načítám data...

Ze Zlína až na solná jezera aneb jak se u nás zrodil pravý IndyCar

18. června 2017, 07:22 9 komentářů Vojta Dobeš Historie

Hotrodding bují i u nás! Ve Zlíně vznikla v dílně Stanleyho Chavíka úžasná replika amerického závodního stroje ze třicátých let.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když jsme byli u Stanleyho Chavíka naposledy, byli jsme tak unešeni z jeho “Forda dvaatřicítky” postaveného ve stylu tradičních hot rodů, že jsme se možná až příliš málo věnovali ostatním zajímavým strojům v jeho “Speed Shopu”. Ale možná je to nakonec dobře. Dalo nám to totiž skvělý důvod se do kouzelné dílny ve Zlíně, kde se zhmotňují sny malých i velkých kluků, vypravit znovu.

Tentokrát na nás opět čekal již známý hot rod – velkolepé projekty si žádají i velkorysý časový rozvrh – ale nás zajímalo jiné auto. I to jsme tu viděli před rokem, jenomže tehdy nevypadalo tak, aby nás, laiky, doopravdy zaujalo. Byl to jen rám s na žluto natřeným motorem a kusem karoserie. Vedle téměř hotového hot rodu nepůsobil pro člověka, který není nadšencem do starých závodních aut, nijak extra výjimečně.

V téměř hotovém stavu už je to ale něco úplně jiného. Štíhlá, karoserie natřená pastelově zelenou barvou evokuje spíše Bugatti než hot rod, čtveřice karburátorů Stromberg a nablýskané výfuky naznačují, že se bude jezdit rychle, a detaily od ručně vyráběné masky přes krásně čalouněný interiér naznačují, že se tady nešetřilo časem, úsilím ani penězi.

A co že to vlastně je? Nejstručněji řečeno – závoďák. Starý závoďák. Tedy vlastně úplně nový, ale postavený podle starého a s použitím spousty opravdu starých věcí. Chcete to přesněji? Pak vězte, že se na okolních fotkách díváte na jednu ze zhruba dvou existujících replik Buicku Shafer 8, závodního speciálu pro IndyCar, postaveného v druhé polovině třicátých letech legendárním americkým závodníkem Philem Shaferem.

Možná bychom se ale měli zastavit u slova “replika”. Ono má totiž jisté negativní konotace, se kterými si Staňův “Shafer” nezaslouží být spojován. Když se řekne replika, obvykle si představíte cosi, co je vyrobené z laminátu, postavené na rámu čehosi, nápravách z bůhvíčeho a uprostřed trůní motor vyhrabaný kdovíkde. Celé to s originálem mívá společnou tak možná siluetu a zpracováním připomíná mnohem spíš zahradní traktůrek postavený ze starého Spartaku než vzácného veterána.

Tohle auto je ale něco jiného. V Americe pro takové výtvory používají slovo “recreation”, tedy “znovuvytvoření”. Základem sice byly podobně jako u replik vnitřnosti z jiného auta, ale šlo o stejné vnitřnosti, které použil i Phil Shafer k postavení svých závoďáků. Tedy řadový osmiválec Buick o objemu 284 kubických palců a nápravy z dobového Buicku Roadmaster. Kromě těchto zásadních komponent byla použita taktéž dobově odpovídající třístupňová manuální převodovka od GM a rozličné drobné díly, ať již původní (budíky) nebo moderní kopie.

A z čeho že je rám a karoserie? Vy, kteří jste četli minulý článek o Stanley Chavíkovi a jeho dílech, už asi tušíte. Z plechu. Prostě z plechu.

Ten chlap prostě vzal tabule plechu (nebo jak se dneska plech kupuje?), vercajk a spoustu času - a udělal z toho zatracenou formuli ze třicátých let. Viděl jsem fotky, viděl jsem to auto v různých fázích rozestavěnosti, viděl jsem téměř finální produkt a možná se mi dokonce podaří vidět i kompletní stroj, než odpluje za oceán (ale o tom až později). A pořád tomu tak úplně nerozumím. On prostě udělal auto.

Stálo to spousty času, úsilí a samozřejmě také nemálo peněz. Nejnáročnější ale bylo zjistit, jak vlastně původní Shaferův Buick vypadal, a poshánět to, co se ve zlínském “Speed Shopu” vyrobit zkrátka nedá – od repliky dobového volantu přes odpovídající kola a pneumatiky až po plány a rozměry. Část z nich poskytl Corky Coker, majitel známé společnosti Coker Tires, která vyrábí dobové pneumatiky na stará auta.

V tuhle chvíli se možná ptáte, co se dá v Čechách (respektive na Moravě) dělat s americkým závoďákem pro americké závody ze třicátých let. Na silnici s takovou věcí nemůžete, protože i kdyby to nebyla replika, původní stroj zkrátka neměl značky ani oprávnění jezdit po silnici. Závody, na kterých by se dal dobový IndyCar využít, se u nás taky nejezdí. Tak co s tím?

Odpověď je stejně jednoduchá jako “prostě to vyrobil”. A podobně šílená. Někdy v době, kdy budete číst tento článek (nebo nedlouho poté), bude Shafer 8 naložen v kontejneru a poputuje do domoviny svých předků. Stanley se totiž chystá do Kalifornie, kde se chce vydat na cesty po slavných místech, kde se psala historie hotroddingu a amerického závodění. A svoje dílo vezme s sebou. Má v plánu koupit si postarší Chevy Suburban, vlek a vyrazit s “osmičkou” na přehlídky hot rodů, závody a samozřejmě také na ta úplně nejzásadnější místa – na vyschlá solná jezera na jihu Kalifornie.

Za pár měsíců se tak bude ve Zlíně vyrobený americký závoďák nejspíše prohánět po bílých pláních solného jezera El Mirage nedaleko Los Angeles, po místech, kde se ve třicátých a osmdesátých let rodil hotrodding.

Zpátky do Česka už se dost pravděpodobně nevrátí – součástí plánů je i jeho prodej, který by měl posloužit ke splnění dalšího velkého snu, o kterém jsme psali už v minulém článku, totiž založení americké pobočky firmy Hot Rod Chavík.

A my se pokusíme vás o tom všem informovat. A možná ještě stihneme vyrazit do Zlína, abychom napsali o dalších zajímavých věcech, které tam vznikají…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Arutoro .357
18. června 2017, 09:30
0

Nezměrný obdiv a závist v dobrém slova smyslu!

reagovat
Br
Breakthru
18. června 2017, 11:03
2

tady už se stírá rozdíl mezi černým řemeslem a uměním....

reagovat
zimbic
18. června 2017, 14:16
0

Velká poklona pro pana Chavíka jeho práce je umění.

reagovat
Picklenose
18. června 2017, 21:39
0

Dokonalost, čistá dokonalost. A mimochodem moc pěkný fotky!

reagovat
krab
18. června 2017, 22:32
0

Jak se říká, "Goldene Tschechische haende" :) Zkrátka precizní práce, kterou jen tak někdo neumí. Myslím, obecně naši renovátoři zasluhují obdiv a jsem rád, že se jim tu věnuje prostor.

Postavení takového hot rodu neskutečně obdivuju i kvůli tomu, jak je to vlastně jednostranně zaměřené auto a nedá se s ním jet kamkoli. Bohužel.. Ať dělá majiteli velkou radost, splní si svůj sen a novému majiteli ať plní to samé, hlavně aby s ním jezdil a nenechal jen zavřené v soukromé sbírce...

reagovat
C70C
19. června 2017, 09:51
1

Asi tak trošku borec. A já si jdu sebrat čelist ze skladu, kam mi spadla.. tady jdou nahoru nejen palce.. (tím dalším myslím samozřejmě obočí.. co jinýho )

reagovat
Xcriss
21. června 2017, 22:50
1

1) TOHLE JE KU*VA AUTARINA!!!
2) Na Petrolicious s tim!
3) Tu Panteru bez koncoveho dilu vyfuku bych moc moc chtel slyset :D

reagovat
St
Stanley Chavik
25. července 2017, 16:36
2

Oóó Děkuji za ty obdivy a uznání moc mě to těší a jsem neskutečně spokojený kdy čtu Vaše komentáře.....

reagovat
Safa
01. února 2018, 21:27
0

Tak jsem tě teď, milý Stanley, viděl v televizi. Seš nehorázný borec. Tímto zdravím do rodného Zlína! :o)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem