načítám data...

Z herního simulátoru na silnici

Od vývojového střediska značky Volvo by člověk očekával vážné tváře, soustředěné ticho rozbíjené jen klikáním myší. Jsou tu ale i docela jiná místa.

zobrazit celou galeriiTechnika: Z herního simulátoru na silnici

Před časem jsem měl příležitost promluvit pár slov s vývojáři automobilky Volvo. Očekával jsem nezáživný rozhovor plný čísel, která nám, běžným smrtelníkům, nic neřeknou. Trochu jsem se bál, že ač jsou to lidé jistě zajímaví a samotný proces vývoje nového auta je pro nás všechny fascinující, nakonec nebudu mít dost materiálu pro článek, který by vás mohl bavit.

Jenže chyba lávky. Namísto světlého severského openspacu s úhledně srovnanými stoly z recyklovaného plastu z oceánů a veganskými počítači na mě pánové mluví z prostoru, který bych nejlépe popsal asi jako hráčské doupě. Temná místnost plná různé prapodivné techniky, sci-fi obleky, brýle, spousty obrazovek, kde se místo tabulek dějí věci. Věci ve 3D.

Foto: Volvo

Mé motoristické nadšení naplno propuklo pochopitelně autoškolou. Ten první den za volantem autoškolní Fabie si pamatuju docela živě. Auto bylo ošklivé, Fabia 1.0 Junior přestavěná na LPG zaručovala, že až se naučíme ovládat toto, zvládneme už cokoli. Byli jsme tam dva studenti – já se trochu bál, ale můj kolega působil naprosto suverénně. Prohlásil, že už najezdil spousty hodin v Need for Speed a že to tady pro něj bude jen formalita.

Některé jeho manévry mi pravda přišly i v bezpečí cvičného plácku poněkud podivné, ale co já o tom mohl jako nováček vědět, že.. Ale i instruktora jeho počínání zaujalo a po zevrubném šetření se ukázalo, že král počítačového simulátoru netuší, že je možné volantem otáčet víc, než půl otáčky do každého směru. A tehdy mi poprvé došlo, jak je svět virtuálního motorismu vzdálený tomu skutečnému. Přenést reálné auto do virtuálního herního prostoru vyžaduje od hráče jistou míru pochopení, shovívavosti a představivosti. Svět se však očividně od dob mé autoškolní výuky výrazně posunul, jak si za chvíli ukážeme.

Foto: Volvo

Zpět ale do Švédska. Jestli mě totiž něco skutečně překvapilo na pracovním prostředí zdejších vývojářů, byla to absence vzorků. Jistě už jste nějaké obrázky z takových kanceláří viděli. Na stolech se válí prototypy světel, blatníků, zmenšené modely celých aut, volantů… A tady nic. Jen šero. 

Volvo začalo využívat herní platformu Unity pro tvorbu 3D obsahu v reálném čase spolu s možnostmi smíšené reality od společnosti Varjo. Ta se normálně používá k tomu, aby bylo možné reálná auta přenášet do virtuálního prostoru. Ve Volvu je to ale opačně. Nasaďte si brýle pro smíšenou realitu a najednou tu před vámi stojí celé nové auto. Můžete si ho libovolně rozebírat a zase skládat, nakouknout dovnitř, chodit okolo a kontrolovat, že z žádného úhlu není až příliš divné.

Foto: Volvo

No dobře, vývoj aut ve 3D sice vypadá skvěle efektně, ale není to nic tak úplně nového, tak to dělají vlastně všichni. Snáze se tak projekt upravuje a v neposlední řadě tento způsob práce šetří čas i peníze. Jenže tohle zdaleka není nejefektnější party trick, jaký tu mají. 

Venku stojí testovací Volvo XC90, na první pohled úplně normální sériové auto. V kufru tohoto na první pohled úplně normálního auta je ale pár ne úplně normálních krabic se spoustou kontrolních světýlek a okolo nich ještě větší spoustou kabelů. Na zadní sedačce sedí operátor s notebookem, vepředu sedí řidič. Dost divný řidič.

Foto: Volvo

Kromě brýlí pro smíšenou realitu dostal ještě testovací řidič speciální oblek Teslasuite. Na molech módních domů tuhle kreaci sice asi nikdy neuvidíme, to ale není podstatné. Tento haptický oblek dotváří dojem ze smířené reality. Věci, které existují jen ve virtuální realitě, tak nyní můžete cítit, sáhnout si na ně a dokonce do nich i šťouchat. Vývojáři používají haptický olek i uvnitř, pomáhá jim s návrhem ergonomických řešení nových modelů, protože pomáhá přenášet do světa jedniček a nul reálné pohyby a proporce reálného člověka. 

