načítám data...

Automobilová budoucnost je ve hvězdách

14. února 2020, 23:26 39 komentářů krab

Četl jsem fakt už všelijaké prognózy, věštby i varování. V čem budeme v příštích letech jezdit vážně nevím, nejsem věštkyně Jolanda. Ale vážně by mě zajímalo, jestli to bude „velký špatný“ anebo naopak přímo boží.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Automobilová budoucnost je ve hvězdách

Nedávno jsem si sám sobě položil otázku, proč tak moc nesnáším elektromobilitu. Plně elektrické auto jsem si přeci už v minulosti vyzkoušel a čtrnáct dní s ním jezdil a používal. A v současné chvíli jsem si udělal malé opáčko, protože se mi po nich trošku zastesklo. Myslím, že plusy i mínusy bateriového zapojení i pohonu jsem pochopil. Jsou to hračky, které fungují zatím jen pro bohaté a potřebujete k nim za každých okolností ještě normální obyčejná auta zastaralých technologií. Prostě auto, které vrčí a spaluje benzín anebo alespoň Prius.

Mě štvalo na elektromobilitě vždycky něco jiného. Nějak jsem si celou tu věc EV aut vždycky pospojoval se světovým ekologickým a silně levicově smýšlejícím hnutím. A na nadšených mladých lidech, kteří chtějí udělat něco dobrého pro planetu budou vždycky parazitovat někteří šikovní političtí obchodníci. A takoví jsou nic, než šmejdi s vizí levicové diktatury pod rouškou zeleného dobrodiní. Svět se v poslední dekádě v opojení z ekonomického boomu trochu zbláznil a vymýšlí nesmysly. Možná je to z nudy, možná ze zoufalství anebo taky zcela naopak z přirozené a správné touhy po tom dělat věci jinak, posouvat se dál.

A tak tu máme auta, která jezdí čistě na elektřinu. Už se vyrábějí celou jednu dekádu a jedním z jejich průkopníkem, Nissanem Leaf momentálně jezdím. No, jezdím… Snažím se plánovat trasy tak, abych se nevzdálil od domova dál, nepřekročil bod, z kterého už není návratu, bod, od kterého je evidentní, že hledání veřejné dobíjecí stanice a stepování v zimě okolo ní při čekání na dobití mě zkrátka nemine. Někdy si tak říkám, jak by to asi vypadalo, kdybychom takové Leafy měli úplně všichni. Středeční centimetr sněhu na pražské periferii a následný dopravní kolaps anebo čínský koronovavirus, to by byl stále jen slabý odvar od chaosu, který by nastal. Tramvaje i trolejbusy mají své dráty ze kterých berou šťávu nad sebou, ale elektroauta? I u „králíčka duracell“ se jednou ty tužkovky prostě vybijí.

Přesto mám elektroauta (asi) rád

Divíte se? Já se nedávno divil, když Chris Harris z Top Gearu prohlásil, že si asi koupí Teslu model 3 Performance. Fakt jsem se tomu divil a docela jsem se na něj vnitřně naštval, i když toho malého snědého britského chlapíka osobně neznám a může mi vlastně být úplně ukradený. Dnes zase v jednom rozhovoru celou věc trošku dementoval a rozplýval se spíš nad jízdními zážitky z dva celé tři tuny těžkým Porsche Taycan. A to je možná ta věc. Sice nemám možnosti někam jít a vypůjčit si na týden nebo na měsíc zbrusu nové Porsche Taycan, ale jen daleko obyčejnější a neskonale levnější elektromobily. Vsadím se, že pokud bych se s ním nakonec svezl, budu z Taycanu hotový. To auto ujede dál, než budu po většinu roku na jeden zátah potřebovat a jeho jízdní projev bude impozantní. I ten obyčejný starý Leaf mi je nějakým zvláštním způsobem sympatický. Dneska jsem si ním zvládl všechny denní trasy, celkově ujel asi 150 kilometrů a doma ho před garáží div nepohladil přes ten vystouplý otvírací čumáček, který uschovává konektor pro nabíjecí kabeláž. Mám ho za takového roztomilého hrdinu. Průkopníka možná slepé uličky, ale taky možná začátku něčeho nového a vážně dobrého.

Prozraď Krabe, čím pojedeš zítra

Fixluju… Zítra asi už Leafem nikam jezdit nebudu. Je víkend a staré Porsche bude chtít spálit nějaké litry sto oktanového benzinu. Leafa nechám na nabíječce připraveného sloužit zase pro všední den. A to mě přivádí na takovou zvláštní myšlenku. Moje průměrná spotřeba fosilních paliv může být docela nízká. Porsche sice jezdí za 13, ale Leaf za 0. Když se to zprůměruje, jsem tenhle týden vážně zelený, zrovna jako ten legrační mužíček z Alzy.

Víte, stará elektroauta jako je sedm let starý Nissan Leaf stojí za starou bačkoru. Pořád se bojíte, že nedojede tam kam potřebujete, vypnete si radši v autě topení a zapnete režim „eco“, aby se na displeji dojezdu ukázalo alespoň trochu uspokojivé číslo. Dneska mi vážně vymrzly nohy a na hlavu jsem si musel nakonec nasadit kulicha. Na jízdu delší, než sto kilometrů bych si s ním netroufnul. Každá hodina jízdy znamená alespoň trojnásobek času při dobíjení z normální zásuvky a dobrou půlhodinu, možná i hodinu u té rychlonabíjecí stanice.

Když se nad celou tou věcí zamyslím, říkám si, na čem ti konstruktéři vlastně jeli, když něco takového vymysleli. Vždyť být pod kapotou Leafu normální turbodiesel, je z něj rázem praktické auto. Jenže s turbodieselem by byl Leaf jen podprůměrné obyčejné auto. S tím elektromotorem je z něj objekt mého zájmu. Zvídavost mě zkrátka přiměla s takovým autem chvíli jezdit. Dokonce si dovedu představit, že by se s ním dalo i žít. Bylo by to značně omezující, ale během týdne stejně zřídka jezdím delší akční rádius, než je padesát kilometrů kolem dokola. A doma ho přes noc zapnu do zásuvky, stejně jak to udělám třeba s mobilem. Není to tak těžké. A Leaf je tichý a takový neobyčejný. Někdy si elektrické auto vyzkoušejte, ať už jakékoli a uvidíte.

Zpět k mé myšlence. Ten starý Nissan Leaf je trošičku křáp, kterému už zbývá možná jen několik dalších let funkčních baterií a pak bude asi muset být rozebrán na prvočinitele a jeho materiály recyklovány (v ideálním krásném novém zeleném světě, který v reálu neexistuje) do zbrusu nového Nissanu Leaf. Teoreticky by se dal upgradovat na baterie s vyšší kapacitou, ale asi by to byl nerentabilní projekt. Není to jen případ Nissanu. Jde o všechna stará EV auta. Realita totiž je, že se elektroauta dramaticky zlepšují. Za svou první dekádu zaznamenaly obrovský rozvoj. Na trhu už existují elektrická auta, která by většina lidí mohla používat takřka bez omezení. Jen ti, kteří stále v autě nacestují stovky kilometrů na služebních cestách, by s nimi jezdit nemohli. Ostatní, ale v pohodě.

Problém je, že tím, jak se elektromobilita dramaticky zefektivňuje a zlepšuje, naše oblíbená autíčka se spalovacími motory spíš už jen skomírají. Automobilky šetří a až na výjimky nevznikají opravdu skvělá benzinová auta. Jsou však o mnoho rychlejší. Zlepšují se konstrukce karoserií, jejich tuhost i pevnost, ale do řízení nám často zasahuje necitlivý elektrický posilovač, motory mají turbodmychadla, ale taky pořádné špunty ve výfucích, čirých řidičských zážitků, které jejich automobiloví předkové rozdávali po hrstech se v nich už nezřídka nedočkáme.

A tak si říkám, že si prostě musím stůj co stůj zachovat svoje staré sporťáky. Auta jako byly poršáky, bavoráky, Lotusy, Ferrari a klidně třeba i (Kuřeho) Fordy v osmdesátých a devadesátých letech se už nikdy nevrátí a každý jejich sportovní a aspoň trošku nevšední model stojí za to si uchovat a užít si jeho řízení o víkendech. Ale mezitím se můžeme těšit klidně na to, až poklesne cena třeba rychlého elektrického bavoráku i3S a drandit s ním vesele v týdnu po městě. I tenhle první Leaf, kterým aktuálně jezdím má moje takové lehce sentimentální sympatie, přesto bude v reálu za pár let zralý na to, se leda stát exponátem do muzea vývoje automobilismu. Stejně mě fakt zajímá, jestli je ta elektromobilita jen slepá ulička anebo se elektrická auta vážně rozšíří, jak nám kdekdo tvrdí. Myslím, že víc se dozvíme již velmi brzy.

PS: příště přijdou zase veterány, youngtimery, no prostě staré benzinové káry

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
15. února 2020, 11:01
0

Nebyl bych takový pesimista že už se ty auta nevrátí...
Bude stačit jedna dvě globální apokalypsy, vymření většiny lidstva, pár set let evoluce a znovuvývoje toho, co už jsme zapomněli, a auta budou zase v těch nejlepších letech...:)))

reagovat
Testeuros
15. února 2020, 11:03
0

Takhle - mně nevadí elektromobilita jako taková (a to i přesto, že žádný výrobce krom různých dílen na conversions nenabízí to, co bych si skutečně chtěl koupit), ale vadí mi to haló okolo toho (ekologická a perfektní budoucnost) a celá ta absurdita (nejekologičtější auto je to, které nebude vyrobeno), které tenhle ekoterorismus dosáhl. Bohužel za to už ta auta nemůžou...

reagovat
Jenda_K
15. února 2020, 11:09
0

Myslím že přincip elektromobilový jak je zatím nastavený je cesta jak dostat lidi z aut, protože se z individuální dopravy vlastním autem zase stane výsada bohatých, případně vlivných a důležitých. Ostatním pro cesty do měst a v nich zbyde hromadná doprava, elektrokola a možná sdílené elektromobily na pořadník.
Kdyby systém chtěl opravdu řešit CO2, emise je zde spousta způsobů jak to řešit.
Například tlačit k omezení hmotnosti aut, před lety měla většina aut hmotnost i výrazně pod tunu viz VW Golf I s hmotností 805 kg a dneska když něco váží 1300 kg píše se o tom jak je to lehké.
Takže třeba systém, že by do města bez mýta mohla vjíždět jen lehká vozítka o hmotnosti jen 500 kg.
Pokud zůstanu u lelektromobility dovedu si ji představit, pokud by systém byl takový, že budu mít k dispozici elektromobil s dojezdem cca 50 - 80 km a možnost dobíjení za jízdy po dálnici pomocí indukčních smyček nebo i troleje. Tím by se gro spotřeby přeneslo do denní doby, kde by se kryla z těch nových tříproudých dálnic na kterou by nikdo neměl dál než 20 km. Na nich by pravý pruh sloužil pro jízdu kamionů se standartní trolejí ala trolejbus a levý pruh s boční krytou trolejí nebo indukčními smyčkami pro pohon osobních aut. Prostřední pruh by sloužil pro předjíždění. Když už ta budou ty sloupy pro troleje stálo by za to dálnici zastřešit fotovoltaickými panely. Indukční smyčky bychom také našli pod silnicí na každé světelné křižovatce ve městě. Z toho celého by musel ale vzniknout inteligentní systém se sofistikovaným řízením spotřeby a nabíjení. Bylo by také nutné postavit pár Temelínů a přečerpávacích elektráren.
Snad by nám zbyly ty okresky pro výkendový provoz aut pro radost.

reagovat
Mi
Michal Lenc
07. března 2020, 08:10
-1

Tak on ten golf 1, je menší než VW nahoru! (Myslím ten na benzín) a ten váží cca 950kg. Možná, že když by se z něj vyházely zbytečnosti jako klima, posilovač, elektrická okna, tak by se na tu váhu taky dalo dostat.

Jenda_K
07. března 2020, 09:56
0

Dalo by se dostat, dodneška mám na ježdění po vsi předchůdce Upa a ten i s klimou, elektrickýma oknama, vyhřívanýma sedačkama, automatem a dieslem váží 830 kg.

beastar
15. února 2020, 12:17
4

Z blogu není moc jasné. Jestli si s tím Leafem a obecně EV auty už smířený, nebo ne. Je to dobrý, špatný, nebo jaký to vlastně je? Za mě jednoznačně špatný. A největší vtip je to, že takový Leaf ojetý stojí pořád hodně a dojede málo. Budoucnost nikdo nezná. A Porsche Taycan. Jistě influenceři, novinářstvo a pár bohatých si takový auto může koupit. Je to asi na úrovni toho rozplývat se před léty nad Lamborghini Diablo Sv a do světa pustit jak si ho objednám. O samotném EV a hypu okolo to neříká nic.

Vyvinout rychlý elektromobil je snazší a levnější. Nic proti tomu v zásadě nemám. Nic moc převratného v tom není. Eko kecy kolem mě otravují. Diskuze o emisích a o tom jak ničíme planetu auty zrovna tak.

Posraná rádoby ekologie schovaná za masku levice pro lidi. Vidí auta a částečně letadla. Zakrývá si oči před tím, že náš dnešní svět je na dopravě ale i osobní. Ekonomicky závislí. Nepřijede kamion nemáš rohlík. Do práce nepřijde Evžen ve Feldě z venkova smůla. Nekoupíš si nic. Na elektromobilitě mi vadí hlavně to že se snaží tvářit ekologicky a šetrně k přírodě. Přitom je to pitomost. V blogu dobré zamyšlení, co kdybychom měli takový Leaf všichni. No posereme se z toho už jen při nabíjení. Navíc to že něco takového bude ve větší časti světa je utopie. Afrika plná 40 let starých kamionu z EU. Plná všeho co drží pohromadě a má motor. Asie z větší části také. Celá Jižní Amerika má určitě jiný problémy, než řešit čím kdo kde jezdí.

Evropa se přivedla na práh téhle degenerativní hlouposti sama. V USA lidi jako Trump mají globální emise v piči. Dokud bude planeta pohromadě budou podporovat výrobu aut... V USA opět po změně zase stoupl prodej aut s vysokobjemovým motorem. Oceány denně křižují tisíce lodí které produkují co2 atd. V množství jako malá města. Tím že budeme jezdit na proud se prostě začínat nemá. Za to ovšem EV auta nemohou jsou jen nástroj v rukou hlupáků a arogantních architektů neobolševismu. Výrobci dělají co vždy... Přizpůsobují výrobu situaci. Musí. Podle mě je to celé slepá ulička. Věřím v plyn, vodík a hybridní ústrojí v provedení alá tojka diesel a benzín. Autonomie a Elektro dává smysl hlavně v nákladní dopravě. Do konce si ani nemyslím, že v roce 2030 budou elektrické vozy tvořit více jak 20% ze všech aut v EU. Pokud nás na to nečekají evropské masivní dotace jako v Norsku. Btw myšlenka plugin hybridů se mi líbí. Pro lidi s mým profilem tras atd. To dává celkově smysl. Ale to už je trochu mimo téma EV a emisní buzerace. Trh s ojetými elektromobily poprvé dobře ilustroval výprodej taxíků v Amsterdamu. Naštěstí se to povedlo protože Nizozemsko podporuje novou dobu. A je bohaté. Jak se asi líbí rozvoj Elektro aut zemím kde benzín stojí 7,- litr a jsou existenčně závislé na ropném průmyslu. Pokud těžba poklesne Arab zaleze zpátky na velblouda do stanu s čajem... Tak nestabilní region to bude nádhera. Představa plně elektrické společnosti bez jádra?:) To už tu bylo středověk. Vše vypěstovat lokálně. Vyrobit také. Dejme tomu, že tehdejší lidskou sílu nahradí proud. To bude ráj. Jezdit po světě bude zase jenom smetánka a lůza bude makat a udržovat doma oheň...

Takový svět chceš vousatý Che Guevaro v tričku love planet peace? Já ne a elektromobil ho zatím pro mě symbolizuje. Stejně jako hákový kříž nacismus. Ten symbol sám o sobě odporný není. Jen to co většinově symbolizuje. Nee dotacím nee šíření EV pomocí pobídek a dotací. Ne hypu kolem. Nechme trh ať si je přebere a lidi ať se rozhodnou kam vykročit.
-
Komentář upraven 15. 2. 2020, 12:27:52

reagovat
krab
15. února 2020, 12:57
1

Ty jsi to pořádně rozepsal... V zásadě s tebou souhlasím. To vyznění by snad nemělo působit, že jsem se s EV auty smířil, respektive, ano asi smířil. Zdá se mi, že je tak trochu hloupý nadávat na to jak EV auta (ne) fungují. Ale můj vztah k tý politický omáčce okolo je stále stejný. Ty nápisy "Zero emission" na Leafu si prostě můžou strčit do zadku, protože realita je jiná.

Pak je tu další pointa, že tenhle typ aut vážně nemůže mít do budoucna každý a budou spíš výsadou těch bohatších, kterým budou fungovat jako šikovný a zajímavý doplněk vozového parku. To vidím sám na sobě (teda ne, že bych se chtěl počítat mezi tu bohatou populaci), ale statisticky vzato, když vezmu lidstvo globálně, určitě patřím k těm bohatším, kteří taky mají i kdyby v zásadě nechtěli docela velkou konzumní spotřebu (nejen dobrého alkoholu po večerech...).

O ojetým Leafu udělám test do garáže a potřebuju si v týdnu ještě pozjišťovat nějaké informace. Tak jak funguje, tak je to auto, který bych za prachy nechtěl, i když by patřilo k tomu úplně nejlevnějšímu co ve světě EV jde koupit. Ten dojezd je prostě malý. Je to moc velkej kompromis a jakmile ta kapacita 24kwh baterie ještě klesne dál časem, bude to úplně k ničemu.

Co mě ale zajímá jsou BMW i3 , možná s tím range extenederem, nevím... Pro lidi, co nemají jak doma nabíjet jsou EV auta obecně nevhodný si myslím. Takže jsou vhodný jen pro lidi co bydlí v domku někde ve městě nebo na vesnici za městem a během všedního týdne jezdí kratší trasy. Prostě za den dají cca 100km , možná 150 , víc typicky ne. A budou každou noc auto dobíjet nebo každou druhou noc, jak jim to vyjde. A mají ještě další auto jako rodinné na delší výlety a pak třeba další jenom jako pro radost, prostě sporťák.

Co mi Beastare dává docela smysl je, když se někdo kdo bydlí v domku někde za Prahou rozmýšlí jaké druhé auto koupí na pojížďky mezi školou, školkou, domovem, nějakou kanceláří, nákupákem a třeba fitness centrem. Často vidím, že lidi dneska na tyhle účely používají hodně často naftová SUV. Což je zbytečný. Myslím si že vhodně vybraný EV auto v nějaký rozumný ceně nebo podmínkách leasingu/operáku je dost možná už v dnešní době ideální. Jako, že už to není jako to bylo před ještě pár lety, kdy bylo EV auto volba jen několika "pošuků", kteří tomu fandili a chtěli to vyzkoušet.

Já si myslím, že jednou možná nějakou tou BMW i3 ojetou i můžeme doma nahradit to naše ojetý MiTo. Který mimochodem furt bezproblémově funguje...

Jenda_K
15. února 2020, 17:37
0

S myšlenkou na pořízení EV koketuji už několik let, hlavně vzhledem k tomu že přes týden většinou jezdím po ČB a blízkém okolí, kde by mi omezený dojezd stačil, bydlím v RD takže nabíjení také není problém. Před lety jsem skoro koupil Tazzary Zero.
Prohlížím nabídky od Protechu na Smarta EDFiat e500, pokukuji i po té I3 REX abych nedopadl jako ta Tesla od Eonu ve středu na dálnici D3. Ale když začnu počítat, tak je to pořád ekonomický nesmysl a doufám že na poskakování po městě mi ještě chvíli vydrží Mitsubishi Colt v LPG s nákladama 0,9 Kč/km v palivu. Potom to vidím na nějakého plug-ina.

Ka
Karda
15. února 2020, 20:57
0

No, někomu už to může dávat smysl i ekonomicky http://notebookblog.cz/ostatni/auta/koupil-jsem-si-elektroauto-a-ano-jsem-stale-pri-smyslech/

Uvidíme jak se situace vyvine za pár let.

krab
15. února 2020, 23:22
0

Dík za ten odkaz, je to zajímavý a docela i se s tím dá souhlasit. Koupil tedy nakonec Ioniq 28kwh za dobrou cenu, to je to auto s kterým jsem ve 2018 strávil 14 dní a je to lepší než první leaf, ale zázrak taky ne. Výkon to tolik nemá, podobně jako Leaf a dojezd taky nebyl hitparáda. Ale za dobrou cenu je to možná ok.

Mě to zatím nějak v hlavě vychází tak, že by mě (pokud vůbec) EV oslovilo, tak něco co má kapacitu baterii aspoň 40 kwh. Ale taky bych za to nechtěl v budoucnu dát jako za několikaletou ojetinu víc než 500. Asi by se mi líbilo BMW i3 S. Já si ale počkám až udělá nějaký bláznivý EV Alfa Romeo :) Pár let ještě počkám a uvidíne co na trhu bude... ale může to být v budoucnu fakt zajímavý.

VK
VK
15. února 2020, 12:28
-10

Na co se asi vsadit dá a co mě těší, je definitivní ústup manuálních převodovek do muzea technických kuriozit. Kam koneckonců už asi půlstoletí po právu patří.

reagovat
PepaSFI
15. února 2020, 17:35
4

nesprávně se na to díváš. Manuální převodovky neustupují proto že by se nějak přežily ale proto že s nimi nejde spojit ty další funkce který všichni strašně potřebujem aby za volant mohli i úplní trotli a nemehla a ignoranti. Já bych do autoškoly zařadil výuku s nesynchronizovaným manuálem. Aby všichni pochopili že řízení není žádná sranda. Znám lidi kterým bych nesvěřil vyplnění křížovky o deseti řádcích ale v autě dokážou jet plynuleji než kdekdo s automatem, protože se to naučili na traktoru nebo hovnocucu V3S.

VK
VK
15. února 2020, 18:15
-5

Hejt na automat tu už dlouho nebyl - samo o sobě doklad posunu autíčkářského světa. Ale je to naopak, kdyby nemuselo být 90 % náplně autoškoly rozjezd a udržení automobilu v pohybu, mohlo by se cvičit, jak reálně jezdit. Včetně takových věcí, jako předjížděcích manévrů, základů školy smyku a podobně. V reálném provozu to samé. Koneckonců celá ta láska k manuálu je nějaká kombinace pozérství a neochoty vystoupit ze zaběhaných kolejí. Nic víc.

krab
15. února 2020, 18:21
4

Ha ha... tvůj klasickej hejt na manuál. Doporučuju shlédnout na youtube carfection a film "manuals matters" a tam to snad pochopíš.

Já taky vnímám, že pro běžné konzumní auto nepotřebuju manuál, kolikrát je to i špatná volba a automaty různých typů prostě dávají v těch autech větší smysl. Ale co se týká sportovních a terréních aut, tady naopak vyloženě cíleně chci mít manuální převodovku a klasicky tři pedály.

VK
VK
15. února 2020, 18:33
-1

Co se týče sportovních aut, automat je rychlejší. Co se týče terénních, měničový automat s prokluzem-násobením momentu při nízkých rychlostech je přesně do terénu určen.

PepaSFI
15. února 2020, 18:35
2

Subaru Impresa už má jen automat. Prostě proto že k manuálu asistenční systémy nepřipojíš. Že to býval etalon sportovního auta? Hmm a koho to zajímá? Pár set pošuků. Jenže je potřeba prodat milion aut lidem co jsou rádi že najdou kde to má kliku u dveří.

krab
15. února 2020, 19:13
7

VK - proto si pusť to video od Henryho Catchpola na carfection a tam to přesně vysvětluje z čeho pramení radost řadit. A je to i základní dovednost ovládání stroje.

O rychlost tu příliš nejde, jde o součást zážitku z řízení auta. Proto se manuální převodovky do některých sportovních aut ještě montují. Jsou zákazníci, kteří si je stále přejí

Irwinek
16. února 2020, 09:23
6

VK - Zase jeden, co neumí řadit :-D

ToMyx
18. února 2020, 16:28
1

VK: Ale no tak, tohle je zase klasický hejt jako obvykle. Co takhle potřeba některých řidičů mít radost z dovednosti maximálně ovládat auto, hrát si s ním nebo se v tom dokonce zlepšovat?? Stejně tak jako každý nepotřebuje honit setinky, do velkoměsta, do rodinného kombi ...do kapsle z A do B se automat a jeho deriváty hodí víc. Neexistuje jediné univerzální řešení pro všechny, jedině mít pro každou příležitost jinou káru :-D

ransom
15. února 2020, 18:22
12

Ten Leaf je v první řadě designérské dílo arcibuzerantovo. Tfujtajbl. Snad ještě v černé se dá skousnout.

Možná jsem zmiňoval, že jednoho z prvních majitelů Leafu znám osobně. Je to nadšenec do všeho nového a taky sběratel dotací. Takže je ve výsledku naprosto spokojený. Protože jezdí denně 2x20km a nabíjí ze svých solárů. Ty soláry si zařídil v době, kdy byly nejvýhodnější smlouvy na výrobu sluneční elektřiny. Takže dostává dodnes zaplaceno padesát halířů za každou vyrobenou kWh, i kdyby měl na ty soláry připojený přímotop na zahradě a pouštěl to do luftu. Vlastně inkasuje za to, že jezdí. To není špatnej kšeft. Jemu konkrétně se to auto na baterky kurevsky dobře zaplatilo.

Jinak vůbec nic proti elektrice. Jsem vzděláním silnoproudař, znám všechny technické problémy a nástrahy líp než většina diskutérů na všelijakých fórech. Jsem přesvědčený, že by nebyl problém POSTUPNĚ přetvořit energetickou síť tak, aby si s nabíjením těch jezdítek poradila. Akumulovat přebytky, řídit nabíjení synchronizovaně s různým stupněm přednosti. Opravdu ne každý nutně potřebuje nabíjet expresně, dá se to zařídit klidně i příplatkem za větší příkon pro rychlonabíjení, levnější sazbou mimo špičky, stejně jako u všech jiných spotřebičů. Prostě v ryze technickém principu to není blbost. Jenomže stejně jako každá věc to potřebuje spoustu času na vývoj a postupné zavádění v horizontu třeba několika desítek roků. Ani pára, ani spalovací motory se tu taky neobjevily ze dne na den.
Osobně si myslím, že v budoucnu možná dostaneme kromě lepších akumulátorů nebo palivových článků i nějaké nezávislé energetické minizdroje. Na bázi, co já vím, izotopových generátorů nebo čistých termonukleárních minireaktorů. Co z toho ale přijde a co jsou fantazie... Nic není nemožné, ale ani propachtované a věštit budoucí ráj nebo peklo je nesmyl, protože o reálné budoucnosti víme stejně prdlajs. Takže teď a tady stejnou měrou vrtím hlavou nad bezbřehým optimismem zelených mozků i nad bědováním staromilců. Na celé věci je šílený a nebezpečný jen a pouze ten bolševicko-nacistický systém nařizování, dotací, zákazů a trestů. To je opravdová antislužba jakémukoli skutečnému pokroku.

reagovat
Jenda_K
15. února 2020, 18:43
0

O jmenovaném pánovi vím a jen pro upřesnění za každou kilowathodinu vyrobenou v fve dostává dneska asi 14 korun a pokud ji nedokáže využít například pro dobíjení Leafu dostane za prodanou ještě cca 50 haléřů.

Jimi
15. února 2020, 19:17
0

Ty minizdroje- je jedno jakým způsobem fungují- je schodná cesta, akorát je problém pro "bohaté světa", jak z toho vytřískat majlant. El-mobilitu vnímám jen jako přechodnou fázi a zkoušku, co si necháme líbit. Zajímavé, že pravidla určuje někdo, koho nikdo nevolil a nikdo normální nechce. Možno by jenom stačilo se tomu celému systému postavit, pokud to ale není celé podplacené...

PepaSFI
15. února 2020, 19:27
0

já se právě bojím toho že vůbec nejde o pokrok ale jen o přesun peněz. Podobně jako se solárama. kdyby si tam neprolobovali výkup za nehoráznou sumu, kolik asi by těch elektráren stálo?
S tou elektromobilitou to vidím podobně, spousta potíží by se dala vyřešit, jenže mám pocit že se na to jde úplně špatně.EV je ideální pro kratší cesty na pravidelných trasách. Spoustě lidí by na jízdy do práce a na běžné věci stačil i skůtr s dojezdem 70km nebo tak nějak odpovídající auto. Fiat 500e stál nesmysl, ani se tady neprodával a už se myslím nedělá. No jsem zvědavej jak půjde na odbyt elektrickej mestochod od škody. Ta dotovaná cena už se blíží snesitelnosti, jenže kolik lidí bude ochotno jezdit v připrcatělým miniautě?

ransom
15. února 2020, 19:33
1

A co když na tom elektronesmyslu má největší zájem sám automobilový průmysl? Copak si největší tahoun hospodářství nedovede nic vylobbovat?
Podle mého je to v první řadě v jeho zájmu. Necháme si uzákonit elektromobily a ty pak lidem budeme draho prodávat. Vymýšlet každý rok nové, neokoukané a "stále lepší" modely na starém principu už moc nejde, vylepšovat se dá už jen zábava na palubě a emise pod kapotou. Prostě zajištění monopolního kšeftu na další roky pro dominantní výrobce. Odbyt, odbyt, odbyt. A ne že jim politici házejí klacky pod kola.

Csaba
15. února 2020, 21:42
3

Nějak si neumím představit že by šéfové megafirem typu BMW, M-B, VW a pod. dobrovolně vyhazovali miliardy eur oknem. Jsou k tomu nuceni idioty z Evropské komise a dalších orgánů toho socialisticko-ekoteroristicko-multikultifanaticko-genderového spolku mongoloidů.
Vygumovaní dementi si v evropském parlamentu odhlasují že kruh bude hranatý, voda hořet a sníh pálit a vy, šéfové firem a zaměstnavatelé milionu lidí to prostě zařiďte jak chcete, nám je u řiti kolik vás to bude stát. A jestli to nezařídíte včas a v daných intencích, nechtějte vidět ty pokuty. Takhle to dnes funguje, ideologie mají drtivou převahu nad zdravým rozumem :(
Ano, EV by asi šly uzákonit, ale lidi je nekupují a kupovat prostě nebudou, když stojí o kolik? 40% víc než porovnatelné klasické alternativy. Zase tak bohatí lidé prostě nejsou ani na tom "vyspělém Západě", natož jinde.
V životě nepochopím proč se šéfové velké německé trojky nechávají jebat tou číčou Merkelovou a jen tupě přikyvují. Měli by se za ní vypravit a vysvětlit ji že autíčka na baterky jsou cesta do pekel, že direktivy nezmění přírodní/fyzikální zákony a že jí na ty elektrosráče kašlou. A že jestli se jim dál bude amatérsky srát do byznysu tak ty fabriky prostě zavřou, svoje miliony si užijou na nějakém karibském ostrově a jí zůstanou jiné miliony a to propuštěných a nasraných dělníků/voličů.
Ale proč já se divím že se šéfové automobilek nechávají buzerovat vypatlanou Merkelovou, když ona a další premiéři, prezidenti a jiné "elity" se pravidelně nechávají jebat 16 letou fanatickou píčou... :(

PepaSFI
16. února 2020, 10:42
1

a co když je to přesně o tom? Rozdělit automobilový průmysl na ty co na to mají a ty co padnou? Co když ti velcí hráči tuší kam to směřuje nebo se dokonce na tom podílí? Tím nemyslím horizont několika let ale dejme tomu polovinu století. Některé automobilky už se připravují na to že za pár let už nebudou spalovací auta dělat, pak bude pár let než vychcípou ojetiny a jsme tam. Že pár lidí nebude mít čím jet do práce? No a koho to zajímá? Takový člověk si stejně koupil nějakou zoufalou ojetinu nebo lowend Dacii a za dvacet let s tím najel 150 tisíc.

Csaba
16. února 2020, 12:03
0

Na spiklenecké teorie já nikdy nebyl :-)

gramo
16. února 2020, 14:14
0

Myslím, že světový automobilový průmysl se z našeho evropského ekopokutami pokřiveného trhu nezhroutí. Jen když čtu radostné zprávy např. o tom, jak Mazda vyvíjí nový řadový šestiválec, říkám si, jestli se ho tady v Evropě dočkáme.

CZmisak
17. února 2020, 12:44
0

Ono je to možná trochu tím, že my jako EU trh už nikoho zvenku nezajímáme. V IT to tak bylo vždycky a jak se z auta částečně stává IT prvek, přechází ten trend i sem.

D
D
15. února 2020, 21:40
0

Leaf I. generace jsme meli pred nekolika lety dlouhodobe zapujceny ve firme. Jak zakladni verzi, tak i nejakou vylepsenou s o neco vetsi kapacitou baterie. Prislo mi to celkem v pohode auto. Ja nejaky velky zastance elektromobility nejsem. Ekologie mne rozhodne neni lhostejna, ale mnohem dulezitejsi nez jen emise z provozu je celkovy zivotni cyklus vyrobku vazne netusim, jak na tom elektromobily jsou v porovnani s konvencnimi vozy pohanenymi spalovacim motorem. Nicmene u nas ve firme by to zrovna smysl davalo, nakonec se ale ujalo jen par elektrickych minidodavek nissan NV. U nas totiz dost auta na spalovaci motory trpi, kvuli exttemne kratkym jizdam po perimetru podniku, castemu startovani atd. Vetsina aut za cely svuj zivot nikdy totiz nema zahratou ani vodu na provozni teplotu natoz pak olej. Vetsinu postrovaci flotily tvori Fabie II nebo III s temi nejmensimi zakladnimi atmo benziny, ale i tak je to pro ne hruza. Vsechny vady motoru htp i novych mpi se tady projevuji jiz po nekolika desitkach tisic km, nekdy i drive. Polovina aut jezdi s rozsvicenou kontrolkou motoru. Pak mame jeste celou radu "lepsich" vozidel, treba kvuli specifickym pozadavkum na prostor nevo pruchodnost terenem a ty nas autoprovoz z mne nepochopitelneho duvodu nakupuje dokonce s naftovym pohonem, ktery tygle postrky zvlada jeste mnohem hure. My konkretne na oddeleni pouzivame postarsi RAV d4d 100kW, ktera jeste nema DPF, ale i tak motor pri najezdu jen cca 50t km zazil tolik studenych startu, co lecktere motory ani pri desetinasobku ne, takze bych ho vazne vykupovat navzdory nizkemu najezdu nechtel. Ty oddeleni, co dostali nove auta, travi kazdy tyden tim, ze zcela zbytecne jedou asi 70 km po dalnici tam a nazpet, aby zregenerovali DPF, a to mi prijde opravdu na hlavu. Takze si myslim, ze je fajn, kdyz vude na trhu pro ruzne typy aut alespon jedna EV varianta, prace pro velke podniky, kde vetsinu sveho zivota auta travi jizdami ne delsimi nez 5 minut.

reagovat
Csaba
15. února 2020, 21:49
0

A nebylo by lepší a ekologičtější ty "extrémně krátké jízdy" prostě zrušit? Vymyslet takové řešení které by jejich nutnost/potřebu negovalo? Nebo jednoduše jít pěšky případně sednout na kolo? :-)

D
D
15. února 2020, 22:49
0

:-). Některé určitě ano, část je bezpochyby daná trochu "zpovykovanosti". Ale většina bohužel ne, ať už kvůli věcem ,co vozí s sebou, celoroční nutnosti takové cesty podnikat bez ohledu na počasí a nebo čistě z bezpečnostních důvodů, protože se v značné části území nesmí pohybovat osoby volně.

Csaba
15. února 2020, 22:54
0

Jasně. Přesně pro takový režim a provozní podmínky jsou elektromobily určené a ideální, to bezesporu. To je jedna z velmi velmi mála situací kdy opravdu dávají smysl.

Jaromír
15. února 2020, 22:37
1

Můj nejoblíbenější elektromobil je obří náklaďák, který je podle mě nejekologičtější vozidlo, jaké vlastně z elektrického vozítka můžete mít. Nahoře v lomu naloží cement, sjede dolů, rekuperuje, vyrobí víc elektřiny, než kolik jí spotřebuje, když jede prázdný nahoru. Za rok prý ušetří až padesát tisíc tun nafty.

https://www.autoblog.com/2019/08/26/edumper-electric-mining-truck-self-charging/

Co by mohlo být zajímavé je využití malých elektrických autonomních vozítek v městech jako taxi služba. Neplatíš taxikáře, neplatíš benzín. Razantní pokles ceny za službu, razantní pokles zpěvu pod okny.

