistikovaný stroj, který v době svého vzniku nutil výše zmíněná individua ke vstupu do politických stran, pochopitelně za účelem rozvoje všeobecného blaha, postupem času však cíle padaly stejně jako hodnota vozu, takže se omezily na příležitostné prznění mladých asistentek a v případě vozu na přeprodej v půl ročních intervalech. U ojetin se kupci shlukují na srazech, kde si vyměňují zkušenosti o svých „bejvalkách“, kolik kdo do ní vrazil bytů nebo vztahů, smutný dokladem závislosti na e-shopech s ND bývají i děti, které tatínkům se zápalem ve tváři pomáhají před vchodem měnit funkční celky nutné k pohybu vpřed či vzad. Neveselou scenérii pod lampou veřejného osvětlení dokresluje hlídka MP, snažící se dopátrat majitele „momentálně“ nepojízdného vraku bez POV na zcela holých pneu velikosti R19, z pod kterého ostentativně vykukuje čůrek motorového oleje či jiné kapaliny. Samostatnou divizi tvoří Das Auto, která víru ve spotřebu dokázala zhmotnit do zázraku jménem 1,9TDi, kdy sice máte oprávněný pocit traktoru, ale jde o prémiový segment, tak si to vy tupci uvědomte a vibrace, smrad a hluk dál ignorujte. Opel (Sopel) a Ford (Fix or repair daily) netřeba rozebírat, zkratky jsou výmluvné samy o sobě.

Být králem dálnice je jako chtít vyhrát hádku na internetu, máte pravdu, ale jste stále vlevo.

Korejec – je to něco jako sex s vlastní ségrou

Na tom autě vlastně není nic špatně, je sice plné šedých plastů, má motor s turbo dírou velikosti Hvězdy smrti, špatné odhlučnění a neexistující antikoro ochranu, ale během let se v rámci šetření ostatní producenti natolik přiblížili přízemním nárokům šetřílků, že i vy si teď můžete dopřát jízdu svého bankovního účtu na konec parkoviště a zpátky. A kdo by tomu pořád nechtěl uvěřit, může si to třeba pustit v televizi… nebo v rádiu… a kdo by neměl ani rádio, řekne mu to… no soused, třeba ten z Boleslavi. Tedy, ten by mu dříve vytloukl DPF filtr, než by připustil, že jeho český sen je naprosto stejný produkt své doby, ehm, poptávky. Takže na Hnoji není nic špatného, stačí si to pořád opakovat, parkovat za rohem, aby vás nikdo neviděl a na dovolenou létat s EasyJet.

Můžeš vyhrát obchodní válku na papíře, ale ne uplácat ze sraček kuličku, aby jezdila líp než Oktávka! Nikdy!

Japonci – a nakonec… přijede japonec

Tohle je ožehavá pravda, kterou si ne každý chce připustit. Můžeme na sebe dělat v zrcadle šikmé oči, sypat si rýži do vlasů, oblékat psa do kimona, ale na konci máme plnou nádrž, žádné diskuzní fórum o opravách a auto, které nastartuje ráno, večer, venku i u tchýně před barákem. Jo, má divný interiér, malá sedadla, ono je vlastně celé malé, ale jezdí, nesere se a nikdo ho nekrade. Takže když odhlédneme od klasické argumentace přizdiškodovkářů, kteří japonce nikdy neměli – a co ND, víš kolik stojí tohle? Nevím, protože se to nikdy nerozbije. A o tom to je.

Možná to nejsou nejzábavnější auta na světě, ale pokud chcete jezdit vy a ne auto na podvalu…

Česká a britská auta – ale… konec už byl, ne? 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Holofaust
27. listopadu 2021, 11:28
5

tvl... prigl.cz dorazil na autíčkáře?

reagovat
Ronoath
27. listopadu 2021, 12:00
1

Vskutku si kladu otázku, co tím chtěl autor říci? Zejména ve světle předchozích blogů, které jsou fajn, mi to opravdu uniká.

reagovat
ja
jazet
27. listopadu 2021, 12:37
2

Pobavilo :)

reagovat
Mechanik
27. listopadu 2021, 18:05
1

Ty máš asi problém, sám se sebou :-/

reagovat
ja
jazet
27. listopadu 2021, 22:24
1

Trochu nadhledu by to chtělo a nebrat vše tak vážně.

Pochtli
27. listopadu 2021, 23:47
0

U Japonců jsi nějak zapomněl na korozi, která auto zprovodí ze světa dřív jak exlý motor, pokud zrovna nežere olej..

reagovat
Vavris Vavrisovic
28. listopadu 2021, 08:19
3

Tož nevím no, tady se mi ta determinace nějak rozpouští v příliš obecně a nevhodně nastavených množinách... Ono generalizovat podle země původu už je v dnešním globalizovaném světě trochu overdated. Takže jsem se s tím nějak neztotožnil...

reagovat
ReVolte
30. listopadu 2021, 09:05
0

A co když je někdo ve skupině dramaticky odlišné? Já nevím, třeba Kreveta s V8 a k tomu roadster z japonska? :) To bude mít instagramový účet o tvorbě sushi a schizofrenický názor na efektivitu a brutalitu zároveň?
A existuje něco jako japonský barbershop a trendy kimono? :D

StreetPro
30. listopadu 2021, 09:54
0

Stačí odpovídat na otázku, jestli jsi gay - not yet! Zbytek přijde sám :-)

Vavris Vavrisovic
28. listopadu 2021, 09:05
2

Ale abychom rozjeli diskuzi nad skutečnou determinací, tak bych přidal pár švestiček z vlastní zahrádky...

Fabia I, Thalia, korejské malé vozy z dob, kdy to byl levný šunt (Aveo, ix20) - tady předpokládám, že budeme mít všichni stejnou zkušenost a všichni stejně vnímáme, že řidiči těchto vozů převzali štafetové kolíky po řidičích Avií, co by vedoucích vozů pelotonu. A z velké části to jsou "slušnočeši", co po víkendech luští křížovky, jezdí na chatu a udí žebra a když svůj interceptor vytáhnou při cestě po hřbitovech na dušičky, tak jezdí hlavně BEZPEČNĚ! Tedy pomalu! Že občas trefí kruháč naopak nebo se pokusí najet na dálnici v protisměru, to jim nemůže mít nikdo za zlé, když jezdí HLAVNĚ BEZPEČNĚ a ne jak ti šílenci!

Mustang, Challenger, Camaro - Z okolí mám pocit, že předpokladem k vlastnictví tohoto vozu je být úspěšný realitní makléř, mentální kouč nebo crossfit trenér mezi 30 - 40... Lehce až těžce hypertrofované ego výhodou, instagram se spoustou přefiltrovaných fotek povinnost, stejně jako životní styl - hlavně být posh - mít trendy hadry, svého barbera, jezdit na wellness tam, kam celebrity, fotit si jídlo před konzumací...

Starý Civic, Golf, E36 - tady netřeba nic psát, všichni víme, kdo z takového auta vyleze :-)

Octavia Combi, i30 SW, Touran - velmi častá povinná výbava snad otce od rodiny, který si žije svůj český sen o vlastním bydlení v satelitu, hypotéce a dvou dětech :-)

VYVRÁCENÝ DETERMINISMUS:

A teď naopak. Obecné předsudky, které nepozoruji..

Bílá dodávka - uvažuju, kdy jsem naposledy zahlédl PPL Ducato předjíždějící přes dvojitou plnou nebo vymýšlející zkratky v křižovatkách... Vůbec si nevybavuju

Firemní Octávka - ani vůz nižších obchodních cestujících a servisních techniků, lačně čichající k vašemu zadnímu nárazníku a snažící se uštvat vše, co je v dohledu, nějak nepozoruji...

Černé Audi, BMW... - které vás vybrzdí, arogantně předjede a jezdí jako prase... ani tohle nějak nepozoruju... Byť nepopírám, že rozvalený tlustý čavo se zlatým řetězem je v případě A6 C6 nebo E60 docela častý úkaz, nějak mám štěstí je vidět pouze v situacích, kdy naprosto klidně plují provozem...

reagovat
af
afro-r1
28. listopadu 2021, 09:26
1

S majiteli americkych aut mam uplne jine zkusenosti. At tech starych korabu (´60-´00), nebo modernich - jedna, zda placatych ci terennich.
Vetsinou lide stredniho veku s afinitou k velkym motorum a jednodussi spolehlive technice. A na ukazovani penez jsou ta auta az moc lidova a levne vypadajici.

"Mladik v BMW" je medialni technikus terminus, v clanku podrobne popsany. Nehodu zavini bud ridic auta nebo BMW.

Jsem ale rad, ze treba kolem Mnichova a Ingolstadtu stereotypy s BMW a Audi neplati - tam temi auty jezdi uplne vsechny skupiny ridicu. Od teticky z vesnice po manazery firem.

PepaSFI
28. listopadu 2021, 09:57
1

ty dodávky, to je možná tím že se časem ti řidiči ustálili na trasách, znají terén a vědí kde si najet čas a jsou víc v klidu. Taky pozoruju v dodávkách hodně žen a obvykle si počínají velice zručně při manévrech ve stísněných prostorech. Leckterý řidič Fabie by si při parkování mohl vzít příklad.

Firemní Octavie, tam se to přesunulo na vlnu SUV a kříženců, do všech těch Krákorakv, Kundiakv. A obecně platí, že když mě někdo úplně debilně předjede, už to není firemní oktávka nebo trojka čtyřka Golf se zadkem černým jak raketa Falcon, ale SUV od Hjundaje, Volva nebo nějaká ta škodovka kv.

beastar
28. listopadu 2021, 12:00
1

Zrovna u těch amerik, když pominu právě ty staré koráby. To co píše Vavris teda sedí i mě. Cenová hladina do 700 000 kupní ceny. A právě bych řekl, že na to hodně přesedlali lidi, co měli dřív vytůněný golfik. Případně cokoliv jiného hlavně křídlo a vejfuk. Tady má například Camaro majitel občerstvení a grilovaným kuřetem. Nevím k čemu sdílí lásku, ale tepláky jedině značkový. Velký Raybany a drsná chůze splendid.

Co se týká obecně korejských aut. Přijde mi že šli to nakupují lidi, co je auta neba. Takže ani moc to řízení. Hodně se tam ty skupiny promísili. Vlastně to nahradilo v ČR množinu škodovkářů. Takovou tu masu. Zatímco Škoda i tím že má 4x takovou nabídku aut, než kdysi je prostě firemní a živnostnický auto. Obecně se generalizuje čím dál hůř.

Skvělá je Tesla. Auto pro geeky a pracovníky v IT, který podle mě chtějí hlavně ten future feelin. Auto jim nic moc neříká.

StreetPro
28. listopadu 2021, 12:40
0

Tesle S jsem dal šanci několikrát, ať už funglovce, jeté nebo pro info dojeté/levné. V nízké rychlosti proč ne, sedí to velmi slušně (při přesednutí z upravené 335i jsem měl podobný feeling), projetí kruháku je díky nízko položenému těžišti návykové, stejně jako instantní zrychlení. Ale postrádal jsem vtažení do “děje”, ve vyšší rychlosti na danou cenovku hluk a pro mé použití nízký dojezd (zapomeňte, že dáte 160 na tempomat a valíte 500 km na baterku… realita je 200-300 max). I ta dojetá s 340tis km vypadala v podstatě stejně, jetá se 170tis km byla v podstatě jak nová (asi záleží na majiteli/trhu/použití, popisuji Benelux).

beastar
28. listopadu 2021, 13:18
0

StreetPro: Já osobně jezdil jen trojkou Teslou. Takže hodně čerpám jen z toho, co vidím za volantem. A co mi lidi říkají. To co píšeš samozřejmě dává smysl. A zrovna v Nl a B byli nabídky na ojeté S hodně zajímavé jeden čas. Já mám problém s odjezdem, zpracováním a tak podobně. To že to má zrychlení je fajn jenže taky si to nejde užívat úplně pořád a už vůbec ne všude.

krab
28. listopadu 2021, 13:40
0

Vtipnej zápisek, smál jsem se a čekal co tam bude o majitelích anglickejch aut :-D Třeba bude i pokračování...

Ty stereotypy samozřejmě fungujou, ale spíš tak nějak v tom "lidovým" vyprávění, jinak fakt jen jak kdy. Mám v partě autíčkářů co spolu jezdíme různý značky a spíš mi přijde, že se inspirujem jeden od druhýho, protože každýho baví trochu něco jinýho. Rád si poslechnu zkušenosti s US kárama, nemám problém pochválit starý bavoráky a nebo si klidně pokecat s Citroënářem či Alfistou... Každý má prostě svoje. Ale je fakt, že v těch skupinách jde vysledovat mnohý. Protože vždycky budeš mít zaslepený fanoušky, ať už je to Jágo , Miata nebo Alfa , vždycky to tvoje jakoby nejlepší :-D Já bych řekl, že nejkamarádštější jsou lidi okolo Lotusů, ale asi je to tím, že je nás prostě hrozně málo...

ro
rock
28. listopadu 2021, 14:58
0

ad dodávky: jenom za poslední týden 2x něco, co by si zasloužilo "náčeňovó hadró po ušách"...

martin_100
28. listopadu 2021, 19:42
-1

No to by mě zajímalo kdo má vylézt z golfa.... :-)
Obvykle lezu ze svý otlucený x barevný g4 a buď z toho vyndam psa ale spíš častějc obrovskou haldu stavební suti ne o stavebního materiálu. A velmičasto při jeho obcházení zakopnu o vol 2 osýho vleku. Je to ideální pracant. Je to hnusný, otlučený a velmi dobře to sliuží aniž bych se musel bát o lak nebo že to někdo šlohne :-)
Ale zajímá mě jak bych měl vypafat když z toho vylejzam.

Bavoraczech
29. listopadu 2021, 07:49
1

Martin: Jo a nemusíš se bát že ti to někdo před obchoďákem otluče, prootže už to otlučený je. Dokonce se můžeš škodolibě pousmát, že si ten debil udělal víc škody na svým než na tvojem autě :)

martin_100
29. listopadu 2021, 20:22
0

Přesně tak. A mít každej blatník, zadní vrata a jedny dveře v jiných barvách má zas výhody v hustym provozu. Potřebuju do vedlejšího pruhu? Pustim blinkr a po třetim bliknutí mam vedle sebe volno. Každýmu je jasný že mi na nějakym tom blatníku nesejde :-)

Bavoraczech
29. listopadu 2021, 07:40
1

Je to sice zábavný čtení, ale je to celý jen snůška keců!
To vim jistě! Na Alfu mám totiž náhradní jen blatníky, kapotu, světla, chladiče, hlavy válců a nějaký drobnosti, takže žádný auto navíc! A všechno to stálo pár korun od Pepči z Horní Dolní co likvidoval na díly potkana twinspárka...
A Francouz taky neplatí. Těch dílů je tam sice třeba hodně, ale zas jsou za ceny dílů na Felcku a tam je jich taky třeba hodně... Alespoň se netísním na prkenných lavicích jak v oktávce za 3x tolik peněz.

PS.: Japonec je fajn, dokud ti zadní tlumiče nenavštíví interiér vozu nebo se ti nepropadne shnilá podlaha tak, že jezdíš na Flinstona...

reagovat
mazany_lisak
29. listopadu 2021, 14:40
0

Proč mi palubka toho Pontiacu silně připomíná palubku Hyundai Atos?

reagovat
S.
S.h.I.t.
29. listopadu 2021, 20:16
2

Protestuju proti tomuto jako typickemu pro Italy:
"protože nikdo jiný nedokáže vymyslet a vyrobit pět zcela různých verzí alternátoru od osmi dodavatelů pro jeden motor, přičemž nefunguje ani jedna"
Tohle je totiz zcela typicke i pro Francouze, zejmena z PSA staje. A to do te miry, ze obcas se divi i servisni dokumentace a dokaze pro jedno VIN dat dva ruzne dily.

reagovat
Adam Forman
30. listopadu 2021, 06:42
0

Já bych se přimlouval i za Chrysler. Ten v tomhle ohledu nikdy nezklame. Kde jinde se dozvíte že "tohle se jako náhradní díly nikdy nevrábělo a conversion set je už dávno mimo výrobu".

Bavoraczech
30. listopadu 2021, 08:02
1

naprostý souhlas. Nedávno mi v Peugeotu 206 kleknul alternátor a nestačil jsem se divit. Najít ten pro mou motorizaci, rok výroby a výbavu nebylo jednoduché. Je tam hodně výrobců, typů a náhrad. Nakonec tam neseděl ani ten, co měl sedět podle VIN, ale jen nějaký Magneti Marelli (Made in China, přebaleno v Polsku), nalezený podle kódu z originálního Mitsubishi alternátoru...

Ha
Hansoff
30. listopadu 2021, 11:12
0

Když jsem na 1,6 HDi ve Focusu sháněl EGR, taky tam fungoval až 3. "originál".

Bavoraczech
01. prosince 2021, 06:21
0

Jinak abychom nehanili jen Francouze, jesdnou jsem byl požádán o výměnu stahovačky na Fabii2, jenomže tam neseděla. Pogooglil jsem a zjistil, že jim během výroby asi první rok stavoačky docházely, tak do některých sérií nacpali stahovačky z jedničkové Fabie. A to byl zrovna tenhle případ.

lu
lucnikonik
20. května 2022, 00:50
0

Ad díly - kdysi jsem měl služební Octu první generace, facelift (už ta novější palubka a to kreténský miniaturní pravý zrcátko) - půjčil jsem kolegovi, jeli dělat ve 3 lidech nějakou větší síť na druhém konci republiky a kolegovi se "povedlo" ulomit kolečko na zrcátka (skleněnou osičku vymyslel fakt úplný bezmozek) - přijeli z akce po 18h, já druhej den nutně potřeboval taky daleko, tak volám do servisu (přátelé) a když jsem tam dojel, dostal jsem krabku se SEDMI ovladači zrcátek s tím, že jedno bude fungovat (fungovalo už třetí), takže těch x typů dílů není jen doména italů :-D - a dle VINka to zjistit nešlo, to šéf servisu zkoušel :-D

reagovat