K čemu tohle všechno, když řidič už sedí ve skutečném autě a chystá se vyrazit na skutečnou silnici, byť v uzavřeném areálu? Smíšená realita umožní skutečnost řekněme trochu upravit. Pár kliků na notebooku a kabina XC90 je najednou pryč, teď řidič vidí interiér úplně jiného auta. A co víc, on s ním vyráží na testovací polygon. 

Foto: Volvo

Ve skutečnosti je celá věc ještě komplexnější. Díky haptickému obleku a brýlím vidí řidič nejen interiér, který mu do systému zadá operátor, simulovat lze i další věci v okolí auta. Třeba jiné auto v protisměru nebo losa přecházejícího cestu. Na systém napojen nejen řidičův oblek, ale i samotné auto, a celá věc je provázána v reálném čase. Tedy virtuální kokpit je kompletně funkční, všechny přístroje ukazují, co ukazovat mají a volant se otáčí… 

Tato provázanost znamená, že nejen řidič vidí přicházet vitruálního losa v kolizním kurzu, vidí ho i auto samotné. Tedy všechny asistenční systémy přechází do přednastaveného módu paniky, auto se připravuje na ostré brzdění či úhybný manévr, pásy se přitahují, kabinou se rozléhá důrazný alarm. Tak je možné testovat hrozící kolizi s velkým zvířetem nebo jinou krizovou situaci klidně celý den, znovu a znovu. A protože tu ve skutečnosti žádný los není, nehrozí tu tak ani žádné zranění. Stejně jako ve hře – když se něco nepovede, prostě se vrátíte na poslední uloženou pozici.

Foto: Volvo

Z čeho se vlastně skládá celá tahle věc? Jsou tu tři základní komponenty, které Volvo popisuje takto:

Systém Unity Simulation

Simulované scénáře jsou vytvářeny prostřednictvím nejmodernějšího softwaru pro vytváření 3D obsahu v reálném čase z dílny společnosti Unity, která stojí za jednou z celosvětově nejpopulárnějších platforem pro vývoj videoher. Díky softwaru společnosti Unity mohou experti automobilky vytvářet virtuální prostředí a objekty pro simulaci nebo vložit přesný 3D model jakéhokoli vozu Volvo do libovolného virtuálního prostředí, přičemž mohou dále simulovat různé světelné podmínky, místa i počasí.

Náhlavní souprava Varjo pro smíšenou realitu

Náhlavní souprava Varjo XR-1 Developer Edition dokáže s pomocí videokamer vytvořit smíšenou realitu a následně propojit smíšenou nebo virtuální realitu ve vysoce kvalitním rozlišení. S náhlavní soupravou Varjo XR-1 lze objekty a prostředí vytvořené prostřednictvím platformy Unity integrovat do reálného světa.

Teslasuit

Testovací osoby, které mají na sobě vyspělý celotělový haptický oblek Teslasuit, mohou v menší intenzitě fyzicky pocítit síly, které by mohly zažít při skutečné dopravní nehodě, aniž by jim hrozilo jakékoli riziko. Oblek navíc dává možnost inženýrům automobilky Volvo testovat reakce zúčastněných osob prostřednictvím studování změn pohybu svalů, úrovně stresu a srdečního tepu ve vyhrocených situacích. 

Foto: Volvo

Znamená to tedy, že testování reálných prototypů v reálném prostředí odzvonilo? Casper Wickman, který má ve Volvu toto testování na starost, tvrdí, že nikoli. Stále je nutné vše ověřovat v reálném autě v reálném světě. Hlavní výhoda smíšené reality se ukazuje v prvních fázích vývoje, kdy ještě prototypy nejsou k dispozici, a také při testování situací, které je obtížné bezpečně simulovat – to je například ten los kráčející napříč silnicí. Zařízení umožňuje sledovat a studovat i reakce řidiče v různých situacích a uzpůsobovat jim chování asistenčních systémů. 