reagovat
gramo
16. února 2020, 14:07
0

Už ta elektromobilní budoucnost začíná trochu pokulhávat....
https://vtm.zive.cz/dosly-baterky-jaguar-zastavi-vyrobu-elektromobilu-problemy-ma-i-audi/a-202472
-
Komentář upraven 16. 2. 2020, 14:18:16

reagovat
Caddy
17. února 2020, 09:32
2

Ja jsem trochu zvlastni typ. Mam rad poradna velka auta s V8 a jsem tak trochu staromilec. Na druhou stranu ale miluji modereni technologie a gadgety. Mam nejradeji auta z 50.–60. let, ale na druhou stranu me serou analogove pristroje. Proc to rikam? No protoze, pres vsechny me touhy a vztahy ke starsim americkym autum, mam rad i ty elekromobily. Libi se mi, jak to jede a ze odpadaji jakekoli neduhy i vycitky s jezdenim kratkych tras po meste se studenym motorem. Abych si nejaky poridil, je vlastne jen otazka financi. A toho, ze bych nemel kde nabijet mimo verejne nabijecky. I kdyz muj typicky najezd je tak 10–15 km v jednom dni, pokud jedu jen do kancelare, nakoupit, ci zkratka jinak po meste. Takze pokud jednou az dvakrat za tyden pripojim auto u Globusu a dam si tam obed ci nakoupim, resilo by to asi skoro vse. Jakmile jedu nekam ven, vzal bych si opravdove auto. Takze pro me idealni kombinace, jen na to mit. (A starsiho Leafa bych neshanel jen proto, ze je proste tak hnusny, ze bych tim jezdit nechtel kvuli vzhledu). A to nemluvim treba o partnerce, ktera tech 10–15 km po meste najede kazdy den, ne jako ja, ze vyjedu treba dvakrat–trikrat do tydne. Stoji to spoustu benzinu, protoze ve meste to (zvlast studene) zere vice, autu to vubec nesvedci, ji taky tolik ne, protoze zvlast v zime, nez se ohreje, je uz v praci...
Zasadni problem s pristupem k elektroautum vidim v te klasicke cernobilosti videni sveta. Bud je nekdo pro a tlaci to na silu...no anebo proti a pak je elektrika uhlavni nepritel. Lidi pritom nedokazi nejak pochopit, ze kazde ma sve vyuziti, ve kterem je to proste lepsi. Nejen, ze to maji jinak ruzni lide, ale i jeden clovek v ruznych situaich. Takze elektro je perfektni doplnek k ostatnim pohonum a zalezi jen na tom, jak komu vyhovi v jeho potrebach. A cim vice moznosti, tim lepe. Spatne je jen cokoli tlacit nasilim na neci ukor.

reagovat
krab
17. února 2020, 12:57
1

Díky za fajn komentář a vlastně všem za podnětný komentáře. V podstatě to moje zamyšlení berte jako reakci člověka, který je co se týká technologií vlastně docela konzerva a nejsou úplně mým koníčkem. A auta mám rád stará, benzinová, pokud možno co nejvíc mechanická. Jenže jak Caddy říkáš - během týdne mám dost pojížděk v rozmezí 10 - 50 km , na delší trasy se vydávám vlastně spíš jen o víkend anebo v pátek odpoledne, když se jedu někam projet sporťákem jen tak pro radost... A práce dovolí, že to zabalím brzo.

A i mě, člověku co má rád vrčení motorů najednou svitlo v makovici, i s obyčejným starším Leafem, že je vlastně pro moji situaci velmi vhodný. Ale usoudil jsem, že než kupovat nejstarší Leaf, i3, e-Golf, Focus electric atd.. v těch cenách co už se dnes umí pohybovat pod 300 tisíc ( tedy i3 spíš 400) , tak si ještě počkám. Jsem optimista v tom, že ta auta budou rychlým tempem vylepšovat své schopnosti. A jistě se na trhu ojetin budou cenově propadat jako takřka každé auto. Jaký elektromobil časem vybrat, na to je ještě čas.

Co mě ale každopádně vadí a vyjádřil jsem to i v textu jsou politicky motivovaný snahy do elektroaut "nutit" běžnou veřejnost. Je svinstvo daněmi a jinými nepříjemnostmi buzerovat život obyčejných lidí, kteří jezdí v 10-20 let starých ojetinách na benzin nebo naftu. Jezdí v nich prostě proto, protože 95% z nich na lepší nemají. A tak nemůžou mít logicky na elektroauta, které je nota bene skutečně jen jako doplněk vozového parku domácnosti, ne plnohodnotný automobil. Prostě může fungovat jako druhé, třetí auto v rodině, nic víc.

Caddy
17. února 2020, 16:39
0

Jojo, presne tak. Jakakoli deformace trhu, restrikce, nuceni, dotace...je proste spatne. Ale za to technologie nemohou, lidi si stejne podelaji sebelepsi myslenku pokazde sami...

Jeste dodam (nenapsal jsem to hned), ze u me maji elektrovozy docela dobrou pozici jeste z jednoho duvodu: Mam rad poradna auta. Velka a s opravdovym motorem. Ale pokud nemohu mit V8 nebo aspon sestivalec, kdyz je nejhur, tak nez trpet ctyrvalec (fakt je nemam rad a nechci) nebo dokonce naftu, tak to je to elektro razem uplne jiny svet. Ono lidi srovnavaji zpravidla s nejluxusnejsimi auty, protoze tomu odpovida cena a tim i zamereni vetsiny vyrobku. Ale pochybuji, ze kdyby mel nekdo vedle sebe Fabii se spalovakem a tu samou na elektro, ze by sahl po te prvni (samozrejme za predpokladu dalsich aspektu zminenych vyse – potreba vetsiho dojezdu, moznosti nabijet atd.)... Zatimco vybirat mezi nejakym slusnym V8 autem a elektrikou uz tak jasne ne ni, spis naopak :)

Vapno92
17. února 2020, 13:04
3

Môj názor je taký, že ľavičiaci jedného dňa privedú tento svet do záhuby. A desí ma, koľko mladých ľudí sa aktívne hlási ku krajne ľavicovým ideólógiám. Socializmus už nemá červenú farbu, on je dnes zelený...

reagovat