Foto: Volvo

Ačkoli tedy není ještě hotový jediný díl, vývojáři už si nové auto mohli prohlédnout, osahat a dokonce se v něm tak trochu i projet. Tím začíná dlouhá cesta nového auta z virtuálního světa až do showroomů prodejců. A to všechno díky herní platformě, která původně sloužila k převodu reálných aut do vitruální reality.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fa
Fandatik
04. prosince 2020, 16:21
0

Kdysi byl na první hodinu autoškoly simulátor. Byl to interiér Škody 742 ve kterém člověk seděl. Nad sebou měl speciální promítačku (velké průhledné kolo, které se otáčelo, dle natočení volantu a sešlápnutí pedálu). Možná někdo upřesní, je to už dávno.

Výborný článek. Vůbec jsem tohle netušil. Fakt jsem si myslel, že borci jedou v AutoCAD a vše musí exportovat do 3D vizualizace. Ale viděl jsem nový Unreal engine 5. A vypadá fantasticky. Takže se vůbec nedivím, že používají herní prostředí (UE5 je tedy od Epic games). Bohužel automobilky přebrali i nevýhodu herního průmyslu. Virtuální testování a řidiči jsou betatestři.

A ta věta s veganským počítačem mi nedávala smysl. A šotek u smířené reality.

reagovat
Jenda_K
05. prosince 2020, 00:11
1

Na tomto simulátoru jsem v autoškole začínal. Na průsvitném kole byla nakreslená silnice a pár křižovatek, podle toho jak "rychle" žák jel a podle toho jak natočil volant motorky posouvaly kolo před promítačkou, když člověk vyjel na krají ze silnice kolo mu spadlo na hlavu... Některým se z toho promítání dělalo špatně a končilo to šavlí.

BigBen
05. prosince 2020, 11:27
0

Ano, taky jsem tohle zažil. Když se nad tím člověk zamyslí, tak to bylo vlastně dokonalé. Simulátor jízdy v době kdy na počítači šlo hrát jen hry typu jak kostička honí kolečko :-)

sheogh
05. prosince 2020, 12:02
0

Uz UE4 ma nastroje a plnou podporu pro AR a automotive (jeden z use case ukazuje treba i virtualni TV studio). UE5 jeste pokud vim neni vydany

PepaSFI
05. prosince 2020, 16:30
0

ten trenažér s promítáním mají v Brně v technickém muzeu, bohužel nikdy jsem neviděl jestli je funkční, natož aby si člověk mohl zajezdit. Těch kotoučů s tratí bylo víc a mám pocit že to nějak opticky poznalo že jedeš mimo silnici a hlásilo to učiteli. Byl k tomu kontrolní panel kde byly ukazatele teď už nevím jestli měřáčky nebo možná LEDkový slouce, jak moc je sešláplý který pedál, zatažená brzda, zařazená rychlost. Teď už nevím ale mám pocit že to umělo i chcípnout když se blbě rozjelo. Na vojně jsme měli ještě starší, podle š100. princip stejný, jen ty ukazatelena panelu dozorčího byly tzv. magický voko. Ne ten nablblej hnus na pití ale jak byly na starých rádiích takový zelený světýlko.
Jo někomu to motání nedělalo dobře a obvykle ten co už uměl řídit tak to moc nezvládal, přece jen tam chybí ta fyzická odezva a to je problém. Já to tak mám taky, řídit jsem se naučil rychle cokoliv ale hry mi nikdy nešly, nějak to nebylo ono.

PepaSFI
05. prosince 2020, 16:40
1

a hele, tak to vypadá že existoval ještě starší, dokonce to vypadá na dvoufázovou výuku, pasivně podle filmu a aktivně s projekčním kotoučem.

Fa
Fandatik
05. prosince 2020, 17:44
0

Ten UE5 jsem viděl na YT pro PS5 Lze najít i porovnání s UE4. Vývojáři ho musí mít již k dispozici.

cP
cPetan
07. prosince 2020, 12:25
0

Funkční 120 trenažér mají v autoškole Kunst v Nýřanech

Ev
Evlo
04. prosince 2020, 18:34
0

Namísto světlého severského openspacu s úhledně srovnanými stoly z recyklovaného plastu z oceánů a veganskými počítači
= vyvoj bmw protypu

reagovat
Woyta
05. prosince 2020, 15:23
0

Tak na virtualizace jsou i další zajimave veci. Na simulaci kokpitu se používa zařízení, ktere má elekricky polohovatelné pedály, volant, řadící páku, sedačku a další doplňky. Takže během pár sekund doslova sedíte v jiném interieru. Jak na pohled přes 3D brýle, tak na omak. Dokonce se řešila i loketní opěrka která mění tvar podle zvoleného vozu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem